طراحی کمپین اینستاگرامی

راهنمای طراحی کمپین اینستاگرامی؛ به زبان ساده

«تبلیغات ویدیویی میهن با بازی رضا شفیعی‌ جم، در شبکه‌های اجتماعی در حال وایرال‌شدن است.»

«هر صفحه‌ای را که باز می‌کنیم از سالگرد تأسیس خانومی و بیلبوردهایش صحبت می‌کند.»

این‌ها، ممکن است یک تصور خطرناک در ذهن ایجاد کنند؛ این‌که تبلیغات هزینۀ بالایی را دارد و از عهدۀ شما خارج است. باید بگوییم که می‌توانید متناسب با بودجۀ خود و تنها در چند قدم ساده به طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی خود بپردازید و نتایج خوبی هم از آن دریافت کنید. 

در این مقاله، مراحل طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی و راه‌اندازی آن را توضیح می‌دهیم. با خواندن آن متوجه می‌شوید که چگونه می‌توان تبلیغات در اینستاگرام را به‌صرفه و با بازدهی بالا اجرا کرد.

کمپین اینستاگرامی یعنی چه؟

کمپین اینستاگرامی به مجموعه‌ اقداماتی گفته می‌شود که در بستر اینستاگرام انجام می‌دهید تا محصول یا خدمت خود را تبلیغ و معرفی کنید. این اقدامات اصولاً در یک بازۀ زمانی مشخص اجرا می‎شوند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. 

کمپین‌های اینستاگرامی با اهداف مختلفی برنامه‌ریزی می‌شوند؛ برای مثال آگاهی از برند، افزایش ترافیک ورودی سایت، ایجاد تعامل قوی با مخاطب یا فروش محصول یا خدمتی از شرکت. اما برای طراحی کمپین اینستاگرام باید چه کاری انجام دهید و چه مراحلی را طی کنید؟

مراحل راه اندازی کمپین اینستاگرام (۸ مرحله)

طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام در ۸ مرحله امکان‌پذیر است. دقت و تأمل در هر یک، موفقیت نهایی تبلیغ شما را تضمین می‌کند.

مراحل راه اندازی کمپین اینستاگرامی

مرحلۀ اول: تعریفِ واضح هدف

برای شروع باید هدف خود را به شکل واضح و شفافی مشخص کنید. آیا قصد راه‌اندازی «کمپین فروش اینستا» را دارید یا «کمپین افزایش فالوور اینستاگرام»؟ کلی‌گویی نکنید و با ذکر جزئیات، بگویید که چه انتظاری از این کمپین دارید. تعیین هدف، آن‌ هم با جزئیات، باعث می‌شود:

۱) در قدم‌های بعدی مثل نوع محتوا و کال‌تواکشن سردرگم نباشید و مسیر را درست تشخیص دهید. برای مثال در یک کمپین فروشی باید صفحۀ فرود یا لینک سایت را در تبلیغ قرار دهید و مسلماً اجرای آن در قالب استوری باشد؛ اما برای افزایش فالوور لازم است کاربران را به سمت صفحۀ اینستاگرام خود هدایت کنید.

۲) پارامترهای ارزیابی کمپین را مشخص می‌کند. آیا باید میزان ایمپرشن را برای سنجش کمپین در نظر بگیرید یا تعداد کلیک روی لینک را؟

۳) تمام مراحل کمپین را در کنترل داشته باشید و هر لحظه متوجه شوید که آیا تبلیغ روند درستی را پیش می‌رود یا نه. درصورت پیش‌آمد شرایط غیرمنتظره، می‌توانید به‌سرعت برای تغییر و بهینه‌سازی کمپین تصمیم بگیرید. تصور کنید که به دنبال فروش هستید اما به جای ترافیک سایت، تعداد فالوورهای صفحه در حال افزایش هستند؛ پس، باید ببینید مشکل از کجاست و در کدام مرحله ضعیف عمل کرده‌اید.  

۴) مخاطبان درستی را هدف قرار دهید و کمپینی مؤثرتر اجرا کنید. 

برند نایک، انواع محصولات ورزشی را برای بانوان و آقایان تولید می‌کند؛ اما در کمپین‌های خود مبنا را بر یکی از آن‌ها می‌گذارد. برای مثال نیم‌تنه‌های ورزشی بانوان یا کفش‌های فوتبالی. با این کار، می‌داند که چه مخاطبینی را قرار است جذب کند، چه محتوایی نیاز دارد و با کدام اینفلوئنسرها، بهترین جواب را می‌گیرد. با این حساب، کمپین هدفمندتر و با بازدهی بالاتری را اجرا می‌کند.

