میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر کیست؟ دلایل همکاری با آنها

اینفلوئنسرها هم بسته به تعداد فالوئرهایشان سطح‌بندی مختلفی دارند. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم میکرو اینفلوئنسر کیست و چه دلایلی همکاری با آن‌ها را توجیه می‌کند؟

میکرو اینفلوئنسر کیست؟

تمام اینفلوئنسرها از نظر تعداد دنبال‌کنندگان به دو دسته میکرو اینفلوئنسر و ماکرو اینفلوئنسر تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که فالوئر کم‌تری دارند میکرو اینفلوئنسر محسوب می‌شوند و در مقابل آن‌هایی که فالوئر زیاد دارند ماکرو اینفلوئنسر هستند. مرزی که برای تعیین میکرو یا ماکرو بودن یک اینفلوئنسر تعیین کرده‌اند متغیر است. برخی‌ها می‌گویند کسی که از دوهزار تا 50 هزار فالوئر دارد میکرو اینفلوئنسر است و برخی دیگر می‌گویند این عدد بین 500 تا 5 هزار فالوئر است. در کل بسته به حیطه تخصصی اینفلوئنسر و دیگر همکاران هم‌صنفش این عدد می‌تواند متفاوت باشد؛

سایت‌ معتبر هاب‌اسپات تعداد فالوئرهای یک میکرو اینفلوئنسر را بین 1000 تا 10 هزار نفر اعلام کرده‌ است.

چرا میکرو اینفلوئنسرها بسیار تاثیرگذار هستند؟

چرا میکرو اینفلوئنسرها بسیار تاثیرگذار هستند؟

چرا میکرو اینفلوئنسرها بسیار تاثیرگذار هستند

باید بگوییم که تاثیرگذاری میکرو اینفلوئنسرها به‌قدری بالاست که برخی کمپین‌ها با نام میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارند؛ یعنی استفاده از میکرو اینفلوئنسرها برای پیشبرد اهداف. دلیل این تاثیرگذاری بالا هم خیلی پیچیده نیست. اجازه دهید با مثالی توضیح دهیم. یک مدیر شرکت را درنظر بگیرید که در یک جمع 300 نفری سخنرانی می‌کند. تاثیر این مدیر بر آن 300 نفر بیشتر است یا بر دو فرزندی که در خانه منتظرش هستند؟ هرچه تعداد فالوئرها بیشتر باشد، میزان صمیمیت بین اینفلوئنسر و مخاطبانش کم‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام : مگا، ماکرو، میکرو، نانو اینفلوئنسر

چرا میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ آینده تبلیغات اینستاگرام است؟

همان‌طور که بالاتر گفتیم میکرو اینفلوئنسرها به‌خاطر رابطه صمیمانه‌تری که با مخاطبانشان دارند، تاثیرگذارتر از هم‌صنفان ماکرویشان هستند. مخاطبانشان بیشتر به آن‌ها اعتماد دارند و به‌همین دلیل به برند و محصولی که توسط آن‌ها معرفی می‌شود راحت‌تر اعتماد می‌کنند. نکته دیگری که نباید آن را فراموش کرد، خالص‌تر بودن دنبال‌کنندگان آن‌ها است؛ یعنی دنبال‌کنندگان میکرو اینفلوئنسرها جامعه هدف تخصصی‌تری نسبت به واینرها دارند. همچنین آمارهایی جهانی وجود دارند که صحت این ادعا را تائید می‌کنند. مثلاً 82 درصد از مصرف‌کنندگان تمایل دارند چیزی را که یک میکرو اینفلوئنسر معرفی می‌کند خریداری کنند.

دلایل اصلی همکاری با میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها نسبت به حیطه تخصصی خود شور و شوق دارند و این می‌تواند اصلی‌ترین دلیل یک برند برای همکاری با آن‌ها باشد. این شور و شوق باعث می‌شود دنبال‌کنندگانشان هم نسبت به محتوای آن‌ها مشتاق باشند. همچنین تبلیغات میکرو اینفلوئنسرها شبیه ماکروها نیست و معمولاً آن‌ها محصول یا خدمت یک برند را برای مخاطبانشان واکاوی می‌کنند. همه این‌ها باعث می‌شوند نرخ تبدیل بالاتر برود. همچنین قیمت همکاری با آن‌ها پایین‌تر است. چی بهتر از این که کم‌تر هزینه کنید و بیشتر به خواسته‌تان برسید؟

میکرو اینفلوئنسرها را از کجا پیدا کنیم؟

آن‌ها جایی پشت غروب خورشید نیستند. آدم‌های معمولی هستند که دور و اطرافمان زندگی می‌کنند. بعضی از آن‌ها وبلاگ دارند، بعضی اینستاگرام، بعضی کانال یوتیوب و… . شاید هم به‌صورت فعال در چند کانال حضور داشته باشند. بسته به صنفتان و کانالی که قصد دارید در آن سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید در شبکه اجتماعی مدنظر یا گوگل تخصصتان را جست‌و‌جو کنید و ببینید چه کسانی در این راستا فعالیت می‌کنند.

چگونه میکرو اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کارمان پیدا کنیم؟

پیدا کردن اینفلوئنسر یک چیز است و پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب برای هر کسب و کار چیز دیگر. مهم‌ترین قسمت این انتخاب درنظر گرفتن متخصص بودن است. بلاگر گردشگری برای تبلیغ فروشگاه لپ‌تاپ مناسب نیست.

