نظرسنجی در تلگرام

آموزش ایجاد نظرسنجی در تلگرام با ربات و بدون ربات

تلگرام، پیام‌رسانی فوق‌العاده قدرتمند است که امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پیام‌رسان، همیشه نیاز کاربران را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که دقیقاً باید چه کاری انجام دهد تا افراد تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. یکی از راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن، با دیگران در تعامل بود، شرکت در نظرسنجی‌هاست.

بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفتیم که این قابلیت تلگرام را با هم بررسی کنیم و نحوه‌ی استفاده از آن را با شما در میان بگذاریم.

نظرسنجی در تلگرام

تلگرام عادت دارد که در هر نسخه‌ی جدیدی که ارائه می‌دهد، یک سری ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید اضافه کرده و کاربران را بیش از پیش، ترغیب به استفاده از این شبکه اجتماعی کند. نظرسنجی به دو صورت به تلگرام وارد شد و در هر نوبت، حجم زیادی از نظرات مثبت را در این مورد از سوی مخاطبان دریافت کرد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

کانال‌ها و گروه‌های بسیاری در تلگرام وجود دارند که متعلق به کسب‌وکارها هستند. این کانال‌ها زمانی که می‌خواستند با مخاطب خود مشارکتی داشته باشند، هیچ راه ارتباطی نداشتند. در کانال‌ها، فقط می‌توانستند پیام بگذارند و مخاطبان هم آن را مشاهده کنند.

این راه ارتباطی یک طرفه، برای مشتریان و مخاطبان آن کانال‌ها، خسته‌کننده بود و فقط به چشم یک فروشگاه یا یک کانال خبری به آن نگاه می‌کردند. برعکس این اتفاق در اینستاگرام می‌افتاد، جایی که حجم مشارکت به شدت بالا بود و کاربران با کسب‌وکارها تعامل داشتند.

علاوه بر این موضوع، داخل گروه‌های تلگرامی هم اگر قرار بود نظرسنجی انجام شود، باید تک تک اعضا نظر خود را اعلام می‌کردند و اگر تعداد زیاد بود، اینکار کمی کسل‌کننده بود. به همین خاطر تلگرام تصمیم گرفت که قابلیت نظرسنجی را اضافه کند تا جان دوباره‌ای به تعاملات بین افراد ببخشد.

امروزه برگزاری نظرسنجی یکی از راه های است که که بسیاری از کسب و کارها در استراتژی های تلگرام مارکتینگ خود از آن استفاده می کنند.

انواع نظرسنجی در تلگرام

نظرسنجی در تلگرام ابتدا با استفاده از یک ربات امکان‌پذیر بود، اما بعدها در نسخه‌های آپدیت خود، این قابلیت به صورت کلی به گروه‌ها و کانال‌ها اضافه شد. البته هنوز هم برخی استفاده از ربات را ترجیح می‌دهند. در ادامه ما هر دو روش را به شما آموزش خواهیم داد.

اضافه کردن نظرسنجی در تلگرام بدون ربات

در نسخه‌ی 5.1، تلگرام قابلیت نظرسنجی را به صورت رسمی اضافه کرد. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید نظرسنجی دو تا ده گزینه‌ای در کانالی که ادمین هستید یا در گروهی که اجازه‌ی پیام دادن دارید، برگزار کنید.

نظرسنجی‌ها از یک بخش سوال و دو یا سه گزینه برای جواب تشکیل می‌شوند. برای ایجاد نظرسنجی کافیست که دکمه‌ی شبیه سنجاق را در پایین صفحه لمس کنید، سپس از بین گزینه‌ها Poll را انتخاب کرده تا بخش نظرسنجی را مشاهده کنید. در قسمت بالا می‌توانید سؤال موردنظر خود را وارد کرده و بعد از آن گزینه‌های خود را ایجاد کنید. حداقل 2 و حداکثر 10 گزینه می‌توانید داشته باشید. اما این همه‌ی ماجرا نیست.

گاهی اوقات زمانی که قصد دارید نظرسنجی برگزار کنید، می‌خواهید گزینه‌ی درست و غلط داشته باشد یا به نوعی بسنجید که چند نفر پاسخ صحیح به سوال شما می‌دهند. برای ساخت چنین نظرسنجی هم تلگرام آماده است. فقط باید بعد از ایجاد گزینه‌ها، از قسمت پایین، دکمه‌ی Quiz Mode را فعال و گزینه‌ی صحیح خود را برگزینید. با انجام این کار بعد از شرکت در نظرسنجی، گزینه‌ی درست به کاربر نمایش داده می‌شود.

