تلگرام مارکتینگ

تلگرام مارکتینگ چیست | صفر تا صد فرآیند بازاریابی در تلگرام

آیا می‌دانید تلگرام مارکتینگ یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی با فواید بسیار برای کسب‌و‌کار شما است؟ بازاریابی تلگرامی، نوعی بازاریابی از طریق پیام‌رسان است که به معنی تبلیغ برند از طریق این اپلیکیشن به شمار می‌رود. با استفاده از این روش مارکتینگ می‌توانید ارتباطات خود را افزایش دهید‌، فروش بیشتری داشته باشید و محصولات و خدمات خود را بهتر به مشتریان معرفی کنید.

در این مقاله، با آموزش تلگرام مارکتینگ، اهداف و انواع آن و همچنین دلایل استفاده از این شیوه برای بازاریابی کسب‌و‌کارها آشنا می‌شوید.

تلگرام مارکتینگ (Telegram Marketing) چیست؟

تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که رشد زیادی در سال های اخیر داشته و استفاده از آن به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی ضروری به نظر می رسد

رشد استفاده از تلگرام تا سال 2020

رشد استفاده از تلگرام از تا سال 2020

تلگرام مارکتینگ، راهی برای جذب مشتریان جدید و تعامل با آنها، از طریق ایجاد انجمن‌هایی در تلگرام (کانال‌ها و گروه‌ها، تبلیغات، ساخت ربات‌ها و حفظ ارتباطات با کاربران) است.

در واقع، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، ابزار اصلی استراتژی بازاریابی تلگرام به شمار می‌روند؛ این دو ابزار، به روش‌های مختلفی به تعامل با کاربران در این پیام‌رسان کمک می‌کنند. کانال‌های تلگرامی برای پخش محتوا (اخبار، معرفی محصولات، تصدیق نامه مشتریان، محتوای مفید) گزینه خوبی محسوب می‌شوند و گروه‌ها نیز برای ارتباط مستقیم با کاربران و افزایش میزان تعامل بسیار مناسب هستند.

اهداف تلگرام مارکتینگ برای کسب‌و‌کارها

اهداف مهم تلگرام مارکتینگ به شرح زیر است:

ایجاد یک مجموعه از مخاطبان و تعامل با کاربران
افزایش نرخ تعامل
به اشتراک گذاشتن محتوای پربار در قالبی جدید
اتوماتیک کردن تعدادی از فرایندها

انواع بازاریابی در تلگرام

سه روش اصلی بازاریابی در تلگرام استفاده از گروه‌ها، کانال‌ها و ربات‌ها است که در ادامه با هر کدام از این روش‌ها آشنا می‌شوید.

بازاریابی با استفاده از گروه

گروه‌ها می‌توانند 200000 عضو داشته باشند و اعضاء گروه می‌توانند پیام، عکس، فیلم و فایل صوتی ارسال کنند؛ به همین دلیل ایجاد گروه می‌تواند یک فرصت عالی برای کسب‌وکار باشد. دقت کنید شما می‌توانید یک گروه عمومی یا خصوصی بسازید؛ اگر گروه شما عمومی باشد، هر کاربری می‌تواند آن را از طریق جستجو پیدا کند، به آن بپیوندد و تمام مطالب گروه را مشاهده کند؛ اما در مورد گروه‌های خصوصی، افراد فقط به صورت دستی یا از طریق لینک دعوت می‌توانند عضو گروه شوند.

بازاریابی با استفاده از گروه در تلگرام

در هر صورت، شما از طریق گروه می‌توانید با اعضاء ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنید و از طریق تعامل در گروه، اعتماد مشتریان را نسبت به برند خود افزایش دهید. برای کنترل بهتر گروه تلگرامی خود نیز می‌توانید مدیرهای جدید (ادمین) اضافه کنید و مجوز انجام برخی از کارها را به آنها بدهید. مدیرها می‌توانند کارهایی مانند تغییر اطلاعات گروه، حذف پیام‌ها ، بلاک کردن کاربران، دعوت کاربران از طریق لینک و پین کردن پیام‌ها را انجام دهند.

