تبلیغات خلاقانه (نمونه ایرانی و خارجی)

همه ما در طول روز با تبلیغات برندهای مختلفی روبرو می‌شویم؛ اما به عنوان بیننده، چه تعداد از آن‌ها را به خاطر می‎‌سپاریم؟ مسلما تعداد زیادی از این تبلیغات به فراموشی سپرده می‌شوند و ردپایی از آن‌ها در ذهن ما باقی نمی‌ماند؛ در مقابل، بعضی از ایده‌های تبلیغاتی هستند که به دلیل خلاقانه بودن، اثری ماندگار در ذهنیت ما ایجاد می‌کنند. اینجاست که موضوع تبلیغات خلاقانه برای صاحبان برندها به یک مسئله با اهمیت تبدیل می‌شود. اکنون سوال اصلی این است که یک تبلیغ خلاقانه چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان از خلاقیت در دنیای تبلیغات استفاده کرد؟ در این مطلب از بلاگ جریان قصد داریم با ارائه‌ی نمونه‌های متعدد تبلیغات خلاقانه ایرانی و خارجی، شما را برای طراحی یک تبلیغات خلاقانه راهنمایی کنیم.

بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی، تبلیغات است. تاثیر تبلیغات در کسب‌وکارها آنقدر مشهود است که هیچ‌جوره نمیتوان از آن چشم‌پوشی کرد؛ شرکت‌ها و برندها با توجه به هدف و نیاز مقطعی کسب‌وکارشان، اقدام به طراحی کمپین تبلیغاتی می‌کنند؛ تمامی مدیران بازاریابی علاقه دارند تا کمپین تبلیغاتی آن‌ها بازدهی بسیار بالایی داشته باشد و به قول معروف بترکاند! اما در دنیای امروزی که انبوهی از تبلیغات اطراف ما را احاطه کرده‌است، رقابت بین برندها سخت‌تر می‌شود و هم‌چنین توقع مخاطب از دیدن یک تبلیغ خوب، بالا می‌رود. بنابراین لازم است که یک خوراک تبلیغاتی جذاب برای جلب توجه مخاطبان تهیه کنیم.

ضرورت خلاقیت در تبلیغات چیست؟ اصلا چرا تبلیغ خلاق مهم است؟

تجربه در دنیای بازاریابی نشان داده که تاثیر تبلیغات خلاقانه بر ذهن افراد بسیار بالاست؛ مخاطبان در مواجهه با تبلیغات خلاقانه، آن را به خاطر می‌سپارند و در دراز مدت به یک مشتری وفادار تبدیل می‌شوند. البته مزایای تبلیغات خلاقانه به همین موارد ختم نمی‌شود:

  • اثربخشی: اگر کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه به درستی اجرا شوند، نرخ بازگشت سرمایه آن‌ها چندین برابرِ بازدهی یک کمپین تبلیغاتی معمولی می‌شود.
  •  بودجه تبلیغاتی کمتر: یک تبلیغ خلاقانه به نسبت یک تبلیغ معمولی احتمال بیشتری دارد که در فضای مجازی به‌صورت ارگانیک و توسط افراد به اشتراک گذاشته ‌شود و مورد توجه و استقبال مردم قرار بگیرد. بنابراین شرکت‌ها هزینه‌ی کمتری برای انتشار تبلیغات خلاقانه خرج می‌کنند. اصطلاحا می‌توان گفت تبلیغ خلاقانه میان کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود
  •  ماندگاری بالا: «می‌خوام سالاد درست کنم…» «میهن دوستِ تو و من» این‌ها تبلیغاتی هستند که سالیان سال در ذهن ما نقش بسته‌اند و برای ما خاطرات ماندگاری درست کرده‌اند. در واقع یک تبلیغ خلاقانه خوب می‌تواند باعث افزایش اعتبار برند در میان مخاطبان خود شود.

