قابلیت paid partnership

قابلیت Paid Partnership یا مشارکت پولی اینستاگرام چیست

با استناد به آمار موجود، بیش از 200 میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. مشخصاً این تعداد که بیشتر از 2 برابر جمعیت کل کشورمان است، برای بیشتر دیده شدن به تبلیغات روی می‌آورند. چه کانالی بهتر از اینفلوئنسرهایی که کلی فالوور دارند؟

اما ماجرا بدون مشکل هم نبود! در ظاهر هر دو طرف سود می‌بردند. تبلیغ‌کننده پولش را دریافت می‌کرد و تبلیغ‌شونده بیشتر از قبل دیده می‌شد؛ اما ضلع سوم، یعنی کاربران در بسیاری مواقع متضرر می‌شدند. تشخیص محتوای تبلیغاتی از محتوای معمولی، در برخی موارد آسان نبود. بیننده نمی‌توانست تشخیص دهد محتوایی که مشاهده می‌کند به‌منظور تبلیغ تهیه شده یا صرفاً تجربۀ خوشایند اینفلوئنسر در استفاده از یک محصول یا خدمت خاص است. همین مسئله، در کنار برخی مسائل حقوقی به ایجاد تگ paid partnership منجر شد.

امروزه، اینستاگرام تاکید می‌کند که اگر قرار است محتوای تبلیغاتی‌ای منتشر شود، حتماً از تگ‌های Partnership استفاده شود تا هرگونه ابهام احتمالی از بین برود. این مقاله راجع به همین موضوع است.

در این مقاله خواهید خواند که paid partnership چیست؟ چه مزایایی دارد و استفاده از آن چگونه است؟ در کل، سعی کرده‌ایم هر سوالی را در رابطه با این موضوع جواب دهیم.

ابتدا بیایید سراغ چیستی موضوع برویم.

قابلیت Paid Partnership اینستاگرام چیست؟

این قابلیت، به‌منظور شفافیت هرچه بیشتر محتواهای تبلیغاتی، از سال 2017 به اینستاگرام اضافه شد. به زبان ساده، با استفاده از قابلیت پارتنرشیپ در اینستاگرام، تبلیغ‌کنندگان با تگ کردن برند برای تبلیغ کردنش، مشخص می‌کنند که محتوای تولیدیشان دارای اسپانسر است!

با استفاده از این ویژگی، هم برند و هم تبلیغ‌کننده، تحت حمایت قوانین FTC (کمیسیون تجارت فدرال) قرار می‌گیرند. FTC مخفف Federal Trade Commision است؛ یعنی کمیسیون تجارت فدرال که به‌عنوان سازمانی مستقل در ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند. وظیفه این ارگان، قانون‌گذاری و نظارت بر انواع مختلف تجارت در سرتاسر این کشور است.

 معنی paid partnership این است که محتوای مربوطه، حاصل همکاری تبلیغاتی بین یک برند یا شخص و اینفلوئنسری است که در حال تماشای محتوای او هستید.

بعد از معرفی این قابلیت در سال 2017، کم‌کم به یکی از ویژگی‌های محبوب اینستاگرام تبدیل شد. حالا استفاده از این تگ‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. همچنین، در کشورهای توسعه‌یافته که تحت قوانین مشخصی فعالیت می‌کنند، تبلیغ یک مجموعه و برند بدون استفاده از تگ Paid Partnership نوعی تخلف است و با متخلف مطابق قانون برخورد خواهد شد.

قابلیت paid-partnership

خب گفتیم که paid partnership چیست و حالا می‌خواهیم از مزایا و فواید آن صحبت کنیم.

مزیت‌ها و کاربرد paid partnership چیست؟

paid partnership هم برای برندها کلی مزایا دارد و هم برای اینفلوئنسرها. در واقع، یک بازی دو سر برد است که در آن هر دو طرف منتفع می‌شوند. همان طور که از معنی paid partnership مشخص است، یک همکاری پولی صورت می‌گیرد. یک طرف پول می‌دهد و طرف دیگر بر اساس توافق موجود، محتوایی برای تبلیغ برند تولید می‌کند.

اجازه دهید مزایایی که هر کدام از طرفین به دست می‌آورند را جداگانه بررسی کنیم.