بازاریابی در تلگرام

برای استفاده بهتر از گروه در بازاریابی تلگرامی، می‌توانید نظرسنجی‌هایی را برای افزایش تعامل با اعضا انجام دهید. اگر کسب‌و‌کار تازه‌ای راه‌اندازی کرده‌اید، ساخت گروه و ایجاد رابطه صمیمانه و مبتنی بر صداقت با مشتریان و پاسخگویی منظم به آنها کمک زیادی به شما در رسیدن به اهداف تلگرام مارکتینگ کسب‌و‌کار شما می‌کند.

بازاریابی از طریق کانال

اگر دارای یک کسب‌و‌کار هستید و مشتریان خود را دارید، ساخت کانال برای شما مفیدتر است. کانال‌های تلگرامی به ‌منظور رساندن پیام به گروه بزرگی از مخاطبان ایجاد می‌شوند و از نظر تعداد اعضا محدودیتی ندارند. تفاوت اصلی بین گروه و کانال در این است که در کانال، فقط مدیران می‌توانند پست بگذارند. همچنین یک تفاوت مهم دیگر میان کانال و گروه این است که اعضای کانال نمی‌توانند یکدیگر و همچنین مدیران را ببینند و فقط مالک و مدیران کانال می‌توانند اعضا را مشاهده کنند.

بازاریابی از طریق کانال در تلگرام

شما در کانال می‌توانید تعداد بازدیدهای هر پست را ببینید و اگر تعداد مشترکین کانال شما بیش از 500 نفر است، امکان بررسی دقیق اطلاعات زیر را دارید.

  • تعداد کاربران اضافه شده یا تعداد افرادی که کانال را ترک می کنند.
  • نحوه پیدا کردن کانال شما توسط مشترکین
  • نحوه تعامل اعضای کانال با پست‌های شما

برای کسب موفقیت بیشتر در تلگرام مارکتینگ از طریق کانال، می‌توانید پست‌های خود را زمان‌بندی کنید تا در زمان مشخص شده به‌ صورت اتوماتیک ارسال شوند. همچنین می‌توانید در ساعات غیرکاری، پیام‌های خاموش ارسال کنید و مشترکین کانال شما اعلانی بدون صدا دریافت می‌کنند. همچنین برای بهبود جستجو و ارائه اطلاعات مهم به اعضای کانال، می‌توانید از هشتگ استفاده کنید.

برای مدیریت بهتر کانال خود و پاسخ‌گویی بهتر به مشتریان، می‌توانید مدیران دیگری اضافه کنید و برای هر کدام امضا تعیین کنید. این موضوع به‌ خصوص وقتی که کسب‌و‌کار بزرگی را اداره می‌کنید، اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین برای بالا بردن تعامل از طریق کانال‌ها و ارتباط بهتر با مشتریان، می‌توانید از نظرسنجی استفاده کنید. ایجاد یک گروه برای کانال نیز می‌تواند مؤثر باشد. تمام چت‌های کانال شما در گروه ارسال می‌شوند و کاربران می‌توانند نظر خود را راجع به هر کدام از مطالب شما اعلام کنند.

چنانچه تمایل به شناخت روش‌های تبلیغات ارز دیجیتال در تلگرام دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نحوه راه‌اندازی کانال تلگرام: آموزش گام‌به‌گام

در ادامه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که بهتر است بدانید:

  • آیدی یا نام کاربری کانال شما باید شامل 5 تا 32 نویسه باشد.
  • نام کانال و Bio شما نباید بیش از 255 نویسه باشد.
  • برای هر اکانت می‌توانید حداکثر 10 کانال عمومی ایجاد کنید.
  • تعداد کسانی که می‌توانند عضو کانال شما ‌شوند نامحدود است.
  • می‌توانید حداکثر 200 کاربر از مشترکین خود را برای پیوستن به کانال خود دعوت کنید.
  • می‌توانید حداکثر 50 مدیر یا ادمین اضافه کنید.
  • می‌توانید حداکثر 20 ربات را فعال کنید.
  • می‌توانید محتوای خود را ظرف 2 روز پس از انتشار ویرایش کنید.
  • برای حذف کانالی که بیش از 1000 عضو دارد، باید با پشتیبانی کاربران (user support) تماس بگیرید.

