تأثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

نگاهی به تأثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

آیا می‌دانید تقریبا 60 درصد از خریداران B2B، به عنوان بخشی از روند تحقیقات، قبل از خرید، محتوای شبکه‌های اجتماعی شما را بررسی می‌کنند؟ محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان بازاریابان B2B روز به روز بیشتر می‌شود و تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B انکارناپذیر است.

رسانه‌های اجتماعی گوناگون مانند لینکدین، اینستاگرام و فیسبوک به بیزنس‌ها این فرصت را می‌دهند که برند خود را به‌درستی به مخاطبان معرفی کنند و محتوایی مناسب برای ارتباط با مشتریان خود تولید کنند. امروزه رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی استراتژی بازاریابی B2B به حساب می‌آیند و تعجب آور است اگر برندی اهمیت رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی را دست کم بگیرد.
در نوشته پیش رو با دلایل اهمیت رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابان B2B و روش‌های کسب موفقیت در این شبکه‌ها آشنا می‌شوید. همچنین پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی بررسی و مزایای استفاده از هر کدام بیان می‌شود.

چرا شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابان B2B مهم هستند؟

حضور در رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا دید جامعه را نسبت به محصول، خدمات یا برند خود تقویت کنند. نه تنها محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید بر تصمیمات خریداران تأثیر دارد، بلکه نحوه تعامل شما با مشتریان در این شبکه‌ها نیز بسیار مهم است. در ادامه مهم‌ترین تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر بازاریابی B2B معرفی می‌شوند.

شناخت و وفاداری نسبت به برند تجاری

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بر ساخت تصویر مثبت یا منفی برند تأثیر زیادی بگذارند. شما باید همیشه بیشترین تلاش خود را برای معرفی مناسب برند خود در رسانه‌های اجتماعی بکنید. بسیار مهم است که محتوای تولیدی شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف با محصولات و خدمات شرکت شما مرتبط باشد.

باید از هر فرصتی برای بهتر کردن محتوای خود و افزایش بازدید از برندتان استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی مختلف کانال‌های جدیدی برای معرفی و برجسته کردن برند شما هستند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی از آن جهت دارای اهمیت است که باعث سهولت ارتباط و دسترسی بیشتر شما به مشتریان جدید می‌شوند. از طرفی این شبکه‌ها باعث شناخت و آگاهی بیشتر مشتریان فعلی نسبت به برند شما هستند.

ترافیک موتور جستجو

سئو بهترین راه برای جذب ترافیک مناسب از موتورهای جستجو است. اما از آنجایی‌که عوامل موفقیت در جذب ترافیک موتورهای جستجو پیوسته در حال تغییرند، نه تنها آپدیت منظم و محتوای عالی، بلکه تگ‌های بهینه‌، توضیحات متا و لینک‌های مناسب تأثیر زیادی در جذب مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی برای شما دارد.

گوگل و سایر موتورهای جستجو ممکن است حضور در رسانه‌های اجتماعی مختلف را به عنوان فاکتوری مهم در رتبه بندی شما در نظر بگیرند، زیرا از نظر موتورهای جستجو برندهای قدرتمند و بزرگ همیشه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین حضور شما در شبکه‌های اجتماعی یک «سیگنال برند» برای موتورهای جستجو محسوب می‌شود و نشان دهنده اعتبار و قابلیت اعتماد و قانونی بودن برند شماست.

نرخ تبدیل بالاتر

بازاریابی مؤثر در شبکه‌های اجتماعی منجر به نرخ تبدیل بالاتر از طریق چند روش مشخص خواهد شد. مهم‌ترین تأثیر حضور در رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابان B2B مردمی سازی برند آنهاست. واقعیت این است که برندها با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مردمی‌تر شناخته می‌شوند. رسانه‌های اجتماعی مکانی است که در آنجا برندها می‌توانند مانند مردم رفتار کنند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که مردم علاقه دارند که از افراد خرید کنند نه از شرکت‌ها.

مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B کدامند؟

شرکت‌های B2B برای شناخت مشتریان بالقوه خود باید از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. رسانه‌های اجتماعی به بازاریابان B2B کمک میکنند که افراد مناسب را در زمان مناسب هدف قرار دهند. از آنجا که هرکدام از رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های مختلفی را در اختیار شرکت‌های B2B قرار میدهند، بنابراین برای رشد و گسترش کسب‌و‌کار خود بهتر است که با مزایا و فرصت‌های موجود در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید. در این بخش 4 مورد از بهترین شبکه‌های اجتماعی مناسب برای بازاریابی B2B بررسی می‌شوند.

لینکدین (LinkedIn)

امروزه لینکدین از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B است. لینکدین به متخصصان این فرصت را می‌دهد تا با سایر افراد حرفه‌ای در زمینه کسب‌و‌کار خود ارتباط برقرار کنند و در کنار هم رشد کنند. لینکدین امکان اشتراک گذاری محتوا، تعامل با مخاطبین و جذب استعدادها را فراهم می‌کند و پلتفرم بسیار کارآمد و مفیدی برای شرکت‌های B2B است.

توییتر (Twitter)

توییتر با بیش از 300 میلیون کاربر فعال ماهانه، مکانی است برای مشاهده «آنچه هم اکنون در حال انجام است»! طبق گزارش CMI، 87 درصد از بازاریابان B2B از توییتر برای بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. بنابراین توییتر پلتفرمی بی‌نظیر برای پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی محتوا است. توجه کنید که در توییتر هرچه بیشتر توییت بزنید، شانس شما برای افزایش بازدید و شناخت نسبت به برندتان بیشتر می‌شود.

فیسبوک (Facebook)

فیسبوک از ابتدای تأسیس تا کنون برای بهبود تجربه کاربری خود و ایجاد فرصت برای بازاریابان در جهت ارتقا کسب‌و‌کارها راهی طولانی را طی کرده است. از سال 2019 تعداد کاربران فعال فیسبوک تقریبا به 2.5 میلیارد رسیده است. بنابراین تعجبی ندارد که یکی از عالی‌ترین رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B لقب گرفته است. 43 درصد از بازاریابان B2B معتقدند که فیسبوک مؤثرترین پلتفرم شبکه اجتماعی برای بازاریابی B2B است.

اینستاگرام (Instagram)

در ابتدا اینستاگرام به قصد ایجاد پلتفرمی برای اشتراکگذاری عکس‌ها با دوستان و خانواده شروع به کار کرد. با این حال خیلی زود اینستاگرام به شبکه‌ اجتماعی محبوبی فراتر از استفاده شخصی ارتقا پیدا کرد و امروزه توسط بسیاری از کسب‌و‌کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سال 2017 اینستاگرام بیش از 800 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و طبق گزارشی از Simply Measured، 48 درصد از برندها برای بازاریابی از اینستاگرام استفاده می‌کنند. البته پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک برندها بودجه بالاتری را برای بازاریابی در اینستاگرام در نظر بگیرند.

با وجود ویژگی‌هایی همچون لایو، تگ موقعیت مکانی و هشتگ، شرکت‌های B2B می‌توانند از طریق اینستاگرام کسب‌و‌کار خود را گسترش دهند. اینستاگرام در مردمی سازی برند بسیار مفید است و در این پلتفرم می‌توانید روابط طولانی مدت با فالوئرهای خود برقرار کنید.

اهمیت استفاده از لینکدین در بازاریابی B2B

طبق گزارش CMI، بیش از 95 درصد از شرکت‌های B2B از لینکدین برای بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. تعداد اعضای لینکدین از سال 2017 بیش از 500 میلیون نفر شده است. این پلتفرم پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد تأثیرات مثبت بر بیزنس شما دارد. در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی برای بازاریابی B2B بررسی می‌شوند.

دستیابی آسان به تصمیم گیرندگان

LinkedIn راهی آسان برای ارتباط مستقیم با افراد است. می‌توانید در این رسانه اجتماعی با متخصصانی که همیشه به دنبال فرصت‌های جدید و بالقوه هستند، ارتباط مؤثر برقرار کنید.

