آموزش گذاشتن ریلز در اینستاگرام؛ کاربرد و آنالیز Reels اینستاگرام

اینستاگرام روزبه‌روز به یک شبکۀ اجتماعی جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود. توسعه دهندگان اینستاگرام هرچند وقت یک بار برای اینکه استفاده از آن برای کاربرانش خسته و تکراری نشود، از یک ابزار جدید رونمایی می‌کنند. ریلز اینستاگرام جدیدترین ابزاری است که شما می‌توانید از آن برای تولید محتوا استفاده کنید. در واقع این قابلیت، برای رقابت با تیک تاک که یک شبکۀ اجتماعی چینی است، ساخته شده است.

ریلز اینستاگرام چیست؟

در این چند سال اخیر محبوبیت ویدیوهای کوتاه در بین کاربران افزایش‌یافته است. به‌طوری که حتی یوتیوب که به‌عنوان یک پلتفرم برای ویدیوهای طولانی شناخته می‌شود، در آپدیت‌های اخیرش این قابلیت را برای خود اضافه کرده است. 

یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی که بسیار سروصدا کرده است، تیک تاک است؛ به همین خاطر اینستاگرام برای اینکه در رقابت با آن شکست نخورد، اواسط سال 2020 در یکی از به‌روزرسانی‌های خود قابلیت ریلز را به این اپلیکیشن اضافه کرد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا ویدئوهای 15 تا 30 ثانیه‌ای خود را به‌‌صورت خلاقانه، با فالوورهایتان به اشتراک بگذارید.

این محتوا در بخش جدیدی به نام Reels نشان داده می‌شود و زمانی که کاربران کلیپ 15 ثانیه‌ای به‎صورت ریلز خود را به اشتراک می‌گذارند، در این قسمت منتشر می‌شود. پس شما نیز دست‌به‌کار شوید و حتماً آموزش گذاشتن ریلز در اینستاگرام را در قسمت بعد بخوانید.

مهم‌ترین ابزارهای قسمت ریلز:

  • موسیقی (Audio)؛
  • افکت (AR Effects)؛
  • تایمر یا شمارش معکوس (Timer)؛
  • هم‌راستا کردن (Align)؛
  • سرعت (speed)؛

مراحل کامل گذاشتن ریلز در اینستاگرام

شما با استفاده از ریلز می‌توانید ویدئوهای بامزه و شادی بسازید که نظر هرکسی را به خود جلب می‌کند. علاوه بر استوری، شما این امکان را دارید که ریلز را در فید خود به اشتراک بگذارید. برای ایجاد یک ریلز زیبا و منحصربه‌فرد، شما می‌توانید به سه روش مختلف محتوایی به‌صورت ریلز منتشر کنید:

  •  از قسمت ریلز در نوار پایین صفحه؛
  • از صفحۀ اصلی اینستاگرام ؛
  • از قسمت دوربین استوری اینستاگرام؛

1- فعال‌سازی ریلز در نوار پایین صفحه

برای فعال‌سازی ریلز، کافی است در نوار پایین صفحه، روی آیکون آن کلیک کنید. سپس آیکون دوربین را که در قسمت بالای صفحه سمت راست وجود دارد، انتخاب کنید.

2- فعال‌سازی ریلز از صفحۀ اصلی اینستاگرام

 

در این روش، شما کافی است در صفحۀ اصلی اینستاگرامتان باشید. سپس روی آیکون «+» که در بالا سمت راست وجود دارد کلیک کنید. در اینجا لیستی از ابزارهای تولید محتوای اینستاگرام برای شما نشان داده می‌شود. حالا کافی است روی آیکون ریلز کلیک کنید.

3- فعال‌سازی ریلز از دوربین استوری اینستاگرام

 

وارد دوربین استوری اینستاگرام شوید و آیکون ریلز را پیدا کنید. سپس روی آن کلیک کنید. به‌مانند استوری شما می‌توانید همان موقع فیلم‌برداری کنید یا از ویدیوهای آماده‌ای که در گالری موجود است استفاده کنید. برای این کار کافی است روی گزینه «+» در پایین سمت چپ کلیک کنید تا وارد گالری موبایلتان شوید. از دیگر شباهت‌های این ابزار نسبت به استوری، ضبط سریالی محتوا است که می‌تواند در تولید محتوا مثمر ثمر باشد.

