تحلیل پیج رقبا

بهترین روش آنالیز رقبا در اینستاگرام

اگر قصد موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ را دارید، باید برنامه‌ای برای تحلیل پیج رقبا داشته باشید. وقتی نمی‌دانید از کجا شروع کنید، به چه موضوعی بپردازید، چه نوع محتوایی تولید کنید و حتی وقتی نمی‌دانید مخاطبان هدفتان چه چیزی می‌خواهند، آنالیز رقبا در اینستاگرام مسیر را به شما نشان خواهد داد. برای مثال بیایید نگاهی به رقابت پپسی و کوکاکولا بیندازیم.

هر دو برند بیش از 100 سال پیش و با فاصلۀ زمانی کوتاهی از هم تاسیس شدند؛ اما از همان ابتدای امر، کوکاکولا صاحب بخش عمدۀ بازار بود و هست. پپسی برای اینکه بتواند جای پای خود را تثبیت کند، مجبور بود برنامه‌های کوکاکولا را زیر ذره‌بین بگیرد. مثلاً در یک برهۀ زمانی، آن‌ها متوجه شدند که برند کوکاکولا تصویری پیر دارد و بیشتر مورد پسند افراد سالخورده است. پپسی شروع کرد به اجرای کمپین‌هایی برای جلب توجه جوانان و اتفاقاً موفق هم شد.

در واقع، پپسی با آنالیز وضعیت کوکاکولا و بازار هدفشان، توانست یک خلاء بسیار مهم را پیدا کند و با مانور روی همان خلاء، به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرد. این موضوع را تعمیم دهید به اینستاگرام و رقبایی که در حوزۀ کاری خود دارید.

در این مقاله‌ می‌خواهیم ببینیم که چه چیزهایی را باید هنگام آنالیز بررسی کنید. اصلاً چطور می‌توانید رقبایتان را در این شبکۀ اجتماعی پیدا کنید و از چه ابزارهایی برای تحلیل استفاده کنید. همچنین یک راهنمای قدم‌به‌قدم هم برای انجام این کار خدمتتان ارائه می‌کنیم؛ اما قبل از هرکاری، بیایید دلیل تحلیل رقبا در اینستاگرام را موشکافانه بررسی کنیم!

چرا باید آنالیز رقبا در اینستاگرام را جدی بگیریم؟

اینستاگرام پراستفاده‌ترین شبکۀ اجتماعی میان ایرانی‌ها است. در مقیاس جهانی، بیش از 200 میلیون کسب‌وکار، حضوری فعال در این پلتفرم دارند و کلی برند ایرانی هم جزء این تعداد هستند. اگر شما هم می‌خواهید از اینستاگرام برای پروموت کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید آنالیز اینستاگرام دیگران را جزء برنامه‌هایتان داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی اینستاگرام مارکتینگتان را بهبود ببخشید و همچنین خواهید فهمید که چه چیزی را در چه زمانی آپلود کنید. در ادامه دلایل بیشتری برای آنالیز پیج رقبا خواهیم گفت. 

۱. پیدا کردن KPIهای لازم برای سنجش عملکرد

KPI مخفف Key Performance Indicator، به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. همان طور که از نام آن مشخص است، از این شاخص‌ها به‌منظور بررسی چگونگی عملکرد استفاده می‌شود.

با آنالیز رقبا در اینستاگرام، می‌توانید عملکرد صفحه خودتان را در قیاس با یک رقیب هم‌اندازه بررسی کنید. در نتیجه، خواهید فهمید که استراتژی‌تان تا چه حد درست عمل می‌کند. همچنین می‌توانید مناسب‌ترین KPIها را برای خود انتخاب کنید. مثلاً جذب تعداد بیشتر فالوور مهم است یا افزایش نرخ تعامل؟ شاید هم نمی‌دانید باید چند پست در هفته آپلود کنید. ببینید رقبا در هفته چقدر فعالیت می‌کنند و سپس با توجه به داده‌هایی که به دست آورده‌اید، برای خودتان تصمیم بگیرید.

