کمپین موفق

معرفی کمپین تبلیغاتی و گام های طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

آیا با نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی آشنا هستید؟ بسیاری از افراد فکر می‌کنند اجرای یک کمپین تبلیغاتی همان تبلیغ ساده است، در حالی که کمپین‌های تبلیغاتی کاملاً برنامه‌ریزی شده، هدفمند و با توجه به مخاطبان مورد نظر اجرا می‌شوند. در این مقاله با آموزش کمپین تبلیغاتی و نحوه اجرای آن با ما همراه باشید.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی مجموعه‌‌ای از تبلیغات محسوب می‌شوند که بر روی یک پیام خاص متمرکز هستند. آن‌ها برای دستیابی به یک هدف تجاری خاص و همچنین تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری طراحی می‌شوند. برخی از کمپین‌های تبلیغاتی که برای اهداف خاص تجاری طراحی می‌شوند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

ایجاد آگاهی از نام تجاری برای یک محصول یا خدمات جدید

هدایت فروش برای یک محصول یا خدمات خاص

ایجاد سود با درخواست از مشتریان بالقوه برای ثبت نام در لیست ایمیل

اشتراک یا سایر پیشنهادات رایگان

صرف داشتن حجم زیادی ترافیک و بازدید از پست هیچ سودی ندارد، اگر مخاطبان هدف‌تان را اشتباهی مشخص کرده باشید. اگر قصد دارید در اندازه و موفقیت کسب و کار خود تغییری ایجاد کنید، شناخت آمار دموگرافی یا جمعیت‌شناختی مشتری‌هایتان مهم است. کمپین‌های تبلیغاتی ابزاری مفید برای دستیابی به افرادی هستند که کسب‌وکار شما نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند.

آشنایی با اهداف کمپین‌های تبلیغاتی

همه کسب‌وکارها با راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی به دنبال اهداف زیر هستند:

آگاهی از برند

همواره بازاریابان آگاهی از برند را به عنوان مهمترین هدف در استراتژی بازاریابی خود تعیین می‌کنند. این معیار متشکل از دانش مخاطب درباره کسب‌وکار شما و همچنین پیوند زدن محصول شما با برندتان است.

ترافیک وبسایت

یکی دیگر از اهداف کلیدی برای تبلیغات آنلاین، افزایش ترافیک یک وب‌سایت است. افزایش ترافیک می‌تواند نرخ تبدیل شرکت شما را بالا ببرد. همچنین، می‌تواند مخاطبان شما را ترغیب کند تا با محتوای شما درگیر شوند و نرخ ماندگاری افزایش یابد.

تعامل اجتماعی

تحقیقات نشان داده است که تعاملات رسانه‌های اجتماعی، درک، وفاداری و توصیه‌های برند را بهبود می‌بخشد. نکات زیادی در مورد جذاب کردن محتوای شما وجود دارد و منجر به تعامل با مخاطبان می‌شود.

دلایل استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی

تنها هدف یک تجارت فروش محصولات و خدمات برای کسب سود است. کمپین تبلیغاتی به کسب‌وکار کمک می‌کند تا با دادن اطلاعات بیشتر به مخاطبان در مورد محصولات و خدمات سود کسب کند. توجه داشته باشید که در صورت عدم تبلیغ، هیچ‌وقت مصرف‌کنندگان با محصولات و خدمات شما آشنا نخواهند شد. کمپین تبلیغاتی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که کدام محصول و خدمات را بخرند. با کمک تبلیغات، یک مشتری بهترین گزینه‌های ممکن برای انتخاب را به دست می‌آورد.

مراحل و شیوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی ساده بوده و البته دارای نکات مهمی است. هنگام ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی عالی، چند حرکت اساسی برای موفقیت فوری وجود دارد که شامل تعیین هدف کمپین، شناسایی مخاطبان هدف، تقسیم بندی مخاطبان و انتخاب بهترین روش تبلیغات است.

تعیین هدف کمپین

حتی اگر یک کمپین تبلیغاتی جذاب در ذهن داشته باشید اما هدف اصلی آن را ندانید، موفق نخواهید شد. کمپین‌های تبلیغاتی باید هدفی داشته باشند تا برای تجارت شما مفید واقع شوند. متداول‌ترین اهداف این کمپین شامل موارد زیر است:

دستیابی به مشتری‌های جدید
افزایش فروش محصولات فعلی
راه‌اندازی محصولات و خدمات جدید
افزایش آگاهی مخاطب در رابطه با برند

هر هدفی را که می‌خواهید با راه‌اندازی کمپین به آن دست یابید را قبل از شروع فرآیند، با ذکر جزئیات شناسایی کرده و برای خود تعریف کنید.

شناسایی هدف

هدف شما از برگزاری کمپین، دسترسی به مخاطبان هدف مورد نظر شما است. شناسایی این که مخاطب شما چه کسی است و نیازهای او چیست، برای رسیدن به اهداف شما حیاتی است. با جزئیات کامل مشخص کنید که از طریق کمپین تبلیغاتی خود می‌خواهید به چه مخاطبی برسید.

