اقدامات لازم برای کانال تلگرام قبل از انجام تبلیغات

انجام تبلیغات در تلگرام یکی از روش‌های مرسوم تبلیغات در فضای مجازی محسوب می‌شود. با وجود فیلترینگ تلگرام در ایران، این پیام‌رسان هم‌چنان مخاطبان فعال و پروپاقرص خودش را دارد و همانطور که می‌دانید محیط خوبی برای تبلیغات و شناخته ‌شدن یک برند است. اگر قصد دارید برای کانال تلگرامی‌تان تبلیغات انجام دهید اما نمی‌دانید چه موقع کانال شما برای تبلیغات آماده است، این مطلب از بلاگ جریان برای شماست.

چه کارهایی را پیش از اجرای تبلیغات تلگرام انجام دهیم؟

برای انجام تبلیغات هدفمند و سودمند در کانال تلگرام، لازم است قبل از انجام تبلیغات اقدامات زیر را برای کانالتان انجام دهید؛ با یک مثال شروع می‌کنیم:

تصور کنید قصد دارید برای اولین بار خودتان را به کسی معرفی کنید. برای این کار، لباس مناسب می‌پوشید، حرف‌هایتان را از قبل آماده می‌کنید و سعی می‌کنید ظاهری آراسته و مرتب و قابل قبول در برابر فرد داشته باشید. در مورد کانال تلگرامی هم همین موضوع صدق می‌کند.

می‌پرسید چگونه؟ الان برایتان توضیح می‌دهیم:

تبلیغات به معنای نشان داده شدن است؛ فرض کنید که می‌خواهید کانال تلگرامی و کسب‌وکارتان را به افراد زیادی نشان دهید. این موضوع هم دقیقاً مانند معرفی خودمان به دیگران است؛ همان قدر مهم و حساس. زیرا اگر در برخورد اول مخاطبین به کانال ما جذب نشوند، کار برایمان سخت‌تر خواهد شد. حال که متوجه اهمیت بالای اقدامات لازم برای کانال تلگرام  قبل از انجام تبلیغات شدید، بیایید با هم این اقدامات را بررسی کنیم:

۱. داشتن عکس پروفایل مناسب:

عکس پروفایل کانال شما اولین چیزی هست که مخاطب را به سوی خودش جذب می‌کند. بنابراین لازم است که در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. توصیه می‌کنیم موارد زیر را در انتخاب عکس کانال تلگرامیتان رعایت کنید:

  •       از عکس باکیفیت و مرتبط با موضوع کانالتان استفاده کنید.
  •       عکس را از جایی کپی نکنید.
  •       اگر لوگوی خاصی دارید، آن را در عکس به کار ببرید.
  •       از رنگ‌های جذاب در عکس پروفایل کانالتان استفاده کنید.
  •       توصیه می‌شود ترجیحا عکس پروفایل از عکس‌های ساده به کار گرفته شود.

۲. اسم انتخابی مناسب:

اسم کانال شما امضای کسب‌وکار شماست؛ پس باید اسمی خاص و منحصر به فرد برای کانالتان انتخاب کنید. برای داشتن یک اسم مناسب، انجام موارد زیر توصیه می‌شود:

  •  اگر کسب‌وکار خاصی دارید، بهتر است نام همان را روی کانالتان بگذارید؛ مثلاً فرض کنید که شما یک پیج یا سایت خبری دارید. پس اسم همان پیج یا سایتتان را روی کانال بگذارید. با این کار مخاطبان شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند.
  • از اسمی استفاده کنید که موضوع کانال شما را تا حدی بازگو کند؛ مثلاً اگر کانالی در زمینۀ موضوعات آموزشی دارید، نباید اسم غذای محبوبتان را روی آن بگذارید!
  •  اسمی با معنی، ساده و ترغیب کننده برای کانالتان انتخاب کنید.
  • بهتر است در کنار اسم فارسی، نام برندتان را به صورت انگلیسی نیز بگذارید؛ با این کار اگر مخاطبین شما اسم برندتان را به صورت انگلیسی هم دیده باشند، متوجه می‌شوند این کانال برای برند شماست. مانند کانال یکتانت که نام آن به این شکل است: یکتانت|yektanet

۳. داشتن حداقل ۱۰۰ پست:

