آموزش کامل تحلیل پیج اینستاگرام و معرفی ابزار آنالیز اینستاگرام

 پیج اینستاگرام به یکی از بسترهای مهم برای برقراری ارتباط با دنیای مخاطبان و عرضه محصول و خدمات تبدیل شده است. این پلتفرم کاربردی دریچه‌ای است برای معرفی برند و فروش محصولاتی که کسب‌وکارهای مختلف عرضه می‌کنند. با وجود تعداد بالای مخاطبانی که هر روزه از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و همین‌طور تعداد بالای کسب‌وکارهایی که در این شبکه فعالیت دارند، آنالیز پیج اینستاگرام و بررسی داده‌ها در راستای بهبود عملکرد، امری ضروری خواهد بود. اینستاگرام خود ابزاری رایگان برای تحلیل پیج ارائه می‌دهد؛ اما اگر می‌خواهید محتوایی ارائه کنید که از هر نظر بی‌نقص بوده و بیشترین بازخورد را داشته باشید، لازم است با ابزارهای جانبی آنالیز اینستاگرام نیز آشنا شوید.

 دلیل اهمیت تحلیل پیج اینستاگرام

اینستاگرام بیش از 25 میلیون پروفایل تجاری دارد که در سراسر جهان بیش از 200 میلیون کاربر آن‌ها را دنبال می‌کنند. با این حجم از تعاملی که صورت می‌گیرد، پروفایل و تحلیل پیج اینستاگرام برای همه کسب‌وکارها اهمیت پیدا خواهد کرد. اگر تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام را به درستی انجام دهید به اهداف زیر خواهید رسید.

  • هدف قرار دادن مخاطبان
  • هدایت فالوورها به وب‌سایت برای فروش
  • تعامل بیشتر با مخاطبان
  • ارسال پست در ساعات بهینه

آنالیز پیج اینستاگرام با Insight

اولین ابزاری که برای آنالیز اینستاگرام استفاده می‌شود، Insight است که توسط شرکت اینستاگرام ارائه شده است و می‌توانید اطلاعات تقریباً کاملی را از آن دریافت کنید؛ بنابراین با استفاده از این ابزار نیازی به تجزیه و تحلیل اینستاگرام با ابزارهای دیگر نخواهد بود. در ادامه نگاهی به تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام خواهیم داشت تا مشخص شود که این پلتفرم به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چقدر با اهمیت است و تا چه اندازه آنالیز پیج اینستاگرام به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل پروفایل اینستاگرام

Insight اینستاگرام اطلاعات بیش از یک هفته را به شما نمایش می‌دهد. شاید قبلاً اطلاعات مربوط به پروفایل خود را بررسی کرده‌ باشید؛ اما ممکن است ندانید که تجزیه و تحلیل آن به چه صورت است. اطلاعاتی که Insight اینستاگرام از پروفایل شما در اختیارتان قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

  •   Impression: تعداد دفعاتی که پست‌های شما در طول یک بازه زمانی مشخص دیده‌ شده است.
  •  Interaction: تعداد تعاملاتی که کاربران و مخاطبان با پیج شما داشته‌اند.
  •   Reach: تعداد حساب‌های کاربری منحصربه‌فردی که هر یک از پست‌های شما را دیده‌اند.
  •   Profile Visit: تعداد کل بازدیدهایی که از پروفایل شما انجام شده است.
  •   Website Click: تعداد دفعاتی که مخاطبان روی لینک سایت شما کلیک کرده‌اند.
  • Call/Email click: تعداد دفعاتی که مخاطبان روی دکمه تماس/ایمیل پروفایل شما کلیک کرده‌اند.
  •  Mention: تعداد دفعاتی که کاربران حساب کاربری شما را منشن کرده‌اند.

