آشنایی کامل با اصطلاحات اینستاگرام

آشنایی کامل با اصطلاحات اینستاگرام

اینستاگرام هم مانند تمام شبکه‌های اجتماعی و اجزای عصر دیجیتال، فرهنگ لغات مختص به خود را دارد. عباراتی که پس از ظهور این شبکه اجتماعی به‌وجود آمدند یا در این فضا معنای دیگری پیدا کردند. برای داشتن فعالیت درست در این پلتفرم باید مفهومی که پشت این عبارات قرار دارند را به خوبی درک کنیم. با خواندن این مقاله دانش کافی در این رابطه را به‌دست خواهید آورد.

بیشتر بخوانید: بلاگر کیست؛ چگونه در اینستاگرام بلاگر شویم؟

اصطلاحات رایج اینستاگرام

برخی از این اصطلاحات از همان روزهای اول عرضه این پلتفرم ظاهر شدند و به‌مرور عبارات دیگری به فرهنگ لغات اینستاگرام اضافه شدند. ترتیب خاصی برای معرفی اصطلاحات اینستاگرام درنظر نگرفته‌ایم. لازم به تذکر است که بسیاری از این عبارات قبلاً هم وجود داشتند، اما در اینستاگرام معنای دیگری پیدا کرده‌اند.

پیج (Page)

وقتی فردی در اینستاگرام اکانتی ایجاد می‌کند، صفحه‌ای اختصاصی در اختیارش قرار می‌گیرد که می‌تواند در آن عکس خودش را قرار دهد و بیو مورد علاقه‌اش را بنویسد. به این صفحه پیج می‌گویند.

عکس پروفایل (Profile Picture)

به عکس هر اکانت، عکس پروفایل آن اکانت گفته می‌شود.

بایو (Bio)

این قسمت در پایین عکس پروفایل قرار گرفته و محلی است که صاحب اکانت می‌تواند درصورت تمایل اطلاعاتی از خودش را با دیگران به‌اشتراک بگذارد. در زبان عامیانه بیو هم گفته می‌شود.

فید (Feed)

صفحه اصلی که در آن پست‌های منتشرشده فالوئینگ‌هایتان را مشاهده می‌کنید.

پست (Post)

احتمالاً پراستفاده‌ترین عبارت در فضای اینستاگرام “پست” است. در روزهای آغازین این شبکه اجتماعی تنها نوع محتوای قابل انتشار پست‌ بود. این شکل از محتوا هنوز هم اصلی‌ترین نوع تولید محتوا در اینستاگرام به حساب می‌آید، اما دیگر تنها نیست. استوری، IGTV و لایو دیگر انواع محتوا هستند که درمورد آن‌ها هم توضیح خواهیم داد.

استوری (Story)

چندسال بعد، اینستاگرام از قابلیتی با نام استوری رونمایی کرد. وقتی وارد صفحه اصلی اینستاگرام می‌شوید، در قسمت بالا، پروفایل فالوئرهایتان را مشاهده می‌کنید که دور آن‌ها را دایره‌ای قرمز و شاید سبز رنگ احاطه کرده است. اصلی‌ترین تفاوت استوری با پست در مدت‌زمان نمایش است. پست تا وقتی که آن را پاک نکنید در پیجتان می‌ماند، اما استوری پس از ۲۴ ساعت به‌صورت خودکار پاک می‌شود. قبلاً در مقاله‌ای با‌عنوان آموزش استوری اینستاگرام به‌طور مفصل در مورد این قابلیت صحبت کرده‌ایم.

هایلایت (Highlight)

راه‌کاری برای دائمی کردن استوری‌ها وجود دارد. این راه‌کار هایلایت نام دارد. پس از معرفی استوری نیازی به ‌وجود آمد مبنی بر دائمی کردن برخی از این استوری‌ها، هایلایت برای رفع این نیاز معرفی شد. مقاله‌ای با‌عنوان چگونه از هایلایت اینستاگرام در استوری استفاده کنیم در سایت وجود دارد که به‌طور مفصل به این ویژگی پرداخته است.

فالو (Follow)

معنای این کلمه دنبال کردن است. وقتی می‌خواهید فردی در دایره دوستانتان باشد و پست‌ها و استوری‌های او را ببینید باید او را به اصطلاح فالو کنید.

فالوئر (Follower)

توجه داشته باشید که تلفظ صحیح این عبارت فالوئر است و نه فالوور! این اصطلاح به افرادی اطلاق می‌شود که اکانت شما را فالو کرده باشند.

فالوئینگ (Following)

آن‌هایی که پیجشان را فالو کرده‌اید، در لیست فالوئینگ‌های شما قرار می‌گیرند. همان افرادی که می‌خواهید محتواهای تولیدی ایشان را ببینید.

