چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق و پربازده راه‌اندازی کنیم؟

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق و پربازده راه‌اندازی کنیم؟

در حال حاضر اینستاگرام یکی از مهمترین ابزارهای ما برای بازاریابی است. برگزاری مسابقات اینستاگرامی هم جزوی از برنامه بازاریابی است که این روزها خیلی شاهد آن هستیم. اما چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق و پربازده راه‌اندازی کنیم؟

اینستاگرام با بیش از یک میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه، بستری مناسب برای معرفی برندهایی است که آمادگی گسترش دامنه کار و تعامل با مخاطبان خود را دارند. از طرف دیگر مسابقات اینستاگرامی می‌تواند به شما کمک کند تعداد دنبال‌کنندگان خود را در مدت‌زمان کوتاه و با کمی تلاش افزایش دهید. البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد، اما شما قرار است از هر ابزاری برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید و مسابقه اینستاگرامی از بهترین آنها است.

در این مطلب، بررسی می‌کنیم که چگونه با استفاده از مسابقات اینستاگرامی، آگاهی از نام تجاری کسب و کار خود را بالا ببرید. همچنین به بهترین روش‌هایی که می‌توانید هنگام اجرای مسابقات خود انجام دهید، خواهیم پرداخت و در پایان، شما متوجه خواهید شد، چگونه مسابقه اینستاگرامی موفقیت آمیز در اینستاگرام برگزار کنید که شایسته کسب و کار شما باشد.

برندسازی کسب‌ و کار اینترنتی با ایجاد مسابقه اینستاگرامی

طبق آمار، در فیس بوک، فقط 32 درصد از کاربران به طور منظم با برندهای تجاری درگیر می‌شوند ولی وقتی نوبت به اینستاگرام می رسد، این آمار به 68 درصد می‌رسد. طبق گفته‌های استاتیستا، درآمد تبلیغات اینستاگرام در سال 2018 به 7 میلیارد دلار رسیده است.

برندسازی کسب‌ و کار اینترنتی با ایجاد مسابقه اینستاگرامیاز طرف دیگر حساب‌های اینستاگرامی مسابقه‌دار جوایز زیادی را از آن خود می‌کنند که اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • حسابی که مسابقه اینستاگرامی برگزار می‌کند، 70 درصد سریع‌تر از بقیه تعداد فالوئرهایش افزایش می‌یابد
  • پست‌هایی که به مسابقات اینستاگرام مربوط می‌شوند، در مقایسه با محتوای عادی، تقریباً 64 برابر نظر بیشتر و 3.5 برابر پسند بیشتر دارند، پس مسابقات اینستاگرامی همچنین می‌توانند به شما در دستیابی به تعامل بیشتر کمک کنند.
  • 91 درصد پست‌هایی که به 1000+ نظر رسیده‌اند، مسابقه اینستاگرامی هستند.
  • افزایش آگاهی از برند که علت اصلی برگزاری مسابقه اینستاگرامی است.
  • به دلیل به وجود آمدن رابطه دوستانه‌ای که در حین برگزاری مسابقه اینستاگرامی ایجاد کرده‌اید، مردم علاقه بیشتری به مارک شما احساس خواهند کرد. در نتیجه، به احتمال زیاد آنها محتوای عادی شما را به اشتراک می‌گذارند و با آن درگیر می‌شوند.
  • از آنجا که مسابقات فالوئرهای بیشتری به حساب شما اضافه می‌کنند، طبیعتاً محتوای شما در معرض دید افراد بیشتری قرار خواهد گرفت و این احتمال را افزایش می‌دهد که سطح اشتراک و مشارکت، بالاتر از زمان قبل مسابقه باشد.
    همه این آمارها نشان می‌دهد که اجرای مسابقات اینستاگرام یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقا سطح آگاهی از برند است.

