نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام

نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام

تعامل در اینستاگرام معیاری بسیار دقیق برای سنجش میزان موفقیت پیج اینستاگرام شما است. شاید تصور کنید که تعداد فالوئرها بیشترین تأثیر را در موفقیت پیج دارد، اما این‌گونه نیست. آنچه واقعا باعث می‌شود که شما به‌درستی بتوانید میزان دست‌یابی به اهداف کسب‌و‌کار خود را بسنجید، بررسی نرخ تعامل در اینستاگرام (اینگیجمنت ریت اینستاگرام) است.

در این مطلب شما را با مفهوم نرخ تعامل اینستاگرام (engagement rate اینستاگرام) آشنا کرده و نحوه محاسبه اینگیجمنت ریت و روش‌های افزایش آن را آموزش می‌دهیم.

تعامل در اینستاگرام چیست؟

تعامل در اینستاگرام چگونه صورت می‌پذیرد؟ وقتی شما به عنوان کاربر در پیج اینستاگرام خود محتوایی را تولید می‌کنید، مسلما این محتوا توسط سایر کاربران اینستاگرام که پیج شما را دنبال می‌کنند، قابل مشاهده است. وقتی محتوای شما توسط دیگران دیده می‌شود، مورد پسند آنها واقع شده (لایک می‌شود) و در مورد محتوای شما نظر می‌دهند. پس می‌توان گفت که در واقع این کاربران با محتوای شما تعامل برقرار می‌کنند.

با مفهوم تعامل در اینستاگرام (اینگیجمنت اینستاگرام) آشنا شدید. می‌توان از معیاری به نام نرخ تعامل اینستاگرام یا اینگیجمنت ریت اینستاگرام برای اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران با محتوای تولید شده استفاده کرد. نرخ تعامل، نمایش دقیق‌تری از عملکرد محتوا را ارائه می‌دهد و با بررسی ساده تعدادی معیار مطلق مانند لایک‌ها، اشتراک گذاری‌ها و کامنت‌ها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا در اینستاگرام با کیفیت بالا + ایده های جذاب

دلایل اهمیت اندازه‌گیری نرخ تعامل اینستاگرام

نرخ تعامل در اینستاگرام معیاری بسیار جامع و کامل است. اگر شما صاحب اکانت بیزنسی در اینستاگرام هستید، محاسبه و پیگیری مداوم نرخ تعامل پیج اینستاگرام برای شما ضروری است و ‌معیاری است که با اندازه‌گیری آن می‌توانید مطمئن شوید که آیا به اهداف کسب‌و‌کار خود دست یافته‌اید و تلاش شما در جهت درستی بوده است یا خیر. برخلاف بسیاری از معیارها، محاسبه نرخ تعامل روشی هوشمند برای بررسی میزان موفقیت شما در اینستاگرام است، زیرا محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام اطلاعاتی کامل درباره موارد زیر به شما می‌دهد:

میزان علاقه مخاطب: اگر پست‌های شما بیشتر مورد علاقه مخاطبان قرار بگیرد، در نتیجه احتمال دارد آنها تمایل بیشتری نسبت به ایجاد تعامل با پیج شما پیدا کنند. بررسی پست‌هایی که دارای بالاترین نرخ تعامل هستند، به شما کمک می‌کند تا موضوعات (تاپیک‌ها)، تصاویر و پیام‌هایی را شناسایی کنید که مخاطبانتان از آنها استقبال بیشتری می‌کنند.

ارتباط برند: ممکن است در حال حاضر مخاطبان شما تعامل خوبی با محتوای شما داشته باشند، اما آیا این نرخ تعامل 3 ماه آینده نیز خوب خواهد بود؟ آیا نسبت به سال گذشته، نرخ تعامل شما پیشرفت داشته است؟ نظارت بر میزان اینگیجمنت ریت اینستاگرام شما در طول زمان و به صورت مداوم، می‌تواند حتی با وجود رشد مخاطبان و تغییر در علایق آنها همچنان برند شما را مرتبط نگاه دارد.

تأیید اجتماعی (Social Proof): ممکن است مشتریان جدید حین تحقیق در مورد کسب‌و‌کار شما و پیش از انجام خرید، نرخ تعامل شما را در نظر بگیرند. همچنین بسیاری از اینفلوئنسرها نیز قبل از تصمیم به همکاری با کسب‌و‌کار، نرخ تعامل پیج اینستاگرام شما را بررسی می‌کنند. در نتیجه نرخ تعامل بالا می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما تأیید اجتماعی ایجاد کند و به معنای این باشد که شما دارای تعداد زیادی مشتری راضی و وفادار هستید.

