راهنمای کامل رفع بلاک اینستاگرام

راهنمای کامل رفع بلاک اینستاگرام + ترفندهای جلوگیری از بلاک شدن

همزمان با ظهور شبکه‌های اجتماعی، دنیایی از عبارات و کلمات جدید وارد فرهنگ لغات افراد شد. حتی بسیاری از کلمات که قبلاً با معناهای دیگر استفاده می‌شدند، اکنون مفهوم دیگری را منتقل می‌کنند. یکی از این کلمات بلاک است. بلاک لغت جدیدی در زبان انگلیسی نیست، اما در عصر شبکه‌ها اجتماعی، مفهوم دیگری را منتقل می‌کند. در این مقاله قرار است به بلاک در اینستاگرام و رفع بلاک اینستاگرام بپردازیم. البته بلاک هم می‌تواند از طرف کاربران دیگر باشد و هم از طرف تیم اینستاگرام، این مقاله راجع‌به مورد دوم است.

بلاک اینستاگرام یا همان اکشن بلاک (Action Block) چیست؟

خیلی مواقع ممکن است کاربر دیگری اکانت شما را بلاک کند. توجه داشته باشید بلاک کردن با ریپورت کردن تفاوت دارد. ریپورت کردن به‌معنای گزارش تخلفی از جانب شما است؛ اما کاربر بلاک کننده خطایی از شما گزارش نمی‌کند، فقط بنا به‌دلایلی که خودش نسبت‌به آن‌ها آگاه است نمی‌خواهد توسط اکانت شما دیده شود. همان‌طور که گفتیم، در این مقاله قصد بررسی این موضوع را نداریم و می‌خواهیم مسئله بلاک شدن از جانب تیم اینستاگرام را بررسی کنیم.

زمانی که اینستاگرام تصمیم می‌گیرد کاربری را به هردلیلی تنبیه کند، او را از انجام هرگونه فعالیتی محروم می‌کند؛ یعنی کاربر خاطی نمی‌تواند محتوای دیگران را لایک کند یا برای آن‌ها کامنت بگذارد؛ یعنی کاربر بلاک شده نمی‌تواند هیچگونه تعاملی با دیگران داشته باشد. اکشن بلاک می‌تواند دلایلی مختلفی داشته باشد.

چرا اینستاگرام یک اکانت را بلاک می‌کند؟

اول از همه خوب است بدانید اینستاگرام هیچ‌وقت دلیل اصلی اکشن بلاک را اعلام نمی‌کند. فقط با نمایش یک پیام، صاحب اکانت را از جریمه آگاه می‌کند و بسته به نوع اکشن بلاک اطلاعاتی کلی را در اختیار اکانت می‌گذارد. اینستاگرام قوانین و مقررات مربوط به خود را دارد. همان قوانینی که در لحظه ثبت‌نام آن‌ها را نخوانده پذیرفته‌اید و ثبت‌نامتان را تکمیل کرده‌اید. تخطی از این قوانین و برهم زدن نظم این جامعه مجازی از طرف اینستاگرام بی‌پاسخ نمی‌ماند. اگر در این فضا کاربر خوبی نباشید، از انجام هرگونه اقدامی منع می‌شوید.

بیشترین حساسیت اینستاگرام به محتوای اسپم است؛ یعنی اگر هرگونه رفتار اسپم‌وارانه‌ای از خود نشان دهید، بلافاصله تنبیه می‌شوید. برای مثال اکانت‌هایی که به‌خیال رشد سریع اقدام به فالو و آنفالو می‌کنند یا تبلیغ پیجشان را در دیگر صفحات کامنت می‌کنند، نمونه بارز یک رفتار اسپم‌گونه را نمایش می‌دهند. رفتاری که مزاحم دیگران است و به مذاق اینستاگرام هم خوش نمی‌آید. به‌همین خاطر اکانت فرد خاطی برای مدت زمانی از لایک کردن دیگر پست‌ها هم محروم می‌شود، چه برسد به کامنت گذاشتن.

لازم به ذکر است که فقط اکانت‌هایی که فعالیت ربات‌وارانه دارند یا واقعاً از ربات استفاده می‌کنند اکشن بلاک نمی‌شوند. از آن جایی که اینستاگرام هیچ توضیح خاصی درمورد دلیل تنبیهاتش ارائه نمی‌کند، در بسیاری از مواقع به‌خاطر اشتباهات کوچک و غیرعمد بلاک ‌می‌شوید. حتی امکان اکشن بلاک شدن به‌خاطر اشتباهات فنی موجود در اینستاگرام هم وجود دارد.

