انواع شبکه های اجتماعی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی دنیا در سال 2021 و عملکرد آن ها

حدود 4 میلیارد نفر در سال 2021 در دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. جالب‌تر اینکه رکورددار آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی‌، قدیمی‌ترین شبکه، یعنی فیسبوک است. اینستاگرام، لینکدین، توییتر و شبکه‌های دیگر نیز در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. ولی آیا این آمار شوکه‌کننده فقط نشانه محبوبیت شبکه‌های اجتماعی است؟

انواع شبکه اجتماعی مجازی با هدف ارائه بستر ارزشمند و مناسب ارتباطی به کاربران به وجود آمده‌اند تا ارتباط کاربران با یکدیگر را آسان کنند. اما آیا فقط همین هدف باعث شده که امروزه محبوبیت آنها جهانی شود؟ مسلما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود. محبوب شدن این شبکه‌ها فرصتی استثنایی برای درآمدزایی و تبلیغ صاحبان کار محسوب می‌شود. جنبه سرگر‌می ‌این شبکه‌ها باعث شده که زوایای قوی دیگری مثل ابعاد مالی و ارتباطات کاری، جلوه‌ای خاص پیدا کنند. از بین انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی می‌توان به سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر و لینکدین اشاره کرد که در واقع حکم نان و کره بازاریابان مدرن را دارند.

در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی لیست شبکه‌های اجتماعی دنیا و تعدادی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آنها بپردازیم. بیان اهداف تولید آنها و ساختاری که استفاده می‌کنند نیز از جمله موارد مهم است که سعی در بیان آن به اختصار داریم.

بیشتر بخوانید: کلاب هاوس چیست؟ + همه چیز را درباره ClubHouse بدانید

انواع شبکه‌های اجتماعی

برای کمک به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه درباره اینکه از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، با هم به معرفی انواع آن‌ها می‌پردازیم. در پایان دید واضح‌تری خواهید داشت که کدام استراتژی برای کسب‌وکار شما مفید خواهد بود. البته انواع شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان نیز مثل تلگرام و واتس‌اپ نیز وجود دارد که در گروه مجزایی قرار می‌گیرند و در این مبحث نمی‌گنجند. شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به هشت دسته تقسیم کرد:

شبکه‌های اجتماعی کامل

Facebook فیس بوک

فیس‌بوک وب‌سایتی است که کاربران می‌توانند به صورت رایگان در آن ثبت‌نام کنند و با دوستان، همکاران یا افرادی که نمی‌شناسند به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند. این شبکه اجتماعی به کاربران امکان ‌می‌دهد تصاویر، موسیقی، فیلم و مقاله و همچنین افکار و عقاید خود را با هر تعداد که دوست دارند به اشتراک بگذارند. این وب‌سایت از طریق تبلیغات درآمد کسب می‌کند. البته بیشتر مبتنی بر متن و تصویر است.

شبکه اجتماعی Facebook فیس بوک

LinkedIn لینکدین

این پلتفرم که کاملا مبتنی بر کسب‌وکار است، محتوایی بر پایه متن دارد. کسانی که در این شبکه فعالیت می‌کنند یا رزومه می‌دهند یا از جمله مسئولان منابع انسانی هستند که برای انتخاب فرد مورد نیازشان به این پلتفرم مراجعه می‌کنند. در واقع شبکه‌ای برای ارتقای شغل است.

Twitter توییتر

این شبکه مبتنی بر متن است و در حد چند جمله امکان اشتراک نظر وجود دارد. در واقع به خاطر اینکه امکان ایجاد سرگر‌می ‌در آن وجود ندارد، افرادی که در آن فعالیت دارند صرفا جهت فعالیت‌های مهم شرکت دارند.

شبکه اجتماعی Twitter توییتر

Instagram اینستاگرام

اینستاگرام مبتنی بر محتوای تصویری و ویدیویی است ولی بعد تصویری آن غالب است. این نوع از محتواها، باعث حضور تعداد زیادی از افراد با هدف سرگر‌می ‌شده است. سرگرم‌کننده بودن خود باعث تبلیغ کار شما می‌شود.

