سوشیال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) چیست + تکنیک ها

آیا می‌دانستید که بزرگترین و سریع‌ترین ترند تاریخ بشر، شبکه‌های اجتماعی هستند؟ شبکه‌های اجتماعی یا به تعبیری دیگر سوشال مدیا، پس از پیدایش اینترنت توانسته‌اند تقریبا تمام مردم جهان را درگیر خود کنند. مثلا آمارها نشان داده که از هر 4 انسان روی کره زمین، یک نفر به فیسبوک متصل است! شاید حتی بتوان فیس بوک را به کشوری مستقل تعبیر کرد که پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست. علاوه بر فیسبوک، اینستاگرام هم در وضعیتی مشابه قرار دارد و رفته‌رفته، شبکه‌های اجتماعی احتمالا بر دنیا حکمرانی خواهند کرد.

سوشیال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی که تلفظ صحیح آن بر اساس واژه انگلیسیِ Social Media Marketing، سوشال میدیا مارکتینگ/ˌsəʊʃəl ˈmiːdiə/ است، در واقع به تولید و انتشار محتوای قدرتمند و کاربردی روی شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد.

اما سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چرا تا این حد اهمیت یافته است؟ چرا کسب‌وکارها باید زمان بیشتری روی این کار صرف کنند؟ و این‌که سوشیال مدیا مارکتینگ چه کمکی به پیشرفت سازمان شما می‌کند؟

در این مقاله به سوالاتی از این دست پاسخ خواهیم داد تا بهتر بتوانید در این مسیر قدم بردارید.

سوشال مدیا مارکتینگ (SMM) یا بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

سوشیال مدیا مارکتینگ یا به تعبیر صحیح‌تر سوشال میدیا مارکتینگ عبارت است از تولید محتوا در جهت تبلیغ و توزیع کسب‌وکار و محصولات آن، روی پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، ویمئو و امثال آن. محتوای منحصربه‌فرد شما باید مختص هر پلتفرم تهیه شود و به شما کمک کند نرخ تبدیل و آگاهی بخشی خود را افزایش دهید.

در خلل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا SMM باید مخاطب خود را درست بشناسید و بر اساس نیازها و دغدغه‌های آنان محتوا تولید کنید و با آن‌ها به تعامل بپردازید تا با شما و برندتان مشارکت کنند. استراتژی شما در فعالیت با هر شبکه اجتماعی باید متفاوت باشد تا بتوانید به اهداف خود برسید.

بیشتر بخوانید: تقویم محتوا چیست و چرا مهم است؟

سوشال مدیا مارکتر کیست؟

سوشال مدیا مارکتر یا مدیر شبکه‌های اجتماعی یکی از مشاغلی است که این روزها همه کسب‌وکارها باید از آن بهره‌مند شوند تا به موفقیت در شبکه‌های اجتماعی نزدیک شوند. وظیفه سوشال مدیا مارکتر این است که بر اساس نیازها و اهداف برند و با مشخص کردن شاخص‌های کلیدی ارزیابی، استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ایجاد و اجرا کند و نهایتا میزان بازگشت سرمایه را مشخص کند.

گر می‌بینید برخی از برندها شبکه‌های اجتماعی خود را به شکلی زیبا و منحصر بفرد اداره می‌کنند، بدانید که حتما متخصص شبکه‌های اجتماعی یا گروهی از متخصصان در حال تعیین استراتژی‌ها، اجرای آن‌ها، اندازه‌گیری، گزارش‌دهی و آموختن درباره آن هستند بنابراین می‌توانند برای دفعات بعدی آن را به شکلی درست‌تر اجرا کنند.

سوشال مدیا مارکترها افرادی استراتژیک هستند که می‌توانند طبق برنامه‌ریزی عمل کرده و در مواقع لزوم بحران‌ها را مدیریت کنند. آن‌ها از داده‌ها کمک می‌گیرند تا تحلیل صحیحی از برنامه خود داشته باشند. آن‌ها افرادی خلاق هستند که به خوبی می‌دانند چگونه باید طراحی کنند و بنویسند و مخاطب را به خود جذب کنند. این افراد بسیار مردمی و اجتماعی هستند، آن‌ها به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند عکس‌العمل‌هایی سریع و صحیح بدهند.

