چگونه هک اینستاگرام را متوجه شویم؟

هک شدن حساب اینستاگرام؛ چگونه هک اینستاگرام را متوجه شویم؟

هر اکانتی در اینستاگرام پر است از اطلاعات شخصی هر فرد که مسلماً دوست ندارد دست افراد غریبه و سودجو بیفتد. اما اینستاگرام هم مانند تمامی شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های دیجیتال از دست‌درازی هکرها در امان نیست. این‌ روزها هک شدن حساب اینستاگرام اتفاق بعیدی نیست و اندکی سهل‌انگاری کافی است تا هکرها اکانتتان را بربایند. مخصوصاً اگر تعداد فالوئرهای زیادی دارید، باید حساسیت بیشتری نشان دهید؛ چون آن‌ها می‌توانند به‌راحتی و بااستفاده از اعتبار شما میان مخاطبانتان از آن‌ها کلاه‌برداری کنند! برای محافظت از اکانتتان در برابر هکرها، نیاز به هیچ متخصصی ندارید. درواقع سیستم امنیتی اینستاگرام به‌قدری قوی است که با اعمال اندکی تغییر دست هکرها از حسابتان کوتاه می‌شود. هر سوالی که درمورد هک شدن اینستاگرام داشته باشید، در این مقاله پاسخ داده خواهد شد.

اکانت اینستاگرام چگونه هک می‌شود؟

وقتی گفته می‌شود اکانتی در اینستاگرام هک شده است، یعنی افرادی که به‌ آن‌ها هکر می‌گویند توانسته‌اند اطلاعات آن اکانت را به‌دست آورند و با استفاده از اطلاعات مذکور وارد اکانت شوند. یک حساب کاربری در اینستاگرام می‌تواند به‌روش‌های مختلف مورد حمله هکرها قرار بگیرد. بیشتر این روش‌ها براساس ناآگاهی صاحب اکانت اتفاق می‌افتد. اصطلاحاتی که برای راه‌های هک شدن اینستاگرام استفاده می‌شوند، ممکن است برای افرادی که اهل فن نیستند نامفهوم باشند. به‌همین‌خاطر سعی می‌کنیم با ساده‌ترین زبان توضیح مختصری درمورد آن بدهیم.

مهندسی اجتماعی
در این روش هکر ابتدا با اکانت موردنظر خود طرح دوستی و صمیمیت می‌ریزد و پس از مدتی شروع به‌ جمع‌آوری اطلاعاتی مانند علایق، تاریخ تولد، نام پدر و مادر و… می‌کند. اطلاعاتی که ممکن است پاسخ سوال‌های امنیتی شما برای بازیابی گذرواژه حسابتان باشد. اطلاعاتی که در اختیار این افراد قرار می‌دهید ممکن است منجر به هک شدن حساب اینستاگرامتان شوند.

فیشینگ
هک شدن اینستاگرام از این روش، نیازمند جلب اعتماد همانند مهندسی اجتماعی است. در این روش هکر پس از وارد شدن به دایره صمیمیتتان، لینکی را برایتان ارسال می‌کند که در آن اطلاعاتی را از شما طلب می‌کند. این اطلاعات درواقع همان‌هایی هستند که هکر برای نفوذ به اکانتتان نیاز دارد.

استفاده از کوکی‌ها
اگر از مرورگر برای ورود به اینستاگرام استفاده می‌کنید، باید نگران این روش باشید. در این‌ روش هکر سعی می‌کند با استفاده از باگ‌های موجود در مرورگر و دسترسی به‌ کوکی‌های اینستاگرام، وارد اکانت موردنظر خود شود.

استفاده از کیلاگرها
کیلاگرها نرم‌افزارهای جاسوسی هستند که تمام استفاده شما از دستگاهتان را رصد و درصورت اتصال به اینترنت برای هکر ارسال می‌کنند. اگر هکرها بتوانند از راه‌های مختلف کیلاگری را بر روی سیستمتان قرار دهند، هک شدن حساب اینستاگرامتان محتمل است.

روز صفر
اگر در اینستاگرام یک اختلال امنیتی وجود داشته باشد، به آن روز صفر می‌گویند. اگر هکرها قصد نفوذ به یک اکانت از این طریق را داشته باشند، معمولاً کاری از صاحب اکانت برنمی‌آید. البته هک شدن اینستاگرام به این روش زیاد اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه این شبکه اجتماعی با حساسیت بالا ایرادات خود را برطرف می‌کند.

هک کردن به‌روش کرک
اگر اکانت اینستاگرامی از راه کرک هک شود، مقصر اول و آخر صاحب اکانت است؛ چون این روش فقط بر روی اکانت‌هایی که پسوورد ضعیفی دارند قابل اجرا است. پسووردهای عمومی و قابل حدس مثل توالی اعداد، شماره تلفن و… . در این روش هکرها با استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون تعداد زیادی پسوورد را برای ورود به اکانت موردنظر در زمانی کوتاه تست می‌کنند.

