رایج‌ترین روش‌های فروش در اینستاگرام

اینستاگرام در سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین ابزارهای روزمره در زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. اینستاگرام با قابلیت‌ها و امکانات مختلفی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، فراتر از یک شبکه اجتماعی است. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد نه تنها زمان خود را در اینستاگرام صرف می‌کنند و با استفاده از آن سرگرم می‌شوند، بلکه همانند یک بازار در آن به خرید و فروش کالاهای موردنیاز خود نیز می‌پردازند.

امکان عرضه محصولات در اینستاگرام، موقعیت بسیار مناسبی برای کسب‌وکارهای خانگی و استارت‌آپ‌های کوچک است تا بتوانند مشتری جذب کنند و فروش بیشتری داشته باشند. سوالی که در اینجا به وجود می‌آید، این است که آیا هر فروشگاهی که در فضای اینستاگرام شروع به فعالیت می‌کند، می‌تواند درآمد خوبی از فروش‌های خود به دست آورد؟

احتمالا در اطرافیان خود نمونه‌هایی را دیده باشید که با هدف افزایش فروش و جذب مخاطب پا به فضای اینستاگرام گذاشتند، اما به موفقیتی نرسیدند و به فروش زیادی دست نیافتند. در این مطلب قصد داریم تا راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید مخاطبان زیادی جذب کرده و جریان درآمدی خوبی را ایجاد کنید. پس اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه در اینستاگرام را دارید یا صفحه فعلی شما نمی‌تواند آنطور که باید و شاید مخاطب جذب کند و فروش داشته باشد، این مطلب را از دست ندهید.

بهینه‌سازی پروفایل

پروفایل کسب‌وکار یا فروشگاه شما در اینستاگرام درست مثل تابلوی سر در مغازه‌های فیزیکی است. در گام اول باید تابلوی خود را کامل کنید تا مخاطب در یک نگاه متوجه شود که با چه نوع فروشگاهی سروکار دارد. اهمیت پروفایل به دلیل اینکه اولین ارتباط را با مخاطب شکل می‌دهد، بسیار زیاد است. برای بهینه‌سازی پروفایل خود، می‌توانید موارد زیر را بازبینی کنید و اگر در صورت نیاز، اصلاحات آن را انجام دهید.

عکس پروفایل

عکس پروفایلی که انتخاب می‌کنید، به نوعی تصویری است که مخاطب شما را قرار است با آن بشناسد و به خاطر بیاورد. بهتر است که یک لوگو هرچند ساده طراحی کنید و روی پروفایل خود قرار دهید. دقت داشته باشید که عکس پروفایل کاملا باید مرتبط باشد و نشان‌ دهد که شما یک فروشگاه هستید، نه یک حساب کاربری شخصی.

بیوی اینستاگرام

در بیو فرصت دارید تا به مخاطبانی که وارد صفحه شما می‌شوند، بگویید که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و چه فروشگاهی هستید. سعی کنید در کوتاه‌ترین شکل ممکن این اطلاعات را به مخاطب بدهید. همچنین بهتر است از گذاشتن عبارات کلیشه‌ای، شعر یا سایر عبارات نامرتبط به کسب‌وکارتان در این قسمت خودداری کنید تا مخاطب را از دست ندهید.

لینک به سایت یا تلگرام

اگر سایت فروشگاهی یا کانال‌های ارتباطی دیگری مثل تلگرام دارید که تمایل دارید مخاطب به آن وارد شود، آدرس آن را در پروفایل خود قرار دهید. آدرس سایت می‌تواند به اعتبار فروشگاه شما کمک کند و حضور آن در این قسمت موجب می‌شود که در اولین نگاه حس اعتماد خوبی به کاربر منتقل شود.

