نکاتی برای تیتر نویسی در اینستاگرام و تلگرام

آیا به این سوال فکر کرده‌اید در دنیای پر از حواس‌پرتی، چگونه می‌توانید با محتوای خود جلب‌ توجه کنید؟ چه چیزی در محتوای شما برجسته است که باعث شود افراد شما را انتخاب کنند؟

مهارت در تیتر‌نویسی می‌تواند یکی از مهم‌ترین جواب‌های شما باشد.

بهترین تیتر نویسان خوب بلدند که چه عنوانی در اینستاگرام به اکسپلور راه پیدا می‌کند یا چه تیتری در تلگرام بیشتر خوانده می‌شود. عنوان است که مخاطب را برای خواندن مطالب یا همراهی کردن با شما ترغیب می‌کند.

گاهی عنوان شما در پست‌های تبلیغاتی به فروشی فوق‌العاده و حتی به اشتراک‌گذاری بیشتری می‌انجامد و همین امر باعث افزایش لید و آگاهی از برند شما می‌شود. همچنین باعث می‌شود هزینه‌ای که صرف تبلیغات کرده‌اید، مثمر ثمر واقع شود.

حالا ما در بلاگ جریان قصد داریم به مشتریان خود کمک کنیم که با روش‌های تیتر نویسی درست و اصولی، بازدهی بالاتری از تبلیغات خود داشته باشند.

بیایید باهم مهم‌ترین نکات برای نوشتن یک تیتر یا عنوان جذاب را بررسی کنیم. ابتدا به مواردی اشاره می‌کنیم که پیش‌زمینه‌ای برای تیتر نویسی است. حتماً قبل از نوشتن عنوان خود این موارد را در نظر بگیرید:

 

  •  با کمی طوفان فکری شروع کنید.

قبل از اینکه به عنوان تیتری که باید بنویسید بپردازید، چند ایده بزرگ را که هنگام نوشتن عنوان باید در نظر داشته باشید، مطرح کنید.

  • چه احساسی می‌خواهید در مخاطب ایجاد کنید؟

ابتدا به این فکر کنید که چگونه می‌توانید احساسات را تزریق کنید. به تصویری که برای آن عنوان می‌نویسید نگاه کنید.به چالش‌های مخاطبان، اهداف شخصی و سایر اتفاقات زندگی فکر کنید تا بتوانید تیتری بنویسید که باعث ایجاد احساس، یادآوری خاطره یا عکس‌العملی در آن‌ها شود. هنگامی‌که افراد احساس می‌کنند تحت تأثیر یک ایده قرار می‌گیرند، به‌احتمال‌زیاد آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

  •  تیترهای برند مشابه خود را بررسی کرده و ایده بگیرید.

اگرچه هرگز نباید سرقت ادبی انجام دهید، اما بررسی رقیبان هیچ خطری ندارد. تیترهای آن‌ها را بررسی کنید و ببینید کدام‌ها جذابیت زیادی دارند. تعدادی از نظرات دیگران را بخوانید و ببینید آیا از آنجا نیز الهام می‌گیرید. همچنین می‌توانید چند ایده برای آنچه ترند است و آنچه دیگر محبوب نیست دریافت کنید.

 

  •  قابل‌توجه باشید.

حتی اگر بررسی رقبای خود مفید باشد، هرگز از متمایز بودن برند خود دست نکشید. همان‌طور که ست گودین در کتابش گاو بنفش می‌گوید:

«در بازار شلوغ، برجسته نبودن به معنای نامرئی بودن است.»

یک تیتر عالی افراد را به خواندن ترغیب می‌کند، اما یک شخصیت تجاری بزرگ باعث می‌شود افراد در کنار شما بمانند. اطمینان حاصل کنید که ارزش‌ها و علاقه‌های برند خود را در هر پستی که قرار می‌دهید نشان می‌دهید. نشان دادن شخصیت برند به شما کمک می‌کند تا برجسته و به‌یادماندنی باشید.

خب حالا که آماده‌اید، به سراغ ۶ نکته جذاب برای تیتر نویسی برویم:

 

۱. سوال بپرسید.

سؤالات یک راه عالی برای تعامل با خوانندگان است زیرا آن‌ها باید لحظه‌ای وقت بگذارند و از خود بپرسند که آیا سوال شما در مورد آن‌ها صدق می‌کند یا خیر.

