آموزش شادوبن اینستاگرام

آموزش شادوبن اینستاگرام (shadowban) و خروج از آن

آیا تاکنون با کابوسی به نام شادوبن اینستاگرام روبرو شده‌اید؟ اصطلاح مبهم شادوبن که اشاره به ایجاد محدودیت در مشاهده محتوای کاربران دارد، به راحتی می‌تواند رشد اکانت شما را متوقف کرده و نرخ تعاملات اینستاگرام شما را به میزان زیادی کاهش دهد. اگر اخیرا با شادوبن مواجه شده‌اید یا اینکه کنجکاو هستید تا درباره آن بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این نوشته با شادوبن و دلایل آن، راه‌های آگاهی از شادوبن و در نهایت پیشگیری و رفع مسدودی اکانت خود آشنا می‌‌شوید.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با اصطلاحات اینستاگرام

شادوبن اینستاگرام چیست؟

آیا می‌دانید مفهوم شادوبن شدن در اینستاگرام چیست؟ شادوبن شدن پیج اینستاگرام به معنای مسدود کردن محتوای اکانت کاربر است، در حالی‌که ممکن است کاربر از وقوع آن بی اطلاع باشد. بنابراین احتمال دارد که حتی بعد از شادوبن شدن، مدت زمانی طول بکشد تا از آن آگاه شوید. در صورت شادوبن توسط اینستاگرام، محتوای شما در فیدهای اینستاگرام هیچ کس نشان داده نمی‌شود مگر اینکه از قبل جزو فالوئرهای شما باشند.

لازم به ذکر است که حتی منتشر کردن پست‌های شما توسط فالوئرها نیز باعث نمی‌شود که آن پست‌ها از حالت شادوبن خارج شوند. در صورتی‌که اکانت شما شادوبن شود، بازدید آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و نرخ تعامل اینستاگرام شما به‌طور چشم‌گیری کم می‌شود. در کل شادوبن موجب می‌شود که رشد اینستاگرام شما متوقف و یا حتی منفی شود.

چرا اینستاگرام از شادوبن استفاده می‌کند؟

هرچند شادوبن‌های اینستاگرام می‌توانند باعث احساس سردرگمی و درماندگی در بازاریاب‌ها شوند، اما از نظر اینستاگرام شادوبن عملی منطقی است. شادوبن به اینستاگرام اجازه فیلتر حساب‌هایی را می‌دهد که با شرایط و محدودیت‌های آنها مغایرت دارند. بعضی از افراد برای افزایش فالوئرهای خود از کارهایی مانند بات‌های اتوماتیک یا هشتگ‌های بی‌ربط استفاده می‌کنند. بنابراین مسدود کردن این حساب‌ها از طرف اینستاگرام بسیار عادلانه به نظر می‌رسد.

اینستاگرام همیشه وجود شادوبن را در پلتفرم خود انکار کرده است و هیچگاه به طور مستقیم به اصطلاح شادوبن اشاره نکرده است. با این حال کاربران زیادی از ممنوعیت و مسدود شدن پست‌های خود شکایت دارند و در بسیاری از انجمن‌ها به بحث و پرسش درباره علل و راه‌های رفع شادوبن می‌پردازند.

هرچند اینستاگرام صراحتا به شادوبن کردن کاربران اعتراف نمی‌کند، اما در ماه فوریه 2020 بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به توضیح مشکلی پرداخت که کاربران در مورد عدم نمایش محتوای خود در هشتگ‌های خاص داشتند. با توجه به اظهارات این بیانیه می‌توان گفت که بیانیه مذکور به نوعی، پذیرش شادوبن توسط اینستاگرام بوده است. در واقع به نظر می‌رسد اینستاگرام با شادوبن کردن اکانت‌های متخلف، به ‌دنبال حفظ اعتبار پلتفرم خود است.

استفاده از هشتگ‌های زیاد، پرچم قرمز بزرگی برای اینستاگرام محسوب می‌شود. پس باید بدانید که استفاده از تعداد زیادی هشتگ‌ نامربوط، اکانت شما را با خطر شادوبن مواجه می‌کند. یا اگر در همه پست‌های خود از هشتگ‌های مشابه استفاده می‌کنید، با خطر مسدودی و شادوبن روبرو هستید.