طراحی کمپین اینستاگرامی

مرحلۀ دوم: مشخص کردن مخاطبان هدف

حال که می‌دانید چه هدفی دارید باید به سراغ مخاطبان خود بروید. شناخت پرسونای مخاطب و مشخص‌کردن افرادی که به دنبال جلب توجه آن‌ها هستید، در تعیین سبک محتوا، لحن گفتار و انتخاب صفحات نشر به شما کمک می‌کند. 

 اگر حجم گسترده‌ای از مخاطبان را دارید پیشنهاد می‌کنیم بخشی از آن را انتخاب کنید. برای مثال آکادمی دیجیتال‌مارکتینگ دهبان را در نظر بگیرید. این آموزشگاه دوره‌های مختلفی از سئو، گوگل‌ادز یا دیجیتال‌مارکتینگ برگزار می‌کند. او در هر تبلیغ، روی یکی از این دوره‌ها تمرکز می‌کند و بخشی از جامعۀ هدف خود را مخاطب قرار می‌دهد.

 

برای این‌که به شناخت دقیق‌تری از مشتریان بالقوه و علایق آن‌ها برسید به صفحات رقبا نگاهی بیندازید، بازخوردهای دریافتی از کاربران را زیر نظر بگیرید، نظرسنجی کنید و A/B تست انجام دهید. 

 

مرحلۀ سوم: زمان‌بندی پروژه

بازۀ زمانی اجرای کمپین را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که چه زمانی به پایان برسد. البته، می‌توان بازۀ زمانی طولانی‌ای را در طراحی کمپین اینستاگرام در نظر گرفت؛ اما با چند کمپین با استراتژی کوتاه‌مدت به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد.

 این کار به فعالیت‌های تیم شما جهت می‌دهد، حس نهایی‌بودن در پروژه ایجاد می‌کند و به گروه انگیزه می‌دهد تا همه چیز را به‌موقع و سریع انجام دهند. از طرفی، وقتی تاریخ اتمامی برای کمپین می‌گذارید فرصت این را دارید که آن را آنالیز و ارزیابی کنید. با به‌کاربردن نتایج تحلیلی به‌دست‌آمده، در طراحی کمپین اینستاگرامی بعدی خود آگاه‌تر و مؤثر عمل خواهید کرد.

مرحلۀ چهارم: بودجه‌بندی پروژه

بودجه یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی به شمار می‌رود. هیچ کمپینی حتی آن‌هایی که در مقیاس بزرگ اجرا می‌شوند، بودجۀ نامحدود ندارند؛ پس، هنگام طراحی کمپین اینستاگرامی مشخص کنید که چه هزینه‌ای را می‌خواهید صرف آن کنید و بر اساس همین مقدار به مدیریت آن بپردازید. 

معمولاً شرکت‌ها در این بخش به کمپین‌های اجراشدۀ قبلی خود مراجعه می‌کنند. به قیمت تمام‌شدۀ هر فروش، افزایش فالوور یا دیگر پارامترهای لازم نگاهی می‌اندازند. سپس به هدف خود در این کمپین برمی‌گردند ببینند چند فروش یا فالوور می‌خواستند به دست آورند؟ با انجام محاسبات می‌توانند هزینۀ مورد نیاز خود را تخمین بزنند. 

ممکن است بگویید هیچ برآوردی از قیمت آن‌ها نداریم یا اصلاً کمپین مشابهی در این پلتفرم اجرا نکرده‌ایم. در این شرایط بهتر است هزینه‌ای کوچک صرف کرده و کمپین تست اجرا کنید. نتیجۀ به‌دست‌آمده از آن می‌تواند مبنای پیش‌بینی بودجۀ شما قرار گیرد.

مرحلۀ پنجم: تولید محتوای کمپین

حال وقت آن است که با توجه به اطلاعات مراحل قبل، محتوای کمپین را تولید کنید. محتوای تبلیغ در اینستاگرام ترکیبی از بنر، ویدیو و کپشن است. بنر یا عکسی که به‌عنوان کاور استفاده می‌کنید باید در بین حجم انبوهی از محتواهای دیگر توجه مخاطب را جلب کند و باعث توقف او شود. این نکات به شما کمک می‌کند که به این خواستۀ خود برسید:

  •  از بنرهای ساده استفاده کنید تا مخاطب در شلوغی آن گم نشود. 
  •  خیلی شفاف از مخاطب بخواهید که چه چیزی از او انتظار دارید؛ می‌خواهید صفحۀ شما را فالو کند، روی لینک کلیک یا شما را تگ کند؟ 
  • در کپشن یا متنی که روی بنر می‌آورید به مخاطب دلیلی بدهید برای اینکه با شما همراه شود.
  •  او را هیجان‌زده و برای انجام کال‌تو‌اکشن ترغیب کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر به مقاله نکات مهم طراحی بنر تبلیغاتی اینستاگرام رجوع کنید.

