رشد پیج اینستاگرام

بهترین استراتژی برای رشد پیج اینستاگرام (پیج‌های شخصی و بیزینسی)

مدتی است کسب‌وکارتان را در اینستاگرام پروموت می‌کنید، اما نتیجهٔ دلخواه‌تان را نگرفته‌اید؟ شاید هم تازه‌کار هستید و می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاهی یک رشد سریع در پیج اینستاگرام‌تان داشته باشید؟

استراتژی‌های رشد پیج اینستاگرام ممکن است برای همه یکسان نباشد؛ اما بعضی از این استراتژی‌ها، همیشه جواب می‌دهند. چه تازه‌کار باشید و چه کهنه‌کار، طراحی یک استراتژی درست و اصلاح استراتژی‌های اشتباه، سرعت رشد پیج اینستاگرام شما را چندبرابر می‌کند.

در این مقاله، راهکارهایی را برای رشد پیج اینستاگرام به شما پیشنهاد داده‌ایم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استراتژی‌های موثر برای افزایش نفوذ در بین مخاطبان هدف

استراتژی‌های متنوع و زیادی برای نفوذ در مخاطبان‌ هدف اینستاگرام شما وجود دارد. در این بخش، مهم‌ترینِ این استراتژی‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

قدم اول: پیداکردن مخاطب هدف

حتی اگر وقت زیادی روی تولید محتوای باکیفیت و جذاب برای صفحهٔ اینستاگرام‌تان گذاشته باشید، تا زمانی که نتوانید با مخاطب هدف‌تان ارتباط برقرار کنید، تقریباً کاری نکرده‌اید!

پیداکردن مخاطب هدف در اینستاگرام راه‌هایی را به شما نشان می‌دهد و از رفتن به بیراهه‌هایی شما را بازمی‌دارد که فکرش را هم نمی‌کردید. 

مخاطب هدف شما افرادی هستند که محصول یا محتوای شما نیاز آن‌ها را برطرف خواهد کرد. در اینستاگرام، این دسته از افراد در مرحلهٔ اول جذب صفحهٔ شما می‌شوند و اگر شما را فالو کنند، مشتری‌های بالقوهٔ شما خواهند بود.

شما همان‌طور که با دوست قدیمی ۱۵ ساله‌تان – که از تمام رازهای سیاه همدیگر خبر دارید – حرف می‌زنید، با پدربزرگ مهربان‌تان صحبت می‌کنید؟ معلوم است که نه!

شما محتواهای متفاوتی را با هر یک از این افراد به اشتراک می‌گذارید. حتی ممکن است یک محتوای ثابت را در دو قالب مختلف به دوست صمیمی و پدربزرگ‌تان بگویید. 

این یعنی شما ویژگی‌های مخاطب هدف‌تان را کشف کرده‌اید و برایتان یک اصل ثابت‌شده است که نمی‌توانید با این دو نفر، به یک‌شکل صحبت کنید.

بگذارید روراست بگویم: شما باید بتوانید مخاطبان هدف‌تان را در اینستاگرام مانند دوست صمیمی‌تان و پدربزرگ مهربان‌تان بشناسید. البته نیازی نیست از همهٔ رازهای مگوی آن‌ها خبر داشته باشید! اما باید بدانید که چه نوع محتوایی به مذاق آن‌ها بیشتر خوش می‌آید.

پس باید جواب این سؤال‌ها را بدانید:

  • مخاطب کدام محتواهای من را بیشتر پسندیده است؟
  • مخاطب با کدام محتوای من تعامل بیشتری داشته است؟
  • مخاطب در چه زمان‌هایی آنلاین است تا محتواهای پیج من را ببیند؟
  • مخاطب من چه جنسیت و ردهٔ سنی‌ای دارد؟

و …

با دانستن جواب این سؤال‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا استراتژی محتوایی شما در مسیر درستی قرار دارد یا نه. اگر ردهٔ سنی، جنسیت و دیگر ویژگی‌های مخاطبان شما با آنچه در ذهن داشتید همخوانی داشته باشد، بنابراین همین مسیر را ادامه دهید.

در غیر این صورت، می‌توانید روی استراتژی محتوایی‌تان تجدیدنظر کنید.

در مقالهٔ «چگونه مخاطب هدف را در اینستاگرام پیدا کنیم؟» بیشتر در این‌باره توضیح دادیم و راه‌های انجام این کار را برایتان گفتیم. اما بعد از اینکه آن‌ها را پیدا کردید، چگونه باید در آن‌ها نفوذ کنید؟

قدم دوم: جذب مخاطب به پیج اینستاگرام

«محتوای پیج شما باید به‌ درد مخاطب بخورد.»

