لندینگ

آشنایی با لندینگ پیج (landing page) یا صفحه فرود + مراحل طراحی

با گسترش دنیای دیجیتال و تأثیرات آن بر مخاطبان، کمتر کسب‌و‌کاری است که دوست نداشته باشد به این حوزه وارد شود. برای ورود به این حوزه معمولاً یکی از ابزار، ایجاد وبسایت است. صفحات فرود (landing page) اجزای اصلی سایت‌ها هستند که می‌توانند باعث جذب مخاطب بیشتر شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با لندینگ پیج (landing page) بیشتر آشنا کرده و مراحل طراحی صفحه فرود را برای شما بیان کنیم.

لندینگ پیج (landing page) یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج‌ها (landing page)، به‌ منظور هدف خاصی ایجاد می‌شوند و در هر کدام از این صفحات موارد مختلفی می‌توانند قرار گرفته باشند و شما را به سمت هدف‌های گوناگونی هدایت کنند. بسته به هدفی که برای لندینگ پیج درنظر می‌گیرید، کاربردهای آن متفاوت خواهد بود. لندینگ پیج (landing page) اگر با اهداف مشخصی طراحی شود، این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید مخاطبان خود را تبدیل به مشتری کنید.

هدف از طراحی صفحات فرود

بعد از اینکه تعریف صفحات فرود (landing page) را مرور کردیم، نیاز است که بدانید هدف از طراحی لندینگ پیج چیست. طراحی لندینگ پیج‌ها، 3 هدف اصلی را دنبال می‌کند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

اطلاعات کاربران

هر کسب‌وکاری نیاز دارد که مخاطبان بیشتری جذب کند تا فروش و درآمد خود را افزایش دهد. داشتن اطلاعات کاربران و مخاطبان هدف هم برای کسب‌و‌کارها بسیار ارزشمند هستند. چون از این طریق می‌توانند کاربران را دعوت به استفاده از خدمات خود کنند. اطلاعاتی مثل آدرس ایمیل یا شماره تلفن و نام و نام خانوادگی جز مواردی است که معمولاً از کاربران دریافت می‌کنند.

یکی از اهداف اصلی ایجاد صفحات فرود برای رسیدن به چنین اطلاعاتی است. صفحات فرودی که برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران استفاده می‌شوند بسیار پرکاربرد هستند. این صفحات معمولاً حاوی فرم‌هایی هستند که بعد از دریافت اطلاعات، کاربر را به سمت صفحه‌ی دیگری هدایت می‌کنند. معمولاً لندینگ پیج‌های با هدف دریافت اطلاعات کاربران، زمانی ایجاد می‌شوند که قرار است شما خدمات یا محصولاتی که به کار مخاطب می‌آید را در اختیارش قرار دهید و در ازای آن این اطلاعات را دریافت کنید.

فروش مستقیم محصول یا خدمت

هدف دیگری که از ایجاد صفحات فرود (landing page) وجود دارد، فروش مستقیم محصولات یا خدماتی است که ارائه می‌دهید. اگر به سایت‌های فروشگاهی سر زده باشید، حتماً چنین صفحات فرودی را دیده‌اید. این صفحات معمولاً در زمانی استفاده می‌شوند که یک محصول به صورت خاص در آن نمایش داده شود و تمامی مشخصات مربوط به آن محصول خاص در آن صفحه وجود داشته باشند تا تصمیم‌گیری برای مخاطب را راحت‌تر کند.

ایجاد ارتباط

ایجاد ارتباط، دیگر هدفی است که صفحات فرود دنبال می‌کنند. ایجاد ارتباط ناشی از صفحات فرود به این معناست که شما با ایجاد لندینگ پیج‌های مختلف، با کاربر ارتباط برقرار می‌کنید و او را در فرآیندی که برای فروش محصول یا خدمت خود طراحی کردید، قرار می‌دهید.

