تبلیغات رستوران در سوشال مدیا

روش‌های نوین تبلیغات رستوران و فست‌ فود

این روزها رقابت بین رستوران‌ها و فست‌فودها نیز، مثل سایر کسب‌وکارها بسیار شدید است و برای موفقیت باید تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید.

در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین و به‌روزترین روش‌های تبلیغات رستوران و فست‌فود با تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم.

شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از راه‌اندازی یک تجارت مدرن هستند و به شما کمک می‌کنند مشتریان خود را گسترش داده و کاربران را در همان بار اول به مشتری تبدیل کنید.

اینستاگرام را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیرید. طبق آمار به‌دست‌آمده از شبکه‌های اجتماعی، امروزه 30٪ از افراد در محدوده‌ی سنی 25 تا 40 سال به دلیل گرایش دیجیتالی، از مراجعه به رستوران‌هایی که حضور فعالی در اینستاگرام ندارند، اجتناب می‌کنند؛ بنابراین حضور و هویت آنلاین رستوران شما که کاملاً برجسته و متمایز باشد، برای مشتریان حیاتی است.

شبکه‌های اجتماعی:

  • راهی برای ارتباط با مشتریان باز می‌کند.
  • به افراد امکان می‌دهد تا به‌صورت آنلاین رستوران شما را پیدا کنند.
  • به شما امکان می‌دهد غذاها و دستورالعمل‌های خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.
  • حرفه‌ای بودن و مشروعیت را به رستوران شما می‌بخشد.

شاید بپرسید اول قدم برای تبلیغ رستوران از طریق شبکه‌های اجتماعی چیست؟

شما باید این مراحل را دنبال کنید:

  • یک حساب یا اکانت تجاری در فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، Pinterest یا YouTube برای رستوران خود ایجاد کنید.
  • از لوگو و رنگ رستوران در پروفایل‌ خود استفاده کنید تا صفحه‌ی شما به‌راحتی شناخته شود.
  • برای هر اکانت یک بیوگرافی اضافه کنید که شامل وب‌سایت، مکان، ساعت، منو و نحوه‌ی تماس مشتریان با شما باشد.
  • برای تعامل با افراد و جذب مشتری جدید، محتوای دست‌اول تولید کنید که در ادامه بیشتر دراین‌باره توضیح خواهیم داد.
  • سعی کنید حداقل سه بار در هفته در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود پست بگذارید، در غیر این صورت خطر از دست دادن تعامل با مخاطبان خود را خواهید داشت.

در ادامه 20 نکته‌ی مهم برای تبلیغات رستوران و فست‌فود، مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی و به صورت آنلاین را مورد برسی قرار می دهیم که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. مطمئناً ایده‌های خلاقانه موردتوجه مخاطبان شما نیز قرار می‌گیرد.

بازاریابی رستوران در شبکه اجتماعی

  1. عکس‌های فودی

این روزها مطالب بصری به‌شدت در اینترنت موردتقاضا قرار می‌گیرند؛ بنابراین اولین نکته مهم برای تبلیغ آنلاین رستوران و فست‌فودخود، داشتن عکس‌هایی با کیفیت بالا و خوش‌رنگ و لعاب است که القاکننده‌ی خوشمزگی غذا باشد.

گرفتن عکس‌های غذایی عالی بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می‌رسد، زیرا نور اغلب یک عامل اصلی است. پس بهتر است یک عکاس حرفه‌ای را برای گرفتن چند عکس درجه‌یک استخدام کنید.

اهمیت عکس در تبلیغ رستوران

  1. حضور فعال در اینستاگرام داشته باشید.

برای تبلیغ بهترین محتوای تصویری تجارت خود از اینستاگرام استفاده کنید و در آن حضور پررنگ داشته باشید. شما باید در اینستاگرام تخفیف‌های ویژه، کوپن‌های اختصاصی، عکس‌های جدیدترین غذاهای خود را به اشتراک بگذارید و تقدیرهای خبری خود را تبلیغ کنید.

کاربران را از نزدیک با غذاهای برتر خود آشنا کنید و از این راه برای هویت برند خود استفاده کنید.

همچنین حتماً از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید تا طرفدان و مشتریان خود را گسترش دهید.

تبلیغات رستوران در اینستاگرام

  1. آنچه پشت‌صحنه است را به نمایش بگذارید.

مشتریان دوست دارند ببینند که چگونه غذا در آشپزخانه‌های رستوران شما درست می‌شود و کارکنان آشپزخانه شما در حال انجام چه کارهایی هستند. درست مثل آنچه در ویدیوهای YouTube بیشتر می‌بینیم و نشان می‌دهد یک رستوران چگونه یک غذای آماده درست می‌کند.

