کپشن چیست و چگونه یک کپشن خوب بنویسیم؟

کپشن چیست و چگونه یک کپشن خوب بنویسیم؟

گاهی در شبکه‌های اجتماعی، یک عکس یا ویدئو نمی‌تواند حق مطلب را به‌درستی ادا کند. اینجاست که یک کپشن جذاب و کاربردی به کمک ما می‌آید. اما دقیقا کپشن چیست و چطور یه نمونه حرفه‌ای بنویسیم؟

همگی ما روزانه چند ساعت از وقت خود را به گردش در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم. البته باید در نظر داشته باشیم که بیشتر افراد برای به اشتراک‌ گذاشتن دانش، محصولات و خدمات خود در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند و برای تعامل بیشتر با سایر کاربران، پست‌های دیگران را نیز رصد می‌کنند.

حتماً برای شما هم پیش آمده که وقتی یک متن، تصویر یا ویدئوی جذاب می‌بینید، سریع به سراغ کپشن یا متنی که زیر آن پُست نوشته شده، می‌روید تا توضیحات آن را مطالعه کنید. در اینجا می‌خواهیم نحوه نوشتن یک کپشن خوب در شبکه‌های مشهور و محبوبی چون اینستاگرام و تلگرام را بررسی کنیم. پس اگر شما نیز به نوشتن کپشن در اینستاگرام و کپشن در تلگرام علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید.

کپشن «Caption» چیست؟

کپشن یا «Caption» همان متنی است که همراه با پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. این متن معمولاً در زیر پست‌ها قرار می‌گیرد. ما کپشن را بیشتر در محیط برنامه‌هایی چون تلگرام و اینستاگرام بررسی می‌کنیم؛ چراکه این دو شبکه اجتماعی، بیشترین طرفدار را در بین کاربران ایرانی دارند.

گاهی گذاشتن یک پست به تنهایی نمی‌تواند مفهوم کامل را به مخاطب انتقال دهد، در نتیجه، کپشن‌ها متونی هستند که امکان تکمیل کردن مفهوم پست‌ها را برای کاربران ممکن می‌کنند. هرچقدر یک پست، کپشن جذابتری داشته باشد، بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار می‌گیرد. حتی گاهی اوقات، این کپشن اینستاگرام یا کپشن تلگرام است که بیشتر از خود تصویر یا ویدئوی به اشتراک گذاشته شده، تاثیر گذاشته و به‌ صورت پی در پی توسط کاربران دست به دست می‌شود.

کپشن اینستاگرام چیست و چقدر می‌تواند طولانی باشد؟

همان‌طور که گفته شد کپشن اینستاگرام همان متنی است که زیر پست‌ قرار می‌گیرد، اما سوال بسیاری کاربران این است که این متن تا چه اندازه می‌تواند طولانی باشد و بهترین تعداد کلمات یک کپشن چقدر است؟!

در حقیقت همیشه نمی‌توان یک تعداد کلمات مشخص برای کپشن اینستاگرام در نظر گرفت اما هر کپشن می‌تواند تا ۲۰۰۰ کاراکتر ادامه داشته باشد. البته برای هشتگ‌ها هم محدودیت ۳۰ عددی وجود دارد.

کمپین تبلیغات اینستاگرامی خود را با جریان آغاز کنید

چگونه روی پست اینستاگرام متن بنویسیم؟

برای ساخت عکس نوشته راه‌های بسیار زیادی وجود دارد ،اما بهترین راه استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ است که ابزارهای زیادی برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی اگر می‌خواهید از نرم‌افزار هم استفاده نکنید می‌توانید به سراغ وب‌سایت‌هایی بروید که این کار را به‌صورت رایگان برای شما انجام می‌دهند. به عنوان مثل می‌توان به Canva اشاره کرد

