تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کدام‌یک از روش‌های تبلیغات در اینستاگرام بیشترین بازدهی را دارد؟ این سوالی است با جوابی مجهول برای شما و تمام کسانی که تابه‌حال راه‌های مختلفی را برای دیده شدن پیجشان امتحان کرده‌اند اما نتیجه مطلوبی نگرفتند. البته پاسخ آن تا زمانی برایتان نامعلوم است که این مقاله را نخوانده‌ باشید! زیرا در این مطلب بهترین جواب را برای این پرسش چالش برانگیز معرفی کردیم؛ تبلیغات اسپانسر اینستاگرام همان پاسخی است که شما به دنبالش هستید. با ما همراه باشید تا با این روش تبلیغاتی بیشتر آشنا شویم.

تبلیغات اسپانسر اینستاگرام (sponsored ad) چیست؟

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام روشی برای تبلیغات اکانت‌های بیزینسی است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با پرداخت هزینه، پست‌ها یا وب‌سایت خود را برای دستیابی به اهداف مختلف تبلیغ کنند. برای مثال ممکن است هدف شرکتی از انجام تبلیغات جذب مخاطبان بیشتر باشد یا شرکت دیگری به دنبال افزایش ترافیک وب‌سایت باشد. تبلیغات اسپانسری در قسمت فید اینستاگرام به مخاطبان هدف نشان داده می‌شود و آن‌ها از طریق لینک به پیج یا وب‌سایت برند تبلیغ‌کننده هدایت می‌کند.

نمونه تبلیغات اسپانسری در اینستاگرام نمونه ۲ تبلیغ اسپانسری در اینستاگرام

مشکلات تبلیغات اسپانسری اینستاگرام در ایران

  • به‌صرفه نبودن: تعرفه تبلیغات اسپانسر اینستاگرام به‌صورت دلاری محاسبه و پرداخت می‌شود؛ اما اکثر کسب‌وکارهای ایرانی درآمد ریالی دارند. بنابراین تبلیغات دلاری برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. پیشنهاد می‌کنیم اگر درآمد دلاری دارید از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام استفاده کنید.
  • مشکلات پرداخت ارزی: پرداخت هزینه‌های تبلیغات به‌صورت دلاری در کشور ایران آسان نیست و به یک کارت بانکی خارجی مانند ویزا کارت نیاز دارد.
  • تحریم‌ها و نبودن لوکیشن ایران: برای طراحی کمپین تبلیغات اسپانسری اینستاگرام به یک اکانت بیزینسی فیسبوک نیاز است اما مشکل اینجاست که فیسبوک از لوکیشن ایران برای ساخت حساب‌ بیزینسی پشتیبانی نمی‌کند. همچنین امکان هدف‌گیری مخاطبان ایرانی در این روش تبلیغاتی موجود نیست.

مزایای تبلیغات در اینستاگرام به روش اسپانسری

در این روش پلتفرم اینستاگرام مستقیما بر تمامی مراحل تبلیغات شما نظارت می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت بازدهی تبلیغات اسپانسری اینستاگرام صددرصد است و مطمئن باشید که فقط اکانت‌های واقعی و فعال از تبلیغتان بازدید می‌کنند. همچنین قابلیت‌ اعمال فیلترهای دقیق و جزئی در تبلیغات اسپانسر اینستاگرام باعث می‌شود تا تبلیغات شما به هدفمندترین روش ممکن طراحی و اجرا شود.

برای مثال فرض کنید فروشنده لوازم ورزشی هستید و می‌خواهید افرادی تبلیغات پیجتان را ببینند که به ورزش علاقه دارند و شغلشان مرتبط با فعالیت‌های ورزشی است؛ با تبلیغات اسپانسری اینستاگرام، تمامی خواسته‌ها و دغدغه‌های شما قابل اجراست و امکان هدف‌گذاری دقیق مخاطبان وجود دارد. البته همان طور که در موارد بالا ذکر کردیم، این ویژگی‌ها برای لوکیشن ایران صدق نمی‌کند.

