آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و کاربرد آن

برخی از صاحبان کسب‌وکارها سرمایه، انرژی و وقتشان را با فعالیت کورکورانه و بی‌هدف در اینستاگرام با دستان خود به باد می‌دهند. به همین دلیل است که نیاز به استراتژی‌ها و تکنیک‌های اینستاگرام مارکتینگ امروزه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

طبق آمار منتشر شده، ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام حضور دارند که بیش از نیمی از آن‌ها حداقل یک بار در روز به این پلتفرم سر می‌زنند. بی‌شک، نمی‌توان این تعداد از کاربر فعال را نادیده گرفت و هیچ برنامهٔ خاصی برای آن‌ها نداشت. به همین خاطر، اغلب صاحبان کسب‌وکار ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که بخشی از سرمایهٔ خود را به این پلتفرم اختصاص دهند.

آیا شما هم یکی از آن دسته افرادید که به آموزش اینستاگرام مارکتینگ نیاز دارند؟ در نقطهٔ درستی ایستاده‌اید؛ زیرا قرار است از تدوین استراتژی بازاریابی اینستاگرام تا رسیدن به نتیجه را در این مقاله با شما در میان بگذاریم. در ادامه با جریان همراه شوید.

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ یکی از شاخه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است و همان طور که از نام آن پیدا است، صاحبان کسب‌وکار فعالیت‌های بازاریابی خود را در این پلتفرم پیش می‌برند. بازاریابی اینستاگرام از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی تشکیل شده است که صاحب یک کسب‌وکار با کمک آن‌ها به اهداف خود دست پیدا می‌کند.

فعالیت‌های بازاریابی در اینستاگرام را می‌توان به دو دستهٔ زیر تقسیم کرد:

  • تاکتیک‌های پولی مانند تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ؛
  • تاکتیک‌های رایگان مانند تولید محتوای منحصر‌به‌فرد (پست، استوری، ریلز و کامنت) و مشارکت در محتوای سایر کاربران (لایک، اشتراک‌گذاری و کامنت)

برای تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام، نیاز دارید تا اطلاعات کافی از اینفلوئنسر و کسی که قرار است با او همکاری کنید داشته باشید. داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بودجهٔ خود را در جای درست مصرف کنید. در ادامهٔ مقاله، ابزار موردنیاز برای این کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

هر کسب‌وکاری می‌تواند بسته به نیاز خود با هدف خاصی در اینستاگرام فعالیت کند. مهم‌ترین اهدافی که می‌توان در اینستاگرام دنبال کرد، عبارتند از:

  • فروش محصولات یا خدمات؛
  • جذب فالوور و تعامل بیشتر با مخاطبان هدف؛
  • ایجاد و افزایش آگاهی از برند؛
  • ایجاد رابطه با مشتریان بالقوه و سایر برندها؛
  • افزایش اعتبار و شهرت برند

ما به جزئیات بیشتری دربارهٔ چگونگی تعیین اهداف و نحوهٔ استفاده از برخی از تاکتیک‌های خاص برای دستیابی به آن‌ها در ادامه خواهیم پرداخت؛ ولی اجازه دهید ابتدا مزایا و اهمیت بازاریابی اینستاگرام را با یکدیگر مرور کنیم.

مزایای بازاریابی اینستاگرام برای کسب‌وکارها

استقبال مردم از اینستاگرام باعث شده است که این پلتفرم در سال‌های اخیر به یک مکان عالی برای دستیابی به اهداف تجاری تبدیل شود. پلتفرمی که مخاطبان آن نه‌تنها بیش از کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی به دنبال‌کردن کسب‌وکارها علاقه دارند، بلکه با کسب‌وکارهای منتخب خود با روی باز ارتباط برقرار می‌کنند. ۵ مزیت اصلی اینستاگرام مارکتینگ برای کسب‌وکارها، به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک، عبارتند از:

۱. ایجاد و افزایش آگاهی از برند

بازاریابی اینستاگرام در زمینهٔ آگاهی از برند معجزه می‌کند! ۸۳ درصد از کاربران اذعان داشته‌اند که این پلتفرم به آن‌ها کمک می‌کند محصول‌ها و خدمات جدید را پیدا کنند. از طرفی، شواهد حاکی از آن است که کاربران اینستاگرام بیشتر از کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی به برندهای فعال در این پلتفرم اعتماد می‌کنند. به همین خاطر، شما با کمک این پلتفرم می‌توانید نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

ماهیت تصویرمحور اینستاگرام باعث می‌شود برندتان در ذهن مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی شما حک شود. بدیهی است ایجاد و افزایش آگاهی از برند در اینستاگرام مستلزم فعالیت مستمر و منظم در راستای ویژگی‌ها و نیاز مخاطبان هدف است.

یکی از روش‌های ایجاد و افزایش آگاهی از برند، تبلیغات است. همکاری با یک اینفلوئنسر یا برند خاص، فالوورهای صفحهٔ آن‌ها را پشت ویترین مجازی فروشگاه شما می‌آورد؛ مخصوصاً چون فالوورها به آن فرد اعتماد دارند و تبلیغ شدن برند شما توسط آن‌ها، توجه تعداد زیادی از مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

سرویس دیسکاور جریان به شما نشان می‌دهد که تبلیغ یک اینفلوئنسر برای یک برند خاص در اینستاگرام، چند فالوور به صفحهٔ آن‌ برند اضافه کرده است. بر این اساس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا همکاری با این اینفلوئنسر به‌نفع استراتژی بازاریابی شما خواهد بود یا خیر.

