تفاوت Reach و Impression در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی

حتما برایتان سوال پیش آمده که هنگام راه‌اندازی کمپین در اینستاگرام، کدام معیارهای اینسایت به آنالیز شما کمک می‌کنند؟ 

باید بگوییم که ریچ و ایمپرشن دو معیار مهم هستند که در تحلیل پیج و کمپین‌هایتان به کمک شما می‌آیند. اغلب افراد تمایزی برای این معیارها قائل نیستند و نمی‌توانند در اثربخشی پیج یا کمپین‌ها از نتایج این دو برداشت درستی داشته باشند. به همین منظور در این مقاله قرار است در ابتدا به معنی دقیق ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام بپردازیم  تا با کاربرد آن‌ها آشنا شوید. 

بعد از معانی به تفاوت reach و impressions می‌پردازیم تا برای همیشه آن را به‌خاطر داشته باشید. 

در ابتدا فهرست مطالبی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده را برایتان قرار می‌دهیم تا به بخش مورد نظر بروید:

 

 

حال با تعاریف هر یک از این دو شروع کنیم:

معنی ریچ (Reach) در اینستاگرام چیست؟

ریچ در اینستا یعنی: دسترسی افراد به محتوای شما با اکانت‌های متفاوت، ریچ را تعریف می‌کند. 

طبق گفته اینستاگرام، «Account Reach» به این معنی است:

«تعداد حساب‌های منحصربه‌فردی که پست شما را حداقل یک بار دیده‌اند.»

به زبان ساده:

یک  Reach= یک نفر.

دو Reach = دو نفر.

و به همین ترتیب…

بنابراین اگر دیدید که معیار ریچ شما 2000 است، به این معنی است که 2000 نفر با اکانت متفاوت پست شما را دیده‌اند. 

یک ریچ

قسمت ریچ در اینستاگرام کجاست؟

برای مشاهده معیار Reach اینستاگرام خود از مراحل زیر استفاده کنید:

برنامه اینستاگرام را باز کنید و به پروفایل خود بروید.

۱. روی «View Professional Dashboard» یا «insight» در بالای پروفایل خود ضربه بزنید.

۲. روی «See All Insights» ضربه بزنید.

در این صفحه، می‌توانید نمایش‌های کلی و همچنین اکانت‌هایی را که در 7 یا 30 روز گذشته به محتوای شما رسیده‌اند را ببینید.

 

ریچ در اینستاگرام

تفاوت ریچ اکانت و ریچ پست در اینستاگرام

این دو معیار Reach می‌تواند فریبنده یا گاهی گیج‌کننده باشد. Reach پست تعداد افرادی است که یک پست خاص را در فید خود دیده‌اند. در حالی که Reach اکانت تعداد افرادی است که هر یک از محتوای پست شما را در یک دورهٔ زمانی معین (روزانه، هفتگی یا ماهانه) دیده‌اند.

چطور ریچ را افزایش دهیم؟

آگاهی از برند یکی از اهدافی است که برای بیشتر کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد. Reach اینستاگرام یکی از  شاخص‌هایی است که کمکتان می‌کند بفهمید در ایجاد آگاهی از برند پیشرفت کرده‌اید یا نه! همان طور که پیش از این توضیح دادیم، ریچ شما به تعداد افرادی اشاره دارد که از کنار یک محتوا عبور می‌کنند؛ این افراد حتی می‌توانند جزء فالوورهای شما هم نباشند. 

حالا که فهمیدیم ریچ چقدر مهم است، بیایید چند راهکار ساده برای افزایش ریچ را مرور کنیم:د: 

ارسال در زمان مناسب

 با اینکه الگوریتم اینستاگرام پیچیدگی‌های خودش را دارد؛ اما پست‌های جدیدتر معمولاً در بالای فید کاربران ظاهر می‌شوند. این بدان معناست که ارسال پست در ساعت 3 صبح ممکن است به شما در ارتباط با مخاطبان هدفتان کمکی نکند (مگر اینکه کاربران منطقه زمانی دیگری را هدف قرار داده باشید یا دچار بی‌خوابی باشید).