۲. ایده گرفتن برای خلق محتوا

یکی از دلایلی که خیلی‌ها را از حضور در اینستاگرام منصرف می‌کند، اشباع شدن این شبکۀ اجتماعی از انواع مختلف محتواها است. کاملاً هم درست است. تقریباً در هر موضوعی، کلی پیج و محتوا وجود دارد و می‌توان گفت اقیانوس آبی‌ای باقی نمانده است؛ اما هنوز هم می‌توان با داشتن یک استراتژی حرفه‌ای و البته تولید محتوای با کیفیت، در میان انبوه محتواها درخشید! هم می‌توان از طریق آزمون و خطا راه درست را پیدا کرد و هم از طریق تحلیل پیج رقبا! مسلماً دومین روش خیلی سریع‌تر شما را به نتیجه خواهد رساند.

پس یکی دیگر از دلایل آنالیز اینستاگرام دیگران، گرفتن ایده از محتوای آن‌ها است. با این روش خواهید فهمید که چه روشی برای رقبا جواب داده و کدام نوع محتوا باب میل جامعه هدفتان نیست.

نکته بسیار مهم: اصلاً و ابداً کپی نکنید! فقط ایده بگیرید و از ایده‌تان در استراتژی خودتان بهره ببرید.

۳. شناسایی خلأ محتوایی یا Content Gap برای تولید محتوا

شاید بهترین روش برای متمایز بودن، پرداختن به موضوعی است که باقی رقبا توجهی به آن نداشته‌اند. یکی دیگر از دلایل تحلیل پیج‌های اینستاگرام رقبا همین است. برای اینکه بتوانید خلاءهای محتوایی موجود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که خلاء محتوایی تنها زمانی ارزش دارد که جامعه هدف هم در پی آن باشد؛ یعنی اگر جذابیتی برای مخاطبین هدف ندارد، پس موضوع مناسبی برای پرداختن هم نیست!

بنا به این 3 دلیل، آنالیز رقبا در اینستاگرام یک ضرورت است! اما چه معیارهایی را در بررسی باید مدنظر داشت؟ در بخش بعدی راجع‌ به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چه معیارهایی برای آنالیز پیج رقبا مهم هستند؟

فرض می‌کنیم تصمیم به آنالیز اینستاگرام دیگران گرفتید. اصلاً چه چیزهایی را باید بررسی کنید؟ در کل، منابع مختلف از 6 معیار اصلی صحبت کرده‌اند که در اینجا با هم بررسی می‌کنیم:

۱. تعداد فالوورها

تعداد فالوورهای یک پیج، نشان‌دهنده میزان محبوبیت آن میان مردم است. همچنین تا حدودی، تعداد فالوورها میزان تاثیرگذاری یک پیج را نشان می‌دهند.

ساده‌تر بگوییم، تعداد فالوورهای یک اکانت، میزان وفاداری به آن برند و البته بزرگی یا کوچکی جامعه مخاطبینش را نشان می‌دهد.

۲. نرخ تعامل

همان طور که بالاتر گفتیم، نرخ تعامل معیار بسیار مهم‌تری از تعداد فالوورها است. می‌توان گفت مهم‌ترین معیار است. نرخ تعامل نشان می‌دهد که یک برند چقدر در ارتباط گرفتن با جامعه هدفش موفق عمل کرده است. یادتان باشد، هدف شبکه‌های اجتماعی ایجاد ارتباط بین طرفین است؛ پس پیج‌هایی که نرخ تعامل بالایی داشته باشند، به بهترین شکل به هدفشان رسیده‌اند.

نرخ تعامل شامل لایک، کامنت، ارسال پست‌ها و استوری‌ها برای دیگران و … است. هرکدام از این موارد ارزش متفاوتی دارند. مثلاً لایک نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان محتوای‌تان را دوست داشته‌اند؛ در حالی که کامنت‌ها هم می‌توانند مثبت باشند و هم منفی.

تصویر زیر، صاحب رکورد لایک در اینستاگرام است:

تحلیل پیج رقبا

۳. نرخ رشد مخاطب

جدا از تعداد فالوورها، میزان رشد آن‌ها هم معیار دیگری است که باید در تحلیل پیج رقبا زیر نظر داشته باشید. درست است که تعداد بالای فالوور لزوماً نشان‌دهنده موفق بودن یک پیج نیست. مخصوصاً طی سالیان اخیر که بازار فالوورهای فیک بسیار داغ شده است؛ اما فراموش نکنید که تعداد بالای فالوور هم باعث توجه بیشتر به برند شما می‌شود و هم نرخ تعامل و هم میزان Reach را بالا می‌برد.