افزایش بازدید با هشتگ

بعد از اینکه فروشگاه خود را به خوبی طراحی کردید و به آن سر و شکل مورد نظر خود را دادید، نوبت آن است که صدای خود را به گوش مخاطبان برسانید. در وهله اول می‌توانید از هشتگ‌ها استفاده کنید. هشتگ‌ها حکم بازاریاب‌های رایگانی را دارند که می‌توانند برای شما مخاطب جذب کنند. نکته‌ای که باید در مورد هشتگ‌ها رعایت کنید، استفاده هوشمندانه از آن‌هاست. اینکه هشتگ‌های زیادی را بدون هدف زیر پست خود قرار دهید، نمی‌تواند برای شما اثربخش باشد.

برای رسیدن به بازدید بیشتر با هشتگ، باید حتما با پست شما و حوزه کسب‌وکاری که دارید مرتبط باشند. هشتگ نامرتبط می‌تواند برای شما کاربر بیاورد، اما کاربری که از این طریق وارد صفحه شما می‌شود، مخاطب هدف شما نیست و به درآمدی نخواهید رسید. نکته دیگری که در مورد هشتگ وجود دارد این است که باید با استراتژی درستی این کار را انجام دهید تا نتیجه‌ مطلوبی حاصل شود.

به عنوان مثال اگر هشتگ‌هایی که در زیر پست خود قرار می‌دهید، فقط مختص خودتان باشد، نمی‌تواند برای شما کاربر جدیدی جذب کند. از طرفی اگر هشتگ‌های شما تماما پربازدید باشند، کاربر نمی‌تواند شما را پیدا کند و در بین اقیانوسی پرتلاطم غرق خواهید شد. بنابراین بهتر است ترکیبی از این دو را درنظر بگیرید و در زیر پست‌های خود از آن بهره‌مند شوید. اگر در مورد استراتژی هشتگ‌گذاری هم اطلاعات بیشتری نیاز دارید، به این لینک مراجعه کنید.

لینک‌دهی به سایت در استوری

اگر سایت فروشگاهی یا کانال تگرامی دارید که محصولات خود را در آن‌جا هم قرار می‌دهید، می‌توانید به آن‌ها هم لینک دهید. هر از چندگاهی در استوری‌های خود می‌توانید به فروشگاه اینترنتی یا سایر راه‌های ارتباطی خود لینک دهید تا کاربر با سایر کانال‌های شما هم آشنا شود. یکی از قابلیت‌های جدیدی که اینستاگرام به تازگی در دسترس همه کاربران قرار داده، گذاشتن لینک در استوری است که قبلا فقط صفحاتی می‌توانستند از این امکان استفاده کنند که بالای ده هزار فالوور داشتند؛ اما الان از این قابلیت همه صفحات اینستاگرامی می‌توانند بهره‌مند شوند که گزینه بسیار مناسبی برای هدایت کاربران به سمت سایت است.

کسب‌وکارهای زیادی هستند که تصور می‌کنند سایت و اینستاگرام لزوما قرار نیست به هم لینک داده شوند و هرکدام مخاطبان خود را دارند؛ اما این لینک‌سازی مزایای فراوانی دارد که از جمله آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که شاید کاربری ترجیح دهد از یک سایت به جای یک صفحه اینستاگرامی خرید کند و زمانی که متوجه شود شما سایت هم دارید، به آن سر بزند و از شما خرید کند.

تبلیغات اینستاگرامی

تبلیغات می‌توانند به خوبی کسب‌وکار شما را رشد و توسعه دهند. برای انجام تبلیغات در اینستاگرام باید کانال‌هایی را انتخاب کنید که هم با حوزه کسب‌وکار شما مرتبط باشند و هم متناسب با بودجه شما باشند. برای تبلیغات اینستاگرامی می‌توانید از مشاوره‌ رایگان تیم جریان استفاده کنید تا بهترین کمپین را با توجه به شرایطی که دارید برای شما ببندند. به علاوه می‌توانید از قیمت تبلیغات کانال‌های مختلف در پلتفرم جریان مطلع شوید و کمپین دلخواه خود را بسازید و در زمان معین شده تبلیغات خود را انجام دهید.