انواع شبکه های اجتماعی مجازی

Snapchat اسنپ‌چت

این شبکه با کاربرانی که 82 درصد زیر 34 سال هستند، می‌تواند مکانی خوب برای بازاریابانی باشد که جمعیت هدفشان این گروه سنی هستند.

شبکه اجتماعی Snapchat اسنپ‌چت

Pinterest پینترست

شبکه‌ای مبتنی بر عکس که می‌تواند شامل عکس و توضیحات کوتاه هم باشد. پینترست برخلاف اینستاگرام، به همه کاربران این امکان را ‌می‌دهد تا مستقیماً به وب‌سایت‌ها یا روی صفحات محصول در پست‌ها لینک قرار دهند.

YouTube یوتیوب

شبکه‌ای بر پایه فیلم که طرفداران زیادی دارد. سرگرم کردن طرفداران بهانه‌ای خوب برای حضور کسب و کارها و شرکت آنها برای تبلیغ است.

معرفی شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی تصاویر Photo Sharing

شبکه‌هایی برای یافتن و به اشتراک گذاشتن عکس‌ هستند. این برای آگاهی از برند، جذب مخاطب و سایر اهداف بازاریابی اجتماعی بسیار ارزشمند است.

نمونه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ در این گروه اینستاگرام با 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه و Pinterest با 367 میلیون کاربر فعال ماهانه است. این پلتفرم‌ها در به اشتراک‌گذاری عکس شهرت دارند.

اینستاگرام با امکان ارسال عکس، فیلم و به دنبال آن متن، جذابیت خاصی برای کاربران دارد. همچنین کاربران می‌توانند ویدئوی زنده یا استوری ارسال کنند. مانند شبکه‌های اجتماعی در گروه اول، کاربران ‌می‌توانند از طریق هشتگ‌ها، لایک‌ها، نظرات یا پیام مستقیم با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برای موارد استفاده حرفه‌ای، این پلتفرم، برای شرکت‌هایی مانند رستوران‌ها یا فروشگاه‌ها مفید خواهد بود. به این ترتیب آنها فالوئران خود را روزانه در جریان رویدادهای مختلف قرار می‌دهند. پینترست برای شرکت‌های تجارت الکترونیکی، مانند کسانی که کالاهای خانگی می‌فروشند و مشاغلی که می‌خواهند مکانی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر مستقل محصولات با لینک‌ها داشته باشند، بسیار مناسب است.

پینترست و اینستاگرام منبعی برای نمایش محتوای بصری یا عکس‌های محصول است. استفاده از این پلتفرم‌ها به منبع قوی عکس یا زمان اختصاصی برای تولید محتوای تصویری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید : سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و سوشال مدیا مارکتر کیست؟

شبکه‌های اجتماعی ویدئو Video Sharing

این شبکه‌های اجتماعی به مردم و برندها مکانی ‌می‌دهند تا از طریق ویدئو و به صورت آنلاین تبادل فکر کنند. این خود برای بازاریابان امری تبلیغی است. از انواع این شبکه‌های اجتماعی به یوتیوب، آپارات یا ویمئو می‌توان اشاره کرد.

یوتیوب با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه و ویمئو با 240 میلیون بیننده ماهانه، نمونه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ در این حیطه هستند. 90 درصد کاربران عقیده دارند که فیلم‌ها استفاده حرفه‌ای زیادی دارند به طوری‌که افزودن یک پلتفرم ویدئویی به روند بازاریابی شما می‌تواند در ایجاد تجارتی موفق‌تر نسبت به رقبا موثر باشد.

وقتی نوبت به فیلم بلند ‌می‌رسد، Youtube و Vimeo شبکه‌های اجتماعی برجسته‌ای هستند در حالی که یوتیوب از مخاطبان بیشتری برخوردار است و از قابلیت‌های سئو بهتری برخوردار است ولی پلتفرم کوچک‌تر Vimeo بسیار جامعه محور است.

