چگونه اینفلوئنسر شویم؟

تقریباً همۀ افرادی که در سوشال مدیا فعالیت می‌کنند، می‎‌دانند که اینستاگرام مهم‌ترین و کارآمدترین پلتفرم برای فعالیت اینفلوئنسرها، به‌خصوص در ایران است.

اگر یادتان باشد تا چند سال پیش، کافی بود یک عکس زیبا با چند کلمه یا عبارت به‌عنوان کپشن در اینستاگرام پست کرده و به مرور زمان با فعالیت مداوم این‌چنینی، فالوور جذب کنید تا اینفلوئنسر شوید.

اما این روش مدت‌هاست که قدیمی شده! 

امروزه بدون داشتن استراتژی و فعالیت درست و اصولی نمی‌توانید در صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ تأثیرگذار باشید.

اگر به اینفلوئنسر شدن علاقه دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد! 

نکات و استراتژی‌هایی را در اختیارتان خواهیم گذاشت تا با به کارگیری آن‌ها خیلی زود به‌عنوان اینفلوئنسر اینستاگرام شناخته شده و از طریق آن، درآمد کسب کنید.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسرها همان کاربران عادی اینستاگرام هستند؛ با این تفاوت که افراد زیادی آن‌ها را دنبال می‌کنند و به واسطۀ اعتبار تثبیت شده‌شان، توانایی منحصر بفردی در تأثیرگذاری بر دیگران دارند.

از دیدگاه بازاریابی، اینفلوئنسر به‌عنوان فردی با قدرت تأثیرگذاری بر خریداران بالقوۀ یک محصول یا خدمات تعریف می‌شود.

اینفلوئنسر رسانه اجتماعی، کسی است که در یک حوزۀ خاص اعتبار ایجاد کرده است، به مخاطبان زیادی دسترسی دارد و می‌تواند دیگران را متقاعد کند که بر اساس توصیه‌های او عمل کنند.

فالوورها هم تحت تأثیر محتواهای اینفلوئنسر محبوبشان هستند؛ برای مثال خریدشان را از مزون لباسی که اینفلوئنسر فعال حوزۀ مد و فشن معرفی کرده، انجام می‌دهند یا فیلمی که اینفلوئنسر مورد علاقه‌شان جدیداً تماشا کرده را می‌بینند. 

اینفلوئنسر لباس

این یک حقیقت است که مردم نظرات افرادی که دوست دارند و به نوعی الگویشان می‌دانند را راحت‌‌تر می‌پذیرند و نسبت به محتواهایی که آن‌ها منتشر می‌کنند، اعتماد بیشتری دارند. همان طور که از اسمش مشخص است، میزان تأثیرگذاری اینفلوئنسر بر جامعۀ مخاطبانش بسیار زیاد است.

از همین‌ رو برندها هم علاقۀ زیادی به همکاری با اینفلوئنسرها برای فعالیت‌های تبلیغاتی و مارکتینگی‌شان دارند. پس طبیعی است که اینفلوئنسر مارکتینگ به‌عنوان یک فعالیت پردرآمد و امروزی به شمار بیاید.

دلیل دیگر رشد اینفلوئنسر مارکتینگ، محدودیت‌هایی است که پلتفرم اینستاگرام در برخی کشورها مثل ایران ایجاد کرده است. یکی از این محدودیت‌ها، غیرفعال‌بودن سرویس بوست (Boost) است.

سرویس بوست

در صورت فعال‌بودن، با استفاده از این سرویس می‌توانید پستی را که در اینستاگرام آپلود کرده‌اید، تقویت کنید تا به افراد بیشتری نمایش داده شود. در واقع بوست همان سرویس تبلیغ اینستاگرام با امکان انتخاب هدف تبلیغاتی یعنی بازدید بیشتر از پروفایل، بازدید از وب‌سایت یا انتقال پیام است. 