نحوه ایجاد کانال تلگرام

می‌توانید از طریق برنامه دسکتاپ یا برنامه‌های تلفن همراه برای Android و iOS یک کانال تلگرام راه‌اندازی کنید:

برنامه دسکتاپ: در گوشه سمت چپ بالا، روی نماد منو (سه خط) کلیک کنید. از منوی کشویی «Create Channel» را انتخاب کنید.

برنامه: Android لیست چت‌ها را بازکنید، روی نماد منو کلیک کنید و «New Channel» را انتخاب کنید.
برنامه: iOS در تب «چت‌ها»، روی آیکون پیام جدید در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. «New Channel» را انتخاب کنید.
بیایید نحوه ایجاد و راه‌اندازی یک کانال تلگرام از طریق برنامه دسکتاپ را مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم. با کلیک روی نماد منو شروع کنید:

ساخت کانال جدید تلگرام

«New Channel» را انتخاب کنید.

پنجره جدیدی باز می‌شود. نام کانال و Bio خود را وارد کنید. (بیش از 255 نویسه نباشد.) سپس روی «Create» کلیک کنید.

وارد کردن نام کانال

در پنجره‌ی بعدی، نوع کانال خود را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید کانال شما عمومی باشد، باید لینکی برای آن ایجاد کنید. در تصویر زیر، این لینک «catmarketing/» است. اگر لینک انتخابی شما در دسترس نیست، باید گزینه دیگری را پیشنهاد دهید.

ایجاد لینک کانال

در مرحله بعد، می‌توانید حداکثر 200 نفر را از مخاطبین (contacts) خود دعوت کنید تا به کانال شما بپیوندند. کاربرانی را که می‌خواهید اضافه کنید انتخاب کنید و روی «Invite» کلیک کنید. توجه داشته باشید که این مرحله اختیاری است و می‌توانید از آن رد شوید.

خب، کانال تلگرام شما ایجاد شد. مرحله بعدی تنظیم و سفارشی کردن کانال شما است.

تنظیمات کانال

نحوه تنظیم کانال تلگرام

بااینکه محتوا و استراتژی‌های تبلیغاتی شما مطمئناً، بر میزان اعضای کانال و نرخ تبدیل شما تأثیر می‌گذارد، این‌ها تنها مواردی نیستند که اهمیت دارند. جنبه بصری کانال شما نیز مهم است. در حقیقت، طراحی اولین چیزی است که مشترکین بالقوه حتی به‌صورت ناخودآگاه به آن توجه می‌کنند.

عناصر اصلی طراحی کانال تلگرام شما شامل نام، Bio (شرح مختصر) و نماد (آواتار) است. Bio شما باید:

  • مختصر و کوتاه
  • واضح
  • حاوی اطلاعات مفید

باشد. درحالی‌که محدوده کاراکتر برای آن 255 نویسه است، سعی کنید در 200 کاراکتر خلاصه کنید. به‌این‌ترتیب، کاربران قادر خواهند بود متن شما را سریع و آسان دریافت کنند. ماهیت کانال خود را نشان دهید و اطلاعات تماس خود را ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک نام ربات، لینک به برنامه‌های قیمت‌گذاری خود و غیره اضافه کنید.

برای مشاهده بیوگرافی یا Bio خود، روی نماد منو کلیک کنید و «View Channel Info» را انتخاب کنید.