برای این کار، ابتدا باید در پلتفرم جریان یک پنل کاربری داشته باشید. با اولین ورود شما به این پنل، ۷ روز اشتراک رایگان به‌صورت خودکار برای شما فعال خواهد شد که می‌توانید در این مدت با امکانات این سرویس بیشتر آشنا شوید.

اما می‌توانید سرویس اشتراک خود را ارتقا دهید.

اشتراک رایگان 7 روزه سرویس جریان

ابزار جستجوی پیشرفتهٔ سرویس دیسکاور جریان به شما این امکان را می‌دهد که اینفلوئنسرها را بر اساس ویژگی‌های مدنظرتان، پیدا کنید.
شما می‌توانید با استفاده از این فیلترها، اینفلوئنسر موردنظرتان را جستجو کنید.

ابزار جستجوی سرویس جریان

جستجو براساس مشخصات پیج هدف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد از آنکه فرد موردنظرتان را پیدا کردید، می‌توانید با انتخاب گزینهٔ فعال‌کردن گزارش، اطلاعات مربوط به اینفلوئنسر را ببینید.

در این تصویر، تغییر اختلاف فالوور برند آکادمی زبان سفیر را بعد از همکاری با این اینفلوئنسر مشاهده می‌کنید:

مشاهده نمودار فالوئر اینفلوئنسر

در بخش‌های بعدی بیشتر به این موضوع می‌پردازیم و شما را با قابلیت‌های دیگر این سرویس آشنا خواهیم کرد.

۲. مقرون‌به‌صرفه

همان طور که در بالا اشاره شد، می‌توان فعالیت‌های بازاریابی را در اینستاگرام بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دنبال کرد. شما می‌توانید اعتماد مشتریان راغب (لید) زیادی را در اینستاگرام با تولید محتوای منحصر‌به‌فرد و استفاده از امکانات این پلتفرم مانند هشتگ جلب کنید. از طرفی، هدایت مشتری بالقوه به‌سمت خرید هم با فعالیت مستمر و بابرنامه در اینستاگرام امکان‌پذیر است.

اکانت دیجی‌کالا و اکانت تیمچه در اینستاگرام

ممکن است شما بخواهید در زمان کمتری به اهداف خود دست پیدا کنید؛ بنابراین تبلیغات را هم در استراتژی خود می‌گنجانید. با این حال، فعالیت‌های پولی در اینستاگرام از سایر روش‌های تبلیغات مانند استفاده از بیلبوردها ارزان‌تر تمام خواهند شد. به همین خاطر، شما با کمک اینستاگرام مارکتینگ می‌توانید با هزینهٔ کمتری به اهداف خود دست پیدا کنید.

شما می‌توانید تعرفهٔ همکاری با هر اینفلوئنسر را بنابر نوع همکاری (استوری با محتوای اینفلوئنسر، استوری با محتوای شما، پست و …) در بخش هزینهٔ تبلیغات ببینید.

مشاهده تعرفه همکاری با اینفلوئنسر

۳. افزایش فروش

کاربران اینستاگرام از برندها با میل و رغبت خرید می‌کنند. اینستاگرام به این موضوع پی برده است و امکانات مختلفی را در اختیار کسب‌وکارها گذاشته است تا بتوانند فالوورهای خود را افزایش دهند و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنند. برای مثال، شما می‌توانید از لینک فروشگاه خود در بیو یا استوری‌ اینستاگرام استفاده کنید و فالوورهایتان را به‌سمت خرید هدایت کنید.

افزایش فروش در اینستاگرام با لینک در بیو

بد نیست بدانید که ۷۲ درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک بار، محصول مورد نیاز خود را از طریق این پلتفرم تهیه کرده‌اند. این آمار چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن چشم‌پوشی کرد.

۴. تعامل بیشتر با مخاطبان

شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین کانال‌ها برای حفظ ارتباط با مشتری به حساب می‌آیند؛ زیرا آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که نظر مشتری را از زبان خودش بشنوید. به‌عنوان مثال، لایک پست ساده‌ترین تعامل مشتری با برندها است که می‌توانید بر اساس آن میزان رضایت و علاقهٔ آن‌ها را بسنجید.

اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا رابطهٔ عمیق‌تر و نزدیک‌تری با مشتری برقرار کنید. برای مثال، با استفاده از استوری‌ها می‌توانید به مشتریان راغب و مشتریان فعلی خود بیش از پیش نزدیک‌ شوید، آن‌ها را به مشارکت بیشتر ترغیب کنید و پیشنهادهای ویژه را با آن‌ها در میان بگذارید.

تعامل با مشتری در استوری اینستاگرام

تعامل با مخاطب، اهمیت زیادی برای الگوریتم اینستاگرام دارد. بنابراین اگر قصد دارید از طریق تبلیغات با یک اینفلوئنسر همکاری کنید، مهم است که به نرخ تعامل او با مخاطبانش دسترسی داشته باشید.
این اطلاعات در بخش گزارش مربوط به هر اینفلوئنسر در سرویس دیسکاور جریان در دسترس است:

آمار تعامل مخاطب برای هر اینفلوئنسر

۵. استفادهٔ آسان

اینستاگرام می‌تواند به رونق کسب‌وکارتان منجر شود؛ زیرا استفاده از آن آسان است. بارگذاری عکس و ویدیو در این پلتفرم نیاز به دانش خاصی ندارد و همه چیز مانند روز روشن است. شما می‌توانید به‌راحتی از تمام امکانات اینستاگرام مانند نظرسنجی در استوری و هشتگ در پست استفاده کنید و نتایج فعالیت‌های خود را با اینسایت تجزیه‌وتحلیل کنید.

