فعال سازی رمز دو مرحله ای اینستاگرام

آموزش فعال سازی رمز دو مرحله ای اینستاگرام

آیا می‌دانید رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام تا چه میزان از دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری شما جلوگیری می‌کند؟ بله! رمز دو مرحله‌ای راهکاری عالی برای محافظت از حساب‌ اینستاگرام شما در برابر هکرها و دسترسی‌های غیرمجاز است.

رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام باعث می‌شود حساب شما توسط سطح امنیتی اضافه‌تری محافظت شود. وقتی رمز دو مرحله‌ای را فعال کرده باشید، هنگام ورود از طریق دستگاهی جدید به حساب اینستاگرام، علاوه ‌بر وارد کردن پسورد باید کد امنیتی نیز وارد کنید.

در راهنمای پیش رو فعال ‌سازی رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام به صورت گام به گام و تصویری آموزش داده می‌شود. علاوه بر فعال‌ سازی رمز دو مرحله‌ای، درباره نحوه حذف و سؤالات متداول در رابطه با تأیید دو مرحله‌ای نیز صحبت می‌شود. این مقاله را به دقت بخوانید تا به ‌آسانی بتوانید لایه امنیتی اضافی به حساب اینستاگرام خود بیفزایید.

رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام چیست؟

حتما تا کنون بارها پیش آمده که نگران حریم خصوصی و مسائل امنیتی حساب اینستاگرام خود شده‌اید. از آنجایی‌ که حساب اینستاگرام شما معمولا حاوی خصوصی‌ترین و حساس‌ترین اطلاعات است، می‌توانید از راه‌ حل رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام برای رفع نگرانی خود استفاده کنید. احراز هویت دو مرحله‌ای اینستاگرام کلید آسودگی خیال شما است.

رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام در واقع دروازه‌ای امنیتی است که دقیقا در ورودی حساب کاربری شما قرار گرفته است. رمز دو مرحله‌ای با وارد کردن کد منحصربه‌فردی باز می‌شود که فقط به صاحب حساب نشان داده می‌شود. پس فعال بودن تأیید هویت دو مرحله‌ای اینستاگرام به این معناست که شما برای ورود به اینستاگرام علاوه بر نام کاربری و پسورد خود، به کد منحصر بفردی نیز نیاز دارید. در واقع شما باید دو مرحله امنیتی را رد کنید تا به حساب خود دسترسی پیدا کنید. رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام به دو روش قابل فعال ‌سازی است:

اولین روش که روشی آسان‌تر است، فعال‌سازی رمز دو مرحله‌ای با استفاده از شماره تلفن همراه شما است. در این روش هنگام ورود به حساب اینستاگرام، پیامی متنی با کد منحصر بفرد به گوشی تلفن شما ارسال می‌شود و با وارد کردن آن کد می‌توانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید.

روش دوم از طریق استفاده از اپلیکیشن مخصوصی برای احراز هویت (تولید کننده کد امنیتی اینستاگرام) است. در هنگام انجام تنظیمات رمز دو مرحله‌ای، شما باید یکی از این دو روش را انتخاب کنید. هر دو روش در بخش بعد با جزئیات کامل آموزش داده می‌شوند و برای محافظت بیشتر از حساب اینستاگرام خود می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را به ‌کار ببرید.

فعال‌ سازی رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام

در این قسمت نحوه فعال کردن رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام به ساده‌ترین شکل آموزش داده می‌شود. با دنبال کردن مراحل زیر به‌ راحتی می‌توانید امنیت حساب اینستاگرام خود را تضمین کنید.

همان‌ طور که در بخش قبل هم گفته شد، رمز دو مرحله‌ای به دو روش انجام می‌شود. مراحل ابتدایی هر دو روش شبیه به هم است و بسته به انتخاب هر کدام از دو روش (پیام متنی یا برنامه احراز هویت) مراحل بعدی متفاوت هستند.