چرا نوشتن کپشن اهمیت دارد؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که وقتی در اینستاگرام یا تلگرام گشت می‌زنید، به محض دیدن یک پُست جذاب، سریع به سراغ کپشن آن می‌روید تا ببینید چه توضیحاتی برای آن پست وجود دارد. حالا اگر فردی که تصویر یا ویدئوی موردنظر را منتشر کرده، هیچ کپشنی برای آن ننوشته باشد، قطعاً به شدت در ذوق مخاطبان زده می‌شود. بنابراین اهمیت وجود توضیحات و کپشن در اینستاگرام و همچنین وجود کپشن در تلگرام اهمیت بسزایی دارد. البته علاوه بر موضوع کپشن، نوشتن متن در پروفایل اینستاگرام و تلگرام نیز اهمیت دارد. پس اگر یاد بگیرید کپشن‌های خوبی برای پُست بنویسید، آنگاه خواهید توانست بسته به ماهیت bio یا توضیحات پروفایل، متن مناسبی را نیز برای این بخش در نظر بگیرید.

10 نکته برای نوشتن یک کپشن حرفه‌ای در اینستاگرام

نوشتن یک متن عالی در زیر پست‌هایتان به رعایت یک سری نکات نیاز دارد که در اینجا ۱۰ مورد از بهترین این نکات را با شما در میان می‌گذاریم. این نکات به قرار زیر هستند:

۱. برای مخاطبین بنویسید.
اینستاگرام بیش از 700 میلیون کاربر فعال دارد که هریک علایق خاصی دارند، کدام‌یک از این افراد مخاطبین شما به حساب می‌آیند؟ افرادی که پیج شما را دنبال می‌کنند در چه گروه سنی قرار دارند، چه نوع مطالبی را دوست دارند، چه جنسیتی دارند و به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند؟ پیدا کردن پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند تا مخاطبین خود را بشناسید، آن‌گاه با شناخت مخاطبین می‌توانید متن‌هایی متناسب با علایق آن‌ها بنویسید. به هرحال شما این پست‌ها را برای آن‌ها به اشتراک می‌گذارید؛ پس باید علایق ایشان را حتماً در شیوه کپشن‌نویسی خود لحاظ کنید.

2. ارزش‌های خود را در نظر بگیرید.
اگرچه نوشتن کپشن اینستاگرام براساس سلیقه مخاطبین اهمیت زیادی دارد، اما نباید به خاطر مخاطبین از ارزش‌های شخصی خودتان عبور کنید. بنابراین سعی کنید باوجود در نظر گرفتن نیاز مخاطبین، متون شما با ارزش‌ها، عقاید و باورهای‌ برندتان نیز در تضاد نباشند.

3. مختصر و مفید بنویسید.
محدوده کپشن در اینستاگرام 2000 کاراکتر یا حرف است. در واقع شما می‌توانید زیر هر پست یک متن طولانی 2000 کاراکتری بنویسید، اما این به این معنا نیست که حتماً این حجم را کامل کنید. بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی کسانی هستند که با سرعت پست‌ها را رصد می‌کنند و تنها روی آن پُست‌هایی که متون کوتاهی داشته و بیشترین جذابیت برای آن‌ها را داشته باشد، تمرکز می‌کنند. پس نوشتن یک متن کوتاه، مفید و تاثیرگذار بهتر از یک متن طولانی و کسل کننده است.برای مثال مجموعه جاب ویژن در رابطه با دروغ گفتن‌ به کارفرما برای مرخصی گرفتن، در پست اینستاگرام خود به طور خلاصه و مفید کپشن نوشته است و هدف خود را از این پست صریح و شفاف بیان کرده است.

4. هشتگ بگذارید.
در محدوده هر کپشن اینستاگرام شما می‌توانید 30 هشتگ را به کار ببرید. استفاده از هشتگ (#) باعث می‌شود تا موضوعات شما در نتایج جستجوی کاربران بهتر پیدا شوند. بنابراین حتماً پس از نوشتن متن خود، از هشتگ‌های متناسب و مرتبط با محتوای خود استفاده کنید.شرکت یکتانت که بزرگترین پلتفرم تبلیغاتی آنلاین در ایران است، برای پست ایمیل مارکتینگ خود از هشتگ‌های مناسب و مرتبط با حوزه کاری و فعالیت خود استفاده کرده است.