14 ایده‌ تبلیغاتی خلاق به همراه نمونه عکس تبلیغات خلاقانه‌ی ایرانی و خارجی

همانطور که خلاقیت به‌صورت کلی معنی مشخصی ندارد، برای تبلیغات خلاقانه نیز تعریف واحدی در دنیای بازاریابی وجود ندارد و افراد با توجه به موضوع برند خود و ایده‌های خلاقانه که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، با کمک آژانس‌های تبلیغاتی اقدام به طراحی تبلیغات خلاقانه می‌کنند:

۱. طرح معما برای مخاطب

انسان‌ها ذاتا عاشق ماجراجویی و کشف چیزهای جدید هستند. چرا از این ویژگی برای همراه کردن مخاطب با خود استفاده نکنیم؟ تحریک حس کنجکاوی مخاطب یک ایده خلاقانه برای طراحی تبلیغ است که امروزه بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی از آن استفاده می‌کنند؛ برای مثال، بانک پارسیان در یک بیلبورد تبلیغاتی برای معرفی خدمات جدید خود از همین روش استفاده کرد و برای تشویق افراد برای استفاده از خدمات غیرحضوری به‌جای مراجعه به بانک، فقط به آن‌ها گفت «برگردید!» البته استفاده از این ایده لازم است محتاطانه باشد و نباید احساس نامفهوم بودن به مخاطب دست بدهد.

 

تبلیغ خلاقانه بانک پارسیان

۲. به‌کار گیری محیط‌های مختلف و متنوع

بعضی از ایده‌های تبلیغاتی زمانی خلاقانه محسوب می‌شوند که در مکان منحصربه‌فردی ارائه شوند. در غیر اینصورت یک تبلیغ معمولی به شمار می‌روند. برای مثال به این تبلیغات خلاقانه ایرانی نگاه کنید؛ برندهای کاله و ورنل بجای استفاده از کامیون‌های حمل بار معمولی، محصولات و خدماتشان را روی کامیون‌ها طراحی کرده و آن‌ها را از یکنواختی خارج کرده‌اند و هم‌چنین با این ایده تبلیغاتی باعث زیباسازی شهر نیز شده‌اند.

 

تبلیغ خلاقانه کاله

تبلیغ خلاقانه ورنل

۳. اضافه کردن چاشنی طنز به همراه سرگرمی و شوخی

گنجاندن شوخی در تبلیغ باعث ایجاد رابطه دوستانه میان برند شما و مخاطبینتان می‌شود. البته به شرطی که شوخی متناسب با موضوع کسب‌وکارتان باشد و هم‌چنین شان افراد را به عنوان بیننده حفظ کند و یک شوخی نامناسب و زننده نباشد. یک نمونه تبلیغات خلاقانه ایرانی تبلیغ بیمه بازار است که با یک جمله طنز با بیمه شخص ثالث شوخی کرده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه بیمه بازار

۴. گنجاندن پیام تاثیرگذار در تبلیغ

متناسب با موضوع برندتان، از یک پیام و مفهوم با ارزش در تبلیغات استفاده کنید. گاهی اوقات لازم نیست تبلیغ شما حتما محتوای تبلیغاتی داشته باشد؛ بلکه می‌توانید یک مفهوم زیبا و اثرگذار را به مخاطب القا کنید. مانند برند معروف و معتبر سحرخیز که از این ایده به خوبی در تبلیغات اخیر خود استفاده کرده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه سحرخیز

 

بانک کارآفرین نیز در بیلبوردهای اخیر خود مفهوم کارآفرینی را با عکس‌های زیبا مورد تحسین قرار داده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه بانک کارآفرین

تبلیغ خلاقانه بانک کارآفرین

۵. اغراق در ویژگی‌های محصول و برند

برند و محصول شما چه ویژگی خاصی دارد که آن را از دیگر رقبایش متمایز می‌سازد؟ جواب این سوال تنها نقطه قوت شما در برابر رقبای تجاری‌تان است؛ پس دست‌به‌کار شوید و آن خصوصیت خاص را به رخ مخاطبانتان بکشید! دقیقا مانند کاری که برند سس کچاپ Heinz انجام داده‌است. این برند با پوستر تبلیغاتی زیر می‌خواهد ویژگی طبیعی بودن بیش از حد سس‌هایش را به مشتریان خود نشان دهد.