در نتیجه اینفلوئنسر مارکتینگ نقش مهمی را در کمپین‌های تبلیغاتی سوشال مدیای برندها در ایران ایفا می‌کند. 

 

تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر

بلاگرها کسانی هستند که به‌طور تخصصی در وبلاگ‌ها تولید محتوا می‌کنند. بلاگرهای اینستاگرامی هم در حوزه‌ای که مهارت دارند، محتواهای ارزشمند تهیه و در این پلتفرم منتشر می‌کنند. 

اصلی‌ترین تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در میزان تأثیرگذاری و نحوۀ تولید محتوا است. بلاگرها هم می‌توانند زمانی که تأثیرگذاری بیشتری کسب کنند به اینفلوئنسر تبدیل شوند.

فراموش نکنید اکثر محتواهایی که بلاگر منتشر می‌کند، جنبۀ آموزشی دارند. بلاگرها معمولاً در سایت یا اکانت اینستاگرامی‌شان پست‌های آموزشی دارند و به نقد و بررسی محصول می‌پردازند؛ اما اینفلوئنسرها ممکن است فقط یک محصول را معرفی کرده و بدون توضیحات بیشتر، پیشنهاد خرید آن را بدهند.

به طور مثال یک بلاگر برای معرفی یک محصول آرایشی و تبلیغ آن، تحلیل دقیق‌تری نسبت به اینفلوئنسر انجام می‌دهد. او در محتوایش دربارۀ رنگ، کیفیت، سازگاری با انواع پوست‌ها، قیمت محصول و… توضیح می‌دهد؛ اما یک اینفلوئنسر فقط اطلاعات کلی راجع‌به آن، در اختیار فالوورها می‌گذارد.

پس به جز مواردی که گفتیم، می‌توان تا حدود زیادی فعالیت اینفلوئنسر و بلاگر را یکسان دید.

بلاگر

اینفلوئنسرها بر اساس نوع فعالیت و تعداد فالوورهایی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه با هم این دسته‌ها را خواهیم شناخت.

 

دسته‌بندی محتوایی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی

 

اینفلوئنسرها بر اساس دانش و تخصص خود، در شاخه‌های زیر فعالیت می‌کنند:

  • مد و فشن (Fashion)
  • سفر (Travel)
  • سبک زندگی (Life style)
  • سلامتی و ورزش (Health & sport)
  • روانشناسی و مشاوره (Psychology)
  • حقوقی (Legal)
  • پزشکی (Medical)
  • هنر (Art)
  • آرایشی و زیبایی (Beauty & make up)
  • آشپزی و غذا (Food)
  • عکاسی (Photography)
  • مادر و فرزند (Parents)
  • بازی (Game)
  • آموزش (Digital education)
  • و…

 

همان طور که می‌بینید موضوعاتی که یک اینستاگرامر بتواند در آن فعالیت کند، آن‌قدر زیاد است که هرکسی می‌تواند تبدیل به یک اینفلوئنسر شود! 

دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوور

 

ممکن است برایتان سؤال شود بدون داشتن فالوور زیاد، چگونه اینفلوئنسر شویم؟

توجه کنید که برای اینفلوئنسر شدن لازم نیست حتماً 1 میلیون یا بیشتر از آن فالوور داشته باشید.  

انواع اینفلوئنسرهای اینستاگرام براساس تعداد دنبال‌کنندگانی که دارند:

  • مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)
  • ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)
  • میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
  • نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)

مگا اینفلوئنسرها بیش از 1 میلیون فالوور دارند؛ احتمالاً بیشتر از 3 سال است که در اینستاگرام فعالیت مداوم می‌کنند.

مگا اینفلوئنسر

در جایگاه بعدی ماکرو اینفلوئنسرها هستند که بین 100 هزار تا 1 میلیون فالوور دارند.

