برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید بدانید چه ساعتی مناسب‌ترین زمان برای پست گذاشتن است. آیا برای همه صفحات با هر فعالیتی، یک ساعت مناسب وجود دارد؟ یا اینکه بسته به نوع مخاطب این زمان مناسب می‌تواند متغیر باشد؟ در این مقاله به‌طور مفصل به این موضوع می‌پردازیم.

چرا زمان پست گذاشتن در اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی مهم است؟

فرقی نمی‌کند در کدام شبکه اجتماعی بیشترین فعالیت را دارید، شما می‌خواهید پستتان بیشترین بازدید ممکن را بین مخاطبانتان و حتی آن‌هایی که به‌صورت بالقوه مخاطبتان هستند داشته باشد. به‌همین دلیل دانستن بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام (برای مثال) ضروری است.

هرچقدر هم محتوای باکیفیتی برای انتشار آماده کنید، اگر زمان مناسبی برای ارسال آن درنظر نگیرید، زحماتتان به هدر می‌رود.

به‌ همین خاطر باید اطلاعاتی از دغدغه‌های مخاطب هدفتان، کلیتی از فعالیت روزانه‌اش، ساعاتی که ممکن است بیشترین استفاده را از تلفن همراهش داشته باشد و آمارهایی مثل این داشته باشید. فرقی نمی‌کند در اینستاگرام بیشتر فعالیت دارید یا تلگرام پایگاه اصلی‌تان است، برای اثرگذاری هرچه بیشتر محتوایتان و البته گرفتن نتیجه مطلوب، باید زمان مناسبی را برای پست گذاشتن انتخاب کنید.

ساعات شلوغ اینستاگرام برای پست گذاشتن

چون اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی بین ایرانی‌ها است، اول از همه از شلوغ‌ترین ساعات این پلتفرم صحبت خواهیم کرد. فراموش نکنید که ساعات شلوغ، لزوماً به‌معنای بهترین زمان‌های پست گذاشتن در اینستاگرام نیستند. بسته به نوع محتوا و مخاطبانش، ممکن است بهترین زمان پست گذاشتن در ساعات خلوت قبل از طلوع آفتاب باشد.
تقریباً می‌توان گفت اکثر افرادی که موبایل هوشمند دارند، در اینستاگرام هم عضویت دارند. درصد خیلی بالایی از آن‌ها شاید کوچک‌ترین فعالیتی در این شبکه اجتماعی نداشته باشند، اما بیننده‌های همیشه در صحنه‌ای هستند.
شلوغ‌ترین ساعات اینستاگرام در بین جامعه ایرانی، ساعات ابتدایی صبح و بعد از غروب تا پاسی از شب است. در اوایل صبح، شاغلان از خواب بیدار می‌شوند و تا آماده و شدن رسیدن به محل کارشان، به اینستاگرامشان سر می‌زنند. بعدازظهرها که این افراد از محل کارشان به سمت منزل می‌روند، حتی از صبح‌ها هم شلوغ‌تر است. چون در این ساعات علاوه بر آن‌ها، اقشاری از جامعه که کار نمی‌کنند هم در اینستاگرام حضور دارند. پس با درنظر گرفتن این مسائل و توجه به آمار و اطلاعات موجود از تحلیل داده‌ها، از ساعت 7 تا 10 صبح مرحله اول شلوغی اینستاگرام است. مرحله دوم از 7 شب آغاز می‌شود تا 12 ادامه پیدا می‌کند. یادآوری می‌کنیم، مرحله دوم از مرحله اول شلوغ‌تر است.
اگر شناخت درستی از مخاطبتان نداشته باشید و صرفاً به‌خاطر این شلوغی بخواهید در جریان قرار بگیرید، ممکن است فقط در حجم بالای تبادل اطلاعات ناپدید شوید.

