آموزش ساخت تقویم تولید محتوا اینستاگرام با ساده ترین ابزار

برای همه ما حداقل یک‌بار پیش آمده که هنگام پست گذاشتن، محتوای پست را گم کرده‌ایم یا زمان درست انتشار را فراموش کرده‌ایم. متاسفانه تکرار این اتفاقات در بلند مدت باعث کاهش روند رشد اکانت اینستاگرام می‌شود؛ زیرا موفقیت در این شبکه اجتماعی اتفاقی نیست و نیاز به فعالیت مداوم و منظم دارد. برای رفع این مشکل بهترین راه‌حل تقویم محتوایی اینستاگرام است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا تمامی فرایند پست‌گذاری را از مرحله تولید محتوا تا مرحله انتشار آن مدیریت کنید. برای آشنایی بیشتر با تقویم تولید محتوای اینستاگرام، این مطلب را از دست ندهید!

تقویم محتوایی اینستاگرام چیست؟

 تقویم محتوایی اینستاگرام (Instagram content calendar) یک دستیار مناسب است که در برنامه‌ریزی برای پیج و تدوین استراتژی بلند مدت به شما کمک می‌کند. این تقویم به‌صورت یک جدول و معمولا در قالب گوگل شیت است اما می‌توان از قالب‌های آماده و یا سایت‌هایی که در بستر وب وجود دارند نیز استفاده کرد. (در ادامه مطلب به‌طور مفصل درباره آن صحبت می‌کنیم).  در تقویم تولید محتوا اینستاگرام لازم است تمامی اطلاعات مرتبط با محتوا درج شود و در دسترس افراد مربوطه مانند ادمین، کارشناس تولید محتوا، طراح گرافیست و… قرار بگیرد. معمولا یک تقویم محتوایی موارد زیر را شامل می‌شود:

  •  نام نویسنده محتوا
  •  موضوع به همراه توضیحات اضافی مانند سایز تصاویر، جامعه مخاطب محتوا و..
  •  فایل محتوا (شامل عکس، فیلم، متن و لینک)
  • زمان‌بندی انتشار
  • نوع محتوا (پست، استوری، IGTV و..)
  •  مشخص کردن مرحله تولید محتوا (در حال تولید، بازبینی، اصلاح، نهایی شده و..)

 چرا از تقویم تولید محتوا اینستاگرام استفاده کنیم؟

  •  تقویم محتوایی اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا سازماندهی شده فعالیت کنید و زودتر از موعد، پست‌ها و محتواها را آماده‌سازی کرده و زمان انتشار آن‌ها را مشخص کنید.
  • فرایند مدیریت و هماهنگی با گروه‌های مختلف که در تولید محتوای اینستاگرام با یکدیگر همکاری می‌کنند کار آسانی نیست. با داشتن تقویم محتوایی اینستاگرام مطمئن می‌شوید که تمامی اعضای تیم از وظایف خود و هم‌تیمی‌هایشان مطلع هستند.
  • تدوین تقویم محتوایی اینستاگرام به شما یک دید کلی از فعالیت‌ها و موضوع محتواهای آینده می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود تا شما راحت‌تر بتوانید اهداف و استراتژی‌های بازاریابی خود را طبقه‌بندی کنید و مطابق آن پیش روید. هم‌چنین این کار باعث می‌شود تا شما به موضوع و جزئیات محتواهای قدیمی نیز دسترسی داشته باشید تا محتوای تکراری داخل پیج اینستاگرام به اشتراک نگذارید.
  •  مکتوب کردن تمامی فعالیت‌های آینده و طرح‌ریزی برای آن‌ها باعث می‌شود تا هیچ چیزی از قلم نیفتد و شما دچار استرس و فراموشی نشوید.
  • داشتن تقویم محتوایی در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش اتلاف وقت نیز خواهد شد.

آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام  برای یک ماه

طراحی تقویم تولید محتوای اینستاگرام بسیار آسان است و در واقع از هیچ قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کند. همه چیز به استراتژی و اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار شما بستگی دارد؛ آیا لازم است که فعالیت‌های اکانت اینستاگرام کسب‌وکارتان هر یک ماه یک‌بار بررسی شود یا هر سه ماه یک‌بار؟ هیچ درست و غلطی در این زمینه وجود ندارد و این شما هستید که بر اساس اهداف کسب‌وکارتان دراین‌باره تصمیم‌گیری می‌کنید. بنابراین در اولین قدم یک بازه زمانی برای تدوین تقویم تولید محتوا اینستاگرام در نظر بگیرید. در ادامه اقدامات بعدی را گام‌به‌گام برایتان توضیح می‌دهیم:

۱. مشخص کردن استراتژی تولید محتوای اکانت

  • تعیین تعداد محتوا

در تقویم تولید محتوا اینستاگرام لازم است مشخص شود که در تایم معین، چه تعداد محتوا قرار است بارگذاری شود. این موضوع کاملا به روند کنونی فعالیت‌های شما و میزان استقبال مخاطبانتان بستگی دارد؛ در واقع باید این مسئله را در نظر بگیرید که مخاطبان با چه تعداد پست تعامل برقرار می‌کنند و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.

  • تعیین نوع محتوا

این مهم‌ترین مرحله برای شما قبل از ایجاد تقویم محتوایی اینستاگرام است؛ در این مرحله لازم است عملکرد محتوایی که قبلا برای مخاطبان ایجاد کرده‌اید، کاملا بررسی کرده و میزان تعامل مخاطب با هر یک از آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. با این کار متوجه می‌شوید که فالوورها کدام پست‌های شما را دوست داشته‌اند و بر اساس سلیقه و علایق مخاطب نوع محتوا (پست یا استوری، ویدیو، عکس، اینفوگرافی و…) را انتخاب می‌کنید.

  • مشخص کردن روز و ساعت انتشار محتوا

زمان فعالیت شما در اینستاگرام یک فاکتور موثر در موفقیت عملکرد پیجتان محسوب می‌شود. لازم است روزها و ساعات پربازدید پیجتان را پیدا کنید و مطابق با آن‌ها یک تقویم محتوایی اینستاگرام طراحی کنید. آیا بهتر است که هر روز در اینستاگرام پست منتشر کنید یا هفته‌ای 3 بار؟ بهترین زمان پست‌گذاشتن برای پیج شما ظهر است یا شب؟ برای پاسخ به این سوالات می‌توانید از insight اینستاگرام استفاده کنید. نکته مهم دیگر این است که به زمان‌بندی پایبند بمانید و به‌صورت مستمر و منظم در آن فعالیت کنید.

۲. گردآوری مناسبت‌های مهم ماه آینده

مناسبت‌های مختلف ایده‌های خوبی برای تولید محتوا هستند که نباید از آن‌ها غافل شوید و بهتر است از قبل برای آن‌ها یک برنامه محتوایی مناسب در نظر داشته باشید. این‌گونه پست‌ها به دلیل مناسبتی بودن بیشتر دیده می‌شوند و باعث افزایش بازدید شما نیز خواهند شد. این مناسبات رویداد‌های شناخته شده مانند عید، شب یلدا، کریسمس، روز مادر، روز پدر، ولنتاین و مناسبت‌های کوچک‌تری مانند پایان و آغاز فصول، موفقیت‌های ورزشی، روز جهانی قهوه و.. را شامل می‌شوند. در جمع‌آوری مناسبات به رویدادهای داخلی بسنده نکنید و تمامی مناسبت‌های بین‌المللی را پوشش دهید.

