قابلیت paid partnership

تبلیغات دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

طبق گزارش سایت statista در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۷۹ میلیارد دلار در صنعت تبلیغات دیجیتال جهان هزینه شده است و تا سال ۲۰۲۷ این رقم به ۹۱۰ میلیارد دلار هم می‌رسد!

مطمئن باشید تمام رقبای شما سهمی از این اعداد را -هرچند کوچک- به خود اختصاص داده‌اند و اگر در این فضای رقابتی، دنیای دیجیتال را نادیده بگیرید، کار بسیار سختی برای رشد و موفقیت کسب‌وکار خود خواهید داشت.

در این مقاله می‌خواهیم سراغ این موضوع برویم، ببینیم تبلیغات در دنیای دیجیتال چیست، چگونه و به چه شکل‌هایی انجام می‌شود.

اهمیت استفاده از تبلیغات برای رشد فروش کسب‌وکار

در گذشته، ارتباطات تجاری بیشتر از طریق روزنامه‌ها و مجلات فیزیکی برقرار می‌شد، اما در سال ۲۰۲۳، با وجود ۴.۵ میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی که به‌صورت آنلاین در حال برقرای ارتباط با یکدیگر هستند، تبلیغات دیجیتال به گل سرسبد صنعت تبلیغات تبدیل شده است. (منبع: statista)

مشتریان بالقوه شما هر روز زمان زیادی را در وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. اگر آن‌ها در فضای دیجیتال حضور دارند، پس چرا شما نباشید؟

خوبی تبلیغ در دنیای دیجیتال این است که در بیشتر موارد، این مشتری است که سراغ شما می‌آید و مثل بیشتر روش‌های سنتی، نیازی نیست شما قدم اول را برای برقراری ارتباط بردارید.

به‌علاوه دنیای دیجیتال به شما امکان ایجاد رابطه‌ای پایدار با مشتریان را می‌دهند؛ برای مثال اگر مشتری مدتی از شما خرید نکرد، دنیای دیجیتال به شما اجازه می‌دهد دوباره سراغ او بروید و با پیشنهادی ویژه او را برگردانید.

بعضی بسترهای تبلیغ دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی امکان ایجاد رابطه‌ای عمیق‌تر با مشتریان و تعامل بیشتر را فراهم می‌کنند.

در نهایت، با رابطه‌ای عمیق، پایدار و تعاملی کسب‌وکار شما به مشتریان بیشتر و وفادارتر دست می‌یابد و نتیجهٔ آن فروش بیشتر است. از همه مهم‌تر انواع تبلیغ دیجیتال بسیار ارزان‌تر از روش‌های رایج سنتی مثل تبلیغ در تلویزیون یا بیلبورد هستند.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

تبلیغات دیجیتال، به‌زبان ساده یک نوع استراتژی بازاریابی است که از کانال‌ها و فضای دیجیتال برای ارتباط با مخاطبان و افزایش فروش استفاده می‌کند.

وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و موتورهای جست‌وجو بعضی از کانال‌های تبلیغاتی دیجیتال هستند.

تفاوت این روش تبلیغات با روش‌های قدیمی‌تر در هدفمند و در دسترس بودن آن است.

فرض کنید قرار است در یک کارگاه آموزشی آنلاین، دوره‌های جدید مارکتینگ را به فروش برسانید. شما با استفاده از تبلیغات آنلاین و هدفمند می‌توانید مخاطب هدف خود را که به یادگیری علاقه دارند شناسایی کنید و تبلیغ را در پیج‌های اینستاگرام مرتبط، وب‌سایت‌های آموزشی یا کانال‌های تلگرامی منتشر کنید.

تبلیغات دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای تبلیغ با استفاده از کانال‌های دیجیتال باید مسیر زیر را طی کنید:

  1. شناخت مخاطب هدف: مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه علایقی دارند، کجا زندگی می‌کنند و از طریق کدام کانال‌ها در دسترس هستند
  2. انتخاب کانال آنلاین تبلیغات: با توجه به هدف تبلیغات و مخاطبان خود یک یا چند تا از بسترهای تبلیغات آنلاین را انتخاب می‌کنید
  3. انتخاب قالب تبلیغات: انتخاب می‌کنید که تبلیغات خود را در قالب ویدیو، صدا، تصویر یا بازی آماده کنید. قالب تبلیغات با توجه به کانال آن متفاوت است؛ برای مثال، اگر تبلیغی را در گوگل راه‌اندازی کنید، لندینگ‌پیچی است که یک نتیجه جست‌وجوی ساده در صفحه نتایج دیده می‌شود؛ ولی اگر همین تبلیغ را در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید، می‌توانید از بین قالب‌های ویدیویی یا تصویری یکی را انتخاب کنید
  4. تعیین بودجه تبلیغ: میزان بودجه‌ای را که می‌توانید خرج کنید، مشخص می‌کنید
  5. راه‌اندازی تبلیغ آنلاین: تبلیغات را شروع می‌کنید و به‌طور پیوسته گزارش‌های آن را بررسی کرده و بهبود می‌دهید.