تاریخچه سوشال مارکتینگ

قبل از این‌که شبکه‌های اجتماعی همه زندگی مردم را درگیر خود کنند، بازاریابان فکر می‌کردند، این ترند روز به زودی نابود می‌شود. اما پس از ظهور فیس بوک و توجه و استقبال مردم از آن، استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافتند. در سال‌های 1970 تا 1980 شبکه‌های اجتماعی فقط به صورت سایت‌های دوست‌یابی وجود داشتند اما از 1995 تا 2002 و تبدیل شدن اینترنت به ابزاری برای بازاریابی، موتورهای جستجوی گوگل و یاهو و MSN نیز تغییر کردند و به مرور بازاریابان ارزش بازاریابی محتوا و اینباند مارکتینگ را درک کردند.

سال‌های 2003 و 2004 که فیس بوک و لیندکدین و My Space به وجود آمدند، کاربران اینترنت به آن‌ها اقبال زیادی نشان دادند. در سال‌های بعد نیز مشتریان و کاربران با دیگر شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کردند تا آن‌جا که 90 درصد مدیران بازاریابی اکنون از شبکه‌های اجتماعی برای پیش برد اهدافشان فعالیت می‌کنند.

وظایف یک سوشیال مدیا مارکتر حرفه‌ای

بسته به اینکه سازمانتان تا چه حد بزرگ باشد، وظایف یک سوشال میدیا مارکتر حرفه‌ای نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت وظایف هر سوشیال مدیا مارکتر در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • کار با تمام کانال‌‍‌های سوشال مدیا را بداند و بتواند در هریک فعالیت مربوط به خود آن کانال را از سر بگیرد.
  • استراتژی‌های خاص هر شبکه اجتماعی را طراحی و اجرا کند و هریک را متناسب با اهداف سازمان برنامه‌ریزی کند.
  • کمپین‌های مختلف مربوط به هر شبکه را بتواند طراحی و اجرا کند.
  • به کمک ابزارهای تحلیلی بتواند استراتژی‌های مختلف را تست، اندازه‌‌گیری و گزارش‌دهی کند.
  • محتوای سوشال را ایجاد کند. این محتواها شامل متن، تصویر و ویدئو می‌شود.
  • بتواند تقویم محتوایی هر شبکه را به طور مجزا ایجاد کند.
  • بتواند تمام پست‌های هر پلتفرم را ویرایش کند، تایید کند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند.
  • با فالوئرهای برند و طرفداران هر شبکه بتواند تعامل کند و آن‌ها را به مشارکت وادارد.
  • با استفاده از ابزارهای مناسب صدای مشتریان را بشنود و هر شبکه را به درستی بررسی کند.
  • درباره ترندهای روز جهان به روز باشد و ابزارهای جدی در حوزه شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی، تکنولوژی و تبلیغات آشنا باشد.
  • بتواند با دیگر برندها، شرکت‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کند.
  • بتواند در مواقع اضطراری، پیشنهادهای کارساز دهد و مدیریت سوشال میدیا را به درستی پیش برد.

بیشتر بخوانید: کپشن چیست و چگونه یک کپشن خوب بنویسیم؟

روش‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای این‌که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق عمل کنید، می‌توانید از این چند روش استفاده کنید:

برای مشتریان خود تجربه‌ای شخصی‌سازی شده ایجاد کنید. از قوه خلاقیت خود بهره‌مند شوید و بهترین روش‌ها را برای رفع نیازهایشان به کار گیرید.

محتوای موثر و خلاقانه ایجاد کنید. کیفیت محتوا رمز موفقیت آن است.

از کمپین‌های مختلف استفاده کنید تا زودتر به هدف بازاریابی خود برسید.

محتواهای ویدئویی را دست کم نگیرید. این محتواها قابلیت انتشار زیادی دارند.

