انواع اینفلوئنسر

انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام : مگا، ماکرو، میکرو، نانو اینفلوئنسر

این روزها بی‌دلیل نیست که جنگ برای جذب فالوئرهای بیشتر حسابی بالا گرفته است، چراکه تعداد دنبال‌کنندگان می‌تواند سطح اینفلوئنسرها و میزان درآمد آنها را مشخص کند. امروز بیشتر از انواع اینفلوئنسرها خواهیم گفت. قبل از این در چند مقاله موشکافانه درمورد جنبه‌های مختلف این شکل از بازاریابی صحبت کردیم. از تعریف کلی گرفته تا معرفی انواع اینفلوئنسر. در این مقاله قصد داریم انواع اینفلوئنسر از نظر تعداد فالوئر را بررسی کنیم. بهتر است برای داشتن پیش زمینه مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست؟ را مطالعه کنید. وقتی قرار است از اینفلوئنسرها برای رسیدن به اهداف بازاریابی استفاده شود، باید به 2 معیار مهم توجه داشت. یکی میزان تاثیرگذاری و دیگری تعداد مخاطبین. موضوع بحث این مطلب حول محور دوم می‌چرخد؛ تعداد مخاطبین.

انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام

در مقالات قبلی و به‌خصوص واینر کیست و میکرو اینفلوئنسر کیست، گفتیم بیشتر اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام حضور دارند. این حضور گسترده را به کل جهان هم می‌توان تعمیم داد؛ یعنی از آن‌جا که اینستاگرام یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است، اینفلوئنسرهایی که در آن فعال هستند دنبال‌کنندگان بیشتری نسبت به دیگر کانال‌ها دارند. اینفلوئنسرها از دیدگاه تعداد فالوئر به چهار دسته مگا، ماکرو، میکرو و نانو تقسیم می‌شوند.

  • مگا اینفلوئنسرها

مگا اینفلوئنسرها در این دسته‌بندی بیشترین تعداد فالوئر را دارا هستند. افرادی که بیش از 1 میلیون فالوئر دارند. معمولاً سلبریتی‌ها از بازیگر و ورزشکار گرفته تا خواننده‌ها در بین این قشر از اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. البته هستند افرادی که صرفاً به‌خاطر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به این تعداد از فالوئر رسید‌ه‌اند و شهرت قبلی نداشتند. عموم این افراد واینرها هستند. اگر نمی‌دانید واینر به‌چه معنایی است مقاله واینر کیست را مطالعه کنید. مثال کاملاً ملموس مگا اینفلوئنسر کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره پرتغالی یوونتوس است که در سال گذشته، درآمدی که از تبلیغات در اینستاگرام نصیبش شد، بیشتر از پولی بود که باشگاه یوونتوس به‌عنوان دستمزد به او پرداخت کرد. در ایران هم مثال‌های زیادی از همکاری برندها با سلبریتی‌ها و واینرهایی که حالا مگا اینفلوئنسر محسوب می‌شوند وجود دارد.

همکاری با این نوع از اینفلوئنسرها مزایای خاصی دارد، مهم‌ترین آن‌ها افزایش فوق‌العاده آگاهی از برند یا Brand Awareness است.

چون این افراد فالوئرهای زیادی دارند. همچنین اگر مگا اینفلوئنسری متناسب با تصویربرندتان پیدا کنید، خیلی راحت‌تر تصویر موردنظرتان را در ذهن مردم حک می‌کنید. درضمن از آن‌جایی که مگا اینفلوئنسرها معمولاً نسبت به محتوایی که منتشر می‌کنند حساسیت دارند، می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که تبلیغ برند شما را هم با کیفیت بالا انجام دهند. از طرف دیگر همکاری با مگاها نیازمند دقت بیشتر در برخی از مسائل است. مسائلی مانند مبلغ بالایی که باید به حساب آن‌ها واریز کنید. آیا با بودجه‌تان همخوانی دارد؟ ریسک بالایی که همکاری با ایشان در پی دارد. همان‌طور که طرح‌ریزی درست همکاری می‌تواند به رشدتان کمک زیادی بکند، کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند عواقب سنگینی در پی داشته باشد، چراکه خیلی بیشتر از همیشه تمام حرکاتتان زیر نظر است. درضمن چون مخاطبین آن‌ها عموم مردم هستند، نسبت نرخ‌ تبدیل به میزان بازدید پایین‌تر است. همچنین این نکته را هم درنظر داشته باشید که آن‌ها همیشه در دسترس نیستند، معمولاً باید از مدت‌ها قبل برنامه‌هایتان را باهم هماهنگ کنید.