برای پرسیدن سوال مناسب، مطمئن شوید که به نحوی به محتوای شما مربوط می‌شود. اگر در مورد پادکست‌ها پست می‌گذارید، در مورد شبکه‌های اجتماعی سوال عمومی نپرسید. چیز خاصی بپرسید و آن را به‌گونه‌ای بیان کنید که مردم را ترغیب به اظهارنظر کند.

سوال بپرسید. مثلا: چرا طوسی رنگ سال شد؟

شما باید عنوان سوال خود را طوری بیان کنید که خواننده تمایل بیشتری برای خواندن داشته باشد. یک راه برای انجام این کار این است که خیلی ظریف و هوشمندانه در سوال خود، حس کنجکاوی را بگنجانید.

مثال‌ها:

  •   آیا از این معیار جدید اینستاگرام اطلاع داشتید؟
  •   اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید؟ این سه در کل تغییردهنده بازی هستند.
  •   آیا به جدیدترین قسمت پادکست ما گوش کرده‌اید؟ این محبوب‌ترین پادکست ما تابه‌حال است!

 

۲. با «چگونه» تیتر بسازید.

تیترهایی که با چگونه شروع می‌شوند ازآن‌جهت جذابند که با خواندن آن افراد می‌دانند که دستور یا راهنمایی ارزشمندی به آن‌ها خواهید داد.

وقتی مخاطبان شما در جستجوی اطلاعات هستند، اغلب سعی می‌کنند بفهمند چگونه می‌توانند خودشان این کار یا کار بهتری انجام دهند. این نوع تیتر نه‌تنها شما را به‌عنوان یک متخصص معرفی می‌کند، بلکه به مشکلات خوانندگان نیز کمک می‌کند.

همچنین تیترهای «چگونه» به شکل‌های زیر نیز عنوان می‌شود:

  •   چگونه…
  •   راهنمای نهایی…
  •   تنها مراحلی که برای شروع باید انجام دهید…

از کلمه‌ی چگونه استفاده کنید

۳. دقیقاً به آن‌ها بگویید چه چیزی به دست خواهند آورد.

تیتر شما باید فوراً مشخص کند که مخاطب با خواندن کپشن شما چه چیزی را به دست می‌آورد. به آن‌ها اطلاع دهید که خواندن پست شما چه فایده‌ای برای آن‌ها می‌تواند داشته باشد.

فرض کنید شما نکاتی را درباره نحوه ایجاد ضایعات پلاستیکی کمتر، به اشتراک می‌گذارید. اگر نتایجی از انجام این کار به دست آورده‌اید، باید نتایج را در سرتیتر عنوان کنید.

به‌ عنوان‌ مثال، در اینجا دو عنوان وجود دارد: «چگونه می‌توان ضایعات پلاستیکی را کاهش داد» یا «چگونه زباله‌های پلاستیکی خود را به یک کیسه‌زباله کوچک در ماه کاهش دادم».

مورد دوم دقیقاً به شما می‌گوید که با رعایت این نکات می‌توانید به چه نتیجه‌ای برسید. این بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است زیرا می‌توانید دستیابی به چیزی جدید را تجسم کنید.

 

دقیقا بگویید چه چیزی را به دست می‌آورند. مثلا فواید زندگی در کیش

۴. با اعداد تیتر بنویسید و لیست کنید.

حتماً شما هم تعداد زیادی از عنوان‌ها را دیده‌اید که با اعداد شروع‌شده‌اند. دلیل آن اینست که این روش بازخورد بسیار خوبی دارد. این تیترها بیشترین اشتراک‌گذاری اجتماعی را پس از اینفوگرافیک دارند.

این پست‌ها به مخاطبان شما این آگاهی را می‌دهد که چند مورد در لیست وجود دارد که باید بررسی کنند و از این لحاظ برای آن‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

عناوین با اعداد بسیار رایج و متداول هستند و اکثراً از آن استفاده می‌کنند، بنابراین خلاق بودن را فراموش نکنید. می‌توانید لیستی از نکات، مراحل، چیزها، محصولات، دلایل انجام کاری و موارد دیگر را ارائه دهید.