مزیت قابلیت Paid Partnership برای برندها

اگر از ما بپرسید مهم‌ترین مزیت paid partnership چیست، پاسخ می‌دهیم، امکان دسترسی به آمار و اینسایت محتوای منتشر شده!

برندها به تمام Insight محتوای تولیدی، دسترسی مستقیم خواهند داشت. آن‌ها خواهند دانست که پست یا استوری چند بار دیده شده است، چند نفر با آن تعامل گرفته‌اند، چند نفر به محض برخورد با تبلیغ آن را رد کرده‌اند و …

همۀ این آمارها، کمک می‌کنند برند میزان موفقیت کمپین را بسنجد. آیا استفاده از پارتنرشیب در اینستاگرام روش خوبی برای پروموت برند و محصولاتش است؟ آیا آن اینفلوئنسر به‌خصوص، آن طور که توقع می‌رود عمل می‌کند یا نتایج خلاف این موضوع را نشان می‌دهند؟ در یک جمله باید گفت که این قابلیت، امکان اندازه‌گیری دقیق‌تر را برای برند فراهم می‌کند! اندازه‌گیری به‌منظور سنجش میزان موفقیت و تصمیم‌گیری در مورد آیندۀ تبلیغات برند.

نکته: برندها تنها تا 14 روز می‌توانند به آمار پستی که با تگ Paid Partnership منتشرشده دسترسی داشته باشند!

مزیت قابلیت Paid Partnership برای اینفلوئنسرها

بزرگ‌ترین آوردۀ پارتنرشیپ در اینستاگرام برای اینفلوئنسرها، جلب اعتماد بیشتر مخاطبانشان است. خیلی مهم است که بیننده بداند محتوای تولیدی تبلیغاتی است!

معرفی یک برند، محصول یا خدمت دو حالت می‌تواند داشته باشد:

۱. در ازای دریافت پول و به‌منظور تبلیغ باشد؛

۲. بدون دریافت پول و صرفاً به دلیل داشتن تجربۀ خوب به‌خاطر استفاده از یک محصول؛

ناگفته معلوم است که مورد دوم تفاوت زیادی با مورد اول دارد. مفهوم و معنی paid partnership هم همین است که شفافیت ایجاد کند. در غیر این صورت، اینفلوئنسر در حال معرفی محصولی است که تجربۀ خوبی در استفاده از آن داشته است.

مزیت قابلیت Paid Partnership برای مخاطبان

در قسمت قبلی گفتیم که این قابلیت چه فایده‌ای برای مخاطبان دارد؛ اما باز هم برای هرچه کامل کردن مقاله می‌گوییم.

وقتی بالای پستی تگ Paid Partnership وجود داشته باشد، مخاطب می‌داند با یک محتوای تبلیغاتی طرف است؛ یعنی می‌داند اینفلوئنسر برای معرفی و صحبت از آن برند، پول یا خدمت خاصی دریافت کرده است؛ اما وقتی خبری از تگ پارتنرشیپ نباشد؛ یعنی اینفلوئنسر موردبحث صرفاً نظرش را راجع به یک محصول یا خدمت خاص از یک برند می‌گوید.

پس تصمیم‌گیری برای مخاطب راحت‌تر خواهد شد و از سردرگمی‌های احتمالی هم جلوگیری می‌شود.

اینکه طرز استفاده از paid partnership چیست و چطور می‌توان از آن بهره برد، موضوعی است که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

چگونه یک برند را برای مشارکت پولی تگ کنیم؟

با توجه به معنی paid partnership، برای استفاده از این قابلیت هر دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند؛ اما کارهایی که باید از جانب اینفلوئنسر انجام شوند، کمی بیشتر هستند.

در ادامه، افزودن این تگ به انواع محتواهای قابل پخش در اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد.

مراحل افزودن تگ paid partnership به پست‌ها

بعد از اینکه همۀ کارهای لازم برای پستتان را انجام دادید، در صفحۀ نهایی قبل از انتشار، وارد بخش Advanced Setting شوید. سپس مطابق مراحل زیر پیش بروید.

۱)  در قسمت Branded Content، وارد Tag Business Partner شوید.

