افیلیت مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی

بازار رقابت آنقدر داغ است که اگر لحظه‌ای از آن غفلت کنید بخش بزرگی از بازار را از دست خواهید داد. بنابراین آگاهی از روش‌های نوین بازاریابی و استفاده درست و اصولی از آن‌ها نه تنها می‌تواند مشتریان جدیدی برای شما به ارمغان آورد، بلکه منجر به افزایش فروش به صورت چشمگیری نیز خواهد شد. تمامی تیم‌های بازاریابی به دنبال روش‌هایی هستند که هزینه‌های تبلیغات را کاهش دهند. در این راستا استفاده از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش می‌تواند به رشد گسترده کسب‌وکار کمک کرده و از طرفی منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش مستقیم شود.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش یک مدل درآمدی و از جمله روش‌های جدید و قابل توجه بازاریابی است که طی چند سال گذشته بسیار محبوب شده است. از این روش بازاریابی برای توسعه برند، توسعه برنامه‌های بازارایابی و افزایش فروش مستقیم استفاده می‌شود.

در این روش فروش مستقیم، فروشنده (Merchant) با یک واسطه فروش یا ناشر تبلیغات برای ارائه بستر لینک فروش محصولات و خدمات خود همکاری می‌کند. فروشنده و واسط توافق می‌کنند که در ازای یک تعداد ورودی و فروش مشخص، درصدی از فروش به واسط پرداخت شود. بنابراین در افیلیت مارکتینگ سه گروه وجود دارند که شامل فروشنده، ناشر تبلیغات و مصرف‌کننده یا مشتری خواهند بود.

ناشر تبلیغات می‌تواند یک شرکت یا فرد باشد که محصول و خدمات فروشنده را به شکلی جذاب برای مصرف‌کننده بالقوه معرفی کرده و او را به خرید ترغیب می‌کند. زمانی‌که مصرف‌کننده از طریق لینک سایت یا پیج ناشر تبلیغات وارد سایت فروشنده شده و خرید انجام می‌دهد، افیلیت مارکتینگ محقق خواهد شد.

افیلیت مارکتینگ

در ادامه مقاله به این موضوع می‌پردازیم که افیلیت مارکتینگ چطور به رشد کسب‌وکار شما و افزایش میزان فروش کمک می‌کند.

چگونه از افیلیت مارکتینگ کسب درآمد کنیم؟

ناشر تبلیغات یا بازاریابان واسط طبق توافقی که با فروشنده انجام می‌دهند می‌توانند به ازای یکی از فعالیت‌های زیر که به واسطه معرفی مشتری از جانب آن‌ها انجام می‌شود، پورسانت دریافت کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، فروشنده و ناشر تبلیغات می‌توانند در مورد شیوه همکاری و نحوه پرداخت به توافق برسند.

انواع شیوه‌های کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ

  • پرداخت به ازای هر بار نمایش آگهی یا CPM: در این روش به ازای هر 1000 کاربر منحصر‌به‌فردی که تبلیغات فروشنده را در سایت یا پیج ناشر تبلیغات می‌بینند، مبلغ مشخصی به ناشر تبلیغات پرداخت می‌شود. این روش از پرداخت بیشتر برای برندسازی و معرفی محصول مناسب خواهد بود.
  • پرداخت به ازای هر کلیک روی لینک یا CPC: پرداخت به ازای هر کلیک از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی بوده و بیشتر برای برندسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش مشابه CPM است با این تفاوت که باعث ورود کاربران به سایت به ازای هر کلیک می‌شود.
  • پرداخت به ازای هر لید یا CPL: لید یا سرنخ در واقع به کاربرانی گفته می‌شود که اطلاعات آن‌ها به طرق مختلف مانند ثبت موبایل و ایمیل در اختیار فروشنده قرار گرفته است. اگر به ازای هر ورود از سمت ناشر تبلیغات یک لید برای فروشنده ایجاد شود، ناشر تبلیغات مبلغی را دریافت خواهد کرد.
  • پرداخت به ازای هر فروش یا CPS: پرداخت به ازای هر فروش از جمله پرکاربردترین روش‌های همکاری بین فروشنده و ناشر تبلیغات در افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش است. در این روش فروشنده به ازای هر خریدی که توسط کاربر منتقل شده از سمت ناشر تبلیغات صورت می‌گیرد، درصدی را به ناشر تبلیغات پرداخت خواهد کرد. این پورسانت با توجه به قیمت محصول و توافق‌های صورت گرفته میان فروشنده و ناشر تبلیغات می‌تواند بین 4% تا 10% از فروش باشد.
  • پرداخت به ازای هر عمل یا CPA: پرداخت به ازای هر عمل یا Cost Per Action از جمله متداول‌ترین روش‌های پرداخت در انواع روش‌های بازاریابی است. علت این امر نیز بالاتر بودن نرخ تبدیل نسبت به روش‌های دیگر است. در مورد افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، عمل یا Action می‌تواند شامل پُرکردن فرم ثبت‌نام، شرکت در نظرسنجی، دانلود فایل یا اپلیکیشن، خرید محصول و … باشد.