فعال نبودن قابلیت ریلز اینستاگرام برای بعضی کاربران

 

زمانی که اینستاگرام از ریلز رونمایی کرد، ابتد فقط برای برخی از کاربران و فقط در 50 کشور فعال شد. پس از استقبال بسیار زیاد کاربران از این ویژگی، ریلز در اکثر کشورها و نسخه‌های اینستاگرام فعال شد. اما متأسفانه این قابلیت در خیلی از کشورها از جمله ایران، برای گوشی‌های اندرویدی قابل‌استفاده نیست. حال برای دور زدن این محدودیت، راه‌هایی دیگری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

1- فعال‌سازی ریلز از طریق افزونه Inssist در مرورگر کروم (دسکتاپ)

 

برای استفاده از این قابلیت اینستاگرام، ابتدا باید آن را بر روی دستگاه خود فعال کنید. این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشد و بر روی تمام گوشی‌های اندروید و آیفون قابل‌اجرا است و برای آن هم نیاز به هیچ برنامۀ به‌خصوصی نیست. در این بخش نحوۀ فعال‌کردن ریلز اینستاگرام بر روی اندروید را خواهیم گفت.

  • برای انتشار اولین ریلز، نیاز دارید از محیط Desktop اقدام کنید. برای فعال‌ کردن ریلز در اندروید ابتدا باید اکستنشن Inssist را به مروگر کروم اضافه کنید. برای این کار وارد Chrome Web Store شوید و در قسمت چپ گزینۀ Add to Chrome را بزنید.

  • سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود گزینۀ Add Extension را انتخاب کنید تا اکستنشن موردنظر حالا به کروم شما اضافه شود.
  • در این مرحله لازم است در بالای صفحۀ سمت راست بر روی آیکون پازل کلیک و INSSIST را انتخاب کنید.

  • در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود باید روی گزینۀ OK, LETS GO بزنید تا به مرحلۀ بعدی هدایت شوید.

  •  وارد سایت اینستاگرام شوید و اگر از قبل وارد اکانت خود نشده‎اید، اطلاعات کاربری خود را در سایت اصلی اینستاگرام وارد کنید.
  •  در صفحۀ اینستاگرام بر روی علامت + پایین صفحه، درست از همان جایی که همیشه عکس و ویدیوهای خود را انتخاب می‌کردید کلیک کنید، تا منویی برایتان نمایش داده شود.
  •  مشاهده می‌کنید Reels به این قسمت اضافه شده است. روی آن کلیک کنید تا به شما اجازۀ انتخاب فایل موردنظرتان را بدهد. توجه کنید ویدیویی که در این قسمت انتخاب می‌کنید حتماً زیر ۳۰ ثانیه باشد؛ در غیر این صورت اینستاگرام به‌صورت اتوماتیک آن را به‌صورت پست منتشر می‌کند.

  •  در اینجا مانند ویدیوهایی که در استوری منتشر می‌کنید، می‌توانید متن دلخواهتان را روی ویدیو بگذارید و سپس آن را به اشتراک بگذارید و به همین سادگی اولین ریلز خود را در اینستاگرام منتشر کنید. همچنین به این موضوع توجه کنید که در این قسمت گزینهٔ  Try to share to Feed anyway را علامت بزنید.

2- فعال‌سازی ریلز با استفاده از مرورگر  kiwi browser

یکی دیگر از راه‌هایی که شما به کمک آن می‌توانید ریلز را برای خود فعال کنید، استفاده از مرورگر kiwi browser است. شما می‌توانید این مرورگر را از طریق گوگل‌پلی دانلود و نصب کنید.

 

  • در بالای صفحه سمت راست مرورگر، بر روی سه نقطه بزنید و گزینه Extension را انتخاب کنید.

 

  • در بالا سمت چپ، گزینۀ +from store را انتخاب کنید.

  • در بخش جستجو که در بالا سمت چپ قرار دارد، کلمۀ inssist را جستجو کنید.

 

  • زمانی که اکستنشن inssist نمایش داده شد، روی آن بزنید و گزینۀ Add to Chrome را انتخاب کنید.

  • به بالای صفحه بروید و بر روی سه نقطه بزنید، سپس به پایین لیست بروید و گزینۀ Inssist را انتخاب کنید. 

 

  • حالا برای دیدن اینسیست به حالت تمام صفحه و برای وارد شدن به اکانت خود، لازم است تا یک بار دیگر بر روی سه نقطه بالای صفحه بزنید و تیک گزینۀ Desktop site را فعال کنید.

