آموزش جذب مشتری با استوری اینستاگرام

از سال 2016 که قابلیت استوری به اینستاگرام اضافه شد، این ابزار توانست انقلابی تازه در این شبکه اجتماعی ایجاد و مخاطبان زیادی را علاقه‌مند به استفاده از آن کند. طبق آماری که در سال 2021 اعلام شد، روزانه بیشتر از 500 میلیون استوری در این شبکه اجتماعی منتشر می‌شود که اهمیت و جذابیت این نوع محتوا را نشان می‌دهد. اگر شما نیز یک پیج کاری دارید، باید بدانید استوری ابزاری است که باعث می‌شود فروش‌تان افزایش یابد. کافی است راه و رسم فروش از استوری را یاد بگیرید که در این مقاله مفصل دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.

چرا فروشگاه‌های اینستاگرامی نباید از استوری غافل شوند؟

شما می‌توانید در اینستاگرام، به دو صورت پست و استوری محتوا منتشر کنید. محتوایی که به‌عنوان پست منتشر می‌شود، حالت رسمی تری دارد. ولی در استوری به این شکل نیست. معمولاً محتوای استوری، محتوای غیر رسمی و صمیمی‌تری است. همین عامل دوستانه استوری، باعث می‌شود بتوانید روی مخاطبانتان تأثیر بگذارید و آن‌ها را با خود همراه کنید. به جز این مورد، موارد دیگری که در ادامه معرفی می‌کنیم باعث می‌شود نرخ فروش از استوری در پیج‌های فروشگاهی به طرز قابل توجهی افزایش یابد و این اهمیت استفاده استوری را برای پیج‌های فروشگاهی نشان می‌دهد.

 

معرفی بهتر محصول

الگوریتم اینستاگرام در این سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است. به همین خاطر معمولاً پست‌هایی را که شما با آن‌ها کمتر تعامل داشته باشید در قسمت فید اینستاگرام خیلی پایین‌تر از بقیه به شما نشان می‌دهد و شما آن‌ها را نمی‌بینید. ولی در استوری این قضیه کمتر اتفاق می‌افتد و معمولاً اکثر استوری‌های کسانی را که فالو کردید از دست نخواهید داد.

معمولاً اکثر مردم نیز این عادت شما را دارند و وقتی وارد اینستاگرام می‌شوند، اول از همه استوری‌ها را چک می‌کنند. بعد از اینکه تمام استوری‌ها مشاهده شد، سراغ پست‌ها می‌روند. با این ترفند شما به راحتی می‌توانید با ساخت استوری فروش محصول، خدمات و محصولات خود را به فالوورهایتان معرفی کنید.

 

افزایش تعامل پیج

معمولاً افراد پیش از آن‌که محصولی را خریداری کنند، راجع به آن تحقیق می‌کنند. اگر خرید حضوری باشد از خود فروشنده سؤالاتی راجع به کیفیت و قیمت محصول می‌پرسند. در فضای مجازی نیز این اتفاق مرسوم است. ممکن است پرسشی برای مخاطب پیش بیاید و بخواهد از چند و چون آن محصول با خبر شود. در این شرایط او باید چه کاری انجام دهد؟

در اینجا اهمیت استوری بیش از پیش نمایان می‌شود. شما زمانی که یک استوری جذاب برای فروش منتشر می‌کنید، مخاطب می‌تواند با ریپلای کردن آن، سؤال خود را از شما بپرسد. این بهترین راه برای فروش از استوری اینستاگرام است. زیرا مخاطب با پای خودش پیش شما آمده و اینجا هنر شماست که با گفتگو اعتمادش را جلب و برای خرید ترغیبش کنید.

طبق تحقیقات انجام شده جذب مشتری جدید، 5 برابر حفظ مشتری موجود هزینه دارد. اگر مخاطبی از خدمات شما تجربهٔ مثبتی داشته باشد، این تجربه را با حداقل 6 نفر از نزدیکان خود به اشتراک می‌گذارد. ولی از سوی دیگر یک مشتری با تجربه بد، تجربه خود را با حداقل 15 نفر در میان می‌گذارد. به همین خاطر پاسخ دادن به سؤالات مشتری و اهمیت دادن به نظرات او، در افزایش تعامل و حفظ مشتری نقش به سزایی دارد.

استوری گذاشتن و تعامل داشتن با مخاطب یکی از راه های افزایش فروش در اینستاگرام است

ماندگار کردن فالوورها

برخی اوقات افرادی که پیج فروشگاهی دارند، به خاطر کمبود محصول نمی‌توانند به طور مرتب محتوایی در پست منتشر کنند. به مرور زمان مخاطب وقتی با پیجی مواجه می‌شود که فعالیت زیادی ندارد، آن پیج را آنفالو خواهد کرد. به همین خاطر ابزار استوری در اینجا به کمک این افراد خواهد آمد.

