ولاگر کیست

ولاگ چیست و ولاگر کیست؛ راه های ولاگر شدن در اینستاگرام

در پی راحت‌تر شدن تمام کارها، انسان‌ها ترجیح می‌دهند هر روز بیشتر از قبل فعالیت‌های اجتماعی خود را نیز راحت‌تر انجام دهند. مدتی پیش کاربران شبکه‌های اجتماعی برای دست یافتن به محتوای موردنظر خود متن‌های طولانی بلاگرهای مختلف را مطالعه می‌کردند. اما امروزه کاربران حوصله خواندن متون طولانی را ندارند و ترجیح می‌دهند به‌جای خواندن متن، ویدئو ببینند. در همین راستا ولاگرها توانسته‌اند به طرفداران زیادی برسند. بنابراین در این مطلب قصد داریم به بررسی ولاگ، ولاگری و راه‌های انجام آن بپردازیم.

تبلیغات اینستاگرامی خود را به جریان بسپارید

ولاگ چیست؟

ولاگ در واقع مخفف عبارت «Video Blog» به معنی تولید محتوای مبتنی بر ویدئو

ولاگر (Vlogger) کیست؟

اگر تصور کنیم که محتوای متنی و تصویری بلاگ‌ها تماماً به‌صورت ویدئو منتشر شوند، فردی که این ویدئوها را منتشر می‌کند، همان «ولاگر» خواهد بود. یعنی به‌جای اینکه در مورد موضوع خاصی بنویسیم، در مورد آن موضوع فیلم ضبط کنیم. به‌جای اینکه تصویر محصولی را به اشتراک بگذاریم و آن را تبلیغ کنیم، آن محصول را در دست گرفته و از خودمان فیلم می‌گیریم. البته می‌توانیم به‌جای خود، فقط از محصول و کاربردهای آن هم فیلم بگیریم. وقتی کلاً سروکار ما با فیلم و ویدئو باشد، ما یک ولاگر یا Vlogger خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: واینر کیست؛ به چه کسانی واینر گفته می‌شود

تفاوت بلاگ (Blog) با ولاگ (Vlog) چیست؟

تفاوت بلاگ با ولاگ چیست

بهتر است برای درک بهتر ولاگ و ولاگری، از تفاوت‌های بین ولاگ و بلاگ آگاه شویم. می‌توان گفت که بلاگ یا «Blog» یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی است که در آن صاحب بلاگ یا اصطلاحاً بلاگر «Blogger» به تولید محتوای همه‌رنگ درباره یک موضوع خاص می‌پردازد. این موضوع می‌تواند هرچیزی باشد؛ از زندگی شخصی گرفته تا سفر، غذا، محصولات زیبایی، مُد و لباس و… . شما اگر این بلاگ را مشاهده کنید، می‌بینید محتوا هم به‌صورت متن، هم تصویر، هم تلفیقی از این دو وجود دارد. حالا می‌رسیم به ولاگ؛ ولاگ‌ها همان بلاگ‌ها هستند با این تفاوت که تنها در آن‌ها می‌توانید ویدئو پیدا کنید. همانطور که در تعاریف فوق هم عنوان کردیم، صفحات ولاگ تنها شامل ویدئو هستند و نام «ولاگ» هم از ادغام دو کلمه «بلاگ+ویدئو» به‌وجود آمده است. یعنی اگر شما بخواهید یک بلاگ داشته باشید، مجازید برای تولید محتوای خود از هر فرمتی استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید یک ولاگ داشته باشید، باید خودتان را برای تولید ویدئوهای پی‌در‌پی آماده کنید.

تفاوت بلاگر و ولاگر در چیست؟

تفاوت بلاگر و ولاگر در تولید محتوا است. همانطور که گفتیم، بلاگرها به‌غیر از فیلم از عکس و متن هم می‌توانند استفاده کنند اما ولاگرها برای نشان داد هرچیزی، آموزش، معرفی محصول، معرفی خود یا هرچیز دیگر باید ویدئو بگذارند و مجاز به استفاده از متن یا تصویر خالی در پست‌های خود نیستند.

