بلاگر کیست

بلاگر کیست؛ چگونه در اینستاگرام بلاگر شویم؟

خیلی‌ها دوست دارند بلاگر شوند و در زمینه تخصصی و مورد علاقه خود فعالیت کرده و به درآمد برسند. برای رسیدن به این هدف چه جایی بهتر از اینستاگرام! اما واقعا بلاگر کیست و چگونه در اینستاگرام بلاگر شویم؟ با ظهور شبکه‌های اجتماعی، افراد زیادی در سراسر جهان توانستند از این پلتفرم‌ها برای ایجاد یک شغل جدید و البته پردرآمد استفاده کنند. این شغل همان «بلاگری» است که در محیط رسانه‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و توییتر از رونق بیشتری برخوردار است. برخلاف باور عموم، بلاگری نه یک تفریح بلکه یک شغل است و بلاگرها باید بتوانند با تولید محتوای ارزشمند در پی رسیدن به اهداف مالی و گاهی هم اهداف غیرمادی یا معنوی خود باشند. در این مطلب می‌خواهیم به‌صورتی کلی موضوع بلاگر شدن در اینستاگرام (پرطرفداراترین رسانه اجتماعی برای بلاگرها) را بررسی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

بلاگر کیست؟

بلاگر به افرادی گفته می‌شود که با استفاده از قدرت گسترده شبکه‌های اجتماعی، خود را در یک موضوع خاص به‌عنوان متخصص معرفی می‌کنند. این افراد با تولید محتوای تصویری، متنی، صوتی و… توجه و اعتماد مخاطبان خود را جلب می‌کنند. اگرچه برخی از بلاگرها این کار را صرفاً برای رسیدن به شهرت یا سرگرمی انجام می‌دهند اما بخش اعظم بلاگرها به نیت‌ فروش محصول و تبلیغات دست به تولید محتوای هدفمند می‌زنند.

بیشتر بخوانید: واینر کیست؛ به چه کسانی واینر گفته می‌شود؟

بلاگری چیست؟

می‌توان بلاگری را یکی از جذاب‌ترین و همچنین پر درآمدترین شغل‌های جهان در نظر گرفت. بلاگرها با پرداختن به کارهای موردعلاقه خود و نشان دادن آن‌ها به مخاطبینشان، درآمد کسب می‌کنند. بلاگری به افراد این فرصت را می‌دهد تا از کارهای سخت و طاقت‌فرسای فیزیکی فاصله گرفته و تنها از دریچه‌ی تلفن‌های اسمارت با تمام مردم جهان تعامل برقرار کنند. خیلی ساده بلاگری یعنی تولید و انتشار محتوا در زمینه مورد علاقه و حوزه‌ای که تخصص دارید.

بلاگری یک فرصت برای انسان‌های عصر حاضر است تا از امکاناتی که در اختیار دارند، بهترین بهره را ببرند. از وقتی بلاگری تبدیل به یک حرفه شده، جهان به دهکده‌‌ای کوچک شبیه است که تمام مردم در آن همدیگر را می‌شناسند و با هم ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. با این وجود، دیگر فرهنگ، زبان، آداب و رسوم، نژاد، رنگ پوست و ملیت برای هیچکس محدودیت به شمار نمی‌رود.

برای بلاگر شدن از کجا شروع کنیم؟

شاید تصور کنید برای شروع بلاگری باید یک پیج حرفه‌ای ایجاد کنید، اما اینگونه نیست. برای بلاگر شدن ابتدا باید روی خودتان کار کنید و در یک زمینه‌ی خاص حرفی برای گفتن داشته باشید. باید هدف خود از بلاگر شدن را مشخص کرده و برای تولید محتوای ارزشمند در رابطه با آن موضوع، به تحقیق، بررسی و جمع‌آوری اطلاعات بپردازید.

همچنین باید بلاگرهای بزرگی که در زمینه‌ی موردعلاقه شما فعالیت می‌کنند را رصد کنید تا از آن‌ها الگو بگیرید. شاید باز هم تصور کنید که بلاگر شدن به این سادگی‌ها هم نیست و وجود هزاران بلاگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف به منزله‌ی وجود هزاران رقیب است که نمی‌گذارند شما به اندازه کافی دیده شوید! اگر به بلاگر شدن علاقه دارید، باید این طرز فکر را کنار گذاشته و تنها روی زمینه‌ی کاری خود تمرکز کنید. مطمئن باشید که استمرار شما در تولید محتوای ارزشمند، اصلی‌ترین عامل موفقیت‌تان خواهد بود. در ادامه‌ی این مطلب مراحل تکمیلی بلاگری را توضیح خواهیم داد.