ماکرو اینفلوئنسر

تعداد دنبال‌کنندگان میکرو اینفلوئنسرها بین 10 هزار تا 100 هزار و نانو اینفلوئنسرها هم کمتر از 10 هزار نفر است.

میکرو اینفلوئنسر

درست است که جامعۀ مخاطبان این 2 گروه کوچک‌تر است؛ اما به‌دلیل اینکه این نوع اینفلوئنسرها می‌توانند تعامل بیشتر و بهتری با فالوورهایشان داشته باشند، میزان اشتیاق و اعتماد مخاطبان نسبت به آن‌ها در مقایسه با  اینفلوئنسرهای بزرگتر، بیشتر است. از طرفی برندها به‌دلیل در دسترس‌ بودنشان، تعرفۀ همکاری مناسب‌تر و اعتماد فالوورها، ترجیح به همکاری با این گروه ایفلوئنسرها دارند. 

پس نگران تعداد کم فالوورهایتان نباشید! مهم تعامل و محتوای ارزشمندی است که برای فالوورهایتان تولید می‌کنید.

ایده برای اینفلوئنسر شدن

 

شاید برایتان سؤال باشد که چه نوع تخصص یا دانشی لازم است تا بتوانید اینفلوئنسر شوید؟ یا اینکه دانش یا تخصص خاصی ندارید؛ اما علاقه‌مندید به‌ عنوان یک اینفلوئنسر یا اینستاگرامر فعالیت کنید. خب حالا لازم است چه کارهایی انجام دهید؟

برای اینفلوئنسر شدن یا حتی اینکه «چگونه بلاگر شویم» کافی است بدانید در کدام زمینه آگاهی دارید یا اینکه به آن علاقه‌مند هستید.

برای مثال شما با دوستانتان زمان زیادی را در کافه و رستوران‌ها می‌گذرانید. اکثر کافه و رستوران‌های شهر هم رفته‌اید و تا حدودی منوی خوراکی‌ها را می‌شناسید؛ پس از این تفریحتان به‌سادگی عبور نکنید چون اینستاگرام بهترین پلتفرم برای فعالیت شما است! 

کافی است دفعۀ بعدی که به کافه یا رستورانی تشریف بردید، از سفارشتان عکس‌های جذاب بگیرید و با یک کپشن تحلیلی دربارۀ مکانی که رفته‌اید و خوراکی‌های آنجا، پست کنید. خیلی زود کسانی که به غذا علاقه دارند و مثل خودتان به آن اهمیت می‌دهند، شما را پیدا و فالو می‌کنند. 

اگر از کودکی به نوشتن خاطرات روزانه و اتفاقات اطرافتان علاقه داشتید، اینستاگرام فرصتی به شما می‌دهد که نوشته‌هایتان را در اختیار دیگران بگذارید و اجازه دهید آن‌ها هم مثل خودتان لذت ببرند. با پست کردن یک عکس از منظره‌هایی که در روز دیده‌اید، همراه با کپشنی که دربارۀ آن نوشته‌اید، سبک زندگی و نوع نگاهی که به آن دارید را با بقیه به اشتراک بگذارید.

در نتیجه کافی است علاقۀ خودتان را بشناسید و آن را دست کم نگیرید.

بالاتر با هم حوزه‌های مختلف اینفلوئنسرها را شناختیم. حالا وقت آن است که تصمیم بگیرید بر اساس تخصص و علایقتان در کدام حوزه، فعالیتتان را شروع کنید یا ادامه دهید.

مراحل اینفلوئنسر شدن

 

همان طور که گفتیم فرقی ندارد تا امروز در اینستاگرام فعالیتی داشتید یا نه!

اگر می‌خواهید به‌ زودی فعالیتتان را شروع کنید، یک حساب کاربری بیزینس (Business) یا خالق (creator) بسازید. 