 

تبلیغ خلاقانه سس کچاپ heinz

 

برند اسپری axe نیز یک نمونه تبلیغات خلاقانه خارجی است که از این ویژگی استفاده کرده‌است و به مخاطبان خود این پیام را می‌رساند: «برند axe آنقدر خوشبوست که در صورت استفاده‌ی آن، دیگر از دست طرفدارانتان در امان نیستید!»

 

تبلیغ خلاقانه برند axe

 

عکس تبلیغات خلاقانه بعدی متعلق به یک برند دستمال کاغذی است که قدرت جذب بالای خود را با خلاقانه‌ترین حالت ممکن نشان می‌دهد.

 

تبلیغ خلاقانه دستمال کاغذی

 

عکس بعدی تبلیغ یک برند نخ دندان است که می‌گوید: «حتی دانه‌های کیوی هم با استفاده از نخ دندان colgate به‌راحتی جدا می‌شوند!!»

 

تبلیغ خلاقانه نخ دندان

 

یک نمونه تبلیغات خلاقانه ایرانی که از این ایده استفاده کرده، برند کاله است که با ترکیب لغت شیر در معنای سلطان جنگل و شیر در معنای نوشیدنی، طبیعی بودن محصولات خود را به نمایش گذاشته‌است.

 

تبلیغ خلاقانه شیر کاله

۶. طراحی کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه مناسبتی

مناسبت‌های مختلف نیز یک بهانه‌ برای طراحی تبلیغات خلاقانه هستند. برای مثال، می‌توانیم به بیلبورد تبلیغاتی شهر فرش اشاره کنیم که سال جدید را به سبک جدید تبریک گفته‌است.

 

تبلیغ خلاقانه مناسبتی شهر فرش

۷. استفاده از شعار تبلیغاتی جذاب

یکی دیگر از مواردی که تبلیغات برند شما را به یک تبلیغات خلاقانه تبدیل می‌کند، شعار است. در واقع شعارها بخش مهمی در کمپین‌های تبلیغاتی هستند و می‌توانند توجه زیادی را به خود جلب کنند. برای طراحی یک شعار خلاقانه صدها ایده وجود دارد. برای نمونه، یکی از این ایده‌ها استفاده از قافیه در شعار تبلیغاتی است. بسیاری از برندهای ایرانی مانند فروشگاه رفاه، اسنپ و..  از این ایده برای طراحی شعار استفاده می‌کنند.

 

شعار تبلیغاتی کاله

تبلیغ خلاقانه اسنپ

۸. بازگو کردن مزایا، خدمات و ویژگی‌ها برای مخاطب

یکی از اصول مهم در بازاریابی این است که بجای تعریف و تمجید از محصول خود، به مخاطب بگویید در صورت استفاده از برند شما چه دستاوردی پیدا خواهد کرد و محصول شما چه فایده‌ای برایش دارد و در واقع چه دردی را از او دوا می‌کند؟ برای نمونه سوپر اپلیکیشن اسنپ در تبلیغات خود به مزایایی که برای مخاطب دارد اشاره کرده و می‌گوید با کمترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن اجناس مورد نیاز را به دستتان می‌رسانیم. دقیقا همان چیزهایی که مخاطب به دنبال شنیدن آن‌هاست.

 

تبلیغ خلاقانه اسنپ

 

در تبلیغ دوم نیز اسنپ اشاره کوچکی به خدمات خود می‌کند و در واقع به مخاطب این پیام را القا می‌کند: «مهم نیست در چه وضعیتی باشی و به چه خدماتی نیاز داشته باشی؛ اسنپ تمامی خواسته‌های تو را برآورده می‌کند.»

 

تبلیغ خلاقانه اسنپ برای خدماتش

یکی از دغدغه‌های افراد هنگام خرید یخچال، جادار بودن آن است. دیپوینت دقیقا دست روی خواسته مخاطب گذاشته و با شعار “دستتون بازه” به استقبال مخاطب می‌رود. شاید اگر بجای این موضوع، از تکنولوژی استفاده شده در یخچال فریزر اشاره می‌کرد، تبلیغاتش مورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت.