اینستاگرام برای کسب‌وکارها یک موهبت است؛ زیرا آن‌ها می‌توانند با مخاطب خود به‌راحتی به گفت‌وگو بنشینند. با این حال، شما برای اینکه بتوانید از این پلتفرم بهره ببرید، باید با سازوکار آن آشنا باشید. ما در ادامهٔ آموزش اینستاگرام مارکتینگ قرار است ابتدا با شما دربارهٔ اهمیت آشنایی با الگوریتم اینستاگرام صحبت کنیم. سپس با بررسی چگونگی ساختن اکانت بیزینسی به سراغ تدوین استراتژی و نحوهٔ پیاده‌سازی آن برویم.

اهمیت آشنایی با الگوریتم اینستاگرام

به احتمال زیاد اسم الگوریتم اینستاگرام بارها به گوش شما خورده است. نیازی نیست که شما در این زمینه تخصص داشته باشید؛ ولی باید تا حدودی با آن آشنا باشید تا بتوانید سریع‌تر و با دردسر کمتری به اهدافتان در این پلتفرم نزدیک شوید. به این الگوریتم به چشم یک دشمن نگاه نکنید؛ زیرا اگر با آن آشنا شوید، می‌تواند مانند یک دوست به شما کمک کند.

هدف این الگوریتم مانند سایر الگوریتم‌ها رساندن محتوایی مرتبط و جذاب به دست مخاطب است. بنابراین فعالیت‌ها و رفتار کاربران را در این شبکه اجتماعی زیر نظر می‌گیرد تا بتواند محتوایی نزدیک به نیاز آن‌ها در آینده ارائه کند. ما می‌توانیم ساعت‌ها دربارهٔ الگوریتم اینستاگرام با یکدیگر گفت‌وگو کنیم؛ ولی تولید مستمر محتوایی مفید برای کاربران مهم‌ترین چیزی است که باید رعایت کنید.

از پست‌ها و نظرات اسپمی دوری کنید و محتوای بی‌هدف و با کیفیت کم تولید نکنید؛ زیرا محتوا ابزاری است که با آن می‌توانید مخاطبان خود را جذب و آن‌ها را در ادامه به مشتری تبدیل کنید. شما باید بدانید مخاطبتان به چه چیزی نیاز دارد و چگونه می‌توانید به آن‌ها خدمت کنید.

برخی از کسب‌وکارها اگر طناب مفت گیر بیاورند، خودشان را دار می‌زنند. سعی کنید از مسیری که آن‌ها طی کرده‌اند، دوری کنید. ممکن است فعالیت‌های اسپمی و زرد در کوتاه‌مدت شما را به اکسپلور برساند؛ ولی آن چیزی که مخاطبتان را جذب یا به مشتری تبدیل می‌کند، ارائه نخواهید کرد. به عبارت دیگر، فعالیت‌های زرد نه‌تنها نفعی برای شما نخواهند داشت، بلکه به اعتبارتان هم لطمه وارد می‌کنند.

ساخت اکانت بیزینسی در اینستاگرام

اکانت اینستاگرامتان قرار است نشانگر کسب‌وکارتان باشد؛ بنابراین ساختن اکانت شخصی نمی‌تواند دردی از شما دوا کند. برای شروع فعالیت‌های تجاری خود در اینستاگرام به یک اکانت بیزینسی نیاز دارید تا بتوانید از امکانات ویژهٔ این پلتفرم برای کسب‌وکارها مانند اینسایت بهره ببرید.

شما ابتدا باید به صفحهٔ پروفایل خود بروید و روی منوی همبرگری در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. در مرحلهٔ بعدی، گزینهٔ «Settings» را انتخاب کنید تا تنظیمات اکانت باز شود.

ساخت اکانت بیزینسی در اینستاگرام 

حال در این بخش، روی گزینهٔ «Account» کلیک کنید و در انتهای صفحهٔ گزینهٔ «Switch to Professional Account» را انتخاب کنید و سپس ساخت اکانت بیزینسی خود را با کلیک‌کردن روی «Continue» ادامه دهید.

ساخت اکانت بیزینسی در اینستاگرام 

اینستاگرام از شما ابتدا دربارهٔ موضوع کسب‌وکارتان سوال می‌پرسد و باید بگویید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. گزینهٔ مورد نظرتان را انتخاب کنید و روی «Done» کلیک کنید. شما می‌توانید موضوع کسب‌وکارتان را با فعال‌کردن گزینهٔ «Display on profile» به مخاطبانتان هم اطلاع دهید.

دو گزینه پس از حدود ۳۰ ثانیه در اختیار شما گذاشته می‌شود که یکی از آن‌ها (Business) برای کسب‌وکارها و برندها مناسب است و دیگری (Creator) گزینهٔ بهتری برای اینفلوئنسرها، بلاگرها و بازیگرها است. گزینهٔ اول را انتخاب کنید و روی «Next» کلیک کنید. سپس اطلاعات اکانت (ایمیل، آدرس و شمارهٔ تماس) خود را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید همه چیز درست وارد شده است.

ساخت اکانت بیزینسی در اینستاگرام 

اینستاگرام پس از اینکه روی «Next» کلیک کنید، از شما می‌پرسد آیا دوست دارید اکانت خود را به اکانتتان در فیس‌بوک متصل کنید یا خیر. این گزینه اختیاری است و می‌توانید با انتخاب «Skip» از آن عبور کنید. تبریک می‌گوییم! اکانت شما آماده است. حال دیگر می‌توانید به سراغ تدوین و پیاده‌سازی استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود بروید.