شما فقط باید از کارکنان و محیط پشت‌صحنه فیلم بگیرید. با این کار هم مهارت و استعداد کارکنان خود را به رخ می‌کشید و هم مشتریان جدید را ترغیب می‌کنید تا غذاهای شگفت‌انگیز شما را امتحان کنند.

  1. به نظرات آنلاین و اعتراضات مشتری پاسخ دهید.

با پرداختن به نظرات منفی و قدردانی از موارد مثبت، شخصیت آنلاین شفاف و دوستانه‌ای ایجاد کنید. از اینکه در مورد ایرادات شما صحبت کنند نترسید و تلاش کنید آن‌ها را بهبود دهید. مدیران از بررسی‌های منفی به‌عنوان فرصتی برای یادگیری کسب‌وکار خود و تبدیل مشتریان ناراضی به طرفداران برند استفاده می‌کنند. حتی اگر قادر به بررسی هر پستی در صفحه‌ی نقد خود نیستید، بهتر است به مشتریان ناراضی خود بپردازید و سعی کنید حس خوشایندی را دوباره در آن‌ها ایجاد کنید.

  1. برای تعامل با مخاطبان خود سوال بپرسید.

با پرسیدن سوالات سرگرم‌کننده و پاسخ‌های تشویق‌کننده، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشید. شبکه‌های اجتماعی برای این نیست که فقط به مخاطبان خود بگویید چه اتفاقاتی در رستوران یا فست‌فود شما می‌افتد. گاهی باید سوالی بپرسید و به مخاطبان گوش دهید. بسترهایی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام راهی عالی برای ایجاد گفتگوی دوطرفه با مشتریان شما هستند. پرسش و پاسخ و نظرسنجی در استوری‌های اینستاگرام به‌ویژه برای مشتریان بالقوه، جذاب و سرگرم‌کننده است. با پرسیدن سوال، مخاطبان با پست‌های شما درگیر می‌شوند و نرخ تعامل بیشتری را خواهید داشت.

تعامل با کاربران

  1. از شبکه‌های اجتماعی برای ثبت‌نام از طریق ایمیل استفاده کنید.

از بیوگرافی اینستاگرام خود استفاده کنید تا کاربران را به ثبت‌نام در ایمیل شما هدایت کند و حتماً پیشنهاد وسوسه‌انگیزی داشته باشید تا به این کار ترغیب شوند. مثلاً «در صورت ثبت‌نام یک کوپن رایگان هدیه بگیرید.»

اگر مشتری ایمیل خود را به شما بدهد، دنیای گسترده‌ای از بازاریابی ایمیل برای رستوران را به روی شما باز می‌کند. شما می‌توانید برای به اشتراک گذاشتن کوپن‌ها، تخفیف‌های تولد، رویدادهای ویژه و موارد دیگر با آن‌ها در ارتباط باشید.

  1. برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی

کلی مسابقه وجود دارد که می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی برگزار کنید.

با درخواست از مخاطبان برای شرکت در سوالات سرگرم‌کننده، معماها، پر کردن جای خالی، مسابقات عکس یا حتی فقط با منشن‌کردن دوستانشان، با آن‌ها رابطه برقرار کرده و تعامل آنلاین را ترغیب کنید.

در نظر بگیرید که به برخی از شرکت‌کنندگان در مسابقه، یک پیش‌غذای رایگان یا جایزه دیگر اهدا کنید!

برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی

  1. محتوای تولیدشده توسط کاربر را تبلیغ کنید.

محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) راهی عالی برای توسعه تعامل شخصی و صمیمی با مخاطبان است. با درخواست از مشتریان برای به اشتراک گذاشتن وعده‌ی غذایی موردعلاقه‌شان، یک مسابقه عکس برگزار کنید و مطالب را در یک صفحه محتوای اختصاصی یا در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. میزبانی و تبلیغ محتوای تولیدشده توسط کاربر، به مشتریان نشان می‌دهد که شما از آن‌ها قدردانی می‌کنید و مشتریان گاه‌به‌گاه را به مشتریان دائمی و سرسخت تبدیل می‌کنید.

  1. تبلیغات با هدف جغرافیایی

بیشتر افراد به دنبال غذاهای مناسب در نزدیکی محل زندگی خود هستند. تبلیغات با هدف‌گذاری جغرافیایی به شما کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید که افراد در برخی از شهرها یا در شعاع خاصی تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند. علاوه بر آن سعی کنید آدرس رستوران خود را در گوگل مپ نیز درج کنید.