علاوه بر شخصی‌سازی مخاطبان هدف، در این روش می‌توانید زمان‌بندی دلخواهتان را برای نمایش تبلیغات تنظیم کنید، بر نحوه تخصیص بودجه تبلیغاتی خود کنترل داشته باشید و روش تبلیغاتی مدنظرتان را انتخاب کنید که در ادامه مطلب نحوه کارکرد تمامی این ویژگی‌ها را توضیح می‌دهیم.

جایگزین تبلیغات اسپانسری: تبلیغات بازدیدی در پنل جریان

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، انجام تبلیغات اسپانسر اینستاگرام در ایران دشوار است؛ به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب‎وکار به دنبال یک راه‌حل جایگزین برای تبلیغ محصول و خدماتشان در اینستاگرام هستند. تبلیغات بازدیدی پلتفرم جریان جانشینی مناسب برای این کار است؛ در این روش تبلیغ شما توسط پیج‌ها و اینفلوئنسرهای معتبر و پربازدید منتشر می‌شود. تبلیغات بازدیدی به نسبت تبلیغات اسپانسر اینستاگرام مقرون‌به‌صرفه‌تر است و هزینه آن به ازای تعداد بازدید موردنظر شما محاسبه می‌شود. با استفاده از پلتفرم جریان انتخاب پیج‌های نمایش‌دهنده به اختیار شماست و می‌توانید رسانه‌هایی که به‌نظرتان مناسب نمایش تبلیغات شما نیستند، حذف کنید. همچنین در تمامی لحظات اجرای کمپین، یک گزارش کامل از عملکرد تبلیغات خود دریافت می‌کنید. اگر در رابطه با تبلیغات در اینستاگرام به روش بازدیدی سوالی دارید، می‌توانید با شماره‌گیری 45195000 از خدمات مشاوره رایگان جریان بهره‌مند شوید.

تبلیغ بازدیدی در پنل جریان

آموزش انجام تبلیغات اسپانسری یا پروموشن در اینستاگرام

در ابتدا وارد صفحه بیزینسی فیسبوک شرکتتان شوید. توجه داشته باشید که عمر اکانت بیزینسی فیسبوک در انجام تبلیغات تاثیرگذار است و اگر حساب شما جدید باشد یا مدت زیادی از ساخت آن نگذشته باشد، امکان استفاده از خدمات تبلیغات اسپانسری اینستاگرام را نخواهید داشت.

گام اول: انتخاب ادیتور

شما می‌توانید تبلیغات اسپانسر اینستاگرام را با یکی از ابزارهای زیر ایجاد کنید:

  • Ads manager
  • Power editor
  • Facebook ads API

هنگام انتخاب ادیتور مناسب باید به اندازه شرکت و تعداد تبلیغاتی که قصد دارید به‌طور همزمان اجرا کنید، توجه داشته باشید. پس از انتخاب، روی گزینه «create new campaign» کلیک کنید.

گام دوم: تعیین هدف تبلیغاتی

در این قسمت لازم است یکی از اهداف تبلیغاتی پیشنهاد شده را انتخاب کنید:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت
  • افزایش نصب اپلیکیشن
  • جذب لید بیشتر
  • برقراری تعامل با مخاطبان
  • دریافت بازدید بیشتر برای پست‌های ویدیویی

پس از مشخص کردن هدف، از شما خواسته می‌شود تا یک نام برای کمپین خود انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید از الگوی زیر برای نام‌گذاری کمپین استفاده کنید:

