الگوریتم جدید اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند؟

بارها دیده شده است که صاحبان کسب‌وکار تصویری جذاب طراحی می‌کنند و آن را همراه با یک کپشن جذاب و گیرا و با رعایت تمام اصولی که آموزش دیده‌اند، روانهٔ اینستاگرام می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند این پست کامنت و لایک فراوانی را به ارمغان بیاورد؛ ولی دیری نمی‌پاید که کاخ رویاهایشان فرو می‌ریزد. این شکست ارتباط زیادی به عدم توجه به الگوریتم اینستاگرام دارد.

به عبارت دیگر، شما زمانی می‌توانید از فعالیت‌هایتان در اینستاگرام بهره ببرید که بتوانید رضایت الگوریتم این پلتفرم را جلب کنید. وظیفهٔ این الگوریتم این است که محتوایی به مخاطب نشان دهد که به آن نیاز یا علاقه دارد. به همین خاطر، با عدم توجه به خواسته‌های این الگوریتم خیلی زود به در بسته می‌خورید.

از این رو، بهتر است بدانید اینستاگرام چه محتوایی را ارزشمند می‌داند. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند و محتوای شما چه مسیری را تا دیده‌شدن طی می‌کند. در ادامه با جریان همراه شوید تا متوجه شوید چگونه می‌توانید در اینستاگرام بیش از پیش دیده شوید.

الگوریتم اینستاگرام در ۲۰۲۲ چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اینستاگرام به مجموعه‌ای از قوانین گفته می‌شود که تعیین می‌کند چه محتوایی دیده شود. اینستاگرام با کمک هوش مصنوعی سعی می‌کند محتوایی مرتبط با خواستهٔ کاربر ارائه کند؛ بنابراین الگوریتمی برای پالایش محتواها و اولویت‌بندی آن‌ها طراحی کرده است.

با این حال، شما در اینستاگرام تنها با یک الگوریتم یکسان طرف نیستید. طبق گفتهٔ آدام موسری (مدیرعامل اینستاگرام)، این پلتفرم از الگوریتم‌ها و فرآیندهای مختلفی برای دسته‌بندی محتواها استفاده می‌کند. اینستاگرام سعی می‌کند شرایطی را فراهم کند که کاربر از زمان خود بیشترین بهره را ببرد؛ بنابراین از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی تجربهٔ کاربر کمک گرفته است.

الگوریتم‌ های اینستاگرام تمام محتواهای موجود را پس از ورود کاربر به این پلتفرم بررسی می‌کنند و با پیروی از دستورالعمل‌های خاصی تصمیم می‌گیرند که:

  • کدام پست‌ها و به چه ترتیبی در فید نمایش داده شوند؛
  • کدام‌یک از پست‌ها راهی اکسپلور شوند؛
  • استوری‌ها و ریلزها به چه ترتیبی در بخش‌های مربوط به خود قرار بگیرند.

به‌طور کلی، هر الگوریتم اینستاگرام موارد زیر را برای تصمیم‌گیری دربارهٔ جایگاه نمایش پست شما در نظر می‌گیرد:

  • رابطهٔ شما با فالوورهایتان: آیا همدیگر را دنبال می‌کنید؟ آیا آن‌ها نام شما را در اینستاگرام جست‌وجو کرده‌اند؟ آیا به یکدیگر پیام می‌دهید یا برای هم کامنت می‌گذارید؟ آیا شما یکدیگر را در پست‌هایتان تگ می‌کنید؟
  • ارتباط محتوا: اینستاگرام علایق کاربران خود را رهگیری می‌کند و سعی می‌کند محتوایی مرتبط با ویژگی‌ها و نیاز کاربر ارائه کند.
  • زمان انتشار پست: پست‌های جدیدتر اولویت بیشتری از پست‌های قدیمی دارند.

همان طور که مشاهده می‌کنید، دستورالعمل‌های یکسانی میان الگوریتم‌های اینستاگرام وجود دارد؛ ولی هر کدام از الگوریتم‌ها، محتواها را بر اساس مجموعه‌ای از قوانین خاص هم ارزیابی می‌کنند. جزئیات بیشتری را دربارهٔ هر کدام از آن‌ها در بخش‌های بعدی با شما در میان می‌گذاریم.