مثال‌ها:

  •   ۱۱ روش برای رسیدن به اهداف ۲۰۲۰
  •   ۵ راه برای شروع وبلاگ‌نویسی و افزایش خوانندگان

استفاده از اعداد در عنوان

۵. اجتناب از اشتباهات را تیتر کنید.

هیچ‌کس دوست ندارد اشتباه کند. به همین دلیل داشتن تیتر «اشتباهات» راهی عالی برای جلب‌ توجه همه است.

 

مثال‌ها:

  •   چیزهایی که کاش می‌دانستم وقتی…
  •   اشتباهاتی که من مرتکب شدم…
  •   چیزهایی که هیچ‌کس به من نگفت وقتی…
  •   چه‌کارهایی نباید کرد هنگامی که…

اجتناب از اشتباهات در نوشتن تیتر

۶. رسیدگی به اعتراض

منظور از اعتراض در این قسمت، مواردی است که ممکن است افراد هنگام خواندن مطالب شما با خود بگویند. ممکن است شامل این باشد که بسیار گران است، زمان زیادی طول می‌کشد، من شخص مناسبی برای انجام این کار نیستم، نمی‌دانم از کجا شروع کنم و غیره.

بنابراین تیتری که به اعتراض می‌پردازد باعث می‌شود افراد علاقه‌مند شوند و بیشتر به خواندن ادامه می‌دهند زیرا آن‌ها معتقدند که این شانس را دارند که بیشترین استفاده را از اطلاعات شما داشته باشند.

مثال‌ها:

  •   وبلاگ مد خود را راه‌اندازی کنید (بدون نیاز به تجربه وردپرس)
  •   ابزارهایی که می‌توانید برای انجام کلمات کلیدی (به‌صورت رایگان!) استفاده کنید.

توجه به اعتراض‌ها در نوشتن تیتر

در اینجا چند نمونه از فرمول‌های تیترنویسی را برای شما آورده‌ایم که از آن‌ها هم ایده بگیرید:

 

  •   (چگونه) + (رسیدگی به اعتراض): «راهنمای نهایی راه‌اندازی وبلاگ شما (حتی اگر کاملاً مبتدی هستید)».
  •   (سوال بپرسید) + (فهرست) + (رسیدگی به اعتراض): «آیا به پادکست VA گوش کرده‌اید؟ ۳ روش برای تبدیل‌شدن به یک VA (بدون کار کردن زیاد بیاموزید)».
  •   (فهرست) + (آنچه آن‌ها به دست خواهند آورد): «۵ راهی که می‌توانید تنها در ۳۰ روز در اینستاگرام به درامد برسید».
  •   (سوال بپرسید) + (از اشتباهات بپرهیزید): «آیا شما یک وبلاگ سازگار با محیط‌زیست دارید؟ این سه اشتباه را انجام ندهید».
  •   (چگونه) + (آنچه آن‌ها به دست خواهند آورد): «چگونه می‌توانید تعامل اینستاگرام خود را ۱۲۳٪ تقویت کنید».

 

اشتباهات رایج در تیترنویسی

 

در اینجا پنج اشتباه رایج که افراد هنگام نوشتن تیترها مرتکب می‌شوند، آورده شده است. این موارد را در چک‌لیست خود قرار دهید و توجه کنید که هنگام نوشتن تیتر و عنوان به کار نبرید.

۱. عدم بیان مزیت‌ها

وقتی مزایایی وجود نداشته باشد به این معنی است که خواننده‌ای هم وجود ندارد. اگر هم مزیتی را عنوان می‌کنید نباید بیش‌ از حد اغراق‌آمیز و باورنکردنی باشد. فقط باید به متن مرتبط باشد و ارزش زمان‌گذاری برای خواندن را داشته باشد.

چگونه می‌توانید از آن اجتناب کنید: از خود بپرسید «در تیتر چه چیز مفیدی برای خوانندگان وجود دارد؟»

اگر تیتر به این سوال پاسخ ندهد، اساسا فایده‌ای ندارد.

۲. عدم برانگیختن حس کنجکاوی

حتی اگر تیتر شما حاوی مزایایی باشد باید دلیلی قانع‌کننده برای خواننده ارائه دهد که آن را پیگیری کند. برانگیختن حس کنجکاوی خواننده، تخیلش را درگیر می‌کند.