قابلیت paid-partnership

۲) نام برندی که می‌خواهید تبلیغ کنید را سرچ کنید، سپس آن را از بین نتایج انتخاب نمایید.

نکته: پارتنرشیپ در اینستاگرام باید به تایید هر دو طرف برسد. ممکن است برند هنوز اجازۀ انجام این کار را صادر نکرده باشد؛ در این صورت، زیر نام آن در نتایج، عبارت Require Approvals را مشاهده خواهید کرد.

قابلیت paid-partnership

۳) نام برندی که می‌خواهید را لمس کنید تا به‌عنوان شریک تجاری در پستتان اضافه شود.

مراحل افزودن تگ paid partnership به استوری‌ها

اگر می‌خواهید بدانید روند افزودن تگ پارتنرشیپ در استوری چگونه است، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

۱)  استوری مدنظرتان را آماده کنید و قبل از انتشار، ابزار آیکون را لمس کنید.

۲)  گزینۀ Link را لمس کنید.

۳)  گزینۀ Tag Business Partner را لمس کنید و سپس برند مدنظرتان را انتخاب کنید.

۴)  اگر می‌خواهید به برند اجازه دهید از محتوای شما برای تبلیغات استفاده کند، گزینۀ Allow brand partner to promote را فعال کنید.

۵)  کار را با لمس کردن گزینۀ Done به اتمام برسانید.

paid-partnership

مراحل افزودن تگ paid partnership به ریلزها

در ادامۀ موضوع paid partnership چیست، می‌رسیم به چگونگی افزودن این تگ‌ به محتوای Reels:

۱)  قبل از انتشار ریلز به Advanced Setting بروید.

۲) گزینۀ Add Paid Partnership Label را فعال کنید.

۳)  گزینۀ Add brand partners را لمس کنید و دنبال برند مدنظرتان بگردید.

۴) اگر می‌خواهید به برند اجازه دهید از محتوای شما برای تبلیغات استفاده کند، گزینۀ Allow brand partner to promote را فعال کنید.

۵)   کار را با لمس دکمۀ Done به اتمام برسانید.

قابلیت paid partnership

مراحل افزودن تگ paid partnership به لایوها

نوع آخر محتوایی که قرار است زیر ذره‌بین ببریم، لایوهای اینستاگرامی هستند؛ برای استفاده از پارتنرشیپ در اینستاگرام در محتوای لایوها، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

۱)  بعد از اینکه شروع به پخش لایو کردید، گزینۀ Details را لمس کنید.

۲)  گزینۀ Add brand partners را لمس کنید و دنبال برند مدنظرتان بگردید.

۳)  تنها می‌توانید برندهایی را اضافه کنید که قبلاً اجازه این کار را به شما داده باشند.

همه‌چیز انجام شد؛ می‌توانید برگردید سراغ لایو و صحبت با مخاطبان.

قابلیت paid-partnership

حالا ببینیم مسیر برندها برای فعال‌سازی paid partnership چیست.

چگونه می‌توان قابلیت Paid Partnership را در اینستاگرام اضافه کرد؟

برندها هم باید اقداماتی در راستای افزودن قابلیت پارتنرشیپ در اینستاگرام انجام دهند. اول از همه باید اجازۀ انجام این کار را از اینستاگرام کسب کنند. نکتۀ مهم اینکه این قابلیت، فقط برای اکانت‌های Creator و Business وجود دارد. با توجه به این نکته، برویم سراغ مراحل انجام کار:

۱)  به بخش Options صفحه‌تان بروید و وارد قسمت Business شوید.

۲)   گزینۀ Branded Content را لمس کرده و وارد آن شوید.

۳)  گزینۀ Require Approvals را فعال کنید.

۴)  Aprroved Accounts را لمس کنید و اکانت‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها اجازۀ تبلیغ بدهید را در این بخش جست‌وجو و ثبت کنید.

قابلیت paid-partnership

این تمام کاری بود که برندها باید برای شروع یک پارتنرشیپ در اینستاگرام انجام دهند؛ اما پای چقدر پول در میان است؟ چه کانال درآمدی‌ای از این طریق ایجاد می‌شود.