هر کدام از روش‌های تبلیغ دیجیتال مراحل ویژه خود را دارند؛ ولی در همگی می‌توانید مخاطبان را به‌صورت هدفمند انتخاب و نتایج را ارزیابی کنید.

چرا باید از تبلیغات دیجیتال استفاده کنیم؟

تبلیغات در دنیای دیجیتال

  • هدفمند
  • قابل اندازه‌گیری

است.

هدفمندی تبلیغات کمک می‌کند فقط افرادی را هدف قرار دهید که به محصول یا خدمت شما نیاز یا علاقه دارند؛ این یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها.

قابل اندازه‌گیری بودن نتایج هم کمک می‌کند به‌طور پیوسته تبلیغات خود را بهبود دهید تا هدفمندتر و به‌صرفه‌تر باشد. شما می‌توانید بفهمید چه تعداد افراد تبلیغ شما را دیده یا دریافت کرده‌اند. از این میان چند نفر با آن تعامل داشته‌اند، برای مثال روی لینک کلیک کرده‌اند و چه تعداد در نهایت خرید کرده‌اند.

این سبک از تبلیغات، انعطاف‌پذیری و قابلیت تطبیق بالایی دارند. به‌عنوان مثال تبلیغات در دستگاه‌های مختلفی مانند تبلت، تلفن‌های هوشمند و یا لپ‌تاپ‌ها به اشکال مختلفی مثل تبلیغات نمایشی، ویدیویی و تبلیغات همسان به‌نمایش درمی‌آیند.

تبلیغات دیجیتال چگونه باعث افزایش فروش کسب‌وکار می‌شوند؟

تبلیغ در دنیای دیجیتال نقطه‌زن است؛ یعنی مثل پخش آگهی در تلویزیون میلیون‌ها نفر با سن، علایق، جنسیت و… همزمان و با یک پیام هدف قرار نمی‌دهد.
شما پس از تعیین پرسونای خود، می‌توانید از امکانات پلتفرم‌های دیجیتال برای هدف قراردادن آن‌ها استفاده کنید.

البته این همهٔ ماجرا نیست. هرکدام از مشتریان برای خرید از شما مسیری را طی می‌کنند. یک پیام یکسان برای کسی که تازه نام شما را شنیده و کسی که در حال مقایسه محصول شما با رقبا برای انتخاب است، نمی‌تواند کارایی داشته باشد.

شما با پلتفرم‌های دیجیتال می‌توانید پیام‌هایی شخصی‌سازی‌شده متناسب با ویژگی‌های مخاطب هدف و جایگاه او در سفر مشتری آماده کنید.

همین هدفمند عمل‌کردن اجازهٔ هدررفت سرمایه را برای تبلیغ برای افرادی که مخاطب شما نیستند، می‌گیرد. پیام‌های شخصی‌سازی‌شده هم کاری می‌کند که از هر تبلیغ بیشترین و بهینه‌ترین نتیجه را بگیرید.

یک نکته مهم دیگر می‌ماند: با تبلیغات دیجیتال می‌توانید افراد را دوباره هدف بگیرید؛ یعنی وقتی کسی از کسب‌وکار شما خرید کرد، می‌توانید دوباره با پیشنهادی ویژه یا تنها یک یادآوری او را برای خرید دوباره از کسب‌وکار خود ترغیب کنید.

فراموش نکنید که هزینه جذب مشتری جدید بسیار بیشتر از برگرداندن کسی است که شما را از قبل می‌شناسد.

پس شد هدفمند عمل‌کردن، پیام شخصی‌سازی‌شده و بازگرداندن مشتری. همین ۳ ویژگی در تبلیغ دیجیتال کمک می‌کند بیشتر بفروشید!

آیا تبلیغات دیجیتال برای تمامی کسب‌وکارها مناسب است؟

تبلیغات دیجیتال می‌تواند برای اکثر مشاغل یک انتخاب مفید و منطقی باشد؛ چرا که این سبک از تبلیغات از راه‌های مختلفی به مشاغل مختلف برای بهتر دیده شدن و فروش بیشتر کمک می‌کند.

ممکن است همه روش‌ها برای همه کسب‌وکارها مناسب نباشد؛ ولی هر کسب‌وکاری حداقل از یک روش تبلیغ دیجیتال می‌تواند به‌نفع خود استفاده کند.

برای مثال کسب‌وکار محلی ممکن است از ایمیل مارکتینگ یا گوگل‌ادز بهره نبرد؛ ولی ثبت لوکیشن، سئوی محلی و تبلیغ برای پیج‌های محلی اینستاگرام مناسب آن است.