5. دعوت به اقدام را جدی بگیرید.
دعوت به اقدام یا «Call to action» یکی از عواملی است که به شدت می‌تواند کاربران را با پست‌های شما درگیر کند. شما می‌توانید در کپشن اینستاگرام خود از کاربران سؤال بپرسید یا از آن‌ها بخواهید که فعالیت‌هایی را انجام دهید. برای مثال از آن‌ها بخواهید که پست شما را برای دوستان صمیمی خود ارسال کنند یا برای شما کامنت بگذارند. البته بسته به موضوع محتوای شما، می‌توانید از هر نوع اقدام دیگر نیز استفاده کنید که کاربران را بیشتر درگیر کند.درگیر کردن مشتری یا کاربر در وهله اول باعث افزایش تعامل و ارتباط بیشتر می‌شود. فروشگاه خانومی با لحنی جذاب و دوستانه این ارتباط را حفظ کرده است. 

6. کاربران دیگر را منشن کنید.
قرار دادن ID کاربرانی که به نوعی با موضوع یا پست شما در ارتباط هستند به همراه علامت (@) را منشن (mention) کردن می‌‌گویند. تصور کنید که شما تصاویری مربوط به یک مراسم را منتشر می‌کنید که برخی از مخاطبین شما در آن حضور داشته‌اند. شما می‌توانید آن افراد را در زیر پُست خود منشن کنید. آن‌گاه اینستاگرام به این افراد اعلان می‌دهد تا پست شما را مشاهده کنند. این عمل به جذابیت پُست شما می‌افزاید.همه ما زمانی‌که می‌خواهیم عکس با دوستان و نزدیکان خود در صفحه اینستاگرام‌مان به اشتراک بگذاریم، آن‌ها را منشن می‌کنیم. صفحه تالشلند تلاش می‌کند مرسومات و زیبایی‌ کوه و جنگل شهرستان تالش را در قالب عکس و ویدیو برای کاربران خود به اشتراک بگذارد. همانطور که می‌بینید در ارتباط با عکسی که منتشر شده است، افراد و صفحات مرتبط را منشن کرده است.

7. از ایموجی استفاده کنید.
استفاده از انواع ایموجی یا شکلک‌ها در ابتدای متون یا در بین آن نیز می‌تواند بر جذابیت متن و خوانایی بیشتر آنها بیفزاید. هرچیزی که متن شما را جذابتر جلوه دهد، می‌تواند مقدار اشتراک‌گذاری آن را نیز بالاتر ببرد. پس حتماً چند شکلک را هم در بین متون خود قرار دهید تا تنها یک متن خشک و خالی نباشد. ایموجی‌های مرتبط با محتوا، گرمای لحن شما را به مخاطب منتقل می‌کند. این گرما باعث می‌شود کپشن جذابیت خود را حفظ کند و ارتباطی صمیمی‌ با کاربران ایجاد نماید. اسنپ‌فود از آن دسته صفحاتی است که در کپشن‌های خود از ایموجی‌های مناسب با پست استفاده می‌کند.                                                                                                                                                                                                                           

8. از نقل قول استفاده کنید.
نقل قول‌هایی از اشخاص مشهور و محبوب می‌تواند ارزش متن کپشن اینستاگرام بیشتر کند. بنابراین اگر بتوانید نقل‌قول‌هایی مرتبط با محتوای خود را پیدا کرده و آن را در ابتدا یا انتهای متن خود بگذارید، یک کپشن حرفه‌ای خواهید داشت.تریبون که پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی است و در زمینه سئو و بک‌لینک فعالیت دارد در پست خود نقل قولی از دنی سولیوان، یکی از محققان در ارتباط با گوگل، منتشر کرد ‌است.                                                                                                                                                                             

9. ابتدا با عناوین جذاب شروع کنید.

اگر متن شما با کلمات و جملات جذابی شروع شده باشد، کاربر رغبت پیدا می‌کند تا تمام آن را مطالعه کند. اما اگر متن در ابتدا جذاب نباشد، اکثریت کاربران از مطالعه‌ی تمام متن خودداری می‌کنند. بنابراین سعی کنید جذاب‌ترین قسمت‌های متن را در ابتدای آن قرار دهید.

اگر می‌خواهید مخاطب شما تا انتها کپشن پست‌تان را مطالعه کند و همراه شما باشد، باید از تیتری جذاب و خاص استفاده کنید. تیتر «برای مشتری‌هات خوراک خوب درست کن» از مجموعه جریان که پلتفرمی با فعالیت در حوزه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است باعث می‌شود مخاطبین برای خواندن ادامه کپشن رغبت داشته باشند.