شما اگر پیج فروشگاهی دارید، باید بدانید پست‌های یک پیج اینستاگرام، حکم ویترین مغازه را دارد و به همین خاطر نمی‌توانید هر پستی را منتشر کنید. ولی در استوری اینگونه نیست و دست شما برای تولید محتوا بسیار بازتر است. به همین خاطر بهتر است محتواهایی را که حالت غیر رسمی و دوستانه تری  دارند در استوری منتشر کنید.

اگر شما نیز با این شرایط مواجه شدید اصلاً نگران نباشید. به‌عنوان مثال شما می‌توانید هفته‌ای 1 الی 2 بار پست بگذارید. ولی در استوری حضوری پر رنگ داشته باشید. با این روش مخاطب هر روز از شما محتوایی مشاهده می‌کند و می‌توانید او را در پیجتان ماندگار کنید. همچنین می‌توانید محصولات قدیمی‌تری را که در گذشته پست کردید، در استوری دوباره منتشر کنید. با این روش می‌توانید همچنان شانس فروش از استوری را برای خود نگه دارید.

 

امکانات جذاب

اگر بخواهیم امکانات پست و استوری را با همدیگر بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اصلاً قابل مقایسه نیستند. شما در استوری امکانات بسیار زیادی در اختیار دارید که روز به روز هم در حال افزایش است. امکاناتی مثل قرار دادن لینک در استوری، گذاشتن هشتگ، استفاده از مدل‌های مختلف نظرسنجی و کلی امکانات دیگر.

اگر شما یک پیج فروشگاهی دارید هر یک از این مواردی که الان برای شما ذکر کردیم می‌تواند به افزایش فروش از استوری منجر شود. کافی است بدانید هر کدام از این قابلیت‌ها را در کجا باید استفاده کنید تا بیشترین بهره را ببرید.

 

چگونه از قابلیت‌های استوری اینستاگرام برای جذب مشتری استفاده کنیم؟

یکی از دلایلی که افراد تمایل بیشتری به استوری گذاشتن به جای پست دارند، قابلیت‌های جذاب استوری اینستاگرام است. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند تعامل و فروش از استوری پیج‌های فروشگاهی خیلی راحت افزایش یابد.

 

1- استفاده از هشتگ در استوری

اگر در استوری هشتگ استفاده کنید سپس کسی همان هشتگی که شما در استوری پیجتان گذاشته‌اید را سرچ کند، می‌تواند استوریتان را مشاهده کند. آن هم بدون اینکه پیجتان را فالو کرده باشد. حالا فرض کنید شما عکس محصولی مانند شال را در استوری گذاشته‌اید. کافی است از هشتگ #شال_نخی در استوری استفاده کنید.

هشتگ گذاری در استوری یکی از راه هایی است که به فروش از استوری کمک می کند

 

برای گذاشتن هشتگ در استوری، کافی است به قسمت استیکرهای استوری بروید. سپس روی استیکر هشتگ کلید کنید. در اینجا باید هشتگی را بنویسید که فکر می‌کنید مرتبط و مناسب محصولتان است. به همین سادگی شما با استفاده از هشتگ مرتبط، شانس فروش از استوری خود را افزایش داده‌اید.

 

2- لینک سایت فروشگاه در استوری

ساخت استوری فروش محصول یکی از ترفندهایی است که می‌توانید مخاطب‌های خود را به خرید ترغیب کنید. حال فرض کنید موفق به اجرای این کار شدید. چگونه می‌خواهید پروسه خرید را یک قدم جلوتر ببرید؟ قرار دادن لینک در استوری، یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید مشتری‌های خود را از پیج اینستاگرام به سمت سایت فروشگاهی خود هدایت کنید.

ابزار لینک استوری اینستاگرام، این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا هر لینکی را که مدنظرتان است در آن قرار دهید. تا چندین ماه پیش این قابلیت فقط برای پیج‌هایی که بیش از 10 هزار فالوور داشتند، فعال بود. ولی اینستاگرام تصمیم گرفت که همه پیج‌ها اعم از شخصی یا تجاری از آن بهره‌مند شوند.

برای استفاده از لینک در استوری، کافی است به قسمت استیکرهای استوری بروید. سپس روی استیکر LINK کلیک کنید. در قسمت url، لینک دلخواه خود را بنویسید. بعد از وارد کردن لینک، پایین آن یک گزینه‌ای به اسم «Customer sticker text» برای شما فعال می‌شود. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که یک متن برای لینک خود بنویسید. این کار یک call to action بسیار مناسب برای استوری شما است و یکی از راه‌های افزایش فروش از استوری اینستاگرام محسوب می‌شود.

