آیا اکانت بیزینس اینستاگرام رایگان است؟

مزایای اکانت بیزینس اینستاگرام برای کسب و کارها

روزی هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که تمام مردم صرف نظر از اینکه برند باشند یا نباشند، صفحه اینستاگرام مخصوص به خود را راه بیاندازند. حتی در ابتدا فقط عکس و بیوگرافی‌های ساده صفحات اینستاگرامی را پر می‌کرد. امروز اینستاگرام بیش از هر چیزی پلتفرمی برای کسب‌وکار است.

یکی از جذاب‌ترین اکانت‌های اینستاگرام برای کسب‌وکارها، برندها و اینفلوئنسرها، اکانت بیزینس اینستاگرام است که به خاطر امکانات آنالیتیکس برای بررسی و ارزیابی محتوا و مخاطبان بسیار کارآمد شناخته می‌شود. اما استفاده از این اکانت به همه افراد پیشنهاد نمی‌شود. مزایای قابل توجه بیزینس پروفایل اینستاگرام باعث شده است که همه کسب‌وکارها و برندهای شغلی، بیزینس پروفایل خود را داشته باشند. اینستاگرام قابلیت‌های زیادی را برای کاربران خود به وجود آورده ‌است تا بتوانند وضعیت برندشان را بهبود دهند. در این مقاله، به بررسی معایب و مزایای بیزینس پروفایل اینستاگرام می‌پردازیم و روش بیزینس کردن و از حالت بیزینس درآوردن پیج را آموزش می‌دهیم.

اینستاگرام و کسب‌وکارها

قدرت تبلیغات و بازاریابی در اینستاگرام از سال ۲۰۱۰ در حال تغییر است. این شبکه اجتماعی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای حضور برند‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. افزایش فروش، جلب اعتماد، افزایش وفاداری مشتریان و افزایش آگاهی از برند بعضی از هدف‌هایی است که کسب‌وکارها در اینستاگرام آن را دنبال می‌کنند. چهار نفر از هر پنج کاربر حداقل یک صفحه مربوط به برند یا کسب‌وکارها را دنبال می‌کنند؛ چرا که برخلاف تبلیغات سنتی، در این شبکه اجتماعی خود کاربر انتخاب می‌کند که چه تبلیغاتی را از چه برندهایی ببیند. یک سوم کاربران اینستاگرام از این شبکه اجتماعی به صورت آنلاین خرید می‌کنند.

انقلاب تجربه خرید آنلاین از اکانت بیزینس اینستاگرام

اکانت تجاری یا بیزینس پروفایل اینستاگرام چیست؟

با چند تغییر در پیج شخصی خود می‌توانید آن را تبدیل به پیج کاری کنید و به انجام فعالیت‌های تجاری بپردازید. این یعنی شما به امکانات خاصی دسترسی خواهید داشت و فعالیت تجاری برند خود را می‌توانید وسعت دهید. بیزینس اکانت تحت عناوین دیگری همچون نمایه کسب‌وکار اینستاگرام نیز شناخته می‌شود. در واقع پیج کاری قابلیتی رایگان است که اینستاگرام به برخی اکانت‌ها پیشنهاد می‌دهد تا کسب‌کارشان را در این محیط نمایش دهند. بیزینس اکانت اینستاگرام نسبت به اکانت‌های شخصی گزینه‌های بیشتری نظیر تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان، گزینه‌های تماس و تبلیغات ارائه می‌دهد.

اکانت بیزینس اینستاگرام رایگان است؟

استفاده از اکانت بیزینس اینستاگرام رایگان است و می‌توانید به ابزارهای بررسی محتوا، مخاطبان، آنالیتیکس و … به صورت رایگان دسترسی داشته باشید. تنها تبلیغات و محتوای ترویج داده شده در این شبکه اجتماعی برای اکانت‌های بیزینس شامل هزینه است. شما برای استفاده از خدمات (Ads) و (Promoted Content) در این نوع اکانت باید هزینه پرداخت کنید. البته تولید محتوای باکیفیت شامل عکس‌ها، گرافیک‌ها، ویدیوها و حتی تدوین استراتژی بازاریابی اینستاگرام می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد و فرقی نمی‌کند که اکانت شخصی داشته باشید یا بیزینس.

انواع اکانت اینستاگرام

اینستاگرام به همان اندازه که محبوب است، کاربری آسانی هم دارد. در ۶ سال گذشته اینستاگرام سریع‌ترین شبکه اجتماعی در حال رشد بوده و به همین دلیل به یکی از قوی‌ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی تبدیل شده است. در این شبکه اجتماعی دو نوع اکانت وجود دارد که کاربران صفحات خود را برای کاربری صحیح‌تر به یکی از این دو نوع اکانت اینستاگرام تبدیل می‌کنند.