دیدن اطلاعات کانال

هنگام انتخاب نام مناسب برای کانال تلگرام، از زبان مخاطبان موردنظر خود استفاده کنید. نام باید محتوای کانال شما را در 1 الی 3 کلمه خلاصه کند. اگر قصد دارید مخاطبان تلگرام خود را گسترش دهید، منطقی است که کلمات کلیدی را در نام خود وارد کنید.
برای ویرایش نام یا نام خانوادگی، روی نماد منو کلیک کنید و «Manage Channel» را انتخاب کنید.

مدیریت کانال

نماد شما (همان عکسی که برای کانال خود انتخاب می‌کنید) چهره کانال تلگرام شماست. این تصویر کوچک مسئول ایجاد ارتباطات مناسب در ذهن مخاطبان شما است. برای شناخت بهتر برند، توصیه می‌کنیم از لوگوی شرکت خود به‌عنوان نماد استفاده کنید. همان‌طور که ممکن است متوجه شده باشید، تلگرام از آواتارهای گرد استفاده می‌کند. بااین‌حال، نیازی به برش تصویر خود ندارید؛ پیام‌رسان به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهد. شما فقط باید یک تصویر مربع 300*300 پیکسل را بارگذاری کنید. اطمینان حاصل کنید که عناصر اصلی طراحی شما در مرکز قرارگرفته‌اند.
برای بارگذاری لوگو، روی نماد منو کلیک کنید و «Manage Channel» را انتخاب کنید. در یک پنجره جدید، نماد دوربین را فشار دهید.
لوگو را از دستگاه خود اضافه کنید. ناحیه قابل‌مشاهده تصویر خود را تنظیم کنید.

روی «Save» کلیک کنید. حالا کانال تلگرام شما چهره دارد.

نحوه مدیریت کانال تلگرام

مدیران (Administrators)
کسی که کانال را ایجاد می‌کند به‌طور پیش‌فرض مدیر یا ادمین آن می‌شود. همچنین برای مدیریت بهتر کانال خود می‌توانید سرپرستان بیشتری را از بین اعضای کانال خود اضافه کنید. می‌توانید به هر سرپرست حقوق محدود یا کامل برای مدیریت کانال ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید به سرپرست اجازه دهید تا محتوا را منتشر و ویرایش کند درحالی‌که از حق افزودن اعضای جدید محروم باشد.
برای اضافه کردن ادمین از مسیر Settings -> Manage Channel -> Administrators -> Add administrator این کار را انجام دهید. از لیست اعضای کانال، کاربر مناسب را انتخاب کنید. پنجره جدیدی روی صفحه ظاهر می‌شود. حقوقی را که مایل هستید به سرپرست خود بدهید، بررسی کنید و در انتها روی «Save» کلیک کنید.

بازاریابی با استفاده از ربات‌ها

اگر می‌خواهید 24 ساعت در شبانه‌روز و با کمترین منابع ممکن از مشتریان پشتیبانی کنید، ایجاد chatbot به شما کمک بسیاری می‌کند. شما برای ساخت ربات نیازی به کدگذاری یا مهارت فنی ندارید.

با گسترش کسب‌و‌کار شما و افزایش تعداد مشتریان، روزانه صدها مشتری با تیم پشتیبانی شما ارتباط برقرار می‌کنند. در این حالت شما حتما به یک چت بات احتیاج دارید. چت‌بات مانند دستیاری مجازی عمل می‌کند و طبق سناریویی از پیش طراحی شده پاسخگوی سؤالات و درخواست‌های مشتریان است. چت بات‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد برند شما، نمایش کاتالوگ، قیمت سهام، ترتیب مشاوره، پاسخگویی به سؤالات متداول و انجام کارهای معمول به کاربران ارائه دهند. البته میزان انعطاف‌پذیری چت بات‌ها به شما بستگی دارد.