اصطلاحات رایج اینستاگرام

لایک (Like)

زیر تمام پست‌ها گزینه‌ای به شکل قلب وجود دارد که نامش لایک است. لایک به معنی دوست داشتن چیزی است. شما پست‌های دیگران را لایک می‌کنید و افراد دیگر هم پست‌های شما را لایک می‌کنند. وقتی لایک از طرف شما باشد یعنی از پستی خوشتان آمده و اگر پستتان لایک شود یعنی فرد لایک‌کننده پست شما را دوست داشته است. این گزینه برای استوری‌ وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ولاگ چیست و ولاگر کیست؛ راه های ولاگر شدن در اینستاگرام

کامنت (Comment)

معنی لغوی کامنت برابر با نظر است. در کنار لایک گزینه دیگری وجود دارد که مربوط به این قابلیت است. اگر درمورد پستی هرگونه نظری داشته باشید می‌توانید در این قسمت آن را تایپ کنید.

شِیر (Share)

گزینه دیگری در کنار کامنت وجود دارد که با کمک آن می‌توانید پستی را با دیگر دوستانتان به‌اشتراک بگذارید. شکل این گزینه مانند موشک‌های کاغذی است.

سیو (Save)

یکی دیگر از گزینه‌های موجود زیر هر پست، گزینه ذخیره‌سازی یا سیو است. این گزینه جدا از لایک و کامنت و شیر، در سمت دیگر قرار دارد. اگر به‌هر دلیلی خواستید پستی را بعداً مجدد مشاهده کنید، با استفاده از این ویژگی آن را در قسمتی از پروفایل خود ذخیره می‌کنید و می‌توانید هروقت که خواستید دوباره آن را ببینید.

بیشتر بخوانید: واینر کیست؛ به چه کسانی واینر گفته می‌شود

IG

این کلمه دوحرفی مخفف اینستاگرام است.

IGTV

برای آپلود کردن ویدیو در پست اینستاگرام با محدودیت زمانی مواجه خواهید شد؛ یعنی نهایت زمان ویدیویتان باید 1 دقیقه باشد. اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند ویدیوهایی طولانی و حتی تا 1 ساعت روی این پلتفرم قرار دهند، راه‌حلی با نام IGTV ارائه کرد. در IGTV می‌توانید ویدیوهای طولانی‌تر منتشر کنید.

لایو (Live)

همان‌طور که از نامش پیداست، این ویژگی امکان قرار گرفتن در برابر مخاطبان به‌صورت زنده را فراهم می‌کند. استفاده از لایو در روزهای قرنطینه ناشی از کرونا چندین برابر شد.

لایو دو نفره

قابلیتی در لایو اینستاگرام وجود دارد که می‌توانید با یکی دیگر از دوستانتان به‌صورت همزمان لایو بگیرید. درست مانند تماس ویدیویی. فقط با این تفاوت که امکان دیدن این تماس برای تمام فالوئرهای دوطرف وجود دارد.

دایرکت (Direct)

قابلیت چت کردن در اینستاگرام دایرکت نام دارد.

ریپلای (Reply)

شما نمی‌توانید برای استوری دیگران کامنت بگذارید، اما می‌توانید استوری‌شان را ریپلای کنید یا به ترجمه فارسی پاسخ دهید. وقتی پیامتان را در باکس پایین استوری نوشتید و ارسال کردید، فرد منتشرکننده استوری در دایرکت پیامتان را دریافت می‌کند.

پیج پرایوت (Private Page)

به این نوع پیج صفحه خصوصی هم می‌گویند. اگر دوست ندارید محتوایتان را کسی جز فالوئرهایتان ببینند باید پیجتان پرایوت باشد. در این صورت تنها افرادی که شما را فالو کرده‌اند به محتوایتان دسترسی دارند و افراد جدید باید اجازه شما را برای دنبال کردنتان داشته باشند.

پیج پابلیک (Public Page)

نقطه مقابل پیج پرایوت پیج پابلیک است. محتوا در معرض دید عموم قرار دارد و نیازی نیست افراد دنبال‌کننده را تائید کنید.

پیج بیزنس (Business Page)

اینستاگرام برای کسب‌و‌کارهایی که قصد دارند از این پلتفرم استفاده تجاری داشته باشند، قابلیتی را معرفی کرده است با نام پیج بیزنسی. این نوع پیج‌ها قابلیت‌هایی برای تحلیل داده‌ها دارند که مناسب کسب‌و‌کارها برای سنجش عملکردشان است.

