راهنمای کمپین اینفلوينسر مارکتینگ موفق

راهنمای برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

وقتی شبکه‌های اجتماعی را بالا و پایین می‌کنیم، کمپین‌‌های اینفلوئنسر مارکتینگ مختلفی را می‌بینیم. شرکت‌های بزرگی مثل کاله، اسنپ و تپسی کمپین‌های پرهزینه‌ای را با اینفلوئنسرها اجرا می‌کنند و کسب‌وکارهای خانگی هم با صرف هزینهٔ کم‌تری برای تبلیغات از اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند. 

همین چند وقت پیش شاهد کمپین میهن بودیم که با جمعی از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام،‌ دست به تبلیغات گسترده زدند. 

وقتی قرار است برای کمپین‌های اینفلوئنسری هزینه کنیم، بسیار لازم و ضروری است که اول راه‌وچاه آن را یاد بگیریم تا بتوانیم به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن آن را برگزار کنیم. 

در این مقاله، می‌خواهیم رمز و راز برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق را با شما به اشتراک بگذاریم.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسرها نقش اصلی را باز می‌کنند. آن‌ها به افزایش فروش، رشد ترافیک سایت و محبوبیت برند شما کمک می‌کنند. اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی مختلف فالوورهایی دارند که به آن‌ها اعتماد دارند و به توصیه‌هایشان گوش می‌کنند. 

به طور خلاصه، در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، بلاگرها و اینفلوئنسرها راجع به محصول یا خدمات شما نظر می‌دهند و محتوای شما را در پیج خودشان منتشر می‌کنند؛ اما آیا ماجرا به همین سادگی است؟ برای اینکه کمپین را با موفقیت اجرا کنیم، باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ در بخش‌های بعدی، دربارهٔ این موضوع صحبت می‌کنیم.

چطور کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفقی داشته باشیم؟

اگر این سؤال را از بعضی از کسب‌وکارها بپرسید، احتمالا به شما می‌گویند: «با پول زیاد و اینفلوئنسرهایی که فالوور میلیونی دارند، می‌توان یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق اجرا کرد.» ولی این تمام ماجرا نیست و صرفا استفاده از بلاگرهای معروف، موفقیت کمپین شما را تضمین نمی‌کند. رعایت نکات زیر به شما در این مسیر کمک بیشتری می‌کنند.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

۱. تعیین هدف کمپین تبلیغاتی

یکی از بنیادی‌ترین مرحله‌های کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، تعیین هدف شما از این کمپین است. قبل از اینکه به انتخاب اینفلوئنسر و جست‌وجوی آن‌ها فکر کنید، هدف خودتان را مشخص کنید. آیا دنبال فروش بیشتر هستید یا می‌خواهید مردم با برند شما بیشتر آشنا شوند؟ بعضی از کسب‌وکارها با هدف تبلیغ یک محصول خاص، کمپین را اجرا می‌کنند. 

مثلاً برند کاله با هدف معرفی محصولات جدید پروتئینی‌اش که برای ورزشکارها ساخته شده بود، کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا کرد. این شرکت از ورزشکارها و اینفلوئنسرهای ورزشکار برای تبلیغ محصول جدیدش استفاده کرد. بعضی‌ها هم ترکیبی از این اهداف را برای کمپین تبلیغاتی کسب‌وکارشان در نظر می‌گیرند.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کاله

۲. تعیین مخاطب هدف

قبل از انتخاب اینفلوئنسر مناسب، باید مخاطب هدف کسب‌وکار را تعیین کنید. مخاطب هدف شما باید با فالوورهای اینفلوئنسرها همخوانی داشته باشد. آیا فالوورهای اینفلوئنسرها جزو مشتری‌های شما هستند و به محصول شما علاقه دارند؟ آیا محتوای صفحهٔ آن‌ها با برند شما همخوانی دارد و به جایگاه تجاری شما ضربه نمی‌زند؟ پاسخ این سؤال‌ها در انتخاب اینفلوئنسر نهایی هم به شما کمک می‌کند.