روش‌های مختلف پرداخت در فوق مورد بررسی قرار گرفت، بنابراین اگر شما در این میان نقش ناشر تبلیغات را بازی می‌کنید، می‌توانید به یکی از روش‌های فوق با فروشنده به توافق رسیده و محصول و خدمات وی را در سایت و پیج خود معرفی کنید.

در این میان، مهم‌ترین مرحله ارتباط گرفتن با یک فروشنده یا Merchant است و در نهایت تولید محتوایی است که محصول و خدمات مشتری را به کاربران‌ معرفی کند.

هر شغلی نیازمند حضور در محل کار و انجام فعالیتی است که به درآمد منجر می‌شود، اما در افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، شما در زمان خواب نیز می‌توانید درآمد کسب کنید. تنها کافی است برای راه‌اندازی کمپین و تولید محتوایی مفید و جذاب وقت بگذارید و سپس نتیجه آن را با افزایش فروش سایت فروشنده ببینید.

از جمله نمونه‌های افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) که می‌توانید از طریق آن کسب درآمد کنید می‌توان به همکاری در فروش لباس، همکاری در فروش گوشی و همکاری در فروش لوازم آرایشی اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم حوزه‌ای را برای همکاری در فروش انتخاب کنید که به حوزه فعالیت پیج شما و سلایق مخاطبان‌تان نزدیک‌تر است.

افیلیت مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی و انتخاب بهترین پلتفرم

مانند هر روش بازاریابی دیگری برای اجرای افیلیت مارکتینگ به یک برنامه جامع و یک پلتفرم برای معرفی محصول و خدمات نیاز دارید. در اولین مرحله باید بستر مناسب برای معرفی محصول و خدمات مشتری را انتخاب کنید که می‌تواند شامل یکی از شبکه‌های اجتماعی باشد که در حال حاضر در آن فعالیت مستمر و موفق دارید.

از جمله شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند برای افیلیت مارکتینگ مورد استفاده قرار گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • TikTok
  • Pinterest
  • YouTube

برای انجام افیلیت مارکتینگ در هر یک از شبکه‌های اجتماعی فوق می‌توانید از یک پلتفرم استفاده کنید که به شما امکان دسترسی به ده‌ها هزار کاربر را می‌دهند. در ادامه برخی از متداول‌ترین و مهم‌ترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ معرفی خواهند شد.

  • ShareA Sale: این پلتفرم افیلیت مارکتینگ در شیاگو مستقر بوده و فعالیت خود را از سال 2000 آغاز کرده است. پلتفرم ShareA Sale با بیش از 4.000 فروشنده در ارتباط بوده و طیف وسیعی از محصولات را عرضه می‌کند. میزان کمیسیون این پلتفرم به‌طورمتوسط بین 5% تا 20% است.
  • AWIN: یک پلتفرم افیلیت مارکتینگ جهانی است که به بیش از 15.000 تبلیغ‌کننده دسترسی دارد. این پلتفرم انواع محصولات از جمله مد و زیبایی، بیمه و تجارت الکترونیک، فناوری و سفر را پوشش می‌دهد و نرخ کمیسیون آن به‌طور‌متوسط 5% است.
  • Amazon Associates: این پلتفرم افیلیت مارکتینگ که توسط شرکت آمازون راه‌اندازی شده شرایط و ضوابط بسیار سختگیرانه‌ای داشته اما در مقابل درصد کمیسیون پایین‌تری در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها دریافت می‌کند. درصد کمیسیون پلتفرم همکاری در فروش Amazon Associate بسته به نوع محصول متفاوت بوده و نهایتاً 5% خواهد بود.
  • CJ Affiliate: Commission Junction یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ است که ناشران تبلیغات در آن سالانه بیش از 1.8 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنند. نرخ کمیسیون این پلتفرم عدد مشخصی نداشته و بسته به نوع محصول و خدمات متفاوت خواهد بود.
  • Peerfly: این پلتفرم به‌عنوان سریع‌ترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ شناخته می‌شود. Peerfly دسترسی گسترده‌ای به طیف وسیعی از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد. این پلتفرم بسیار تخصصی است و بنابراین برای کسب‌وکارهایی که تازه فعالیت خود را آغاز کره‌اند، مناسب نخواهد بود. درصد کمیسیون این پلتفرم متفاوت است.
  • Sovrn//Commerce: یک شبکه یا پلتفرم افیلیت مارکتینگ است که صدها هزار فروشنده و ناشر تبلیغات همکاری می‌کند. Sovrn به معیارهای عملکرد دقیق دسترسی دارد تا شما بیشترین درآمد را کسب کنید. نرخ کمیسیون در این پلتفرم متفاوت است.
  • JVZoo: یک شبکه همکاری در فروش بسیار گسترده است که با بیش از 800 هزار شرکت فعال همکاری دارد. این پلتفرم با بهره‌مندی از هوش مصنوعی طیف وسیعی از محصولات را تبلیغ می‌کند. نرخ کمیسیون در JVZoo متفاوت است.
  • چاوش: پلتفرم چاوش یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ یکتانت است که در حوزه افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش فعالیت دارد. چاوش شرایطی را فراهم کرده تا برندها، سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف از طریق کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود از افیلیت مارکتینگ استفاده کنند.یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات این پلتفرم، کاهش هزینه‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای مختلف است. چون در این روش به ازای هر مقداری که فروش داشته باشید، کمیسیون پرداخت خواهید کرد.