این جملهٔ ساده، تا کیلومترها مسیر جذب فالوور را برای شما روشن می‌کند. وقتی بدانید مخاطب چه ویژگی‌هایی دارد و چه محتواهایی را می‌پسندد، بر همان اساس می‌توانید استراتژی‌تان را بچینید و افراد بیشتری را به صفحه‌ٔتان جذب کنید.

اگر مخاطب، پست‌هایی را می‌پسندد که کمتر جایی در استراتژی محتوایی شما دارند، مسیرتان را عوض کنید و این پست‌ها را بیشتر در برنامه‌تان بگنجانید.

اما موضوع به این سادگی‌ها هم ختم به خیر نمی‌شود. شما به ابزارها و تکنیک هایی هم نیاز دارید که میزان رشد پیج‌تان را با آن اندازه‌گیری کنید. در ادامه چند تا از بهترین ابزارها و تکنیک‌ها را معرفی می‌کنیم. 

ابزارها و تکنیک‌هایی برای رشد پیج اینستاگرام

بگذارید کمی جزئی‌تر شویم و ابزارها و تکنیک‌هایی را برای رشد پیج اینستاگرام‌تان معرفی کنیم. از ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین ابزار شروع می‌کنیم:

Instagram Insights

همان‌طور که گفتیم، کشف ویژگی‌های مخاطب هدف اهمیت زیادی در تعیین استراتژی محتوایی شما دارد. Instagram Insights ابزاری است که در خود اینستاگرام قرار دارد و اطلاعاتی مثل:

  • ریچ (Reach) فالوورها
  • ردهٔ سنی فالوورها
  • محل زندگی فالوورها
  • میزان فعالیت فالوورها در اینستاگرام
  • رشد پیج شما
  • میزان تعاملات فالوورها با پیج شما

را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با استفاده از این ابزار می‌توانید به شناخت خوبی از فالوورهایتان برسید و محتوایی را که دوست دارند در زمانی که فعال هستند برای آن‌ها منتشر کنید.

اینسایت اینستاگرام

Hootsuite

Hootsuite یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که ابزارهایی را برای برنامه‌ریزی و انتشار پست‌ها، نظارت روی تعاملات پیج و مدیریت چند پیج اینستاگرام در اختیار شما می‌گذارد. 

این پلتفرم علاوه‌ بر نظارت روی عملکرد پیج شما، این امکان را به شما می‌دهد تا در زمان‌های مشخصی بدون آنلاین بودن، در اینستاگرام پست منتشر کنید.

Later

این پلتفرم هم امکان برنامه‌ریزی برای انتشار پست‌ها در آینده را به شما می‌دهد و به شما برای داشتن یک هویت بصری مناسب و هشتگ‌های هوشمندانه، کمک می‌کند.

این از ابزارها! حالا برویم سراغ تکنیک‌های رشد پیج اینستاگرام.

برگزاری مسابقات و هدیه‌دادن به مخاطب

برگزاری مسابقه و هدیه‌دادن به مخاطبان، نرخ تعامل پیج شما را افزایش می‌دهد و به جذب فالوورهای جدید کمک می‌کند. 

می‌توانید از مخاطب بخواهید برای شما محتوایی تولید کند تا در مسابقه شرکت داده شوند یا هدیه‌ای به آن‌ها تعلق بگیرد؛ مثلاً‌ اگر فروشگاه اینترنتی دارید می‌توانید از مخاطبان بخواهید با محصولات شما عکس بگیرند و صفحات خودشان با هشتگ خاصی منتشر کنند، دوستانشان را زیر پست مسابقه‌ای تگ کنند، پست‌تان را لایک کنند و کامنت بگذارند یا صفحه‌تان را دنبال کنند.

این کار می‌تواند مخاطبانی را که پیج شما را دنبال نمی‌کنند هم جذب پیج‌تان کند.

استفادهٔ هوشمندانه از هشتگ‌ها

بالاخره باید راهی پیش پای افرادی بگذارید که شما را دنبال نمی‌کنند، اما به دنبال محتوای صفحهٔ شما هستند! 

هشتگ‌ها ابزار خوبی هستند که اگر درست انتخاب و استفاده شوند، تأثیر زیادی روی افزایش لایک‌ها، ویوها و اشتراک‌گذاری پست‌ها و در نهایت، رشد پیج اینستاگرام شما خواهند داشت.

هشتگ‌گذاری هوشمندانه 

در نمونهٔ بالا می‌بینید که این صفحه، هشتگ اختصاصی خودش را طراحی کرده است. کاربر با کلیک‌کردن روی این هشتگ یا سرچ‌کردن آن، می‌تواند به پست‌های این صفحه که این هشتگ را دارند دسترسی پیدا کند.