به مخاطبان خود آموزش دهید. سعی کنید محتوایی تولید کنید که میزان تعامل آن‌ها با شما را افزایش دهد.

از برنامه‌های تبلیغاتی هر شبکه استفاده کنید تا پیام خود را سریع‌تر به مشتریانتان ارسال کنید.

از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر برندتان ایجاد کنید.

مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ

از آن‌جا که این روزها افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیتند، قطعا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین گزینه‌ها برای رساندن صدای برند به مشتریان و ترویج آن محسوب می‌شود. از دیگر مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به کمک شبکه‌های اجتماعی لید تولید کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
  2. با مشتریان خود رابطه‌ای دوستانه برقرار خواهید کرد. این رابطه باعث ایجاد رضایت بیشتر مشتریان و وفاداری آن‌ها نسبت به برندتان خواهد شد.
  3. از رقبایتان می‌توانید تکنیک‌های جدید را بیاموزید و به گونه‌ای رفتار کنید که رویکردی پیشرو داشته باشید.
  4. میزان پیشرفت خود را می‌توانید به کمک داده‌ها تحلیل کنید و استراتژی‌های بهتری برای موقعیت‌های دیگر خود بچینید.

مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ

پلتفرم‌های سوشیال مدیا یا شبکه‌های اجتماعی

از زمانی که فیس بوک در سال 2004 یکه تاز عرصه شبکه‌های اجتماعی بوده زمان بسیاری گذشته است. این روزها پلتفرم‌های متفاوتی برای سوشیال مدیا مارکتینگ وجود دارد که هریک مخاطبان خاص خود را دارد و برای مصرفی خاص استفاده می‌شود. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیسبوک: با 1.78 میلیارد کاربر فعال روزانه و مناسب برای بازاریابی B2C است. به کمک این پلتفرم می‌توان میزان آگاهی بخش برند را افزایش داد.

توئیتر: با 186 میلیون کاربر فعال روزانه و مناسب برای بازاریابی B2B و B2C است. به کمک این پلتفرم می‌توانید روابط عمومی و پشتیبانی خود را قوی کنید.

اینستاگرام: بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بستری مناسب برای بازاریابی B2C به شمار می‌رود. از این پلتفرم برای تبلیغات، ایجاد محتوای ساخته شده توسط کاربر و محتوای تصویری استفاده کنید.

لینکدین: بیش از 675 میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد و برای بازاریابی B2B مناسب است. از این پلتفرم برای ایجاد ارتباط سازمانی، توسعه کسب‌وکار و بازاریابی شغلی استفاده کنید.

یوتیوب: بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهیانه دارد و برای فعالیت‌های B2C بسیار مناسب است. از این پلتفرم برای آگاهی بخش از برندف سرگرمی و ویدئوهای آموزشی می‌توان استفاده کرد.

اسنپ چت: این پلتفرم دارای 249 میلیون کاربر روزانه فعال است و اکثر مخاطبان آن نوجوانان و جوانان هستند. در این پلتفرم می‌توانید بازارایابی B2C را فعال کنید و برای تبلیغ و آگاهی بخشی از برند از آن بهره‌مند شوید.

پینترست: 416 میلیون کاربر ماهیانه در این پلتفرم فعالند. برای الهام گرفتن و به نمایش گذاشتن محتوای بصری بسیار مفید است. از این پلتفرم برای بازاریابی B2C می‌توان استفاده کرد.

راهکارهای تقویت استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ

داشتن یک استراتژی مناسب برای سوشال مدیا باعث می‌شود تا شما بازاریابی بهتری داشته باشید.
بدون استراتژی ممکن است زمان زیادی را صرف طراحی پست و .. بکنید اما نتیجه خوب و مناسبی نگیرید. بنابراین داشتن یک استراتژی برای بازاریابی شبکه اجتماعی بسیار ضروری است.
یکی از راه‌ها برای طراحی استراتژی این است که از خودتان 5 سوال زیر را بپرسید و سعی کنید که برای آن‌ها پاسخ مناسبی ارائه دهید:
نکته‌ای که وجود دارد این است که شما می‌توانید برای هر شبکه اجتماعی یک استراتژی بازاریابی داشته باشید. یعنی استراتژی که برای اینستاگرام استفاده می‌کنید با لینکدین متفاوت باشد.