۱.  اکانت بیزینس اینستاگرام (Business Account)

اگر می‌خواهید از اینستاگرام برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنید، به یک اکانت بیزینس نیاز خواهید داشت. این اکانت برای اینفلوئنسرها، عکاسان حرفه‌ای، بلاگر‌ها، صاحبان فروشگاه‌های آنلاین، مشاوران و مربیان، ‌کسب‌وکارها،‌ نویسنده‌ها و دیگر افراد صاحب کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ مناسب است. اما اگر فقط می‌خواهید که با دوستان خود ارتباط باشید یا عکس‌ها و ویدیوهایی منتشر کنید، اکانت پرسونال (شخصی) اینستاگرام برای شما مناسب خواهد بود. همچنین اکانت بیزینس اینستاگرام به کسب‌وکارها کمک کرده تا بدون شکستن قوانین حضور در شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار خود را معرفی کرده و مخاطبان بیشتری جذب کنند. اگر قصد افزایش فروش، آگاهی از برند و تبلیغات دارید، این اکانت برای شما مناسب خواهد بود.

۲. اکانت پرسونال یا شخصی اینستاگرام (Personal Account)

بسیاری از کاربران اینستاگرام، این شبکه اجتماعی را به دلیل آنکه پنجره‌ای جدید به زندگی شخصی افراد باز کرده است محبوب می‌دانند. به همین دلیل بسیاری از افراد از اکانت پرسونال یا شخصی برای اشتراک‌گذاری زندگی خود و ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کنند. بااین‌حال افرادی مانند بلاگرها یا اینفلوئنسرها هم می‌توانند از این نوع اکانت اینستاگرام برای تمرکز بیشتر روی پست‌های شخصی و نه کسب‌وکاری بهره ببرند. اکانت پرسونال یا شخصی اینستاگرام معمولا ارگانیک ریچ (Organic Reach) بیشتری نسبت به اکانت بیزینس داشته و این امکان را به کاربر می‌دهد تا صفحه خود را به چندین صفحه فیسبوک به صورت همزمان متصل کند. با تغییر اکانت شخصی به بیزینس ارگانیک، ریچ صفحات معمولا افت می‌کند، چرا که هر نوع اکانت اینستاگرام دارای الگوریتم مخصوص به خود است و این شبکه اجتماعی محتوای شما را متناسب با نوع اکانت شما بررسی می‌کند. به همین دلیل اگر محتوای شخصی دارید، بهتر است که صفحه خود را شخصی نگه دارید.

امکانات ویژه بیزینس پروفایل اینستاگرام چیست؟

همانطور که اشاره کردیم بیزینس پروفایل اینستاگرام امکانات خاصی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن امکانات در این گروه پیج‌های تجاری می‌پردازیم.

می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره برندتان ارائه کنید

داشتن توانایی ارائه اطلاعات بیشتر از قبل و همچنین اطلاعات تماس اضافی، ویترین کاری شما را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد و حتی ارائه راه‌های بیشتر برای ارتباط با مخاطب را فراهم می‌کند. از آنجا که تفاوت بین این دو نوع بسیار واضح است، کاربران اینستاگرام می‌توانند به طور خودکار تشخیص دهند که پروفایل مربوط به یک کسب‌وکار است و این باعث ایجاد اعتماد بیشتری می‌شود.

به تجزیه و تحلیل دسترسی پیدا می‌کنید

تجزیه و تحلیل اکانت تجاری برای بسیاری از کسب‌وکارها اهمیت دارد. تغییر حساب کاربری به شما این امکان را می‌دهد که دانش بیشتری درباره حساب و عملکردتان داشته باشید. شما می‌توانید به عملکرد پست، فعالیت دنبال‌کننده‌ها و نظرات مخاطب خود نگاهی بیندازید. گرچه این تحلیل‌ها قطعی نیستند، اما نگاهی گذرا به روند موفقیت پیج شما و میزان عملکرد محتوای آن است.

می‌توانید لینک را به استوری‌های اینستاگرام خود اضافه کنید

حساب‌هایی که بیش از 10 هزار فالوور دارند، می‌توانند در قسمت استوری‌ لینکی قرار دهند و از مخاطبان بخوهند تا با بالا کشیدن آن وارد آدرس لینک شوند. البته این امکان فقط برای پروفایل‌های بیزینسی فراهم است. اگر کمتر از 10 هزار نفر فالوور دارید و ممکن است مدتی طول بکشد تا حساب اینستاگرام خود را به این تعداد برسانید، می‌توانید استراتژی دیگری در اینستاگرام ایجاد کنید و به مطالب در استوری خود لینک دهید. استفاده از لینک‌های استوری، روشی عالی برای برجسته کردن جدیدترین محتوای شما است.

