آشنایی با اصطلاحات رایج تلگرام (Telegram)

تلگرام در میان پنج پیام‌رسان محبوب و برتر دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و امروزه درصد زیادی از افراد در سراسر دنیا از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. از آنجایی که این پیام‌رسان خاستگاه خارجی دارد، پر از اصطلاحات عامیانه انگلیسی و تخصصی است که خیلی از آن‌ها برگردان فارسی ندارند و به همان صورت در بین کاربران تلگرام جا افتاده است.

با نگاه به قابلیت‌های زیاد تلگرام، این برنامه طرفداران زیادی بین ایرانیان دارد. با وجود محبوبیت و کاربرد فراوان این پیام‌رسان در کشورمان، ممکن است اصطلاحی به گوش شما بخورد که تا به حال آن را نشنیده‌اید. در این مطلب سعی داریم شما را با رایج‌ترین اصطلاحات تلگرام بیشتر آشنا کنیم تا هنگام استفاده از این برنامه کارآمد، دچار سردرگمی نشوید. البته پیش از هرچیز، ابتدا لازم است تلگرام خود را آپدیت کنید.

ویو (view)

یکی از اصطلاحات تلگرامی که ممکن است زیاد آن را شنیده باشید، اصطلاح ویو است. در پایین تمامی پست‌‌های منتشر شده در تلگرام، سمت راست علامت یک چشم وجود دارد که کنار آن عددی نوشته شده است. این عدد نشان دهنده تعداد افرادی است که این پست را مشاهده کرده‌اند.

پیام پین شده (pinned message)

 در نسخه‌ها‌ی جدید تلگرام، مدیران می‌توانند یک پیام مهم و ضروری را بطور موقت یا دائم در بالای گروه نگه دارند یا به اصطلاح پین کنند. برای این کار مدیر روی یک پیام را کلیک کرده و گزینه‌ی Pin Message را انتخاب می‌کند. پیام پین شده تا زمانی که مدیر بخواهد، در بالای آن گروه نمایش داده می‌شود.

ریپورت (Report)

ریپورت یکی از پرکاربردترین اصطلاحات تلگرامی است. به گزارشی که مخاطبان تلگرام برای ارسال پیام‌های ناخواسته به تلگرام ارسال می‌کنند، معمولا ریپورت کردن می‌گویند. چرا که اگر تلگرام کاربری را مخرب شناسایی کند، محدودیت‌هایی برای وی اعمال خواهد کرد. برای مثال اجازه چت کردن با کسانی که شماره‌ی او را در گوشی خود ذخیره ندارند، نمی‌دهد.

شناسه یا آیدی (ID)

 هر کاربر در تلگرام یک مشخصه دارد که منحصر به خود اوست و دیگر کاربران با جستجوی آن یا کلیک روی آن می‌توانند با فرد به‌صورت خصوصی ارتباط برقرار کنند. برای این کار می‌توانید از طریق تنطیمات (Setting)  وارد قسمت یوزرنیم (Username) شوید و برای خود یک آیدی بسازید.

برای نوشتن یوزرنیم هرکس در گروه، چت شخصی با دیگران یا هر جایی، کافیست قبل از شناسه ایشان یک (@) قرار دهید. در نهایت افراد با کلیک بر روی آن به راحتی وارد صفحه‌ی چت خصوصی (Pv) صاحب یوزرنیم می‌شوند.

پیام خصوصی (pv)

فرض کنید شما آیدی تلگرام یکی از دوستانتان را در اختیار دارید و به او پیام می‌دهید و این پیام صرفا برای او ارسال خواهد شد که به آن پیام خصوصی یا همان پی وی (private) گفته می‌شود و دیگران قادر به دیدن آن نیستند. اما اگر همان پیام در گروه قرار داده شود دیگر خصوصی نیست و تمام اعضای گروه قادر به دیدن آن هستند.

ریپلای (reply)

ریپلای در تلگرام به معنای پاسخ دادن است. با قابلیت ریپلای می‌توان به هر نوع پیام یا دیدگاه دیگران به صورت مشخص، پاسخ ارسال کرد.