بیشتر بخوانید: چگونه از ابزار نظرسنجی اینستاگرام (Polls) استفاده کنیم؟

انواع مسابقات اینستاگرامی را بشناسید

اگرچه موثرترین و جذاب‌ترین مسابقات اینستاگرام آنهایی هستند که مخاطبان شما را وادار به ارسال عکس‌های خود می‌کنند، اما روش‌های مختلف زیادی برای برندسازی در اینستاگرام وجود دارد. در اینجا چند مورد از انواع مسابقات آورده شده است:

  1. از آنها بخواهید که یک عکس یا ویدئو با هشتگ خاص و موضوع خاص به اینستاگرام ارسال کنند.
  2. از آنها بخواهید علاوه بر ایجاد پست، شما را دنبال کنند.
  3. از آنها بخواهید برند شما را در پست خود تگ کنند.
  4. از آنها بخواهید یکی از پست‌های شما را لایک کنند یا نظر دهند.
  5. از آنها بخواهید پست خاصی را در استوری خود استفاده کنند.
  6. از آنها بخواهید از هشتگ خاص کسب و کار پیج شما استفاده کنند.
  7. از آنها بخواهید پست شما را ارسال کنند.
  8. از آنها بخواهید با محصول شما عکس خلاقانه بگیرند تا در صورت لایک بیشتر برنده شود.

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم؟

قبل از اجرای اولین مسابقه خود، باید از بهترین روش‌ها اطلاع داشته باشید. توجه نکردن به این روش‌ها باعث می‌شود مسابقه اینستاگرامی شما بر خلاف قوانین اینستاگرام باشد. همچنین می‌تواند منجر به بازده کم نتیجه مسابقه شود. خوب این بهترین روش‌ها چیست؟

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم

  • مهم‌ترین نکته اجرای مسابقه‌ای موفق، برنامه‌ریزی ابتدایی است. مسلما نکته کلیدی برنامه‌ریزی نیز تعیین هدف است. هدفی که منطبق با علایق و رفتارهای مخاطبان شما باشد. برای شروع، به مخاطبانی که سعی در جذب آنها دارید فکر کنید. چه نوع پست‌هایی را دوست دارند در پیج شما ببینند؟ خلاصه اینکه به چه علت شما را دنبال می‌کنند. اگر می‌خواهید تعامل زیادی را به دست بیاورید، باید هدف خود را حول محتوایی قرار دهید که مخاطبان شما واقعاً می‌خواهند دریافت کنند. اینکه شما از مسابقه چه می‌خواهید مثلا فالوئر بیشتر، نیز مهم است.
  • هنگام نوشتن توضیحات مربوط به مسابقه خود، اطمینان حاصل کنید که توضیحات واضح و روشنی را برای مسابقه خود نوشته‌اید و حتماً موارد زیر را پوشش دهد:

قوانین چیست؟

    1. افراد باید چه کاری انجام دهند که واجد شرایط شوند؟
    2. چه محدودیت‌هایی برای ورود افراد وجود دارد؟
    3. جایزه مسابقه اینستاگرامی شما چیست؟ (بودجه تعیین کنید)
    4. مهلت انجام مسابقه چقدر است؟ (ایجاد محدوده زمانی)

چه زمانی برنده را اعلام می کنید؟

  • انجام این کارها باعث می شود شما در دستورالعمل های تبلیغاتی ارائه شده توسط اینستاگرام قرار بگیرید.
  • هشتگ کامل را پیدا کنید.
    یک هشتگ خوب کلید هر مسابقه جذاب اینستاگرام است. بدون آن، هیچ ارتباطی بین مسابقه و محتوای تولید شده وجود ندارد.
  • یک تم را به وضوح تعریف کنید. انتخاب موضوع مسابقه مهم است تا کاربران شما بدانند چه نوع عکس، فیلم یا نوشته‌ای برای مسابقه ارسال کنند. در حالت ایده آل، موضوعی را انتخاب کنید که با بازار، محصول یا خدمات شما همسو باشد. همچنین می‌توانید از تعطیلات، فصول و رویدادهایی که با محصول یا نام تجاری شما همسو است، استفاده کنید.
    • نحوه تعیین جایزه و نوع آن

چگونه در مسابقات اینستاگرام برنده شویم؟

حتما و حتما بسیار مهم است که آیا برگذارکننده مسابقه قابل اعتماد است یا نیست. از طرف دیگر ابزار مورد استفاده برای قرعه کشی و قوانین آن، از موارد تاثیرگذار در برنده شدن شما است. چنانچه این موارد مورد تایید باشد و شما طبق قوانین مسابقه جلو رفته باشید فقط باید منتظر اعلام نتایج بمانید و شانستان را محک بزنید. یادتان باشد که از روش‌های غیرمعمول و تقلب در مسابقه بپرهیزید چراکه برگزارکننده مسابقه حتما متوجه آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با اصطلاحات اینستاگرام