می‌توانید از تبلیغات اینستاگرام (promotion) استفاده کنید

تبلیغات و پست‌های تبلیغاتی اینستاگرام از طریق مدیر تبلیغات فیسبوک ایجاد می‌شوند، این بدان معناست که شما باید یک نمایه تجاری اینستاگرام داشته باشید که به صفحه فیس‌بوک خود پیوست شده باشد تا بتوانید کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام ایجاد کنید.

می‌توانید پست‌های خود را زودتر از موعد تنظیم کنید

یکی دیگر از به روزرسانی‌های مهم اینستاگرام که برای بازاریابان ارزش چشمگیری دارد، توانایی کاربران برای برنامه‌ریزی خودکار پست‌هایشان است. البته برای استفاده از این ابزار باید حسابتان به فیس بوک متصل باشد و از طریق آن اقدام کنید.

می‌توانید محصولات را در پست‌های‌ خود بفروشید

سرانجام، مزیت جالب دیگری که فقط برای حساب‌های تجاری فعال شده است امکان تبدیل پیج به فروشگاه آنلاین است. به این ترتیب که روی محصولاتتان می‌توانید اتیکت قیمت بگذارید و مخاطبان اینستاگرام می‌توانند با دیدن قیمت از شما خرید کنند.

محدودیت‌های business profile نسبت به پروفایل‌های شخصی

اکانت تجاری نسبت به اکانت‌های معمولی محدودیت‌هایی هم دارند که بهتر است قبل از تبدیل پیج شخصی خود به بیزینس از آن اطلاع داشته باشید تا ببینید آیا همچنان تمایل دارید اکانتتان را تجاری کنید؟

درست است که ایجاد بیزینس پروفایل برای شما فایده‌های بسیاری دارد، اما دو محدودیت هم برای شما ایجاد خواهد کرد، محدودیت‌هایی که در اکانت‌های شخصی با آنها روبه‌رو نخواهید بود:

اکانت‌های تجاری را نباید خصوصی (private) کنید

پروفایل‌های شخصی می‌توانند در معرض دید عمومی یا خصوصی باشند. اما امکان خصوصی کردن اکانت تجاری وجود ندارد. به این معنی که پس از چند بار خصوصی شدن، توسط اینستاگرام امکان بیزینس شدن مجدد مسدود می‌شود. البته طبیعتاً یک برند نمی‌خواهد خصوصی باقی بماند، بلکه برعکس می‌خواهد بیشتر دیده شود.

امکان اتصال حساب تجاری به چند اکانت فیس‌بوک وجود ندارد

بیزینس پروفایل می‌تواند فقط به یک صفحه فیس‌بوک متصل باشد، اما پروفایل شخصی می‌تواند به چندین صفحه متصل باشد. در نتیجه اگر برند شما چندین شاخه دارد که توسط صفحات مختلف فیس‌بوک از هم جدا هستند، فقدان این قابلیت را حس خواهید کرد! البته این به شرطی است که فیس‌بوک با مخاطبان کم فارسی خود برای شما مهم باشد در غیر این‌صورت نیازی به این قابلیت نخواهید داشت.

چگونه حساب تجاری اینستاگرام ایجاد کنیم؟

به طور کلی سه نوع اکانت در اینستاگرام می توان ایجاد کرد:

  1. اکانت شخصی (Personal Account)
  2. اکانت تجاری (Business Account)
  3. اکانت کرییتور (Creator Account)

تفاوت اکانت شخصی با تجاری را بالاتر توضیح دادیم اما تفاوت اکانت تجاری با کرییتور در این است که اکانت بیزنسی به فیسبوک متصل می‌شود و از امکانت آن می‌تواند بهره‌مند شود، اما برای اتصال به اکانت کرییتور نیازی به فیسبوک نیست. برای راه‌اندازی اکانت بیزنسی انجام مراحل زیر لازم است:

بارگیری برنامه اینستاگرام

اگر هرگز از اینستاگرام استفاده نکرده‌اید، با بارگیری برنامه شروع کنید.

ایجاد حساب کاربری

برنامه را راه‌اندازی کرده و به یکی از دو روش زیر حساب کاربری ایجاد کنید:

    1. با آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود ثبت نام کنید و سپس نام کاربری خود را وارد کنید.
    2. اگر حساب فیس بوک دارید، می توانید با همین اطلاعات وارد شوید و حساب ها را پیوند دهید.

ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام

اگر قبلاً حساب دارید، در ابتدا مطمئن شوید نسخه اینستاگرام شما به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده باشد، نمایه باید در حالت عمومی باشد و در حالت خصوصی امکان تبدیل به نمایه کسب‌وکار وجود ندارد .وارد سیستم شوید و مستقیماً به صفحه پیج خود بروید.

اتصال به فیس‌بوک

ساخت صفحه بیزینس بسیار آسان است. به پیج خود در اینستاگرام بروید. روی آیکون چرخان و یا سه خط که بسته به ورژن و زبان اینستاگرام، در بالا یا پایین صفحه است، ضربه بزنید .در بخش تنظیمات حساب (Account Settings ) گزینه ای به نام «تغییر به نمایه کسب‌وکار» (“Switch to Business Profile” ) را مشاهده خواهید کرد.

چگونه حساب تجاری اینستاگرام ایجاد کنیم

سپس از شما خواسته می‌شود که در برنامه وارد فیس بوک شوید. پس از آن، از شما خواسته می‌شود صفحه فیس‌بوک مورد نظر خود را برای اتصال انتخاب کنید. البته باید صاحب صفحه‌ای باشید که می‌خواهید به آن متصل شوید. اینستاگرام سپس از شما می‌پرسد که کدام اطلاعات تماس را می‌خواهید از صفحه فیس‌بوک خود استفاده کنید. شماره تلفن، آدرس ایمیل یا آدرس پستی را می‌توانید انتخاب کنید که برای راه اندازی پیج کسب‌وکار Instagram حداقل یک مورد آنها لازم است. دقیقاً به همین ترتیب، پیج شما در اینستاگرام بیزینس می‌شود. در زیر می توانید تفاوت بین نمایه کسب‌وکار را مشاهده کنید. فقط صاحب حساب می‌تواند این مرحله را انجام دهد. اگر فقط یک کاربر مجاز باشید صفحه را نمی‌بینید.

ایجاد حساب تجاری اینستاگرام با استفاده از اکانت فیسبوک

این تغییرات شامل یک گزینه “Contact” است که به اطلاعات مخاطب، که قبلاً ذکر شده و نوع کسب‌وکاری که در فیس‌بوک انتخاب کرده‌اید، دسترسی پیدا می‌کند و در سمت راست بالای جنب چرخ دنده تنظیمات دسترسی شما به Insights وجود دارد. دقت کنید آمار پیج بیزینس شما، فقط اتفاقات بعد از بیزینس شدن را نشان می‌دهد.

ایجاد اکانت بیزینس اینستاگراماگر قبلاً صفحه کسب‌وکار فیس بوک ایجاد نکرده‌اید، می‌توانید همزمان این کار را انجام دهید. وقتی گزینه انتخاب صفحه را دریافت کردید، عنوانی از موارد زیر را در پایین صفحه انتخاب کنید. عنوانی برای صفحه خود تعیین کنید که به بهترین وجه تجارت شما را توصیف کند. برخی از گزینه‌ها عبارتند از:

    • کتاب و مجله
    • برندها و محصولات
    • موسیقی
    • ورزش‌ها
    • منابع رویداد
    • کسب‌وکار‌های محلی
    • وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها

برای کمک به افراد در یافتن صفحه شما، زیرمجموعه‌ای انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر از «مشاغل محلی» به عنوان زیرمجموعه استفاده کرده‌اید، گزینه‌هایی مانند بهسازی منزل یا هنر و سرگرمی را در اختیار دارید.

مزایای بیزینس پروفایل اینستاگرام

تفاوت اصلی اکانت بیزینس با اکانت شخصی در گزارش‌دهی، آمار و ابزار آنالیتیکس است. شما در این اکانت می‌توانید از امکانت تبلیغاتی اینستاگرام بهره برده، به استوری خود لینک اضافه کنید و دکمه‌های تماس در صفحه پروفایل خود بگذارید. همچنین در این نوع اکانت می‌توان اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها، مخاطبان و محتوا را بررسی کرد.

  • فعالیت (Activity)

شما می‌دانید که چه تعداد فالورر دارید، اما آیا می‌دانید که چند نفر از آن‌ها شما را می‌بینند؟ برگه فعالیت در اکانت بیزینس اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا ببیند که چه تعداد مخاطب با شما در هفته گذشته تعامل برقرار کرده‌اند. تعداد افرادی که از صفحه شما بازدید یا روی لینک وب‌سایت‌ شما کلیک کرده‌اند را میتوانید از این قسمت ببینید. همچنین می‌توانید فعالیت خود را با هفته گذشته مقایسه کنید.

