شاخص های ارزیابی عملکرد صفحه اینستاگرام

شاخص‌های تحلیل و ارزیابی عملکرد در اینستاگرام

موفقیت در اینستاگرام و افزایش فروش و فالوئر فقط زمانی موثر است که به شاخص‌های ارزیابی عملکرد صفحه اینستاگرام خود نگاهی صحیح داشته باشید.

حتما می‌دانید که اگر مخاطبانتان به شما علاقمند باشند و با شما تعامل مثبتی داشته باشند، رشد صفحه‌تان بیشتر خواهد شد. برای این‌که بفهمید میزان تعامل مخاطبان با شما چقدر است و آیا در آینده می‌توانید صفحه خود را رشد دهید یا نه باید شاخص‌های ارزیابی عملکرد صفحه اینستاگرام را بشناسید و با استفاده از آن‌‌ها تحلیلی صحیح از وضعیت صفحه خود داشته باشید.

شاید برای شما هم درک صحیح از این شاخص‌ها کاری سخت و دشوار باشد و نتوانید به خوبی تشخیص دهید که هریک چه معنا و مفهومی دارند، به همین خاطر در این مقاله به شما می‌گوییم که چرا اندازه‌گیری شاخص‌ها مهم هستند و به طور کامل انواع شاخص‌های ارزیابی عملکرد صفحه اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد و شما را با کارکردهای هریک آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز اینستاگرام

چرا اندازه‌گیری شاخص‌های عملکردی یا KPI مهم است؟

اگر صفحه‌تان را بدون توجه به شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیریت کنید در واقع به بخش مهم و بزرگی از مدیریت استراتژیک کسب‌وکارتان بی توجهی کرده‌اید. در مدیریت استراتژیک کسب‌وکار می‌آموزیم که به کمک داده‌ها مسیر پیش رویمان را با افقی روشن‌تر رصد کنیم و برای آن واضح‌تر برنامه‌ریزی کنیم.

اگر بدون در نظر گرفتن شاخص‌های تحلیل اینستاگرام پیش بروید و فقط بر حدسیات و نظریات تکیه کنید، تلاش‌هایتان بی ثمر خواهد بود و به اهداف بلندمدت سازمانی خود نخواهید رسید. شاخص‌های ارزیابی عملکرد در اینستاگرام به شما کمک می‌کنند گزارش‌هایی دقیق و بر پایه سند و مدرک تهیه کنید و نهایتا بگویید کدام‌یک از اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید مفید بوده‌اند و کدام یک در پیشبرد اهدافتان به شما کمکی نکرده‌اند. بدین ترتیب خواهید توانست برنامه‌ای بریزید که سریع‌تر شما را به اهدافتان می‌رساند.

شاخص‌های اندازه‌گیری KPIهای عمومی در اینستاگرام

شاخص‌های ارزیابی عملکرد صفحه اینستاگرام عموما به اندازه‌گیری مواردی مانند نرخ مشارکت می‌پردازد. از جمله شاخص‌های اندازه‌گیری کلیدی(KPI) در اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان بازدید محتوا یا impression

ایمپرشن به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که محتوای شما اعم از پست یا استوری به کاربران نشان داده شده است. ایمپرشن در واقع تعداد کل دفعاتی است که محتوا دیده شده است.

دسترسی به محتوا یا Reach

ریچ به تعداد کاربرانی گفته می‌شود که محتوای اینستاگرام شما را دیده‌اند. در واقع تفاوت ریچ با ایمپرشن در این است که ریچ به شما تعداد کاربران را می‌گوید، اما ایمپرشن تعداد بازدیدها را می‌گوید. یعنی اگر یک کاربر محتوای شما 3 بار دیده باشد؛ ریچ شما 1 و ایمپرشن محتوایتان 3 خواهد بود.

بازدید از پروفایل یا Profile Visit

بازدید از پروفایل به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که پروفایل شما دیده شده است.

نرخ مشارکت یا Engagement

نرخ مشارکت مهم‌ترین شاخص ارزیابی اینستاگرام است. به کمک این شاخص می‌توان فهمید که چقدر مخاطبان، محتوای شما را دوست دارند و پست‌هایتان را می‌بینند. برای محاسبه نرخ مشارکت یا اینگیجمنت کافیست نرخ اینگیجمنت پست خود را به ایمپرشن آن تقسیم کنید.

برای این کار می‌توانید به این صورت عمل کنید: تعداد کامنت‌ها و سیوهای خود را طی یک دوره زمانی مشخص با هم جمع کنید. مثلا در یک دوره 30 روزه 1036 سیو و 234 کامنت دارید. سپس این عدد را به تعداد پست‌هایی که در آن بازه زمانی منتشر کرده‌اید تقسیم کنید مثلا در بازه 30 روزه 25 پست منتشر کرده‌اید. در نهایت این عدد را به تعداد فالوئرهای خود تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. بدین ترتیب درصد نرخ مشارکت صفحه‌تان به دست می‌آید.