 

  • در این مرحله گزینۀ OK, LET’S GO را انتخاب کنید تا به مرحلۀ بعدی هدایت شوید.

  •  مانند روش قبلی وارد اکانت اینستاگرامتان شوید و سپس روی دکمه «+» کلیک کنید تا لیست ابزارهای تولید محتوا برای شما نمایش داده شود. سپس روی گزینۀ Reels کلیک کنید و محتوای مد نظرتان را از گالری انتخاب کنید. حالا می‌توانید اولین ریلز خودتان را منتشر کنید.

مدت‌زمان و ابعاد ریلز اینستاگرام

برای تولید محتوا به‌صورت ریلز، باید به ابعاد توجه کنید. نسبت ابعاد باید 9:16 و با اندازه 1080 x 1920 پیکسل باشد. همچنین مدت‌زمان بارگذاری ویدیو به‌عنوان ریلز نیز از 15 تا 30 ثانیه است. سعی کنید موارد مهمی که ‌‌می‌خواهید کاربران مشاهده کنند را در وسط صفحه ویدیوی خود قرار دهید.

روش دسترسی به آنالیز و اینسایت ریلز اینستاگرام

 

اینستاگرام با اضافه‌کردن بخش Insights برای ویدئوهای ریلز، اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. بخش ریلز قابلیت جدیدی است که اینستاگرام بعد از چند ماه تست، آن را به کاربران خود عرضه کرد تا آن‌ها بتوانند به‌عنوان جایگزینی برای اپلیکیشن تیک تاک، از آن استفاده کنند. دو روش برای دیدن آمار اینسایت ریلز وجود دارد:

– دیدن آمار ریلز هر پست به‌صورت جداگانه

 

مرحله اول: یکی از ریلزهای مدنظرتان را باز کنید.

 

مرحلۀ دوم: گزینۀ سه نقطه در پایین سمت را انتخاب کنید.

 

مرحلۀ سوم: سپس لیستی برای شما نشان داده می‌شود. در آن گزینۀ insight را انتخاب کنید.

2- بررسی آمار ریز از قسمت insghit اینستاگرام

 

برای دیدن آمار و بررسی وضعیت کلی ریلزهایی که تا به الان گذاشتید می‌توانید وارد قسمت پروفایل پیجتان شوید. سپس گزینۀ insight را انتخاب کنید. شما از این طریق می‌توانید به آمارهای زیر دسترسی پیدا کنید:

 

  • Like: تعداد لایک هایی که توسط کاربران برای ریلز شما ثبت است.
  • Comment: تعداد کامنت هایی که کاربران برای ریلز شما گذاشته‏‌اند.
  • reach: تعداد اکانت‌های منحصربه‌فردی که از ریلز شما دیدن کرده‌اند.
  • plays: تعداد دفعاتی است که ریلز شما پخش شده است. این عدد می‌تواند بیشتر از عدد reach باشد.
  • shares: تعداد دفعاتی که ریلز شما توسط کاربران اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است. این اشتراک‌گذاری ممکن است استوری کردن ریلز یا ارسال آن برای افراد دیگر باشد.
  • saves: تعداد دفعاتی که کاربران، ریلز شما را برای خود ذخیره کرده‌اند.
  • Reels Interactions: نرخ تعاملاتی که کاربران با تمام ریلزهای شما انجام داده‌اند.

 

الگوریتم جدید اینستاگرام دربارهٔ ریلز

 

از آنجا که قسمت فید ریلز اینستاگرام به‏‌طور کامل توسط محتواهای پیشنهاد شده تشکیل شده است، دانستن اینکه الگوریتم ریلز چگونه کار می‌کند یکی از موارد مهمی است که شما باید از آن اطلاع داشته باشید. 

 

مواردی که برای الگوریتم ریلز اهمیت دارد:

 

  • نرخ تعامل فالورها با محتوای ریلز.
  • استفاده از آهنگ، متن، فیلتر و افکت‌ها.
  • استفاده از ویدیوهای عمودی.
  • استفاده از آهنگ‌های قسمت کتابخانۀ موسیقی اینستاگرام.

 

نرخ تعامل فالوورها با محتوای ریلز به این معنا است که هرچقدر که شما ریلزهایی را لایک کرده‌اید، برای آن‌ها کامنت گذاشته‌اید، آن‌ها را ذخیره کرده‌اید یا برای دوستانتان ارسال کرده‌اید را بیشتر در قسمت فید اینستاگرامتان به شما نشان خواهد داد. این قضیه برای فالوورهای شما نیز صدق می‌کند.