ویژگی‌های یک هشتگ مناسب برای مسابقه اینستاگرامی

مشکل این است که درست کردن یک هشتگ خوب می‌تواند مشکل باشد. اگر مسابقه شما قرار است یک بازه زمانی داشته باشد (که باید داشته باشد)، شما باید هشتگی ایجاد کنید که بارها و بارها از آن استفاده نشده باشد. ناگفته نماند، روزانه تعداد زیادی هشتگ به وجود می‌آید که چنین چیز منحصر به فردی را دشوار می‌کند.برای دستیابی به بهترین شکل موجود، دستورالعمل‌های زیر را در نظر بگیرید:

  1. کوتاه: هشتگی ایجاد کنید که در ذهن افراد بماند. هرچقدر هشتگ شما خواناتر و قابل شناسایی باشد، برای مسابقه شما بهتر است.
  2. مربوط: مطمئن شوید که هشتگی ایجاد می‌کنید که کاملاً به نام، محصول یا خدمات شما مرتبط باشد. اگر به هشتگی عمومی اکتفا کنید، به احتمال زیاد برای فهمیدن اینکه شرکت کنندگان در واقع چه کسانی هستند، مشکل خواهید داشت.
  3. به یادماندنی: احتمالاً قبل از ارسال محتوا، کاربران تبلیغات مسابقه شما را مشاهده خواهند کرد. این به این معنی است که هشتگ شما باید به اندازه کافی به یاد ماندنی شود تا کاربران یک بار در موردش بیاندیشند و به یاد بسپارند و بعداً اقدام کنند. چنین هشتگی معمولا جذاب است، در جستجو آسان پیدا می‌شود و نوشتن آن راحت است. حواستان باشد از هجی‌های عجیب و غریب و انتخاب کلمات گیج کننده خودداری کنید.
  4. جهانی: درباره مخاطبان خود فکر کنید. آیا همه به یک زبان صحبت می‌کنند یا از کلمات مشابه استفاده می‌کنند؟ اگر مخاطب بین المللی دارید، در استفاده از کلمات عامیانه یا اصطلاحات خاص منطقه که ممکن است مردم را گیج کند، دقت کنید.
  5. نادر: قبل از انتخاب هشتگ، جستجو کنید. آیا کاربران زیادی از هشتگ ایده آل شما برای برخی اهداف دیگر استفاده می‌کنند؟ در این‌صورت، ممکن است بخواهید تغییرش دهید.

ایده‌های جذاب برای طراحی مسابقه اینستاگرامی

ایده مسابقه شماره 1: تمام کاری که شما انجام می‌دهید این است که از افراد بخواهید در قسمت نظرات یکی از دوستان خود را منشن کنند تا آنها نیز بتوانند وارد مسابقه شده و واجد شرایط برنده شدن جایزه شوند. نتیجه مشخص است آنها پیامی دریافت می‌کنند که باعث می‌شود پیج شما را بررسی کنند. آنها در واقع افرادی هستند که پتانسیل فالو کردن پیج شما را دارند. پس از پایان مسابقه نیز، شخصی را از قسمت نظرات به طور تصادفی انتخاب کنید. اگر یکی از شرایط مسابقه فالو پیج شما است، برای اطمینان از مرتب بودن همه چیز، برنده را در لیست فالوورهای خود پیدا کنید. البته روش جایگزینی هم وجود دارد. به این ترتیب که، برنده مسابقه شخصی است که منشن می‌شود و نه شخصی که نظر اولیه را گذاشته است.
ایده مسابقه شماره 2: در این مدل مسابقه اینستاگرامی، از مردم می‌خواهید که اگر می‌خواهند وارد مسابقه شوند و شانس برنده شدن داشته باشند، محتوای شما را لایک کنند. حتی می‌توانید از عبارت «دوبار ضربه بزنید تا برنده شوید» استفاده کنید زیرا در برنامه اینستاگرام، با دوبار ضربه زدن روی عکس آن را به طور خودکار لایک می‌کند. اگر می‌خواهید تعداد دنبال کنندگان خود را افزایش دهید، ذکر کنید که شرکت‌کنندگان همچنین باید فالوور پیج شما باشند یا دیگران را منشن کنند.
ایده مسابقه شماره 3: بدون شک اینستاگرام خانه سلفی‌ها است، بنابراین این نوع مسابقه، مسابقه‌ای عالی مخصوصا برای پیج‌هایی است که محصولات خاصی ارائه می‌دهند. کافی است از مردم بخواهید هنگام استفاده از محصول شما یا با محصول در جایی در پس زمینه، تصویری از خود ارسال کنند. این قالب مسابقه به مشتریان بالقوه نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند از محصول شما استفاده کنند. در واقع این محتوایی عالی است که توسط کاربر تولید شده است.

