برندسازی در اینستاگرام

راهنمای برندسازی در اینستاگرام

محبوب شدن اینستاگرام، فرصتی را برای اکثر کسب‌وکارها فراهم کرده تا در کنار سایت، حتما در این شبکهٔ اجتماعی نیز فعال باشند؛ ولی آیا صرفا فعالیت در اینستاگرام کافی است تا دیگران شما را بشناسند؟ چطور باید از میان رقیبانتان، افراد بخواهند که پیج شما را انتخاب کنند و از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند؟

پاسخ به این سوالات در برندسازی در اینستاگرام نهفته است. همان چیزی که کسب‌وکار شما را متمایز می‌کند و برایتان اعتبار و اعتماد می‌سازد. اگر در اینستاگرام فعال هستید ولی هنوز شروع به برندسازی نکرده‌اید یا اصلا نمی‌دانید که چطور باید این کار را انجام دهید، این مقاله برای شماست!

در این مقاله در ابتدا شما را با مفهوم برندسازی آشنا می‌کنیم و بعد راهکارهایی ارائه می‌دهیم که در اینستاگرام، برندتان را بسازید. با ما همراه باشید.

برند سازی در اینستاگرام یعنی چه؟

بهتر است ابتدا معنای برندسازی به‌صورت کلی را بررسی کنیم و سپس سراغ برند سازی در اینستاگرام برویم. برخلاف تصور عموم، لوگوی یک مجموعه، تنها المان برند آن محسوب نمی‌شود. برند یک حقیقت غیرمادی است؛ یعنی امکان دیدن یا لمس کردن آن وجود ندارد؛ اما به انسان‌ها کمک می‌کند که یک کانسپت یا تصویر ذهنی از یک کمپانی و محصولاتش برای خود بسازند. در واقع، برند همان چیزی است که یک مجموعه را از باقی رقبایش متمایز می‌کند.

برند یعنی مشتری چطور یک کسب‌وکار را می‌شناسد و چه تجربه‌ای در استفاده از آن کسب می‌کند. در واقع، برندسازی روشی است برای هویت بخشیدن به یک کسب‌وکار!

حالا راحت‌تر می‌توانیم راجع‌به برندسازی در اینستاگرام صحبت کنیم.

منظور از این عبارت، فعالیت برنامه‌ریزی شده و با استراتژی در این شبکه اجتماعی است؛ یعنی کاری کنید که برندتان به‌ بهترین شکل در این شبکۀ اجتماعی دیده شود. دیده شدنی که باید در راستای خدمت به اهداف مجموعه و در مرحله آخر سوددهی باشد.

 همان طور که می‌بینید، از تصاویر زیر که صفحه برند Nike را نشان می‌دهد، به‌خوبی می‌توان به ماهیت آن پی برد. ماهیتی که از تولید کفش‌های مناسب دویدن شروع شد و حالا با وجود تولید انواع دیگر محصولات، همچنان کفش‌ها هسته مرکزی فعالیت‌های این برند هستند. جالب است بدانید که فیل نایت (موسس نایکی)، معتقد بود دویدن زندگی آدم‌ها را بهتر می‌کند. اگر به صفحه اینستاگرام این برند بزرگ سری بزنید، احتمالاً همین حس را از عکس دونده‌هایی که خوشحال هستند خواهید گرفت.

برندسازی در اینستاگرام

 

اما اصلاً چه نیازی به این کار است؟ چرا باید بدانیم چگونه در اینستاگرام برند شویم؟ در بخش بعد می‌خواهیم پاسخ همین سوال را بدهیم.

مزایای برندینگ در اینستاگرام چیست؟

برندسازی در اینستاگرام، نکات مثبتی را برای کسب‌وکارها به‌دنبال دارد. هرچه باشد، این پلتفرم پراستفاده‌ترین شبکۀ اجتماعی میان ایرانی‌ها است. بیایید مزیت‌های این کار را مورد‌به‌مورد بررسی کنیم.

جلب اعتماد مخاطب

هرچقدر مخاطبان بیشتر به برندتان اعتماد کنند، از همه جهات بیشتر به نفع شما خواهد بود. در واقع، جلب اعتماد باعث می‌شود چرخ کسب‌وکارتان روان‌تر از قبل بچرخد.