در ولاگ از چه حرف می‌زنیم؟

موضوع ولاگ‌ها می‌تواند به گستردگی موضوعات کل زندگی بشر باشد. در واقع هیچ محدودیتی برای حرف زدن در یک ویدئو ولاگی وجود ندارد. اگر شما تخصص خاصی داشته باشید، می‌توانید در مورد آن اطلاعاتی را ضبط کرده و با مخاطبین، فالوورها و طرفدارن خود به اشتراک بگذارید و از آن‌ها بازخورد بگیرید.
اگر تخصص خاصی ندارید، می‌توانید با افراد متخصص در زمینه موردعلاقه‌تان مصاحبه کرده و فیلم آن را به اشتراک بگذارید. زندگی شخصی خودتان، خانواده، کار، روزمرگی‌ها و دغدغه‌های شما نیز می‌تواند موضوع بحث و گفتگوی ولاگ شما باشد. در کشورهای آمریکای شمالی افرادی هستند که حتی با انتشار فیلم تمیز کردن مکانیکی یا گاراژ هم به طرفداران چند میلیونی دست یافته‌اند. همین یک موضوع کافیست تا به نامحدود بودن موضوع بلاگ‌ها پی ببرید. در ایران هم یک بلاگر توانسته با انتشار تصاویر و ویدئوهای روزمرگی‌های یک آبدارچی به شهرت برسد.

آیا هر تولید محتوای ویدئویی ولاگ محسوب می‌شود؟

مانند موضوع ولاگ، تولید محتوای ولاگی هم محدودیتی ندارد. شما می‌توانید با هر ادبیات رسمی و غیر رسمی با مخاطبان خود صحبت کنید (البته ادبیاتتان طوری نباشد که شخصیت افراد را تخریب کنید). اما گفته می‌شود ادبیات غیررسمی که در آن طنز و اصطلاحات عامیانه وجود داشته باشد، حس بهتری در مخاطبین مجازی ایجاد می‌کند. افراد انتظار ندارند که در رسانه‌های اجتماعی هم مانند رسانه‌های رسمی رادیو و تلویزیون، افراد رسمی با صحبت‌های رسمی را تماشا کنند. بنابراین بهتر است محتوای ویدئویی ولاگ غیررسمی باشد. همچنین سعی کنید در ولاگ خود حتماً موضوع خاصی را بگنجانید که یا برای افراد سرگرم‌کننده باشد یا برای آن‌ها کاربردی باشد؛ یعنی بتوانند از آن در زندگی شخصی خود سود ببرند، مانند ارائه یک راهکار در موضوع مورد بحث‌تان. با این اوصاف هر محتوای ویدئویی نمی‌تواند ولاگ محسوب شود مگر اینکه غیررسمی یا کاربردی هم باشد.

بهترین پلتفرم برای ولاگ چیست؟

بهترین پلتفرم برای به اشتراک‌گذاری ولاگ و مناسب‌ترین فضا برای ولاگرها، رسانه جمعی- اجتماعی «یوتیوب» است. YouTube بزرگترین پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدئو در سطح جهان است. بنابراین هرچیزی که به ویدئو ربط داشته باشد، می‌تواند از یوتیوب سر دربیاورد. اما متاسفانه یوتیوب هم مانند تلگرام در داخل کشور مسدود است. بنابراین چون استفاده از این پلتفرم برای ایرانی‌ها نسبتاً سخت‌تر است، باید به فکر سایر پلتفرم‌های ویدئویی باشیم تا از ولاگری جا نمانیم. اگر بخواهیم پس از یوتیوب به یک رسانه برتر دیگر اشتراک‌گذاری ویدئویی اشاره کنیم، مناسب‌ترین گزینه «اینستاگرام» خواهد بود. حدود 30 میلیون ایرانی در اینستاگرام حضور دارند که بیشتر آن ها به عنوان ویلاگر اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند. بنابراین یک ولاگر اینستاگرام ایرانی می‌تواند در تمام جنبه‌هایی که برای ایرانیان مفید است به تولید محتوای ویدئویی بپردازد.