هنگام نوشتن توضیحات برای مسابقه عکس سلفی، یک هشتگ منحصر به فرد ایجاد کنید و سپس از افراد بخواهید هر زمان عکس‌های خود را ارسال کردند از این هشتگ استفاده کنند. در این‌صورت با جستجوی هشتگ در اینستاگرام، می‌توانید تصاویری را که افراد برای این مسابقه بارگذاری کرده اند، پیدا کنید. در پایان مسابقه هم، تصویری را که فکر می‌کنید بهترین است انتخاب کنید.

مزیت بزرگ این روش استفاده از محتواهای تولید شده توسط کاربر است که تا مدت‌ها می‌توانید ارسال کنید و این مدرکی عالی برای اثبات حقانیت پیج شما است. البته شما می‌توانید قالب مسابقه سلفی را با سایر قالب‌های مسابقه‌ای که قبلاً توضیح دادیم ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید: اینستاگرام مارکتینگ چیست + استراتژی بازاریابی اینستاگرام

ابزارهای قرعه کشی مسابقه اینستاگرام

قرعه‌کشی اینستاگرام با استفاده از ربات، اپلیکیشن و سایت‌های آنلاین قابل انجام است که معمولا به دو دسته رایگان و پولی تقسیم می‌شوند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این قسمت به طور خلاصه از چند مورد نام می‌بریم.

  1. ربات قرعه کشی اینستاگرام ابزاری رایگان برای انتخاب برنده مسابقه اینستاگرامی است. از جمله این ربات‌ها سایت پیکر است که پس از ورود به آن و اتصال اکانت اینستاگرام خود به ربات این سایت می‌توانید قرعه کشی کنید.
  2. سایت قرعه کشی namepicker.net
  3. قرعه کشی در اینستاگرام با سایت مارکتینگ 98
  4. ابزار قرعه کشی اینستاگرام سایت woobox.com

نحوه تعیین جایزه مسابقات اینستاگرامی

باید ببینید هدفتان از برگزاری مسابقه چیست و بر همین اساس جوایز را تعیین کنید. ضمن اینکه مخاطبان شما اهمیت بسیاری دارند. برخی فقط دنبال جوایز مادی و مالی هستند، ولی بعضی می‌خواهند بیشتر دیده شوند. اگر می‌خواهید یک جایزه با ارزش بالا اهدا کنید، اما بودجه لازم برای سرمایه گذاری در آن را ندارید، کافیه با برند دیگری قرارداد همکاری تنظیم کنید البته به شرطی که تعداد فالوورهایتان به اندازه کافی زیاد باشد. برندهایی وجود دارند که مایل هستند در ازای برخی تبلیغات، جایزه مسابقه را ارائه دهند. کافی است در توضیحات مسابقه، به سادگی ذکر کنید که این مسابقه توسط شرکت خاصی حمایت مالی می‌شود.

با در نظر گرفتن نکات و تعاریفی که بیان شد، مسابقه‌ای بی‌نقص خواهید داشت البته به شرط به کارگیری خلاقیت در انتخاب مراحل و جزییات که این از عوامل مهم است. اما اگر می‌خواهید موفق شوید موارد زیر را دوباره یادآوری می‌کنیم:

  • هدف‌گذاری دقیق
  • شناخت دقیق مخاطبان هدف
  • تعیین درست جوایز و اهدای قطعی آنها
  • طراحی دقیق و رعایت اصول گیمیفیکیشن
  • همکاری با اینفلوئنسرها و برندهای دیگر
  • برنامه‌ریزی و اجرای دقیق و منظم
  • استفاده از ایده‌های خلاقانه

جمع‌بندی
با توجه به آمارها و مطالبی که در این مقاله بررسی شد برای رسیدن به اهداف بازاریابی، یکی از بهترین امکانات برنامه‌ریزی مسابقه اینستاگرامی است. بنابراین، اگر می‌خواهید یک حساب کاربری محبوب اینستاگرام داشته باشید، شروع کنید و با راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی این معجزه را از دست ندهید. چگونه می‌توانید از این موقعیت بهترین استفاده را نبرید مخصوصاً اگر تازه شروع به کار کرده‌اید یا فالووری ندارید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.