کلاب هاوس چیست

کلاب هاوس چیست؟ + همه چیز را درباره ClubHouse بدانید

کلاب هاوس اپلیکیشنی است که به تازگی سر و صدای زیادی در جهان به راه انداخته است. شاید این سر و صدا تا حدی به خاطر انحصاری بودن آن باشد. البته نباید از خلاقیت توسعه‌دهندگان آن نیز بگذریم.

در زمانی که اکثر شبکه‌های اجتماعی به صورت تصویری و متنی فعال بودند، ظهور یک شبکه اجتماعی صوتی می‌تواند حرکت بزرگی باشد. به خصوص در زمانی که قرنطینه جهانی به خاطر ویروس کرونا مردم جهان را منزوی کرده بود و فشار مشکلات از هر طرف، این مردم تنها را بیشتر تحت فشار قرار می‌داد. در این زمان قرار دادن یک تریبون در اختیار مردم برای صحبت کردن می‌تواند یک موهبت عالی به شمار بیاید. بی‌خود نیست که کلاب هاوس طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اگر شما هم از علاقه مندان این اپلیکیشن نوپا اما پیشرفته هستید، با ما همراه شوید تا از جزئیات آن بیشتر برایتان بگوییم.

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی چت صوتی است. به عبارت دیگر کلاب هاوس یک اپلیکیشن است که در دسته اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی جای می‌گیرد و در آن افراد می‌توانند با هم صحبت کنند و افکارشان را به اشتراک بگذارند. همان طور که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است، توئیتر برای جملات کوتاه ایجاد شده یا یوتیوب برای اشتراک گذاری ویدئو به وجود آمده است، کلاب هاوس نیز شبکه‌‌ای است که برای صحبت کردن صوتی ایجاد شده است.

تنها تصویری که شما می‌توانید در این اپ به اشتراک بگذارید تصویر پروفایلتان است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی دنیا در سال ۲۰۲۱ و عملکرد آن ها

کلاب هاوس چطور کار می کند؟

وقتی وارد این اپلیکیشن شوید با اتاق‌هایی روبه‌رو می‌شوید. در هر اتاق یک موضوع به بحث و بررسی گذاشته شده است و افراد حاضر می‌توانند به صحبت‌های یکدیگر گوش داده یا در مورد موضوع صحبت کنند. حتی می‌توان از این اتاق‌ها به عنوان رادیو استفاده کرد. کافی است یکی از اتاق‌ها را که موضوع مورد علاقه شما در آن جریان دارد انتخاب کنید. سپس گوشی خود را کنار بگذارید و فقط به صحبت‌هایی که می‌شود گوش دهید.

در کلاب هاوس شما می‌بینید که چه کسانی در هر اتاق حضور دارند و می‌توانید اتاق مد نظر خود را بر اساس سلبریتی محبوبتان انتخاب کنید و به نظرات کسانی که دوستشان دارید گوش دهید.

در حال حاضر ظرفیت هر اتاق ۵۰۰۰ نفر است. شاید بگویید چطور ۵۰۰۰ نفر با هم صحبت می‌کنند! در واقع فقط ایجادکننده اتاق یا مدریتورها (Moderator) می‌تواند صحبت کند. دیگران اگر بخواهند صحبت کنند باید دست بلند کنند و تنها در صورتی می‌توانند صحبت کنند که ایجاد کننده اتاق به آن‌ها اجازه بدهد.

کلاب هاوس چطور کار میکند

کلاب هاوس تمام صحبت‌ها را ضبط می‌کند اما فقط تا قبل از پایان اتاق آن را نگه می‌دارد. بعد از اینکه بحث تمام شد و همه اتاق را ترک کردند، اتاق پاک می‌شود و تمام صحبت‌ها نیز از بین خواهند رفت. فایل ضبط شده برای مواقعی استفاده می‌شود که یکی از افراد حاضر در اتاق، در طول بحث شکایتی را مطرح کند.

نکته جالب توجه در مورد کلاب هاوس این است که بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور در آن حضور دارند و شما می‌توانید نظرات آن‌ها را با صدای خودشان در مورد مسائل مختلف بشنوید یا با ایشان بحث کنید.