  1. به حساب اینستاگرام خود بروید.
  2. روی عکس پروفایل خود کلیک کنید تا به صفحه پروفایل وارد شوید، در بالای صفحه و سمت راست، آیکن منو را انتخاب کنید.
  3. گزینه Setting (تنظیمات) را انتخاب کنید.
  4. روی گزینه security (امنیت) کلیک کنید.
  5. گزینه Two-Factor Authentication (تأیید دو مرحله‌ای) را انتخاب کنید.
  6. دکمه Get Started (شروع) را کلیک کنید.

در اینجا لازم است که در مورد روش فعال کردن رمز دو مرحله‌ای تصمیم بگیرید و از میان دو گزینه پیام متنی و برنامه احراز هویت، یک گزینه را انتخاب کنید.

استفاده از پیام متنی برای احراز هویت

  1. گزینه Text Message (پیام متنی) را انتخاب کنید.
  2. کد 6 رقمی ارسال شده به گوشی تلفن را وارد کنید.
  3. در نهایت کلیک روی Next کلیک کنید
  4. البته چند کد back up (پشتیبان) نیز در این مرحله برای شما ارسال می‌شود که باید آنها را کپی کنید یا اسکرین شات بگیرید.

نکته: لازم به ذکر است که در این روش باید از قبل شماره تلفن خود را در حساب اینستاگرام ثبت کرده باشید. در غیر این‌ صورت در مراحل فعال کردن رمز دو مرحله‌ای باید شماره تلفن همراه فعلی خود را ثبت کنید.

استفاده از اپلیکیشن احراز هویت برای فعال‌ سازی رمز دو مرحله‌ای

اگر این روش را انتخاب کنید، باید قبل از ادامه مراحل بعدی اپلیکیشن احراز هویت مناسبی مانند Google Authenticator را نصب کنید.

  1. گزینه Authentication App (اپلیکیشن احراز هویت) را انتخاب کنید.
  2. روی next کلیک کنید.
  3. Open را انتخاب کنید.
  4. اپلیکیشن Google Authenticator باز می‌شود و شما باید کد شش رقمی را یادداشت کنید. توجه کنید که هر 30 ثانیه این کد تغییر می‌کند.
  5. به اپلیکیشن اینستاگرام بازگردید و کد شش رقمی را وارد کنید.
  6. Next را کلیک کنید.
  7. دوباره Next را انتخاب کنید.
  8. کد Recovery (بازیابی) را حتما یادداشت کنید. این کد در مواقعی که به اپلیکیشن Google Authenticator دسترسی ندارید، به شما برای ورود به اینستاگرام کمک می‌کند.
  9. گزینه Done (انجام شد) را انتخاب کنید.

نکته: دقت داشته باشید که اپلیکیشن‌های احراز هویت دیگری نیز موجود هستند. برای مثال اپلیکیشن احراز هویت دیگری که استفاده از آن بسیار متداول است Duo Mobile نام دارد، اما اپلیکیشن Google Authenticator برای استفاده در کشور ایران مناسب‌تر است.

نکته مهم: در فعال ‌سازی رمز دوم از طریق اپلیکیشن، دقت کنید که اگر چند اپلیکیشن احراز هویت روی گوشی خود نصب کرده‌اید و یا می‌خواهید از طریق چند دستگاه مختلف وارد اکانت اینستاگرام خود شوید، باید گزینه Set Up Manually را انتخاب کنید تا کدی (IG code) برای شما تولید شود و توسط آن بتوانید تنظیمات رمز دو مرحله‌ای را در دستگاه‌های دیگر نیز انجام دهید. حتما این کد را کپی کنید یا از آن اسکرین شات بگیرید تا در دفعات بعدی مشکلی پیش نیاید. با وارد کردن این کد در اپلیکیشن احراز هویت، رمز 6 رقمی برای شما تولید می‌شود که باید از آن برای لاگین از طریق دستگاه دیگر استفاده کنید.

حذف رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام

غیر فعال کردن رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام بسیار آسان است و طی چند مرحله ساده زیر انجام می‌شود.