به‌عنوان مثال فرض کنید شما یک پیج فروش لباس دارید. چند نمونه از لباس‌هایی را که به تازگی در فروشگاه اضافه کردید در استوری منتشر می‌کنید. بعد از اینکه توانسته‌اید خوب مخاطب را درگیر کنید، در اسلاید آخر اعلام می‌کنید برای دیدن مدل‌های بیشتر از طریق این لینک وارد سایت شوید. به همین راحتی با ساخت استوری جذاب برای فروش، روزانه می‌توانید فروش خود را افزایش دهید.

 

گذاشتن لینک در استوری یکی از راه های فروش از استوری اینستاگرام است

 

3- قرار دادن انواع نظرسنجی

یکی از چالش‌های هر تجارتی، گرفتن بازخورد از مشتریان است. بعضی اوقات بسته به شرایط نیاز است که این کار بسیار سریع انجام شود. به همین خاطر چند سال قبل، اینستاگرام از قابلیت Poll و quiz رونمایی کرد. شما با استفاده از این ویژگی می‌توانید سؤال‌های مختلفی از فالوورهای خود بپرسید. ولی ابتدا باید جواب‌های خود را بررسی و بهینه کنید.

به‌عنوان مثال فرض کنید که شما یک پیج فروش شال زنانه دارید. جدیداً چندین مدل شال را به محصولات خود اضافه کرده‌اید. حال می‌خواهید بدانید کدام مدل در نظر مشتریان محبوب‌تر است. مدل A یا مدل B یا C؟ شما با استفاده از این نظرسنجی به سادگی متوجه سلیقه آن‌ها خواهید شد.

برای استفاده از استیکرهای نظرسنجی مانند Poll و quiz، کافی است وارد قسمت استیکرهای استوری شوید. استیکر Poll را انتخاب کنید. سپس داخل گزینه‌ها، جواب‌هایی که فکر می‌کنید مخاطب به آن‌ها پاسخ خواهد داد را بنویسید. به همین سادگی شما یک استوری جذاب برای افزایش فروش خود طراحی کرده‌اید.

 

یکی از راه های افزایش بازدید و فروش از استوری گذاشتن نظرسنجی های جالب است

یکی دیگر از ابزارهای نظرسنجی از کاربر، باکس سؤال (question box) است. این گزینه مثل حالت‌های قبلی چندگزینه‌ای نیست. مخاطب می‌تواند نظر یا جواب خود را درون آن باکس سؤال بنویسد. به عنوان مثال شما مسابقه‌ای برگزار می‌کنید و از مخاطبان سؤالی می‌پرسید. شرط برنده شدن آن هم جواب دادن درست به سؤال شما است. با استفاده از این ترفند آن‌ها برای برنده شدن، در مسابقه شما شرکت خواهند کرد.

 

اگر به دنبال ساخت استوری فروش محصول هستید حتما از باکس سوال در آن استفاده کنید تا باعث افزایش تعامل بین شما و مخاطب شود

 

4- فیلترهای جذاب

امروزه افراد عادی تا بلاگرهای معروف و پیج‌های تجاری برای زیبا کردن استوری‌های خود، از فیلتر و افکت استفاده می‌کنند. برخی از این افکت‌ها برای تغییر رنگ عکس‌ یا افزایش کیفیت استفاده می‌شود ولی برخی دیگر واقعیت مجازی (AR) است. یعنی برخی تصاویر و انیمیشن‌ها به صورت شما یا محیط اضافه می‌شود.

فعال کردن افکت‌های اینستاگرام اصلاً سخت نیست. کافی است وارد استوری پیجتان شوید. یک عکس از خود بگیرید. همچنین می‌توانید از عکس‌های آماده نیز استفاده کنید. در پایین صفحه آیکون‌های دایره‌ای شکلی مشاهده می‌کنید. این آیکون‌ها همان فیلترها هستند. با لمس هر فیلتر (افکت)، می‌توانید پیش نمایشی از فیلتر روی صورت خود یا محیط ببینید. برای عکس گرفتن با فیلتر باید دکمه وسط را یک بار لمس کنید ولی برای فیلم گرفتن باید تا زمان تمام شدن فیلم دکمه وسط را نگه دارید. به همین راحتی می‌توانید یک استوری جذاب برای فروش ایجاد کنید.