راه‌ های ولاگر شدن در اینستاگرام

راه‌ های ولاگر شدن در اینستاگرام

ویلاگر اینستاگرام شدن برای ایرانی‌ها کار چندان سختی نیست. تعداد استفاده کاربران ایرانی از اینستاگرام در رتبه هشتم جهانی قرار دارد. یعنی مردم ایران جزو 10 کشور برتر استفاده‌کننده از این پلتفرم جذاب هستند. برای اینکه شما هم بتوانید به یک ویلاگر اینستاگرام تبدیل شوید، باید ‌راه‌های ویلاگر اینستاگرام شدن را بلد باشید که اختصاراً به قرار زیر هستند:

  • انتخاب هدف و موضوع مشخص برای تولید ولاگ‌
  • الگوبرداری از ولاگرهای موفق اینستاگرام
  • آمادگی برای دریافت بازخوردهای منفی در ابتدای کار
  • کسب اعتمادبه‌نفس کافی برای حضور در جلوی دوربین و تبدیل شدن به ولاگر
  • تعامل با کاربران و بهتر کردن ولاگ ها

راه های کسب درآمد یک ولاگر ایرانی

ولاگرهای ایرانی از راه‌هایی مانند گرفتن اسپانسر، تبلیغ محصولات به‌صورت غیرمستقیم در ولاگ، مطرح شدن به عنوان متخصص در کسب‌وکار و رونق گرفتن بازار شخصی کار ولاگرها، از راه‌های کسب درآمد ولاگرهای ایرانی هستند. یعنی شما می‌توانید با گرفتن اسپانسر برای یک شرکت یا برند خاص در ولاگ خود تبلیغ کرده و هزینه تبلیغ‌تان را از آن شرکت یا اسپانسر دریافت کنید. این مورد یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد از ولاگ هم در ایران و هم در جهان است. تبلیغ غیرمستقیم و پیدا شدن مشتری برای کسب‌وکار شخصی‌ افراد نیز دیگر گزینه‌های کسب درآمد از ولاگ‌ها هستند.

نکات و توصیه های لازم برای تبدیل شدن به ولاگر مشهور در اینستاگرام

برای اینکه بتوانید یک ویلاگر اینستاگرام محبوب و پرطرفدار باشید باید از انجام کارهای زیر اجتناب کنید که موجبات نابودی شما را فراهم می‌کند:

  • تقلید کردن از سایر ولاگرها (الگوبرداری از یک ولاگر دیگر مشکلی ندارد، اما تقلید و کپی کردن ممنوع است)
  • نمک ریختن و خوشمزگی بیش از حد هم می‌تواند به ضرر ولاگ شما تمام شود. هرچیزی به مقدار کافی حتی شوخی و طنز
  • کپی‌برداری محتوا هم ممنوع است. چراکه برای محبوبیت در دنیای رسانه‌های اجتماعی همواره باید به قانون کپی‌رایت متعهد باشید.

جمع‌بندی: ولاگر کیست؟

گفتیم که تولید محتوای مبتنی بر ویدئو در شبکه‌های اجتماعی را «ولاگ» می‌گویند و صاحبان ولاگ را نیز «ولاگر» می‌نامند. بهترین پلتفرم برای فعالیت ولاگ و ولاگر شدن در داخل کشورمان، رسانه جمعی «اینستاگرام» است. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب موضوع مناسب به یک ویلاگر اینستاگرام محبوب تبدیل شوید. برای اینکه ولاگر شوید دوره‌های ویلاگری در سطح کشور به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شوند اما ولاگر شدن نیاز چندانی به چنین آموزش‌هایی ندارد. بسیاری از ویلاگرهای اینستاگرام مشهوری که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، هیچ آموزش رسمی در این زمینه ندیده‌اند. بلکه تنها پیج‌های موفق ویلاگر اینستاگرام را رصد کرده و از شیوه‌ کار افراد موفق در این زمینه الگوبرداری کرده‌اند. شما می‌توانید هم از این روش استفاده کنید و هم تحت آموزش اساتید آنلاین در این زمینه قرار بگیرید.

اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ از طریق پلتفرم جریان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.