ساعات شلوغ تلگرام برای پست گذاشتن

هنوز هم خیلی‌ها تلگرام را شبکه‌ اجتماعی نمی‌دانند. منطقشان این است که اساس تلگرام پیام‌رسانی است و باید در دسته پیام‌رسان‌ها قرار گیرد؛ اما کانال‌های تلگرام همان امکانات یک شبکه اجتماعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به‌همین دلیل و البته اقبال بسیار زیادی که جامعه ایرانی به تلگرام نشان می‌دهد، دانستن بهترین زمان پست گذاشتن در تلگرام برای آن‌هایی که از کانالشان برای ارتباط با مخاطبان استفاده می‌کنند ضروری است. اولین نکته‌ای که دررابطه با تلگرام باید درنظر داشته باشید، تفاوت نمایش هر کانال به مخاطب است. اینستاگرام به‌خاطر الگوریتمش، تنها زمان انتشار پست را ملاک نمایش محتوا قرار نمی‌دهد (گرچه یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها همین زمان انتشار پست است). اما در تلگرام تنها معیار بالا یا پایین نشان دادن یک کانال زمان ارسال پست است؛ یعنی هربار که پستی را روی کانال تلگرامتان منتشر کنید، در صفحه تلگرام مخاطبان در همان ابتدا نشان داده می‌شوید. شاید بتوان گفت دانستن بهترین زمان پست گذاشتن در تلگرام حیاتی‌تر از اینستاگرام است. چون تنها معیاری که تلگرام برای نمایش شما به مخاطبتان درنظر می‌گیرد همین است. (مگر اینکه کانالتان توسط مخاطب پین شود). چون تلگرام اول یک پیام‌رسان است، مردم بیشتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی به آن رجوع می‌کنند و البته مدت‌زمانی که در آن صرف می‌کنند معمولاً کوتاه‌تر است؛ اما اگر قرار باشد از شلوغ‌ترین ساعات تلگرام صحبت کنیم، باتوجه به داده‌هایی که از نوع مصرف ایرانی‌ها در دسترس است، 12 ظهر تا 4 بعد‌ازظهر و 7 تا 10 شب شلوغ‌ترین ساعات این پیام‌رسان/شبکه‌ اجتماعی محبوب هستند.

بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، برای هر اکانتی در اینستاگرام بهترین زمان پست گذاشتن متفاوت است. این تفاوت به‌خاطر یکسان نبودن خصوصیات مخاطبان هر صفحه است. اینجا اهمیت درنظر گرفتن سبک زندگی و دغدغه‌های مخاطب هدف مشخص می‌شود. اکانتی که دنبال‌کنندگانش جوانان و نوجوانان بین 15 تا 25 سال هستند، درمقایسه با اکانتی که برای خانم‌های باردار محتوا تولید می‌کند زمان طلایی متفاوتی دارد. احتمالاً بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام برای دسته اول 10 شب به بعد باشد. زمانی که قرار است تا صبح با موبایل‌هایشان شب‌زنده‌داری کنند؛ اما خانم‌های باردار برای سلامت خود و فرزندشان، ترجیحاً باید قبل از ساعت 10 بخوابند.

همچنین نوع محتوایی که قصد انتشارش را دارید هم اهمیت بالایی دارد. مثلاً محتوایی که صرفاً جهت خنداندن مخاطب است و تمرکز زیادی از او نمی‌گیرد، اگر در ساعات شلوغ هم ارسال شود می‌تواند نتیجه خیلی خوبی بگیرد؛ اما اگر قصد آموزش درمورد موضوعی خاص را دارید که حداقل تمرکزی را از مخاطب طلب می‌کند، باید زمانی را انتخاب کنید که مخاطبتان ترجیحاً با ذهن بازتر و در آرامش موبایلش را در دست گرفته است.

تعیین کردن ساعت مشخص در پاسخ بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام، باتوجه به تعداد بالای متغیرها کار درستی نیست؛ اما می‌توانید براساس شناختی که خودتان از مخاطبانتان دارید و با استفاده از اینسایت اینستاگرام (پیجتان باید بیزنس یا کریتور باشد) زمان مناسب برای انتشار محتوایتان را پیدا کنید.