  • ماکرو اینفلوئنسرها

این قشر از اینفلوئنسرها در رده دوم دسته‌بندی انواع اینفلوئنسر ازنظر تعداد فالوئر قرار می‌گیرند. اختلاف نظر درمورد تعداد فالوئر ماکرو اینفلوئنسر زیاد است، ما هم در این مقاله مانند بیشتر منابع انگلیسی زبان عددی بین 100 هزار تا 1 میلیون نفر را فرض می‌کنیم. گفتیم درکنار سلبریتی‌ها برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی هم به‌خاطر تعداد بالای فالوئرهایشان در دسته مگا اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. ماکرو اینفلوئنسرها همان فعالان هستند که هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند. با این تفاوت که دیگر قرار نیست لزوماً واینر باشند و ممکن است در هر حیطه‌ای اعم از گردشگری، خوراکی، ورزشی، زیبایی و … فعال باشند.

از آن‌جا که ماکرو اینفلوئنسرها بین دو دسته مگا اینفلوئنسر و میکرو اینفلوئنسر قرار می‌گیرند، مزیت بزرگشان ترکیبی از برند اورنس و نرخ تبدیل است؛

یعنی هم می‌توان روی افزایش آگاهی از برند حساب کرد و هم اینکه می‌توان مخاطبینشان را در یک دسته‌بندی کلی‌تر قرار داد؛ مثلاً خانم‌های میانسال. همین دسته‌بندی نرخ تبدیل را بالا می‌برد. حتماً قبل از همکاری با ماکرو اینفلوئنسر مدنظرتان، از اعتبار او اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید این میزان فالوئر را از راه درست کسب کرده است و نه کارهایی مانند تبلیغ سایت شرط‌بندی و امثالهم. یادتان باشد اگر قرار است با ماکروها همکاری کنید، نرخ تعامل معقولی داشته باشند وگرنه که انگار با مگا اینفلوئنسری قرارداد بسته‌اید که بیننده زیادی هم ندارد. درضمن گرچه هزینه همکاری با ماکرو اینفلوئنسرها کم‌تر از همکاران مگایشان است، اما همچنان بخش عظیمی از بودجه شما را طلب می‌کنند.

  • میکرو اینفلوئنسرها

قبلاً در مقاله‌ای عمیقاً به موضوع میکرو اینفلوئنسرها و اینکه استفاده از آن‌ها آینده تبلیغات در اینستاگرام است پرداختیم. مقاله‌ای باعنوان میکرو اینفلوئنسر کیست؟ دلایل همکاری با آن ها در آن مقاله با استناد به بلاگ معتبر هاب اسپات، تعداد فالوئرهای یک میکرو اینفلوئنسر را بین هزار تا 10 هزار اعلام کردیم، در این مقاله چون قصد داریم آن‌ها را با دیگر انواع اینفلوئنسر مقایسه کنیم، رقم را به 10 هزار تا 100 هزار تغیر می‌دهیم و زیر 10 هزار را نانو اینفلوئنسر می‌نامیم.

یکی از مزایایی که میکروها دارند تخصصی‌تر بودن فعالیتشان است.

گرچه مانند رده‌های بالاتر نمی‌توان به افزایش آگاهی از برند به‌خاطر همکاری با آن‌ها امیدوار بود، اما درعوض رابطه صمیمانه‌تر ‌ایشان با مخاطبین باعث می‌شود نرخ تبدیل افزایش چندبرابری داشته باشد.
اگر می‌خواهید از میکرو اینفلوئنسرها برای کمپینتان استفاده کنید، حواستان باشد که مخاطبین اینفلوئنسر به برند و محصول شما مرتبط باشند، وگرنه آب در هاون می‌کوبید. در ضمن برخلاف دو دسته بالاتر، باید نظارت بیشتری بر کیفیت محتوای تبلیغاتی میکروها داشته باشید.

  • نانو اینفلوئنسرها

آخر جدول دسته‌بندی ما نانو اینفلوئنسرها جا خوش کرده‌اند. آن‌هایی که تازه وارد بازی شده‌اند و هنوز مخاطبینشان به 10 هزار نفر هم نرسیده‌اند؛ اما این تعداد کم فالوئر به‌معنای کارآیی نداشتن آن‌ها نیست.

مخاطبین نانوها شدیداً نیچ‌ شده‌اند و نرخ تعامل فوق‌العاده‌ای دارند.