۳. گردآوری مجموعه‌ای از هشتگ‌های مؤثر بیزینس

در اینستاگرام هشتگ‌ها ابزار بسیار قدرتمندی محسوب می‌شوند که بر میزان افزایش مخاطب بسیار تاثیر گذارند؛ لازم است شما هشتگ‌های مرتبط با موضوع کسب‌وکارتان را پیدا کنید و از آن‌ها در استراتژی تولید محتوای خود استفاده کنید. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود هشتگ‌های منحصربه‌فرد برای برند خود ایجاد کنید و با این کار برای کسب‌وکارتان برندینگ انجام دهید. برای مثال فروشگاه دیجی کالا هشتگ اختصاصی #داستان‌های_دیجی‌کالا دارد که در آن درباره ورود کارکنانش به این شرکت صحبت می‌کند. موضوع مهم دیگری در بحث هشتگ‌ها وجود دارد که آن را در قالب مثال برایتان توضیح می‌دهیم: فرض کنید شما یک پیج روسری فروشی دارید و به دنبال هشتگ‌های مناسب برای پست‌هایتان می‌گردید؛ #روسری، نزدیک به 6 میلیون پست به خود اختصاص داده اما هشتگ‌های #روسری_ساده، #روسری، پاییزه، #روسری_ارزان، #روسری_دستدوز، #روسری_حریر و… تعداد پست کمتری را شامل می‌شوند. به نظرتان احتمال دیده شدن پست شما در کدام‌یک از هشتگ‌های فوق بیشتر است؟ جواب کاملا مشخص است: هشتگ‌هایی مرتبط با موضوع محتوای شما اما با تعداد پست کمتر؛ بنابراین به این نکته توجه داشته باشید و از هشتگ‌های جزئی و هدفمند استفاده کنید.

۴. انتخاب یک قالب برای تقویم محتوایی اینستاگرام

برای ساخت تقویم تولید محتوا اینستاگرام، قالب‌های آماده رایگان‌ متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از معروف‌ترین قالب‌های تقویم محتوایی اینستاگرام می‌توان به قالب آماده سایت hub spot و Monday.com اشاره کرد؛ همان طور که در تصاویر زیر می‌بینید، این قالب‌ها تمامی اطلاعات مورد نیاز یک تقویم محتوایی اینستاگرام را شامل می‌شوند. سایت Monday یک تقویم آنلاین با قابلیت‌های متعددی دارد؛ اما قالب آماده هاب اسپات به‌صورت آفلاین و در قالب فایل اکسل است.

با این حال اگر می‌خواهید یک تقویم مخصوص به کسب‌وکارتان داشته باشید، در ادامه مطلب چند ابزار برای ساخت تقویم به شما معرفی کردیم.

 

قالب تقویم محتوایی

از چه ابزار یا برنامه ای برای ساخت تقویم تولید محتوا اینستاگرام استفاده کنیم؟

در این‌ قسمت قصد داریم ابزارهای مختلف را به همراه امکانات و ویژگی‌هایشان به شما معرفی کنیم تا شما بر اساس اهداف و استراتژی‌های خود، آن‌ها را انتخاب کنید:

ترلو (Trello)

ترلو یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای مدیریت پروژه و تدوین تقویم تولید محتوای اینستاگرامی است که به راحتی می‌توانید در آن تمام تاریخ‌های مقرر و ددلاین‌ پروژه‌ها را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که همگی از شرح وظایف یکدیگر باخبر هستند. نحوه کار با این ابزار بسیار آسان است؛ ابتدا باید با استفاده از ایمیل، یک اکانت کاربری برای خودتان بسازید و سپس یک board تعریف کنید. پس از آن کافیست مانند عکس زیر در هر کارت موضوع محتوا را مشخص کنید. اطلاعات مورد نیاز مانند نوع محتوا، زمان انتشار و.. را قرار دهید. افراد تیم را در کارت اضافه کنید و حتی از طریق کامنت و منشن افراد، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. همچنین با استفاده از گزینه calendar power up می‌توانید board را به حالت تقویمی تبدیل کنید. ترلو نسخه premium نیز دارد؛ اما امکانات نسخه رایگان آن به تنهایی برای ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام کفایت می‌کند.

 

قالب ترللو برای تقویم محتوایی

قالب ترللو تقوثم محتوایی

قالب ترللو برای تقویم محتوایی اینستاگرام

گوگل شیت

یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای ساخت تقویم محتوایی گوگل شیت است که امکانات قابل قبولی دارد. برای طراحی تقویم تولید محتوا اینستاگرام در گوگل شیت می‌توانید از قالب‌های آماده (template)‌ها استفاده کنید و یا به دلخواه خودتان از ابتدا یک تقویم بسازید. برای دسترسی به قالب‌های آماده، کافیست با استفاده از ایمیل وارد گوگل شیت شوید و گزینه template gallery را بزنید؛ برای مثال در تصویر زیر قالب‌های «Annual Calendar» و «Assignment Tracker» را انتخاب کردیم و آن‌ها را مطابق نیاز خود تغییر دادیم.