از انواع دیگر این شبکه‌های اجتماعی می‌توان به آپارات یا ویمئو  اشاره کرد.

شبکه‌های اجتماعی وبلاگی و انجمنی Blogging/Community Building

این گروه ‌می‌توانند برای کسانی مفید باشند که ‌می‌خواهند پیرامون صنایع یا موضوعات بسیار جذاب مبحثی را به اشتراک بگذارند. با وبلاگ‌نویسی، ‌می‌توانید در مورد موضوعات مربوط به صنعت شرکت خود پست بنویسید و آنها را به محصول یا سایت خود پیوند دهید. ویرگول، ردیت یا مدیوم از نمونه‌های بارز این شبکه‌ها هستند.

نمونه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ وبلاگ Tumblr و Reddit یا ویرگول است که هر دو به کاربران امکان می‌دهند در مورد موضوعات جالب مانند پست‌ها، رویدادها، سیاست‌ها و فرهنگ‌ها مطلب ارسال کنند. هنگا‌می‌که کاربران پستی را منتشر ‌می‌کنند، امکان به اشتراک‌گذاری یا تفسیر توسط بقیه کاربران وجود دارد.

شبکه‌های اجتماعی وبلاگی و انجمنی Blogging/Community Building

شبکه‌های اجتماعی بحث و گفتگو

در این گروه با استفاده از امکانات موجود در شبکه‌ها به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. از جمله این شبکه‌ها، نی نی سایت یا ردیت و کورا هستند.

شبکه‌های اجتماعی اقتصادی

بعد اقتصادی شبکه‌های اجتماعی اهمیت به‌سزایی در رشد آنها داشته است. از آنجا که به طور عمده شرکت‌های بزرگ در حال شروع به آزمایش برنامه‌های جدیدی مثل تیک‌تاک هستند، نیازی به اولویت‌بندی این برنامه‌ها قبل از شبکه‌های اجتماعی سنتی نیست. بودجه بالایی که ممکن است در این برنامه‌ها مورد نیاز باشد، شرکتی که تازه کار خود را در زمینه اجتماعی آغاز کرده را به سختی می‌اندازد.

شبکه‌های بر پایه ارتباط اجتماعی Social Networking

می‌توان گفت این گروه از شبکه‌های اجتماعی سنتی‌ترین شکل رسانه‌های اجتماعی هستند. نمونه‌هایی از این شبکه‌های بزرگ می‌توان فیس‌بوک با 2.6 میلیارد کاربر فعال ماهانه، توییتر با 166 میلیون کاربر فعال روزانه و لینکدین با 160 میلیون کاربر فقط در ایالات متحده آمریکا را نام برد.

برای شرکت‌های کوچک و مشاغل کوچک فیس‌بوک و لینکدین جوابگو هستند. حساب توییتر هم می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از صنایع، از سرگر‌می ‌گرفته تا تجارت الکترونیکی مفید باشد. در هر سه شبکه، کاربران می‌توانند به راحتی از طریق اقدامات ساده مانند هشتک‌گذاری، نظر دادن، پیام خصوصی، عکس‌العمل نسبت به پست‌ها و اشتراک مجدد محتوا با دیگران ارتباط برقرار کنند.

جدا از تعامل اجتماعی، می‌توانید ترکیبی از متن و تصاویر را به جای یک نوع محتوا استفاده کنید. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود شبکه‌های اجتماعی برای شروع راهکاری آسان باشند. به این ترتیب شما می‌توانید قبل از انتخاب شبکه‌هایی که به انواع محتوای خاص‌تری نیاز دارند، با اشکال مختلف محتوا، کار خودتان را آزمایش کنید و نتیجه‌گیری کنید که کدام بهتر است.