این نوع حساب‌های کاربری، ابزارهای کاربردی برای رشد و فعالیت مؤثر را در اختیارتان می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها، آمار اینسایت (Insight) است. با استفاده از این آمار می‌توانید مخاطبانتان را بشناسید و رفتارهای آن‌ها را بررسی کنید. 

آمار اینسایت اینستاگرام

وقتی می‌خواهید به‌عنوان یک اینفلوئنسر فعالیت کنید، بسیار مهم است که فالوورهایتان را بشناسید و درک کنید. با اینسایت شما متوجه می‌شوید که آن‌ها از چه بازۀ سنی و کدام شهر هستند؛ فعالیتشان در روزها و ساعت‌های مختلف چگونه است و با هر کدام از محتواهایتان چقدر تعامل داشته‌اند. به‌طور مثال کدام محتوا را بیشتر برای دیگران ارسال کرده یا دیده‌اند. 

خوب است بدانید که با ساخت اکانت بیزینسی یا کریتور، آمار اینسایت برای تمام محتواها در اختیارتان قرار خواهد گرفت؛ اما برای دسترسی به آمار دموگرافی فالوورها (شامل: ردهٔ سنی، ملیت، جنسیت و …) باید حداقل 100 دنبال‌کننده، داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آموزش تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام با ابزار اینسایت را بخوانید.

حالا که پیج بیزینسی ساختید و حوزۀ فعالیتتان را هم مشخص کردید، مرحله‌به‌مرحله برای اینفلوئنسر شدن جلو می‌رویم:

 

  • تکمیل پروفایل و بیو

داشتن یک عکس پروفایل خوب و توضیح دربارۀ فعالیتتان در قسمت بیو، به دیده شدن شما بسیار کمک می‌کند. مثلاً اگر می‌خواهید در حوزۀ آرایشی و زیبایی (Beauty) فعالیت کنید، وارد قسمت «Edit profile» شوید و روی گزینه «Category» ضربه بزنید. 

از اینجا حوزۀ فعالیتتان یعنی «Beauty, cosmetic & personal care» را انتخاب کنید. 

اگر موزیسین هستید و ویدیوهایی از ساز زدن در اینستاگرام منتشر می‌کنید، در این قسمت گزینۀ «Artist» را انتخاب کنید.

حتی می‌توانید به صورت کلی گزینۀ «Blogger» را انتخاب کنید.

مشخص کردن حوزۀ فعالیت در بیو به شما کمک می‌کند تا افراد مشتاق، سریع‌تر شما را بشناسند و فالو کنند.

بیو پیج اینستاگرام

  • تقویم محتوا

تقویم محتوایی اینستاگرام یا «Content calendar» برنامۀ تولید و انتشار محتواها در اینستاگرام است. برای تهیۀ این برنامۀ ماهیانه یا هفتگی کافی است محتواهای مورد نیاز و مناسبت‌های پیش‌رو را مشخص کنید؛ بعد با استفاده از آمار اینسایت که توضیح دادیم، آن‌ها را در روزها و ساعت‌هایی که قبلاً بیشترین بازدید را داشته‌اند، منتشر کنید.

مثلاً روزهای یکشنبه و چهارشنبه فالوورها بیشترین فعالیت را در صفحۀ شما انجام داده‌اند؛ پس حتماً در این روزها محتوایی برای انتشار داشته باشید.

از مناسبت‌ها هم به این صورت می‌توانید استفاده کنید: برای مثال اگر در حوزۀ غذا فعالیت می‌کنید 7 خرداد ماه روز جهانی برگر است. برای این روز یک محتوا دربارۀ برگر تهیه کنید. حتی می‌توانید با یک برگرشاپ برای تولید محتوا همکاری و علاوه بر تولید محتوا برای پیجتان، هزینۀ تبلیغات هم دریافت کنید.