نوع دیگری از نظرسنجی هم وجود دارد که ممکن است به کارتان آید. نظرسنجی دیگری که تلگرام درنظر گرفته است، نظرسنجی با امکان انتخاب چند گزینه است. برای انجام اینکار هم کافیست تا از قسمت پایین دکمه‌ی Multiple Answer را فعال کنید تا این امکان برای شما در دسترس باشد.

بعد از اینکه نوع نظرسنجی خود را انتخاب کردید و آن را برای کاربران خود به نمایش درآوردید، می‌توانید خودتان هم در نظرسنجی شرکت کنید تا میزان آرا را مشاهده کنید؛ اما امکان دیدن نفراتی که در نظرسنجی شرکت کردند را ندارید. در آخر هم، برای اتمام نظرسنجی باید دست خود را روی آن نگه دارید و بعد دکمه‌ی Stop Poll را بزنید.

اگر در نظرسنجی شرکت کردید و خواستید گزینه‌ی خود را تغییر دهید، با نگه داشتن دست خود روی نظرسنجی و انتخاب گزینه‌ی Retract Vote نظر خود را برگردانید.

آموزش اضافه کردن نظرسنجی در تلگرام با استفاده از ربات‌ها

نوع دیگر نظرسنجی‌ که در تلگرام می‌توان برگزار کرد با استفاده از ربات‌هاست. ربات‌هایی مثل Vote Bot، این کار را انجام می‌دهند. برای ایجاد نظرسنجی با این ربات باید در بخش جستجوی تلگرام خود Vote@ را سرچ کنید. سپس با آمدن ربات روی آن کلیک کرده و دکمه‌ی Start را فشار دهید.

بعد از فشردن این دکمه، ربات از شما درخواست می‌کند که سوال موردنظر خود را مطرح کنید. حال نوبت تایپ گزینه‌های نظرسنجی است. بعد از نوشتن هر گزینه، آن را ارسال کنید. همین کار را ادامه دهید تا گزینه‌ها تکمیل شوند، سپس گزینه‌ی done را بزنید.

در این مرحله ربات به شما یک پیش‌نمایش از نظرسنجی نشان می‌دهد تا به تایید نهایی شما برسد. بعد از آن دکمه‌ی Publish Poll را انتخاب کنید تا در مقصدی که تعیین کردید، منتشر شود. در نظرسنجی با استفاده از ربات‌ها، کاربران می‌توانند نظر خود را تغییر دهند، اما امکان برگزاری نظرسنجی مسابقه‌ای یا انتخاب چندگزینه را دیگر ندارند.

جمع‌بندی

کاربران شبکه‌های اجتماعی مشارکت کردن را بسیار دوست دارند. به همین خاطر استفاده از نظرسنجی در کانال تلگرام شما می‌تواند به بالا رفتن نرخ تعامل شما و مخاطبتان کمک کند. نتیجه‌ی این اتفاق هم احساس خوبی است که کاربر به برند یا کسب‌وکار شما خواهد داشت.استفاده‌ی درست از نظرسنجی‌ها حتی می‌تواند ایده‌های زیادی به شما بدهد و کمک کند تا با سلیقه و نظر مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید و برای قدم‌های بعدی به سمتی که مخاطب دوست دارد بروید. پس قدرت نظرسنجی را دست کم نگیرید و از آن حتما در کانال‌های خود استفاده کنید.

در این مطلب سعی کردیم تا توضیحات کاملی درباره‌ی نظرسنجی در تلگرام و انواع مختلف آن بدهیم و شما را با نحوه‌ی کارکرد هر کدام از آن‌ها بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم که مورد استفاده قرار گرفته باشد و خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را از کار با نظرسنجی در تلگرام با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://telegram.org/blog/polls-2-0-vmq

https://t9gram.com/p/how-to-create-a-poll-in-telegram

https://www.technipages.com/telegram-how-to-create-a-poll-question

https://www.wikihow.com/Create-Poll-on-Telegram-on-Android

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.