تدوین و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی اینستاگرام

در اینستاگرام مارکتینگ مانند هر نوع بازاریابی دیگری به یک استراتژی اثربخش نیاز دارید که مخاطبتان را در آن شناسایی کرده باشید تا با اتخاذ تاکتیک‌های صحیح به هدفی که از پیش تعیین کرده‌اید، برسید. ما در این بخش چگونگی تدوین پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی اینستاگرام را با شما در میان می‌گذاریم و سپس ۷ تاکتیک مختلف را برای افزایش بازدهی عملکردتان با یکدیگر در بخش بعدی مرور خواهیم کرد.

۱. تعیین اهداف بازاریابی

اینستاگرام مانند سایر پلتفرم‌ها یک ابزار برای رسیدن به اهدافتان است. به همین خاطر، شما تنها زمانی می‌توانید از این ابزار نفع ببرید که بدانید می‌خواهید به چه چیزی برسید. به همین خاطر، اهدافتان ستون اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایتان در اینستاگرام به حساب می‌آیند.

هدفتان باید یک هدف مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی و مرتبط باشد که بازهٔ زمانی مشخصی برای دستیابی به آن تعیین کرده باشید. به همین دلیل، شما نمی‌توانید بگویید که هدف من از بازاریابی در اینستاگرام، افزایش تعداد فالوورها است. در واقع، شما باید بگویید من می‌خواهم ۶۰۰ فالوور جدید را طی سه‌ ماه بعدی با انتشار محتواهای تعاملی و جذاب جذب کنم.

شما همچنین نمی‌توانید بگویید من می‌خواهم فروش خودم را افزایش دهم. به عبارت دیگر، باید بدانید قرار است فروش خود را چه میزان و طی چه مدتی افزایش دهید؛ بنابراین باید بگویید من می‌خواهم فروشم را ۱۰ درصد و طی سه ماه آینده افزایش دهم.

به‌عنوان یک مثال دیگر، «داشتن فالوورهای متعهد و وفادار» نمی‌تواند هدف خوبی برای بازاریابی اینستاگرام باشد. بهتر است هدف شما این باشد که نرخ تعامل را در شش ماه بعدی ۱ درصد افزایش دهید.

تعیین هدف لازمهٔ فعالیت موثر در اینستاگرام است؛ ولی هر هدفی نمی‌تواند شما را به آن چیزی که در ذهنتان است، برساند. هدف شما از بازاریابی اینستاگرام سنگ زیربنای استراتژیتان است؛ زیرا مراحل بعدی تدوین استراتژی و پیاده‌سازی آن به نتیجهٔ این مرحله بستگی دارند.

۲. شناخت مخاطب هدف

شناختن مخاطب هدف به‌ اندازهٔ تعیین هدف اهمیت دارد؛ بنابراین باید بدانید چه مخاطبی را هدف بگیرید و این مخاطب چه ویژگی‌هایی دارد. علاوه بر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مانند سن، محل سکونت و درآمد، باید اطلاعات کافی دربارهٔ علایق و نیازهای آن‌ها هم جمع‌آوری کنید.

فراموش نکنید که قرار نیست محصول یا خدمت خود را به دست تمام کاربران اینستاگرام برسانید. به عبارتی، کاربران مشخصی به برندتان و آن چیزی که ارائه می‌کنید نیاز و علاقه دارند. شناخت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تا بدانید با ارائهٔ چه چیزی می‌توانید او را جذب کنید؛ زیرا احتمال اینکه چنین فردی از پیشنهادتان استقبال کند، بسیار زیاد است.

شما می‌خواهید افرادی را به صفحهٔ اینستاگرامتان جذب کنید که ماندنی باشند؛ بنابراین، باید درست هدف‌گیری کنید.
اگر قرار است این افراد از طریق تبلیغات وارد صفحهٔ شما شوند، باید از مخاطبان اینفلوئنسری که برند شما را تبلیغ می‌کند نیز شناخت داشته باشید. اگر ویژگی‌های مخاطب هدف اینفلوئنسر مدنظر، تفاوت زیادی با مخاطب هدف شما داشته باشد، هزینه و وقت زیادی را هدر خواهید داد.
سرویس دیسکاور جریان این اطلاعات را دربارهٔ هر اینفلوئنسر در اختیار شما قرار خواهد داد:

 

حال که اهداف خود را مشخص کرده‌اید و می‌دانید به چه مخاطبی نیاز دارید، وقت آن شده است که به تدوین استراتژی برای تولید محتوا و طراحی تقویم محتوایی بپردازید.

۳. تدوین استراتژی تولید محتوا

اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد محتوایتان را در قالب‌ها و اشکال مختلف به دست مخاطبتان برسانید. انتخاب نوع محتوا و موضوع آن به ویژگی‌ها، علایق و نیاز مخاطبتان و همچنین هدفتان بستگی دارد. در واقع، شما باید از خودتان بپرسید که مخاطبانم ترجیح می‌دهند چه نوع محتوایی ببینند و چه محتوایی می‌تواند آن‌ها را به وجد بیاورد؟ چگونه می‌توانم اعتماد آن‌ها را جلب کنم و آن‌ها را به خرید ترغیب کنم؟

اینستاگرام فرصت‌های مختلفی در اختیارتان می‌گذارد که نباید از هیچ‌کدام از آن‌ها غافل شوید. نرخ تعامل برخی از قالب‌های محتوا در اینستاگرام بیشتر است؛ ولی این بدان معنا نیست که شما باید مخاطبتان را فراموش کنید. در واقع، محتوای شما قرار است مخاطب هدفتان را به انجام عملی مشخص تشویق کند؛ بنابراین قالبی را مطابق با ویژگی‌ها و علایق آن انتخاب کنید.