 

  • تولید محتوای جذاب

محتوایی جذاب است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. اگر به‌تازگی می‌خواهید به‌عنوان اینستاگرامر فعالیت کنید، باید برای تولید محتوا به چند موضوع توجه داشته باشید: 

  • کیفیت محتواها از لحاظ بصری
  • احترام به فالوورها و اعتمادشان
  • نوشتن کپشن دقیق و گویا
  • تعاملی بودن محتواها
  • تهیه ویدیوهای آموزشی و سرگرم‌کننده
  • تولید محتوای وایرال 

با رعایت این موارد می‌توانید علاوه بر بیشتر دیده‌شدن، بازخورد بیشتری هم از فالوورها بگیرید.

اگر بیوتی بلاگر هستید سعی کنید ریلزها و ویدیوهای آرایشی تهیه و منتشر کنید. مثلاً ویدیوهای آموزش خودآرایی را با یک موزیک جذاب ادیت و بعد با کپشنی که شامل معرفیِ لوازم آرایش استفاده شده و اصول آرایشی است پست کنید. 

استفاده از هشتگ در کپشن‌هایتان را فراموش نکنید! هشتگ‌ها به دیده شدن محتوای شما کمک می‌کنند. 

هشتگ‌ها مانند اکانت‌های اینستاگرامی قابل فالو کردن هستند. مثلاً اگر به گیاهان آپارتمانی علاقه دارید، می‌توانید هشتگ #گیاهان_آپارتمانی را دنبال کنید. محتواهای این هشتگ مانند محتوای فالووینگ‌ها، در فید «Home» اکانت ظاهر می‌شود و اگر این محتواها برایتان جذاب باشند، علاوه بر لایک و ذخیره کردن آن‌ها، اکانت صاحب پست را هم می‌توانید فالو کنید.

محتوای کاربر پسند

پس هشتگ درست = تعامل بیشتر و جذب فالوورهای جدید.

طبق قوانین اینستاگرام شما مجاز هستید برای هر پست و هر ریلز تا 30 هشتگ و برای استوری تا 10 هشتگ استفاده کنید. با توجه به آخرین تغییرات الگوریتم‌ اینستاگرام، توصیه می‌شود که از 3 تا 5 هشتگ کاربردی و مرتبط برای محتوایتان استفاده کنید. 

نکته: یادتان باشد برای دیده شدن، نباید سراغ استفاده از هشتگ‌های ترند اما بی‌ربط بروید. با این‌ کار ممکن است shadow banned شده و علاوه بر ایجاد مشکل در صفحه‌، فالوورهایتان هم دچار ریزش شوند. 

 

  • تعامل با فالوورها

حیات یک اینفلوئنسر به فالوورهایش بستگی دارد؛ پس برای حفظ آن‌ها باید تلاش کند. 

دکتر «Konstanze Alex-Brown» مدیر بخش اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت Dell می‌گوید: «هستۀ اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ، ایجاد یک رابطۀ محکم با احترام به ارزش‌های متقابل است.»

بعد از شناخت مخاطب‌هایتان، باید سعی کنید محتواهای مورد نیاز آن‌ها را تولید و رابطه‌ای تعاملی ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از استراتژی‌های زیر کمک بگیرید:

  • حتماً کامنت پست‌هایتان را باز بگذارید.
  • به تمامی کامنت‌ها و دایرکت‌ها پاسخ بدهید. 
  • در استوری‌هایتان از استیکرهای «Questions» و «Poll» استفاده کنید.

استیکرهای سوال و جواب

  • در کپشن‌‌ پست‌ها از فالوورهایتان سؤال بپرسید و بخواهید که نظرشان را در کامنت بنویسند.
  • در لایوها از فالوورهایی که در حال تماشا هستند، دعوت کنید که به لایو شما اضافه شوند. 
  • دربارۀ تبلیغاتی که انجام می‌دهید، پاسخگو باشید.