تجزیه و تحلیل مخاطبان اینستاگرام

دستیابی به تحلیل و آنالیز مخاطبان یک پیج اینستاگرامی روشی عالی برای درک این است که شما با چه کسانی در پیج خود در ارتباط و تعامل هستید. به این ترتیب می‌توانید استراتژی محتوای خود را بر اساس آنالیزهای این بخش مشخص کرده و زمان ارسال پست را تعیین کنید. برای دسترسی به بخش آنالیز مخاطبان اینستاگرام در Insight وارد قسمت Your Audience شده و روی See All کلیک کنید. از این بخش می‌توانید اطلاعات کلی در مورد فالوورهای خود طی 90 روز گذشته بدست آورید.

  • رشد فالوورها (فالو و آنفالو)
  • موقعیت جغرافیایی برتر (کشورها و شهرها)
  • محدوده سنی (همه، مردان و زنان)
  •  جنسیت
  •  فعال‌ترین زمان‌ها (روز و ساعت)

تجزیه و تحلیل پست‌‌های اینستاگرام

دو راه مختلف برای دسترسی به تجزیه و تحلیل پست اینستاگرام وجود دارد:

۱) در زیر یک پست منتشر شده، View Insight را انتخاب کنید.

۲) وارد Insight شده و سپس Content You Shared را انتخاب کنید.

در هر دو حالت فوق می‌توانید برای تحلیل پست و آنالیز پیج اینستاگرام اقدام کنید. در Insight هر پست می‌توانید اطلاعات زیر را ببینید.

  •  Interaction: این بخش شامل اطلاعاتی از پست شامل تعداد بازدید از پروفایل، هایپرلینک و تعداد کلیک روی دکمه تماس/ایمیل هستند.
  •  Discovery: این بخش به شما کمک می‌کند حساب‌‌های کاربری را پیدا کنید که تاکنون آن‌ها را دنبال نکرده‌اید. اینستاگرام اطلاعات خوبی از تعداد حساب‌های کاربری که از طریق Discovery دریافت کرده‌اید؛ اما در حال حاضر شما را دنبال نمی‌کنند، نمایش خواهد داد. به این ترتیب می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید چون آن‌ها یک مشتری بالفعل هستند.
  • Follows: تعداد فالوورهای جدیدی که به واسطه انتشار پست دریافت کرده‌اید را به شما نمایش می‌دهد.
  • Reach: پست شما به چند حساب یکتا نمایش داده شده است.
  •  Impression: تعداد کل دفعاتی که پست شما مشاهده شده است.
  •  Saves: تعداد کل دفعاتی که پست شما ذخیره شده است.
  •  Comments: تعداد کل کامنت‌ها و نظراتی که برای پست شما نوشته شده است.

تجزیه و تحلیل استوری اینستاگرام

آخرین بخش مربوط به آنالیز پیج اینستاگرام، تجزیه و تحلیل استوری است. با توجه به اینکه امکان درج لینک در استوری وجود دارد، تحلیل پیج اینستاگرام بسیار حائز اهمیت خواهد بود. اگر استوری نمی‌گذارید، فرصت قابل توجهی را از دست خواهید داد. زمانی‌که به‌عنوان یک پیج بیزینسی، استوری منتشر می‌کنید، اطلاعات زیر برای هر استوری نمایش داده می‌شود.

  • Impressions: تعداد کل دفعاتی که استوری شما مشاهده شده است.
  •  Reach: تعداد حساب‌های یکتایی که استوری شما را دیده‌اند.
  •  Exits: تعداد دفعاتی که کاربری از اواسط استوری‌‌ها از استوری شما خارج می‌شود.
  •  Replies: تعداد کل پیغام‌هایی که برای یک استوری دریافت کرده‌اید.
  •  People Insights: در این بخش کاربرانی لیست خواهند شد که بخش خاصی از استوری شما را دیده‌اند.
  • Next Story: تعداد کسانی که روی استوری زده‌اند تا اسلاید بعدی را ببینند.
  •  Visit Profile: تعداد کسانی که از طریق یک استوری وارد صفحه پروفایل شده‌اند.