سوال اول: چرا می خواهید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید؟

جواب این سوال به اهداف شما در شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود. برای مثال می‌توانید اهداف زیر را برای حضور در شبکه‌های اجتماعی داشته‌باشید:

  1. افزایش آگاهی از برند
  2. هدایت ترافیک به وبسایت خود
  3. ایجاد سرنخ های جدید
  4. افزایش درآمد (با افزایش ثبت نام یا فروش)
  5. افزایش تعامل با برند
  6. برای کسب و کار خود یک اجتماع (community) ایجاد کنید.
  7. افزایش حضور در مطبوعات و خبرها
  8. با نظرات مخاطبان درباره برندتان آشنا شوید.

ممکن است شما بیش از یک هدف برای حضور در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. در اینصورت توصیه می‌شود که روی تعداد کمی از هدف‌هایتان تمرکز کنید مگر اینکه یک تیم را برای رسیدگی به اهداف شبکه اجتماعی اختصاص دهید.

سوال دوم:  مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

شناخت مخاطبین هدف به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که مخاطبین برند شما چه محتوایی را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

یکی از راه‌های مناسب برای شناخت مخاطب، ایجاد پرسونای مخاطب است. با پرسیدن سوالاتی مثل اینکه مخاطب به چه چیزی علاقه دارد، با چه شبکه اجتماعی راحت‌تر است، چند سال دارد، چه شغلی دارد و.. می‌توانید یک پرسونای مخاطب ایجاد کنید.

سوال سوم: قرار است چه چیزی را به اشتراک بگذارید؟

در پاسخ به این سوال، لازم است در ابتدا موضوع محتواهایتان را مشخص کنید. اگر تعداد انگشت‌شماری موضوع مدنظر دارید، می‌توانید محتواهای زیادی را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. اگر شناخت

برای این‌که بتوانید حضوری موفق در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید لازم است پیش از هر چیز کانال صحیحی را انتخاب کنید و در پلتفرم متناسب با کسب‌وکار خود فعالیتتان را شروع کنید. پس از آن به کمک این راهکارها می‌توانید استراتژی سوشال میدیا مارکتینگ خود را تقویت کنید:

  1. تقویم محتوایی منظمی ایجاد کنید و سعی کنید از آن به درستی استفاده کرده و طبق برنامه پیش روید.
  2. پیش از ورود به این شبکه‌ها و تولید محتوا، تحلیل بازار و رقبای خود را به طور کامل انجام دهید.
  3. از انواع محتواها برای جذب و جلب نظر مخاطبان استفاده کنید.
  4. داستان برند خود را برای مخاطبانتان شرح دهید و همواره لحنی متناسب را به کار برید.
  5. از محتواهایی که مشتریان برایتان ایجاد می‌کنند هم استفاده کنید. این محتواها به شما کمک می‌کند که بهتر مخاطبانتان را به خرید راضی کنید.
  6. الگوریتم‌های هر شبکه را به خوبی بشناسید و با استفاده از هشتگ‌ها و امکانات هر پلتفرم، حضور بهتری در آن‌ها ایجاد کنید.

سوال پنجم: چه زمانی می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟

برای انتخاب کردن بهترین زمان برای پست‌گذاری، شناخت مخاطب نکته بسیار مهمی است. لازم است بدانید که مخاطبین شما معمولا چه زمانی از رسانه‌های اجتماعی برای دیدن محتوایی که شما به اشتراک می‌گذارید استفاده می‌کنند.

پس از پاسخ به این سوالات، اکنون استراتژی سوشال مدیا شما آماده است و می‌توانید از آن برای به اشتراک  گذاشتن محتوا استفاده کنید.

بررسی نتایج حاصل از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بزرگترین تاثیر و نتیجه حاصل از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید به مخاطب اصلی خود دست پیدا کنید و ارتباطی تنگاتنگ با او برقرار کنید. از جمله نتایج مثبت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به تاثیر آن بر افزایش ترافیک و کلیک وبسایت اشاره کرد.