ممبر یا اعضای گروه (member)

به تعداد اعضای هر گروه در تلگرام ممبر می‌گویند. هنگامی که یک گروه را در تلگرام باز می‌کنید، در قسمت بالا، دقیقا زیر اسم گروه تعداد اعضای آن نوشته شده است.

اعضا کانال (subscribers)

به افرادی که در کانال‌های تلگرامی عضو می‌شوند، سابسکرایبر (subscribers) می‌گویند. اگر در کانال‌های تلگرامی عضو شده باشید، هنگامی که صفحه کانال را باز می‌کنید، می‌بینید که زیر اسم کانال تعداد اعضایی که به این کانال پیوسته‌اند یا به اصطلاح subscribe شده‌اند، نوشته شده است.

مسدود یا بلاک (block)

بلاک کردن به معنای مسدود کردن است. ممکن است گاهی پیش بیاید که دوست نداشته باشید فردی خاص به شما پیام بدهد یا برای شما ایجاد مزاحمت کند. در این صورت به راحتی می‌توانید شخص را مسدود یا بلاک کنید و امکان ارسال پیام را از شخص مقابل بگیرید. برای اینکار کافیست روی آی‌دی یا تصویر فرد موردنظر بزنید تا وارد پروفایلش شوید. سپس گزینه block contact را انتخاب کنید.

کا

به هر هزار بازدیدی که از یک پست انجام می‌گیرد اصطلاحا 1 کا گفته می‌شود. بطور مثال عدد 15.1 کا به این معنی است که 15100 نفر آن پست را دیده‌اند.

اصطلاحات در زمینه تبلیغات گسترده تلگرام

 بنر

هدف از تبلیغات در تلگرام دیده شدن توسط مخاطبان و تبدیل شدن آن‌ها به مشتری یا دنبال‌کننده است. هر چه محتوای این تبلیغات جذاب‌تر باشد، احتمال جذب مخاطب بیشتر خواهد بود. برای دیده شدن تبلیغات و جلب توجه کاربران می‌توان از یک تصویر، ویدیو یا تصاویر متحرک (GIF) که اصطلاحا بنر نامیده می‌شوند، استفاده کرد. بهترین شکل برای تبلیغات، ترکیب بنر و کپشن است.

هایپرلینک در تلگرام

این تبلیغ به شکل پیامی است که قسمتی از متن آن به صورت لینک در آمده و اصطلاحا به آن هایپر لینک می‌گویند و قابلیت کلیک شدن دارد.

ریپ

ریپ که در واقع مخفف کلمه ریپلای است، یکی از اصطلاحات رایج تلگرام در زمینه تبلیغات به حساب می‌آید. به متون تبلیغاتی کوتاه که با لینک همراه هستند، ریپ می‌گویند.

یکی از راهکارها برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر در تبلیغات تلگرامی، استفاده از تبلیغ بنری و ریپ به صورت همزمان است. در این حالت متنی کوتاه و متفاوت همراه با بنر تبلیغاتی به کانال‌ها داده می‌شود تا بر محتوای بنر تاکید کند.

ریشات (reshot)

ریشات به معنای ارسال مجدد است. اگر تبلیغی دارای محدودیت پست باشد، ادمین کانال در صورت رد شدن محدودیت تبلیغ، آن را ریشات می‌کند. به این صورت که ادمین تبلیغ را مجدد در کانال قرار می‌دهد و به اصطلاح آن تبلیغ را در کانال خود پایین می‌کشاند.

شات(shot)

شات خلاصه شده‌ی کلمه‌ی اسکرین شات است. کانال‌ها پس از اتمام تبلیغات، اسکرین‌شاتی از تبلیغ می‌گیرند که طبق آن، تعداد ویویی که تبلیغ به خود اختصاص داده است را مشخص می‌کند. سپس بر اساس تعداد ویو، پرداخت انجام می‌شود.