چگونه میکرو اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کارمان پیدا کنیم؟

چگونه میکرو اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کارمان پیدا کنیم

نکته دیگر این است که خلق‌و‌خوی میکرو اینفلوئنسر مناسب باید تصویری که برند می‌خواهد از خود نشان دهد تناسب داشته باشد. آیا میکرو اینفلوئنسری که قصد همکاری با او را دارید، خودش می‌تواند یکی از هواداران برند و محصول شما باشد؟ چقدر بودجه دارید؟ هزینه میکرو اینفلوئنسر مناسب باید با جیبتان هماهنگ باشد. در ضمن درنظر داشته باشید که باید هدفتان از میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ را بدانید؛ شفافیت این موضوع کمک زیادی در انتخاب خواهد کرد.

بهتر است میکرو اینفلوئنسر مورد نظر ما چه تعداد فالوئر داشته باشد؟

در میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ معیار اصلی میزان اثرگذاری است و نه تعداد فالوئر. اگر قرار باشد به تعداد فالوئر اهمیت بدهیم نیازی نیست تمرکزمان را بر میکروها بگذاریم؛ اما خوب در کنار اثرگذاری، هرچقدر افراد بیشتری با برندتان آشنا شوند هم دستاورد شیرینی است. همان‌طور که گفتیم ماکزیمم فالوئرهای یک میکرو اینفلوئنسر 10 هزار نفر است. هرچه تعداد فالوئرها حوالی این رقم باشد بهتر است. به‌شرطی که مزیت صمیمیت اینفلوئنسر زیر سایه تعداد فالوئرها محو نشود.

نکات مهم در رابطه با میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ

میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ هم مانند حالت کلی اینفلوئنسر مارکتینگ قواعدی دارد که برای دانستن آن‌ها توصیه می‌کنیم مقاله ما دررابطه با چگونه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشیم؟ را مطالعه کنید. در کنار این قواعد خوب است برخی نکات را درمورد شخصیت میکرو اینفلوئنسرها بدانیم تا بتوانیم به‌بهترین شکل از میکرو اینفلوئنسر مارکتنیگ بهره ببریم. میکرو اینفلوئنسر خودش می‌تواند مشتری شما باشد، پس اهمیت زیادی دارد که محصولتان به‌بهترین شکل به‌ او معرفی شود. در این صورت او می‌تواند به عنوان یک مشتری راضی، تجربیاتش را با دنبال کنندگان به اشتراک بگذارد.
اگر برندتان به‌هردلیلی محدود به جغرافیای خاصی است، حتماً باید میکرو اینفلوئنسر هم در همان محدوده باشد. برای بار چندم متذکر می‌شویم، مهم‌ترین مزیت یک میکرو اینفلوئنسر صمیمیتی است که با مخاطبانش دارد. از کیفیت‌ فالوئرها و نوع رابطه‌شان با اینفلوئنسر اطمینان حاصل کنید. بیشتر میکرو اینفلوئنسرها به‌دنبال همکاری بلندمدت هستند؛ یعنی ترجیح می‌دهند یک برند اسپانسرشان شود تا اینکه فقط یکبار آن را معرفی کنند. با درنظر گرفتن موارد بالا در کنار قواعد کلی اینفلوئنسر مارکتینگ، می‌توانید بیشترین بهره‌وری را از کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ خود داشته باشید.

میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

متاسفانه ایران در علوم دیجیتال و کامپیوتری پیشتاز نیست. حتی نسبت به دنباله‌روهای دیگر هم چند سالی عقب است. میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. در ضمن باید اشاره کنیم که وقتی می‌گوییم میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ، این نوع از بازاریابی می‌تواند به هر فضایی که اینفلوئنسرها در آن فعالند اشاره داشته باشد؛ اما در ایران این فضا محدود به اینستاگرام می‌شود و عمده اینفلوئنسرها و به‌خصوص میکروها در این پلتفرم فعالیت می‌کنند. با تمام این اوصاف، اینفلوئنسر مارکتینگ چندوقتی است که در این مرز و بوم رایج شده و مبالغ قابل توجهی در راستای آن هزینه می‌شود. برخی‌ها هم از همین حالا فهمیده‌اند که آینده تبلیغات در اینستاگرام بسته به میکرو اینفلوئنسرها است و سعی می‌کنند جزو پیشگامان این مسیر باشند.

سخن آخر

اگر بتوانید یک استراتژی درست برای کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ تان تعریف کنید، با هزینه‌ای قابل قبول، نتایج خیلی خوبی را مشاهده می‌کنید. میکرو اینفلوئنسرها با اینکه نسبت به ماکرو اینفلوئنسرها فالوئرهای کمتری دارند، اما به‌خاطر میزان صمیمیت بیشتر نرخ تعامل بالاتری هم دارند و این مزیت آن‌ها است. همین مزیت همکاری با آن‌ها را توجیه می‌کند. توجه داشته باشید که هر میکرو اینفلوئنسری مناسب برند شما نیست و انتخاب فرد مناسب بسیار حائز اهمیت است. اگر این مطلب برایتان مفید بود، آن را با دوستانتان به‌اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.