فروش محصولات یا خدمات به این صورت، برای کاربران دلنشین‌تر از فروش مستقیم است. زیرا در طول این فرآیند ممکن است شخصی که بدون قصد خرید هم وارد سایت شما شده، با قرار گرفتن در این مسیر احساس نیاز کند و از محصولات شما خریداری کند.

معرفی کاربردهای لندینگ پیج

لندینگ پیج‌ها (landing page) کاربردهای مختلفی دارند که باعث سر و شکل دادن به اهداف می‌شوند. این کاربردها را در بسیاری از سایت‌ها مشاهده کردید، اما در این بخش به صورت تفکیک شده برای شما معرفی کرده و توضیح خواهیم داد.

تبلیغات بنری یا تبلیغات گوگل

تبلیغات بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال هستند و می‌توانند شما را به درآمد بیشتری برسانند. برای اینکه از تبلیغات خود بیشترین بازدهی را بگیرید، نیاز است که صفحه‌ی فرود مناسبی ایجاد کنید و آن را با بنر تبلیغاتی یا تبلیغات گوگل خود هماهنگ کنید تا کاربر پس از کلیک روی آن‌ها سردرگم نشود و بداند که باید چه کاری انجام دهد.

محتوای بازاریابی ایمیلی

خیلی از کسب و کارها نیاز دارند که از طریق ایمیل مارکتینگ مشتریان خود را پیدا کنند. قبل از اینکه تصمیم به انجام چنین کاری بگیرید، سعی کنید لندینگ پیجی که طراحی می‌کنید متناسب با محتوای ایمیلی باشد که فرستادید. صفحات فرود برای اتصال محتوای ارسالی شما از طریق ایمیل به مقصد مورد نظر در سایت باید به اندازه کافی جذاب باشند تا کاربر بعد از دیدن آن، فرآیند را ادامه دهد و از شما خریداری کند.

دموی رایگان

برخی از صفحات فرود در سایت‌ها ایجاد می‌شوند تا نمونه‌ی آزمایشی و رایگانی در اختیار کاربران قرار دهند. به این ترتیب کاربران در صورتی که ببیند این محصول یا خدمت نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند، اقدام به خرید می‌کنند. این مورد از صفحات فرود به کاربر کمک می‌کند که محیط یا نمونه‌ای از محصول یا خدمتی که قرار است استفاده کند و برای آن پول بپردازد را ببیند و بعد تصمیم بگیرد.

صفحه محصول

نمونه چنین لندینگ پیج‌هایی را بیشتر در سایت‌های فروشگاهی می‌بینید که برای هر محصول صفحه‌ای جداگانه طراحی می‌شود و اطلاعات و مشخصات مربوط به آن محصول، در همان صفحه قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد صفحه محصول را فقط به عنوان لندینگ پیج می‌دانند.

تماس با ما

یکی دیگر از کاربردهایی که صفحات فرود می‌توانند داشته باشند، صفحه‌ی تماس با ماست. اینکه راه‌های ارتباطی خود را در اختیار کاربران قرار دهید و بدانند که چگونه می‌توانند با شما در ارتباط باشند، امر بسیار مهمی است که می‌توانید صفحه فرود جداگانه‌ای برای آن در نظر بگیرید.

انواع صفحات فرود از نظر فنی

تا به اینجا تعاریف و دسته‌بندی‌هایی که از صفحات فرود (landing page) ارائه کردیم، عمومی محسوب می‌شوند. اما از لحاظ فنی هم می‌توان صفحات فرود را دسته‌بندی کرد. دسته‌بندی فنی لندینگ پیج‌ها به شرح زیر است.

  • صفحه‌ی پل (Bridge Page)

یکی از صفحات فرودی که از لحاظ فنی وجود دارد، صفحه‌ی پل است. از این صفحه‌ی فرود هنگامی استفاده می‌شود که قصد دارید کاربران و مشتریان خود را به سمت یک محصول جدید، جشنواره فروش محصولات، تخفیف هدایت کنید. استفاده از صفحه‌ی پل به شما کمک می‌کند که توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید و آن‌ها را به سمت خرید از محصول یا خدمت خود بفرستید.