یکی از مهم‌ترین مزایای ناشی از برندینگ در اینستاگرام، همین جلب اعتماد مخاطبان است. حضور مداوم و منظم، همراه با دیزاین و محتوایی که همسو با کلیت برند در کانال‌های مختلف باشد، کمک می‌کند تا مخاطب راحت‌تر به شما و کسب‌وکاری که دارید اعتماد کند. چه چیزی بهتر از این؟

شناساندن برند

اگر رنگ و دیزاین کلی صفحه اینستاگرامتان مشابه رنگ و دیزاینی باشد که در وب‌سایتتان به کار برده‌اید، تاثیر شگفت‌انگیزی در بیشتر شناخته شدن برندتان خواهد داشت. در واقع، داشتن هارمونی و چارچوب و پیروی از یکسری اصول و ارزش‌ها، باعث می‌شود مخاطب بهتر برندتان را به‌ خاطر بسپارد.

هیچکس از شناخته شدن برندش بدش نمی‌آید. اینکه نامتان سر زبان‌ها بیفتد، می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم باعث کسب درآمد و سود بیشتر شود. اگر فعالیتتان در اینستاگرام در راستای اهداف کلی برندتان باشد، در نهایت کمک می‌کند که برند کسب‌وکارتان بیش ‌از‌ پیش شناخته شود.

برندسازی در اینستاگرام

جذب ترافیک

یک نکته مهم: قوانین اینستاگرام نسبت به استفاده از لینک، سخت‌‌گیرانه است. استفاده از برخی لینک‌ها که کلاً ممنوع است؛ مثلا نمی‌توانید لینک واتساپ را مستقیماً در بایو قرار دهید. در کل شما می‌توانید در قسمت بایو فقط یک‌ لینک را قرار دهید نه بیشتر. مگر اینکه از ابزارهایی مثل «یک لینک» استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد بیش از یک لینک را در بایو بگذارید؛ بنابراین با این ابزار علاوه بر لینک وب‌سایت خود می‌توانید لینک تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر را نیز قرار دهید. همان طور که می‌دانید شما در استوری هم می‌توانید لینک وب‌سایت خود را نیز قرار دهید و افراد را به آنجا هدایت کنید. 

نتیجه انجام این کار، افزایش ترافیک ورودی سایت‌تان خواهد بود که بر سئو سایتتان هم تاثیر می‌گذارد.

افزایش فروش

فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، اگر استراتژی درستی داشته باشید و همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، برند سازی در اینستاگرام باعث می‌شود شاهد افزایش فروش باشید.

در واقع می‌توان استراتژی‌ای در اینستاگرام تعیین کرد که در نهایت فروش و سود بیشتری به دست آورید.

موفقیت در اینستاگرام، طی یک شب حاصل نمی‌شود! نمی‌توان کار را به قضا و قدر سپرد و منتظر معجزه ماند. اتفاقاً باید برنامه‌ریزی داشت و پایبند به استراتژی تعیین‌شده پیش رفت.

حالا می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توان این کار را کرد. قرار است راهکارهایی را ارائه کنیم تا پاسخ چگونه در اینستاگرام برند شویم داده شود.

چگونه در اینستاگرام برند شویم؟

برای برندسازی در اینستاگرام راهکارهای مختلفی وجود دارد که با کمی صبر و حوصله، نتایج آن را خواهید دید. بیایید مروری بر این راهکارها داشته باشیم:

۱. تهیه و تنظیم استراتژی مناسب

بی‌گدار به آب زدن ثمری نخواهد داشت! حتی اگر بدون استراتژی شروع کرده‌اید، حتماً برای ادامه مسیرتان فکری بکنید و با برنامه‌ریزی ادامه دهید. تهیۀ استراتژی مناسب، شامل چهار مرحله اصلی است:

  •  تعیین اهداف
  •  تمرکز روی مخاطب هدف
  •  تحقیق راجع‌ به محتوا
  • تهیه برنامهٔ محتوایی

به ترتیب سراغ این ۴ مورد بروید و در نهایت یک استراتژی برای شروع کار خواهید داشت.

نکته: لزوماً قرار نیست تا آخر دنیا به استراتژی‌ای که ابتدا تهیه کرده‌اید پایبند باشید! در صورت بروز مشکل و مشاهدهٔ ایراد در استراتژی، آن را تغییر دهید تا مشکل برطرف شود.

۲. آشنا شدن با ابزارها و قابلیت‌های مختلف اینستاگرام

برای برند سازی در اینستاگرام، باید قابلیت‌ها و ابزارهایی را که این پلتفرم در اختیارتان قرار می‌دهد، به‌خوبی بشناسید.