  1. کارکنان خود را به نمایش بگذارید.

کارکنان 5 ستاره خود را با بهترین کاری که انجام می‌دهند، نشان دهید. دیدن کارمندان خوشحال و خندان باعث افتخار شهرت شما می‌شود چون این پیام را به مخاطبان القا می‌کنند که از کار کردن در رستوران شما خشنود هستند و تمام تلاش خود را برای رضایت مشتریان به کار می‌گیرند. مشتریان مطمئناً متوجه این پیام می‌شوند.

  1. مطبوعات مثبت

وقتی از شما در یک خبرگزاری یا مجله نام‌برده می‌شود، حتماً تبلیغات خوبی را در وب‌سایت و از طریق شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارید. طرفداران این خبر را گسترش خواهند داد و تازه‌واردان با دیدن منابع معتبر موفقیت شما، ترغیب می‌شوند که شخصاً به رستوران یا فست‌فودتان مراجعه کنند.

  1. هویت برند رستوران خود را ایجاد کنید.

ایجاد هویت تجاری رستوران شما می‌تواند تأثیر زیادی در عملکرد شما در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. هدف شما باید ایجاد هویتی باشد که به مخاطبان هدف نزدیک‌تر باشد.

درک کنید که مشتری‌های شما چه کسانی هستند، سپس نام تجاری خود را بر اساس آنچه موردعلاقه آن‌هاست، بسازید. این علایق را در شبکه‌های اجتماعی و مطالب تبلیغاتی خود منعکس کنید.

  1. نزدیک به وعده‌های غذایی، توییت کنید.

توییتر می‌تواند یک گنجینه‌ی واقعی برای رستوران‌ها باشد و زمان‌بندی توییت‌های شما می‌تواند تأثیر زیادی روی شکم‌های گرسنه بگذارد. سعی کنید طوری برنامه‌ریزی توییت کنید که صبحانه، ناهار یا شام را به‌طور خاص هدف قرار دهید.

تبلیغات رستوران در توییتر

  1. یک منوی آنلاین زیبا و کاربردی داشته باشید.

کاربران دوست دارند قبل از سفارش یا مراجعه به رستوران شما، به‌صورت آنلاین تحقیق کنند. کاری کنید که مخاطبان شما خیلی راحت به یک منوی باکیفیت، خوانا، به‌روز و دقیق دست یابند.

اگر منوی آنلاین و در دسترس مشتریان ندارید، بیشتر استراتژی‌های بازاریابی رستوران یا فست‌فود شما اساساً بی‌فایده است. در این عصر مشتری‌ها باید به یک منوی آنلاین دسترسی داشته باشند، در غیر این صورت آن‌ها به‌سادگی به دنبال گزینه‌های بعدی می‌روند و دیگر شما انتخاب آن‌ها نیستید.

با برنامه‌ی waitron menu یک منوی جذاب در بستر آنلاین بسازید.

  1. خدمات تحویل آنلاین

بسیاری از خدمات تحویل آنلاین مانند اسنپ فود روند سفارش را ساده می‌کنند و کاربران همیشگی اینترنت اغلب دوست دارند از چنین خدمات تحویل، استفاده کنند.

حتی ممکن است برخی از مشتریان برای اولین بار شما را از طریق خدماتی از این قبیل کشف کنند!

سرویس آنلاین تحویل غذا

  1. از تبلیغات موبایل استفاده کنید.

از تبلیغات تلفن همراه در AdWords استفاده کنید، زیرا مشتریان اغلب در دستگاه‌های تلفن همراه جستجو می‌کنند.

رستوران‌ها و فست‌فودها یکی از بهترین کاندیداها برای تبلیغات تلفن همراه هستند، زیرا کاربران اغلب در حال جستجوی نزدیک‌ترین آن‌ها به محل کار یا منزل خود هستند.

جالب اینجاست که Google Ads انواع گزینه‌های سفارشی‌سازی و هدف‌یابی تلفن همراه را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید از پیشنهاد‌های خود بیشترین بهره را ببرید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید پیشنهادات خود را در حوالی زمان ظهر که افراد به دنبال فست‌فود یا رستوران در تلفن‌های همراه خود هستند، افزایش دهید.

  1. کوپن و تخفیف ارائه دهید.

ارائه‌ی کوپن و تخفیف برای رستوران شما همیشه یک روش مطمئن برای جلب مشتری است. یک کوپن رایگان به مشترکان ایمیل خود ارائه دهید.