ویژگی های یک بلاگر چیست؟

ویژگی های یک بلاگر چیست

شاید وقتی دارید در شبکه‌های اجتماعی گشت می‌زنید، تصور کنید تمام افرادی که یک عالمه پست از خود می‌گذارند و فالوورهای بالایی دارند، همان بلاگرها هستند؛‌ اما این تصور درستی نیست. هرکسی که زیاد پست بگذارد و طرفدار داشته باشد نمی‌تواند صرفاً بلاگر هم باشد؛ چراکه بلاگرها تنها در یک زمینه خاص محتوا تولید کرده و با روش‌های گوناگون به بیان نقاط قوت و ضعف آن محصول می‌پردازند. همه بلاگرها هدف مشخصی دارند که در راستای همان هدف محتوا تولید می‌کنند و پست‌های زیاد و بی‌هدف نمی‌گذارند.

انواع بلاگر اینستاگرام (فشن بلاگر، بیوتی بلاگر و ….)

یک بلاگر در هر زمینه‌ای که بخواهد می‌تواند تولید محتوا کند. اما در رسانه محبوب و مشهور اینستاگرام معمولاً بلاگرها در زمینه‌های خاصی بیشتر فعالیت دارند. این زمینه‌ها به قرار زیر هستند:

  • فشن‌‌بلاگر یا Fashion Blogger – فعال در معرفی و بررسی مُد و لباس
  • بیوتی‌بلاگر یا Beauty Blogger – فعال در معرفی و بررسی زیبایی
  • تراول‌بلاگر یا Travel Blogger – فعال در معرفی و بررسی مکان‌های تفریحی
  • فودبلاگر یا Food Blogger – فعال در معرفی و بررسی انواع غذا
  • اینتریوربلاگر یا Interior Blogger – فعال در زمینه دکوراسیون
  • اکونومی‌بلاگر یا Economy Blogger – فعال در زمینه اقتصادی
  • ویدئوگیم‌بلاگر یا Video Game Blogger – فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای

این نمونه‌ها بیشترین فعالیت را در اینستاگرام دارند. البته بلاگر خودرویی، بلاگر طنزکننده اجتماعی و بلاگر فیلم نیز جزو بلاگرهای پرطرفدار هستند. یکی دیگر از بلاگرهای پرطرفدار اینستاگرام هم افرادی هستند که در زمینه لایف‌استایل (Life style) فعالیت می‌کنند؛ چنین افرادی با بررسی جنبه‌های مختلف زندگی خود اعم از خانواده، شغل، کارهای روزانه و… سبک زندگی خود را به مردم معرفی می‌کنند. این افراد وقتی طرفداران زیادی پیدا کردند، شروع به تبلیغ می‌کنند. شاید تصور کنید اگر شما هم بخواهید بلاگر شوید باید در یکی از زمینه‌های فوق کار کنید اما اجباری برای این کار وجود ندارد. شما در هر کاری متخصص باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید، می‌توانید در همان زمینه بلاگر شوید.

تفاوت بلاگر با اینفلوئنسر چیست؟

جدا کردن دو مفهوم بلاگر (Blogger) و اینفلوئنسر (Influencer) کار سختی است. تعاریفی که تا به اینجا عنوان کردیم، شامل هر دوی این عبارات می‌شود و خود کاربران شبکه‌های اجتماعی هم تفاوتی بین این‌دو قائل نمی‌شوند؛ اما اگر ما بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم علی‌رغم شباهت‌هایی که این دو مفهوم دارند، به تفاوت‌هایی نیز پی ببریم. اگرچه هم بلاگر و هم اینفلوئنسر در محیط رسانه‌های اجتماعی به تولید محتوای هدفمند با استفاده از ابزارهای خاصی می‌پردازند اما بلاگرها می‌توانند به نوعی زیرمجموعه‌ی اینفلوئنسرها باشند. پس یک اینفلوئنسر حرفه‌ای‌تر از یک بلاگر است. تفاوت بارز دیگری که بین این‌دو مفهوم وجود دارد به تاثیرگذاری بیشتر انفلوئنسرها نسبت به بلاگرها برمی‌گردد. معمولاً یک انفلوئنسر در پی جذب فالوور زیاد نیست، بلکه می‌خواهد روی فالوورهای فعلی خود تاثیر بسزایی داشته باشد که اغلب هم به هدف خود می‌رسند. این در حالی است که بلاگرها معمولاً می‌خواهند تعداد فالوورهای خود را بیشتر کنند و کمتر در پی تاثیرگذاری مستقیم هستند. می‌توان گفت که بلاگرها می‌توانند با رسیدن به تاثیرگذاری و حد بالایی از تخصص به اینفلوئنسر تبدیل شوند و البته ممکن است بلاگرهای مشهوری هم وجود داشته باشند که هرگز به اینفلوئنسر تبدیل نشوند.

