انواع روش‌های تبلیغات با اینفلوئنسرها

گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر به رشد اینفلوئنسرها در این فضا کمک کرده و باعث شده است که کسب‌وکارها نسبت به گذشته بیشتر برای ایجاد آگاهی از برند، تبلیغاتِ باورپذیرتر و ایجاد لیدهای فروش، به بازاریابی اینفلوئنسری روی بیاورند. اینفلوئنسرها مخاطبان گسترده‌ای دارند و می‌توانند از حضور خود در شبکه‌های اجتماعی برای تبدیل افراد به خریداران احتمالی برندها استفاده کنند.

در این‌ که اینفلوئنسرها می‌توانند محصول را به شکلی جذاب (از نظر بصری)، نمایش و شرح دهند هیچ شکی نیست ولی بهتر است قبل از هر چیز به تحقیق کلی بپردازید. اینکه بهترین اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه‌ی شما و به‌روزترین آن‌ها چه کسانی هستند، پست‌ها و فالورهای آن‌ها چه تعدادی است، مخاطبین هدف آن‌ها را بررسی کنید و ببینید هر پست آن‌ها چند درصد تعامل مردمی داشته است.

در این مقاله با فرض بر اینکه شما تبلیغ‌کننده‌ی عزیز به‌خوبی اینفلوئنسر خود را انتخاب کرده‌اید، قصد داریم انواع روش‌های تبلیغات و همکاری با اینفلوئنسرها را برای شما شرح دهیم. قابل ذکر است که روش‌هایی را بررسی خواهیم کرد که در ایران مرسوم‌تر است.

مرسوم‌ترین روش های همکاری با اینفلوئنسرها

 

  •  محتوای آماده در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید.

شما می توانید محتوایی را در قالب یک استوری آماده کنید که می تواند عکس، بنر و یا فیلم باشد و اینفلوئنسر مربوطه آن را منتشر می کند. می توانید در قالب پست (شامل عکس، فیلم، IGTV و اسلایدی) دست به تولید محتوا بزنید و از اینفلوئنسر بخواهید آن را در پیج خود به اشتراک گذارد.

توجه کنید که در هر دوی این موارد هزینه‌ی تبلیغات نیز با توجه به مدت‌زمان نمایش تبلیغ به‌ صورت دائم یا موقت (24 ساعته- 72 ساعته و یا هفتگی) محاسبه خواهد شد که بسته به موضوع پیج و تعداد مخاطبین آن متفاوت است. 99% اینفلوئنسرها 24 ساعته و موقت پست را درون پیج خود نگه می‌دارند. مسئله‌ای که در این مورد به چشم می‌خورد این است که خیلی از اینفلوئنسرها تمایل به گذاشتن پست آماده در پیج خود ندارند. چون پستی که توسط شما تهیه‌شده ممکن است با پیج و یا محتوای آن‌ها همخوانی نداشته باشد.

  •  خود اینفلوئنسر تولید محتوا کند.

گاهی خود اینفلوئنسر سفیر برند شما می‌شود و برای تهیه‌ی پست و استوری از محصولات یا خدمات شما، دست به تولید محتوا می‌زند که به تبلیغات از نوع اینفلوئنسری معروف است. محتوای استوری اغلب از نوع سلفی‌هایی که همراه با محصول شما باشد تهیه می‌شوند.  اگر به‌صورت پست باشد اینفلوئنسر از محصول شما استفاده کرده و آن‌ها را در پیج خودش تبلیغ می‌کند.

مثلاً اگر محصولات شما آرایشی باشد، اینفلوئنسر با استفاده از لوازم‌آرایشی برند شما ویدیویی تهیه می‌کند و آن را به اشتراک می‌گذارد. یا اگر محصولات غذایی دارید با آن محصولات آشپزی می‌کند و با تهیه‌ی ویدیویی به تولید محتوای محصولات شما می‌پردازد.

 تعرفه‌ای که اینفلوئنسر برای این نوع مشارکت از شما دریافت می‌کند به‌ تبع از حالت اول (محتوای آماده) بیشتر خواهد بود.  شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده می‌توانید محصولات خود را برای اینفلوئنسر ارسال کنید و با استفاده از آن محصولات، اینفلوئنسر تولید محتوا کند. مثلاً محصولات آرایشی در این مورد بسیار مشهود است.

حالا یا شما محصول را به‌ عنوان هدیه ارسال می‌کنید؛ یعنی علاوه بر هزینه‌ی تبلیغات که به اینفلوئنسر پرداخت می‌کنید، محصولات خود را به آن‌ها اهدا می‌کنید. گاهی هم برعکس، شما مبلغ محصولاتی را که برای اینفلوئنسر فرستاده‌اید را از مبلغ قراردادی که باید به او بپردازید کم می‌کنید و مابقی را به اینفلوئنسر پرداخت می‌کنید که این مورد بسیار سخت‌ از طرف اینفلوئنسر پذیرش می‌شود. 

گاهی شما محصولی را ارسال می‌کنید که اینفلوئنسر فقط از آن ویدیویی تهیه کند و بعد برای شما بفرستد. اگر پست تهیه‌شده حالت اسپانسری داشته باشد و اینفلوئنسر آن را به‌صورت دائم درون پیج خود قرار دهد، شما باید به‌صورت زمانی تعرفه‌ای را بپردازید.

نمونه‌ای از تولید محتوا توسط اینفلوئنسر در اینفلوئنسر مارکتینگ

  • تبلیغات بازدیدی با اینفلوئنسرها

اغلب تبلیغات به‌صورت بازدیدی و 24 ساعته انجام می‌شوند. به این صورت که تبلیغ شما با توجه به میزان بازدید موردنظرتان در پیج اینفلوئنسر مربوطه نمایش داده می‌شود و با رسیدن به میزان بازدید موردنظر، پست حذف می‌شود.