نرخ تعامل پست‌های اینستاگرامی

پیشنهاد می‌کنیم که برای شناخت مخاطبتان و تعیین اهدافتان وقت کافی بگذارید؛ زیرا یک فرمول یکسان برای موفقیت در اینستاگرام وجود ندارد. همه چیز در اینستاگرام به مخاطبانتان بستگی دارد؛ بنابراین تمام فعالیت‌هایتان باید حول ویژگی‌ها و نیاز آن‌ها شکل بگیرند.

بی‌شک، در ابتدای راه نمی‌دانید چه چیزی برای کسب‌وکارتان مفید است. این موضوع نباید شما را نگران کند؛ زیرا یکی از مزایای بازاریابی اینستاگرام این است که می‌توانید استراتژی‌ها و تاکتیک‌های خود را به‌مرور زمان تغییر دهید. به عبارتی، هنگام پیاده‌سازی استراتژی یاد خواهید گرفت که چه چیزی به دردتان می‌خورد.

فراموش نکنید که فعالیت‌هایتان باید با برندتان همخوانی داشته باشند. در واقع، محتوایتان باید نمایانگر ویژگی‌های برندتان باشد؛ بنابراین سعی کنید لحنی مطابق با ویژگی‌های خودتان داشته باشید. ترکیبی از محتواهای مختلف مرتبط با ویژگی‌های برند و مخاطبان هدف آن در زمان و مکان مناسب می‌تواند زمین بازی را دگرگون کند.

۴. طراحی تقویم محتوایی

برای ارائهٔ منظم و مداوم محتوا به یک برنامهٔ مشخص و منسجم نیاز دارید که به آن تقویم محتوایی گفته می‌شود. شما باید مسئولیت اعضای تیم، عنوان و موضوع محتوا، محل انتشار و قالب آن، تاریخ انتشار و فراخوان عمل را در این تقویم مشخص کنید.

برای شروع بهتر است تکلیف یک ماه آینده را در تقویمتان مشخص کنید. این تقویم به شما کمک می‌کند تا شکاف‌ها و فرصت‌ها را بهتر از قبل شناسایی کنید و گوی رقابت را از سایر کسب‌وکارها بربایید. برای طراحی تقویم خود می‌توانید به تجزیه‌وتحلیل سایر رقبا بپردازید تا بدانید چه نوع محتوایی را در کجا و در چه زمانی به مخاطبتان ارائه کنید.

برای آشنایی بیشتر با چگونگی طراحی تقویم محتوایی پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش ساخت تقویم تولید محتوا اینستاگرام با ساده ترین ابزار» را مطالعه کنید. ما در این مقاله به شما نشان می‌دهیم برای تدوین تقویم چه مراحلی را باید طی کنید و از چه ابزارهایی استفاده کنید.

۵. افزایش فالوور

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ زمانی به نتیجهٔ مطلوب ختم می‌شود که بتوانید مخاطبان هدفتان را جذب کنید. به همین خاطر، شما باید برای افزایش فالوور خود برنامه داشته باشید. حضور فعال در صفحهٔ  اینفلوئنسرهای مرتبط با موضوع کسب‌وکارتان یکی از راه‌های رایگان افزایش فالوور است.

به‌عنوان مثال، اگر در زمینهٔ فروش لوازم آشپزخانه فعالیت می‌کنید، بلاگرها و اینفلوئنسرهای حوزهٔ مواد غذایی و طراحان داخلی را دنبال کنید. فراموش نکنید که شما باید با محتوای آن‌ها تعامل داشته باشید تا دیده شوید. پست‌هایشان را لایک کنید، کامنت‌های مرتبط با موضوع پستشان بگذارید و استوری‌هایشان را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. چنین کاری نه‌تنها باعث بیشتر دیده‌شدن می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند تا رابطهٔ خوبی با آن‌ها برقرار کنید.

همچنین باید صفحهٔ پروفایل خود را بهینه کنید تا مخاطبتان اکانت شما را پیدا کند و به او بگویید چرا باید شما را دنبال کند؛ بنابراین در نام خود از کلمه‌های کلیدی استفاده کنید و اطلاعات تماس و آدرس خود را هم به پروفایلتان اضافه کنید. از دکمه‌های فراخوان عمل غافل نشوید؛ راه‌های مختلفی را برای برقراری تماس مستقیم در اختیار مخاطبتان بگذارید.

اکانت رستوران حاتم

از قابلیت لینک در بیو بهره ببرید و مخاطب را به صفحه‌ای از وب‌سایتتان هدایت کنید. اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تنها از یک لینک استفاده کنید. به همین خاطر، فکر بدی نیست که از سرویس‌هایی مانند یک‌لینک استفاده کنید و صفحه‌های بیشتری از وب‌سایتتان یا محصولات متنوعی را به مخاطبتان ارائه کنید.

هشتگ در اینستاگرام یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌توانید از آن برای رشد فالوورهای خود بهره ببرید. به خاطر داشته باشید که هر هشتگی به درد کسب‌وکار شما نمی‌خورد. برای آشنایی بیشتر با هشتگ اینستاگرام، کاربرد و مزایای آن پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «هشتگ در اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟» را مطالعه کنید.