البته مهم‌ترین دلیل اکشن بلاک شدن کاربران ایرانی روشن بودن VPN در هنگام استفاده از اینستاگرام است. وقتی از VPN استفاده می‌کنید، عملاً با IP کشور دیگری در حال استفاده از این شبکه اجتماعی هستید. اینستاگرام وقتی اکانت شما را مشاهده می‌کند، لحظه‌ای شما را در ایتالیا می‌بیند و چند دقیقه بعد گزارش ورود را از کانادا دریافت می‌کند. از آن‌جایی که مسئولین اینستاگرام روشن بودن VPN کاربران ایرانی را درنظر نمی‌گیرند، فرض را بر استفاده از ربات‌ها می‌گذارند و اکشن بلاک را اعمال می‌کنند. پس هروقت با پیام اکشن بلاک مواجه شدید، اول از همه وضعیت اتصال VPN خود را چک کنید. اگر روشن بود، آن را خاموش کنید و مجدداً وارد اینستاگرام شوید. در بیشتر مواقع مشکل برطرف می‌شود.

در ضمن نوعی بلاک وجود دارد که به بلاک دوطرفه معروف است؛

اگرچه در این حالت بلاک از طرف کاربران رخ می‌دهد، اما چون رفع بلاک آن به‌نوعی باگ اینستاگرام است، در این قسمت درباره آن توضیح می‌دهیم. زمانی که دو کاربر یکدیگر را بلاک می‌کنند، دیگر قادر به پیدا کردن اکانت دیگری نیستند. اگر این دو نفر تصمیم به رفع بلاک یکدیگر بگیرند، با کمی پیچیدگی مواجه خواهند شد. در چنین وضعیتی می‌توانید آیدی طرف مقابل را در قسمت کامنت یکی از پست‌ها یا در دایرکت فردی دیگر به‌همراه @ وارد کنید و سپس وارد اکانت مذکور شوید. راه دیگری که برای حل این مشکل وجود دارد، درخواست از نفر سوم برای تشکیل یک گروه اینستاگرامی است. بدین‌ترتیب در گروه تشکیل شده دوطرف می‌توانند یکدیگر را آنبلاک کنند.

بیشتر بخوانید: هک شدن حساب اینستاگرام؛ چگونه هک اینستاگرام را متوجه شویم؟

انواع بلاک اینستاگرام چگونه است؟

معمولاً در منابع خارجی انواع بلاک اینستاگرام را براساس مدت‌زمان بلاک دسته‌بندی می‌کنند، ما هم در این مقاله همین قصد را داریم.

اکشن بلاک موقت

این نوع بلاک همان‌طور که از اسمش پیداست، موقتی است. رایج‌ترین تنبیه اینستاگرام که باید آن را به‌عنوان هشدار تلقی کنیم. دلیل این اکشن بلاک می‌تواند استفاده غیرعادی از یکی از ویژگی‌های اینستاگرام باشد.

اکشن بلاک موقت

اکشن بلاک با تاریخ انقضا

این نوع از اکشن بلاک هم مانند اکشن بلاک موقت درصورت استفاده غیرنرمال از اینستاگرام اعمال می‌شود. کارهایی مانند فالو آنفالو، لایک بیش از حد، کامنت گذاشتن بیش‌ازحد و … . تنها تفاوتی که با حالت موقت وجود دارد این است که تاریخ پایان اکشن بلاک به شما اعلام می‌شود. زمان این تنبیه معمولاً از 24 ساعت شروع می‌شود و هرچقدر بیشتر خطای گذشته را تکرار کنید، این مدت زمان طولانی‌تر می‌شود. برخی از اکانت‌ها اکشن بلاک تا 30 روز را هم تجربه کرده‌اند.

اکشن بلاک با تاریخ انقضا

اکشن بلاک دائم

معمولاً وقتی اکانتی با این نوع از تنبیه مواجه می‌شود، جای دفاعی از خود ندارد؛ چراکه معمولاً اکشن بلاک دائم زمانی رخ می‌دهد که یک اکانت چندین قانون را نقض کرده باشد یا بارها با پیام اکشن بلاک موقت مواجه شده باشد. در چنین شرایطی اینستاگرام یا شما را از اکانتتان بیرون می‌کند یا استفاده از برخی ویژگی‌ها را تا مدت‌زمانی نامعلوم برایتان غیرممکن می‌سازد.

اکشن بلاک دائم

روش های رفع بلاک اینستاگرام

تا به اینجای مقاله از مشکل صحبت کردیم و حالا وقت ارائه راه‌حل است. در ادامه راهکارهایی را برای رفع بلاک اینستاگرام معرفی می‌کنیم.