تجزیه و تحلیل ویدیو اینستاگرام

ویدیو یکی از جذاب‌ترین محتواهایی است که می‌توانید در یک پیج اینستاگرامی منتشر کنید. این نوع محتوا وقت بیشتری از شما برای ایده‌پردازی، ساخت و تدوین خواهد گرفت؛ اما نتیجه آن با انواع دیگر محتوا قابل مقایسه نیست. مخاطبان اینستاگرامی معمولاً با پست‌های ویدیویی تعامل بیشتری برقرار می‌کنند و در نتیجه نتایج پست قابل توجه خواهد بود. 

ویدیو می‌تواند در پست یا استوری منتشر شود بنابراین تجزیه و تحلیل آن شامل تجزیه و تحلیل پست و استوری است که در بخش قبلی به آن پرداختیم. برای هر ویدیو تعداد کاربران یکتایی که ویدیو را دیده‌اند، میزان تعامل کاربران، تعداد ذخیره و لایک در مورد پست و تعداد ریپلای و انتشار در استوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. 

 تحلیل پیج رقبا چه اهمیتی دارد و چه کمکی به ما می کند؟

تنها راه‌اندازی یک اکانت بیزینسی نمی‌تواند به شما در تولید محتوای مناسب برای پیج اینستاگرامی کسب‌و‌کارتان کمک کند. برای اینکه بتوانید هر روز محتوای پیج خود را قوی‌تر کرده و در نهایت با جامعه جدیدی از مخاطبان همراه شوید، لازم است علاوه‌بر ارتقاء محتوای پیج، رقبا را نیز آنالیز کنید. منظور از آنالیز پیج رقبا، کسب اطلاعات تکمیلی زمینه‌های مختلف است. اینکه آن‌ها برای معرفی محصولات و خدمات خود از چه روش‌هایی استفاده کرده و چگونه با ترندهای روز تلاش می‌کنند تا گروه جدیدی از مخاطبان را جذب کنند و به توسعه کسب‌وکار خود کمک کنند.

اگر تجزیه و تحلیل آنالیز رقبا را به درستی انجام دهید، می‌توانید نقاط ضعف و قوت رقبای خود را به خوبی مشخص کرده و از نقاط قوت آن‌ها ایده بگیرید و نقاط ضعف آن‌ها را به عنوان نقاط قوت خود قرار دهید. در نتیجه‌ی این امر می‌توانید پیج اینستاگرامی خود را به شکل قابل توجهی ارتقا دهید.

با آنالیز پیج رقبا می‌توانید تعداد فالوورها، جنسیت آن‌ها، موقعیت جغرافیایی یا تمرکز آن‌ها در شهرهای مختلف را مشخص کرده و همین‌طور با بررسی دقیق دیتاها نوع علایق مخاطبان آن‌ها را مشخص کنید؛ بنابراین با بررسی اینکه هر پست چه تعداد لایک و کامنت دریافت کرده است می‌توانید نوع علایق مخاطبان رقبای خود را مشخص کرده و برای جذب آن‌ها محتوای جدیدی تولید کنید. تنها با آنالیز رقباست  که می‌توانید از فرصت‌های موجود در بازار مطلع شده و به کمک آن‌ها شاخص‌های کلیدی عملکرد جدید برای برنامه بازاریابی اینستاگرامی خود تعیین کنید.

اهمیت آنالیز پیج تبلیغاتی پیش از سفارش تبلیغ

اولین قدم در انجام تبلیغات برای پیج اینستاگرامی، اهمیت دادن به آنالیز پیچ تبلیغاتی پیش از سفارش تبلیغ است. زمانی‌که می‌خواهید محصول یا خدمات خود را در یک پیج اینستاگرامی تبلیغ کنید، باید ابتدا با توجه به ابزارهای مختلفی که در ادامه مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم به آنالیز پیج تبلیغاتی یا آنالیز پیج ناشر تبلیغات بپردازید. اهمیت این مسئله زمانی مشخص می‌شود که شما برای انجام تبلیغات برنامه‌ریزی کرده و مبلغ مشخصی را به‌عنوان بودجه در نظر گرفته‌اید؛ اما در نهایت با توجه به عدم انتخاب درست پیج تبلیغاتی، بازخورد مناسبی دریافت نخواهید کرد.