 

استفاده از فیلترهای زیبا یکی از راه های استوری جذاب برای فروش است

 

چگونه تعامل و فروش از استوری را افزایش دهیم؟

رسیدیم به قسمت جذاب ماجرا و امیدواریم تا اینجا خسته نشده باشید. تا این مرحله متوجه شدیم که می‌توانیم با کمک ابزارهای اینستاگرام میزان فروش از استوری افزایش دهیم. ولی چگونه هم نرخ فروش و هم تعامل را بالا ببریم؟

 

پشت صحنه

دقت کرده‌اید بعد از پایان هر فیلم یا سریالی، پشت صحنه آن را به مخاطب نشان می‌دهند. به نظر شما دلیل این کار چیست؟ چرا خیلی از افراد عاشق دیدن قسمت‌های پشت صحنه فیلم‌ها هستند. دلیل آن کنجکاوی است. معمولاً این گونه افراد دوست دارند زوایایی را که در فیلم از دید آن‌ها پنهان مانده مشاهده کنند.

شما هم اگر پیج فروشگاهی دارید، این فرصت را از دست ندهید. مردم عاشق دیدن پشت صحنه هستند. به‌عنوان مثال اگر شما یک خانم خانه‌دار هستید که در منزل کیک‌های خانگی زیبا و خوشمزه‌ درست می‌کند. می‌توانید با گذاشتن فیلم‌های پشت صحنه از مراحل پخت کیک، مخاطب را بیشتر در استوری با خود همراه کنید. با این کار مخاطب متوجه می‌شود چه زحمتی برای محصولتان می‌کشید. همین امر می‌تواند او را ترغیب به ریپلای کردن استوری شما و سپس منجر به فروش از استوری شود.

 

گذاشتن فیلم و عکس از پشت صحنه کار باعث افزایش فروش استوری شما خواهد شد

 

رضایت مشتری

از گذشته تا به الان، راه‌های جدید زیادی برای بازاریابی اختراع شده است. ولی هنوز هیچ کدام به اندازه تبلیغات کلامی، تأثیر گذار نیستند. با علم به این موضوع شما می‌توانید پیام‌های تشکری را که مشتریان قبلی برای شما در دایرکت ارسال کرده‌اند در استوری منتشر کنید. این کار باعث افزایش اعتماد دیگر فالوورهای شما می‌شود و شانس فروش از استوری را برای شما افزایش خواهد داد.

به‌عنوان مثال در تصویر زیر پیام تشکر کاربری را می‌بینید که صاحب پیج به‌عنوان «رضایت مشتری» در استوری منتشر کرده است.

 

استوری رضایت مشتری باعث فروش از استوری شما می شود

 

محتوای تولید شده توسط کاربر

اگر پیج فروشگاهی دارید، با استفاده از استوری اینستاگرام می‌توانید تصاویر و ویدئوهایی از کسب‌وکارتان منتشر کنید و از طریق آن رابطه نزدیک‌تری با مشتریان خود برقرار کنید. با این کار یک تیر دو نشان زده‌اید. در ابتدا تعامل پیج تان را بالا برده‌اید سپس شانس فروش استوری را نیز برای کسب‌وکار خود افزایش داده‌اید.

گذاشتن نظرسنجی در استوری نه تنها باعث افزایش تعامل و ارتباط آن‌ها با شما می‌شود، بلکه می‌توانید قبل از راه اندازی خدمت یا آوردن محصول،  بیشتر با سلیقهٔ آن‌ها آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید با اشتراک گذاشتن جواب‌هایی که آن‌ها در باکس سوال نوشته‌اند، بحثی داغ را در استوری خود راه بیاندازید و کاری کنید فروش از استوری پیج تان راحت‌تر اتفاق بیفتد.

 

محتوای تولید شده توسط کاربر یکی از بهترین روش های برای فروش از استوری اینستاگرام است

 

نتیجه گیری:

اگر پیج فروشگاهی دارید، با استفاده از استوری اینستاگرام می‌توانید تصاویر و ویدئوهایی از کسب‌وکارتان منتشر کنید و از طریق آن رابطه نزدیک‌تری با مشتریان خود برقرار کنید. با این کار یبا یک تیر دو نشان زده‌اید. در ابتدا تعامل پیج تان را بالا برده‌اید و همچنین شانس فروش استوری را برای کسب‌وکار خود افزایش داده‌اید.

گذاشتن نظرسنجی در استوری نه تنها باعث افزایش تعامل و ارتباط آن‌ها با شما می‌شود، بلکه می‌توانید قبل از راه اندازی خدمت یا آوردن محصول،  بیشتر با سلیقهٔ آن‌ها آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن جواب‌هایی که آن‌ها در باکس سوال نوشته‌اند، بحثی داغ را در استوری خود راه بیاندازید و کاری کنید فروش از استوری پیج تان راحت‌تر اتفاق بیفتد.

 

منابع:

https://www.addthis.com/academy/7-ad-ideas-for-instagram-stories-that-boost-sales/

https://www.autogrow.co/tips-to-increase-sales-with-instagram-stories/

https://sproutsocial.com/insights/instagram-stories/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.