طرز کار ربات‌ها به این صورت است که شما سؤالات یا دستوراتی را ایجاد می‌کنید (در واقع سؤالات مشتریان را پیش‌بینی می‌کنید) و بعد پاسخ آنها را نیز وارد می‌کنید. هر چه دستورات بیشتری را استفاده کنید، ربات شما پیشرفته‌تر خواهد بود. بعد از اینکه کاربر کلمه کلیدی را وارد کند، پاسخ خودکار از طرف ربات آغاز می‌شود و چت‌بات طبق سناریوی قبلی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند.

ربات‌ها برنامه‌های شخص ثالثی هستند که به کاربران تلگرام در موارد زیر کمک می‌کنند:

  • ایجاد پست‌های زیبا
  • تعامل با اعضای کانال به شیوه‌ای موثر
  • زمان‌بندی انتشار پست
  • اندازه‌گیری معیارهای ضروری
  • تنظیم هشدارها، اعلان‌ها و غیره
  • عملکرد ربات‌ها باعث ذخیره‌ی زمان شما می‌شود.

بیایید نگاهی به برخی از ربات‌های محبوب تلگرام بیندازیم:

@ControllerBot: به شما در ایجاد و انتشار پست (پست گذاری برنامه‌ریزی‌شده) کمک می‌کند. با استفاده از این ربات، می‌توانید ایموجی ها را به پست خود اضافه کنید و معیارهای تحلیلی را مشاهده کنید.

@BotFather: یک سازنده چت از SendPulse است. از آن برای ایجاد جریان پاسخ خودکار و اطلاع‌رسانی، مشاوره و حتی فروش کالا به مخاطبان خود استفاده کنید.

@vote: یک متخصص در ایجاد نظرسنجی است.

@LivegramBot: به پیام‌های مشترکان شما پاسخ می‌دهد، خبرنامه ایجاد می‌کند و آمارهای مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

@mrkdwnrbt: به شما کمک می‌کند تا مطالب خود را ویرایش و زمان‌بندی کنید.

نحوه نشاندن ربات (ControllerBot)  در کانال تلگرام خود

برای این کار باید ربات خود را از طریق @BotFather ایجاد کنید. ابتدا @BotFather را در کادر جستجوی تلگرام وارد کنید. به صفحه BotFather وارد شوید و دستور /start را به ربات ارسال کنید. سپس با ارسال دستور /newbot یک ربات جدید ایجاد کنید.

newbot

سیستم از شما نام جدید ربات را سوال می‌کند.

به این معنی که باید یک نام کاربری برای ربات خود تهیه کنید. باید در انتها کلمه «bot» باشد. اگر نام کاربری قبلاً گرفته‌شده است، باید نام دیگری برای آن انتخاب کنید.

اکنون ربات شما با موفقیت ایجاد شد. حالا باید توکن آن را (همان‌طور که در کادر مشخص‌شده در شکل زیر می‌بینید) کپی کنید.

حال دوباره به سرچ برگردید و @ControllerBot را در کادر جستجو وارد کنید. به صفحه ControllerBot وارد شوید. دستورات /start و/addchannel را به ربات ارسال کنید.

توکن ربات خود را در اینجا paste کنید.

شما می‌توانید ربات تازه ایجادشده‌ خود را به‌عنوان مدیر (ادمین) به کانال تلگرام خود اضافه کنید.
اکنون لینک کانال خود را از Bio کپی کرده و در صفحه چتControllerBot قرار دهید.

حال برای تنظیم منطقه زمانی باید شهر خود را وارد کنید.
در اینجا مراحل کار به اتمام می‌رسد. ربات شما اکنون راه‌اندازی شده است!