افزایش فالوور یا Follower Growth

اگر میزان افزایش فالوئرهایتان در ماه افزایش داشته باشد یعنی مسیری صحیحی را پیش گرفته‌اید. این شاخص به شما می‌گوید که در طول زمانی مشخص میزان رشد فالوئرهایتان چقدر بوده است.

کلیک‌های ایمیل یا Email Click

اگر به دنبال شاخصی هستید که به کمک آن بفهمید چقدر محتواهایتان شما را به فروش نزدیک می‌کنند باید ببینید مخاطبانتان چقدر روی ایمیلتان کلیک کرده‌اند.

کلیک‌های دایرکشن یا Clicks get direction

اگر تعداد کلیک‌های روی آدرستان زیاد باشد یعنی مخاطبان زیادی هستند که می‌خواهند به محل کار شما مراجعه کنند.

کلیک‌های وب‌سایت یا Website Clicks

اگر وبسایتی داشته باشید و برایتان مهم باشد که مخاطبانتان برای خرید محصولاتتان به وبسایت مراجعه کنند تعداد کلیک‌های روی وبسایت برایتان باید بسیار مهم باشد. چون به کمک این نرخ متوجه خواهید شد که تا چه حد توانسته‌اید نرخ تبدیلتان را افزایش دهید.

شاخص‌های اندازه‌گیری KPIهای اکشن پست

پس از این‌که شاخص‌های عمومی اینستاگرام خود را بررسی کردید وقت آن رسیده تا شاخص‌های اندازه‌گیری هر پست را به صورت مجزا بررسی کنید. از جمله شاخص‌های مهم هر پست می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ذخیره شده (Saved)

تعداد سیوها یا ذخیره‌شده‌ها یکی از مهمترین شاخص‌های اندازه‌گیری نرخ مشارکت پست‌هاست. تعداد ذخیره‌ها نشان می‌دهد چند نفر از مخاطبان پست شما به حدی برایشان مفید بوده که آن را ذخیره کرده‌ تا مجددا آن را بررسی کنند.

تعداد بازدیدها (View)

اگر شما پستی روی صفحه خود منتشر ‌کنید و آن را برای 3 ثانیه مشاهده کنید، اینستاگرام یک بازدید برایتان ثبت می‌کند. شاخص‌های اندازه‌گیری KPI های استوری در اینستاگرام هر استوری که منتشر می‌کنید نیز آمارها و شاخص‌هایی دارد که به کمک آن می‌توانید میزان موفقیت کسب‌وکارتان را بسنجید.

شاخص‌های اندازه‌گیری KPIهای استوری در اینستاگرام

شاخص خروج (Exits)

تعداد دفعاتی که افراد از استوری شما خارج شده باشند را با شاخص خروج می‌سنجند.

شاخص swipe away

شاخص Next story یا Swipe away نشان می‌دهد که چند نفر استوری شما را رد کرده‌اند تا استوری نفر بعدی را ببینند.

شاخص Taps forward

تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که بازدید کننده روی قسمت راست صفحه خود کلیک کرده تا به استوری بعدی برود.

شاخص Tabs back

تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که بازدید کننده روی قسمت چپ صفحه خود کلیک کرده تا به استوری قبلی برود.

پاسخ‌ها (Replies)

تعداد پاسخ‌هایی را نشان می‌دهد که برای هر استوری جمع شده است.

میانبرها (Shortcuts)

میانبرها در واقع به مجموع حرکت به جلو، رد کردن و خارج شدن مخاطب از استوری گفته می‌شود.

شاخص Completion rate

این شاخص به شما نشان می‌دهد که چند نفر به طور کامل تمام استوری‌های شما را دیده‌اند. برای این کار کافیست تعداد کسانی که آخرین اسلاید استوری‌هایتان را دیده‌اند تقسیم بر تعداد کسانی کنید که اولین استوری شما را دیده‌اند.

شاخص‌ اندازه گیری عملکردی در پخش زنده (live) اینستاگرام

آخرین کاری که با اینستاگرام انجام می‌دهید برگزاری لایو است. برای این‌که بدانید لایوهایتان چه آمارهایی دارند به این شاخص‌ها توجه کنید:

تعداد بینندگان به صورت زنده (live viewer)

حتما برای شما هم مهم است که بدانید در طول لایوتان چند نفر به صورت زنده در حال مشاهده بوده‌اند. به کمک این شاخص می‌توانید این تعداد را به دست آورید.

تبلیغات اینستاگرامی کسب و کار خود را به جریان بسپارید

جمع‌بندی

همان طور که گفتیم دانستن شاخص‌های ارزیابی عملکرد صفحه اینستاگرام به شما کمک می‌کند اطلاعاتی دقیق درباره پیج خود داشته باشید و به کمک آن مسیر صحیح صفحه‌تان را به درستی پیش‌بینی کنید. در این مقاله درباره انواع شاخص‌های اینستاگرام به طور کامل توضیح دادیم. آمارهای خود را به درستی تحلیل کنید و به کمک آن‌ها میزان مشارکت در صفحه‌تان را افزایش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.