صفحه فرود

  • صفحه‌ی فرم (Form Page)

صفحه‌ی فرم نوع دیگری از صفحات فرود است که به لحاظ فنی در دسته‌بندی جداگانه‌ای درنظر گرفته می‌شود. همان‌طور که از نام این صفحه پیداست، صفحه‌ی فرم برای دریافت اطلاعات مختلفی از کاربران مناسب است. با استفاده از این صفحات و در ازای ایجاد یک ارزش برای مخاطب خود می‌توانید اطلاعات ارزشمند مربوط به او را داشته باشید و از آن استفاده کنید.

طراحی صفحه فرود

انواع لندینگ پیج

لندینگ پیج‌ها 3 نوع دارند که در ادامه هر کدام را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

صفحه فرود Opt-In Landing Pages

صفحات فرود معمولاً بخش‌های سایت، مثل هدر و فوتر را ندارند و کاربران از طریق تبلیغ یا دیگر روش‌هایی که در بالا گفته شد به سمت آن‌ها هدایت و با یک پیام مواجه می‌شوند که آن‌ها را به سمت اهداف متفاوتی می‌فرستد. صفحات فرود Opt-In نوعی از لندینگ پیج‌ها هستند که در هنگام طراحی، هدر، فوتر و سایدبار را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توان گفت که Opt-In Landing Pages مثل قالب‌هایی هستند که معمولاً در تمام صفحات به چشم می‌خورند.

صفحه فرود Click Through

لندینگ پیج‌های Click Through، برای متقاعد کردن کاربران در کلیک روی لینک خاصی یا هدایت به صفحات دیگر استفاده می‌شوند. صفحات Click Through برای اینکه کاربران وارد فرآیند و مسیر فروش شوند بسیار عالی است و می‌تواند به خوبی آن‌ها را به سمت خرید محصول یا خدمت شما نزدیک کند.

صفحه فرود Lead Generation

نوع سوم و آخر صفحات فرود، صفحاتی هستند که برای جمع کردن اطلاعات کاربران استفاده می‌شوند و به لندینگ پیج Lead Generation معروف هستند. این نوع صفحات معمولاً شامل یک فرم اطلاعاتی می‌شوند که در آن کاربر باید اطلاعاتی مثل شماره تلفن، ایمیل، نام و نام خانوادگی یا مواردی مانند این را وارد کند.

معرفی المان‌های ضروری یک صفحه فرود استاندارد

تمامی انواع و دسته‌بندی‌هایی که برای یک صفحه فرود ذکر کردیم، برای شناخت بیشتر لندینگ پیج‌ها یا صفحات فرود هستند. اما نکاتی که در طراحی یک لندینگ پیج باید رعایت کنید تا یک صفحه فرود استاندارد و البته کاربرپسند داشته باشید، شامل موارد زیر است:

عنوان جذاب و گیرا

عنوان جذاب بسیار مهم است؛ چراکه عنوان اولین چیزی است که مخاطب بعد از ورود به لندینگ پیج شما با آن مواجه می‌شود. عنوان صفحه فرود شما از تعداد کلمات کمی تشکیل شده، اما در همان چند کلمه باید انقدر جذاب و گیرا باشد که ذهن مخاطب را به چالش بکشد و او را برای ماندن در آن صفحه متقاعد کند.

زیرعنوان (Sub Headline) متقاعدکننده

زیرعنوان به نوعی نقش مکمل را برای عنوان بازی می‌کند. در زیرعنوان باید توضیحات بیشتری که در عنوان جا نمی‌شود، آورده شود و کاربر را متوجه کاری که انجام می‌دهید کند. زیرعنوان باعث می‌شود که کاربر از صفحه خارج نشود و به خواندن ادامه مطالب داخل صفحه با اشتیاق ادامه دهد.