چگونه می‌توان با paid partnership اینستاگرام به درآمد رسید؟

پاسخ این سوال را می‌توان هم از جانب کسب‌وکارها داد و هم از جانب اینفلوئنسرها.

برای برندها، تبلیغات در کانال‌های درست و حساب‌شده، می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم به افزایش فروش منجر شود.

در رابطه با اینفلوئنسرها هم تا حد زیادی تکلیف مشخص است. همان طور که اکثر شما می‌دانید، این افراد در ازای محتوای تبلیغاتی‌ای که می‌سازند، پول یا خدمات دریافت می‌کنند. همه‌چیز بسته به قراردادی است که بین طرفین بسته می‌شود. شاید برند بخواهد پول نقد پرداخت کند، شاید هم بخواهد تبلیغات در ازای ارائۀ محصول یا خدمتش اجرا شود.

همان طور که بالاتر هم گفتیم، استفاده از تگ پارتنرشیپ برای همۀ طرفین سودآور است. بیایید دقیق‌تر ببینیم فواید استفاده از paid partnership چیست؟ برای کریتورها!

چرا تگ Paid Partnership بسیار برای کریتورها خوشایند است؟

می‌خواهیم از سه منظر پاسخ این سوال را بدهیم؛ یعنی 3 دلیلی که به خوشایند کریتورها منجر می‌شوند:

۱. درآمد بیشتر

با کمک قابلیت paid partnership، اینفلوئنسرها ارزش بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند! چراکه داده‌های محتوای تبلیغاتی، به‌صورت هم‌زمان توسط تبلیغ‌کننده قابل مشاهده هستند. این موضوع هم باعث به‌وجود آمدن فرصت‌های بیشتر می‌شود و هم امکان کسب درآمد بیشتری را فراهم می‌کند. وقتی اینفلوئنسر اجازه استفاده از محتوای تبلیغاتی را صادر کند، می‌تواند پول بیشتری از برند یا شخصی که تبلیغش کرده دریافت کند.

۲. امنیت بیشتر

چندباری در متن به این موضوع اشاره کردیم؛ وقتی از تگ Paid Partnership برای محتوای تبلیغاتی استفاده شود، هرگونه مسئولیت ناخواسته از دوش اینفلوئنسرها برداشته می‌شود. به این ترتیب، تبلیغ‌کننده دیگر در تلۀ مشکلات احتمالی ناشی از فعالیت‌های برند یا شخص نخواهد افتاد.

البته بهتر است علاوه‌بر استفاده از این تگ، از هشتگ #ad هم در محتوای تبلیغاتی بهره برد.

۳. به رسمیت شناختن بیشتر

نه‌تنها باقی اشخاص و برندها متوجه می‌شوند یک اینفلوئنسر تبلیغ قبول می‌کند، بلکه به اینستاگرام هم ثابت خواهد شد که او کاربری ارزشمند است؛ چرا که با تولید محتوای خلاقانه برای برندها و اشخاص دیگر، باعث بالا رفتن نرخ تعامل کلی پلتفرم خواهد شد و دیگر مخاطبان را وادار به واکنش می‌کند. 

 

پول، نقش محرک اصلی همۀ این اقدامات را دارد! اما پای چقدر پول در میان است؟

برای انجام مشارکت پولی چه مقدار باید هزینه کنیم؟

گفتیم شاید لزوماً پای پول در میان نباشد. معنی paid partnership این نیست که حتماً باید در ازای پول تبلیغات صورت پذیرد. ممکن است برند و اینفلئونسر بر سر دریافت خدمتی مشخص به توافق برسند.

ولی اگر قرار است پول پرداخت شود، میزان آن بسته به فاکتورهای مختلف تعیین می‌شود. معیارهایی مثل تعداد فالوورها، نرخ تعامل پست، نوع محتوا (عکس است یا ویدیو؟ پست ورقه‌ای است یا استوری؟ …) و شاید مهم‌ترین نکته، بودجه‌ای که برند برای تبلیغات مدنظر دارد.

به هیچ وجه نمی‌توان عدد دقیقی را برای این مشارکت اعلام کرد؛ ارقام از همکاری‌ای به همکاری‌ای دیگر، از زمین تا آسمان تفاوت خواهند داشت.