پایین بیایید تا دریابید که ربات هوشمند شما می‌تواند چه‌کاری انجام دهد

شروع کار با ربات تلگرام

دلایل مهم برای استفاده از تلگرام مارکتینگ

اطلاع‌رسانی آسان به مخاطبان

امکان برقراری روابط بهتر و صادقانه با مشتری‌ها

امکان ارائه خدمات شبانه‌روزی به مشتریان

بالابردن ترافیک وبسایت با اشتراک‌گذاری لینک در تلگرام

افزایش میزان تعامل با کاربران

افزایش میزان فروش

استفاده از بات‌های اتوماتیک رایگان

محیط امن پیام‌رسان تلگرام

اصول تولید محتوا در بازاریابی تلگرامی

برای تولید محتوای باکیفیت در بازاریابی تلگرامی شما باید اصولی را رعایت کنید. اولین موردی که باید به آن دقت کنید ارسال تصاویر محصولات همراه با محتوای مناسب است. ارسال عکس‌ها به تنهایی و بدون توضیحات باعث شکست استراتژی تلگرام مارکتینگ شما می‌شود. برای تولید محتوای خوب باید مخاطبان خود را بشناسید و محتوایی متناسب با نیازهای آنها تولید کنید.

همچنین ارسال محتوا در زمان‌های مناسب به تعامل بیشتر مشتریان با پست‌های شما منجر می‌شود. در محتوای تولیدی خود راجع به محصولات و ویژگی‌های آنها به خوبی توضیحات لازم را بیان کنید. سعی کنید محتوای خود را به صورت مختصر و کوتاه تولید کنید تا کاربران به خواندن آن ترغیب شوند. همچنین بهتر است که جملات اول پست خود را به‌گونه‌ای بنویسید که مشتریان برای خواندن ادامه آن کنجکاو شوند.

نکات و ترفندهای مؤثر در تلگرام مارکتینگ

انتخاب نام و عکس جذاب و مرتبط با کسب‌و‌کار برای گروه و کانال
ارائه توضیحات جامع و کامل راجع به برند و نحوه سفارش محصولات در بیو یا پست پین شده
استفاده از هشتگ‌های مناسب
ساخت استیکر مخصوص برای برند
استفاده از ربات‌ها
استفاده از نظرسنجی‌ها

هشتگ‌ها

هشتگ‌ها راهی سریع برای یافتن موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی هستند. برای قرار دادن محتوای خود، حتماً هشتگ را به هر پست خود اضافه کنید. بهتر است این دو نکته هوشمند درباره‌ی هشتگ‌ها را بدانید:

  • از هشتگ‌های مرکب که شامل چندین کلمه است خودداری کنید. اگر هشتگی مانند #marketingnewsinusa دارید، آن را به هشتگ‌های کوچک‌تر تقسیم کنید: marketing#، news#، usa#
  • هشتگ‌های خود را به زبان مخاطبان موردنظر خود بنویسید.

نظرسنجی‌ها

چند سال پیش، برای انجام نظرسنجی در تلگرام، باید از ربات خاصی استفاده می‌کردید. اکنون می‌توانید به‌راحتی این کار را با دو کلیک انجام دهید. روی نماد منو بزنید و «Create Poll» را انتخاب کنید. سوال خود را بنویسید و حداکثر 10 گزینه اضافه کنید. اجرای نظرسنجی، یک استراتژی قدرتمند برای دریافت بازخورد از مخاطبان است. اگر به هر طریقی امکان اصلاح کانال خود را در نظر دارید، ابتدا نظر اعضای کانال خود را جویا شوید.

معرفی تکنیک‌های بازاریابی از طریق کانال تلگرام

تکنیک‌های زیر به موفقیت استراتژی بازاریابی تلگرامی شما کمک می‌کنند.