 

تبلیغ خلاقانه دیپوینت

 

برای نمونه‌های خارجی این تبلیغات خلاقانه نیز می‌توان به برند نایک و نیوِآ اشاره کرد. نایک با تشبیه کردن کفش‌های خود به ریه انسان، اشاره به این دارد که ورزش با کفش‌های نایک شما را زنده نگه می‌دارد.

 

تبلیغ خلاقانه نایک

 

نیوِآ نیز در اوج شاهکار خلاقانه خود در یک تبلیغات محیطی، به مخاطبان این نوید را می‌دهد که اگر از کرم نیوِآ استفاده کنید، سلولیت‌های بدنتان از بین می‌رود.

 

تبلیغ خلاقانه نیوآ

۹. درک کردن مخاطب

گاهی اوقات ما انسان‌ها دنبال راه‌حل نیستیم و فقط نیاز به درک شدن داریم. درک کردن می‌تواند شروعی برای برقراری یک تعامل دوستانه با مخاطبان باشد و یک ایده خلاقانه برای تبلیغات نیز محسوب می‌شود. برای نمونه در تبلیغ زیر احساس کمردرد مخاطب به خوبی درک شده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه برای کمردرد

۱۰. بومی سازی تبلیغات

اون چیه که فقط یه ایرونی میدونه؟

طبیعی ست که حس شخصی سازی به تمامی ما آدم‌ها حس خوبی را القا می‌کند و وقتی بدانیم چیزی برای ما ساخته شده، به آن توجه بیشتری خواهیم کرد. برند ایرانی اسنوا برای تمامی ایرانیان یک کمپین تبلیغاتی طراحی کرد و برای جلب توجه مخاطبین خود از موضوعاتی استفاده کرده که فقط یک ایرانی با آن‌ها سروکار دارد.

 

تبلیغ خلاقانه اسنوا

 

۱۱. دور زدن کلیشه‌ها و متفاوت نگاه کردن

از بچگی به ما گفته‌اند که رمز وسایل مهم مانند کارت، گوشی، چمدان و.. خودمان را به کسی نگوییم و آن را در ذهن خودمان بسپاریم. حالا اگر کسی به شما بگوید که رمزت را فریاد بزن بدون آنکه از عواقب آن بترسی! چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا کنجکاو نمی‌شوید؟ خلاف جهت آب حرکت کردن همیشه باعث جلب توجه افراد می‌شود. بانک ملی نیز در یک ایده تبلیغاتی خلاقانه، خلاف طرز تفکر همیشگی حرکت کرده و برای رونمایی از سرویس رمز پویا، از شعار «رمزت رو فریاد بزن!» استفاده کرده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه بانک ملی

 

تبلیغ خلاقانه بانک ملی برای رمز کارت

 

یک نمونه تبلیغات ایرانی خلاقانه دیگر، تبلیغات بلو بانک است. بلو بانک یک سیستم بانکداری دیجیتال است که برخلاف سایر بانک‌ها، هیچ شعبه‌ فیزیکی در کشور ندارد. تبلیغات بلوبانک نیز به همین ویژگی متفاوت سیستم بانکداری مجازی اشاره می‌کند.

 

تبلیغ خلاقانه بلوبانک

 

در نظر تمامی ما انسان‌ها، انیشتین انسانی است که با تمامی موجودات زمین فرق دارد. این احساس خاص بودن انیشتین آنقدر برای ما موضوعی جاافتاده است که هیچکدام فکر نمی‌کنیم انیشتین هم به اینکه نهار چه بخورد فکر می‌کرده‌است!

 

تبلیغ خلاقانه مک دونالد

 

اردک یک حیوان زرد رنگ است اما چون این دندانپزشکی با زردی مخالف است، اردک را به رنگ سفید کشیده‌ تا احساس تعجب و کنجکاوی مخاطبان را تحریک کند.

 

تبلیغ خلاقانه دندانپزشکی

۱۲. ایجاد تلنگر در مخاطب

تامل و اندیشیدن درباره یک موضوع باعث تثبیت آن در ذهن می‌شود؛ بنابراین اگر بتوانید با یک ایده تبلیغاتی خلاقانه انسان‌ها را به فکر فرو ببرید، در ذهن آن‌ها ماندگار خواهید شد. عکس تبلیغات خلاقانه‌ی زیر، تبلیغ یک کلاه فروشی ست که نشان می‌دهد تنها یک کلاه، چقدر می‌تواند در چهره و شخصیت انسان‌ها تاثیرگذار باشد!