۳. تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد یا KPI

یکی از عوامل موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، تعیین دقیق معیارهای عملکرد است. هر کمپین و هر کسب‌وکاری با توجه به هدف کمپین، شاخص کلیدی عملکرد منحصربه‌فردی دارد. مثلاً اگر می‌خواهید مردم با برند و محصولات شما بیشتر آشنا شوند، باید عواملی مثل تعداد فالوور، تعامل و نرخ تعامل را به‌عنوان شاخص کلیدی عملکرد در نظر بگیرید. 

کسب‌وکارهایی که به فکر فروش بیشتر هستند، نرخ تبدیل و نرخ کلیک از شاخص‌های کلیدی عملکرد آن‌ها است. با تعیین معیارهای عملکرد، می‌توانید موفقیت کمپین را ارزیابی کنید.

۴. انتخاب شبکه اجتماعی مناسب

مشتری‌ها و مخاطبِ هدف شما در کدام شبکهٔ اجتماعی حضور پررنگی دارند؟ اگر وسایل خانه، لوازم آرایشی و بهداشتی و لباس می‌فروشید، اینستاگرام برای اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مناسب است. توییتر، لینکدین و تلگرام هم از دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند که می‌توان از آن‌ها برای اجرای کمپین استفاده کرد. 

در صورتی‌که دنبال تایید افراد حرفه‌ای و متخصص هستید، می‌توانید از لینکدین برای اجرای کمپین استفاده کنید. توییتر هم برای کمپین‌های آگاهی برند مناسب است. برندهایی که دوست دارند بر سر زبان‌ها بیافتند و شهرت بیشتری کسب‌ کنند، می‌توانند کمپین تبلیغاتی را در توییتر اجرا کنند.

۵. انتخاب نوع کمپین

استفاده از اینفلوئنسرها در برنامه بازاریابی فقط به معنای تبلیغ محتوا یا محصول شما نیست؛ بلکه کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ متنوعی وجود دارند. در انتخاب نوع کمپین، مخاطب و هدف از کمپین را در نظر بگیرید. موارد زیر انواع کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ هستند:

  • همکاری در فروش با ارائهٔ کد یا لینک تخفیف

در این روش، شما به اینفلوئنسرها یک کد تخفیف یا لینک وابسته می‌دهید. سپس، اینفلوئنسر محتوا ایجاد می‌کند و آن لینک یا کد را پست کرده یا استوری می‌کند و از مخاطبان خود برای خرید دعوت به عمل می‌آورد. فالوورها با استفاده از کد تخفیف یا لینک خرید از سایت شما خرید می‌کنند. در واقع شما براساس فروشی که از آن لینک حاصل می‌شود، به‌صورت توافقی درصد سودی را به اینفلوئنسر پرداخت می‌کنید. در این روش با استفاده از ابزارهای آنالیتیکس به‌راحتی می‌توانید نتایج و میزان کلیک بر روی لینک را بررسی کنید. 

 بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی و فروشگاه‌های آنلاین پوشاک از این روش استفاده می‌کنند.

  • نقد و بررسی محصول یا جایزه

بعضی از کسب‌وکارها، محصولات خودشان را به اینفلوئنسرها می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند که نظرشان را به مخاطبانشان بگویند یا از بین محصولات قرعه‌کشی کنند و به فالوورها جایزه بدهند. به‌عنوان مثال، بعضی از برندهای ظرف‌های آشپزخانه، محصولاتشان را به بلاگرهای سبک زندگی می‌دهند. آن‌ها هم محصولات این برندها را در صفحهٔ خودشان معرفی می‌کنند. 

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

فروشگاه‌های آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی هم همین‌ کار را انجام می‌دهند. بعضی از پیج‌های فروش شال و روسری هم محصولات خودشان را به بلاگرهای مد و لباس می‌دهند. آن‌ها هم با پوشیدن لباس‌ها، مخاطبان را به خرید محصولات دعوت می‌کنند.