چه مواردی در تعیین اینگیجمنت ریت اینستاگرام مؤثر هستند؟

مواردی که دارای بیشترین میزان اهمیت در تعیین نرخ تعامل پیج اینستاگرام هستند، مواردی همچون تعداد لایک‌ها، تعداد کامنت‌ها، تعداد بازدیدها، تعداد دنبال‌کنندگان (فالوئرها)، تعداد نمایش‌ها (ایمپرشن‌ها)، تعداد اشتراک گذاری‌ها و… هستند.

ممکن است برای محاسبه نرخ تعامل یک پیج اینستاگرام تعداد فالوئرها اهمیت بیشتری داشته باشد و در پیجی دیگر تعداد ایمپرشن‌ها معیار مهم‌تری برای سنجش اینگیجمنت ریت باشد. در نتیجه با توجه به زمینه کاری خود می‌توانید موارد مهم‌تر را انتخاب کنید و محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام خود را بر اساس آنها انجام دهید.

نحوه محاسبه نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام

در مورد بهترین روش برای محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام در میان بازاریابان اختلافاتی وجود دارد. از دلایل این امر، تعریف متفاوت کسب‌و‌کارها از موفقیت است. این‌که هر کسب‌و‌کار چه روشی را برای محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام خود ترجیح می‌دهد بستگی به اهداف آن برند یا اینفلوئنسر دارد.

نحوه محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام برای کسب‌و‌کارها (برندها):

فرمول زیر بهترین روش برای محاسبه نرخ تعامل برای کسب‌و‌کارها است، زیرا به جای در نظر گرفتن تمام فالوئرهای پیج فقط افرادی را در نظر می‌گیرد که آن محتوا را مشاهده کرده‌اند (ایمپرشن‌ها).

100* تعداد ایمپرشن/ (تعداد لایک + تعداد کامنت ) =فرمول محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام برند

وقتی که تبلیغات برند توسط کاربران اینستاگرام مشاهده می‌شوند، نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت آن پیج بالا می‌رود. به خصوص اگر کاربران از طریق مشاهده تبلیغات به پروفایل آن پیج رفته و آن پیج را دنبال (فالو) کنند.

نحوه محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام برای اینفلوئنسرها:

از آنجایی‌که کسب‌و‌کارها قبل از انتخاب اینفلوئنسرها برای همکاری، تعداد فالوئرها و لایک‌های آنها را در نظر می‌گیرند، نحوه محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام برای اینفلوئنسرها با فرمول زیر انجام می‌شود:

۱۰۰ * تعداد فالوئر/ (تعداد لایک + تعداد کامنت )= فرمول محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام اینفلوئنسر

از آنجا که برای محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام طبق این فرمول به هیچ داده شخصی احتیاج نیست، در نتیجه به راحتی می‌توان اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام اینفلوئنسرها را محاسبه کرد.

ابزارهای رایگان محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام

ابزارهای گوناگونی به منظور محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد. برخی از این ابزارها اینگیجمنت ریت پیج شما را به صورت رایگان محاسبه می‌کنند، اما ابزارهای غیر رایگانی نیز موجود هستند. ابزارهای زیر نمونه‌ای از ابزارهایی هستند که محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام شما را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

  • Phlanx
  • Triberr
  • Ninjalitics
  • Social blade
  • Influencer fee
  • fanke

روش‌های افزایش اینگیجمنت اینستاگرام

برند خود را ثابت نگه دارید: ثابت نگه داشتن عنوان برند بسیار مهم است. بهتر است که نام کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف یکسان باشد. محتوای تولیدی توسط شما نیز باید از لحاظ بصری ثابت باشد و از فرمت یکسانی در همه پست‌های خود استفاده کنید.

مخاطبان خود را بشناسید: اگر مخاطبان خود را درست بشناسید در نتیجه محتوای بهتری برای آنها تولید خواهید کرد.

به صورت منظم محتوا تولید کنید و پست بگذارید: فاصله زمانی بین پست‌ها بستگی به زمینه و استراتژی کسب‌و‌کارتان دارد. با توجه به حیطه کاری خود به صورت منظم برای مخاطبان پست بگذارید.

متن‌های بهتری ایجاد کنید: می‌توانید متن‌های کوتاه و جدی بنویسید یا متن خود را به صورت داستان بنویسید.

با دنبال کنندگان خود (فالوئرها) در تعامل باشید: بعد از اینکه پست خود را ارسال کردید، از طریق کامنت‌ها و پاسخ به سؤالات مخاطبان با آنها تعامل برقرار کنید.

با اکانت‌های مشابه در تعامل باشید: مثلا می‌توانید با اینفلوئنسرهایی که در زمینه کسب‌و‌کار شما فعالیت می‌کنند در تعامل باشید و با آنها همکاری کنید.