شبکه‌‌های بر پایه تعامل Interactive Media

با 229 کاربر فعال روزانه و Tik Tok با 100 میلیون کاربر فعال ماهانه فقط در ایالات متحده از نمونه‌های این گروه است.

برنامه‌هایی مانند Snapchat و Tik Tok به کاربران امکان ‌می‌دهند عکس و فیلم به اشتراک بگذارند. این دو برنامه شامل فیلترهای AR / VR، موسیقی و بازی‌های تعاملی است.

اهداف شبکه‌های اجتماعی

به طور خلاصه ایجاد ارتباطات اجتماعی و مقاصد اقتصادی از اهداف بارز شبکه‌های اجتماعی است. نزدیک کردن افراد به یکدیگر و ایجاد احساس مطلوب در آن‌ها از دیگر اهداف شبکه‌های اجتماعی هستند. مطلع شدن کاربران از اخبار و ترندهای روز دنیا یکی دیگر از این اهداف است. اگر بتوانید در شبکه‌های اجتماعی در راستای اهداف شبکه‌های اجتماعی حرکت کنید به راحتی خواهید توانست به رونق کسب‌وکار خود کمک کنید.

معرفی بهترین و معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا

از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی و جدیدترین آن‌ها در سال 2021 که سر و صدای زیادی راه انداخته‌اند می‌توان به تیک‌تاک و کلاب هاوس اشاره کرد.

تیک‌تاک TIK TOK با طرفداران نوجوان 12 تا 19 ساله محیطی برای اشتراک موزیک‌ ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ الی ۱۵ ثانیه‌ای ایجاد کرده است. این ویدئوها توسط کاربران ایجاد می‌شود و محیطی سرگرم‌کننده فراهم می‌کند.

عروف ترین شبکه های اجتماعی در سال 2021

کلاب هاوس CLUBHOUSE شبکه‌ای اجتماعی بر پایه صدا است. در واقع رادیویی که افراد با استفاده از کانال‌های مختلف آن و صحبت با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند. این شبکه در حال حاضر فقط برای سیستم عامل iOS است ولی قرار است در آینده برای اندروید هم قابل عرضه شود.

نتیجه‌گیری

بر خلاف تصور عموم که علت پیشرفت شبکه‌های اجتماعی را فقط محبوبیت آنها می‌دانند، علت اصلی، ایجاد فضای مناسب برای بازاریابی است. افراد از رسانه‌های اجتماعی برای بیان خود، بحث در مورد علایق خود و برقراری ارتباط با دوستان استفاده ‌می‌کنند. در این بین بازاریاب‌ها معمولاً از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند خودشان و تبلیغات سود می‌برند.

اگر وظیفه شما ایجاد استراتژی تازه‌ای برای تبلیغ و استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشد، اولین سوالتان این خواهد بود که کدام شبکه اجتماعی مناسب فعالیت است؟ تعداد زیاد گزینه‌ها انتخاب پلتفرم مورد نیاز را سخت می‌کند. از طرف دیگر شبکه اجتماعی قابل استفاده شما احتمالاً براساس مخاطبان تغییر خواهد کرد.

پلتفرم جریان سعی کرده که با دسته بندی موضوعی اینفلوئنسرها به شما کمک کند که بتوانید تبلیغات خود را به مخاطبان هدف خود نشان دهید تا بتوانید نتیجه بهتری از تبلیغات خود بگیرید. برای مشاهده لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام و تلگرام در پنل ثبت‌نام کنید و کمپین بسازید تا بتوانید بهترین‌ها را با توجه به نیازی که دارید، انتخاب کنید.

منابع:

https://www.webwise.ie/parents/explained-what-is-facebook-2/

https://www.britannica.com/topic/Facebook

https://blog.hubspot.com/marketing/which-social-networks-should-you-focus-on

https://blog.hootsuite.com/types-of-social-media

https://buffer.com/library/social-media-sites/

https://sproutsocial.com/insights/new-social-media-demographics/

https://blog.hootsuite.com/snapchat-for-business-guide/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.