همچنین می‌توانید به مشتریان خود کارت‌هایی دهید تا هنگام خروج، آن‌ها را برای قرعه‌کشی در ظرفی بیندازند. پاداش می‌تواند متفاوت باشد یک وعده ناهار برای برنده یا نوشیدنی‌های تخفیف یافته، هر آنچه دوست دارید.

این قرعه‌کشی‌ها نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه می‌توانید به آن‌ها بگویید که گرچه این بار برنده نشدند، اما می‌توانند برای ایمیل شما ثبت‌نام کنند تا از فرصت بعدی خود به‌علاوه‌ی تخفیف‌ها و پیشنهادهای دیگری که از آن‌ها لذت می‌برند، مطلع شوند. با این کار شما تعداد زیادی مشترک ایمیل جدید دارید که بسیار ارزشمند است.

تخفیف

  1. استفاده از محصولات محلی

مشتریان رستوران دوست دارند بدانند که مواد تشکیل‌دهنده غذاهای موردعلاقه آن‌ها از کجاست و اگر نشان دهید که از سایر مشاغل محلی حمایت می‌کنید، می‌توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید که به دنبال حمایت از جامعه‌ی خود هستند.

  1. مناسبت‌های روز مربوط به صنعت غذا

پیشنهاد‌ها، مطالب و رویدادها را بر اساس مناسبت‌های مهم ماهانه یا سالانه ارائه دهید.

روزهایی از ماه یا سال را در نظر داشته باشید که به رستوران و غذا مرتبط هستند. مثل «روز جهانی غذا» که در 16 اکتبر برابر با 24 مهر است.

لیستی از این روزها تهیه کنید و در جهت اهداف خود از آن‌ها استفاده کنید.

ایده برای تبلیغ رستوران

تبلیغات غذایی با تمرکز بر خود غذا سعی در برانگیختن حواس ما دارند. بااین‌حال، درحالی‌که تصاویر غذایی هنوز خیلی زیاد نقش دارند، داستان‌سرایی، برند تجاری قوی و همسویی با یک سبک زندگی خاص نیز، به‌طور فزاینده‌ای در این امر نقش خواهند داشت.

در اینجا دو ایده‌ی موفق در صنعت رستوران و فست‌فود را باهم بررسی می کنیم:

  • ایده‌ی هشتگ‌گذاری و شوخ‌طبعی Hapa Sushi در اینستاگرام

کمپین Hapa Sushi در سال 2016 در شبکه‌های اجتماعی، عکاسی غذایی خارق‌العاده را با نوشتن مطالب متناسب با طنز برای یک کمپین مدرن، ترکیب کرد.

Hapa Sushi با دیالوگ‌های الهام گرفته از فیلم در کنار تصاویر جالب‌توجه از منو و استفاده از هشتگ «foodporn» محبوب رسانه‌های اجتماعی شد.

این کمپین برای ایجاد آگاهی از برند در اینستاگرام، از شوخ‌طبعی، خودمانی بودن و همچنین طرفداران زیاد هشتگ #foodporn استفاده کرد.

این ایده بسیار ساده اما هوشمندانه است. استفاده از یک هشتگ جذاب و پرطرفدار (وایرال در شبکه‌های اجتماعی) و همچنین کمی شوخ‌طبعی و طنز در کار، می‌توانند به شما جلوه‌ی مردمی‌تر دهند و به طرفداران شما اضافه کنند.

  1. ایده‌ی Pizza Pilgrims با میکرو اینفلوئنسرهای اجتماعی

Pizza Pilgrims دارای رستوران‌هایی در لندن و آکسفورد انگلستان است؛ اما این نام تجاری که تنها چند سال از عمر آن می‌گذرد، درواقع با یک وانت پیتزا در Soho لندن شروع به کار کرد.

مالکان این برند به جذب تعداد زیادی مشتری، تنها در یک منطقه‌ی جغرافیایی بسیار کوچک و خاص متکی بودند.

برای کمک به این موضوع، آن‌ها با اینفلوئنسرهای محلی در شبکه‌های اجتماعی کار کردند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند. آن‌ها تصمیم گرفتند به‌جای پیتزای مجانی به رهگذران و جویا شدن از نظراتشان، افراد تاثیر گذار یا اینفلوئنسرها را در تصمیم‌گیری‌ها شرکت دهند. مثلاً اینکه کدام پنیر را باید استفاده کنند؟ آیا این پیتزا باید به فهرست اضافه شود؟

درنتیجه، این پیتزا که فقط فروش محلی داشت تبدیل به غذایی شد که جامعه‌ی بزرگ‌تری آن را می‌شناختند و آن‌ها با تصاویر زیبا و شعار Pizza Pilgrim’s Pizza Evangelists (پیتزای بشارت‌دهنده) و همچنین همکاری با چند اینفلوئنسر ساده به گسترش کسب‌وکار خود پرداختند.