از طرفی بهینه و به‌صرفه‌بودن این نوع تبلیغات موجب می‌شود برای کسب‌وکارهایی با بودجه تبلیغاتی محدود انتخابی عالی باشد.

در برخی مشاغل خاص مثل وکالت، پزشکی یا دندان‌پزشکی هم علاوه‌بر تبلیغ به تکنیک‌های دیگری برای بازاریابی احتیاج باشد.

‌انواع تبلیغات در فضای دیجیتال چیست؟

کانال‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا بهترین تبلیغ را برای کسب‌وکار خود اجرا کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین کانال‌هایی که برای این سبک از تبلیغات وجود دارند، معرفی می‌کنیم:

تبلیغات در گوگل (Google Ads)

طبق آمار، تنها در گوگل در هر ثانیه حدود ۷۵۰۰۰ هزار جست‌وجو انجام می‌شود. در میان این افراد، کسانی وجود دارند که به‌دنبال خدمت، محصول یا کسب‌وکار خاصی هستند و قصد خرید بالایی دارند. اگر این افراد را با تبلیغات گوگل هدف بگیرید، می‌توانید فروش خود را به‌سرعت افزایش دهید.

تبلیغات گوگل را با جست‌وجوی بعضی عبارت‌ها در صدر نتایج ارگانیک با برچسب «sponsored» یا «دارای حامی مالی» مشاهده می‌کنید. البته همیشه بالاتر از بقیه نتایج قرار نمی‌گیرد.

اگر در گوگل عبارت «رزرو هتل در شیراز» را سرچ کنید، با نتیجه زیر مواجه می‌شوید:

نتایج تبلیغ در گوگل

تبلیغات نمایشی (Display)

یکی از متداول‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین، استفاده از تبلیغات نمایشی است که به‌صورت‌های مختلفی از جمله نمایش بنر، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی و تبلیغات ویدیویی نشان داده می‌شود.

ایده Display Ad مشابه تبلیغات در روزنامه و مجلات قدیم است که می‌تواند بر مخاطبان تاثیرات زیادی داشته باشد.

یک نمونه از تبلیغات نمایشی در تصویر زیر قابل مشاهده است:

 

تبلیغات نمایشی


بیشتر بخوانید: تبلیغات نمایشی (cpm) چیست و چه موقع از آن استفاده می‌شود؟


تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

مطالعات نشان می‌دهد که کاربران به‌طور متوسط یک ساعت از زمان خود را در روز در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. از این فرصت هم می‌توانید برای افزایش آگاهی از برند و شناساندن کسب‌وکار خود و هم فروش مستقیم استفاده کنید؛ چون افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ محصولات مختلف یا خرید استفاده می‌کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در قالب‌های مختلف متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی متناسب با نوع شبکه اجتماعی انجام می‌شود. با این وجود، اگر قصد اجرای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را دارید، توصیه می‌شود از نمونه‌های تصویری یا ویدیویی استفاده کنید؛ چون اثربخشی آن‌ها از تبلیغات متنی بیشتر است.

تبلیغ گسترده در استوری اینستاگرام

تبلیغات ایمیلی (Email marketing)

گزارش‌های موجود، نشان می‌دهد استفاده از ایمیل برای تبلیغات آنلاین کسب‌وکار، هنوز هم بین ۲ الی ۳ درصد در سال رشد می‌کند.

یک مطالعه خوب نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد کاربران روزانه به ایمیل خود نگاه می‌کنند. (منبع: dma)

از ایمیل برای اطلاع‌رسانی پیشنهادهای ویژه، محصولات جدید، ارسال کد تخفیف و… استفاده کنید و مشتریان قدیمی را بازگردانید.

اینستاگرام، یکی از بهترین کانال‌های جذب مشتری

طبق آخرین برآوردها، اینستاگرام در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۱.۳ میلیارد کاربر در سراسر جهان داشته است. در واقع از هر سه کاربر شبکه‌های اجتماعی، یک نفر کاربر اینستاگرام است.

اینستاگرام فضای خوبی برای تعامل با مخاطبان، جذب اعتماد آن‌ها و در نهایت تبدیل آن‌ها به مشتری است. همچنین می‌توانید از آن برای تبلیغات استفاده کنید.

بازاریابی محتوایی

با ساختن پیج و تولید محتوای مؤثر به‌صورت مداوم می‌توانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید، با آن‌ها تعامل کنید و در نهایت به فروش برسید.

برای این کار اول پرسونای خود را تعریف کنید، متناسب با آن نوع محتوای خود را انتخاب کنید و کار را شروع کنید. بهتر است یک تقویم محتوایی بسازید که کار را روی نظم پیش ببرید.