گزارشی که بعد از کمپین به شما داده می‌شود هم می‌تواند دید مناسبی برای هزینه‌ای که کرده‌اید و نتیجه‌ای که حاصل شده بدهد تا برای تبلیغات بعدی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

کپشن‌های جذاب

کپشن‌ها فرصت بسیار مناسبی هستند که به کاربر اطلاعات تکمیلی در مورد محصولات خود بدهید و آن را با محتوای خود درگیر کنید. حتما در هنگام نوشتن کپشن به این مورد توجه کنید که بسیار کوتاه و خلاصه و در جذاب‌ترین حالت ممکن حرف خود را بزنید وگرنه کاربر کپشن شما را مطالعه نخواهد کرد. در انتهای متن کپشن هم کال تو اکشن را فراموش نکنید. کال تو اکشنی که در انتها به کاربر می‌دهید، بستگی به هدف شما از آن پست دارد، می‌تواند او را دعوت به کامنت‌گذاشتن، اشتراک‌گذاری یا خرید کنید.

تصاویر باکیفیت و خاص

در فضای اینستاگرام کاربران مدام با تصاویر و عکس‌ها و طراحی‌های مختلف سروکار دارند و به نوعی چشمشان به دیدن تصاویر عادت دارد. در میان این حجم زیاد، باید شما از تصاویری استفاده کنید که برای کاربر جلب توجه کند.

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های فروش در اینستاگرام، ایجاد تنوع و جذابیت است که کاربر را به سمت فروشگاه شما بکشاند. اگر محصول فیزیکی دارید حتما از عکس‌های باکیفیت استفاده کنید و برای سایر محتواها هم سعی کنید که یک قالب خاص را درنظر بگیرید و در آن چهارچوب طراحی کنید تا پست‌های شما هرجا که دیده شوند، یادآور برند شما باشند. زیبایی و شکیل بودن پیج شما می‌تواند تاثیری فراتر از تصور شما در ذهن مخاطب داشته باشد، پس آن را دست‌کم نگیرید.

پشت صحنه اتفاقات

برای کاربران جالب است که بدانند پشت پرده تولید محصولات شما یا بسته‌بندی یا سایر کارهایی که معمولا از چشم آن‌ها پنهان است را ببینند. هر از چندگاهی در استوری‌ها پشت صحنه‌ای از فرایند تولید محتوا، نحوه بسته‌بندی، عکاسی از محصولات و غیره را به تصویر بکشید. به علاوه دیدن این فرایندها توسط مخاطبان صفحه شما، باعث می‌شود که حس اعتماد بیشتری داشته باشند و در نتیجه افزایش فروش در اینستاگرام را برای شما به همراه داشته باشند.

نمایش محصول در حال استفاده

یکی دیگر از راه‌های افزایش فروش در اینستاگرام، استفاده از محصولاتی است که عرضه می‌کنید. اینکه تماما از ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصول خود صحبت کنید، احساس خاصی را به مخاطب منتقل نمی‌کند؛ اما استفاده از محصول و نشان دادن ویژگی‌های آن به صورت عینی به مخاطبان، می‌تواند تا حد خوبی برای آن‌ها قانع‌کننده باشد.

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)؛ دری به فروش بیشتر

مخاطبان خود را ترغیب کنید که در مورد شما و محصولاتتان محتوا تولید کنند. گاهی محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید آنقدر خوب است که مخاطبان به صورت خودجوش در مورد شما استوری یا پست می‌گذارند و شما را به سایر دوستان و همراهان خود معرفی می‌کنند. گاهی هم نیاز است که شما به عنوان نیروی محرک، کاری کنید تا آن‌ها این اقدام را برای شما انجام دهند.

برگزاری مسابقه، ایجاد کمپین، ارائه تخفیف‌ و… از جمله کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا مخاطبان برای شما محتوا تولید کنند و در نهایت با افزایش فروش در اینستاگرام مواجه شوید. هنگامی که یک کاربر در مورد برند شما صحبت می‌کند و رضایت خود را اعلام می‌دارد، دوستان و همراهان او به دلیل اینکه او را می‌شناسند، به شما اعتماد می‌کنند و احتمال اینکه به مشتری شما تبدیل شوند، بسیار زیاد است.