شما همچنین می‌توانید از گزینه‌های پولی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ یا کمپین‌های تبلیغات گسترده در اینستاگرام بهره ببرید که در بخش‌های بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

۶. تجزیه‌وتحلیل نتایج با اینسایت و اصلاح استراتژی

شما باید از استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود مراقبت کنید تا بتوانید به اهدافتان نزدیک شوید. تجزیه‌وتحلیل نتایج پیاده‌سازی یک استراتژی به شما اجازه می‌دهد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و بهتر از قبل عمل کنید. اینستاگرام ابزاری به نام اینسایت را برای اکانت‌های بیزینسی در نظر گرفته است. کسب‌وکارها با کمک این ابزار می‌توانند عملکرد خود را ارزیابی کنند و مخاطبشان را بیش از پیش بشناسند.

اینسایت اینستاگرام

این ابزار به شما می‌گوید که مخاطبتان چه ویژگی‌هایی دارد و چه نوع محتوایی را بیشتر از سایر محتواهایتان دوست داشته است؛ بنابراین با بررسی آمار اینسایت می‌توانید استراتژی تولید محتوا و به‌تبع‌ آن استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را بهبود ببخشید تا به نتیجهٔ مطلوب نزدیک‌تر شوید.

استفاده از ابزار اینسایت نه‌تنها رایگان است، بلکه به دانش خاصی هم نیاز ندارد. اینستاگرام اطلاعات مختلفی مانند نرخ تعامل، ریچ و همچنین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی فالوورها را در این بخش به شما ارائه می‌دهد. از طرفی، می‌توانید عملکرد پست‌ها و استوری‌های خود را در این بخش رصد کنید. مقالهٔ «اینسایت چیست؟ کاربرد ابزار تحلیل Instagram insights» را مطالعه کنید تا با این ابزار و چگونگی کار با آن بیشتر آشنا شوید.

۷ روش بازاریابی در اینستاگرام

روش‌های متعددی برای بازاریابی در اینستاگرام وجود دارد؛ از کپشن‌نویسی اصولی گرفته تا اینفلوئنسر مارکتینگ! روش‌های متداول و رایجی را در این بخش با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید فعالیت‌هایتان در این پلتفرم را با کمک آن‌ها با قدرت بیشتری پیش ببرید.

۱. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در اینستاگرام به حساب می‌آید؛ زیرا اغلب افراد به حرف فردی از جنس خودشان بیش از گفته‌های برندها اعتماد می‌کنند. بد نیست بدانید طبق آخرین آمار و ارقام منتشر شده، نرخ محتواهایی که کارمندان یک کسب‌وکار منتشر می‌کنند، ۸ برابر محتواهایی است که خود برند در صفحهٔ کسب‌وکار ارائه می‌دهد.

اجازه دهید که برخی دیگر از این آمار و ارقام را با یکدیگر مرور کنیم تا به اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر پی ببرید:

  • ۴۵ درصد از کاربران اذعان داشته‌اند اگر برندی بیش از حد خودش را تبلیغ کند، آن را آنفالو می‌کنند؛
  • نرخ تعامل پست‌هایی که کاربران تولید می‌کنند، ۴۵ درصد بیشتر از محتوای مارک‌دار است؛
  • ۹۲ درصد از مصرف‌کنندگان به توصیه سایر کاربران بیش از هر چیز دیگری اعتماد دارند؛
  • محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند نرخ تبدیل را تا ۱۰ درصد افزایش دهد؛
  • ۹۳ درصد از مصرف‌کنندگان به نقش موثر محتواهای UGC در تصمیم‌گیری‌هایشان اشاره کرده‌اند؛
  • ۷۰ درصد از مصرف‌کنندگان نظرات و توصیه‌های سایر مشتریان را قبل از خرید مطالعه می‌کنند.

این آمار و ارقام دلیل محکمی برای استفاده از کمپین‌های UGC به حساب می‌آیند؛ بنابراین مخاطبان خودتان را تشویق کنید تا برای شما محتوا تولید کنند. شما باید محتواهای آن‌ها را در حسابتان بازنشر کنید تا سایر فالوورها و مشتریانتان را به انتشار پست دربارهٔ برند، خدمت یا محصولتان ترغیب کنید.

کمپین کارخوانه کارنامه

مقالهٔ «کمپین UGC چیست؟ نمونه‌های UGC در شبکه‌های اجتماعی» را برای آشنایی بیشتر با محتوای تولید شده توسط کاربر و چگونگی استفاده از آن‌ها مطالعه کنید.

۲. همکاری با اینفلوئنسرها

این روزها، اینستاگرام نقش زیادی در تصمیم‌گیری خرید افراد پیدا کرده است. حدود نیمی از کاربران محصولات خود را از طریق این پلتفرم قدرتمند تهیه می‌کنند. از این رو، نادیده‌گرفتن این پلتفرم، به‌خصوص در ایران، عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا کاربر صفحهٔ کسب‌وکارها را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بررسی می‌کند و سپس برای خرید اقدام می‌کند.

از طرفی، برخی از کاربران از طریق همان اینستاگرام و با کمک هشتگ محصول مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند و با خواندن نظرات مشتریان قبلی دربارهٔ خریدن یا نخریدن آن تصمیم‌ می‌گیرند. همکاری با اینفلوئنسرها در چنین شرایطی می‌تواند ورق را به نفع شما برگرداند؛ زیرا همان طور که اشاره شد، مردم به حرف کسی گوش می‌دهند که شبیه آن‌ها است.

برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها گاهی اوقات آسان نیست. به همین خاطر، ابتدا در پنل جریان ثبت‌نام کنید. پس از طی‌کردن مراحل ابتدایی ساخت کمپین، لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام را مشاهده می‌کنید. حالا تعرفه‌های هر کدام از اینفلوئنسرهای فعال در حوزهٔ کاری خود را بررسی کنید. سپس می‌توانید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را از طریق پنل جریان اجرا و مدیریت کنید.

لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام

هنگام انتخاب اینفلوئنسر به چند نکتهٔ زیر دقت کنید:

  • افرادی را انتخاب کنید که ویژگی‌های فالوورهای آن‌ها با ویژگی‌های مخاطب هدف شما همخوانی داشته باشند. در غیر این صورت، آن‌ها هیچ واکنشی نسبت به پیشنهادتان نشان نمی‌دهند؛
  • فالوورها، تعداد لایک‌ها و تعداد کامنت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز جعلی نیست؛
  • رفتار فالوورهای آن‌ها را زیر نظر بگیرید و ببینید آیا رابطهٔ خوبی میان اینفلوئنسر و فالوورهایش برقرار شده است یا خیر؛
  • پست‌های قبلی و همکاری‌های اینفلوئنسرهای منتخب با سایر کسب‌وکارها را ارزیابی کنید. فراموش نکنید که قرار است پیشنهادتان از زبان اینفلوئنسر به دست مخاطب برسد؛ بنابراین هیچ چیزی نباید به اعتبار و شهرتتان لطمه وارد کند.

۳. استفاده از استوری

عمر هر استوری اینستاگرام ۲۴ ساعت است؛ ولی این بدان معنا نیست که شما باید از خیر این قابلیت بگذرید. بد نیست بدانید استوری‌های مشاغل ۳۰ درصد از استوری‌های پربازدید را به خود اختصاص داده‌اند. از آن گذشته، بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام اذعان داشته‌اند که پس از دیدن برند یا محصولی در استوری به آن بیشتر علاقه پیدا کرده‌اند.

استوری‌ راهی عالی برای ایجاد یک رابطهٔ عاطفی با مشتریان است. برای مثال، شما می‌توانید پشت صحنهٔ کسب‌وکارتان را با مخاطبتان در استوری‌ها به اشتراک بگذارید و آن‌ها را هایلایت کنید. فراموش نکنید که احساس مخاطب نقش زیادی در تصمیم‌گیری او دارد.

اینستاگرام مارکتینگ با استفاده از استوری

شما همچنین می‌توانید از استوری برای معرفی محصول‌ها یا خدمات خود استفاده کنید. از طرفی، با کمک این ابزار می‌توان مخاطب را نسبت به رونمایی محصول بیش از پیش کنجکاو و مشتاق کرد. کافی است یک ریماندر را روی تاریخ رونمایی محصول یا خدمت جدیدتان تنظیم کنید و آن را به استوری خود اضافه کنید.

شما همچنین می‌توانید استوری‌های خود را هایلایت کنید تا مخاطبانتان بتوانند آن‌ها را پس از ۲۴ هم بررسی کنند. برای مثال، «بانی مد» سوالات متداول مشتریان خود را در قالب هایلایت «صدای مشتری» با مخاطبان خود در میان گذاشته است تا بتواند اعتماد آن‌ها را جلب کند.

هایلایت‌کردن استوری‌ها

۴. تبلیغات بازدیدی در اینستاگرام

تبلیغات بازدید در اینستاگرام به شما اجازه می‌دهند تا مخاطبان زیادی را در اقصانقاط اینستاگرام هدف بگیرید. در این نوع تبلیغات، شما تصمیم می‌گیرید که تبلیغاتتان را چه تعدادی از افراد مشاهده می‌کنند. جریان به شما کمک می‌کند کمپین‌های تبلیغات بازدیدی خود را سریع‌تر و راحت‌تر از قبل اجرا کنید.

پنل جریان

تبلیغتان بر اساس بودجه‌ای که تعیین می‌کنید، برای تعداد زیادی از اکانت‌های معتبر ارسال می‌شود. پس از آن، شما مبلغ مشخصی را به‌ازای هر هزار بازدید پرداخت می‌کنید. در این نوع کمپین‌ها برخلاف کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ شما نقشی در انتخاب نمایش‌دهندگان ندارید؛ ولی جریان این اجازه را به شما می‌دهد تا تعداد مشخصی از اکانت‌ها را از لیست نمایش‌دهندگان حذف کنید.

ارائهٔ لحظه‌ای گزارش آنلاین و دقیق یکی دیگر از مزایای استفاده از پلتفرم جریان برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام است. با بررسی نتایج کمپینتان مطمئن می‌شوید که همه چیز طبق خواستهٔ شما در حال اجرا است.

۵. تبدیل مخاطب به مشتری با استفاده از کال‌تو‌اکشن

از پیام و لینکی برای دعوت به اقدام (CTA) در بیو بهره ببرید. این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های بازاریابی اینستاگرام به حساب می‌آید. شما می‌توانید مخاطبانتان را  با کمک این لینک به صفحهٔ فروش محصول یا خدمت خود هدایت کنید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فروشگاه «خانومی» مخاطبان خود را دعوت کرده است که تخفیف‌های ویژهٔ افطار تا سحر را از طریق لینکی در بیو مشاهده کنند.