مرحلۀ ششم: طراحی لندینگ پیج

صفحۀ فرود یا لندینگ‌پیج، بار بزرگی از کمپین را بر دوش دارد؛ چرا؟ چون وقتی کاربر وارد آن می‌شود یعنی در مراحل قبلی خود خوب عمل کرده‌اید و موفق شده‌اید او را علاقه‌مند و کنجکاو کنید. در این صفحه باید ضربۀ نهایی را بزنید تا فرد خرید، ثبت نام یا نصب اپلیکیشن مورد نظرتان را انجام دهد. این صفحه بهتر است:

  • ساده باشد تا مخاطب را گیج نکند و باعث حواس‌پرتی او نشود.
  • عنوانی جذاب داشته باشد و به محض ورود مخاطب، او را تحت تأثیر قرار دهد.
  • فرم آن کوتاه باشد و در آن اطلاعات بی‌مورد از مخاطب نپرسید. 
  • کلید دعوت‌به‌اقدام آن مشخص و در چشم باشد. می‌توانید این کلید را 2 یا 3 بار در قسمت‌های مختلف صفحه روبه‌روی او قرار دهید.
  • اگر تبلیغ شما احتیاج به توضیحات تکمیلی دارد، حتماً در اینجا بیاورید. 
  • صفحۀ فرود باید ریسپانسیو باشد تا  کاربران موبایل و تبلت هم بتوانند به‌راحتی آن را بخوانند. 

مرحلۀ هفتم: مشخص کردن بلاگرها یا اینفلوئنسرهای همکار

ساخت کمپین در اینستاگرام فقط به مراحل قبلی و تولید محتوا ختم نمی‌شود؛ انتشار تبلیغ هم باید به شیوه‌ای درست صورت گیرد. هر قدر که محتوا مناسب باشد اگر کانال‌های نشر خوبی انتخاب نکنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسد. در این بین با هزینۀ نشر تبلیغ در اینستاگرام هم روبه‌رو هستیم. این هزینه، عدد یا فرمول ثابتی ندارد و عوامل متعددی مثل دسته‌بندی پیج، تعداد فالوورها، نرخ تعامل پیج یا نوع محتوا در آن نقش دارند. 

پلتفرم جریان این اطلاعات صفحات را در اختیارتان می‌گذارد تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید. در این سایت می‌توانید لیست اینفلوئنسرها را پس از ثبت‌نام در پنل با موضوعات مختلف، تعداد فالوورها و همچنین تعرفه‌ای که برای پست و استوری دارند، ببینید و برحسب بودجه‌ای که دارید برای تبلیغات تصمیم به همکاری بگیرید. 

صفحه دیسکاور جریان

مرحلۀ هشتم: آنالیز کمپین

یکی از دغدغه‌های همیشگی کسب‌وکارها در تبلیغات اینستاگرام دسترسی به نتیجه است. هر پیج یا اینفلوئنسری که تبلیغات شما را بر عهده دارند، باید در نهایت اینسایتی (Insight) از پست و استوری تبلیغ را برای شما ارسال کند؛ اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. بدون اطلاع از میزان ایمپرشن، تعداد کلیک و اطلاعاتی از این‌دست هم نمی‌توان برآورد درستی از نتیجه داشت و عملکرد کمپین را ارزیابی کرد.

 

پنل جریان این کار را برای شما راحت کرده است. اگر با این پلتفرم تبلیغات انجام دهید، به طور خودکار گزارش تبلیغات ثبت و در دسترس شما قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب، می‌توانید برای بهینه‌سازی آن یا طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی بعدی خود نکاتی را که باید، لحاظ کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راهنمای طراحی کمپین اینستاگرامی را در اختیار شما قرار گذاشتیم. هدف‌گذاری مناسب، انتخاب درست مخاطب، محتوای جذاب و کانال‌های نشر مرتبط با هم کمپینی هدفمند و پربازده می‌سازند. اگر در این مسیر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید از مشاورۀ رایگان جریان استفاده کنید.

 

منبع: 8-strategien

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.