اگر هدف شما به‌عنوان مثال دریافت تعداد فالوورهای بیشتر باشد این مهم در صورت عدم آنالیز پیج تبلیغاتی حاصل نخواهد شد؛ بنابراین به همان اندازه که آنالیز پیج کسب‌وکار و آنالیز پیج رقبا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، آنالیز پیجی که می‌خواهید برای تبلیغ کسب‌وکار خود در آن محتوایی منتشر کنید نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. تعداد فالوورهای واقعی، تعداد لایک و کامنت‌های دریافتی برای انواع محتوا، نوع محتوایی که بیشتر مخاطبان را به خود جذب می‌کند و همین طور نوع تعامل صاحب پیج تبلیغاتی با مخاطبان، تأثیر زیادی روی میزان موفقیت تبلیغ شما دارد؛ بنابراین لازم است قبل از سفارش تبلیغ، پیج تبلیغاتی مورد نظر خود را آنالیز و ارزیابی کنید.

بهترین ابزار تحلیل پیج اینستاگرام در سال 2022

هر چند که ابزار آنالیز پیج اینستاگرام یعنی Insight می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد؛ اما برای اینکه بتوانید تحلیلی کامل و جامع از پیج اینستاگرامی خود داشته باشید، نیازمند ابزارهایی هستید که می‌توانند اطلاعات کاملی را برای انتخاب بهترین زمان انتشار پست برای تعامل بیشتر، انتخاب بهترین هشتگ‌ها، یافتن رقبا و تحلیل پیج آن‌ها و همین‌طور یافتن کسانی که پست‌های شما را منتشر می‌کنند در اختیارتان قرار دهند. در ادامه ابزارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که اطلاعات کاملی از تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهند و البته که رایگان هستند.

 Union Metrics

Union Metrics امکان تحلیل پیج اینستاگرام را به‌صورت ماهانه ارائه می‌دهد. برای دسترسی به داده‌‌های بیشتر با دوره زمانی طولانی‌تر باید ماهانه مبلغی پرداخت کنید؛ اما همین بخش رایگان نیز می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد.

با اطلاعات ماهانه‌ای که از Union Metrics دریافت می‌کنید می‌توانید هشتگ‌هایی را انتخاب کنید که منجر به جذب فالوور بیشتر در حوزه کسب‌وکار شما می‌شوند. به این ترتیب مخاطبان بیشتری به پست‌های شما واکنش نشان داده و ممکن است به یکی از مشتریان شما تبدیل شوند. با این ابزار می‌توانید مشخص کنید که فالوورهای شما چه زمانی از روز فعال‌تر هستند و در نتیجه بهترین زمان برای انتشار پست را پیدا کنید.

ابزار آنالیز پیج اینستاگرام

 Squarelovin

Squarelovin یکی از معدود ابزارهایی است که آنالیز پیج اینستاگرام را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد. از این ابزار کاربردی می‌توانید برای تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام و پست‌ها و استوری‌ها به‌صورت ماهانه استفاده کنید.

این ابزار کاربردی تاریخچه محتوای منتشر شده در پیج کسب‌وکارتان را به تفکیک سال، ماه، روز و ساعت ارائه می‌دهد. به‌علاوه می‌توانید از اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد برای بررسی و تحلیل علایق مخاطبان خود استفاده کنید. اینکه کدام زمان بهترین انتخاب برای پست کردن یک محتوای جدید در اینستاگرام خواهد بود.