دپارتمان شرکت/ محتوای تبلیغ/ تاریخ کمپین/ نام ایجاد کننده تبلیغ

آموزش تبلیغ پروموشن در اینستاگرام

 گام سوم: مشخص کردن مخاطب

اگر به‌تازگی فعالیت در اینستاگرام را شروع کرده‌باشید، شاید تشخیص مخاطب هدف برایتان کمی دشوار باشد؛ اما نگران نباشید زیرا این مشکل در اثر گذر زمان و انجام آزمون و خطا رفع می‌شود. برای هدف‌گذاری گروه خاصی از افراد لازم است آن‌ها را بر اساس معیارهایی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، وضعیت شغلی، مالی، تحصیلی و.. معین کنید. برای مثال، تعیین کنید فقط مخاطبینی تبلیغ شما را ببینند که قبلا با پیجتان تعامل داشته‌اند. برای این کار، به بخش «detailed targeting» بروید و معیارهای موردنظرتان را انتخاب کنید تا بر اساس آن‌ها مخاطبان شما شخصی‌سازی شوند.

مشخص کردن مخاطب در تبلیغات اسپانسری

پس از این مرحله، فیسبوک یک تخمین کلی از میزان گستردگی مخاطبان و تعداد آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. مطابق تصویر، کمپین زیر به‌طور میانگین 20 تا 57 هزار بازدید دریافت می‌کند و بین 378 تا 1000 بار روی لینک تبلیغاتی آن کلیک می‌شود.

مراحل ساخت تبلیغات اسپانسری

 گام چهارم: تنظیم جایگاه تبلیغات

برای انجام تبلیغات اسپانسر اینستاگرام، در این قسمت فقط تیک «اینستاگرام» را فعال کنید.

تنظیم جایگاه تبلیغاتی در ساخت تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

گام پنجم: تعیین بودجه تبلیغاتی و مدت زمان اجرای کمپین

برای تعیین میزان هزینه دو گزینه برای انتخاب دارید:

  • بودجه روزانه: با انتخاب این گزینه تبلیغات شما به‌طور مداوم در طول روز اجرا می‌شود؛ به این معنی که الگوریتم اینستاگرام به‌طور خودکار مخارجتان را روزانه تنظیم می‌کند.
  • بودجه مادام‌العمر (lifetime): در این قسمت تبلیغات شما برای مدت زمان مشخصی (تا زمانی که بودجه شما تمام نشده باشد) اجرا می‌شود؛ به این معنی که الگوریتم اینستاگرام هزینه‌هایتان را در کل دوره زمانی اجرای تبلیغات تنظیم خواهد کرد.

در مرحله بعدی باید انتخاب کنید که کمپین شما چه زمانی شروع و اجرا شود. برای بهینه‌سازی بیشتر کمپین، این امکان وجود دارد که به‌طور دقیق تعریف کنید تبلیغتان فقط در ساعات خاصی از روز یا روزهای خاصی در هفته اجرا شود؛ این گزینه‌ها در بخش «ad scheduling» موجود هستند.

تعیین بودجه تبلیغاتی در تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

حال به قسمت انتخاب روش انتشار تبلیغات می‌رسیم.

  • کلیک روی لینک: تبلیغ شما طوری اجرا می‌شود که بیشترین کلیک را با کمترین هزینه دریافت کند.
  • بازدید: تبلیغ شما در طول روز تا حد امکان به مخاطبان نمایش داده می‌شود. برای مثال ممکن است کاربری ۳ بار در یک روز تبلیغ شما را در قسمت فید اینستاگرام مشاهده کند.
  • بازدید منحصربه‌فرد: در این روش تبلیغ شما حداکثر یک بار در روز به کاربران نشان داده می‌شود.

پس از این قسمت، لازم است مبلغ پیشنهادی خود را مشخص کنید؛ برای مثال، باید برای هر کلیکی که روی لینک شما انجام می‌شود، یک قیمت پیشنهاد دهید؛ البته اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید، می‌توانید از گزینه automatic استفاده کنید و قیمت‌گذاری را به الگوریتم فیسبوک بسپارید.