حواستان باشد که استفاده از هشتگ‌های محبوب و معروف می‌تواند رقابت را برای شما سخت کند؛ بنابراین بهتر است هشتگ‌هایی را انتخاب کنید که خاص صنعت و کسب‌وکار شما یا به‌موازات علاقهٔ شخصی‌تان باشد. 

شما همچنین می‌توانید هشتگ‌های جدیدی تولید کنید و ترند جدیدی را راه بیندازید.

نکته: می‌توانید پست‌هایتان را باتوجه‌به موضوعاتشان، دسته‌بندی کنید و این دسته‌بندی‌ها را با هشتگ نشان دهید. این کار کمک می‌کند تا پست‌های شما راحت‌تر به دست افرادی که به آن نیاز دارند برسد.


بیشتر بخوانید: هشتگ در اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟


استفاده از استوری

حدس می‌زنم شما هم وقتی وارد اینستاگرام می‌شوید، اول‌ازهمه استوری‌ها را چک می‌کنید. خوانش استوری‌ها غالباً از پست راحت‌تر است؛ چراکه معمولاً‌ در قالب ویدیو یا عکس‌نوشته‌ است، نوشته‌های کمتری از کپشن دارد و زمان کوتاهی برای دریافت اطلاعات از آن‌ها موردنیاز است.

به‌علاوه، شاید برای خیلی‌ها برقراری تعامل با پیج از طریق استوری (ریپلای استوری یا کوئسشن باکس) نسبت به کامنت گذاشتن راحت‌تر باشد. 

تعامل با مخاطب در استوری برای رشد پیج اینستاگرام

هدایت‌کردن فالوورها به یک لینک دیگر (مثلا وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین شما) از طریق استوری بسیار راحت‌تر است. 

همچنین قابلیت استوری به شما این امکان را می‌دهد تا با تناوب زمانی بیشتری محتوا منتشر کنید. انتشار منظم پست و استوری، برای رشد پیج اینستاگرام برند شما اهمیت ویژه‌ای دارد که در ادامه بیشتر درباره‌اش توضیح خواهیم داد.

استفادهٔ دیگری که می‌توانید از این قابلیت داشته باشید، برگزاری لایو در اینستاگرام است. لایو، محلی است که به فالوورها اجازه می‌دهد به‌راحتی و به‌صورت آنلاین با شما و با دیگر فالوورها صحبت کنند.

نکته: از لایو اینستاگرام فقط برای فروش محصول استفاده نکنید؛ به سوالات متداول مخاطبان پاسخ دهید، درباره محصول یا خدمات‌تان صحبت کنید و با طراحی یک لایو جذاب و گیرا کاری کنید که مخاطبان بعد از اتمام لایو هم دلشان بخواهد آن را تماشا کنند!

آنالیز داده‌ها

به قدرت داده‌ ایمان بیاورید!

همان‌طور که داده‌های فالوورهای شما می‌تواند استراتژی محتوایی شما را تعیین کند، داده‌های رقبایتان هم روی مسیر کلی شما تأثیر دارد؛ یا حداقل، به نفع‌تان است که تأثیر داشته باشد!

امروزه تقریباً همه اهمیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را درک کرده‌اند. همین موضوع می‌تواند کار را سخت کند، اما تا وقتی حواستان به رقبا باشد، می‌توانید پیج اینستاگرام‌تان را به‌درستی رشد دهید.

پیج‌هایی که فعالیتی شبیه پیج شما دارند را بررسی کنید. ببینید آن‌ها چگونه با مخاطب‌هایشان تعامل می‌کنند؟ از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند؟ چه زمان‌هایی پست می‌گذارند؟ و در نهایت، چه پست‌هایی می‌گذارند؟

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای پیج اینستاگرام‌تان را بهینه کنید و از رقبا جلو بیفتید. 

نقش محتوای جذاب در رشد پیج اینستاگرام

نمی‌توانیم انکار کنیم که در فضای اینستاگرام، ظاهر اهمیت زیادی دارد. همان‌ قدر که باید برای محتوای باکیفیت وقت بگذارید، باید طوری ارائه‌اش کنید که برای مخاطب جذاب باشد. بنابراین برای رشد پیج اینستاگرام خود:

۱. صفحهٔ بهتری داشته باشید

اینکه واضح باشد شما برای طراحی پست‌ها و کلیت صفحهٔ اینستاگرام‌تان وقت می‌گذارید و برایتان اهمیت دارد، باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر دیده شوید و مخاطب بیشتر به شما جذب شود. پس:

  • یک بیوگرافی گیرا و جالب بنویسید
  • عکس پروفایل را طوری انتخاب کنید که گویای برند شما باشد
  • از کلیدواژه‌های مرتبط استفاده کنید تا مخاطب هدف، شما را راحت‌تر پیدا کند
  • یک هویت بصری منسجم برای خودتان طراحی کنید (می‌توانید این کار را با استفاده از رنگ، فونت و تم پست‌هایتان انجام دهید. این کار، برند شخصی یا کاری شما را برای مخاطب شاخص می‌کند.)