برای مثال هشتگ‌ در اینستاگرام را در نظر بگیرید؛ اگر انتخاب درستی داشته باشید و از هشتگ‌های مناسب یا هشتگ اختصاصی کسب‌وکارتان استفاده کنید، می‌توانید کلی بازدیدکنندهٔ جدید برای صفحه‌‌تان داشته باشید. طی سالیان گذشته، مجموعه اینستاگرام دائماً از قابلیت‌ها و امکانات جدیدی رونمایی کرده‌ است. مثل Reels، نظرسنجی و Question Box در استوری‌ها، Paid Partnership که امکان گذاشتن پست مشترک را فراهم می‌کند و … . 

شناسایی هرچه بیشتر این ابزارها و قابلیت‌ها کمک می‌کنند به کاربران هدف بیشتری دسترسی پیدا کنید.

۳. سواری گرفتن از ترندها

ترندها موضوعاتی هستند که بنا به شرایط بسیار داغ شده‌اند و عموم کاربران اینستاگرام در حال پرداختن به آن‌ها هستند. اگر به‌موقع از ترندها استفاده کنید و اصطلاحاً سوار موج شوید، می‌توانید کلی دنبال‌کننده جدید به صفحه خود اضافه کنید.

نکته بسیار مهمی در رابطه با استفاده از ترندها وجود دارد. آن هم اینکه حتماً سراغ ترندهایی بروید که مرتبط با موضوع کسب‌وکارتان هستند. مثلاً پیروزی جانی دپ در دادگاه برابر امبر هرد، ترندی نیست که یک صفحه آموزش تعمیر خودرو به آن بپردازد.

۴. تبلیغات و همکاری‌های استراتژیک

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش فالوور در اینستاگرام، تبلیغ در صفحات پرمخاطب و همکاری با برندهای مرتبط با حوزهٔ کاری‌تان است. مخصوصاً از زمانی که امکان پست مشترک در اینستاگرام فعال شده است، همکاری در این زمینه بین برندها بیشتر از قبل دیده می‌شود.

همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ هم روش دیگری است که کمک می‌کند کلی دنبال‌کنندهٔ جدید داشته باشید.

اگر قصد هرگونه تبلیغات در اینستاگرام را داشتید، جریان 0 تا 100 این کار را برای‌تان انجام می‌دهد تا خیال‌تان از بابت همه‌چیز راحت شود.

برندسازی در اینستاگرام

۵. جلب تعامل حداکثری از دنبال‌کنندگان

داشتن تعداد زیادی دنبال‌کننده به‌تنهایی کافی نیست! در واقع، دنبال‌کنندگان کمی که با صفحه اینستاگرامتان تعامل دارند، بهتر از حجم بالای دنبال‌کنندگانی است که حتی محتوای‌تان را لایک هم نمی‌کنند (ساده‌ترین نوع تعامل!)

پس طوری فعالیت داشته باشید که مخاطبان، بیشترین تعامل ممکن را از خود نشان دهند. کاری کنید با محتوا‌ی‌تان درگیر شوند. زیر پست‌هایتان کامنت بگذارند و استوری‌هایتان را برای دیگر دوستانشان بفرستند. برای برند سازی در اینستاگرام، جلب حداکثری تعامل مخاطبان ضروری است و ۲ راهکار طلایی برای انجام این کار وجود دارد:

  • در زمانی که آن‌ها آنلاین هستند محتوایتان را آپلود کنید.
  •  از آن‌ها بخواهید  کاری را انجام دهند. مثلاً سوال بپرسید تا در کامنت‌ها جواب دهند.

۶. فعالیت مداوم و مستمر

بسیاری از افراد، به‌رغم اینکه می‌خواهند در اینستاگرام برند شوند، فعالیت مداوم و مستمر ندارند! اشتباهی بزرگ و نابخشودنی!

هرچقدر هم محتوای جذاب و درگیر کننده تولید کنید، تا زمانی که فعالیت مستمر نداشته باشید در حال کوبیدن آب در هاون هستید. بدون اغراق!

اگر یادتان باشد، بالاتر گفتیم که یکی از مزایای برند سازی در اینستاگرام جلب اعتماد مخاطبان است. چطور می‌توان توقع داشت مخاطب به پیجی که برنامه‌ای منظم برای انتشار محتوا ندارد، اعتماد کند؟

لزوماً قرار نیست هر روز پست و استوری آپلود کنید؛ بسته به موضوع فعالیتتان، شاید تشخیص دهید باید به‌صورت ۱ روز در میان محتوا منتشر کنید. هیچ اشکالی ندارد! فقط به برنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید، متعهد باشید.

۷. تحلیل داده‌ها برای بهبود برنامه و استراتژی

اگر صفحه اینستاگرامتان را به حالت Business تغییر دهید (باید این کار را انجام دهید!)، پس از مدتی، کلی داده و اطلاعات راجع‌ به مخاطبان و حتی محتوای خود خواهید داشت. برای برندسازی در اینستاگرام، بررسی این داده‌ها و استفاده از آن‌ها ضروری است!