تفاوت بلاگر و ولاگر چیست؟

به غیر از موضوع بلاگر و انفلوئنسر، موضوع دیگری نیز وجود دارد که اگرچه کاربران تفاوتی برای آن در نظر نمی‌گیرند اما در مفهوم اصلی آن‌ها تفاوت‌های بارزی وجود دارد. این دو مفهوم بلاگر (Blogger) و ولاگر (Vlogger) هستند. می‌توان گفت ولاگرها زیرمجموعه‌ای از بلاگرها هستند. یک بلاگر هم محتوای ویدئویی تولید می‌کند و هم محتوای متنی و تصویری به اشتراک می‌گذارد؛ حال آن‌که ولاگرها تنها ویدئو تولید می‌کنند؛ نه هیچ چیز دیگر. افرادی که تنها به کمک ویدئو هدف‌های خود را دنبال می‌کند ولاگر هستند اما افرادی که برای رسیدن به هدف خود از ویدئو، متن، تصویر و… هم استفاده می‌کنند، بلاگر هستند.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را به جریان بسپارید

چگونه در اینستاگرام بلاگر شویم؟

چگونه در اینستاگرام بلاگر شویم

تبدیل به یک بلاگر اینستاگرام شدن به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. همانطور که قبلاً هم گفتیم، تنها با پست‌گذاری و جذب فالوور نمی‌توان خود را بلاگر اینستاگرام نامید. برای بلاگر اینستاگرام شدن باید حتماً ابتدا موضوع مشخصی برای خود انتخاب کنید تا حول محور همان موضوع به تولید محتوا بپردازید. سپس در همان زمینه به کمک ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم به تولید محتوای کاربردی و باکیفیت بپردازید. البته کیفیت نوع محتوای شما را تعداد لایک‌ها و کامنت‌های شما مشخص می‌کنند. یک ویژگی منحصربه‌فرد برای خود انتخاب کنید و سعی کنید آن را در تمام محتواهای خود بگنجانید. این ویژگی می‌تواند یک جمله یا شعار از خودتان باشد یا وجود یک طرح خاص در تصاویرتان. همکاری با سایر بلاگرها می‌تواند در رونق کارتان بسیار موثر باشد. پس حتماً همکاری را در نظر داشته باشید. مهارت‌های اینستاگرام خود را ارتقا دهید تا بتوانید به بهترین شیوه به عنوان یک بلاگر اینستاگرام فعالیت کنید. پس از هر فعالیت، نتیجه کار خود را بررسی کنید. ببینید اشکال کارتان کجاست یا چگونه دارید پیش می‌روید. وقتی مدام در حال بهتر شدن باشید، در نهایت به اهداف بلاگری خود دست خواهید یافت.

گام‌های تبدیل شدن به یک بلاگر موفق

گام‌هایی که برای تبدیل شدن به یک بلاگر موفق باید در نظر بگیرید می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تولید محتوای کاربردی، ارزشمند و باکیفیت
    هیچکس فیلم‌ها و تصاویر تار و تاریک، متون پر از اشتباهات تایپی و بدون خلاقیت را دوست ندارد. بنابراین محتوای شما باید واضح، کیفیت تصویری بالا و بدون اشکال تایپی یا نگارشی باشد.
  • تعامل 24 ساعته با طرفداران
    هرچقدر بیشتر بتوانید به کامنت‌های فالوورهایتان پاسخ داده و نظرات ایشان را در کار خود دخیل کنید، به آن‌ها ارزش بیشتری داده‌اید. در نتیجه آن‌ها نیز به شما وفادارتر خواهند شد.
  • آپدیت بودن و پیشرفت روزانه
    موفقیت در دنیای پر از خلاقیت شبکه‌های اجتماعی باید با پیشرفت‌های روزانه همراه باشد. شما تنها زمانی می‌توانید در اوج قرار بگیرید که همواره در فکر بهتر شدن باشید. این بهتر شدن با کسب اطلاعات جدید، تولید محتوا و تعامل بیشتر ایجاد می‌شود.