در نهایت با ارجاع به بیانیه صادر شده توسط اینستاگرام و گزارش‌های کاربران، گرچه اینستاگرام مستقیما حرفی از شادوبن به میان نمی‌آورد اما به صورت غیرمستقیم اهمیت آن را تصدیق کرده است. با توجه به مطالب بالا احتمالا شادوبن تاکتیکی واقعی است که برای پنهان کردن محتوای کاربران از مخاطبان گسترده اینستاگرام صورت می‌گیرد. پس لازم است که در صورت شادوبن شدن، با اقدامات ضروری به منظور نمایش دوباره محتوای خود آشنایی داشته باشید.

چگونه بفهمیم شادوبن شدیم؟

خوش‌بختانه ترفند آسانی برای اطلاع از شادوبن وجود دارد که به آن تست شادوبن اینستاگرام گفته می‌شود. ابتدا عکسی را پست کنید و از هشتگ‌های غیر‌معمول استفاده کنید. (اگر از هشتگ‌های معروف و رایج استفاده کنید، نمی‌توانید به درستی تشخیص دهید که شادوبن شده‌اید یا محتوای شما فقط به دلیل رقابت بالا پنهان شده است)

پس از ارسال پست، از پنج نفر که در لیست فالوئرهای شما نیستند، درخواست کنید که هشتگ را جستجو کنند. اگر هیچ‌کدام از این افراد نتوانند پست شما را در نتایج ببینند، به احتمال زیاد شما توسط اینستاگرام شادوبن شده‌اید. در صورتی‌که یک یا دو نفر از این پنج نفر بتوانند پست شما را ببینند، پس دیگر بحث شادوبن مطرح نیست و احتمالا با کاهش تعامل روبرو شده‌اید.

به هرحال اگر ترفند بالا را اجرا کردید و در نهایت به شادوبن شدن اکانت خود توسط اینستاگرام پی بردید، نیازی به نگرانی نیست. در ادامه این مقاله با راه‌حل‌هایی برای خروج از شادوبن اینستاگرام آشنا خواهید شد.

علت شادوبن در اینستاگرام و پیشگیری از آن

چند علت احتمالی برای شادوبن شدن حساب شما توسط اینستاگرام وجود دارد. در ادامه برای پیشگیری از شادوبن، چند تا از محتمل‌ترین دلایل و چگونگی منجر شدن آنها به شادوبن اکانت شما بررسی می‌شوند.

  • احتمالا از بات‌ها یا دیگر ابزارهای اتوماتیک «رشد اینستاگرام» استفاده می‌کنید.
    برای افزایش واقعی تعداد فالوئرها لازم است که به سختی تلاش کنید. در بیانیه منتشر شده توسط اینستاگرام بر این موضوع بسیار تأکید شده است. مثلا اینستاگرام در بیانیه ذکر شده، کاربران را به داشتن استراتژی متمرکز برای جذب و ارتباط مؤثر با مخاطبین مناسب تشویق می‌کند. استفاده از بات‌ها تاکتیکی نامناسب است که احتمالا منجر به شادوبن می‌شود.
  • از هشتگ‌های شکسته استفاده کرده‌اید.
    گاهی اوقات ممکن است هشتگ محبوبی با محتوای نامناسب همراه شود. اینستاگرام می‌تواند در صورت بروز این اتفاق، هشتگ را حذف یا استفاده از آن را محدود کند. دقت کنید که در صورت استفاده از هشتگ‌های شکسته، اینستاگرام از رتبه‌بندی هشتگ‌های دیگر شما هم پیشگیری می‌کند. این موضوع حتی می‌تواند منجر به شادوبن اکانت شما شود.
  • دفعات زیادی حساب شما ریپورت شده است.
    وقتی کاربران مرتبا حساب شما را ریپورت کنند، اینستاگرام تصور می‌کند حساب شما محتوای نامناسبی دارد یا اینکه شرایط و قوانین آنها را نقض می‌کند. در این صورت احتمال غیرفعال کردن یا شادوبن حساب شما توسط اینستاگرام بسیار زیاد است.
  • شما مرتبا پست می‌گذارید، کامنت ارسال می‌کنید و همچنین تعاملات و تعداد فالوهای شما بسیار زیاد است.
    اینستاگرام محدودیت‌های زمانی را برای فالو و آنفالو، کامنت، لایک و تعداد پست‌ها در مدت معین ایجاد کرده است. در نتیجه احتمال دارد اگر در مدت یک ساعت 80 نفر توسط اکانت شما فالو شوند، اینستاگرام به این نتیجه برسد که این کار توسط بات انجام شده است نه شما.این اقدامات ممکن است در مدت زمان کوتاهی به افزایش فالوئرهای شما منجر شود، اما باعث ایجاد ارتباط با مخاطبین مناسب نمی‌شود. به همین دلیل در دراز مدت موفقیتی در اینستاگرام کسب نمی‌کنید و هنوز در پله اول قرار دارید. به‌علاوه کارهایی مانند استفاده از بات احتمالا منجر به شادوبن می‌شود. شادوبن هم در نهایت باعث محدود شدن ارتباط شما با مخاطبین جدید می‌شود.