مهم‌ترین فاکتور در کانال شما، محتوای کانال است. برای تولید محتوا در کانال تلگرامی، باید وقت بگذارید. داشتن حداقل ۱۰۰ پست به این معنا نیست که کیفیت را فدای کمیت کنید. شاید در ابتدا مخاطب در کانال شما جوین شود، اما چیزی که او را نسبت به کانال شما وفادار می‌سازد، محتواست. اما باید این موضوع  هم در نظر بگیریم که کمتر کسی داخل یک کانال تازه تاسیس جوین می‌شود. با داشتن حداقل ۱۰۰ پست، به مخاطب نشان می‌دهید که کانالی با سابقه دارید. اما نکاتی که لازم است برای تولید محتوای با کیفیت در تلگرام در نظر داشته باشید:

  •     حتما سعی کنید محتوایی مرتبط با موضوع کانال تلگرامیتان تولید کنید. یکی از دلایل ریزش اعضای کانال تلگرام انتشار مطالب غیر مرتبط به موضوع کانال است.
  •     یادتان باشد که محتوایتان باید کاربردی باشد و دردی را از مخاطب دوا کند.
  •     از درست و صحیح بودن مطالبی که منتشر می‌کنید، اطمینان حاصل کنید.
  •       محتوایتان را در قالب‌های مختلفی منتشر کنید؛ بطور مثال شاید یکی از مخاطبان شما با دیدن ویدئو راحت‌تر باشد یا یکی دیگر با عکس و اینفوگرافیک ارتباط بهتری برقرار کند.
  •       در تمامی پست‌هایتان اسم و آیدی کانال را حتما بنویسید.
  •       توصیه می‌شود محتوای طولانی در کانال قرار ندهید؛ بهترین کار آن است که ساده، مختصر و مفید و روان صحبت کنید.
  •       از انتشار محتوای تکراری و کپی شده خودداری کنید.
  •       محتوای به‌روز و اخبار مربوط به موضوع کانالتان را منتشر کنید؛ بطور مثال اگر کانالی در زمینۀ ورزش دارید، سعی کنید که اخبار مربوط به ورزش را پوشش دهید.
  •       برای ترغیب مخاطب داستان سرایی را در تولید محتوا به کار ببرید؛ بطور مثال اگر در کانالتان دستور پخت غذاهای مختلف می‌گذارید، آن‌ها را با داستان و قصه روایت کنید.

۴. داشتن حداقل ۵۰۰ دنبال کننده:

واقعیت این است که افراد در کانال‌هایی با تعداد اعضای بیشتری، راحت‌تر عضو می‌شوند. پس اگر مقدار قابل قبولی دنبال‌کننده نداشته باشید، شانس این که افراد به تبلیغ کانالتان اعتماد کنند کم خواهد بود. پس برای آن که کمپین موفق و تبلیغات سودمندی داشته باشید، لازم است که مقدار قابل قبولی دنبال‌کننده از قبل در کانالتان عضو شده‌ باشند. تجربه نشان داده که داشتن حداقل ۵۰۰ عضو برای شروع تبلیغات کانال مناسب است. برای جذب دنبال کنندگان اولیه، می‌توانید از دوستان و آشنایان خود بخواهید تا در کانال تلگرامی شما عضو شوند. هم‌چنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که شما را حمایت کنند و کانالتان را به نزدیکانشان پیشنهاد دهند.

۵. مخاطب هدفتان را مشخص کنید:

برای انجام تبلیغات هدفمند و موثر، لازم است که مخاطب هدف خودتان را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید برای موضوع کانال شما چه نوع تبلیغ تلگرامی مناسب‌تر است. برای مثال، فرض کنید شما یک کانال تلگرامی در زمینۀ آشپزی دارید. لازم است مخاطبانتان را به خوبی بشناسید. بطور مثال فرض کنید مخاطبان شما خانمهای خانه‌داری بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند که به دنبال دستور پخت انواع غذاهای ایرانی میگردند. با توجه به پرسونای مخاطب، لازم است مشخص کنید در چه زمانی و با چه محتوایی تبلیغات انجام دهید. خانم‌های خانه‌دار چه مواقعی به تلگرام سر می‌زنند تا تبلیغ کانال شما را ببینند؟ صبح یا شب؟ اگر می‌خواهید با انواع تبلیغات در تلگرام آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مقالۀ زیر را مطالعه کنید.