10. بازخوردها را رصد کنید.

پس از رعایت اصول فوق، لازم است تا بازخورد کاربران و مخاطبین خود را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از کپشن‌های شما بیشترین تعامل را با کاربران برقرار کرده‌اند. آن‌گاه می‌توانید بهترین کپشن را الگو قرار داده و دیگر کپشن‌ها را نیز با الگوی آن بنویسید. البته این روند باید همیشه در یک چرخه‌ اصلاحی قرار بگیرد تا هربار بهتر و بهتر شود.

11. استفاده از تکنیک‌های کپی رایتینگ

همیشه یک عنوان جذاب پیروز میدان است. پیش نیاز یک تیتر خلاقانه و هوشمندانه، تفکر و تامل در خواسته‌ی مخاطبان هدف است. بلوبانک مجموعه‌ای است که اخیرا خدمات چشمگیر و جذابی را در حوزه بانکداری الکترونیک به مردم ارائه داده و تیترهای خلاقانه‌ نیز در کپشن پست بلوبانک تاثیر آن را چندین برابر کرده است.

 

12. نوشتن محتوای تعاملی

سوال پرسیدن از مخاطب در پست‌ها، یکی از روش‌های ارتباط گرفتن با مخاطبان است. معاشرت با کاربر در کپشن پست‌ها باید طوری طراحی شود که چالش برانگیز باشد. همانطور که در عکس می‌بینید، شرکت یکتانت به خوبی و به طور خلاقانه سوالی را در رابطه با تصویر طراحی کرده است که تعامل مجموعه و مخاطبین را بیشتر کند.

13.  استفاده از داستان‌سرایی

استفاده از یک ضرب‌المثل و یا تلمیح به وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده است، کپشن شما را از حالت سرد و بی روح به متنی جذاب و گیرا تبدیل می‌کند. تصویر بالا یک نمونه از کپشن‌هایی است که با زیبایی و رعایت اصول از داستان‌سرایی استفاده و نوشته شده است.

 

 

 

2 نکته تکمیلی برای نوشتن کپشن در تلگرام

برای نوشتن کپشن در تلگرام نیز می‌توانید از مطالب عنوان شده برای کپشن اینستاگرام کمک بگیرید. اما با توجه به تفاوت‌هایی که این دو بستر اجتماعی با هم دارند، رعایت یک سری اصول مجزا برای کپشن تلگرام را باید بررسی کنیم. این اصول نیز به قرار زیر هستند:

1. کلمات مهم را با هشتگ همراه کنید.
کاربرد هشتگ در تلگرام با اپلیکیشن‌های دیگر متفاوت است، در تلگرام با هشتگ‌گذاری، کلمه آبی و اصطلاحا قابل کلیک‌ می‌شود. با کلیک بر روی آن شما می‌توانید وارد صفحه‌‌ای شوید و مجموعه‌ کاملی از متن‌ها که شامل آن هشتگ هستند را داشته باشید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در کانال تلگرامی سئو24 هشتگ‌گذاری اعمال شده است.

2. آی‌دی کانال یا اکانت خود را در آخر کپشن قرار دهید.
برای اینکه منبع پست شما برای تمام افرادی که آن را می‌بینند مشخص باشد، در آخر تمام کپشن‌های خود، حتماً آی‌دی کانال، گروه یا آی‌دی شخصی خودتان را قرار دهید.قرار دادن آی‌دی کانال در انتهای پست‌ها باعث می‌شود مخاطبان هدف شما وقتی پستی را با دوستان و آشنایان به اشتراک می‌گذارند، کانال شما بازدید و افزایش عضو بیشتری برایتان داشته‌ باشد. همانطور که می‌بینید مجموعه‌ی یکتانت در کانال تلگرام خود از این تکنیک به خوبی استفاده کرده است.