تبلیغ و معرفی محصولات

LinkedIn بهترین پلتفرم اجتماعی برای عرضه محصولات جدید شرکت‌های B2B است. بیش از 90 درصد شرکتهای B2B لینکدین را برای بازاریابی محصولات خود ترجیح می‌دهند. از آنجایی که بیشتر مخاطبان هدف شما در LinkedIn حضور دارند، به راحتی می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

تقویت روابط

لینکدین پلتفرمی عالی است که به شما امکان تعامل با سایر متخصصان ماهر را فراهم می‌کند. در لینکدین می‌توانید مطالب و یا نظرات خود را در مورد موضوعات مرتبط به اشتراک بگذارید و ارتباط خود را با مخاطبان مناسب شروع کنید.

3 گام موفقیت در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B

اگر چه هیچ شکی در مورد قدرت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، اما لازم است که برای کسب موفقیت بیشتر، بازاریابی B2B به روش مؤثری انجام شود. برای موفقیت در بازاریابی B2B از طریق شبکه‌های اجتماعی، هر شرکت B2B باید رویکردی استراتژیک شامل سه مرحله زیر را با دقت اجرا کند.

تعیین هدف بازاریابی B2B

بدون تعیین اهداف مناسب، موفقیت کمپین‌های بازاریابی B2B در رسانه‌های اجتماعی بسیار دشوار است. زیرا بازگشت سرمایه و رشد نهایی بیزنس شما به تعیین اهداف بازاریابی بستگی دارد. داشتن اهداف قابل اندازه‌گیری مرتبط با کسب‌و‌کار کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی B2Bشبکه‌های اجتماعی شما موفق شود. البته باید دقت کنید که اهداف هوشمندانه و قابل اندازه‌گیری برای خود تعیین کنید تا سنجش میزان موفقیت راحت‌تر و عملی‌تر باشد.

شناسایی مخاطب در بازاریابی B2B

افرادی را شناسایی کنید که به محتوای تولید شده توسط شما علاقه‌مند باشند و با آنها ارتباط برقرار کنید. بازاریابی B2B فرصت ایجاد لیستی از فالوئرهای مناسب و همچنین ایجاد دیدی مثبت نسبت به برندتان را می‌دهد. در صورتی‌که موفق به شناخت و ایجاد ارتباط با مخاطبین علاقه‌مند به کسب و کارتان شوید، میزان تعامل با محتوای تولیدی شما بسیار بالاتر خواهد رفت.

با شناسایی مخاطبان مناسب به صورت آهسته و پیوسته خود را از کسب‌و‌کارهایی که تلاشی در زمینه بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی نمی‌کنند، متمایز خواهید کرد.

تعیین نوع شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B

هر رسانه اجتماعی دارای قابلیت‌های متفاوت است و افرادی با علایق و اولویت‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنند. برای بازاریابی B2B در رسانه‌های اجتماعی، انتخاب پلتفرمی مناسب از بین شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

تلاش‌های شما در شبکه‌های اجتماعی باید در مسیر درستی هدایت شوند. زیرا برخلاف شرکت‌های B2C، شما با شرکت‌ها و بیزنس‌ها سروکار دارید نه مشتریان نهایی. در نتیجه انتخاب پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب بخش مهمی از استراتژی بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از بازاریابان B2B انواع گوناگونی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه بررسی می‌کنند. زیرا یافتن بهترین پلتفرم رسانه اجتماعی برای موفقیت کسب و کار شما بسیار ضروری است.

پیاده‌سازی کمپین تبلیغات در اینستاگرام از طریق جریان

نتیجه‌گیری

تأثیر رسانه‌های اجتماعی در موفقیت بازاریابی B2B شایان ذکر است، به طوری که در هر جنبه‌ای از کسب‌و‌کار (از جمله خدمات به مشتری، تحقیقات بازاریابی و توسعه محصول ) اهمیت وجود آنها به خوبی احساس می‌شود. در واقع رسانه‌های اجتماعی باعث کسب اعتبار آنلاین برای برند شما می‌شوند. به‌علاوه بعد از برقرای ارتباط با مخاطبان از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌توانید به راحتی ارتباط خود را از آنلاین به آفلاین گسترش دهید.

منابع

https://www.virtual-sales.com/impact-social-media-b2b-marketing

https://www.lyfemarketing.com/blog/b2b-social-media-marketing

https://shanebarker.com/blog/b2b-social-networking-channels-grow-your-business

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.