میزان درآمد بلاگرها

میزان درآمد بلاگرها به صورت دقیق و واضح مشخص نیست. اما این درآمد از چند صد هزار تومان شروع شده و تا چندین میلیون تومان می‌تواند باشد. یک بلاگر اینستاگرام می‌تواند تا سقف روزانه چند میلیون تومان هم درآمد داشته باشد و هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد. بلاگرهای مشهور ایرانی ماهانه چندصد میلیون تومان از اینستاگرام درآمد بلاگری دارند که بسته به مقدار محتوایی که هرماه تولید می‌کنند و محصولاتی که ارائه می‌کنند می‌تواند درآمدشان بیشتر یا کمتر شود.

ابزارهای لازم برای بلاگر شدن

اگر بخواهید بلاگر شوید به دوربین عکاسی و فیلمبرداری اچ‌دی نیاز خواهید داشت؛ اما اگر در ابتدای کار دسترسی به این امکانات برای‌تان ممکن نیست، می‌توانید از دوربین تلفن همراه خود شروع کنید. اگر در جای روشن و در کنار دکور مناسبی قرار بگیرید، با دوربین گوشی هم می‌توانید تصاویر و ویدئوهای باکیفیتی ثبت کنید. دیگر ابزارهای لازم برای یک بلاگر اینستاگرام ابزارهای ویرایش فیلم و تصویر هستند که می‌توانند به صورت نرم‌افزاری یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرند.

اصول بلاگر شدن و نکات مهم برای بلاگری

هر شغلی، اعم از مشاغل سنتی و مشاغل مدرن، برای پیاده‌سازی و بدست آوردن مشتریان هدف، به رعایت اصول و قواعد خاصی نیاز دارند. در دنیای پر زرق و برق و رقابتی بلاگرها نیز اصولی وجود دارد که آگاهی از آن برای تمام افرادی که تمایل به این شغل دارند، ضروری است. بخشی از اصول بلاگری و نکات مهمی که در این شغل باید به رعایت شوند به صورت زیر هستند:

  • ابتدا روی تولید محتوای ارزشمند تمرکز کنید.
  • پس از تولید محتوا، به دنبال بازاریابی و تبلیغات باشید.
  • بهترین صفحات در زمینه کاری خود یا زمینه‌های عمومی را برای تبلیغ انتخاب کنید (صفحات مربوط به هنرمندان، صفحات خبری و کانال‌های آموزشی بهترین گزینه‌ها برای تبلیغ هستند)
  • به مخاطبین خود بها بدهید و در راستای علایق و خواست آنان محتوا تولید کنید (البته به شرطی که خواست آن‌ها با ارزش‌های درونی شما در تضاد نباشد!)
  • از آخرین اخبار روز باخبر شوید تا بتوانید محتوای خود را به آن‌ها ربط دهید و کاربران بیشتری را جذب کنید.
  • همیشه از آخرین نسخه رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • از اطلاعات پیچ و کانال خود بک‌آپ بگیرید.
  • صفحات مجازی خود را ایمن کنید.
  • خودتان باشید و برای مخاطبین نقش بازی نکنید.
  • ……‌

یکی از نکات اصلی بلاگری این است که مراقب باشید طرفدارانتان حس نکنند که شما فقط در فکر تبلیغات هستید. وقتی این حس را در فالوورهای خود ایجاد کنید، آن‌ها در برابر شما و محتوای شما گارد می‌گیرند. بنابراین به‌جای تعریف‌ و ‌تمجید صرف از یک محصول نقاط ضعف آن را نیز بیان کنید. دلیل موفقیت بلاگری صد‌ف‌بیوتی همین امر بوده است. خودتان را جای طرفدارانتان بگذارید و ببینید در صورت انجام چه کاری بیشتر جذب شما خواهند شد؟!

نتیجه‌گیری
با توجه به مطالبی که عنوان شد می‌توانیم به این نتیجه کلی برسیم که: «بلاگر شدن یک شغل است و لازم است تا وقت و مهارت‌ کافی برای هدایت این شغل را داشته باشیم تا درنهایت به اهدافی که برای تولید محتوای خود مشخص کرده‌ایم برسیم!»

پیاده‌سازی کمپین تبلیغات در اینستاگرام از طریق پلتفرم جریان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.