اینستاگرام مارکتینگ با کال‌تواکشن

شما همچنین می‌توانید مخاطبتان را در استوری یا پست دعوت کنید تا عمل مشخصی را انجام دهد. به‌عنوان مثال، لینکی را در استوری‌هایتان قرار دهید و مخاطب را به کلیک‌کردن روی آن ترغیب کنید. سعی کنید از پیام دعوتی واضح و مشخص استفاده کنید و صفحهٔ فرودتان هم برای میزبانی از مخاطب آماده باشد.

کال‌تواکشن در استوری

۶. استفاده از کپشن‌های جذاب و گیرا

کپشن‌نویسی اصولی یکی دیگر از روش‌های رایگان اینستاگرام مارکتینگ است که با اجرای درست آن می‌توان نتایج شگفت‌انگیز و چشمگیری رقم زد. بسیاری از مردم فید اینستاگرام خود را برای فرار از فشارهای کاری و استراحت بالا و پایین می‌کنند. شما می‌توانید مخاطب خود را با نوشتن کپشن‌های جذاب و چشم‌نواز از دل آن‌ها بیرون بکشانید.

هدف شما از نوشتن کپشن این است که داستان یا احساس پشت محتوای بصری خود را به مخاطبتان منتقل کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید ویدیو یا تصویری از محصولتان منتشر کنید، از کپشن برای صحبت‌کردن دربارهٔ ویژگی‌های آن استفاده کنید. توضیح دهید که این محصول چه مزایایی دارد و چه کمکی به مخاطبان می‌کند. برای اینکه توجه چشم‌های بیشتری را جلب کنید، از چند ایموجی در کپشنتان بهره ببرید.

اینستاگرام مارکتینگ با استفاده از کپشن‌نویسی اصولی

به‌طور کلی، محتوای بصری با کپشن قوی می‌تواند به شکل‌گیری شخصیت و تصویر برندتان کمک کند. به خاطر داشته باشید که کپشن شما باید مخاطب را به تعامل بیشتر ترغیب کند و به او القا کند که به محصول یا خدمت شما نیاز دارد.

۷. پخش زنده

پخش زنده (لایو) یکی دیگر از قابلیت‌های اینستاگرام است که به شما اجازه می‌دهد با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید. آن‌ها می‌توانند سوالاتشان را دربارهٔ محصول یا خدمت شما در یک پخش زنده مطرح کنند و به جواب برسند. همچنین می‌توانید با افراد مطرح در حوزهٔ کاری خود مصاحبه کنید و به مخاطبان اجازه دهید تا در این گفت‌وگو شرکت کنند.

پخش زنده به شما این امکان را می‌دهد که اعتماد مشتری را جلب کنید و تخصص خودتان را به او نشان دهید. شما همچنین می‌توانید مخاطبتان را به پشت‌صحنهٔ کسب‌وکارتان ببرید و اجازه دهید تا همه چیز را از نزدیک و در لحظه لمس کند. بدیهی است مشتریانی را که به شما اعتماد کرده‌اند، می‌توان راحت‌تر به سمت خرید سوق داد.

روش‌های بالا به شما کمک می‌کنند به یک هدف خاص دست پیدا کنید و از این پلتفرم بیشترین بهره را ببرید. شما باید بسته به هدفتان از این روش‌ها جداگانه یا در کنار هم استفاده کنید. جا دارد به این موضوع دوباره اشاره کنیم که راهی را انتخاب کنید که به هدفتان ختم می‌شود و با برندتان مطابقت دارد.

از قدرت اینستاگرام مارکتینگ برای رسیدن به اهدافتان بهره ببرید

اینستاگرام مارکتینگ امروزه به یکی از قدرتمند‌ترین مدل‌های بازاریابی تبدیل شده است. قابلیت‌های این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهند تا توجه مخاطب را جلب کنید، احساسات او را برانگیخته کنید، رابطه‌های محکمی با مشتریانتان برقرار کنید و او را به سمت تعامل بیشتر و خرید هدایت کنید.

ما هر آنچه را که باید دربارهٔ اینستاگرام مارکتینگ بدانید، با شما در میان گذاشتیم. به شما نشان دادیم منظور از بازاریابی اینستاگرام چیست، چه مزایایی دارد، الگوریتم اینستاگرام چه اهمیتی دارد، چگونه اکانت بیزینسی بسازید و چه مراحلی را برای تدوین استراتژی اینستاگرام طی کنید. در انتها، ۷ تکنیک رایج و اثربخش را به شما معرفی کردیم که به کمک آن‌ها بتوانید بیشترین بهره را از فعالیت‌هایتان در اینستاگرام ببرید.

سرویس دیسکاور جریان یکی از ابزارهایی بود که به شما معرفی کردیم. این ابزار می‌تواند در مسیر تبلیغات اینستاگرامی برای انتخاب بهترین اینفلوئنسر به شما کمک کند.
اگر قصد استفادهٔ حرفه‌ای از این پلتفرم و سرویس را دارید، خرید اشتراک ۱ ماهه یا ۳ ماهه می‌تواند گزینهٔ به‌صرفه‌تری برای شما باشد:

اشتراک یک‌ماهه جریان

اشتراک سه‌ماهه جریان

اگر در ابتدای راه قرار دارید، ممکن است مدتی طول بکشد تا از استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود نتیجه بگیرید. دلسرد نشوید؛ زیرا هنوز مخاطبتان دربارهٔ شما و چیزی که ارائه می‌دهید، نمی‌داند. صبور باشید و فعالیت‌های خود را همچنان منظم دنبال کنید تا به هدفتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

آیا نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید یا چیزی از قلم افتاده است؟ سوال‌ها و مشکل‌هایتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

منابع: 

SendPulse | OBERLO | yotpo | Hootsuite

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.