تبلیغات اینستاگرامی خود را به جریان بسپارید

بهترین زمان پست گذاشتن در تلگرام

مقوله زمان مناسب انتشار پست در تلگرام تاحد زیادی شبیه به اینستاگرام است. تنها تفاوت موجود را هم قبلاً گفته‌ایم؛ معیار اصلی تلگرام برای نمایش کانال شما به مخاطب، زمانی است که پستی در آن بارگزاری می‌کنید. پس باز هم شناخت درست مخاطبانتان، سبک زندگی و نوع استفاده‌شان از دنیای دیجیتال اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. باید بدانید مخاطبتان در چه بازه زمانی بیشتر از زمان‌های دیگر به تلگرام سر می‌زند. باید بدانید چه زمانی بیشترین میزان پیام را تبادل می‌کند. داشتن این اطلاعات کمکتان می‌کند تا بهترین زمان پست گذاشتن در تلگرام را پیدا کنید.
بازهم از جوانان و خانم‌های باردار مثال می‌زنیم. اگر مخاطبتان جوانان هستند، شاید اگر شب‌ها بعد از ساعت 10 پست بگذارید نتیجه خوبی بگیرید. چون معمولاً در این ساعات بازار چت بسیار داغ است و درزمان انتظار برای پاسخ به کانال‌ها توجه زیادی می‌شود. اگر مخاطبتان خانم‌های باردار هستند، شاید بعد از ناهار که قصد پرسیدن سوالی از دکترشان را دارند، بهترین زمان برای این است که خودتان را نشان دهید.

تبلیغات تلگرامی خود را به جریان بسپارید

بهترین زمان پست گذاشتن در سایر شبکه های اجتماعی

اینستاگرم و تلگرام نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تر و پراستفاده‌تر هستند. بعد از آن‌ها می‌توان توییتر، فیسبوک، لینکدین و حتی پینترست را درنظر گرفت. فرمول پیدا کردن بهترین زمان پست گذاشتن در همه شبکه‌های اجتماعی مشابه است. باید مخاطبتان را بشناسید! باید بتوانید با تحلیل رفتار مخاطبانتان، زمانی که بیشترین حضور را در هرکدام از شبکه‌های اجتماعی دارند بفهمید. اما باتوجه به آماری که به‌صورت میانگین از فعالیت جامعه ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گوناگون وجود دارد می‌توان یک شَمای کلی به‌دست آورد.

بهترین زمان پست گذاشتن در سایر شبکه های اجتماعی

فیسبوک را همه می‌شناسیم، اما دیگر مثل سال‌های نه‌چندان دور دوستش نداریم. اگر از آن دسته افرادی هستید که همچنان در فیسبوک فعالیت می‌کنند و مخاطبانشان در آن‌جا حضور دارند، باید بدانید اکثر ایرانی‌هایی که همچنان از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، آن را در الویت اول قرار نمی‌دهند؛ یعنی بعد از سر زدن به اینستاگرام، تلگرام، توییتر و یا لینکدین، سری هم به فیسبوک می‌زنند. بیشترین ساعاتی که ایرانی‌های در فیسبوک حضور دارند بین 9 تا 12 شب است.
توییتر در سال‌های اخیر خیلی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار توییتی که روزانه در این شبکه اجتماعی آپلود می‌شود بسیار بالا است. به‌همین‌خاطر حضور به‌موقع شما بسیار مهم است. 8 تا 10 صبح و 7 تا 11 شب شلوغ‌ترین ساعات توییتر در فضای فارسی است.
لینکدین قاعدتاً باید در ساعات کاری استفاده شود؛ اما در ایران مانند ساعت شلوغی‌اش شبیه دیگر شبکه‌های اجتماعی است. صبح‌ها از ساعت 6 تا 9، شب‌ها از ساعت 7 تا 9.
شاید پینترست در بین ایرانی‌ها خیلی نام‌ آشنا نباشد، اما رشد خوبی که از خود نشان داده است، باعث شده تا در این مقاله از این شبکه اجتماعی هم صحبت کنیم. پینترست صبح‌ها از ساعت 8 تا 12 و بعد‌از‌ظهرها از ساعت 4 تا 7 ساعات شلوغی را سپری می‌کند.