عواملی مانند سن، موقعیت اجتماعی، جنسیت، وضعیت تأهل، عادت‌ها، چیزهایی که دوست دارند، چیزهایی که دوست ندارند، سطح تحصیلات و سرگرمی‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید دید کاملی درباره اینکه چه کسانی می‌توانند از کسب و کار شما سود ببرند به دست بیاورید.

تقسیم‌بندی مخاطب

هنگامی که ایده خوبی را در مورد اینکه به چه کسی می‌خواهید برسید به دست آوردید، می‌توانید جامعه مخاطبان هدف خود را کوچک و کوچک‌تر کنید. این فرآیند به عنوان تقسیم‌بندی مخاطب شناخته می‌شود. شما می‌توانید بر اساس محصولات یا خدماتی که می‌خواهید بفروشید، آنها را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید. عواملی مانند سن، وضعیت تأهل، عادت‌ها، سطح تحصیلات، سرگرمی‌ها و موارد دیگر می‌توانند به شما کمک کنند جامعه بزرگ مخاطبان خود را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید.

معرفی پراستفاده‌ترین ابزارها برای یک کمپین تبلیغاتی

نحوه تبلیغات شما به اندازه خود تبلیغات مهم است. در کسب‌وکارهای آنلاین، ابزارهای زیادی برای انجام تبلیغات در اختیار شماست و انتخاب مناسب برای این منظور به عوامل مختلفی بستگی دارد: خدمات و محصولی که ارائه می‌دهید و اینکه جامعه هدف شما بیشتر وقت خود را صرف چه چیزی می‌کنند. پس در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ترین ابزارهای تبلیغاتی می‌پردازیم:

شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در صورتی مفید است که جمعیت هدف شما از نوجوانان، بزرگسالان، والدین و جوانان متخصص تشکیل شده باشد. اینها افرادی هستند که به احتمال زیاد در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام یا توییتر حضور دارند. همچنین مخاطبان می‌توانند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی با شما ارتباط برقرار کنند و همین امر این پلتفرم‌ها را به یک وسیله ارتباطی عالی تبدیل می‌کند.

تبلیغات گوگل و SEO

جهت اجرای کمپین بازاریابی دیجیتال، دو ابزار مفید و سودمند، بهینه‌سازی سایت SEO و تبلیغات Google Ads هستند که به افزایش ترافیک سایت شما کمک می‌کنند. گوگل ادز سرویسی از جانب گوگل است که در ازای پرداخت مبلغی برای کلمات کلیدی مورد نظر شما، صفحه سایتتان را در صدر نتایج به نمایش می‌گذارد. در واقع، Google Ads برنامه تبلیغات آنلاین گوگل است، این برنامه به شما امکان می‌دهد تبلیغات آنلاین ایجاد کنید تا به مخاطبان علاقه‌مند به محصولات و خدماتتان، کسب‌وکار خود را معرفی کنید. پلت فرم Google Ads با تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اجرا می‌شود، یعنی شما باید هر بار که بازدیدکننده روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، هزینه‌‌ای را پرداخت کنید.

تولید محتوای سایت

به لطف محبوبیت محتوای برند و بازاریابی ویدئویی، این روش یک راه عالی برای تبلیغات دیجیتال است. با این حال در مورد اینکه بازاریابی محتوا چیست، اختلاف نظر وجود دارد. بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطب کاملاً مشخص است و در نهایت، تحریک مشتری برای انجام اقدامی سودآور. محتوا نمی‌تواند منحصراً تبلیغاتی باشد. شما باید یک ارزش (مانند سرگرمی، اطلاعات جدید، تبلیغات و غیره) نیز به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در اجرای بازاریابی محتوا چهار مرحله وجود دارد: جذب غریبه، تبدیل کردن بازدیدکننده، نهایی کردن سرنخ فروش و خوشحال کردن مشتری.

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ، روشی مفید برای دستیابی به مشتری‌های جدید و افزایش نرخ تبدیل است. داشتن ایمیل بازدیدکنندگان سایت به این معنی است که آنها قبلاً به تجارت شما علاقه‌مند شده‌‌اند و پیگیری ایمیل‌های مربوط به محصولات و خدمات شما باعث می‌شود در آینده نزدیک خریدی انجام دهند.

تبلیغات بنری

طیف گسترده‌‌ای از ابزارهای بازاریابی، بنر تبلیغاتی اینترنتی است که به بازاریابان اینترنتی کمک می‌کند سود کسب کنند و از منابع به طور موثر استفاده کنند. تبلیغات بنری یکی از ابزارهای بازاریابی است که به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک می‌کند. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید در انتخاب وب سایت‌هایی که می‌خواهند تبلیغات را انجام دهند کمی استراتژیک فکر کنند و وسواس به خرج بدهند. مخاطب هدف سایتی که می‌خواهید بنر تبلیغاتی در آن قرار دهید باید با مخاطب هدف شما یکی باشد.