 

همچنین دقت داشته باشید که اگر این موارد را رعایت کنید، دانستن این نکته که اینستاگرام این دسته از ریلزها را بیشتر دوست دارد نیز خالی از لطف نیست:

 

  • محتواهایی ارزشمند هستند که حالت طنز و جالب داشته باشند.
  • تأثیرگذار و الهام‌بخش باشند.
  • خلاقانه و توسط خود فرد ساخته شده باشد.

ایده‌های استفاده از ریلز (Reels)برای کسب‌وکار شما

 

بعضی از افراد تصور می‌کنند که از ریلز فقط می‌توان برای تولید محتوای سرگرمی و طنز استفاده کرد؛ ولی این‌طور نیست. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که شما نمی‌توانید به مدت طولانی پست بگذارید به‎جای آن می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. ریلز یکی قابلیت‌های جدید و جذاب اینستاگرام است که شما با کمک آن می‌توانید محتوای ویدیویی 15 تا 30 ثانیه‌ای به‌شکل جذاب و خلاقانه‌ای تولید کنید تا مخاطبانتان را با محتوای پیجتان درگیر کند. در ادامه چند ایدۀ جالب برای تولید محتوا در ریلز را مشاهده می کنید:

 

اشتراک محتوای آموزشی

 

اینستاگرام یک شبکۀ اجتماعی برای سرگرمی است؛ ولی محتواهای آموزشی نیز طرفداران خاص خودش را دارد. شما می‌توانید آموزش‌های کوتاهی را در 15 ثانیه با استفاده از این ابزار ارائه دهید و منتظر تأثیر معجزه‌آسای آن به‌صورت افزایش فالوور و مشتری باشید‌. به‌عنوان‌ ‌مثال می‌توانید قسمت کوتاهی از یک ویدیوی طولانی را قرار دهید تا کاربران با دیدن این ریلز به آن موضوع علاقه‌مند شوند. سپس از آن‌ها بخواهید برای دیدن کامل ویدیو به وب‌سایت یا اپلیکیشنتان مراجعه کنند.

 

فرض کنید شما مدرس زبان هستید، در این حالت شما می‌توانید کتاب داستان‌ها یا فیلم‌هایی که برای تقویت زبان مفید است را به‌صورت موردی با استفاده از ریلز به مخاطبانتان نشان دهید. معمولاً این مدل ویدیوها توسط اکثر کاربران ذخیره می‌شود تا بعداً از آن استفاده کنند.

نشان‌دادن پشت‌صحنه‌ها و روند کاری

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا همیشه بعد از پایان فیلم یا سریال‌ها، پشت‌صحنهٔ آن را پخش می‌کنند؟ معمولاً اکثر افراد کنجکاو هستند و دوست دارند بدانند آن فیلم چطور ساخته شده است. همین قضیه برای اکثر کسب‌وکار نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید در برخی از اوقات، فیلمی کوتاه از پشت‌صحنهٔ کارتان منتشر کنید. این کار باعث نزدیک شدن بیشتر کاربرانتان با شما خواهد شد. به‌عنوان ‌مثال اگر شما درحوزۀ طراحی و دوخت لباس فعالیت می‌کنید، می‌توانید فیلم برخی از خراب‌کاری‌ها یا افرادی که با شما در کارگاهتان فعالیت می‌کنند را به فالوورهایتان نشان دهید.

همچنین نشان‌ دادن روند کاری و مراحل کار نیز ایدۀ بسیار جالبی برای تولید محتوا است. مخصوصاً اگر به‌صورت تایم‌لپس باشد به جذابیت آن افزوده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر در حوزۀ ساخت مجسمه فعالیت می‌کنید، می‌توانید از ابتدا تا انتهای طراحی را به‌صورت دور تند در ریلز منتشر کنید.

 معرفی محصولات

دوران معرفی محصولات با استفاده از تصاویر ساده، به پایان رسیده است. کسب‌وکارها سخت در تلاش هستند تا محصولات خود را به جذاب‌ترین روش ممکن به مخاطبانشان معرفی کنند. ایدۀ ریلز برای فروشگاه‌ها یک روش بسیار سریع و حرفه‌ای است که می‌توانند با استفاده از آن در تولید محتوای خود تنوع ایجاد کنند و با مخاطبان خود احساس صمیمیت بیشتری را ایجاد کنند. شما می‌توانید محصولات خود را به‌صورت فیلم‌های کوتاه و با موسیقی جذاب به مخاطب نشان دهید. همچنین ویدیوهای آنباکسینگ نیز یکی از ایده‌های بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است که مخاطبان همیشه از دیدن آن استقبال می‌کنند.