همان‌طور که در قسمت دلایل اکشن بلاک گفتیم، خاموش کردن VPN یا در اصل تغییر IP یکی از راه‌هایی است که اکشن بلاک را از بین می‌برد. در بسیاری از مواقع اینستاگرام IP شما را محدود می‌کند و با تغییر IP می‌توانید بدون محدودیت از اینستاگرام استفاده کنید. (یکی دیگر از راه‌های تغییر IP، قطع اتصال به wifi و استفاده از اینترنت سیم‌کارت است.)

در برخی از مواقع تنبیه بر دستگاه استفاده کننده اعمال می‌شود و می‌توان با تغییر دستگاه اکانت را رفع بلاک کرد.

دسترسی به برنامه‌های واسطه را قطع کنید. منظورمان فقط ربات‌ها نیستند. معمولاً افرادی که از اینستاگرام استفاده تجاری می‌کنند، از سایت‌های واسطه‌ای جهت داشتن آنالیز دقیق‌تر و حتی زمان‌بندی پست‌هایشان استفاده می‌کنند. بااینکه برخی از این مجموعه‌ها همکار رسمی اینستاگرام هستند، گاهی قطع ارتباط با آن‌ها منجر به رفع بلاک اینستاگرام می‌شود.

همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، بیشترین حساسیت اینستاگرام نسبت‌به محتوای اسپم و ربات‌گونه است. اگر اکانت فیسبوکتان را به اکانت اینستاگرام متصل کنید، به این شبکه ثابت می‌کنید که شما یک انسان واقعی هستید. در بسیاری از مواقع این کار، اکانت مورد تنبیه قرار گرفته را از اکشن بلاک رهایی می‌بخشد.

همچنین عدم استفاده از این اپلیکیشن حداقل به مدت دو روز از راهکارهای رفع بلاک اینستاگرام است که در بسیاری از مواقع نتیجه‌‌بخش بوده است. این کار هم به‌نوعی مدرکی است بر انسان بودن صاحب اکانت.

برخی از هشتگ‌ها توسط اینستاگرم به‌خاطر نامناسب بودن بن می‌شوند و استفاده از این هشتگ‌ها می‌تواند منجر به اکشن بلاک شود. توصیه می‌شود تمام هشتگ‌های پست‌های اخیر خود را پاک کنید؛ چون نمی‌دانید کدام هشتگ ممکن است مورد خشم اینستاگرام قرار گرفته باشد.

پاک کردن و نصب مجدد برنامه، راهکاری بوده که از قدیم‌الایام درمورد دنیای کامپیوتر و ایراداتش وجود داشته و اتفاقاً درمورد رفع بلاک اینستاگرام هم می‌تواند موثر باشد. عوض کردن پسورد یا رمز عبور هم در برخی مواقع کارساز واقع شده است.

در آخرین مرحله اگر فکر می‌کنید به ناحق اکشن بلاک شده‌اید و باید حقتان را بگیرید، مشکل را به اینستاگرام گزارش دهید و از بی‌گناهی‌تان بگویید.

بیشتر بخوانید: ساخت اکانت اینستاگرام با موبایل و کامپیوتر + آموزش تصویری

جمع‌بندی: 

اینستاگرام مانند هر پلتفرم دیگری قوانین و مقررات مشخصی دارد. افرادی که به این قوانین بی‌توجهی کنند، توسط تیم اینستاگرام تنبیه می‌شوند، به این تنبیه اصطلاحاً اکشن بلاک می‌گویند. اکشن بلاک در شرایط گوناگونی رخ می‌دهد. مهم‌ترین حساسیت این پلتفرم نسبت‌به محتوای اسپم است که درصورت مشاهده بی‌درنگ برخورد می‌کند. تغییر مداوم IP، که استفاده از VPN نیز همین کار را می‌کند، از اقدامات حساسیت‌برانگیز است. همچنین در کنار تمامی این موارد ممکن است اکانتی به اشتباه بلاک شود. انواع بلاک اینستاگرام براساس مدت‌زمان به سه نوع بلاک موقت، بلاک با تاریخ انقضا و بلاک دائم تقسیم می‌شود. برای رفع بلاک اینستاگرام راه‌حل‌های زیادی وجود دارد. تغییر IP یا دستگاه، خاموش کردن VPN، تغییر پسورد، نصب مجدد برنامه و حتی گزارش مشکل به اینستاگرام از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای این کار انجام داد.

1 پاسخ
  1. روژان خانی‌پور
    روژان خانی‌پور گفته:

    سلام 🙂
    روزتون بخیر
    اگر به خاطر آنفالو کردن زیادی باشه، خودش برطرف می‌شه بعد از چند وقت و لازم نیست کاری کنین.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.