  • محتوا (Content)

شما تعداد لایک‌ها و کامنت‌های هر پست خود را می‌توانید متوجه شوید، اما چند نفر واقعا پست‌های شما را می‌بینند؟ برگه محتوا در اکانت بیزینس اینستاگرام، تعداد ایمپرشن‌های هر پست (Impression) را به شما نشان می‌دهد. برای مثال می‌توانید بررسی کرده و ببینید که کدام هشتگ‌ها به رشد اکانت شما کمک می‌کنند. در این برگه فقط اطلاعات مربوط به پست‌ها را نخواهید دید، بلکه می‌توانید آمار استوری‌ها و تبلیغات را هم بررسی کنید.

  • مخاطبان (Audience)

اگر برایتان جای سوال است که توانسته‌اید مخاطب هدف خود را جذب کنید یا نه، به برگه مخاطبان در اکانت بیزینس اینستاگرام بروید. در این برگه شما می‌توانید مکان، سن و جنسیت مخاطبان خود را ببینید. همچنین این قسمت به شما نشان می‌دهد که مخاطبانتان بیشتر در چه ساعت‌ها و روزهایی فعال هستند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید برای انتشار پست‌های خود زمان‌بندی کنید.

معایب بیزینس پروفایل اینستاگرام

وقتی اکانتتان را به یک اکانت تجاری تبدیل می‌کنید در واقع وارد روندی تجاری شده‌اید و اینستاگرام مطمئن است که شما به این خاطر اکانتتان را تجاری کرده‌اید که از تبلیغات فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده کنید. این موضوع که از تبلیغاتش استفاده کنید عالی است و کلیک و فیدهای شما را افزایش می‌دهد.

اما سوال اینجاست که اگر استفاده نکنیم چه می‌شود؟ موضوع همین‌جا است. در صورتی‌‌که استفاده نکنید یعنی از آپشن‌های پولی فیس‌بوک و اینستاگرام به شکلی رایگان استفاده می‌کنید و با افزایش تعداد کاربران اینستاگرام این موضوع می‌تواند ضربه زیادی به این شرکت بزند به همین خاطر هم پست‌های شما را کمتر در دسترس قرار می‌دهد و همین به اکانت شما صدمه زیادی می‌زند. این باعث کاهش فالوور و حتی عدم رشد اکانت می‌شود.

خارج شدن از حالت بیزینس اینستاگرام

کافی است روندی که برای بیزینس کردن پیج خود انجام دادید را معکوس کنید. با کلیک بر روی گزینه تنظیمات اینستاگرام یا settings که با علامت چرخ دنده مشخص شده است شما وارد بخش تنظیمات اکانت اینستاگرام خود می‌شوید، در این بخش به قسمت حساب ( Account ) رفته و گزینه به حساب شخصی تغییر وضعیت می دهید ( Switch back to personal Account ) را انتخاب کنید .

مشکل بیزینس نشدن اکانت اینستاگرام

این اتفاق زمانی می‌افتد که پیجی بارها و بارها از بیزینس به حالت عادی در می‌آید. چرا؟ بعضی توصیه‌ می‌کنند زمانی‌که مسابقه اینستاگرامی برگذار می‌کنید برای جذب فالوور بیشتر پیج خود را پرایوت کنید. پرایوت کردن یک پیج بیزنسی یعنی به اینستاگرام بگویید که دیگر کسب‌وکار نیستید. شاید این توصیه (غلط!) برای بار اول مشکل‌ساز نشود ولی در نهایت آن پیج از طرف اینستاگرام شناسایی شده و به خاطر تغییر وضعیت چند باره امکان تبدیل شدن به حالت بیزنسی از آن گرفته می‌شود. در این زمان راه حل دیگری جز ایجاد پیج جدید وجود ندارد. هشدار: اگر می‌خواهید به این مشکل برخورد نکنید، روند پیشرفت سالمی را برای پیج خود در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که در این مقاله بررسی شد برای رسیدن به اهداف تجاری صفحه اینستاگرامتان، یکی از بهترین امکانات بیزینس پروفایل اینستاگرام است. بنابراین، اگر می‌خواهید یک حساب کاربری تجاری اینستاگرام داشته باشید، شروع کنید و با راه‌اندازی بیزینس پروفایل اینستاگرام برندسازی کنید آن هم در حالی‌که تمام مدت روند پیشرفت را بررسی می‌کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.