اکسپلور (Explore)

اکسپلور در قسمت جست‌و‌جو قرار دارد و مانند ویترین اینستاگرام است. اکسپلور هر فرد با توجه به علایقی که دارد منحصر به شخص او است. می‌توان گفت رفتن به اکسپلور یکی از نشانه‌های پیج‌های تجاری موفق است؛ چراکه در این صورت افراد خیلی بیشتری از وجود آن‌ها آگاه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

هشتگ (Hashtag)

مربع نماد اختصاصی هشتگ در تمام فضای اینستاگرام است. با استفاده از هشتگ می‌توان موضوع محتوا را مشخص کرد تا افرادی که به‌دنبال موضوع مشابه هستند شما را پیدا کنند.

شادوبن (Shadow ban)

تنبیهی که اینستاگرام هیچ‌گاه زیر بار وجود داشتنش هم نرفت، اما تقریباً همگان از وجود آن مطمئن هستند. پیجی که شادوبن می‌شود امکان رشد ارگانیک را از دست می‌دهد و محتواهایی که منتشر می‌کند فقط برای افرادی که از قبل آن را فالو کرده باشند نمایش داده می‌شود.

بلاک و آنبلاک (Block/Unblock)

وقتی فردی را بلاک می‌کنید یعنی از اینستاگرام می‌خواهید حتی پروفایلتان را هم نشان این فرد ندهد، وقتی هم فردی را آنبلاک می‌کنید، به‌نوعی به اینستاگرام می‌فهمانید که دیدن پروفایل من توسط این فرد بدون ایراد است.

نوتیفیکیشن (Notification)

وقتی پستی را در این شبکه اجتماعی آپلود می‌کنید، لایک‌ها و کامنت‌های زیر پست‌تان در قالب نوتیفیکیشن به شما اطلاع داده می‌شوند. وقتی استوری‌های‌تان ریپلای می‌شوند و شما حتی موبایل‌تان را در دست نگرفته‌اید، اینستاگرام به‌وسیله ارسال نوتیفیکشن شما را مطلع می‌کند. درکل هرگونه اطلاع‌رسانی اینستاگرام به کاربران را نوتیفیکیشن‌های این شبکه اجتماعی می‌گویند.

K (کا) در فالوئرها و فالوئینگ‌ها

k مخفف کلمه Kilo و به‌ معنای 1000 است؛ یعنی اگر جلوی عدد فالوئرهای یک اکانت عبارت K مشاهده شود، باید عدد قبل از آن را در 1000 ضرب کنیم. البته کم‌تر پیش‌ می‌آید اکانتی، تعداد فالوئینگ‌هایش به این مقدار برسد، در بیشتر مواقع K مقابل تعداد فالوئرها دیده می‌شود. لازم به‌ ذکر است که اینستاگرام معمولاً تا 10 هزار فالوئر را با نمایش عدد چهار رقمی نشان می‌دهد و از k خبری نیست، اما از 10 هزار نفر به بالا، عبارت 10K مشاهده می‌شود.

منشن (Mention)

وقتی در کپشن یا کامنت یک اکانت، آیدی صفحه دیگری با @ وارد شود، اصطلاحاً گفته می‌شود آن صفحه منشن شده است. درواقع منظور ما این است که مستقیما یک اکانت را خطاب قرار دهیم.

تگ اینستاگرام (Instagram Tag)

وقتی عکس یا ویدیویی را به‌عنوان پست یا استوری در اینستاگرام آپلود می‌کنید، می‌توانید نشانی صفحات افرادی که کنار شما هستند را هم در عکس قرار دهید. به انجام این کار اصطلاحاً تگ کردن گفته می‌شود که دیگران با زدن روی تصویر یا ویدیو متوجه می‌شوند چه اکانت‌های تگ شده‌اند.

کپشن (Caption)

برای هر پستی که در این پلتفرم آپلود می‌کنید، امکان قرار دادن متنی کوتاه یا بلند در زیر عکس یا ویدیو منتشرشده وجود دارد. در این متن می‌توانید مفصلاً در مورد عکس یا کلاً موضوعی دیگر توضیح دهید یا اینکه خیلی مختصر به‌ نوشتن یک جمله 3 کلمه‌ای بسنده کنید. کپشن می‌تواند پذیرای هشتگ‌ها و منشن‌های پست شما باشد. در ضمن باید بدانید که نوشتن این قسمت اجباری نیست؛ یعنی می‌توانید عکس یا ویدیوی‌تان را بدون کپشن در اکانتتان قرار دهید.

بیشتر بخوانید: کپشن چیست؛ راهنمای نوشتن کپشن حرفه ای در اینستاگرام

جمع‌بندی

اصطلاحات اینستاگرام محدود به موارد بالا نیستند. عبارات دیگری هم وجود دارند مانند ریچ، ایمپرشن، نرخ تعامل و … که بیشتر مربوط به جنبه‌های تجاری استفاده از این شبکه اجتماعی هستند. اصطلاحات آورده شده در این مقاله از رایج‌ترین عبارات موجود در این شبکه اجتماعی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.