اگر موافق باشید، در بخش بعدی، پاسخ چند سوال رایج راجع به این موضوع را هم بدهیم.

سوالات متداول

از مهم‌ترین سوالاتی که در رابطه با قابلیت پارتنرشیپ در اینستاگرام به وجود می‌آید، موارد زیر هستند:

با قابلیت paid partnership چه دسترسی‌هایی برای برندها فعال می‌شود؟

اول از همه، برندها به تمام Insight محتوای تبلیغاتی دسترسی پیدا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند ببینند چند نفر محتوا را دیده‌اند، چند نفر آن را رد کرده‌اند، چند نفر CTA آن را انجام داده‌اند و …. این اطلاعات در Facebook Creator Studio قابل دسترسی هستند.

قابلیت paid-partnership

بعد از اینکه یک اینفلوئنسر محتوایی تبلیغاتی برای یک برند منتشر کرد، برند با قابلیتی به اسم Content Approval می‌تواند تعیین کند که همکاری شکل بگیرد یا خیر! یعنی برند اول می‌تواند محتوا و فیدبک‌ها را ببیند، سپس تصمیم‌گیری کند که اگر همه‌‌چیز طبق انتظاراتش پیش رفته است، گزینۀ Paid Partnership را فعال کند.

چرا قابلیت paid partnership برای بعضی از پیج‌ها فعال نیست؟

بالاتر هم گفتیم، برند باید واجد شرایط Paid Partnership باشد. اگر صفحه‌ای Personal باشد، این امکان برایش فراهم نخواهد بود. پارتنرشیپ در اینستاگرام فقط برای اکانت‌های Business و Creator قابل دسترسی است.

بعد از رعایت این پیش‌نیاز، صفحۀ برند باید اجازۀ این نوع همکاری را صادر کند. برندها هم می‌توانند این مجوز را برای همۀ اینفلوئنسرها صادر کنند و هم می‌توانند برای عده‌ای مشخص این کار را انجام دهند.

نکته: این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است.

آیا می‌توان بعد از انتشار پست، تگ مشارکت پولی را فعال کرد؟

بله! فرقی هم نمی‌کند از کدام فرمت محتوا برای انتشار چنین پست‌هایی استفاده کرده باشید! چه پست باشد، چه استوری و چه ریلز، در هر صورت، بعد از انتشار می‌توانید به بخش Edit بروید و توسط گزینۀ Tag Business Partner اقدامات لازم را انجام دهید.

این بود همۀ آن چیزی که باید از معنی paid partnership می‌دانستید.

بودجه تبلیغاتتان را درست هزینه کنید!

کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند کلی هزینه‌بر باشند! مارکترهای موفق، نهایت تلاششان را می‌کنند تا با کم‌ترین هزینۀ ممکن، بیشترین دستاورد را کسب کنند. در این مقاله دیدیم که paid partnership چیست؟ فهمیدیم که این قابلیت، تا حد زیادی برندها را در این زمینه کمک می‌کند.

با کمک پارتنرشیپ در اینستاگرام، کسب‌وکارها می‌توانند بودجه‌شان را هدفمند خرج کنند و در نهایت، بیشترین دستاورد را بر اساس داده‌های دریافتی داشته باشند؛ چراکه همه‌چیز در نهایت شفافیت و صداقت پیش خواهد رفت.

علاوه‌بر این، از مزایای این قابلیت برای سه ضلع مثلث مخاطب، اینفلوئنسر و برند گفتیم. در نهایت هم چگونگی استفاده از این ویژگی را مرحله‌به‌مرحله توضیح دادیم.

امیدواریم با خواندن این مقاله، گره‌ای از کارتان باز شده باشد. اگر سوالی در رابطه با افزودن تگ Paid Partnership دارید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا در اولین فرصت پاسختان را بدهیم.

منابع: Business 2 Community | Social Media Examiner

 

4 پاسخ
  1. v
    v گفته:

    ممنون ولی فک کنم فقط ترجمه کردید گذاشتید ، واقعا متن سنگین ک گیج کننده هست حتی برای من که چند ساله با سیستم و طراحی وب سروکار دارم ،

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.