Reach: به تعداد اکانت‌های منحصر‌به‌فردی گفته می‌شود که از یک صفحه بازدید می‌کنند. منظور از منحصربه‌فرد این است که هر اکانت تنها یک‌بار محاسبه می‌شود و تعداد دفعات بازدید در عدد نهایی تاثیر ندارد.

با استفاده از معیار Audience Growth، زمان‌هایی که تعداد فالوورها به یکباره رشد بسیار زیادی داشته است را شناسایی کنید. ببینید در آن بازۀ زمانی خاص چه اتفاقاتی رخ داده و چه محتوایی باعث این رشد شده است.

نکته: Audience Growth به‌معنای میزان رشد مخاطبین است. از هر ابزاری که برای تحلیل استفاده می‌کنید، قسمتی مختص این مسئله خواهد داشت. فقط شاید عنوان آن متفاوت باشد.

۴. استراتژی و روال انتشار محتوا

این معیار نشان می‌دهد که رقبا چه نوع محتوایی را در چه بازه‌های زمانی‌ای منتشر می‌کنند. با توجه به اینکه مخاطب هدف صفحه شما و دیگر رقبا افراد یکسانی هستند، خواهید فهمید که فالوورهایتان بیشتر عکس دوست دارند یا ویدیو. شاید هم پست‌های اسلایدی و ریلز را دوست دارند.

همچنین، آنالیز رقبا در اینستاگرام کمک می‌کند بفهمید آیا به‌اندازه کافی پست منتشر می‌کنید یا نه!

۵. پست‌های برتر

منظور از پست‌های برتر، محتواهایی هستند که بهترین عملکرد را داشته‌اند. تحلیل پیج رقبا و شناسایی پست‌های برتر، کمک می‌کند بفهمید چه نوع محتواهایی پتانسیل بیشترین نرخ تعامل را دارند.

مثلاً اگر پست برتر یکی از رقبا، آموزش استفاده از محصولی خاص باشد، می‌توان این‌طور برداشت کرد که پست‌های آموزشی و مرتبط با محصولاتی که می‌فروشید، مورد پسند مخاطبان هستند. شاید هم پست برتر، تنها یک اطلاع‌رسانی برای یک کمپین بسیار گسترده‌تر باشد. در کل، با شناسایی پست‌های برتر، می‌فهمید که آن‌ها چه چیزی ارائه کرده‌اند که محتوای شما از آن برخوردار نبوده است.

۶. هشتگ‌ها

یکی دیگر از معیارهای مهم برای آنالیز رقبا در اینستاگرام، بررسی هشتگ‌های استفاده شده توسط آن‌ها است. از این طریق، هشتگ‌های مرتبط با کسب‌وکارتان را شناسایی می‌کنید. هشتگ‌هایی که می‌توانند کلی بازدیدکننده جدید برایتان داشته باشند.

اگر یادتان باشد، سومین معیار مربوط به نرخ رشد مخاطب بود. این معیار، یعنی هشتگ‌ها، می‌توانند در بلندمدت به نرخ رشد مخاطبان شما کمک شایانی کنند.

حالا یک سوال: رقبا را چطور پیدا کنیم؟

چطور در اینستاگرام رقبایمان را پیدا کنیم؟

پیدا کردن رقبا در اینستاگرام از چند طریق ممکن است. شاید بسیاری از آن‌ها را از قبل بشناسید. چه در آغاز راه باشید و چه یکی از قدیمی‌های صنفتان، به هر حال چند همکار را می‌شناسید که با آن‌ها رقابت دارید. البته اگر هم نمی‌شناسید هیچ اشکالی ندارد. پیدا کردن رقیب در اینستاگرام اصلاً کار سختی نیست.

به قسمت سرچ اینستاگرام بروید و شروع کنید به جست‌وجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیتتان. قطعاً چند اکانت پیدا خواهید کرد که موضوع فعالیت یکسانی با شما دارند. بعد از اینکه چند اکانت پیدا کردید، می‌توانید از دسته‌بندی بالای صفحه، روی بخش Tags بروید تا هشتگ‌های مرتبط با حوزه فعالیتتان نمایش داده شوند. هر هشتگ را که انتخاب کنید، کلی پست مربوط به کارتان را می‌بینید که هر کدام توسط اکانت‌های مختلف استفاده شده‌اند. از این قسمت هم می‌توانید بخشی از رقبا را پیدا کنید.