مثلاً فرض کنید از ۷ روز هفته، ۶ روز عکس منتشر کردید و ۱ روز ویدیو. با بررسی داده‌ها متوجه می‌شوید که ویدیو چندین برابر عکس‌ها تعامل دریافت کرده است؛ از لایک گرفته تا سیو و کامنت. چه برداشتی از این موضوع می‌کنید؟ شاید بهتر است تجدیدنظری در نوع محتوای پیجتان بکنید؛ چراکه مشخصاً مخاطبانتان علاقه بیشتری به ویدیو از خود نشان داده‌اند.

ابزارهای بسیاری برای بررسی و تحلیل داده‌های اینستاگرام وجود دارند؛ اما همان ابزار اینسایت این پلتفرم تمام نیازهایتان را برطرف خواهد کرد.

۸. بهینه‌سازی بایو

اولین برخورد مخاطب با پیج شما، در بایو اتفاق می‌افتد. همیشه گفته‌اند اولین برخورد، مهم‌ترین برخورد است؛ پس در راستای برند شدن در اینستاگرام، باید بایو صفحه‌مان را به بهترین شکل آماده کنیم.

حتماً و حتماً حوزه کسب‌وکارتان را مختصر و مفید در این قسمت بنویسید. امکان گذاشتن ۱ لینک در بایو فراهم است؛ اگر می‌خواهید چند لینک را به بازدیدکنندگان ارائه کنید، باید از سرویس‌های مخصوص مثل یک‌لینک استفاده کنید؛ همچنین، حتماً یک یا چند کلمه کلیدی اصلی مربوط به حوزه فعالیتتان را در این قسمت بنویسید تا در نتایج جست‌وجو ظاهر شوید.

مثلاً تصویر زیر را ببینید. صفحه برند کاله به‌ بهترین شکل از قسمت بایو استفاده کرده است.

برندسازی در اینستاگرام

۹. تبلیغ پیج اینستاگرام در دیگر کانال‌های کسب‌وکار

برای تبلیغ پیج اینستاگرامتان در کانا‌های دیگر راه‌های مختلفی وجود دارد. شما هم می‌توانید پیجتان را در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل توییتر و لینکدین معرفی کنید و هم در خود اینستاگرام به تبلیغات بپردازید.

برای تبلیغات در خود اینستاگرام، استفاده از خدمات پلتفرم جریان را به شما توصیه می‌کنیم. جریان با ارائهٔ تبلیغات بازدیدی و اینفلوئنسری به شما این امکان را می‌دهد که آگاهی از برند خود را افزایش دهید. با تبلیغات بازدیدی می‌توانید در پیج‌های پربازدید تبلیغ کنید و بیشتر دیده و شناخته شوید.
جریان برای تبلیغات اینفلوئنسری، لیستی از اینفلوئنسرها را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید بر حسب موضوعات مختلف آن‌ها را انتخاب کنید و همچنین تعرفه‌ای که برای پست و استوری دارند، را ببینید و برحسب بودجه‌ای که دارید تبلیغات انجام دهید.

پس اگر برایتان سوال شد که چگونه در اینستاگرام برند شویم، این ۹ راهکار را در گوشه ذهن خود داشته باشید و صبوری کنید. همان‌ طور که گفتیم، قرار نیست در یک شب مسیر 100 ساله را طی کنید. آهسته و پیوسته پیش بروید و مطمئن باشید به خواسته‌تان خواهید رسید.

برند سازی در اینستاگرام یک ضرورت است!

حتی اگر تا چند سال قبل خیلی‌ها ضرورتی برای داشتن اکانت اینستاگرام نمی‌دیدند، حالا ورق کاملاً برگشته است. این شبکۀ اجتماعی که تعداد کاربران ایرانی بسیار زیادی دارد، سکوی پرشی برای هر کسب‌وکاری است. به همین جهت، عدم حضور در آن هیچ توجیهی ندارد.

مهم‌ترین مزایایی که از برند سازی در اینستاگرام حاصل می‌شود، موارد زیر هستند:

  • جلب اعتماد مخاطب
  •  شناساندن برند
  • جذب ترافیک
  • فروش بیشتر

اگر نکته‌ای را فراموش کرده‌ایم، حتماً در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید؛ اگر هم این مقاله از نظرتان مفید بود، لطفاً آن را برای دوستانتان بفرستید تا به انتشار هرچه بیشترش کمک کنید.

 

منابع: HubSpot | SproutSocial | Entrepreneur

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.