محتوا را طبق یک برنامه منظم ایجاد کنید

 تابه‌حال شده است که پس از یک وقفه طولانی در شبکه‌های اجتماعی وارد حساب خود شوید و از تعداد لایک‌ها ناامید شوید؟ الگوریتم اینستاگرام پست‌هایی را که به طور منظم ایجاد می‌شوند، به دلیل تعامل منظم و بی‌وقفه، به افراد بیشتری نشان می‌دهد. با زمان‌بندی پست‌هایتان از قبل، می‌توانید تعداد معقولی از پست‌ها را در هفته داشته باشید.

از هشتگ‌ها استفاده کنید

 یک پست با یک هشتگ بیش از 12 درصد بیشتر از پست با صفر هشتگ درگیر می‌شود. از آنجایی که کاربران اینستاگرام می‌توانند هشتگ‌ها را دنبال کرده و مرور کنند، استفاده از هشتگ‌های پرطرفدار مرتبط با کسب‌وکار شما می‌تواند به افزایش ریچ شما (و به طور بالقوه فالوورهای شما) کمک کند؛ اما در هشتگ‌گذاری زیاده‌روی نکنید.

تبلیغات پولی را اجرا کنید

 افزایش ریچ ارگانیک همیشه یک هدف بلندمدت است؛ اما در بیشتر موارد، پست‌ها و استوری‌های فید پیج شما فقط برای فالوورهای شما نشان داده می‌شوند؛ مگر اینکه پست شما به قدری جذاب باشد که اینگیجمنت بالایی بگیرد و در اکسپلور دیده شوید. 

با این حال، یک راه میان‌بر هم دارید. شما با تبلیغات پولی می‌توانید در فیدهای کاربران بیشتری (غیر از فالوورهای خودتان) ظاهر شوید.  

تبلیغات بازدیدی و اینفلوئنسر مارکتینگ جریان گزینه‌های خوبی هستند که کمک می‌کنند میزان ریچ اینستاگرام خود را افزایش دهید. 

چرا Reach به‌تنهایی تعیین کننده نیست؟

این خیلی مهم است که کاربران بیشتری از روش‌های ارگانیک و تبلیغات به شما برسند و ریچ شما افزایش پیدا کند؛ ولی بهتر است مطمئن شوید که این افراد واقعا به محتوای شما توجه نشان می‌دهند یا به‌راحتی از کنار آن رد می‌شوند.  اینجاست که «Impression» وارد عمل می‌شود و اهمیت پیدا می‌کند. 

در ادامه همراه ما باشید تا از مفهومِ یک شاخص مهم دیگر در اینستاگرام پرده‌برداری کنیم.

ایمپرشن اینستاگرام چیست؟

معنی ایمپرشن (Impression) به فارسی می‌شود: تصور، برداشت 

اما در دنیای آنلاین، ایمپرشن یعنی تعداد دفعاتی که پست یا استوری شما، به کاربران نمایش داده شده است. 

این تعریف را یک بار دیگر بخوانید. 👆🏻

به زبان ساده:

یک نفر دو بار پست شما را بررسی کند = 2 ایمپرشن.

با اطلاعات قبلی اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم= 1 ریچ (یک نفر) + 2 ایمپرشن (زیرا او پست را دو بار بررسی کرده است).

ایمپرشن

اندازه‌گیری ایمپرشن از این جهت مهم است که به شما این امکان را می‌دهد که بینش‌هایی در مورد عملکرد پست‌ها و تبلیغات خود به دست آورید و ببینید که آنها چقدر برای مخاطبان جذاب است.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

بر اساس تعاریفی که در پیش گفتیم، می‌توانید تفاوت Reach و Impressions در اینستاگرام را تشخیص دهید:

Reach تعداد کل افرادی است که محتوای شما را دیده‌اند.