چگونه متوجه شویم در اینستاگرام هک شده ایم؟

فهمیدن این موضوع خیلی پیچیده نیست. اگر متوجه فعالیت‌هایی توسط اکانتتان شدید که شما عامل آن نبودید، یعنی اکانتتان در اختیار هکرها است. فعالیت‌هایی مانند انتشار هرگونه محتوا اعم از پست و استوری. لایک و کامنت و ارسال دایرکت. همچنین اگر قصد ورود به اکانت خود را دارید و پسوردتان موردقبول اینستاگرام نیست (اگر از درست بودن پسوردی که وارد می‌کنید اطمینان دارید) احتمالاً هکرها گذرواژه‌تان را تغییر داده‌اند. اگر اینستاگرام چندین بار برایتان ایمیل ریست کردن پسورد ارسال کرده و شما درخواستی دراین‌باره نداشته‌اید، باز هم باید به هکرها شک کنید. راه دیگری هم وجود دارد. روشی که از طریق آن می‌توانید بفهمید چه دستگاه‌هایی به اکانت شما دسترسی دارند. برای اینکار باید به قسمت تنظیمات یا Setting اکانتتان وارد شوید و مطابق تصاویر زیر عمل کنید. پس از وارد شدن به تنظیمات به قسمت Security بروید. سپس گزینه Login Activity را لمس کنید.

پس از ورود به این قسمت می‌توانید دستگاه‌هایی که به اکانتتان دسترسی دارند را به‌همراه تاریخ اتصال مشاهده کنید. اگر اطلاعات دستگاهی را مشاهده کردید که برایتان ناآشنا بود می‌توانید با لمس 3نقطه روبه‌روی دستگاه مذکور گزینه Log Out را بزنید. با این کار دسترسی آن دستگاه به اکانتتان قطع می‌شود.

چگونه از هک شدن اکانت اینستاگرام خود جلوگیری کنیم؟

اولین اقدامی که می‌تواند در راستای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام صورت پذیرد، استفاده از پسوردی قوی شامل حروف، اعداد و کاراکترهایی مانند نقطه و ویرگول است. یک پسورد خوب تا حد زیادی حسابتان را در برابر حمله هکرها ایمن می‌کند.

اطمینان از امنیت ایمیلتان

اگر هکرها بتوانند ایمیلتان را هک کنند، نه‌تنها حساب اینستاگرام، بلکه تمام حساب‌های کاربری‌تان برروی هر پلتفرمی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. پس حتماً از امنیت ایمیلتان مطمئن شوید.
قطع اتصال برنامه‌های متصل به اینستاگرام
برخی برنامه‌ها مانند آنفالویاب و یا ربات‌های افزایش فالوئر، نیاز به پسورد اکانتتان برای انجام کارشان دارند. اگر استفاده از این برنامه‌ها برایتان ضروری است، حتماً از اعتبار برنامه‌ مورد استفاده‌تان اطمینان حاصل کنید.
فعال‌سازی تائید هویت دو‌مرحله‌ای
مطمئن‌ترین راهی که اینستاگرام برای امنیت اکانت‌ها درنظر گرفته، فعال‌سازی هویت دومرحله‌ای است. با فعال‌سازی این قابلیت، هربار که دستگاه جدیدی به اکانتتان متصل شود، باید کدی که از طریق SMS یا اپلیکشین مرتبط برایتان ارسال می‌شود را برای تائید دسترسی وارد کنید. برای روشن کردن این قابلیت مطابق تصاویر زیر عمل کنید. وارد بخش Setting شوید و سپس به Security بروید. بعد از آن برروی گزینه Two-factor authentication ضربه بزنید. سپس روی Get Started ضربه بزنید. در این مرحله با دو گزینه مواجه می‌شوید.

گزینه اول مربوط به دریافت پیام تائید در اپلیکیشنی است که اینستاگرام معرفی می‌کند و گزینه دوم مربوط به دریافت از طریق SMS است. اینستاگرام گزینه اول را پیشنهاد می‌کند (به‌خاطر امنیت بیشتر)، اما انتخاب با شما است.

روش های بازگردانی اکانت هک شده اینستاگرام

درصورتی که خوش‌شانس باشید و هکر شماره تلفن و آدرس ایمیلتان را عوض یا غیرفعال نکند، می‌توانید بااستفاده از آن‌ها اقدام به ریست کردن پسوردتان کنید. اگر بدشانس باشید و هکر اطلاعات تماس شما را به‌نوعی از دسترس خارج می‌کند. اگر اکانتتان به حساب فیسبوکتان متصل باشد باز هم کارتان سخت نیست. می‌توانید درخواست تنظیم مجدد پسورد از طریق فیسبوک را ارسال نمائید. گزینه آخر برای بازگردانی حساب هک شده ارتباط با تیم پشتیبانی اینستاگرام است. به‌این منظور باید اسناد خود را که اکانت موردبحث متعلق به شما است آماده و برای آن‌ها ارسال کنید. معمولاً سندی که مورد تائید اینستاگرام باشد، عکس شما است که می‌توانند آن را با عکس‌های موجود در اکانت تطبیق دهند.

جمع‌بندی: هک شدن اینستاگرام

هک شدن حساب اینستاگرام اتفاقی است که این‌روزها برای افراد زیادی رخ می‌دهد. بهترین راه برای جلوگیری از این رخداد، داشتن پسورد قوی و فعال‌سازی تائید هویت دومرحله‌ای است. هکرها به‌روش‌های مختلفی اقدام به هک کردن یک اکانت می‌کنند. یادتان باشد به غریبه‌ها اعتماد نکنید و اطلاعات شخصی خود را دراختیارشان قرار ندهید؛ اما اگر به هردلیلی حسابتان هک شد، خیلی نگران نباشید، راه‌های زیادی برای بازگردانی اکانت ازدست‌رفته وجود دارد که یکی از مطمئن‌ترین آن‌ها ارتباط با تیم پشتیبانی اینستاگرام است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.