تحلیل پیج رقبا

راه دیگری هم وجود دارد. به صفحه اکانت خود بروید؛ زیر قسمت بایو، بخشی با عنوان Suggested For You وجود دارد. در این قسمت اکانت‌هایی نمایش داده می‌شوند که موضوعی مشابه موضوع شما دارند؛ یعنی ممکن است رقیبتان باشند.

در ضمن، می‌توانید از موتور جست‌وجوی گوگل هم کمک بگیرید.

تا اینجا بیشتر راجع‌ به پیش‌نیازهای تحلیل پیج رقبا صحبت کردیم. اگر موافق باشید، برویم سراغ قسمت عملی ماجرا!

مراحل آنالیز رقبا در اینستاگرام

بیشتر منابع، تحلیل پیج های اینستاگرام رقبا را در 4 مرحله تعریف کرده‌اند. ما هم با توجه به تجربیاتمان، همین روال مرحله‌به‌مرحله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱) رقبای خود را شناسایی کنید

در بخش قبلی، راجع‌ به راه‌های پیدا کردن و شناسایی رقبا صحبت کردیم. اولین مرحله در تحلیل پیج رقبا، همین شناسایی رقبا است. بیایید یک‌بار دیگر روش‌های شناسایی رقبا را مرور کنیم:

سرچ برای اکانت

در قسمت سرچ اینستاگرام، کلمات کلیدی مرتبط با کارتان را جست‌وجو کنید. مثلاً اگر کارتان در مورد گیاه‌های خانگی باشد، می‌توانید سرچ کنید گیاه خانگی. نتیجۀ جست‌وجو، اکانت‌هایی خواهد بود که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ یعنی رقیب‌هایتان.

سرچ برای هشتگ

در مرحله بعد، می‌توانید هنگام سرچ همان کلمه کلیدی، از قسمت بالای نتایج، به بخش Tags بروید. حالا در نتایج، هشتگ‌های مربوط به کارتان را خواهید دید.

هرکدام از هشتگ‌ها حاوی کلی پست از اکانت‌های مختلف هستند. اینجا می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام رقبا ارزش بررسی و تحلیل دارند.

پیشنهادی برای شما (Suggested For You)

در بخش قبلی، کامل این قسمت را توضیح دادیم. مرور می‌کنیم:

در صفحه اصلی هر اکانت، زیر قسمت بایو، بخشی وجود دارد که اکانت‌های با موضوع مشابه را پیشنهاد می‌کند. از اینجا هم می‌توانید اکانت‌های دیگری را ببینید که احتمالاً رقیبتان هستند.

تحلیل پیج رقبا

استفاده از گوگل

موتور جست‌وجوی گوگل، مثل همیشه در این مورد هم کارآمد عمل می‌کند. می‌توانید از آن برای پیدا کردن و آنالیز رقبا در اینستاگرام استفاده کنید.

توجه داشته باشید که باید 3 تا 5 رقیب را انتخاب کنید. همچنین اکانت‌هایی را انتخاب کنید که فعال هستند؛ آن‌هایی که به امان خدا ول شده‌اند ارزش بررسی ندارند. نکته مهم اینکه در کنار آن 3 تا 5 اکانت، حداقل صفحه یک رهبر صنعتتان را هم دنبال کنید. مثلاً اگر در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت دارید، بهتر است اکانت IKEA را هم دنبال کنید.

۲) داده‌ های مربوط به رقبای خود را پیدا کنید

مرحله بعدی در تحلیل پیج رقبا، استخراج داده‌های لازم از رقبایی است که انتخاب کرده‌اید. بالاتر گفتیم که باید پیگیر چه معیارهایی باشید. اینجا باز هم اشاره‌ای خواهیم داشت:

فالوورها

هر دو معیار مربوط به فالوورها، یعنی تعداد فالوورها و نرخ رشد، فاکتورهایی هستند که باید آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. تعداد بالای فالوور گرچه به‌تنهایی ارزش ندارد؛ اما می‌تواند میزان محبوبیت یک برند را تا حد قابل توجهی مشخص کند.

همچنین نرخ رشد فالوورها، سرعت رشد رقیبتان را مشخص می‌کند.