الگوریتم جدید اینستاگرام برای نمایش پست

الگوریتم جدید اینستاگرام محتواهای حساب‌هایی را که دنبال می‌کنید، بررسی می‌کند و بر اساس سه فاکتور زیر تصمیم می‌گیرد که احتمال تعامل شما با کدام‌یک از آن‌ها بیشتر است:

  • اطلاعات پست: چندتا لایک گرفته است؟ چه زمانی پست شده است؟ آیا تگ لوکیشن دارد؟ اگر پست ویدیویی است، مدت‌زمان آن چقدر است؟ اطلاعاتی از این دست به اینستاگرام کمک می‌کند تا میزان ارتباط و محبوبیت یک پست را تعیین کند.
  • اطلاعات فردی که پست را منتشر کرده است: سابقهٔ تعامل شما با اکانت‌هایی که دنبال می‌کنید، نقش زیادی در چگونگی نمایش محتواها دارد. اینستاگرام تعداد دفعاتی را که با یک اکانت خاص تعامل (کامنت، لایک، بازدید از اکانت و اشتراک‌گذاری) داشته‌اید، رهگیری می‌کند تا به میزان علاقهٔ شما به این حساب پی ببرد.
  • فعالیت شما در اینستاگرام: آیا از خودتان پرسیده‌اید اینستاگرام چگونه به علایق و نیازهایتان پی می‌برد؟ یا به این موضوع دقت کرده‌اید که اینستاگرام چگونه ذهنتان را همیشه می‌خواند؟ این پلتفرم تمام فعالیت‌هایتان را پیگیری می‌کند و با تجزیه‌وتحلیل آن‌ها تا حدودی متوجه می‌شود به چه چیزی ممکن است علاقه داشته باشید.

الگوریتم جدید اینستاگرام برای نمایش پست 

الگوریتم اینستاگرام میزان احتمال تعامل یک فرد با یک پست را بر اساس این اطلاعات پیش‌بینی می‌کند و یک امتیاز برای هر پست در نظر می‌گیرد. بدیهی است جایگاه نمایش هر پست به امتیازی بستگی دارد که کسب می‌کند؛ زیرا این الگوریتم از امتیاز هر پست برای تعیین ترتیب پست‌ها استفاده می‌کند.

با این تفاصیل، شما باید سعی کنید محتوایی ارائه کنید که کاربر به آن علاقه یا نیاز دارد. از اینسایت اینستاگرام یا سایر ابزارها برای شناسایی علایق آن‌ها بهره ببرید. در واقع، باید بفهمید آن‌ها از چه نوع محتوایی بیشتر استقبال می‌کنند. موارد زیر را قبل از ارسال محتواهایتان بررسی کنید:

  • چقدر احتمال دارد کاربران این پست را لایک کنند یا دربارهٔ آن نظر بدهند؟
  • آیا این محتوا، محتوایی است که کاربر ذخیره کند و آن را دوباره مشاهده کند؟
  • آیا کاربر را به انجام عمل مشخصی (مانند «روی لینک در بیو کلیک کنید!») دعوت کرده‌ام تا به بازدید از پروفایلم منجر شود؟

تولید چنین محتوایی می‌تواند به شما کمک کند تا از جدیدترین الگوریتم اینستاگرام به نفع خود استفاده کنید. به فعالیت‌های زرد یا معجزه نیاز ندارید! کافی است محتوایی تولید کنید که مخاطب از آن با روی خوش استقبال کند و به آن واکنش نشان دهد.

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور

ما در بخش قبلی مشاهده کردیم که اینستاگرام چگونه ترتیب و جایگاه نمایش هر پست را در فید مشخص می‌کند؛ ولی یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب‌وکارها این است که چگونه می‌توان پست‌ها را راهی اکسپلور کرد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با سازوکار اکسپلور آشنا شوید.