ایجاد یک تم و هویت بصری جذاب برای پیج

۲. کاری کنید مخاطب با شما حرف بزند!

درست است که ماهیت و هستهٔ اصلی اینستاگرام، به‌اشتراک‌گذاری تصویر است، اما اهمیت متن و کپشن برانگیزانندهٔ تعامل را فراموش نکنید.

نوشتن کپشن‌های هوشمندانه‌ای که مخاطب با خواندن آن دلش بخواهد چیزی بگوید، نشان می‌دهد شما در تولید محتوای خود بسیار خوب عمل کرده‌اید و اینستاگرام هم از شما راضی خواهد بود! پس:

  • توجه مخاطب را در اولین جمله جلب کنید (می‌تواند یک سؤال باشد)
  • یک کال‌تواکشن مناسب یا سؤال در انتهای کپشن بگذارید (دربارهٔ تجربهٔ مخاطب، نظر مخاطب دربارهٔ یک موضوع خاص و … بپرسید)
  • از استوری‌تلینگ استفاده کنید (از توصیفات دقیق و با جزئیاتی که احساسات مخاطب را برمی‌انگیزاند، نترسید)
  • به مخاطب ارزش اضافه کنید (مثلاً ذکر نکات کاربردی، احتمال ذخیره و اشتراک‌گذاری پست شما را افزایش می‌دهد)
  • مختصر و مفید باشید (مخاطب‌ها عاشق این هستند که در یک زمان کوتاه، به اطلاعاتی که نیاز دارند دست پیدا کنند)

استفاده از CTA مناسب در کپشن برای تعامل با فالوور

شما در استوری اینستاگرام هم می‌توانید این تعامل را با پرسیدن سؤال یا برگزاری چالش‌، برقرار کنید.

تا اینجا با روش‌های نفوذ در بین مخاطبان هدف و تکنیک‌های رشد اینستاگرام آشنا شدیم. اما برای موفقیت در اینستاگرام، نظم و مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد. در بخش بعدی، استراتژی‌های پست‌گذاری و مدیریت زمان را برایتان توضیح می‌دهیم.

بهبود استراتژی پست‌گذاری و مدیریت زمان

بهترین کپشن‌ها با قشنگ‌ترین تصاویر و جذاب‌ترین هشتگ‌ها را هم اگر زمانی پست کنید که مخاطبان‌تان آفلاین هستند، کسی پیدا نمی‌شود که آن‌ها را ببیند و با پیج شما تعامل کند!

درست است که الگوریتم اینستاگرام محتوای شما را به میل خودش به مخاطب نشان می‌دهد، اما زمان‌بندی درست شما هم در تصمیم الگوریتم تأثیر دارد. 

شما می‌توانید بر اساس اطلاعاتی که از Instagram Insight صفحهٔ‌تان به دست می‌آورید، ببینید که مخاطبان شما بیشتر در چه زمان‌هایی آنلاین هستند.
ابزارهای خارجی دیگری هم مانند Buffer, Later, Hootsuite و … وجود دارند که کار شما را برای انتخاب بهترین زمان انتشار پست، آسان می‌کنند. 

با انتخاب بهترین زمان انتشار پست، احتمال دیده‌شدن محتواهایتان را به بیشترین حد می‌رسانید و به‌سرعت پله‌های رشد پیج را طی می‌کنید. برای این کار می‌توانید از مقالهٔ «بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام و تلگرام» کمک بگیرید.

نکته: فواصل بین انتشار پست‌ها نیز اهمیت دارد. با اینکه فعالیت مرتب و منظم شما در پیج اینستاگرام، توجه الگوریتم را جلب می‌کند، ممکن است حوصلهٔ مخاطب را سر ببرد.

استراتژی‌هایی که تا به اینجا توضیح دادیم، می‌تواند برای پیج‌های شخصی و بیزینسی مورداستفاده قرار بگیرد. اما بیایید استراتژی‌های دیگری را که می‌تواند خاص هر یک از این دو گروه باشد نیز بررسی کنیم.