بهترین روش های تبلیغات در تلگرام

۶.ریتم کلی پست‌های کانال را مشخص کنید:

در هر کاری نظم حرف اول را می‌زند. اگر برای پست‌های کانالتان یک تقویم محتوایی درست کنید و طبق آن پیش بروید، مخاطبین روال کاری شما را به ذهن می‌سپارند؛ و این یعنی وفاداری به کانال شما.

هم‌چنین با این‌کار مخاطبان جدید نیز متوجه می‌شوند که وارد کانالی فعال شده‌اند و بیشتر از پیش با شما تعامل برقرار می‌کنند. برای مثال، پیشنهاد می‌شود یک روز هفته را به گذاشتن نظرسنجی مرتبط با موضوع کانالتان اختصاص دهید و مخاطبان را از آن باخبر کنید. حتی‌ می‌توانید با انجام نظرسنجی تلگرامی از کاربران بخواهید که خودشان روز و ساعت انتشار پست جدید را انتخاب کنند و رای بدهند.

یکی از ترفندهای دیگری که در ساختن ریتم کلی برای پست‌های کانال کمکتان می‌کند، تکنیک هشتگ‌گذاری است. این تکنیک را در قالب مثال برایتان توضیح می‌دهیم:

فرض کنید شما یک کانال تلگرامی با موضوع فیلم و سریال دارید. در ابتدا بهتر است یک تقویم محتوایی برای خودتان درست کنید. یعنی با خودتان قرار بگذارید که بطور مثال شنبه‌ها فیلم و سریال جدید معرفی کنید و یکشنبه‌ها دیالوگ سریال‌های قدیمی را پست کنید و… حال با تکنیک هشتگ‌گذاری، مخاطبانتان را هم از ریتم کانال باخبر کنید. برای مثال زیر پست معرفی فیلم، هشتگ معرفی فیلم بزنید؛ و برای دیالوگ‌ها از هشتگ دیالوگ معروف استفاده کنید. با این کار تجربه کاربری خوبی برای دنبال کننده‌هایتان رقم می‌زنید. مخاطبین شما به هر هشتگی که علاقه داشته باشند روی آن کلیک می‌کنند و در کانال گم نمی‌شوند. هم‌چنین دنبال‌کنندگان متوجه می‌شوند که در کانال شما چه محتوایی وجود دارد. یادتان نرود که در یک پست جداگانه تمامی هشتگ‌های کانال را معرفی کنید و لینک آن پست را در بیوی صفحه کانالتان بگذارید.

یک نمونه خوب از تکنیک هشتگ‌گذاری، کانال کتابدونی (ketabdooni@) است. کانال کتابدونی با استفاده از این تکنیک توانسته مخاطبان زیادی را به خودش جذب کند. اگر وارد این کانال شوید، با هشتگ‌های جذابی مثل «یک قاچ کتاب»، «یک فنجان تفکر» و.. مواجه می‌شوید. این هشتگ‌ها باعث می‌شوند تا مخاطب با دیدن آن‌ها کنجکاو شود و دنبالشان کند. مشخص است که کانال کتابدونی برای ساخت هشتگ‌های مورد نظر خود، پرسونای مخاطبانش را در اولویت قرار داده و پیش‌بینی کرده است که جامعه‌‌ی کتابخوان از این عبارات استقبال خواهد کرد.

حال پس از آن که مراحل بالا را انجام دادید، می‌توانید برای کانال تلگرامیتان اقدام به تبلیغات کنید. خبر خوب این است که شما‌ می‌توانید تبلیغات کانال خود را به پلتفرم جریان بسپارید و خروجی خوبی از آن بگیرید. با استفاده از خدمات تبلیغات در تلگرام پلتفرم جریان، به راحتی کمپین تبلیغاتی تلگرامی خود را بسازید. امیدواریم به تمامی سوالات شما را دربارۀ تبلیغات تلگرام پاسخ داده باشیم. اگر سوالی درباره این مقاله دارید حتماً در قسمت دیدگاه از ما بپرسید. حتی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تبلیغات تلگرام، از طریق شماره تلفن زیر با مشاوران جریان در ارتباط باشید:

45195000

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.