پست‌های حساب‌هایی در اکسپلور نمایش داده می‌شوند که شما هنوز آن‌ها را دنبال نکرده‌اید. اینستاگرام ابتدا پست‌هایی را که پیش از این لایک کرده‌اید یا به هر شکلی دیگری با آن‌ها تعامل داشته‌اید، بررسی می‌کند. سپس  آن‌ها را بر اساس اینکه چه نوع محتوایی را دوست داشته‌اید، ذخیره کرده‌اید یا به اشتراک گذاشته‌اید، دسته‌بندی می‌کند.

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور 

۴ معیار اصلی الگوریتم جدید اینستاگرام برای رتبهٔ‌بندی پست‌ها در اکسپلور عبارتند از:

  • اطلاعات پست: اینستاگرام به محبوبیت یک پست نگاه می‌کند؛ بنابراین برای حضور در اکسپلور تعدادِ افرادی که با پستتان تعامل داشته‌اند (پست را لایک کرده‌اند، دربارهٔ آن نظر داده‌اند، آن را ذخیره کرده‌اند و برای سایر دوستان خود ارسال کرده‌اند)، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. از طرفی، اینستاگرام به این موضوع هم توجه می‌کند که این میزان از تعامل در چه مدت‌زمانی رخ داده است.
  • سابقهٔ تعامل شما با فردی که پست را منتشر کرده است: فرض کنید شما محتوایی را در اکسپلور مشاهده و سپس برای سایر دوستان خود ارسال کرده‌اید. در چنین شرایطی، سایر محتواهای این اکانت شانس بیشتری برای حضور در اکسپلور شما خواهند داشت.
  • فعالیت شما در اینستاگرام: چه نوع محتوایی را به‌طور معمول لایک یا ذخیره می‌کنید؟ کدام‌یک از محتواها را با دیگران به اشتراک می‌گذارید یا برای چه نوع پستی کامنت می‌گذارید؟ در اکسپلور پیش از این چگونه رفتار کرده‌اید؟ سابقهٔ فعالیت شما در تصمیم‌گیری اینستاگرام دربارهٔ علایق شما تاثیر می‌گذارد.
  • اطلاعات فردی که پست را منتشر کرده است: اگر نرخ تعامل یک حساب کاربری در چند هفته بالا باشد، شانس بیشتری برای راهیابی به اکسپلور خواهد داشت؛ زیرا اینستاگرام چنین برداشت می‌کند که محتوای جذابی تولید شده است و دیگران هم ممکن است آن را دوست داشته باشند.

جدیدترین الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور، نه‌تنها به هشتگ‌هایی که به کار می‌برید، بلکه به تصاویر و کلمه‌هایی که در کپشن استفاده می‌کنید هم توجه می‌کند. از این رو، محتوای بصری جذاب همراه با کپشنی گیرا و قدرتمند و هشتگ‌هایی مرتبط شانس بیشتری برای ظاهرشدن در اکسپلور خواهد داشت. به عبارتی، شما به محتوایی نیاز دارید که مخاطب پس از دیدن آن، نتواند از آن بگذرد و روی آن کلیک کند.

الگوریتم جدید اینستاگرام برای استوری

الگوریتم اینستاگرام استوری‌ها را کم‌وبیش بر اساس همان معیارهایی مرتب می‌کند که در بخش نمایش پست‌ها در فید بیان کردیم. به همین خاطر، شما استوری‌هایی را ابتدا مشاهده می‌کنید که تعامل بیشتری با آن اکانت دارید. البته بخش استوری اینستاگرام به شکلی طراحی شده‌ است که کاربر تمام آن‌ها را پشت سر هم مشاهده کند؛ بنابراین احتمال اینکه استوری شما دیده شود بسیار بیشتر از پستتان است.

الگوریتم جدید اینستاگرام برای استوری 

با توجه به این ویژگی، فکر بدی نیست که تعداد زیادی استوری را در طول روز منتشر کنید تا شانس خود را افزایش دهید. شما می‌توانید کاربر را به تعامل بیشتر ترغیب کنید. به‌عنوان مثال، از نظرسنجی‌ها یا باکس سوال استفاده کنید تا کاربر وقت بیشتری را به استوری‌هایتان اختصاص دهد. چنین رویکردی افزایش تعامل را در طولانی‌مدت به دنبال دارد و به‌تبع آن جایگاه شما به‌مرور بهبود پیدا می‌کند.