با توجه به دلایل بالا، برای پیشگیری از شادوبن شدن توسط اینستاگرام بهتر است که از اقدامات بالا پرهیز کنید و اکانت خود را در معرض مسدود شدن قرار ندهید.

چگونه شادوبن اینستاگرام را رفع کنیم؟

در صورتی‌که حساب شما توسط اینستاگرام شادوبن شود، می‌توانید با انجام کارهای زیر به رفع شادوبن اینستاگرام کمک کنید و حساب خود را به حالت عادی برگردانید.

اگر از بات یا سرویس اتوماتیک دیگری استفاده می‌کنید، آنها را فورا متوقف کرده و بلافاصله حذف کنید.

برای اطمینان از اینکه پس از این حساب‌های نامناسب به اکانت شما متصل نمی‌شوند، در اکانت اینستاگرام خود به قسمت «ویرایش پروفایل» بروید و سپس روی «اپلیکیشن‌های مجاز» کلیک کنید. در صورت مشاهده هر کدام از اکانت‌های بات خود در این لیست، روی «لغو دسترسی» کلیک کنید تا کاملا حذف شوند.

مطمئن باشید وجود 100 فالوئر که به برند شما علاقه دارند و محصولاتتان را خریداری می‌کنند، بهتر از 1000 فالوئری است که هرگز از شما خرید نمی‌کنند و هیچ‌گونه تعاملی نیز با محتوای شما برقرار نمی‌کنند.

از هشتگ‌های ممنوع استفاده نکنید.

لیست هشتگ‌های ممنوعه را بررسی کنید و از حذف تمامی هشتگ‌های شکسته اطمینان پیدا کنید. در ادامه مراقب هشتگ‌های انتخابی خود باشید و در صورتی‌که تردید دارید، حتما نگاهی به صفحه هشتگ‌ها بیندازید.

دو روز استراحت کنید.

طبق گزارشات افراد، وقفه کامل 48 ساعته و دور شدن ازحساب‌های اینستاگرام می‌تواند به رفع شادوبن کمک کند. به هرحال به نظر می‌رسد که امتحان کردن این روش ارزش رفع مسدودی را دارد.

قوانین و مقررات اینستاگرام را دنبال کنید.

شرایط استفاده و دستورالعمل‌های انجمن اینستاگرام را بخوانید و به آنها عمل کنید.

مهم‌تر از تمام موارد بالا این‌که شما باید مطمئن باشید که محتوای مفید و معتبر ارسال می‌کنید. هنگام افزایش مخاطبین خود به بهترین و درست‌ترین روش‌ها پایبند باشید. با اینکه افزایش مخاطبان در این روش بیشتر طول می‌کشد، اما آهسته و پیوسته در این مسابقه برنده خواهید شد و اکانت شما با شادوبن مواجه نمی‌شود.

مدت زمان خارج شدن از شادوبن اینستاگرام چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش جواب درستی در دسترس نیست. طبق مشاهدات و گزارش‌ها، مدت زمان شادوبن دوهفته طول می‌کشد. هرچند برخی از کاربران ادعا می‌کنند که تا هفته‌ها و حتی ماه ها دسترسی به اکانت خود را از دست داده‌اند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده کردید، شادوبن اکانت، می‌تواند به راحتی منجر به پایین آمدن رشد اینستاگرام شما شود و تا مدت‌های زیادی نتوانید به نرخ تعامل خوبی دسترسی پیدا کنید. دنبال کردن روش‌های گفته شده در این مقاله بهترین فرصت ممکن را برای حفظ بازدید و ایجاد تعامل خوب به شما می‌دهد.
حتی اگر شادوبن اینستاگرام آن‌گونه نباشد که کاربران گزارش می‌دهند، باز هم آگاهی از قوانین فوق و به کارگیری بهترین روش‌ها برای مراقبت از حساب شما، ضرری نخواهد داشت.
به یاد داشته باشید که اقدامات احتیاطی همیشه ایده بهتری نسبت به مواجه با عواقب شادوبن است!

منابع:

https://blog.hubspot.com/marketing/instagram-shadowban

https://influencermarketinghub.com/instagram-shadowban

https://blog.iconosquare.com/the-instagram-shadowban

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.