زمانی‌که بتوانید به مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی نزدیک شوید و با کمک بازاریابی دهان به دهان توزیع مناسبی انجام دهید، می‌توانید آن‌ها را به سمت وبسایتتان هدایت کرده و نرخ کلیک خود را افزایش دهید. بدین ترتیب میزان فروشتان هم چند برابر خواهد شد.

پس از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نوبت آن است که متوجه شوید آیا فعالیت‌های شما بازدهی خوب و مناسبی داشته است یا خیر.

در ادامه 12 تا معیار برای سنجش میزان بازدهی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را معرفی کردیم:

1.Impression: تعداد دفعاتی که پست شما برای بینندگان به نمایش درآمده.

2.reach: تعداد افراد منحصر به فردی که پست شما را دیده‌اند.

3.Volume: تعداد افرادی که درباره برند شما صحبت می‌کنند. (تعداد دفعاتی که در شبکه اجتماعی تگ و یا منشن شده‌اید.)

4.Sentiment: تعداد نظراتی که افراد درباره برند شما داشته‌اند و از احساساتشان نسبت به شما بازخورد داده‌اند.

5.Engagement rate: میزان تعاملی که مخاطبین با برند شما داشته‌اند.

6.تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها و به اشتراک گذاشته شدن توسط کاربران

7.Referrals: تعداد افرادی که از وبسایت شما بازدید کرده‌اند.

8.Conversions: تعداد افرادی که اقدامی که شما درخواست کرده‌اید را انجام داده‌اند. مثلا از سایت شما چیزی خریداری کرده‌اند.

9.CTR: تعداد دفعاتی که مخاطب روی پست شما کلیک می‌کند تقسیم بر تعداد دفعاتی که پست شما دیده شده‌است.

  1. Testimonials: تعداد مشتریانی که برند شما را تایید، بازدید و یا رتبه بندی کرده‌اند.
  2.   Customer Satisfaction: ارزیابی میزان رضایت مشتریان از برند شما
  3. Net Promoter Score: میزان وفاداری مشتریان که معمولا با سوال “آیا این محصول را به دوستان خود توصیه می‌کنید؟” ارزیابی می‌شود.

لازم نیست که تمام معیارهای بالا را برای سنجش فعالیتتان اندازه‌گیری کنید. بلکه باید معیارهایی را انتخاب کنید که به بهترین نحو به اهداف شما کمک کرده تا شما از بازاریابی رسانه های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید.

در صورتی که قصد دارید سوشیال مدیا مارکتینگ را برای کسب و کار خود شروع کنید می توانید در پنل جریان ثبت‌نام کنید و از آن جا پیج ها و کانالهای مناسب تبلیغاتی را با توجه به حوزه کسب و کار خود شروع کنید. در پنل جریان دسته بندی های موضوعی متنوعی مانند دسته های زیر وجود دارد که به شما در رسیدن به مخاطبان هدف کسب و کارتان کمک می کند :

  • اینفلوئنسر های آشپزی و غذا
  • اینفلوئنسر سبک زندگی
  • اینفلوئنسر سرگرمی
  • اینفلوئنسر ورزشی
  • اینفلوئنسر مد و زیبایی

جمع‌بندی

با توجه به این‌که حضور در شبکه‌های اجتماعی 88 درصد میزان در معرض دید قرار گرفتن برندتان افزایش می‌یابد، منطقی‌ترین کاری که می‌توانید برای بازاریابی انجام دهید حضور در شبکه‌های اجتماعی است. در این مقاله راجع به مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ و راه‌کارها و تکنیک‌های تقویت این نوع بازاریابی صحبت کردیم و وظایف یک سوشال مدیا مارکتر حرفه‌ای را نیز بررسی کردیم. فراموش نکنید که اگر کار بازاریابی شبکه‌های‌ اجتماعی را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید، هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد و زودتر به موفقیت خواهید رسید.

تبلیغات اینستاگرامی خود را به جریان بسپارید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.