 

تبلیغ خلاقانه کلاه

 

 

عکس بعدی پیامی از طرف سازمان جهانی طبیعت است که با این طراحی خلاقانه به ما هشدار داده و می‌گوید اگر می‌خواهید زمین را نجات دهید، کاغذ کمتری مصرف کنید.

 

تبلیغ خلاقانه برای محیط زیست

 

 

برای نمونه‌های تبلیغات خلاقانه ایرانی با این ایده تبلیغاتی می‌توانیم بیمه دی را مثال بزنیم: «حادثه همیشه در کمین است اما بیمه دی برای جبران حوادث در کنار شماست.»

تبلیغ خلاقانه بیمه دی

۱۳. بازی با کلمات

«ازکی» یک شرکت بیمه نیست؛ با ازکی می‌توانید بیمه‌های مختلف را مقایسه کرده و یکی از آن‌ها را که مناسب نیازتان است انتخاب کنید. این شرکت با به‌کارگیری اسامی بیمه‌های مختلف توانسته نحوه کارکرد خود را به مخاطبان اطلاع دهد و در واقع به آن‌ها بگوید چه کاری انجام می‌دهد.

 

تبلیغ خلاقانه ازکی

 

کلمه «داننده» شاید در لغت معنی خاصی برای ما نداشته باشد اما تپسی با تعریف مفهومی برای آن، به ارزش راننده خوب در سفر اشاره کرده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه تپسی

 

یکی دیگر از ایده‌های تبلیغاتی خلاقانه، استفاده از کنایه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات معروف است. از نمونه‌های ایرانی این ایده تبلیغاتی می‌توان به استفاده تپسی از داستان لیلی و مجنون، به‌کارگیری ضرب‌المثل توسط همراه بانک و استفاده مفهوم کنایی «جوش آوردن» توسط «ایلیا استیل» اشاره کنیم. البته توجه داشته باشید که آن اصطلاح خاص باید با تبلیغ شما هم‌خوانی و ارتباط داشته باشد.

 

 

تبلیغ خلاقانه ایلیا استیل

۱۴. استفاده مناسب از المان‌ها و رنگ‌ها و طراحی گرافیک اصولی

شما می‌توانید از رنگ به خصوص یا اجزای لوگوی برندتان برای طراحی یک تبلیغ خلاقانه استفاده کنید و یا از محصولات و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنید کمک بگیرید. برای نمونه، دنت از بسته‌بندی محصولاتش برای طراحی بیلبورد تبلیغاتی استفاده کرد.

 

تبلیغ خلاقانه برند دنت

 

برند مک‌دونالد برای اعلام باز بودن رستوران‌هایش در 24 ساعت شبانه روز لوگوی خود را به‌کار برده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه مک دونالد

 

 

برند لگو نیز با محصولات خود خانواده مشهور سیمپسون‌ها را درست کرده و به مخاطبان خود این پیام را می‌دهد: «شما می‌توانید هر چیزی را با لگو تولید کنید؛ به شرط اینکه خلاقیت و قوه تخیل بالایی داشته باشید.»

تبلیغ خلاقانه برند لگو

 

برای نمونه ایرانی نیز می‌توان تبلیغ بانک ملت را مثال زد که از المان‌ها برای معرفی خدمت تلفن بانک استفاده کرده‌است.

 

تبلیغ خلاقانه بانک ملت

 

 

دنیای خلاقیت هیچ حد و مرزی ندارد؛ برای طراحی تبلیغات خلاقانه فقط لازم است از دریچه‌ای متفاوت به دور و اطراف خود نگاه کنید!

امیدواریم بتوانید از این نمونه‌ها  ایده بگیرید و در تبلیغاتی خلاقانه و هوشمند طراحی کنید.

منابع: dontpaniclondon, wordstream, wordstream.com/blog/ws/2012

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.