برای مثال در تصویر زیر پیج یک موسسه مهاجرتی را مشاهده می‌کنید:

جذب مشتری با بازاریابی محتوایی در اینستاگرام


بیشتر بخوانید: تولید محتوا در اینستاگرام به‌صورت خلاقانه


تبلیغ در اینستاگرام

اینستاگرام امکان تبلیغات را فراهم کرده است؛ ولی همان طور که می‌دانید متاسفانه این تبلیغات در ایران در دسترس نیستند.

پلتفرم جریان برای پرکردن این خلا امکان تبلیغ در اینستاگرام به‌صورت هدفمند را فراهم کرده است. شما می‌توانید با توجه به بودجه و هدف خود از تبلیغات یکی از سرویس‌های جریان را انتخاب کنید.

تبلیغات تعرفه‌ای: در تبلیغات تعرفه‌ای بر اساس تعرفه هر پیج هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید. در پنل جریان می‌توانید اطلاعات کامل هر پیج مثل نرخ تعامل و اطلاعاتی مثل سن و جنسیت مخاطبان را مشاهده کنید و پیج‌های هدف را متناسب با کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

اینفلوئنسرمارکتینگ: اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از موثرترین روش‌های تبلیغ در اینستاگرام است. اینفلوئنسرها قبلا اعتماد مخاطبان شما را جلب کرده‌اند و روی آن‌ها تاثیر زیادی دارند.

برای تبلیغ‌دادن به اینفلوئنسرها می‌توانید اطلاعات پیج هر اینفلوئنسر و تعرفه‌شان را ببینید و پیج‌های مورد نظر خود را انتخاب و بودجه را تعیین کنید.

تبلیغات بازدیدی: اگر به‌دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید یا می‌خواهید فقط به‌اندازه‌ای که بازدید گرفته‌اید، هزینه پرداخت کنید، می‌توانید تبلیغات بازدیدی را انتخاب کنید. در این نوع تبلیغات شما محتوا را آماده می‌کنید و بودجه خود و هزینه هر نمایش را مشخص می‌کنید. جریان لیستی از پیج‌های متناسب با کسب‌وکار شما را آماده می‌کند. می‌تونید این لیست را بررسی کنید و پیج‌هایی را که نمی‌خواهید حذف کنید.

پس از اجرای هر کدام از تبلیغات بالا می‌توانید گزارش کامل عملکرد خود را مشاهده کنید و در کمپین‌های بعدی آن را بهبود دهید.

هزینه تبلیغات دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه تبلیغات دیجیتال، با توجه به نوع خدمات و قیمت بسته‌های انتخابی تعیین می‌شود؛ تخمین این هزینه به معیارهای مختلفی از جمله اهداف شما بستگی دارد.

روش‌های زیادی برای محاسبه صورت‌حساب کمپین تبلیغاتی دیجیتال وجود دارد که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

CPC

Cost Per Click یا هزینه به‌ازای هر کلیک، هزینه‌ای است که تبلیغ‌کننده به‌ازای تعداد کلیکی که روی تبلیغ انجام می‌شود، پرداخت می‌کند.

محاسبه هزینه تبلیغات cpc

CPM

Cost Per Mille یا هزینه به‌ازای هر میلیون، مبلغی است که تبلیغ‌کننده برای هر هزار بار نمایش تبلیغ می‌پردازد.

محاسبه هزینه تبلیغات cpm

CPA

Cost Per Action یا هزینه به‌ازای عمل، مبلغی است که تبلیغ‌کننده به‌ازای تعداد اقدام‌های کاربر پرداخت می‌کند.این اقدام می‌تواند یک کلیک، یک خرید، دانلود برنامه‌ای یا سابسکرایب‌کردن باشد.

محاسبه هزینه تبلیغات cpa

CPL

Cost Per Lead یا هزینه هر سرنخ، مبلغی است که تبلیغ‌کننده برای هر سرنخ به‌دست‌آمده از تبلیغ می‌پردازد. این سرنخ یا Lead، می‌تواند تکمیل فرم تماس یا اشتراک در یک خبرنامه باشد.

محاسبه هزینه تبلیغات cpa

چگونه تبلیغات دیجیتال کسب و کار خود را شروع کنیم؟

کلید موفقیت کسب‌وکار شما، تبلیغات هدفمند و اصولی است. تبلیغات دیجیتال چنین امکانی را فراهم کرده‌اند. شما هر کسب‌وکاری که داشته باشید می‌توانید مخاطبان خود را در فضای آنلاین پیدا کنید.

قدم اول این است که پرسونای خود را شناسایی کنید و در فضای دیجیتال آن‌ها را هدف بگیرید. اگر می‌خواهید مخاطبان خود را در اینستاگرام هدف بگیرید، می‌توانید با کمک خدمات جریان به اهداف تبلیغاتی خود برسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.