موضوعات اتاق‌های کلاب هاوس چیست؟

موضوعات شامل طیف وسیعی از علایق انسان‌ها می‌شوند. از ورزش گرفته تا تکنولوژی و…. در هر اتاق با افرادی مواجه خواهید شد که علایقی مشابه شما دارند و می‌توانید آن‌ها را دنبال یا follow کنید. هر چه موضوعات و افراد بیشتری را دنبال کنید، احتمال اینکه پیشنهادهایی مطابق با سلیقه‌تان دریافت کنید بیشتر می‌شود.

کلاب هاوس از چه زمانی شروع به فعالیت کرد؟

کلاب هاوس در مارس ۲۰۲۰ همزمان با همه گیری ویروس کرونا در آمریکا (مصادف با اسفند ۱۳۹۸) راه اندازی شد. به خاطر قانون عضویت فقط با دعوتنامه، در ابتدا تعداد اعضا بسیار محدود و عمدتا شامل سرمایه گذاران اپ بود. حتی تا دو ماه بعد هم تعداد کاربران تنها ۱۵۰۰ نفر بود. در حالی که در حال حاضر که ۱۳ ماه از آن زمان می‌گذرد، تعداد اعضا به ۳ میلیون نفر رسیده است.

آیا کلاب هاوس روی iPad هم قابل نصب است؟

کلاب هاوس از ابتدا فقط برای محصولات اپل طراحی شده بود و بر روی iPad نیز قابل نصب است؛ اما از آنجا که کلاب هاوس برای iPadOS بهینه سازی نشده، در یک پنجره کوچک نمایش داده خواهد شد. البته با توجه به صوتی بودن این اپلیکیشن باید برای کار با آن در یک پنجره کوچک خیلی اذیت نخواهید شد.

تنها مشکلی که در مورد استفاده از کلاب هاوس وجود دارد، با وجود تمام جذابیتی که دارد برای همه افراد قابل دسترسی و نصب نیست. به عبارت دیگر کلاب هاوس مانند سایر شبکه‌های اجتماعی در اپ استور، بازار یا پلی استور قابل دانلود نیست و برای اینکه بتوانید از این اپلیکیشن جدید و محبوب استفاده کنید باید دو نفر از کسانی که این اپ را دارند برایتان دعوتنامه بفرستند.

چطور می‌توانیم دعوتنامه کلاب هاوس بگیریم؟

همان طور که گفته شد باید دعوتنامه کلاب هاوس را از دوستان و آشنایانی که در این اپ عضو هستند بگیرید. اما اگر کسی از دوستان و آشنایانتان عضو کلاب هاوس نیستند باز هم روش‌هایی هست که بتوانید دعوتنامه را به دست بیاورید. در واقع همیشه بازار سیاهی وجود دارد تا کسانی را که حاضرند بهای خواسته‌هایشان را بپردازند به آنچه می‌خواهند برساند. در مورد کلاب هاوس نیز دعوتنامه‌های فروشی در سایت‌هایی نظیر دیوار و e-Bay وجود دارند.

حتی شما می‌توانید در انجمن‌هایی مثل Reddit یا فیسبوک از کسانی که در این اپ عضو هستند درخواست کنید که دعوتنامه را برایتان بفرستند. در این صورت ممکن است کسانی باشند که به صورت رایگان دعوتنامه را برایتان بفرستند یا ممکن است در ازای دریافت مبلغی این کار را برایتان انجام دهند. اما در این مورد این مسئله مطرح می‌شود که چطور می‌توان به این افراد اعتماد کرد و اسیر دست کلاهبرداران و سودجویان نشد؟

اگر موفق به دریافت دعوتنامه رایگان نشدید، شاید بهترین کار برای پیشگیری از کلاهبرداری این باشد که صبر کنید تا توسعه دهندگان کلاب هاوس آن را برای همه آزاد کنند. همان طور که استفاده از جیمیل هم زمانی نیاز به دعوتنامه داشت و اکنون برای همه آزاد است، کلاب هاوس نیز به زودی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. به خصوص که اخباری مبنی بر تلاش توسعه دهندگان آن برای گسترش بسترهای نرم افزار برای استفاده کاربران بیشتر به گوش می‌رسد.