تبلیغ محتوا در کانال خود
تبلیغ محتوا در کانال‌های دیگر
معرفی لینک کانال خود در شبکه‌های اجتماعی دیگر
قرار دادن لینک کانال به عنوان امضای خود در ایمیل، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و مقاله‌ها
تبلیغ کانال تلگرام در مقاله‌های سایت
استفاده از کاتالوگ‌های کانال تلگرام
تعامل با مشتریان در فروم‌ها
ایجاد بات شخصی
استفاده از استیکرها
استفاده از تبلیغات پولی برای معرفی کانال

قوانین هوشمند برای انتشار محتوا در تلگرام

برای مدیریت محتوای تلگرام خود حتماً به این نکات توجه کنید:

  • در شب محتوای جدیدی را منتشر نکنید. ازآنجاکه همه کاربران اعلان‌ها را برای شب غیرفعال نمی‌کنند، شما ممکن است ناخواسته مزاحم آن‌ها شوید.
  • برنامه‌ای بهینه برای پست گذاری خود پیداکرده و به آن پایبند باشید. در شبکه‌های اجتماعی، اوج زمان ارسال پست در ساعات 8 صبح، 6 بعدازظهر و 8 شب است. سعی کنید مطالب جدی و مهم را صبح منتشر کرده و در ادامه‌ی روز کمتر مطلبی را منتشر کنید.
  • کیفیت را بر کمیت الویت دهید و به یاد داشته باشید که یک پست باکیفیت باارزش‌تر از 5 نشریه‌ی کوتاه و بی‌ارزش است.
  • فرکانس ارسال شما بستگی به موضوع کانال شما دارد. اگر کانال خبری دارید، انتشار مطالب جدید هرروز (حتی هر ساعت) مشکلی ندارد؛ اما مشاغل دیگر باید 2-3 پست اصلی و مهم در هفته داشته باشند.
  • کاربران در روزهای کاری بیشتر از روزهای تعطیل آخر هفته، پذیرای پست‌های شما در تلگرام هستند.

نتیجه

در این نوشته با مفهوم تلگرام مارکتینگ و اصول و روش‌های آن آشنا شدید. با به‌کار‌گیری مطالب بالا هر چه زودتر استراتژی بازاریابی تلگرامی خود را تعیین کنید و میزان تعامل با مشتریان و فروش خود را بالا ببرید.

در صورتی که قصد دارید تلگرام مارکتینگ را برای کسب و کار خود شروع کنید می توانید در پنل جریان ثب‌نام کنید و از آن جا کانال مناسب تبلیغاتی را با توجه به حوزه کسب و کار خود شروع کنید. جریان علاوه بر تبلیغات تعرفه ای خدمات تبلیغات بازدیدی تلگرام را هم ارائه می دهد. در پنل جریان، دسته بندی های موضوعی متنوعی مانند دسته های زیر وجود دارد که به شما در رسیدن به مخاطبان هدف کسب و کارتان کمک می کند :

  • اینفلوئنسر های آشپزی و غذا
  • اینفلوئنسر سبک زندگی
  • اینفلوئنسر سرگرمی
  • اینفلوئنسر ورزشی
  • اینفلوئنسر مد و زیبایی

چگونه تلگرام مارکتینگ را آغاز کنیم؟

تا اینجا سعی کردیم شما را با مفهوم تلگرام مارکتینگ و روش‌های ایجاد و مدیریت آن و نکات لازم، آشنا کنیم.

با به‌کارگیری آنچه بیان شد شما می‌توانید قدم ابتدایی را برای بازاریابی تلگرامی و تعامل با مشتریان خود بردارید.

شما برای رونق کسب‌وکار خود در ادامه‌ی راه، باید به‌صورت جدی‌تری تبلیغات تلگرام را در استراتژی بازاریابی کسب‌وکار خود بگنجانید. شما نیاز به کانال‌هایی دارید که شناخته‌شده‌تر از شما باشند و با تبلیغ در آن‌ها بتوانید به مشتریان احتمالی بیشتری دست‌یابید و آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

پیشنهاد ما به شما صفحه دیسکاور جریان است. با مراجعه به این صفحه شما به‌راحتی می‌توانید کانال‌های مرتبط با کسب‌وکار خودتان را جستجو کنید و مهم‌تر اینکه از تعرفه‌های آن‌ها نیز مطلع شوید.