شاید بدانید که طبق الگوریتم‌های اینستاگرام با هر بار نمایش یک ویدیو یا کلیپ در اینستاگرام، به تعداد بازدیدهای آن اضافه می‌شود. جهت استفاده از این قابلیت اینستاگرام کافی است یک تبلیغ ویدیویی یک‌ دقیقه‌ای طراحی کنید و از اینفلوئنسر مربوطه بخواهید آن را در پیج خود به اشتراک بگذارد. در این روش هزینه‌ی تبلیغات بر اساس تعداد بازدیدها محاسبه خواهد شد و به ازای هر K (1000 بازدید) مبلغی برای آن تعریف‌شده است.

  • همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ:

همکاری در فروش یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که منجر به فروش بیشتر محصول شما می‌شود. به این صورت که شما در ازای فروش محصول خود از طریق اینفلوئنسر (همکار فروش) توافق می‌کنید که درصدی از فروش را به او پرداخت کنید. گاهی محصول شما می‌تواند غیر فیزیکی باشد و قصد دارید مثلاً عضویت در آن خدمات را هدف قرار دهید.

اگرچه همکار فروش شما می‌تواند هر  کسی باشد (مشتریان فعلی، بلاگرها، کسب‌وکارهای دیگر در صنایع وابسته، وب‌سایت‌ها و غیره) اما هدف ما در اینجا همکاری با اینفلوئنسرهاست. به‌عنوان ‌مثال شما یک پیج فروشگاهی دارید و با اینفلوئنسر توافق می‌کنید که به ازای هر محصولی که از طرف پیج او خریداری شود مثلا 5 درصد از قیمت کالا به‌عنوان کمیسیون برای اینفلوئنسر محسوب شود.

مزیتی که این حالت دارد این است که اینفلوئنسر به جهت اینکه سود بیشتری عایدش شود، تلاش می‌کند تا تبلیغات هدفمندتر و باکیفیت‌تر و حتی بیشتری تولید کند. بااین‌حال خیلی از اینفلوئنسرها در مواردی که قیمت محصولات شما بسیار پایین باشد یا محصولات خاصی باشند که به‌سختی فروش روند، زیر بار این همکاری نمی‌روند. مگر اینکه واقعا برایشان به‌صرفه باشد و سودی که درازای فروش آن محصول نصیبشان می‌شود، خیلی بیشتر از هزینه‌ی تبلیغاتی باشد که دریافت می‌کنند.

نمونه‌ای از همکاری در فروش در اینفلوئنسر مارکتینگ

 

  •  حضور اینفلوئنسر در محل کسب‌وکار شما

 از اینفلوئنسر مربوطه بخواهید که در محل شما حضور پیدا کنند و از نزدیک از محصولات یا مکان شما بازدید کنند و محتوا تهیه کنند. در این حالت هزینه‌ی رفت‌وآمد اینفلوئنسر هم به هزینه‌ی تبلیغات اضافه می‌شود. به‌عنوان‌مثال شما ممکن است صاحب یک کلینیک زیبایی باشید و با دعوت از اینفلوئنسر از او می‌خواهید که به معرفی مکان و خدمات شما بپردازد یا اینکه از محصول یا خدمات شما استفاده کرده و در صورت رضایت، به معرفی برند شما اقدام نماید.

مورد مشهود دیگر که می‌توانم برایتان مثال بزنم مستر تیستر است که با حضور در رستوران‌ها، هم به تبلیغ آن مکان و هم غذاهای آن رستوران می‌پردازد. 

نمونه‌ای از حصور اینفلوئنسر در محل کسب وکار هنگام تبلیغ و اینفلوئنسر مارکتینگ

دلایل امتناع اینفلوئنسر جهت تبلیغ برند شما

همیشه هم همکاری با اینفلوئنسرها به‌راحتی انجام نمی‌گیرد و گاهی ممکن است تبلیغات شما از طرف اینفلوئنسر مربوطه رد شود. دلیل آن می‌تواند موارد زیر باشد:

  • اینفلوئنسر در بازه‌ی زمانی‌ای که شما قصد تبلیغ دارید زمان نداشته باشند.
  • چون محصول شما مرتبط با پیج اینفلوئنسر مربوطه نیست اصلاً نخواهد که محصولات شما را تبلیغ کند.
  • مواردی که با سلامت و مسائل بهداشتی مواجه است به دلیل مسئولیتی که در قبال بقیه دارند خیلی سخت از سمت اینفلوئنسرها پذیرفته می‌شود و فقط در صورتی‌ که کاملاً از خدمات شما مطمئن باشند برای همکاری موافقت می‌کنند.
  • ممکن است با برندی مشابه شما در حال همکاری باشند و اجازه‌ی همکاری با شما که رقیب آن برند محسوب می‌شوید را نداشته باشند.

 

سخن پایانی

این‌ها تمام مواردی بودند که می‌توانید برای تبلیغ برند خود با اینفلوئنسرها به کار ببرید. حالا اینکه کدام‌یک از مواردی که شرح دادیم برای شما سودمند است، وابسته به پرسونای مخاطبان شما و هماهنگ بودن اینفلوئنسری که انتخاب کرده‌اید با موضوع پیج شما است.

امیدواریم این مقاله شما را در مسیر همکاری با اینفلوئنسرهای مناسب کسب‌وکارتان یاری کند. از اینکه با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.