بسته به اینکه کدام پست توسط فالوورهای شما بیشترین بازخورد را داشته‌اند، حتی می‌توانید فیلترها و هشتگ‌های مورد استفاده را پیدا و بررسی کنید تا در پست‌های بعدی استفاده کنید. این ابزار آنالیز اینستاگرام رایگان است و بدون دغدغه می‌توانید از آن استفاده کنید.

ابزار آنالیز پیج اینستاگرام

 Pixlee

Pixlee یکی دیگر از ابزارهای رایگان تحلیل پیج اینستاگرام است که با استفاده از آن می‌توانید پست‌ها و استوری‌های پیج خود را به خوبی بررسی کرده و یک گزارش بصری دریافت کنید.

Pixlee یک گزارش هفتگی برای عملکرد پیج ارائه می‌کند که با کمک آن می‌توانید ایده‌های جدید برای تولید محتوای جدید بدست آورید. به‌علاوه می‌توانید از داده‌های این ابزار کاربردی برای یافتن تأثیر رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده و از طرفی فالوورهایی که درباره کسب‌وکار و پیج شما پست می‌گذارند را نیز بیابید؛ به عبارت ساده‌تر، با این ابزار امکان شناسایی طرفداران و اینفلوئنسرهایی که محصولات شما را تبلیغ می‌کنند وجود داشته و در نتیجه می‌توانید برای همکاری با آن‌ها اقدام کنید.

با توجه به معیارهایی که در این ابزار آنالیز اینستاگرام ارائه می‌شود می‌توانید تعامل بیشتری با فالوورهای قدیمی داشته و همچنین فالوورهای جدید جذب کنید.

ابزار آنالیز پیج اینستاگرام

 Crowdfire

Crowdfire نمای دقیقی از عملکرد حساب تجاری اینستاگرام تا یک تاریخ خاص ارائه خواهد داد. در این ابزار آنالیز پیج اینستاگرام می‌توانید محدوده مشخصی را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به فعالیت پیج خود در آن محدوده را ارزیابی و تحلیل کنید. این محدوده می‌تواند شامل روز گذشته، 7 روز گذشته، 30 روز گذشته و 90 روز گذشته باشد. توجه داشته باشید که Crowdfire تنها اطلاعات پیج را تا 90 روز گذشته ارائه می‌کند.

به‌علاوه این پلتفرم به شما امکان می‌دهد تا هر معیاری را که مایل بودید از جمله پست، لایک، Reach، فالوورها، نظرات یا کامنت‌ها، بازدید از پروفایل، کلیک روی دکمه تماس، ایمیل و … را انتخاب و سپس تحلیل کنید.

این ابزار آنالیز پیج اینستاگرام داده‌های اینستاگرام را در چندین نمودار کاربرپسند به شما نمایش می‌دهد که با بررسی دقیق آن‌ها اطلاعات کاملی می‌توانید دریافت کنید.

ابزار آنالیز پیج اینستاگرام

 

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، ابزار Insight اطلاعات خوبی را برای آنالیز پیج اینستاگرام ارائه می‌دهد؛ اما این داده‌ها کافی نیستند. اگر می‌خواهید به‌صورت اصولی پیج خود را تحلیل کرده و از داده‌های بدست آمده برای ارتقای کیفیت محتوا و جذب فالوور بیشتر استفاده کنید، لازم است از ابزارهای آنالیز دیگری که می‌توانند رایگان و حتی پولی باشند نیز، استفاده کنید. ابزارهایی که معرفی شدند، همگی رایگان هستند، اما محدودیت اطلاعات دارند؛ بنابراین اگر مایلید یک گزارش جامع دریافت کنید لازم است نسخه پولی آن‌ها را دریافت کنید؛ اما نگران نباشید همین نسخه‌های رایگان نیز می‌توانند اطلاعات خوبی برای ارتقای کیفیت پست‌ها در اختیارتان قرار دهند. شما برای تحلیل پیج اینستاگرام از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟

 

 منابع: wordstream, later, oberlo, influencermarketinghub

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.