۱۱ نکته‌ی حیاتی برای ساخت ویدیو تبلیغاتی + نمونه ویدیو و معرفی ابزار

اینستاگرام فضای خوبی است برای پیدا کردن مخاطبینی که تا به امروز به آنها دسترسی نداشتیم. با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال کمتر کسی پیدا می‌شود که از قدرت این فضا مخصوصا در کشور ما خبر نداشته باشد.

شاید سوال شما این باشد که چرا ویدیو تبلیغاتی را انتخاب کنیم؟ بر طبق تحقیقات  مغز ما عاشق تماشا کردن است. این تحقیق نشان داده است که ۹۵٪ از افراد پیامی را که قبلا تماشا کرده‌اند به یاد می آورند و در مقابل وقتی افراد پیامی را می‌خوانند احتمال بیاد آوردن آن در آینده فقط ۱۰% است. این‌جاست که اهمیت ویدیو تبلیغاتی مشخص می‌شود.

اما امکان دارد شمایی که این مقاله را می‌خوانید از تجربیات بد گذشته خود به این نتیجه رسیده باشید که این روش خیلی وقت‌گیر و بی فایده است. در ادامه متن ما سعی کرده‌ایم نکاتی را به شما گوشزد کنیم که با رعایت آن‌ها ویدیو تبلیغاتی خود را به بهترین شکل و با بالاترین بازدهی بسازید. پس تا پایان مقاله با  ما همراه شوید.

 

برای ساخت یک ویدیو تبلیغاتی خوب چه نکاتی را رعایت کنیم؟

قطعا برای ساختن یک تیزر تبلیغاتی خوب برای اینستاگرام نکات زیادی وجود دارد که باید در مورد آن صحبت شود. ما در اینجا سعی کردیم هر آن‌چه را که از ابتدای تولید یک تیزر تا انتهای آن نیاز دارید ارائه دهیم.

۱. اهدافتان را روشن کنید

قبل از این که برای ساخت ویدیو تبلیغاتی اقدام کنید بهتر است به این فکر کنید که هدفتان از این ویدیو چیست. می‌خواهید به فروش بیشتر برسید، به جذب دنبال‌کننده‌ی بیشتر فکر می‌کنید یا دنبال لید جدید هستید. هدفتان هر کدام که هست سعی کنید ویدیوی شما برای مخاطبان ارزش جدید بیافریند، در عین حال که اهداف شما در آن پنهان شده‌اند و مستقیما به آن اشاره نمی‌شود. تا جای ممکن سعی کنید کمترین شباهت را به ویدیو تبلیغاتی داشته باشد. 

 

۲. برای زمان افراد احترام قائل باشید

یک تحقیق که در وب‌سایت هاب اسپات منتشر شده است نشان می‌دهد که مخاطبان اینستاگرامی با ویدیوهای تبلیغاتی که کمتر از ۳۰ ثانیه هستند بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و نرخ تعامل در آن‌ها بسیار بیشتر است. جالب است بدانید که بیشتر از ۵۶٪ از ویدیوهای تبلیغاتی نیز کمتر از ۲دقیقه بوده‌اند. پس بهترین کار نگه داشتن زمان ویدیو کسب‌وکارتان بین این بازه است. به این دقت کنید که هرچقدر ویدیو طولانی‌تر باشد مخاطب کمتری با آن همراهی می‌کند. البته با اضافه شدن IGTV به اینستاگرام این قاعده کمی تغییر کرده است چون شما دیگر می‌توانید از ویدیوهای طولانی‌تری استفاده کنید اما همیشه به خاطر داشته باشید که مخاطب به دنبال سادگی می‌گردد.

۳. یک آغاز مناسب معجزه می‌کند

اولین بخش هر ویدیو که به بخش ابتدائی معروف است شامل ثانیه های اولیه ویدیو شما است. این مهم‌ترین بخش ویدیوی شما محسوب می‌شود زیرا برای جلب نظر مخاطبانتان زمان بسیار کمی دارید. از این زمان طلایی بهترین استفاده را ببرید. می‌توانید با یک سوال شروع کنید یا از مشکلی بگویید که خدمات یا محصول شما آن را حل کرده است.

بهترین نمونه برای این مثال ویدیو تبلیغاتی دراپ باکس است. به چند دقیقه‌ی آغازین این ویدیو دقت کنید:

 

 

۴. سناریو مناسب را انتخاب کنید

برای نوشتن یک سناریوی مناسب اول باید داستان یا محصولی را که می‌خواهید در این ویدیو ارائه دهید در ابتدا مشخص کنید. سعی کنید در ویدیوی تبلیغاتی خود فقط محصولات را نشان ندهید. از مخاطبانتان بخواهید از محصول استفاده کنند و رضایتشان را نشان دهید. کارایی محصول یا خدمات را به نمایش بگذارید و سعی کنید در این ویدیو انتظارات مخاطبان از آن محصول را نشان دهید.