  1. وارد حساب اینستاگرام خود شوید.
  2. روی عکس پروفایل خود کلیک کنید و در صفحه پروفایل از گوشه بالا سمت راست، منو را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله روی Setting (تنظیمات) کلیک کنید.
  4. گزینه security (امنیت) را انتخاب کنید
  5. روی Two-Factor Authentication (تأیید دو مرحله‌ای) کلیک کنید.
  6. در اینجا می‌توانید به ‌راحتی با تغییر حالت دکمه به غیر فعال، رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام را حذف کنید.

مشکل تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام

مشکلی که ممکن است در تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام در ورژن جدید رخ دهد، تغییر شماره تلفن شما است. در این صورت باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. به همان شیوه شرح داده شده در قسمت‌ قبل وارد تنظیمات رمز دو مرحله‌ای شوید و آن را غیر فعال کنید.
  2. مجددا گزینه رمز دو مرحله‌ای از طریق پیام متنی را فعال کنید.
  3. در این مرحله به جای وارد کردن کد، گزینه Change Phone Number (تغییر شماره تلفن) را انتخاب کنید.
  4. شماره تلفن جدید را وارد کرده و next را انتخاب کنید.
  5. کد 6 رقمی به شماره جدید شما ارسال می‌شود، آن را وارد کرده و next را فشار دهید.
  6. کدهای ریکاوری را نیز کپی کنید یا اسکرین شات بگیرید و برای کامل کردن تنظیمات روی next کلیک کنید.

دور زدن تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام

هنگام فراموشی رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام برای دور زدن رمز دو مرحله‌ای، آسان‌ترین روش این است که وارد صفحه لاگین اینستاگرام خود شوید و از صفحه تأیید دو مرحله‌ای اسکرین شات گرفته و همراه با متن زیر به ایمیل معرفی شده توسط اینستاگرام بفرستید.

Hi, I’m hacked, someone put my number in my account and double-checked the invoice in my account now I can not get the code to login to my page, please remove the two-step confirmation option or a backup Send out

سؤالات متداول در مورد رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام

در این قسمت به چند سؤال متداول در رابطه با رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام پاسخ داده می‌شود.

  1. چرا کد 6 رقمی به گوشی تلفن ارسال نمی‌شود؟ ممکن است دلیل این‌ که کد به گوشی شما ارسال نمی‌شود، به خاطر شلوغ بودن سرور باشد و شما باید در زمان‌های مختلف امتحان کنید تا کد برای شما ارسال شود.
  2. آیا با وجود فعال کردن رمز دو مرحله‌ای، هنوز امکان هک شدن حساب اینستاگرام وجود دارد؟ جواب یه این سؤال مشکل است، اما فعال کردن رمز دو مرحله‌ای امکان هک شدن اکانت شما را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
  3. در صورتی که رمز دو مرحله‌ای را فعال کرده باشیم و کد هم به گوشی ارسال شود اما اینستاگرام کد را قبول نکند، راه حل چیست؟ در این صورت بهتر است که به اینستاگرام درخواستی ارسال کنید تا به این موضوع رسیدگی کند. بعد از وارد کردن یوزر و پسورد خود روی گزینه get help logging in کلیک کنید و سپس گزینه Request Support را انتخاب کنید، اطلاعات را وارد کنید و گزینه Sumbit را کلیک کنید تا درخواست شما ارسال شود.

جمع‌بندی

فعال‌ سازی تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام روشی مطمئن است که نگرانی‌های شما را در مورد امنیت حساب اینستاگرام برطرف می‌کند. در این راهنما فعال‌ سازی و غیرفعال‌ سازی رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام با جزئیات کامل آموزش داده شد و شما به‌ سادگی می‌توانید رمز دو مرحله‌ای اینستاگرام خود را فعال کنید. نکته مهم این است که کدهای بازیابی را در جایی ذخیره کنید تا از بروز مشکلات بعدی در ورود به اینستاگرام پیشگیری کنید.

منابع:

https://www.imore.com/two-factor-authentication-instagram

https://socialuplifted.com/instagram-two-factor-authentication

https://instazood.com/blog/everything-about-the-two-factor-authentication-on-instagram

https://help.instagram.com/1124604297705184?helpref=related

https://theconversation.com/can-i-still-be-hacked-with-2fa-enabled-144682

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.