همکاری در تبلیغات

ممکن است شما اینفلوئنسر فعال در حوزۀ سفر باشید و یک طلا فروشی به شما پیشنهاد همکاری دهد. فراموش نکنید هدف فالوورهایتان از فالو کردن شما، دیدن تجربه‌های شما در سفر و شنیدن پیشنهادات شما دربارۀ مکان‌های دیدنی و گردشگری بوده نه خرید گردنبند طلا! پس حتی اگر رقم پیشنهاد همکاری خوب بود، قبول نکنید تا فالوورهایتان را از دست ندهید.

در حالت دیگر ممکن است کسب‌وکاری که مجوز ندارد به شما پیشنهاد همکاری دهد. حواستان باشد وقتی از چیزی اطمینان ندارید، نباید پیشنهاد را بپذیرید. شاید آن کسب‌وکار از مردم کلاهبرداری می‌کند و به واسطۀ معرفی شما فالوورهایتان آسیب ببینند. 

پس برای خودتان چارچوبی تعیین کنید و طبق آن جلو بروید. 

تبلیغات برندهایی که خودتان از محصولش استفاده نکردید یا از آن مطمئن نیستید را انجام ندهید.

برای معرفی محصولات سعی کنید خودتان در یک بازۀ زمانی از آن محصول استفاده کنید و بعد آن را به فالوورهایتان پیشنهاد دهید. 

مثلاً اگر بیوتی بلاگر هستید قبل از معرفی کرم صورت، خودتان از مواد تشکیل دهندۀ آن مطمئن شوید و روی پوست تست کنید تا از حساسیت ندادن آن اطمینان پیدا کنید و بعد محتوای معرفی محصول را بسازید. 

مورد دیگری که در تبلیغات باید به آن توجه کنید، مذاکره و بستن قرارداد یا تفاهم‌نامه با برندها و کسب‌کارها است. داشتن قرارداد علاوه بر مشخص کردن تعهدات طرفین، باعث می‌شود که حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

برای پیشنهادهای همکاری که به شما داده می‌شود، ممکن است نیاز به تولید محتوا توسط خودتان دربارۀ آن کسب‌وکار یا حضور در محتوای تولید شده توسط خودشان باشد. در هر صورت طبق چارچوب پیش بروید؛ تاریخ، نوع محتوا، سناریو و هدف تبلیغ، تعرفۀ همکاری و… را در تفاهم‌نامه مشخص کنید و بعد با تمرکز کافی محتوا را تولید کنید. 

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به سؤال شما یعنی چگونه اینفلوئنسر شویم؟ پاسخ دهیم و نکات کاربردی و ایده‌های اینفلوئنسری را در اختیارتان بگذاریم. 

Seth Godin نویسندۀ معروف آمریکایی که 18 کتاب در حوزۀ مارکتینگ و استراتژی‌های بازاریابی نوشته، می‌گوید: «مردم کالا و خدمات را نمی‌خرند؛ آن‌ها بابت داستان‌ها و رابطه‌ها پول پرداخت می‌کنند.»

اینفلوئنسرها یکی از آن کانال‌هایی هستند که می‌توانند این داستان‌ها و رابطه‌ها را ایجاد کنند. از همین رو برندها همکاری با اینفلوئنسرها را یک راه میان‌بر فرض می‌کنند و به دنبال همکاری با آن‌ها هستند. لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام که در کسب درآمد موفق هستند را می‌توانید در پنل جریان ببینید. 

پس اگر تا امروز به‌عنوان اینستاگرامر در این پلتفرم فعالیت می‌کردید، حالا وقت آن است که به طور جدی‌تر به آن نگاه کنید. موضوع مورد علاقه‌تان را مشخص کنید و بعد از شناسایی پرسونای مخاطبانتان، شروع به تولید محتوا کنید.

استمرار در تولید و انتشار محتوا باعث شهرت شما خواهد شد.

اگر دربارۀ اینفلوئنسر شدن یا نکاتی که مطرح شد سؤالی دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منابع: influencermarketinghub

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.