 در تبلیغاتتان می‌توانید از المان‌های مناسب و خاطرات مشترک گذشته مخاطبانتان استفاده کنید تا آن‌ها را بیشتر جذب خود کنید، مانند برنامه کودکی که در کودکی می‌دیدند یا فیلمی که بسیار در بین مخاطبان هدف شما محبوب است. احساسات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بشریت است که با تحریک آن، قسمتی از حافظه‌ی بلندمدت فعال می‌شود و اینگونه شما بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوید. مثل این اولین تبلیغات گوشی آیفون اپل که در زیر آمده است و البته در آن از کمی شوخ طبعی هم استفاده شده است:

 

 

۵. موزیک

موزیکی که برای پس زمینه‌ی ویدیوی خود استفاده می‌کنید می‌تواند به راحتی فضا را عوض کند، احساسات مخاطب را برانگیزد و باعث بهبود تجربه مخاطب بشود. دو ویدیو که کاملا از نظر محتوا یکی هستند و فقط موسیقی متن آن‌ها فرق دارد می توانند کاملا متفاوت باشند. مطمئن شوید موزیکی را انتخاب کرده‌اید که مناسب هدف ویدیوی تبلیغاتی شما است .

 

۶. زیرنویس اضافه کنید

اینستاگرام به صورت پیش فرض بی صدا است برای همین است که گذاشتن زیرنویسی که همه‌ی صحبت‌های شما یا بخشی از آن را توضیح می‌دهد بسیار مفید است. همچنین به این وسیله چشمان مخاطبان را حرکت می‌دهند تا با خیره شدن به یک نقطه خسته نشوند.

شاید جالب باشد که بدانید که ۸۳٪ از افراد ویدیوی شما را بی صدا گوش می‌دهند. بعضی از آن‌ها به دلیل اینکه ناشنوا هستند و بعضی از آن‌ها به دلیل اینکه در مکان‌های عمومی هستند و نمی‌توانند با صدای بلند به ویدیوی شما نگاه کنند پس از این نکته غافل نشوید.

۷. از ابزار مناسب استفاده کنید

برای فیلم‌برداری می‌توانید از دستگاه گوشی همراه خود یا از یک دوربین DSLR استفاده کنید. برای ثابت نگه داشتن حتما از پایه‌های نگهدارنده استفاده کنید چون فیلم‌برداری روی دست فقط برای فیلم‌های ترسناک یا صحنه‌هایی که می‌خواهید تنش را تشدید کنید مناسب است.

حتما از نورپردازی صحنه‌ی خود مطمئن شوید. نور طبیعی یا نور مصنوعی باید به صورت مستقیم به سوژه‌ی شما بتابد و به هیچ عنوان از نور لامپ سقفی استفاده نکنید. در صورت نبود نور مستقیم می توانید با یک تخته یا کاغذ سفید نور را به صورت مستقیم به سوژه بتابانید. اگر لازم شد نورهای اضافه را بگیرید، می‌توانید از پلاستیک‌های سفید و مشکی استفاده کنید.

۸. ابعاد و محدودیت‌های اینستاگرام

فرمت ویدیوهای شما باید حتما MP4 باشد.

این نکته را به خاطر بسپارید که ویدیو‌های شما می‌تواند از سه ثانیه تا یک ساعت باشد اما در بخش‌های قبل حالت بهینه آن را برای شما گفتیم.

درست است که اینستاگرام هیچ محدودیتی برای حجم ویدیوی آپلود شده‌ی شما ندارد اما حتما حجم فایلتان را زیر ۵۰MB نگه دارید تا با حجم بالا و دیر لود شدن در دستگاه‌‌های مخاطبانتان مواجه نشوید.

همچنین ابعاد ویدیوی خود را مطابق با تصویر زیر بسازید تا به مشکل بر نخورید.

۹. در پایان ویدیو تبلیغاتی از مخاطب درخواستی کنید

دور از انتظار نیست که تمام هدف شما  این است که مخاطب به درخواستتان  پاسخ دهد. اما باید حواستان باشد حتی اگر بهترین محتوا را هم تولید کنید در اینستاگرام همه به دنبال راحت‌ترین  راه هستند پس باید درخواست شما  به سادگی قابل اجرا باشد. مثال خوبی برای این نکته درخواست «بکشید بالا» در استوری‌های اینستاگرام است که با ایجاد لینکی آن‌ها را به صفحه فرود دلخواه شما هدایت می‌کند. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید شما را دنبال کنند یا … . حتما وقت کافی بگذارید و برای رسیدن به هدفتان از call to action (درخواست به اقدام) مناسبی استفاده کنید.