نکات مهم برای نوشتن متن‌های عالی برای کپشن اینستاگرام

نوشتن یک کپشن عالی برای اینستاگرام کار چندان ساده‌ای نیست اما شما متناسب با مخاطبان و نوع کسب‌وکاری که دارید می‌توانید رفته‌رفته کپشن‌های اینستاگرام خود را بهتر کنید. کمک گرفتن از نمونه‌های خارجی و بررسی کپشن‌های رقبا نیز می‌تواند ایده‌های خوبی برای شما به همراه داشته باشد. ضمن اینکه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هدف‌گذاری دقیق
  • شناخت درست مخاطبان هدف
  • استفاده از تکنیک‌های کپی‌رایتینگ
  • رعایت قواعد اینستاگرام
  • رعایت نکات نگارشی
  • استفاده درست از هشتگ‌ها
  • نوشتن محتوای تعاملی
  • درگیر کردن مخاطب
  • استفاده از داستان‌سرایی

ویژگی‌هایی یک کپشن اینستاگرامی خوب

در هنگام نوشتم یک کپشن باید به نکات زیادی دقت کنید تا نوشته شما واقعا برای مخاطب مفید باشد. اگر به کپشن‌های خوب دقت داشته باشید یک‌سری ویژگی در همه آن‌ها رعایت شده است که در ادامه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

کوتاه و مختصر بودن کپشن

جذاب بودن

استفاده از ایموجی‌

استفاده از هشتگ‌های مرتبط

متناسب بودن کپشن با تصویر پست

نمونه کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام

همان‌طور که گفته شد بررسی نمونه کپشن‌ها می‌تواند ایده‌های بسیار خوبی به شما بدهد پس برای نوشتن کپشن تبلیغاتی جذاب حتما نمونه‌های جذاب را بررسی کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. در ادامه یک نمونه کپشن تبلیغاتی ذکر شده است:

🍉تخفیفات یلدایی ما شروع شد 🍉
عزیزان سلام…
امیدوارم حال دلتون بهترین حال ممکن باشه 😊🌸🙏🏻
به مناسبت شب یلدا از پنج‌شنبه ۲۷ آذر تا پایان روز یکشنبه ۳۰ آذرماه به هر خرید کفش یا بوت چرم ۱۰۰.۰۰۰ تومان تخفیف + یک پک هدیه واکس نگه‌داری شامل یک کرم پولیش چرم و یک ابر براق کننده و یک اسفنج مخصوص پولیش به ارزش ۶۰.۰۰۰ تومان هست تقدیم میکنیم 🎁😊
این تخفیف و هدیه برای تمامی خریدهای آنلاین و همچنین خرید حضوری از شعب مختلف هست.🎁
امیدواریم تنتون سالم باشه و در کنار عزیزانتون بهترین شب یلدا بگذرونید😊🌸🙏🏻


معنی پ.ن در اینستاگرام

اگر کپشن‌های اینستاگرامی را بررسی کرده باشید احتمالا به دفعات زیادی با «پ.ن» مواجه شده‌اید. پ.ن به معنای «پی‌نوشت» است و در پایین برخی کپشن‌ها در جهت توضیح بیش‌تر ذکر می‌شود.

محدودیت کپشن تلگرام چیست؟

در نسخه‌های قبلی تلگرام زمانی که شما زیر یک عکس، کپشن می‌نوشتید با محدودیت کاراکتر مواجه بودید و بیش‌تر از ۲۰۰ کاراکتر نمی‌توانستید ذکر کنید که البته این محدودیت در نسخه‌های جدید برداشته شده است.

جمع‌بندی

نوشتن متن برای زیر عکس در تلگرام ضروری است. اگر شما عکسی را بدون متن یا کپشن در تلگرام به اشتراک بگذارید، اصول اصلی تولید محتوا در این محیط را رعایت نکرده‌اید. نکاتی که عنوان کردیم، همگی می‌توانند با خلاقیت شما تکمیل‌تر شوند. بنابراین در کنار این نکات، حتماً نظرات کاربران و بازخوردهای آنان را در نظر بگیرید تا کپشن‌های بهتری بنویسید.

کپشن‌ها در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی، اهمیت بسیار زیادی دارند. البته نوشتن آنها یک کار تخصصی است و باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. ما تلاش کردیم در این مطلب این نکات را به شما بگوییم تا بتوانید کپشن‌های اثربخش بنویسید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.