چطور برای دیگران دعوتنامه کلاب هاوس بفرستیم؟

برای ارسال دعوتنامه به دیگران در کلاب هاوس باید شماره موبایل فرد مورد نظر را به لیست مخاطبان یا contacts خود اضافه کرده باشید. از آنجا که فهرست مخاطبان گوشی با مخاطبان کلاب هاوس sync می‌شود، نام این فرد در مخاطبان کلاب هاوس دیده می‌شود. پس تنها کاری که باید بکنید این است که در کنار نام او روی invite ضربه بزنید.

در این حالت یک لینک برای او به صورت پیام متنی ارسال می‌شود و از وی می‌خواهد که از طریق آدرس joinclubhouse.com/app وارد شده و شماره موبایل خود را وارد کند.

نحوه عضویت ایرانیان در کلاب هاوس

در کلاب هاوس بسیاری از ایرانیان از جمله سلبریتی‌ها و افراد عادی حضور و به عنوان کاربر فعالیت دارند. بنابراین ایرانیان هم می‌توانند مانند سایر افراد جهان از دوستان و آشنایان ایرانی و غیرایرانی خود بخواهند که برایشان دعوتنامه ارسال کنند یا از همان روش‌هایی که گفته شد نسبت به خرید دعوت نامه اقدام کنند.

کلاب هاوس فعلا روی اپلیکیشن ios فعال است نسخه اندروید کلاب هاوس چه زمانی عرضه می‌شود؟

توسعه‌دهندگان کلاب هاوس در حال کار روی برنامه هستند تا آن را برای کاربران بیشتری قابل استفاده کنند. از آنجا که کاربران اندروید نسبت به کاربران آیفون بسیار بیشترند، اپلیکیشن باید قابلیت پذیرش تعداد زیادی کاربر را داشته باشد. سرورها به خصوص باید تقویت شوند.

فعلا در همین مدت زمان کوتاهی که کلاب هاوس فقط برای کاربران آیفون قابل استفاده بوده، تعداد کاربران این اپلیکیشن به ۳ میلیون نفر رسیده است. پس باید به توسعه دهندگان آن حق داد که این ریسک را نکنند و با یک تصمیم عجولانه، اعتبار اپلیکیشن‌شان را زیر سوال نبرند. آن‌ها قصد دارند در آرامش و با دقت کامل کارها را پیش ببرند.

باید هوشیار باشید و اخبار را فقط از وب سایت معتبر خود کلاب هاوس به آدرس joinclubhouse.com دنبال کنید؛ چراکه برخی افراد از این شرایط سوءاستفاده کرده و برنامه‌هایی با اسم کلاب هاوس ویژه اندروید روانه بازار کرده‌‌اند که در واقع نه تنها کلاب هاوس نیستند بلکه تروجان بوده و اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت برده‌اند. البته یک نسخه غیررسمی از کلاب‌هاوس اندرویدی به نام ClubHouze در کافه بازار منتشر شده که موقتا می‌توانید از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

همان طور که دیدید، کلاب هاوس اپلیکیشنی است با ویژگی‌های درست که در زمان درست به بازار عرضه شد و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرد. اما متاسفانه توسعه آن کمی کند پیش می‌رود. اگر شما هم هنوز به جمع کاربران آن نپیوسته‌‌اید باید با احتیاط عمل کنید تا اسیر دست سودجویان و کلاهبرداران نشوید. توصیه ما به شما این است که از روش‌های امن و رایگان برای عضویت اقدام کنید و اگر به هر دلیلی موفق نشدید صبر کنید تا توسعه دهنده‌های این اپلیکیشن کارشان را پیش ببرند.

آیا شما تجربه‌‌ای در خصوص استفاده یا تلاش برای عضویت در این اپلیکیشن داشته‌اید؟ آن را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

منابع:

https://www.pcmag.com/how-to/what-is-clubhouse-app

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.