مراحل تعیین بودجه تبلیغاتی در تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

گام ششم: بارگذاری محتوای تبلیغاتی

در اینجا باید مشخص کنید که بر اساس اهدافتان، محتوای تبلیغاتی شما در چه قالبی قرار بگیرد: پست، استوری، ویدیو (IGTV یا reels). پس از انتخاب نوع تبلیغ طبق عکس زیر، از شما خواسته می‌شود تا محتوای تبلیغاتی خود را آپلود کنید. برای آپلود محتوا لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • دقت کنید که برای بارگذاری بیش از ۵ تصویر یا ویدیو باید هزینه اضافی پرداخت کنید.
  • نوع فایل عکس باید jpg یا png باشد.
  • تعداد کاراکتر پیشنهادی برای کپشن ۱۲۵ کاراکتر و حداکثر آن ۲۲۰۰ کاراکتر است.

بارگذاری محتوای تبلیغاتی در تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

گام هفتم: ساختن لینک صفحه

در این مرحله از ساخت تبلیغات اسپانسر اینستاگرام، باید حساب اینستاگرام خود را به حساب تبلیغاتی فیسبوک خود متصل کنید؛ برای این کار، روی گزینه «add account» کلیک کنید. توجه داشته باشید که در این قسمت به نام کاربری و رمز عبور اینستاگرام نیاز است. (اگر اکانت اینستاگرامی برای کسب‌وکارتان ندارید، همچنان می‌توانید از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام استفاده کنید. اما در این صورت برای رونمایی از کسب‌وکارتان در تبلیغات، از حساب فیسبوک شما استفاده می‌شود.) سپس با قرار دادن لینک وب‌سایتی که می‌خواهید ترافیک بیشتری به آن هدایت کنید، این گام را نیز تکمیل کنید.

ساختن لینک صفحه در تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

پس از ساخت لینک، نوبت به نوشتن کپشن و کال تو اکشن می‌رسد. هنگامی که متن و محتوای تبلیغتان آماده شد، پیش نمایش آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست تنظیم شده‌است. حال تبلیغ شما آماده انتشار است؛ کافیست برای اجرای کمپین روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید.

گام هشتم: گزارش عملکرد

هنگامی که تبلیغات اسپانسری اینستاگرام شما اجرا شد، از طریق ads manager یا نرم‌افزارهای بازاریابی می‌توانید عملکرد و نتایج آن را بررسی کنید؛ همچنین می‌توانید دوباره وارد تنظیمات تبلیغات شوید و در صورت تمایل آن را اصلاح کنید یا تغییر دهید.

برای نمونه در ads manager یک داشبورد گسترده وجود دارد که یک نمای کلی از تمامی کمپین‌های کاربران به آن‌ها ارائه می‌دهد تا بدون اعمال تنظیمات خاصی بتوانند میزان بازدید، هزینه به ازای هر نتیجه و مقدار خرج شده را مشاهده کنند. البته در گوشه سمت راست بالا، مطابق تصویر زیر، گزینه‌ «columns performance» وجود دارد که برای سفارشی کردن ستون‌ها استفاده می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های خاص و جزئی‌تری مانند CPC، CTR، نرخ تعامل، تعداد نصب و.. را بررسی کنید. 

گزارش عملکرد در تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

همچنین می‌توانید با UTM سازی لینک‌ها و استفاده از ابزارهای بازاریابی مانند google analytics، معیارهای موردنظرتان را ردیابی کنید.

نتیجه‌گیری:

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام مزایای بسیار فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هدفمندی و بازدهی بالا اشاره کرد؛ اما به دلیل وجود تحریم و محدودیت‌های مختلف، دسترسی به آن برای ما ایرانیان بسیار محدود است. پیشنهاد ما به شما استفاده از راه‌های جایگزین مانند تبلیغات بازدیدی پلتفرم جریان است. اگر درباره تبلیغ کسب‌وکارتان در اینستاگرام سوالی دارید، حتما در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

https://blog.hubspot.com/marketing/instagram-ads-checklist

https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/11/20/instagram-advertising

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.