 چگونه برای افیلیت مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا کنیم؟

محتوای مفید و هدف‌مند اهمیت زیادی در افیلیت مارکتینگ دارد چون به واسطه محتوایی که ناشر تبلیغات منتشر می‌کند، مخاطبان هدف تصمیم می‌گیرند که از سایت فروشنده بازدید کنند یا نه. بنابراین باید محتوایی تولید شود که علاوه‌بر جذابیت برای کاربران باعث ترغیب آن‌ها برای کلیک روی لینک و انتقال آن‌ها به سایت یا پیج فروشنده شود.

با توجه به اینکه در افیلیت مارکتینگ، مشتری محصول و خدمات مشخصی را ارائه می‌دهد، بنابراین در قدم اول باید ناشر تبلیغاتی را انتخاب کند که در حوزه‌ مرتبط با مشتری فعالیت دارد. به این ترتیب می‌توانید جامعه مخاطبان هدف‌مند را داشته باشید.

برای تولید محتوای ارزشمند برای افیلیت مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی، قواعد مشخص و یکسانی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

راهکارهایی برای تولید محتوای غنی برای افیلیت مارکتینگ

  • یافتن Niche بازار هدف: غیر از بازار اصلی که در آن مشغول به فعالیت هستید، باید Niche بازار کسب‌وکار خود را نیز بیابید. جایی که رقبای شما برای جذب مشتری هنوز به آن دست نیافته‌اند و مملو از کاربرانی است که مانند یک مشتری بالقوه برای شما خواهند بود.
  • تولید محتوای ارزشمند: بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای تولید محتوا نیرو جذب می‌کنند تا محتوایی متفاوت و ارزشمند و هدف‌مند تولید شود. اما اگر این امکانات را در اختیار ندارید جای نگرانی نیست چون بسیاری از ناشران تبلیغات می‌توانند برای تولید محتوای مورد نیاز شما اقدام کنند.
  • سئو کردن وب‌سایت و بستر عرضه محصول و خدمات: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در انواع روش‌های بازاریابی در نظر داشته باشید، لندینگ پیج سایت شماست. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است که وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود با صفحه‌ای روبرو شود که می‌توانید نیازها و خواسته‌های او را پوشش دهد. این امر می‌تواند بخش دوم تلاش شما برای جذب و نگهداشت مشتری و ترغیب او به خرید باشد.
  • تولید محتوای موبایل فرندلی: در حال حاضر بیش از 50% ترافیک ورودی سایت‌ها از دستگاه‌های تلفن است بنابراین نه تنها در مورد افیلیت مارکتینگ بلکه در مورد سایر روش‌های بازاریابی نیز باید محتوایی تولید کنید که در موبایل به درستی نمایش داده می‌شود.
  • نوشتن یک CTA برجسته: علاوه‌بر محتوای مناسب که می‌تواند شامل بنر تبلیغاتی یا ویدئو باشد، باید یک اقدام به عمل جذاب و قابل توجه طراحی کنید. CTA همان چیزی است که کاربران را به کلیک روی لینک و ورود به سایت فروشنده ترغیب می‌کند.

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی همکاری در فروش داشته باشند؟

هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش برای کسب‌وکارها وجود ندارد. بنابراین هر کسب‌وکاری با هر نوع محصول و خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند از این شیوه نوین بازاریابی استفاده کند. به‌عنوان نمونه می‌توان به همکاری در فروش گوشی، همکاری در فروش لوازم آرایشی، همکاری در فروش لباس و همکاری در فروش خودرو اشاره کرد. با توجه به دنیای گسترده محصولات و خدماتی که هر روزه توسط کسب‌وکارهای مختلف عرضه می‌شود این‌ها تنها نمونه‌های کوچکی از مواردی هستند که امکان استفاده از افیلیت مارکتینگ برای فروش محصولات خود را خواهند داشت.

 

جمع‌بندی:

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روش‌های نوین بازاریابی است که استفاده درست و اصولی از آن می‌تواند به‌راحتی هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکارها را کاهش داده و در مقابل به فروش مستقیم منجر شود. در این مقاله به بررسی انواع شیوه‌های کسب درآمد از این روش پرداختیم و پلتفرم‌های خارجی را معرفی کردیم که با جامعه بزرگی از کاربران و فروشندگان در ارتباط هستند. در انتها نیز پلتفرم چاوش را معرفی کردیم که توسط هولدینگ یکتانت راه‌اندازی شده و با فروشگاه‌های معتبر بسیاری همکاری دارد. بنابراین اگر مایلید از این روش بازارایابی برای برندسازی، جمع‌آوری لید یا افزایش فروش مستقیم استفاده کنید، چاوش بهترین انتخاب برای کسب‌وکار شما خواهد بود.

منابع:

neilpatel ، bloggingwizard ، searchenginejournal ، easyaffiliate ، namecheap ، optinmonster

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.