Impressions تعداد دفعاتی است که محتوای شما توسط یک حساب کاربری واحد دیده شده است.

برای درک آسان‌تر، این تصاویر را ببینید:

ریچ و ایمپرشن

 

با اینکه ریچ و ایمپرشن دو شاخص بسیار متفاوت هستند، اما هر دو معیار مهمی برای اندازه‌گیری عملکرد محتواها و تبلیغات به حساب می‌آیند!!

ریچ اینستاگرام به شما نشان می‌دهد که چند بار محتوای‌تان روی صفحه، نمایش داده شده است؛ در حالی که ایمپرشن بیشتر بر تاثیر محتوای شما متمرکز می‌شود و ردیابی می‌کند که آیا کاربران احتمالاً پست یا تبلیغ شما را بیش از یک بار بررسی می‌کنند یا خیر.

قسمت ایمپرشن در اینستاگرام کجاست؟

برنامه اینستاگرام را باز کنید و به پروفایل خود بروید.

۱. روی «View Professional Dashboard» یا اینسایت در بالای پروفایل خود ضربه بزنید.

۲. روی «See All Insights» ضربه بزنید.

۳. روی «Accounts reached» بزنید و به پایین صفحه بروید تا به «Impressions» برسید. 

قسمت ایمپرشن در اینستاگرام

چطور ایمپرشن اینستاگرام را بیشتر کنیم؟

اگر تعداد Reach و Impression پست‌تان یکی باشد، نشانهٔ خوبی برای پیج شما نیست. چرا؟

چون کاربران فقط آن را دیده‌اند و از آن رد شده‌اند. این یعنی تعامل خاصی با پست‌تان صورت نگرفته است. 

بنابراین، ایمپرشن معیار مهم دیگری برای موفقیت کمپین‌های شما در ایجاد آگاهی از برند هستند. به همین ترتیب، Impression می‌تواند برای سنجش جذابیت و مفید بودن پست‌های شما نیز استفاده شوند.

چند راهکار ساده برای تقویت ایمپرشن

با این راه‌کارها ایمپرشن را به بالاترین میزان خود برسانید:

ایجاد پست‌های غنی از محتوا

  اینستاگرام قبلاً مترادف با سلفی بود؛ اما حالا با انواع محتوای متناسب با کسب‌و‌کارتان می‌توانید توجه مخاطب را جلب کنید. مطمئنا محتوایی که به مخاطب ارزشی اضافه کند و برای او مفید واقع شود، می‌تواند نظر او را نیز جلب کند. این نوع محتواها بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند و در نتیجه افراد بیشتری هم به پیج شما می‌رسند. 

از انواع محتوا استفاده کنید

 اگر در حال حاضر فقط روی تصاویر ثابت تمرکز می کنید، وقت آن است که ابزارهای دیگر اینستاگرام را امتحان کنید. ویدیوهای سرگرم کننده یا آموزشی ممکن است تماشای مجدد را به همراه داشته باشد و ریلزها یک فرصت عالی برای تعامل با مخاطبان هدف شما است. تنها راه برای فهمیدن اینکه کدام پست‌ها بیشترین تأثیر را ایجاد می‌کنند این است که به هر ژانری بپردازید.

استوری‌های جذاب تولید کنید

 استوری‌ها ظرف 24 ساعت از بین می‌روند، مگر اینکه آن‌ها را در بخش هایلایت‌ها ذخیره کنید. از نکات مهم و برجسته خود در کسب‌وکارتان و همین طور از موضوعات جالب و سرگرم‌کننده در استوری‌های خود استفاده کنید. حتما مطالب را در دسته‌بندی مرتبط در بخش هایلایت‌ها قرار دهید تا کاربران بتوانند همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشند. 

از نتایج گذشته بیاموزید

 توجه داشته باشید که کدام پست بیشترین تأثیر را دارد. به دنبال تکرار قالب و روح آن‌ها در آینده نیز باشید.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در استوری اینستاگرام چیست؟

دقیقا همان منطقی که برای پست‌های اینستاگرام وجود دارد، در اینجا هم برقرار است.