 ارائۀ آفرها و تخفیف

اگر فروشگاه اینستاگرامی دارید می‌توانید از قابلیت ریلز به نحو احسن استفاده کنید. به‌عنوان مثال زمانی که کمپین یا فروش ویژه‌ای برگزار می‌کنید، می‌توانید در روزهای پایانی کمپین، لباس‌هایی را که تخفیف ویژه خورده‌اند، پشت‌ سر هم در قالب فیلم کوتاه نشان دهید و اعلام کنید که تا پایان تخفیف ویژه تنها 1 روز باقی‌مانده است. به این شکل می‌توانید آن‌ها را هیجان زده کنید تا به مرحلۀ خرید محصول نزدیک‌تر شوند.

 

ویدیو‌های انگیزشی

معمولاً بلاگرها یا افرادی که در حوزۀ آموزش فعال هستند، از ویدیوهای انگیزشی استفاده می‌کنند. برخی از افراد، ویدیوهای انگیزشی و سخنان بزرگان را به‌صورت پست یا استوری منتشر می‌کنند. این نکته را بدانید که این کار برای مخاطبان معمولاً خسته کننده است. بهترین زمان، همان 15 الی 30 ثانیه‌ای است که ریلز به شما اجازۀ تولید محتوا می‌دهد؛ سعی کنید ویدیوهایی آماده کنید که در این بازۀ زمانی قابلیت انتشار دارند.

چالش‌های جذاب

اصلی‌ترین هدف استفاده از تیک تاک، برگزاری چالش‌هایی است که چند وقت یک بار در بین کاربران طرافدار پیدا می‌کند. معمولاً هر شخصی که از طرفداران تیک تاک باشد چالش‌های آن را اجرا می‌کند. ریلز نیز برای عقب نیافتن از این قافله وارد میدان شده است. شما نیز می‌توانید از چالش‌هایی که به‌تازگی ترند شده‌اند استفاده کنید و بازدیدهای بسیار زیادی برای پیجتان جذب کنید.

به‌عنوان‌ مثال اگر در حوزۀ مد و لباس فعال هستید، می‌توانید چالش‌های تعویض لباس یا حتی ست‌کردن انوع لباس‌ها برای مناسبت‌های مختلف را آماده کنید که به‌شدت جذاب و پرطرفدار هستند. همچنین از فالوورهای خود بخواهید که این چالش را اجرا کنند و برای شما نیز بفرستند تا شما با اسم خودشان در پیجتان منتشر کنید. این کار در کوتاه‌مدت باعث شناخت بیشتر پیج و کسب‌وکارتان خواهد شد.

 

سخن آخر:

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی است که روزبه‌روز به امکانات آن افزوده می‌شود. شما می‌توانید از تمام ابزارهایی که این شبکۀ اجتماعی در اختیارتان قرار می‌دهد برای رشد پیج و کسب‌و‌کارتان استفاده کنید. ریلز یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین ابزارهای تولید محتوایی است که اینستاگرام در اختیارتان قرار داده است که اگر به‌خوبی ایده‌های جالبی تولید کنید می‌تواند باعث افزایش بازدیدتان شود.

خیلی از کسب‌‏وکارها در کنار تولید محتوای مستمر و خلاقانه خود برای جذب مشتری و فالوور نیاز دارند که توسط پیج‏‌های معروف و پربازدید معرفی شوند. اگر شما نیز می‌‏خواهید رشد سریع و در عین حال کم‏‌هزینه‌‏ای را در اینستاگرام تجربه کنید، می‌توانید تبلیغات اینستاگرامی خود را توسط پلتفرم جریان انجام دهید. جریان در حال حاضر با بیش از ۲۴۹۸ پیج اینستاگرامی همکاری می‌کند، در ۸۱۳ کانال تلگرامی تبلیغ نمایش می‌دهد و با ۷۷۴ اینفلوئنسر در ارتباط است تا تبلیغات شما را در پیج یا کانال خود نمایش دهند.

 

منابع: later | hootsuit | searchenginejournal | nedastory

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.