بیایید ببینیم که چطور صفحه دیسکاور جریان به شما در جهت اهداف مارکتینگی تلگرامی کمک خواهد کرد:

ابتدا وارد بلاگ جریان شوید.

از تب تعرفه‌ها به صفحه دیسکاور دسترسی پیدا می‌کنید.

در نگاه اول تعدادی از کانال‌ها به‌صورت رندوم برای شما همراه با تعرفه‌هایشان برای تبلیغات نشان داده می‌شود. در سمت راست صفحه تمام فیلترهایی که به شما در جستجوی هدفمندتر کمک می‌کند، وجود دارند. مرحله‌به‌مرحله آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. ابتدا تیک تلگرام را بزنید که فقط کانال‌های آن برای شما نمایش داده شود.

صفحه دیسکاور جریان

2. در قسمت بعد باید موضوع کانال مربوطه را انتخاب کنید. موضوعات مختلفی از آموزش کسب‌وکار تا آشپزی و ورزش و غیره برای شما وجود دارد که برحسب اهداف خود و مخاطبانی که می‌خواهید به آن‌ها دست‌یابید می‌توانید آن را گزینش کنید.

همان‌طور که در شکل بالا می‌بینید انواع موضوعات مختلف برای انتخاب شما وجود دارد.
3. در این مرحله شما می‌توانید برحسب بودجه‌ای که برای تبلیغات خود در نظر گرفته‌اید قیمت تعرفه‌ی کانال مربوطه را فیلتر کنید تا فقط در همان محدوده برای شما به نمایش در آید.

  1. کانال موردنظر شما چه تعداد دنبال کننده باید داشته باشد تا شما به مخاطبان هدف خود برسید؟

این آیتم را نیز در این قسمت باید مشخص کنید.

حال که تمام موارد را فیلتر کردید کانال‌های دلخواه شما نشان داده می‌شوند که بازهم می‌توانید آن‌ها را برحسب ارزنده‌ترین، ارزان‌ترین، گران‌ترین، بیش‌ترین فالوور، کم‌ترین فالوور و بیش‌ترین نرخ تعامل مرتب‌سازی کنید.

  • ارزنده‌ترین: این گزینه نسبت تعامل به قیمت را نشان می‌دهد. مثلاً کانالی با تعرفه‌ی 000/200 تومان نرخ تعامل 2 دارد و کانال دیگری با تعرفه‌ی 000/000/2 تومان، تعامل 3 دارد. در اینجا کانال اول بااینکه تعامل پایین‌تری دارد ولی ارزنده‌تر است و نسبت به قیمتش می‌ارزد.
  • ارزان‌ترین: کانال‌هایی هستند که به نسبت فالوور، مبلغ کمتری دریافت می‌کنند.
  • گران‌ترین: دقیقه برعکس مورد بالاست. کانال‌هایی را برای شما فیلتر می‌کند که نسبت به تعداد فالوور، مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند.
  • بیش‌ترین فالوور و کمترین فالوور: از بین گزینه‌های نمایش داده‌شده برحسب بیشترین یا کمترین فالوور مرتب می‌کند.
  • بیش‌ترین نرخ تعامل: این مورد یکی از غیرقابل‌انکارترین فاکتورهایی است که به ما اطمینان خاطر می‌دهد که بودجه‌ی ما در کانال خوبی سرمایه‌گذاری می‌شود و تمام گزینه‌های موجود را بر اساس نرخ تعامل بالا مرتب می‌کند. البته برای مشاهده‌ی جزئیات نرخ تعامل کانال موردنظر، باید در سایت جریان به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنید.

خب حالا شما به تعدادی کانال دسترسی دارید که متناسب با اهداف بازاریابی شما هستند و می‌توانید مارکتینگ تلگرامی کسب‌وکار خود را آغاز کنید.

منابع:

https://sendpulse.com/support/glossary/telegram-marketing

https://blog.linkody.com/guides/how-to-use-telegram-for-content-promotion

https://www.entrepreneur.com/article/357705

2 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.