یک ریچ = یک نفر استوری شما را دید.

دو ریچ = دو نفر استوری شما را دیدند.

اگر یک شخص استوری مشابه را دو بار تماشا کند = 2 ایمپرشن 

ریچ و استوری در استوری
تفاوت ریچ و ایمپرشن

تفاوت View و Reach در اینستاگرام

 حالا ببینیم ویو اینستاگرام چیست؟

View برای ویدیوها و ریلز و لایو (وقتی که سیو شده باشد) کاربرد دارد. به‌ازای هر باری که کاربری 3 ثانیه اول یک ویدیو را ببیند یک عدد به ویو اضافه می‌شود. 

مثلا اگر یک ویدیو 5 بار باز شود و حداقل 3 ثانیه اول آن دیده شود، عدد 5 برای ویو ثبت می‌شود. 

ویو مثل ایمپرشن عمل می‌کند. به این ترتیب که اگر فردی 5 بار ویدیوی شما را ببیند، reach آن یکی و view  آن 5 تا اضافه می‌شود (البته اگر حداقل 3 ثانیه اول ویدیو را ببیند.) در نتیجه برای ایمپرشن هم عدد 5 ثبت می‌شود. (مهم نیست که حتما ویدو را ببینید و حتی اگر از آن رد شده باشید، باز هم این عدد برای ایمپرشن ثبت می‌شود).

مروری بر دیگر اصطلاحات موجود در اینسایت اینستاگرام

Accounts Reached: ریچ اکانت به تعداد کاربران منحصربه‌فردی اشاره دارد که حداقل یک‌بار محتوای شما شامل  پست‌ها، استوری‌ها، ریلزها، ویدیوها، لایوها و تبلیغات را دیده‌اند.

Accounts Engaged: اکانت‌های درگیر شده به تعداد کاربرانی اشاره دارد که ۱) با آن‌ها ارتباط گرفته‌اید و ۲) به نوعی با محتوای شما تعامل داشته‌اند. تعاملات می تواند شامل لایک، سیو، کامنت، اشتراک گذاری و ریپلای باشد.

Total Followers: به تعداد افرادی که شما را دنبال می‌کنند اشاره دارد.

Content You Shared: این بخش تعداد کلی پست‌ها، استوری‌ها، ریلزها، ویدیوها، لایوها و تبلیغاتی را که به اشتراک گذاشته‌اید، به شما می‌دهد.

Content Interactions: تعداد کل دفعاتی که افراد محتوای شما را لایک، کامنت گذاشته‌اند، ذخیره کرده اند، به اشتراک گذاشته اند یا ریپلای کرده‌اند را به شما نشان می‌دهد. سپس این عدد را بر اساس هر پست و استوری تجزیه می‌کند. همچنین پست و استوری‌های با عملکرد برتر خود را در هر دسته خواهید دید.

Most Active Times: این بخش ساعات و روزهایی را به شما نشان می‌دهد که فالوورهای شما اغلب در اینستاگرام هستند. این به شما امکان می‌دهد بهترین زمان برای ارسال پست را تعیین کنید تا بتوانید بیشترین تعداد فالوور را جذب کنید.

Profile Activity: این قسمت اقداماتی را که کاربران پس از بازدید از پروفایل شما انجام می دهند را تجزیه می‌کند. می‌توانید تعداد کلیک‌های روی وب‌سایت، آدرس کسب‌وکار، دکمه تماس، دکمه ایمیل و دکمه نوشتاری را ببینید؛ اما برای اینکه این معیارها نشان داده شوند، باید آن دکمه ها را تنظیم کرده باشید. 