  • تولید محتوای اختصاصی

در این روش، اینفلوئنسرها خودشان فرایند تولید پست و استوری را انجام می‌دهند و در شبکه‌ٔ اجتماعی منتشر می‌کنند. مثلاً اینفلوئنسرهایی مثل مجتبی شفیعی و کمدین‌های معروف اینستاگرام صفر تا صد فرایند تولید محتوای ویدیویی را خودشان انجام می‌دهند. این گروه جزء معروف‌ترین اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هستند و هزینهٔ زیادی هم برای تبلیغات می‌گیرند. 

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

 

۶. تعیین اینفلوئنسرهای مناسب

یکی از چالش برانگیزترین مرحله‌های کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ انتخاب اینفلوئنسر مناسب است. با استفاده از ابزارهای مناسب و جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اینفلوئنسر مناسب خودتان را انتخاب کنید. ولی اگر خودتان بخواهید مرحلهٔ تحقیق و بررسی را انجام دهید، زمان زیادی از شما گرفته می‌شود؛ بنابراین به ابزارهای مخصوصی برای جست‌وجوی اینفلوئنسرها نیاز دارید. 

پلتفرم جریان در این مسیر به شما کمک می‌کند. ما در جریان، اینفلوئنسرها و بلاگرهای مختلف و اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌ایم. شما با استفاده از دسته‌بندی‌های موجود، نوع کسب‌وکار و بودجه موردنظرتان می‌توانید، اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید. 

فراموش نکنید که تعداد فالوور مهم‌ترین عامل برای انتخاب اینفلوئنسر نیست و باید به تخصص اینفلوئنسر، مخاطب‌ها و تعامل پیج هم توجه کنید. در مسیر انتخاب پیج مناسب، قدرت ماکرو و نانو اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید. این افراد تعامل خوبی با فالوورهایشان دارند و بهتر می‌توانند اعتماد مخاطب‌هایشان را جلب کنند. برای انتخاب اینفلوئنسر مناسب، می‌توانید لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام را در پنل جریان بررسی کنید.

۷. تعیین هزینه‌های کمپین تبلیغاتی

هزینهٔ کمپین تبلیغاتی یکی از عوامل کلیدی در انتخاب اینفلوئنسر نهایی و اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است. در صورتی که بودجهٔ زیادی برای این کار کنار گذاشته‌اید و هدف شما افزایش آگاهی برند است، می‌توانید از مگا اینفلوئنسرها استفاده کنید. 

میکرو و نانو اینفلوئنسرها برای کسب‌وکارهای خانگی و استارتاپ‌‌هایی که بودجهٔ زیادی ندارند، مناسب هستند. مقایسهٔ هزینهٔ تبلیغات در کانال‌ها و پیج‌های مختلف در تعیین هزینهٔ نهایی کمپین به شما کمک می‌کند. 

اگر از تعرفه‌های  اینفلوئنسرها اطلاعی ندارید، می‌توانید از پلتفرم‌های واسطه و آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. آژانس‌ها به طور مستقیم با اینفلوئنسرها در ارتباط هستند و تعرفهٔ آن‌ها را می‌دانند. جریان هم یکی از آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است که با بهترین و مؤثرترین اینفلوئنسرها در ارتباط است. شما می‌توانید با ثبت‌نام در پلتفرم جریان، اطلاعات انواع اینفلوئنسرها را ببینید و برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ از خدمات جریان استفاده کنید. 

 

لیست اینفلوينسرهای اینستاگرام در جریان

۸. نظارت بر عملکرد کمپین

هیچ کمپینی بدون نظارت بر عملکرد و تحلیل نتایج به موفقیت نمی‌رسد. برای تحلیل موفقیت کمپین، معیارهایی مثل بازگشت سرمایهٔ کمپین، تعامل اینفلوئنسرها، تعداد فالوورهای جذب‌شده، تعداد کلیک روی لینک و عوامل دیگر را بررسی کنید. علاوه‌‌بر این‌ها، معیارهای زیر هم برای تحلیل عملکرد کمپین استفاده کنید:

  • ارزیابی لینک یا کد تخفیف

در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا اینفلوئنسرها لینک سایت یا فروشگاه اینترنتی را معرفی می‌کنند و به فالوورهایشان کد تخفیف می‌دهند. با بررسی تعداد کلیک روی لینک و تعداد استفاده از کد می‌توانید اثربخشی اینفلوئنسر را بررسی کنید. چند نفر با کد تخفیف معرفی‌شده از طرف اینفلوئنسر از شما خرید کرده‌اند؟ پاسخ این سؤال‌ در بررسی عملکرد کمپین کمک‌کننده است.