تصویر

علاقه‌ی انسان‌ها به محتوای تصویری بسیار بیشتر از محتوای متنی است. همچنین تحقیقات نشان داده است که مغز انسان تصاویر را با سرعت بیشتری نسبت به متن‌ها پردازش می‌کند. همین دو دلیل برای اثبات اهمیت تصاویر به نظر کافی است. حتماً در صفحه فرود خود از عکس‌های باکیفیت و البته مرتبط استفاده کنید.

توضیحات

معمولاً اگر افراد به جایی وارد شوند و بعد از چند دقیقه نتوانند تشخیص دهند که در آن صفحه چه می‌گذرد، به احتمال زیاد آن را ترک می‌کنند. زیرا کاربران در اینترنت معمولاً به دنبال پاسخ سوالات خود می‌‌گردند و جواب‌های صریح و دقیق را می‌پسندند.

به همین خاطر نیاز است که در چند ثانیه‌ی اولی که وارد می‌شود، با توضیحات کوتاهی که می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی عنوان و زیرعنوان باشد، متوجه شود که در این صفحه چه خبر است و چه کاری انجام می‌دهید. سعی کنید توضیحات را با زبانی ساده و قابل فهم بنویسید و در نوشتن آن حتما قسمتی را به منافع کاربر اختصاص دهید. البته می‌توانید آن را به صورت فهرستی و به شکل کوتاه هم در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

ارزش پیشنهادی

اگر در لندینگ پیج خود بتوانید به کاربر نشان دهید که چه ارزشی برای او ایجاد می‌کنید و تفاوت شما با سایر رقبایتان را به صورت کوتاه بیان کنید، می‌توانید داشتن یکی دیگر از المان‌های ضروری طراحی صفحه فرود را تیک بزنید.

ترتیب و چینش درست

ممکن است صفحه فرود شما تمام ویژگی‌های خوب و مثبت یک لندینگ پیج را داشته باشد، اما اگر به درستی چیده نشده باشند و ترتیب مناسبی نداشته باشند، نه به چشم می‌آیند و نه کاربردی خواهند داشت. پس ترتیب و چینش المان‌ها هم بسیار مهم است.

درد مشتری

کاربران فضای آنلاین معمولاً به دنبال پاسخ سوالات خود هستند یا برای درمان یکی از دردها و مشکلات خود وارد سایت و صفحه فرود شما شدند. اگر در صفحه‌ی ورود خود به مشتری یا کاربر نشان دهید که راه‌حلی برای درد او دارید، قطعا مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد.

نمونه نمایش مشتریان راضی و واقعی

نظرات کاربران در مورد یک سایت یا یک محصول، یکی از ابزار مهمی است که معمولاً قبل از خرید افراد زیادی به آن تکیه می‌کنند. کاربران زمانی که وارد صفحه فرود شما می‌شوند، اگر با نظرات واقعی دیگر کاربران یا حتی اینفلوئنسرهای آن حوزه در مورد شما مواجه شوند، به احتمال زیاد راحت‌تر اعتماد و در نهایت خرید می‌کنند.

نمایش راه‌های ارتباطی

نشان دادن راه‌های ارتباطی مثل شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس فیزیکی، باعث می‌شود که اعتماد بیشتری به شما کنند و اعتبار شما را بالا می‌برد. با این ویژگی می‌توانید واقعی بودن خود را بهتر نشان دهید.

نمایش گارانتی به کاربران

ضمانت دادن به کاربران باعث اعتمادسازی بیشتر کاربران می‌شود. سعی کنید استانداردهایی که برای کسب‌وکار اینترنتی لازم است را بگیرید و در لندینگ پیج خود قرار دهید. نماد اعتماد الکترونیکی یکی از نمادهایی است که اطمینان و اعتماد کاربران را بالا می‌برد.

دکمه اقدام به عمل (Call To Action)

احتمالاً در بسیاری از سایت‌ها و صفحات فرود، دکمه اقدام به عمل (Call To Action) را دیده‌اید. این دکمه‌ها برای کلیک خوردن و ورود به صفحات دیگری مثل صفحه فروش هستند. در کلماتی که در این دکمه استفاده می‌کنید باید بسیار دقت کنید، حتی مکان و نوع چینشی که استفاده می‌کنید بسیار مهم است. این دکمه فراخوان برای انجام کاری مثل دانلود فایل یا عضویت در خبرنامه است.