جمع‌بندی

هدف از این مقاله این بود که به‌درستی معانی ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام را تفکیک دهید و بتوانید از هر کدام برداشت درستی داشته باشید. امیدوارم در شفاف‌سازی این موضوع موفق بوده باشیم.
الان دیگر شما می‌دانید که معیار ریچ به شما می‌گوید که چقدر در آگاهی از برند موفق بوده‌اید و ایمپرشن که تعداد دفعاتی در کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند معیار مهم‌تری باشد. 

در این مقاله به صورت مختصر به بررسی تعریف دیگر معیارها نیز پرداختیم. اگر می‌خواهید بیشتر دربارهٔ ریچ و ایمپرشن در دیگر شبکه‌های اجتماعی بدانید، بخش سوالات متداول را در ادامه بخوانید. 

به نظر شما کدام معیار در کسب‌و‌کار می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد؟ در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

 

****

سوالات متداول

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل توییتر، لینکدین و فیسبوک تفاوت ریچ و ایمپرشن به چه صورت است. در ادامه به این مبحث پرداختیم.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در توییتر چیست؟

در توییتر معیار ایمپرشن به معنای تعداد دفعاتی است که آن توییت نمایش داده می‌شود و دیگر معیاری به نام ریچ در توییتر نداریم. 

اگر روی دسکتاپ توییتر را نصب داشته باشید، از قسمت More در بخش پروفایل، روی Analytics کلیک می‌کنید و آمار ایمپرشن را می‌بینید. 

تفاوت ریچ و ایمپرشن در فیسبوک چیست؟

در فیسبوک، Reach به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود:

  • ارگانیک: تعداد افراد منحصربه‌فردی را نشان می‌دهد که محتوای شما را به‌صورت رایگان در فید خود دیده‌اند.
  • پولی (Paid): تعداد افراد منحصر به فردی که محتوای پولی شما را دیده اند، مانند تبلیغات فیسبوک.
  • ویروسی (Viral): تعداد افراد منحصربه‌فردی که پست یا صفحه شما را در استوری منتشر شده توسط یکی از دوستان مشاهده کرده‌اند. این استوری‌ها شامل اقداماتی مانند لایک کردن، اشتراک گذاری یا نظر دادن شده‌اند.

تعدادی از عوامل در ریچ فیسبوک نقش دارند. بسته به اینکه می‌خواهید چه نوع ریچی را رشد دهید، ممکن است استراتژی های مختلفی را دنبال کنید. 

درست مانند ریچ، ایمپرشن‌های فیسبوک نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ارگانیک: تعداد دفعاتی که محتوای شما به‌صورت رایگان در فید یا صفحه شما نمایش داده شده است.
  • پولی (Paid): تعداد دفعاتی که محتوای پولی شما – مانند تبلیغات فیسبوک – نمایش داده شده است.
  • ویروسی (Viral): تعداد دفعاتی که محتوای مرتبط با صفحه شما در استوری منتشر شده توسط یکی از دوستان نمایش داده شده است. این داستان ها شامل لایک کردن، اشتراک گذاری یا نظر دادن است.

تفاوت ریچ و ایمپرشن در لینکدین چیست؟

لینکدین ایمپرشن را به همان روشی که اینستاگرام انجام می‌دهد ردیابی می‌کند، اما معیاری که در اینستاگرام به عنوان «Reach» شناخته می‌شود، در لینکدین «Unique Impressions» یا ایمپرشن منحصربه‌فرد نامیده می‌شود. 

در واقع ایمپرشن تعداد دفعاتی است که پست توسط مخاطبان دیده می‌شود و ایمپرشن منحصر به فرد تعداد دفعاتی است که کاربران حداقل یک‌بار پست شما را (بدون شمردن بازدید مجدد) دیده‌اند. با استفاده از سرویس تبلیغاتی لینکدین نیز می‌توانیم به آمارهای بیشتری از جمله ایمپرشن ارگانیک (Organic) و ایمپرشن پرداخت‌شده (Paid) دسترسی داشته باشیم.

 

منابع: reach-and-impressions | powerdigitalmarketingsproutsocialhubspot

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.