به عنوان مثال فرض کنید که شما به دنبال کرم ضد آفتاب می‌گردید و یکی از دوستانتان تجربه مثبتی که در استفاده از یک محصول داشته است را به اشتراک می‌گذارد یا به شما معرفی می‌کند؛ در این شرایط احتمال اینکه از محصول پیشنهادی دوست خود استفاده کنید بیشتر از محصولات سایر برندهاست و این تاثیر UGC را به درستی نشان می‌دهد.

تخفیف‌های مناسبتی و فصلی

حتما در هنگام تهیه تقویم محتوایی، حواستان به مناسبت‌ها باشد. با استفاده از تخفیف‌ها و آفرهایی که در مناسبت‌ها یا پایان فصل‌ها ارائه می‌کنید، به راحتی می‌توانید افزایش فروش در اینستاگرام را تجربه کنید. در هنگام تخفیف گذاشتن حتما از تکنیک‌های درست بهره بگیرید و نیم‌نگاهی به عملکرد رقبای خود داشته باشید تا بتوانید مشتریان خوبی را جذب کنید.

تولید محتوای به اندازه در مورد فروش

بیش از حد در مورد فروش محصولات در صفحه اینستاگرامی خود صحبت نکنید. مردم معمولا از اینکه کسی کالایی را مستقیما به آن‌ها بفروشد، استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند کسی آن‌ها را راهنمایی کند و به آن‌ها مشاوره دهد. در همین راستا بهتر است محتوایی که در پیج خود قرار می‌دهید، شکل آموزش داشته باشد و برای رفع نیازها و سوالات کاربران ایجاد شود.

اینکه شما در ذهن کاربر به عنوان یک مرجع آموزشی و یک منبع برای یافتن پاسخ سوالات شکل بگیرید، ایده‌آل‌ترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد؛ چون بعد از آن می‌توانید به راحتی محصولات خود را عرضه کنید و چون به عنوان یک مشاور و راهنما شما را قبول دارند، محصولات و راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهید را هم قبول می‌کنند و دیگر حس یک فروشنده که فقط می‌خواهد محصولاتش را به فروش برساند و سود بیشتری کسب کند را به شما نخواهند داشت.

پاسخگویی به موقع نظرات مشتریان

در دایرکت‌ها و کامنت‌ها، اگر مشتریان نظری می‌دهند یا سوالی در مورد محصولات از شما می‌پرسند، بهتر است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهید. اینکه شما در زمان کوتاهی پاسخ دغدغه مشتری را بدهید برای او می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. این ارزش هم به واسطه اهمیتی که به او می‌دهید شکل می‌گیرد و معمولا افرادی که در اولین برخورد، حس خوبی دریافت می‌کنند، فرایند خرید را در همان فروشگاه ادامه می‌دهند. به علاوه نرخ تعامل صفحه شما بیشتر می‌شود و اینستاگرام پست‌های شما را به تعداد افراد بیشتری نشان می‌دهد و هردو عامل می‌توانند نقشی موثر در افزایش فروش شما داشته باشند.

سخن پایانی

تمامی استراتژی‌های فروش در اینستاگرام در راستای جلب توجه و اعتمادسازی برای کاربران هستند. شما از هر روشی که می‌توانید باید توجه مخاطب را جلب کنید و پس از آن به او نشان دهید که قابل اعتماد هستید و می‌تواند روی شما حساب کند تا بهترین خدمات و محصولات را داشته باشد. شما چه روش‌های دیگری را برای افزایش فروش در اینستاگرام می‌شناسید؟ از روش‌های گفته شده تاکنون استفاده کرده‌اید؟ منتظر شنیدن نظرات شما در بخش کامنت‌ها هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.