استراتژی برای رشد پیج شخصی

چند مورد از کارهایی که می‌توانید برای رشد پیج شخصی‌تان به‌ کار ببرید عبارت‌اند از:

  • تعریف برند شخصی: به‌‌طور واضح مشخص کنید که چه چیزی شما را از دیگران منحصربه‌فرد می‌کند.
  • شبکه‌سازی آفلاین: با شرکت در رویدادهای حضوری می‌توانید با افرادی که علاقه‌مند به محتوای پیج شما هستند آشنا شوید و آن‌ها را به دنبال‌کردن پیج علاقه‌مند کنید.
  • همکاری با اینفلوئنسرهای دیگر

استراتژی برای رشد پیج بیزینس

چند مورد از کارهایی که می‌توانید برای رشد پیج کاری‌تان به‌ کار ببرید عبارت‌اند از:

استفاده از قابلیت Instagram Shopping

این قابلیت برای ایرانی‌ها تحریم است؛ اما راه‌هایی برای دور زدن آن از طریق اکانت فیسبوک و ساخت کاتالوگ محصولات در آن وجود دارد. 

فروشگاه اینستاگرام علاوه بر اینکه راهی آسان برای دسترسی مخاطب به محصولات شماست، به شما این امکان را می‌دهد تا مشخصات محصولات‌تان را با جزئیات بنویسید و در اختیار فالورها بگذارید. همچنین با توجه به اینکه در کپشن اینستاگرام قابلیت اضافه کردن لینک وجود ندارد،‌ می‌توانید در قسمت فروشگاه اینستاگرام این کار را انجام دهید.

همکاری با اینفلوئنسرها و برندها

تبلیغ با همکاری اینفلوئنسرها، امکان دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه را برای شما فراهم می‌کند. معرفی محصول شما از طریق یک اینفلوئنسر به مخاطبانش، باعث می‌شود تا آن‌ها به برند شما اعتماد کنند، چون به آن اینفلوئنسر اعتماد دارند. 

از مزایای دیگر این همکاری، تأثیرگذاری آن در یک مدت زمان کوتاه است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید مقالهٔ «تبلیغ از طریق افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها چیست؟» را بخوانید.

سرویس دیسکاور جریان: همراه شما در رشد پیج شخصی و کاری‌تان

همان‌طور که گفتیم، آنالیز داده‌ها و استفادهٔ درست از آن‌ها می‌تواند به شما امتیاز ویژه‌ای در مسیر رشد پیج‌تان دهد. سرویس دیسکاور جریان با اطلاعات و تحلیل‌هایی که از دیگر پیج‌ها – و رقبای شما – در اختیارتان قرار می‌دهد، کارتان را در تدوین استراتژی بهتر و موثرتر محتوایی، راحت می‌کند.

داشتن یک استراتژی درست و مناسب برای پیج اینستاگرام‌تان هم، رشد آن را تضمین خواهد کرد.

اطلاعاتی که سرویس دیسکاور جریان از اینفلوئنسرها در اختیار شما قرار می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین اینفلوئنسر را برای همکاری انتخاب کنید. انتخاب اینفلوئنسر مناسب اهمیت زیادی دارد. چراکه اینفلوئنسر زمانی که برای شما تبلیغ می‌کند، نمایندهٔ برندتان خواهد بود. همچنین، با درنظرگرفتن بودجهٔ‌تان باید اینفلوئنسری را انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را برای برند شما داشته باشد.

سرویس دیسکاور جریان، این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • تفکیک نوع محتوا
  • نرخ تعامل (به تفکیک ساعات و روزهای مختلف هفته)
  • تعداد لایک و کامنت پست‌ها (و نسبت آن‌ها)
  • سن و جنسیت مخاطبان
  • هشتگ‌ها و کلمات پرتکرار در پیج
  • روند تغییر فالوورها

نرخ تعامل در دیسکاور جریان

تعداد لایک و کامنت در دیسکاور جریان

بررسی سن و جنسیت فالوورها در دیسکاور جریان

به‌علاوه، اگر برای همکاری به‌ دنبال اینفلوئنسری هستید، از طریق این سرویس می‌توانید به‌راحتی همکار موردنظرتان را با استفاده از این فیلترها پیدا کنید:

استفاده از استراتژی‌ها و ابزارهایی که برای رشد پیج اینستاگرام وجود دارند می‌تواند کار شما را در این مسیر بسیار راحت‌تر کند. شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها و دسترسی به اطلاعات و تحلیل‌های موردنیاز، با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری پیج اینستاگرام‌تان را رشد دهید.

 

منابع

LaterDigital Marketing | Institute | Shopify

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.