عملکرد محتوا

آنالیز رقبا در اینستاگرام، به منظور سنجش عملکرد محتوای ایشان، کمک می‌کند نقاط کور در استراتژی خود را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنید. 3 شاخصی که باید بررسی کنید، موارد زیر هستند:

  •  تعداد پست‌ها: از این روش می‌فهمید رقیبتان تا لحظه بررسی، در مجموع چند پست منتشر کرده است.
  •  روال انتشار پست‌ها: متوجه خواهید شد که رقیب هر چند وقت یکبار در اینستاگرام پست منتشر می‌کند.
  •  نوع پست‌ها: رقیب چه نوع پستی را منتشر می‌کند؟ یک تک عکس می‌گذارد یا بیشتر از ویدیو استفاده می‌کند؟ شاید هم با استفاده از پست‌های اسلایدی آموزشی نتیجه خوبی گرفته باشد!

میزان اینگیجمنت

منظور همان نرخ تعامل است. هنگام آنالیز رقبا در اینستاگرام، یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باید دنبال داده‌هایش باشید، همین میزان اینگیجمنت است. این معیار نشان می‌دهد که جامعه مخاطب چطور به رقیبتان واکنش نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر، سنجش این معیار در دو بخش جداگانه انجام می‌شود:

  •  نرخ کلی تعامل: از محاسبه مجموع تعداد تعامل‌ها تقسیم بر تعداد کل بازدیدها (Impressions) حاصل می‌شود.
  •  نرخ تعامل هر پست: از محاسبه مجموع تعداد تعامل‌ها شامل لایک، کامنت، سیو و … برای هر پست به‌‌صورت جداگانه به دست می‌آید.

هشتگ

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل در تحلیل پیج رقبا، هشتگ‌ها هستند. بالاتر هم راجع‌به آن‌ها صحبت کردیم. هشتگ‌ها می‌توانند باعث رشد حیرت‌انگیز صفحات اینستاگرامی شوند. برای بررسی هشتگ‌ها هنگام آنالیز رقبا در اینستاگرام، دو مورد را اندازه‌گیری کنید:

  •   تعداد هشتگ‌ها برای هر پست: ببینید رقیبتان برای انتشار هر پست، از چه تعداد هشتگ استفاده می‌کند.
  • هشتگ‌های معروف: هشتگ‌های اختصاصی برند یا هر هشتگ منحصر‌به‌فرد دیگری که استفاده می‌کنند را پیدا کنید.

۳. یک گزارش تنظیم کنید

حالا که کلی دادۀ مفید در اختیار دارید، وقتش رسیده که آن‌ها را کنار هم بگذارید و یک گزارش جامع و کامل برای تحلیل پیج رقبا تهیه کنید. ابزارهای بسیاری برای انجام این کار وجود دارند که اتفاقاً خیلی از آن‌ها رایگان هم هستند.

با وارد کردن داده‌ها در چنین ابزارهایی، می‌توانید کلی نمودار و جدول و اینفوگرافیک بسازید. دستتان باز است. سعی کنید گزارشی تهیه کنید که نهایت کارآمدی را داشته باشد و همه‌چیز را واضح بیان کند.

در نهایت، توجه داشته باشید که گزارش باید کمک کند:

  • عملکرد خودتان را با توجه به استانداردهای صنعت بسنجید.
  • پست‌های رقبا که بهترین عملکرد را داشتند آنالیز کنید.
  •  موقعیت‌های مناسب برای جلو افتادن از رقبا را شناسایی کنید.

اما داشتن داده و گزارش به‌‌تنهایی فایده‌ای نخواهد داشت.

۴. دیتاهای خود را آنالیز کنید

قدم آخر از آنالیز رقبا در اینستاگرام همین مرحله است. کار را با پرسیدن چند سؤال اساسی شروع کنید:

  • عملکرد صفحه اینستاگرامتان در قیاس با رقبا چطور است؟
  •  چه نوع محتوایی بهترین عملکرد را در اینستاگرام دارد؟
  •  کدام هشتگ‌ها مناسب کسب‌وکار شما هستند؟
  •  آیا ترندی مرتبط به حوزه فعالیت‌تان وجود دارد که ارزش پرداختن داشته باشد؟

مثلاً اگر یکی از رقبا نوع محتوایش را به پست‌های اسلایدی یا کروسلی  تغییر داده و شاهد تأثیرات مثبتش بوده است، بهتر است شما هم از این پست‌هادر استراتژی خود بهره ببرید.