چگونه می‌توانید از آن اجتناب کنید: از سوالات، اعداد، چالش‌ها و اظهاراتی استفاده کنید که خواننده را وادار می‌کند تا محتوای مفیدی را که ارائه می‌دهید کشف کند.

۳. عدم خاص بودن

تیترهایی که کلی و فاقد هرگونه عنصر خاص هستند ازنظر وضوح کمرنگ جلوه می‌کنند. اظهارات کلی و ادعاهای بدون پشتوانه اغلب غیرقابل‌اعتماد تلقی می‌شوند. قدرت خاص بودن یکی از دلایلی است که تیترهای «لیست شده» (مثلاً ۲۰ راه موفقیت در بازاریابی)، در بین نویسندگان دارند. خود این فرم تیتر شما را مجبور به ارائه‌ی ویژگی‌هایی می‌کند که خواننده به نوبه خود به آن پاسخ مثبت می‌دهد.

چگونه می‌توانید از آن اجتناب کنید: از تغییرات عنوان «لیست شده» استفاده کنید، از کلماتی مانند «این ۱۰ راه…»، «بهترین روش‌های تندخوانی اینجا هستند» و غیره برای اشاره به محتوای خود استفاده کنید و همچنین در صورت لزوم از اعداد غیر رُند و درصد دقیق استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که عناوین با اعداد ۷۳٪ اشتراک اجتماعی و مشارکت بیشتری ایجاد می‌کنند.

۴. عدم سادگی

آیا تا به‌ حال تیتری را دیده‌اید که سعی در بیان موضوعی با کلمات و عناوین پیچیده و سخت داشته باشد؟ تیتری که خواننده را به سمت مفاهیم مختلف سوق دهد، حتماً شکست می‌خورد. سادگی، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ارتباط موثر است که برای خوانندگان طنین‌انداز می‌شود و این امر به‌ویژه در مورد سرتیترها صادق است.

چگونه می‌توانید از آن اجتناب کنید: به یک مفهوم پایبند باشید، کلمات غیرضروری را حذف کنید و از زبان آشنا استفاده کنید.

۵. عدم احساس فوریت

برخی تیترها باعث می‌شوند که بخواهید محتوا را بخوانید، اما تصمیم می‌گیرید آن را به بعد موکول کنید و غالباً هرگز به مطالعه آن نمی‌پردازید. تیترهایی که حاوی چهار مورد بالا هستند نیز باید با ایجاد احساس فوریت، خواننده را وادار به اقدامی ضروری کنند.

چگونه می‌توانید از آن اجتناب کنید: بررسی کنید که آیا موارد بالا را در تیتر خود رعایت کرده‌اید. در این صورت، سعی کنید تیتر را مجدداً بازبینی کنید تا بدون حرکتی اغراق‌آمیز، حس ضرورت را در آن بگنجانید.

مطمئناً روش‌های دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شوند تیتر شما گیرایی لازم را نداشته باشد؛ اما وقتی یکی از پنج عنصر اصلی فوق را رعایت نکنید، شانس شما برای یک عنوان موفق بلافاصله کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری:

خب شما اکنون آماده جمع‌آوری یک عنوان عالی هستید. به‌طورکلی، اصلی‌ترین ترفندهای یک تیتر عالی این است که خاص باشد، احساسات را برانگیزد و کمی رمز و راز را القا کند تا خوانندگان شما به خواندن ادامه دهند.

فراموش نکنید که تجزیه‌ و تحلیل اینستاگرام خود را بررسی کنید تا ببینید کدام پست‌ها بهترین عملکرد را دارند. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید آنچه را که موثر است دوباره اجرا کرده و عناوین خود را به‌طور مداوم بهبود بخشید.

امیدواریم این مقاله به شما در مسیر تیترنویسی جذاب کمک کند تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید. درصورتی‌که هرگونه نظر، پیشنهاد و انتقادی در رابطه با این مقاله دارید، خوشحال می‌شویم که با ما در میان بگذارید. ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.

 

 

 منابع:

https://pallyy.com/blog/how-to-write-an-irresistable-instagram-caption-headline

 

https://copyblogger.com/five-common-headline-mistakes-and-how-to-avoid-them/

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.