  • تحلیل نتایج

با این حال، لینک‌ها و کدهای تخفیف همه جنبه‌های کمپین را اندازه‌گیری نمی‌کنند؛ چون کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ فقط همهمه ایجاد کرده و مردم را به سایت شما دعوت می‌کنند؛ ولی ممکن است منجر به فروش نشوند. اگر شما هدف شما از اینفلوئنسر مارکتینگ، آگاهی برند است، به هدفتان می‌رسید؛ ولی فراموش نکنید که برای افزایش فروش باید صبر کنید. ممکن است افراد در نتیجهٔ کمپین تبلیغاتی شما با برند آشنا شوند و بعداً خرید کنند.

  • بررسی تعامل

یکی دیگر از روش‌های تحلیل عملکرد کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، بررسی تعامل مخاطب‌ها با محتوای منتشرشده در صفحهٔ اینفلوئنسرها است. چند نفر پست را لایک کرده‌اند؟ تعداد انتشار، بازدید و ذخیره پست چقدر است؟ چند نفر از فالوورهای اینفلوئنسر منتخب دربارهٔ برند شما از او سؤال کرده‌اند؟ پاسخ این سؤال‌ها در انتخاب مجدد اینفلوئنسر به شما کمک می‌کند.  

چگونه با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنیم؟

زمانی که اینفلوئنسرهای مناسب را انتخاب کردید، نوبت به ارتباط‌ گرفتن با اینفلوئنسرها می‌رسد. صحبت‌کردن و بستن قرارداد با بلاگرها چالش‌های خاص خودش را دارد. بیشتر اینفلوئنسرها با آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ همکاری می‌کنند و ممکن است به طور شخصی پاسخ شما  را ندهند. بعضی از اینفلوئنسرها هم ایمیل و شماره تماسشان را در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارند.

علاوه‌بر این‌ها به اطلاعاتی مثل هزینهٔ تبلیغات اینفلوئنسرها و نحوهٔ همکاری آن‌ها با هم احتیاج دارید. پیدا کردن این اطلاعات ممکن است زمان زیادی طول بکشد و نتوانید در زمان مناسب کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را اجرا کنید. 

برای حل این مشکل می‌توانید از آژانس‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. پلتفرم جریان یکی از همین آژانس‌های تبلیغاتی واسطه است که اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را برای شما راحت‌تر می‌کند. 

کافی است به پنل جریان نگاهی بیندازید و به لیست کاملی از اینفلوئنسرها، پیج‌ها و کانال‌های مختلف دست پیدا کنید. تمام اطلاعات کلیدی بلاگرها در پلتفرم جریان موجود است. مشاورین ما در جریان در هر مرحله از کمپین تبلیغاتی کنار شما هستند و در اجرای مسیر به شما کمک می‌کنند.  

با جریان در اینفلوئنسر مارکتینگ به موفقیت برسید

اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ فقط پیدا کردن اینفلوئنسرها با فالوورهای زیاد نیست. برای اینکه بتوانید کمپین تبلیغاتی کسب‌وکارتان را با موفقیت اجرا کنید و به هدفتان برسید، باید رمز و راز اجرای یک کمپین موفق را بدانید. ما در این مقاله سعی کردیم این اسرار را با شما به اشتراک بگذاریم و کلید موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ را به شما معرفی کنیم. 

 

کمپین اینفلوئنسری

 

از این پیج میتوانید نمونه کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ جریان را در اینستاگرام ببینید.

نمونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

 

منبع کمکی: nealschaffer

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.