محتوای گوناگون ایجاد کنید: علاوه بر پست‌های متنی و تصاویر از ویدیو و استوری نیز برای بالابردن نرخ تعامل پیج خود استفاده کنید.

از CTA (فراخوان‌های عمل) استفاده کنید: از هشتگ‌ها، لینک‌ها و … استفاده کنید. مثلا می‌توانید از طریق لینکی در استوری خود، مخاطبان خود را به صفحه خرید مشخصی دعوت کنید.

آمار خود را پیگیری کنید: میزان موفقیت خود را به صورت مداوم بررسی کنید.

 

بیشتر بخوانید: اینستاگرام مارکتینگ چیست + استراتژی بازاریابی اینستاگرام

نرخ تعامل بهینه در اینستاگرام چقدر است؟

تعریف دقیقی در مورد اینگیجمنت ریت بهینه وجود ندارد. نرخ تعامل بهینه پیج اینستاگرام شما با توجه به زمینه کسب‌و‌کار شما و اهداف استراتژیک شما سنجیده می‌شود. اینستاگرام نرخ تعامل بالاتری نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی دارد، مثلا طبق بررسی‌های انجام شده میزان تعامل ایجاد شده توسط پست‌های اینستاگرام 23 درصد بیشتر از فیسبوک است.

اگر شما به دنبال مقداری کمی می‌گردید تا بتوانید نرخ تعامل پیج خود را بسنجید، باید بدانید که طبق بررسی‌های انجام شده متوسط نرخ تعامل برای صنعت‌ها 22/1 است. تیم‌های ورزشی دارای متوسط اینگیجمنت ریت 33/2 هستند و متوسط نرخ تعامل برای اینفلوئنسرها 67/1 است. طبق این آمار می‌توان گفت که نرخ بهینه تعامل برای پیج اینستاگرام باید در حدود 1 باشد (کمی بالاتر یا کمی پایین‌تر از 1).

با توجه به مطالب گفته شده، هنگام محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام مراقب باشید که نرخ تعامل به‌دست آمده را با کسب‌و‌کارهایی با زمینه کاری مشابه خود مقایسه کنید. همچنین اگر نرخ تعامل پیج خود را محاسبه کردید و کمتر از نرخ تعامل بهینه بود اصلا نگران نباشید، شما می‌توانید روش‌های گفته شده برای افزایش اینگیجمنت ریت اینستاگرام را به‌کار ببرید تا از طریق آنها افزایش تعامل در اینستاگرام خود را مشاهده کنید.

جریان این امکان را برای کاربران فراهم کرده و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام را براساس موضوع دسته بندی کنید. این دسته بندی موضوعی باعث می شود که شما بتوانید با یک اینفلوئنسر که زمینه کاریش نزدیک به کسب و کار شماست کار کنید و در نتیجه نرخ کلیک بهتر و فروش بیشتری بدست آورید. به عنوان نمونه تعدادی از موضوعاتی که جریان پوشش داده و شما می توانید در آن ها تبلیغ کنید شامل موارد زیر است:

  •  پیج های آشپزی و غذا
  • پیج های تغذیه و سلامتی
  • پیج های روان شناسی
  • پیج های سرگرمی
  • پیج های سفر و گردشگری
  • پیج های فیلم و سینما
  • پیج های طنز
  • پیج های خبری

نتیجه‌گیری

اینستاگرام با بیش از 500 میلیون کاربر بسیار بیشتر از حد انتظار رشد کرده است و محبوبیت آن باعث شده است که به منبع درآمد تولیدکنندگان محتوا و برندهای مختلف در سراسر جهان تبدیل شود، افراد زیادی از اینستاگرام به عنوان تنها منبع درآمد خود استفاده می‌کنند. پتانسیل درآمدزایی، ارتباط با مخاطبان و ایجاد برند معتبر در اینستاگرام بسیار زیاد است و روش های مختلفی برای ارتقا پیج اینستاگرام وجود دارد، اما انجام این کار بدون دانستن نرخ تعامل اینستاگرام غیرممکن است.

پیگیری نرخ تعامل اینستاگرام شما روشی امتحان شده و درست برای نظارت بر عملکرد محتوا است. هنگامی که اینگیجمنت ریت اینستاگرام خود را در کنار سایر معیارهای اصلی مانند منشن‌ها، کلیک‌ها و تعداد دنبال کنندگان (فالوئرها) قرار می‌دهید، مقدار زیادی داده مفید به دست می‌آورید که برای بهینه‌سازی استراتژی اینستاگرام خود می‌توانید از آن داده‌ها استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.