ویژگی‌های اصلی یک لندینگ پیج

داشتن یک CTA عالی

CTA عالی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان داشته باشد و آن‌ها را به راحتی وارد فرآیند فروش کند.

استفاده از رنگ‌های مناسب

ترکیب رنگی که در لندینگ پیج خود استفاده می‌‌کنید هم مهم است. زیرا چیزی که اول کاربر با آن مواجه می‌شود، رنگ‌هایی است که در صفحه فرود خود استفاده کردید. به علاوه این رنگ‌ها می‌توانند متشکل از رنگ سازمانی شما باشند. در هر صورت در انتخاب رنگ برای لندینگ پیج خود دقت بیشتری به خرج دهید.

توضیحات کوتاه و مفید

کاربران فضای دیجیتال دوست دارند که به سرعت پیام را دریافت کنند و برای ادامه تصمیم بگیرند. هرچه این توضیحات کوتاه‌تر باشد، کاربر بهتر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. البته درنظر داشته باشید که کوتاه کردن توضیحات موجب نشود که از مفهوم اصلی کم کنید. توضیحات باید در عین کوتاه بودن، مفید هم باشند.

استفاده از تصویر

همان‌طور که گفته شد، کاربران نسبت به تصاویر واکنش بهتری نشان می‌دهند. پس استفاده از تصاویر می‌تواند به شما کمک کند که کاربران را بهتر به سمت فروش محصولات یا خدمات خود هدایت کنید.

اصول طراحی صفحه فرود

صفحه فرود یا همان لندینگ پیج شما درست مثل ویترین مغازه‌های فیزیکی است. باید ویترین مغازه‌ی خود را به نوعی بچینید که کاربر را مجاب به ادامه دادن در مسیر طراحی شده شما کند. هرچه این ویترین را بهتر بچینید، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب خواهید کرد.

اصول طراحی صفحه‌ی فرود به صورت کلی مطالبی است که در این مقاله برای شما بیان کردیم و با استفاده از همین نکات می‌توانید صفحه‌ی فرودی داشته باشید که مخاطب را تبدیل به مشتری کند.

معرفی چند نمونه از لندینگ پیج‌های موفق ایرانی و خارجی

برای مشاهده نمونه‌های موفق، کافیست تا سری به لندینگ پیج‌های سایت‌های معروف بیاندازید.

سایت آمازون، نتفلیکس، SemRush، دراپ باکس (Dropbox)، Airbnb ،Taboola و غیره از نمونه‌های خارجی هستند که می‌توانید به آن‌ها نگاهی بیاندازید. در نمونه‌های ایرانی هم سایت دیجی‌کالا، کمدا، یکتانت، تپسی، اسنپ و… وجود دارند که از نمونه‌های موفق برای صفحات فرود ایرانی نام برده می‌شوند.

جمع‌بندی

صفحات فرود یا لندینگ پیج‌ها کاربردهای مختلفی دارند و می‌توانند به خوبی روی فروش شما تاثیرگذار باشند. به خاطر داشته باشید که رعایت نکات طراحی صفحه فرود می‌تواند مخاطبان و کاربران زیادی را برای شما ایجاد کند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با لندینگ پیج و نکات مربوط به طراحی آن آشنا کنیم، امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

منابع:

https://www.smartbugmedia.com/blog/back-to-basics-what-is-a-landing-page-and-how-do-they-work

https://instapage.com/what-is-a-landing-page

https://disruptiveadvertising.com/landing-pages/landing-page

https://www.wsiworld.com/blog/the-importance-of-landing-pages

https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/7177/what-is-a-landing-page-and-why-should-you-care.aspx

https://mailchimp.com/marketing-glossary/landing-pages

https://webdesign.tutsplus.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.