اگر هدفتان افزایش آگاهی از برند یا همان Brand Awareness است، اصلاً سراغ آن‌ها نروید. در عوض اگر کسب‌و‌کاری کوچک دارید که محدود به جغرافیای خاصی است (معمولاً نانو اینفلوئنسرها محدود به منطقه زندگی خودشان هستند)، نانوها با کم‌ترین هزینه بیشترین بازدهی را دارند. معمولاً آن‌ها چون ابتدای کارشان هستند، در تولید محتوای باکیفیت چنان تبحری ندارند. مهم است که کاملاً حواستان به محتوای تبلیغاتی‌تان باشد و برخی از خط قرمزها و باید و نبایدهایتان را به‌روشنی به آن‌ها تفهیم کنید. تاکید می‌کنیم که مهم‌ترین مزیت این دسته‌بندی در بین انواع اینفلوئنسرها میزان صمیمیتی است که با مخاطبنشان دارند. به‌نوعی یک خانواده محسوب می‌شوند.

چه زمانی به سراغ هر یک از انواع اینفلوئنسرها برویم؟

قبل از اجرای هر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اول از همه باید اهدافتان را مشخص کنید. می‌خواهید شناخته شوید یا محصول فصلتان را بفروشید؟ قبلاً در مقاله‌ای با‌عنوان چگونه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشیم؟ تمامی مراحل راه‌اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را بیان کردیم که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن انتخاب اینفلوئنسر مناسب است. وقتی هدفتان مشخص باشد می‌توانید اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید.

  • مگا اینفلوئنسرها آگاهی از برندتان را تا آسمان‌ها بالا می‌برند. از آن‌جایی که محدود به شبکه‌های اجتماعی نیستند، تنها خبر همکاری فلان برند با بهمان سلبریتی سر زبان‌ها می‌افتد و این یعنی شناخته شدن برندتان. اگر کسب‌و‌کار بزرگی دارید و یا پی آن را ریخته‌اید، استفاده از مگا اینفلوئنسرها با دستمزد‌های بالا، به هرچه بیشتر شناخته شدن شما و برندتان کمک می‌کند.
  • ماکرو اینفلوئنسرها زمانی به‌کار می‌آیند که در کنار افزایش برند اورنس نرخ تبدیل هم برایتان مهم باشد؛ یعنی فقط شناخته شدن مطرح نباشد. در این‌صورت می‌توانید بودجه‌ای که قرار است خرج یک مگا اینفلوئنسر بکنید، صرف چند ماکرو اینفلوئنسر کنید تا برند اورنس و نرخ تبدیل را به‌شکل متناسبی افزایش دهید.
  • میکرو اینفلوئنسرها که چندبار گفتیم آینده تبلیغات در اینستاگرام هستند، خیلی به برند اورنس کمکی نمی‌کنند، در عوض به‌خاطر مخاطبین نیچ شده‌شان، نرخ تبدیل خیلی بالاتری دارند. اگر برند و محصولتان تخصصی است، میکرو اینفلوئنسرها بهترین گزینه هستند؛ یعنی تبلیغ نوع خاصی از چاقوی آشپزی باید توسط یک میکرو اینفلوئنسر آشپزی تبلیغ شود و نه برنده توپ طلا سال گذشته.
  • اگر کسب‌و‌کارتان محلی است، اگر ابتدای راه هستید و بودجه زیادی ندارید، نانو اینفلوئنسرها چاره کار هستند. اینفلوئنسرهایی که در دسترس هستند، مخاطبینشان اعتماد زیادی به آن‌ها دارند که این امرش باعث می‌شود به برند شما هم اعتماد کنند و البته که پول زیادی طلب نمی‌کنند. به‌هرحال این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید. ما فقط سعی کردیم با بیان مزایا و معایب انواع اینفلوئنسر در این تصمیم‌گیری کمکی کرده باشیم.

جمع‌بندی: انواع اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسرها از نظر میزان معروفیت و تعداد فالوئر به چهار دسته تقسیم می‌شوند که از مگا شروع می‌شود و پس از ماکرو و میکرو به نانو می‌رسد. نباید این طرز فکر غلط را داشت که چون مگا اینفلوئنسرها تعداد زیادی فالوئر دارند مناسب‌تر هستند و نانوها به‌خاطر کم‌تر شناخته شدنشان به هیچ کاری نمی‌آیند. هرکدام از انواع اینفلوئنسر مزایا و معایبی برای همکاری دارند که باید با درنظر گرفتن تمام جوانب و البته اهدافی که مدنظر داریم و با توجه بودجه‌مان درست انتخاب کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.