حالت انتشار تبلیغ در تلگرام

تبلیغات پست آزاد

در این نوع تبلیغات که تقریبا بازدهی پایینی دارند، ادمین کانال مجاز است پس از قرار دادن پیام تبلیغاتی در کانال، هر تعداد پستی که بخواهد بگذارد. در تبلیغات پست آزاد، پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، تبلیغ به اصطلاح دفن می‌شود و تعداد بازدید آن پایین می‌آید.

تبلیغات با محدودیت پستی

یکی دیگر از انواع تبلیغات رایج در کانال‌های تلگرامی، تبلیغات با محدودیت پستی است که ادمین پس از درج تبلیغ در کانال صرفا مجاز به انتشار تعداد مشخصی پست خواهد بود تا راندمان تبلیغ کاهش نیابد. واضح است که هر چه تعداد پست کمتری بعد از تبلیغ شما منتشر شود، بازده تبلیغ بالاتر خواهد رفت.

تبلیغ پست آخر

پر بازده‌ترین و گران‌ترین تبلیغ در تلگرام، تبلیغ پست آخر است. در این نوع تبلیغ، ادمین کانال تلگرامی حق انتشار هیچ پستی بعد از تبلیغ شما را ندارد. این امر باعث می‌شود هرکسی کانال را باز می‌کند، تبلیغ شما به چشمش بخورد. از این رو تاثیرگذاری این تبلیغ بیشتر است.

نمونه بنر تبلیغاتی تلگرام

نمونه‌های بنرهای تلگرامی را حتما بارها در کانال‌های مختلف دیده‌اید. با این حال مرور کردن چند نمونه از این بنرها در این بخش خالی از لطف نیست.

بنری که در پایین می‌بینید متعلق به بازرگانی کفش بانه است که در کانال تلگرامی آکادمی ترانه با آیدی tgacademy با 192 هزار عضو قرار گرفته است. همانطور که پیش‌تر گفته شد بهترین نوع تبلیغ ترکیب بنر و کپشن است، این تبلیغ نیز دارای کپشن است.

این تبلیغ که از نوع ترکیبی بنر و کپشن است، در کانال آچار فرانسه ( wrenchf) با 86 هزار عضو قرار داده شده که مربوط به فروش عسل طبیعی توسط یک زنبوردار است.

بنر تبلیغاتی بعدی مربوط به نوین هاب یک پلتفرم جامع مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که تبلیغ آن در کانال تلگرامی دیجیاتو (digiato) با حدود 56 هزار عضو درج شده است. نوین‌هاب یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات مرتبط با آموزش فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید.

این بنر تبلیغاتی مربوط به گروه فرادرس بوده که خدمات آن عرضه انواع بسته‌های آموزشی است. این بنر تبلیغاتی در کانال @official book 112 هزار عضو قرار داده شده است.

بنر تبلیغاتی بعدی مربوط استخدام مشاوره تلفنی می‌باشد که از سوی ربات استخدام @estekhdam_ir_bot در کانال کاف با 543 هزار اعضا پست شده است.

بنر تبلیغاتی بعدی مربوط به شرکت نوبار است که خدمات مربوط به حمل‌ونقل بار و اسباب‌‎کشی را انجام می‌دهد. این تبلیغ در کانال تهران نیوز (Thrannews-ir)، با 279 کا دنبال کننده درج شده است که براساس این تبلیغ شما با وارد کردن شماره همراه خود در سایت نوبار یک کد تخفیف به همراه یک شانس در قرعه‌کشی آیفون 13 بدست خواهید آورد.

بنر تبلیغاتی بعدی مربوط به فروشگاه آی تی کاشفی که یک فروشگاه فروش لپ تاپ است، تعلق دارد. این تبلیغ در کانال طنز جعفرآباد @jafarabad با 222 هزار مخاطب درج شده است.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم که اصطلاحات رایجی که در تلگرام وجود دارند را بیان کنیم و برای هر کدام توضیح مختصری ارائه دهیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. شما چه اصطلاحات دیگری در تلگرام می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را در این‌باره با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.