تبلیغات متنی و رپورتاژ

این روش باعث بهبود سئو سایت شده و به جذب مخاطب کمک می‌کند. کافی است تا محصولات یا خدمات خود را در یک سایت باکیفیت قرار دهید تا هم لینک‌های خوبی بگیرید و هم مخاطبان از مطلب شما بازدید کنند.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیوئی امکان برجسته‌سازی پیام‌ها، به علاوه گرافیک، ویدئو و برند شرکت شما را فراهم می‌کند و باعث جلب توجه می‌شود. این دسته از تبلیغات، مخاطبان مورد نظر شما را با نام تجاری‌تان آشنا می‌کنند. در حالی که تبلیغات جستجو بر مخاطبان با قصد خرید تأثیر می‌گذارد، تبلیغات ویدیوئی به ایجاد علاقه اولیه کمک می‌کند.

راهکارهای داشتن یک کمپین تبلیغاتی موفق

کلیدهای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی در ادامه توضیح داده شده است. برای اینکه یک کمپین خاص و موفق داشته باشید، راهکارهای زیر را دنبال کنید:

تم یکسان

با به کارگیری یک تم یکسان در تبلیغات خود، نظر مخاطبان بیشتری را جلب می‌کنید. این تم می‌تواند یک شعار تبلیغاتی، یک موزیک خاص، یک کاراکتر ثابت یا حتی گرافیک خاص و رنگ مشخص باشد.

تبلیغ نویسی موثر

اگر ناچار به استفاده از متن در تبلیغ خود شدید، بهتر است نوشتن آن را به یک کپی رایتر بسپارید. وظایف یک کپی رایتر حرفه‌‌ای عبارت است از:

رساندن پیام کمپین شما به مخاطبان
برجسته کردن نکات مهم در ذهن آن‌ها

معرفی چند نمونه کمپین تبلیغاتی موفق ایرانی

برخی برندها و شرکت‌ها برای تبلیغات ترجیح می‌دهند از چهره‌های معروف استفاده کنند و با اختصاصی کردن یک مدل خاص برای خود با بکارگیری انواع تبلیغات تلویزیونی، بنرهای آنلاین و بنرهای موجود در سطح شهر خود را در ذهن مشتریان حک کنند. از این دست تبلیغات می‌توان به شهر فرش، بیژن، ال سی من و بسیاری از برندهای معتبر دیگر اشاره کرد.

از سوی دیگر با وجود شبکه‌های اجتماعی و امکان تعامل مستقیم با مخاطبان قابلیت‌های بیشتری در اختیار صاحبان برندها و مشاغل برای تبلیغات قرار گرفته است. این نوع کمپین‌های تبلیغاتی اکثرا به صورت برگزاری مسابقه یا تهیه کلیپ‌های جذاب برگزار می‌شوند. برای مثال می‌توان به مسابقاتی که همراه اول در استوری‌های صفحه رسمی اینستاگرام خود برای مشتریانش برگزار می‌کند اشاره کرد. شرکت آپ نیز از مخاطبان برنامه هم رفیق درخواست کرده تا طی یک کلیپ کوتاه تعریف خود را از «رفیق» بیان کنند و به انتخاب بینندگان به برنده جایزه‌‌ای اهدا می‌کند.
کمپین تبلیغاتی همراه اول

کمپین‌های تبلیغاتی دسته دوم از چند جهت نسبت به دسته اول برتری دارند:

مخاطب را به طور مستقیم درگیر می‌کنند و به همین دلیل به خوبی در ذهنشان حک می‌شوند.
می‌توانند طی مسابقات، محصولاتشان را نیز با جزئیات به مشتریان معرفی کنند (مانند همراه اول).
قابلیت وایرال شدن دارند.
و…

از سوی دیگر تبلیغات دسته اول به جهت تکرارشوندگی، استفاده از چهره‌های برند و رسانه بزرگی چون تلویزیون یا بنرهای شهری علاوه بر اینکه به خوبی در ذهن مخاطبان حک می‌شوند، طیف وسیعی از مردم را نیز هدف می‌گیرند.

جمع‌بندی

وقتی می‌خواهید کمپین‌های تبلیغاتی راه بی‌اندازید، دانستن اینکه چه برنامه‌ای دارید و چرا، واقعاً نیمی از چالش است. قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را شروع کنید، باید مطمئن شوید که وب سایت شما کاملا بی‌نقص است. به این معنی که محتوای بلاگ به روز باشد، صفحات محصول واضح بوده و CTAها قابل درک باشند. اجازه بدهید جریان به شما کمک کند که کسب و کار شما در جایگاهی قرار بگیرد که شایسته‌‌اش است.

منابع:

https://directiveconsulting.com/resources/glossary/ad-campaigns

https://www.cyberclick.net/advertising/advertising-campaign

https://karmasnack.com/banner-ads-an-important-tool-for-internet-marketing

https://instapage.com/blog/why-use-google-ads

https://adarmygroup.com/2019/07/why-advertising-is-important-in-todays-economy

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.