اگر فالوورهای رقیب دیگری، در یک بازۀ زمانی مشخص رشد قابل‌توجهی داشته است، ببینید در آن زمان از چه محتوایی استفاده کرده است و شاید هم تبلیغات کرده باشد. شاید شما هم بتوانید با فرمولی مشابه کلی فالوور جدید به دست بیاورید. شاید هم از داده‌های به دست آورده و گزارشی که تهیه کرده‌اید، متوجه چند هشتگ مناسب شوید که قبلاً از آن‌ها غافل بودید. می‌توانید از این هشتگ‌های جدید استفاده کنید و بازدید پست‌هایتان را چندین برابر کنید.

این از مراحل آنالیز اینستاگرام دیگران. در بخش بعدی چند ابزار کاربردی برای انجام این کار معرفی خواهیم کرد.

از چه ابزارهایی برای آنالیز رقبا در اینستاگرام استفاده کنیم؟

کلی ابزار مختلف وجود دارند که در تحلیل پیج رقبا کمکتان می‌کنند. مسلماً معرفی همۀ آن‌ها در قالب این مقاله نمی‌گنجد. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم به 3 مورد از بهترین آن‌ها بپردازیم.

۱. Ninjalitics

به ادعای خود مجموعه، بیش از 26 هزار نفر از Ninjalitics برای آنالیز 990 هزار اکانت در اینستاگرام استفاده کرده‌اند. آمار ثابت می‌کنند که این پلتفرم یکی از پراستفاده‌ترین ابزارها در تحلیل پیج رقبا است.

از Ninjalitics می‌توان برای بهبود صفحه اینستاگرام خودتان و تحلیل پیج های اینستاگرام رقبا استفاده کرد. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این ابزار، امکان شخصی‌سازی گزارش‌ها است.

ابزار تحلیل پیج رقبا

۲. Socialblade

این ابزار تقریباً برای همۀ شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد و آنالیز رقبا در اینستاگرام فقط یکی از قابلیت‌های آن است. Socialblade اطلاعات و داده‌ها را با زبانی ساده به کاربر توضیح می‌دهد. همین موضوع منجر به محبوبیت این ابزار شده است.

ابزار تحلیل پیج رقبا

۳. Crowdfire

این ابزار جدا از تحلیل پیج رقبا، قابلیت‌های دیگری نظیر زمان‌بندی پست‌ها برای انتشار، مدیریت چند اکانت، پیدا کردن محتواهای مرتبط با حوزه فعالیتتان و … هم ارائه می‌کند. بیش از 19 میلیون کاربر از سرتاسر دنیا از Crowdfire استفاده می‌کنند که گواهی عملکرد فوق‌العاده آن است.

نکته: استفاده از تمام قابلیت‌های Crowdfire به‌صورت رایگان، در مدت‌زمانی محدود ممکن است؛ یعنی اگر می‌خواهید مداوم از آن استفاده کنید، باید نسخۀ پرمیوم را تهیه کنید.

ابزار تحلیل پیج رقبا

برای موفقیت در اینستاگرام، تحلیل پیج رقبا ضروری است!

نمی‌توانید توجهی به رقبا نداشته باشید و در اینستاگرام موفق شوید! تقریباً غیرممکن است، مگر در مواردی خاص و استثنایی. تحلیل رقبا در اینستاگرام، برای گرفتن ایده در تولید محتوا، پیدا کردن KPIهای مناسب و شناخت خلاءهای محتوایی ضروری است.

هنگام انجام این کار، باید معیارهایی مثل تعداد فالوورها، نرخ تعامل، نرخ رشد فالوورها، استراتژی و روش انتشار محتوا، پست‌های برتر و هشتگ‌ها را زیر ذره‌بین ببرید. سپس آنالیز در 4 مرحله انجام می‌شود:

۱)  شناسایی رقبا

۲) استخراج داده‌های رقبا

۳) تهیۀ گزارش

۴) آنالیز داده‌ها

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر فکر می‌کنید مطالب بالا به درد دوستانتان می‌خورد، لطفاً لینک بلاگ‌پست را برای ایشان بفرستید و به انتشار هر چه بیشتر آن کمک کنید.

 

منابع:NapoleonCat |SproutSocial |SuperMetrics

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.