 

قالب گوگل شیت برای تقویم محتوایی

 

قالب آماده گوگل شیت برای تقویم محتوایی

 

اگر قالب آماده مناسبی در گوگل شیت پیدا نکردید، می‌توانید با استفاده از گزینه blank به‌راحتی یک تقویم محتوایی اینستاگرام مخصوص به خودتان بسازید. همان‌طور که می‌دانید سطرها و ستون‌های گوگل شیت از چپ به راست نمایش داده می‌شوند و مناسب زبان فارسی نیستند. برای رفع این مشکل وارد گوگل شیت شده و از طریق منوی گوشه سمت چپ وارد setting شوید و تیک گزینه Always show right-to-left controls را فعال کنید. سپس در فایل مدنظرتان از منوی سمت بالا روی گزینه Format کلیک کنید و در قسمت Direction، تیک always right to left را فعال کنید. از دیگر مزایای‌ گوگل شیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان پرینت و دانلود کردن تقویم محتوایی
  • اشتراک‌گذاری با دیگر اعضای تیم از طریق دکمه share در بالای منو سمت راست
  • امکان کامنت گذاشتن و برقراری ارتباط با اعضای تیم
  •  درج عکس با کلیک روی گزینه insert در منوی بالای صفحه و انتخاب گزینه image

 

قالب دستی در گوگل شیت برای تقویم محتوایی

 نوین هاب

نوین هاب ابزاری ایرانی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که یک تقویم محتوایی اینستاگرام عالی نیز محسوب می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که زمان‌بندی با تاریخ میلادی برایتان سخت است، ما به شما نوین هاب را پیشنهاد می‌کنیم. این ابزار با داشتن تاریخ شمسی کار را برای ما ایرانیان آسان‌تر کرده و همچنین امکانات متعددی در میان ابزارهای مشابه خود دارد:

  • اتصال امن به اینستاگرام بدون وارد کردن رمز عبور
  •  زمان‌بندی انتشار خودکار پست‌ و استوری و IGTV
  • مدیریت، دسته‌بندی و دانلود کامنت‌ها و دایرکت‌های اینستاگرام
  • آنالیز تمام داده‌های اینستاگرام در قالب نمودار و گزارش تحلیلی به‌منظور تدوین تقویم محتوایی هدفمند
  • پیشنهاد هشتگ‌های مرتبط با موضوع محتوا
  • امکان دسترسی به تمامی اعضای تیم
  •  یادآوری مناسبت‌های هر روز به‌منظور ایده گرفتن برای تولید محتوا

 

قالب نوین هاب برای تقویم محتوایی

 

در آخر این شما هستید که بر اساس ویژگی ‌ابزارهای بالا و بر حسب نیازتان یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید؛ اما به دلیل اینکه نسخه اولیه اکثر این ابزارها رایگان هستند، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا تمام آن‌ها را حداقل یک‌بار امتحان کنید و بعد از بین آن‌ها بهترین را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

جمع‌بندی

فرایند پست‌گذاری به‌صورت مستمر و پیگیری فعالیت‌های اینستاگرام، به یک برنامه سازمان‌دهی شده، منظم و اصولی نیاز دارد. با داشتن تقویم محتوایی اینستاگرام می‌توانید از قبل برای محتواهایتان برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام دهید. مناسبت‌ها و رویدادهای مرتبط با کسب‌وکارتان را از دست ندهید و تمامی امور مربوط به تولید محتوا در اینستاگرام را مدیریت کنید. این تقویم به شما کمک می‌کند تا در زمان صرفه جویی کنید، تمامی پست‌هایتان را در یک صفحه مشاهده کنید و یک استراتژی بلند مدت برای بازاریابی محتوا در پیج اینستاگرامتان طراحی کنید.

منبع:  blog.kicksta.co

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.