الگوریتم اینستاگرام برای ریلز

الگوریتم جدید اینستاگرام در بخش ریلز سعی می‌کند محتوایی را به شما نمایش دهد که آن را به احتمال زیاد تا پایان تماشا خواهید کرد. این الگوریتم بر اساس معیارهای زیر، محتواهای حساب‌هایی که دنبال نمی‌کنید در کنار حساب‌هایی که دنبال می‌کنید، دسته‌بندی می‌کند:

  • فعالیت شما در اینستاگرام: اینستاگرام مراقب رفتار و فعالیت‌های شما در این پلتفرم است؛ بنابراین ریلزهایی که دوست داشته‌اید و با آن‌ها به هر نحوی (لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و ذخیره) درگیر شده‌اید، نقش زیادی در ترتیب محتواها دارند. در واقع، اینستاگرام رفتارتان را زیر نظر می‌گیرد تا بفهمد به چه نوع محتوایی بیشتر علاقه دارید.
  • سابقهٔ تعامل شما با اکانتی که ریلز را منتشر کرده است: شما در این بخش از اینستاگرام با محتواهایی روبرو خواهید شد که نام سازندگان‌ آن‌ها را تا به حال نشنیده‌اید؛ ولی اینستاگرام برای اینکه تجربهٔ بهتری را برای شما رقم بزند، سابقهٔ تعامل با اکانت‌ها را هم در نظر می‌گیرد. در واقع، اگر شما تعاملی (برای مثال، روی آهنگ کلیک کنید یا آن را لایک کنید.) با ریلز یک اکانت داشته باشید، احتمال دیدن سایر ریلزهای آن در آینده بیشتر می‌شود.
  • اطلاعات پست: الگوریتم جدید اینستاگرام سعی می‌کند موضوع هر ریلز را با تجزیه‌وتحلیل عناصر آن حدس بزند تا محتوایی مرتبط با علایق شما ارائه کند. این الگوریتم محبوبیت هر ریلز را هم هنگام رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.
  • اطلاعات اکانتی که ریلز را منتشر کرده است: اینستاگرام برای رتبه‌بندی ریلزها به نرخ تعامل و سابقهٔ اکانت منتشرکننده هم نگاهی می‌اندازد. آیا آن‌ها لایک و کامنت خوبی همواره دریافت می‌کنند؟ ریلزهای آن‌ها تا چه میزان به اشتراک گذاشته می‌شوند؟

اینستاگرام اذعان داشته است که شما باید ریلزی بسازید که نه‌تنها سرگرم‌کننده، کاربردی و جذاب باشد، بلکه از نظر بصری باکیفیت باشد. از طرفی، سعی کنید از هشتگ‌ها استفاده کنید تا شانس بیشتری برای دیده‌شدن داشته باشید. مقالهٔ «هشتگ در اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟» را برای آشنایی بیشتر با هشتگ‌ها و کاربرد آن‌ها مطالعه کنید.

به الگوریتم اینستاگرام به چشم یک دوست نگاه کنید

یکی از اشتباه‌های بزرگ صاحبان کسب‌وکار این است که الگوریتم جدید اینستاگرام را دشمن خود می‌دانند. با این حال، آشنایی با سازوکار اینستاگرام و شرایط آن برای نمایش محتوا راهی عالی برای افزایش فالوور و جلب رضایت مخاطب است. در واقع، الگوریتم‌های اینستاگرام مانند یک دوست خوب کمک می‌کنند مخاطبی را جذب کنید که به شما نیاز دارد.

در مقالهٔ آموزش الگوریتم اینستاگرام، دربارهٔ چگونگی سازوکار اینستاگرام برای نمایش پست، استوری و ریلز، و همچنین چگونگی راهیابی پست‌ها به اکسپلور با شما صحبت کردیم. حال دیگر وقت آن شده است که پست‌هایتان را با کمک این الگوریتم به دست مخاطبانتان برسانید. اگر چیزی از قلم افتاده است، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

منابع:

InfluencerMarketingHub | Hootsuite | Later

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.