پیام این ایده در اینجا این است که شما لزوماً نیازی به کار با اینفلوئنسرهای خیلی بزرگ با فالوورهای زیاد ندارید. فقط افراد بسیار جذاب و مرتبط و گاهی محلی می‌توانند موفقیت شما را افزایش دهند.

متن یا شعار تبلیغاتی برای رستوران یا فست‌فود

در ادامه چند شعار تبلیغاتی بزرگ دنیا در صنعت غذا را برای شما آورده‌ایم:

 

  1. شعار تبلیغاتی KFC
  • There’s Fast Food, Then There’s KFC: «اسم فست‌فود که می‌آید kfc حرف اول را می‌زند.»
  • We do chicken right: «ما مرغ رو به بهترین روش درست می‌کنیم.»
  • Finger Lickin’ Good: «با kfc انگشت‌هایت را هم می‌خوری»
  • Life tastes better with KFC : «زندگی با kfc مزه‌ی بهتری می‌دهد»

  1. شعار تبلیغاتی Burger King
  • You’re the Boss: «رئیس شمایید»
  • Best Food for Fast Times: «بهترین غذا برای بهترین لحظات»

تبلیغات رستوران با دیسکاور جریان

با توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و افزایش کاربران آن‌ها، تبلیغات در بستر این کانال‌ها می‌تواند به روند رشد برند شما کمک شایانی کند.

بنابراین ممکن است اینفلوئنسر مارکتینگ ، بخشی از برنامه‌ی استراتژی شما باشد.

تیم جریان با ایجاد صفحه دیسکاور، روند پیدا کردن پیج یا کانال مناسب کسب‌وکار و همچنین اینفلوئنسر مربوطه را برای شما تسهیل کرده است.

بیایید باهم سری به این صفحه بزنیم و کار کردن با آن را بررسی کنیم:

ابتدا باید وارد پنل جریان شوید.

حالا روی «ایجاد کمپین جدید» کلیک کنید تا مراحل ساخت کمپین شروع شود. در ادامه، با لیست اینفلوئنسرها روبه‌رو می‌شوید. خب حالا از صفحه‌ای که برای شما نشان داده می‌شود، می‌توانید کانال مربوط به تبلیغات خود را انتخاب کرده و با فیلترهایی که در سمت راست صفحه قرار داده‌شده، به مورد دلخواه خود دست‌ یابید.

ما در اینجا می‌خواهیم دسته بلاگرهای آشپزی اینستاگرام و فودبلاگرهای ایرانی اینستاگرام را بررسی کنیم:

باید از دسته‌بندی موضوعی از منوی بالا یا انتخاب موضوع در سمت راست، آشپزی یا غذا و رستوران را انتخاب کنید.

روند کار را در شکل زیر می‌بینید:

با انتخاب این موضوع همان‌طور که مشاهده می‌کنید تعدادی از پیج‌ها همراه با تعرفه‌هایی که برای پست یا استوری دارند، برای شما نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید از قسمت بالا آن‌ها را برحسب ارزنده‌ترین، ارزان‌ترین، گران‌ترین، بیش‌ترین فالوور، کم‌ترین فالوور و بیش‌ترین نرخ تعامل مرتب سازی کنید.

در زیر چند پیچ برحسب بیش‌ترین فالوور برای شما نشان داده می‌شود:

  • Shekamoo_haa
  • mag
  • Amir_food_review
  • Farhadpaz

امیدواریم با طراحی این صفحه راه را برای شما دررسیدن به مخاطبان هدف و ایجاد تبلیغات پربازده، هموار کرده باشیم.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله انواع روش‌هایی را که در بستر آنلاین به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید برای تبلیغات رستوران یا فست‌فود از آن‌ها الهام بگیرید را بررسی کردیم.

مطمئناً با رعایت این نکات قادر خواهید بود در جهت اهداف بازاریابی خود به‌پیش روید و موفقیت‌های بزرگی کسب کنید.

آیا شما هم روش‌های دیگری را سراغ دارید؟

منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم.

منابع: wordstream , postoasttab , restaurant .eatapp , advergiz

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.