۱۰. اگر سایتی دارید بستر مناسب برای ورود کاربران را آماده کنید

حتما بارها شنیده‌اید که افراد در پیج‌های مختلف اینستاگرامی با هزینه‌های بالا تبلیغات داده‌اند اما به دلیل اینکه سایتشان زیرساخت‌های لازم را نداشته است یا برای موبایل بهینه‌سازی نشده است  نمی‌تواند  کاربران زیادی را بپذیرد و در نتیجه تلاش‌های بسیارش بی‌نتیجه مانده است. . به یاد داشته باشید وقتی کمپین شما اجرا شود امکان دارد در دقایق اولیه عده‌ی زیادی وارد سایت شما شوند و اگر سایت شما دیر بالا بیاید یا اصلا بالا نیاید تجربه کاربر یا سفر مشتری شما لطمه می‌خورد پس علاوه بر خود ویدیو به این نکته هم دقت کنید.

۱۱. از ایده های خلاقانه که مخاطبان را جذب کند، استفاده کنید

از ایده های نو استفاده کنید. بعد از ورود تیک تاک ویدیوهای تمام پلتفرم‌ها هم تغییر کرد. ویدیو هایی با کمترین زمان ممکن اما با کلی تکنیک‌های جدید که به ذهن مخاطب نفوذ می‌کنند و بیشتر اوقات باعث شگفت‌زدگی او می‌شوند. در ادامه تعدادی از این تکنیک‌ها را با هم می‌شماریم.

تکنیک استاپ موشن

اولین بار خود اینستاگرام بود که با اضافه کردن این فیلتر به استوری نرم افزار خود این تکنیک را محبوب کرد. این روزها این تکنیک بسیار معروف است. در این تکنیک تصویر شما با سرعت آرام تر از حالت عادی حرکت می‌کند که موجب بروز صحنه‌های جذابی می‌شود. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های همراه این قابلیت را دارند اما می‌توانید از نرم‌افزارها هم برای این کار بهره‌مند شوید.

 

تکنیک تایم لپس و هایپر لپس

در این تکنیک بر خلاف تکنیک قبلی سرعت بسیار بالا می‌رود، به جزئیات کمتر پرداخته می‌شود و در اینجا است که شما می‌توانید ساعت ها ویدیو بگیرید ولی آن را به ویدیویی چند دقیقه‌ای  تبدیل کنید.

 

ابزارهای رایگان تولید ویدیو تبلیغاتی در ایران

تا اینجا سعی کردیم با ارائه‌ی نکاتی به شما کمک کنیم که  از آغاز تا پایان بتوانید یک ویدیو تبلیغاتی مناسب بسازید و مشتریان را جذب کنید. در آخر بهتر است چند ابزار رایگان برای تولید محتوای ویدیویی به شما معرفی کنیم:

 

inShot و VivaVideo: 

 این دو برنامه مناسب برای ویرایش عکس و ویدیو هستند که در دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترس هستند .  برخی از مزیت های این برنامه‌ها تعیین کردن مرز تاری، ادیتور ویدیو قدرتمند، انواع ابزارهای کات کردن، اصلاح عکس و محیط استفاده خیلی ساده و کاربردی است که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

Canva:

یکی از پربازدیدترین ابزارهای ساخت‌و‌ساز محتوای تصویری است. به عنوان یکی از مزیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به این اشاره کرد که نسبتاً بیشتر امکانات آن مجانی است. با استفاده از آن می‌توانید ویدیوهایی با افکت‌های خاص ایجاد کنید، تصاویر خود را اصلاح کرده و کاور مخصوص به شبکه‌های اجتماعی خود را بسازید.

 

سخن آخر

ساخت ویدیو تبلیغاتی کار بسیار سختی است و باید خیلی محتاط بود چون امکان دارد نه تنها کسب‌وکار شما را بهبود ندهد، بلکه باعث ضرر و زیان نیز بشود. امیدواریم که این مقاله به تمام نکاتی که شما برای بهبود تیزر تبلیغاتی خود در اینستاگرام نیاز دارید اشاره کرده باشد. اگر شما از نکات دیگری برای ساخت ویدیو استفاده می‌کنید، با ما و دیگران در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

 

منابع

https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/03/28/instagram-video-ads

https://blog.hubspot.com/marketing/how-long-should-videos-be-on-instagram-twitter-facebook-youtube

https://promo.com/blog/how-to-make-instagram-promo-videos

https://www.singlegrain.com/instagram/creating-instagram-video-ads/

https://promo.com/for/instagram/ads

https://medium.com/@slicevideo/this-is-why-video-is-the-most-engaging-type-of-content-e5ca46d5cef1

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.