چطور بهترین زمان پست گذاشتن در شبکه‌ های اجتماعی را تعیین کنیم؟

در طول متن چندین بار پاسخ این سوال را دادیم. حالا می‌خواهیم بار دیگر و با جزئیات بیشتر ابهاماتتان در این زمینه را برطرف کنیم.
اول از همه باید مخاطبتان را تمام و کمال بشناسید. شناخت درست مخاطب در تمامی جنبه‌های بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، در تعیین زمان مناسب برای پست گذاشتن هم همین‌طور. منظور از شناخت مخاطب این است که اول از همه بدانید محتوایتان به‌درد چه کسانی می‌خورد؟ بعد از اینکه اولین دسته‌بندی کلی را انجام دادید، باید ببینید روزمره عموم این افراد چگونه است. شاغل هستند؟ چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوند و چه ساعتی می‌خوابند؟ برنامه روزانه‌شان به چه شکلی است؟ چه زمانی از روز بیشترین استفاده را از موبایلشان دارند؟ قرار است با محتوای شما سرگرم شوند یا چیزی بیاموزند؟
سپس اطلاعاتی که خودتان دارید را با اطلاعاتی که آنالیزور هر شبکه اجتماعی در اختیارتان می‌گذارد تطبیق دهید. سعی کنید تمام تکیه‌تان روی اطلاعات خودتان و یا اطلاعاتی که از آنالیزورها دریافت می‌کنید قرار ندهید. حالت ایده‌آل زمانی است که با ترکیب آن‌ها نقاط هم‌پوشانی را انتخاب کنید و بهترین زمان پست گذاشتن را استخراج کنید.

روزهای برتر برای پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی

تا اینجا فقط از ساعات مناسب برای گذاشتن پست صحبت کردیم و هیچ اشاره‌ای به روزهای مناسب هفته نداشتیم؛ اما نباید فراموش کنیم میزان بازدیدها و اثرگذاری در آخرهفته نسبت به وسط هفته متفاوت است. این تفاوت می‌تواند یا به‌نفع محتوایتان باشد یا به‌ضرر آن. همه‌چیز بستگی به مخاطبتان دارد.
برخلاف تصور عموم و براساس آمارهای جهانی، روزهای تعطیل خیلی مناسب انتشار پست نیستند؛ چرا که عموم مردم درحال خوشگذرانی هستند و زیاد توجهی به تلفن‌های همراهشان ندارند. این آمار درمورد ایران هم صدق می‌کند. مناسب‌ترین روز برای انتشار پست در عموم شبکه‌های اجتماعی چهارشنبه است. البته درمورد توییتر اوضاع متفاوت است. جمعه‌ بهترین روز هفته برای توییت کردن است.

چند ترفند برای پست گذاشتن در اینستاگرام و تلگرام

برای اینکه محتوایتان بیشترین اثربخشی را بر مخاطب داشته باشد، دانستن مناسب‌ترین زمان ارسال پست کافی نیست. در ادامه 3 ترفند را که باید در کنار زمان‌بندی مناسب قرار دهید به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. استفاده از تصویر مناسب
  2. نوشتن کپشن جذاب و گیرا
  3. استفاده از اقدام به عمل مناسب (CTA) در هر پست

رعایت این 3 اصل در کنار انتشار پست در مناسب‌ترین زمان، می‌تواند نتیجه‌ای که قرار است از هر پست بگیرید را دگرگون کند. یادتان باشد، مهم‌ترین پیش نیازی که باید داشته باشید، شناخت از مخاطبانتان است.

جمع‌بندی:

شلوغ‌ترین ساعات عموم شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانیان تقریباً مشابه است. صبح‌ها از حوالی ساعت 7 مردم به شبکه‌های اجتماعی هجوم می‌آورند و تا ساعت 10 حضور پررنگی دارند. مرحله دوم مراجعه ایشان شب هنگام است. شلوغی بیشتر شبکه‌های اجتماعی شب‌ها از ساعت 7 آغاز می‌شود و معمولاً تا نیمه شب ادامه دارد؛ اما نباید این ساعات را به‌خاطر شلوغی مناسب انتشار پست بدانیم.
هر صفحه‌ای در هر شبکه اجتماعی، باید مناسب‌ترین زمان انتشار پست‌هایش را نسبت به موضوع محتوای تولیدی و سبک زندگی مخاطبانش تنظیم کند. در اصل باید اطلاعات موجود از مخاطبان با داده‌های آنالیزور هر شبکه اجتماعی ترکیب شود تا جواب نهایی به‌دست آید. برخلاف تصور عموم که خیال می‌کنند روزهای تعطیل برای پست گذاشتن مناسب هستند، آمارها نشان می‌دهد این فرضیه غلط است. مناسب‌ترین روز عموم شبکه‌های اجتماعی چهارشنبه و پنجشنبه است. در این میان فقط توییتر در جمعه‌ها آمار خوبی از خود نشان داده است. انتشار پست در زمان مناسب قرار نیست برایتان معجزه کند، بلکه فقط می‌تواند محتوای باکیفیتتان را بیشتر در معرض دید بگذارد. اگر این مطلب از نظرتان مفید بود، آن را با دوستانتان به‌اشتراک بگذارید.