کپشن نویسی در اینستاگرام

راهنمای کامل کپشن نویسی در اینستاگرام

افراد زیادی کپشن نویسی در اینستاگرام را جدی نمی‌گیرند. شاید بپرسید:«مگر می‌شود یک نوشته، افراد را درگیر خود کند؟» جواب یک بله قاطع است!

کلمات بار معنایی دارند، قدرت دارند و در کنار هم می‌توانند از قوی‌ترین سلاح‌ها هم قدرتمندتر باشند؛

بنابراین، با شناخت اصول کپشن نویسی می‌توانید مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنید.

در این مقاله از جریان، در مورد کپشن نویسی در اینستاگرام صحبت می‌کنیم و یاد می‌گیرید چطور کلمات را در کنار هم بچینید تا مخاطب خودتان در اینستاگرام را میخکوب کنید. بعد از آن‌که از چیستی و اهمیت آن به شما گفتیم، ۸ نکته هم برایتان نام می‌بریم تا بتوانید کپشن پست‌های اینستاگرامتان را بهتر بنویسید.

پس، تا انتهای مقاله همراه ما باشید و توصیه می‌کنیم این مطلب را خوب به خاطر بسپارید. 

کپشن اینستاگرام چیست؟

یکی از بخش‌هایی که اینستاگرام برای پست‌ها در نظر گرفته است، کپشن است که فرمت محتوا در آن براساس متن است. این برنامه بر اساس عکس و ویدیو است؛ اما کپشن جایی است که شما می‌توانید با نوشتن محتوای جذاب، مخاطبانتان را ترغیب کنید پستتان را لایک کنند، کامنت بگذارند، ذخیره کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند.

چرا نوشتن کپشن اینستاگرام اهمیت دارد؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانید هدف از محتوای تصویری را که در اینستاگرام پست کرده‌اید بهتر بیان کنید، کپشن نویسی در اینستاگرام است. با کپشن هم می‌توانید روابط بهتری با مخاطب خودتان بسازید و هم مخاطب را وادار می‌کنید که به‌جای اسکرول فید خود در اینستاگرام، با کپشن شما درگیر شود و بدین صورت تعامل بیشتری با پیج شما برقرار کند. همان طور هم که می‌دانید تعامل باعث می‌شود طبق الگوریتم اینستاگرام، پیج شما رتبهٔ بهتری کسب کند و به افراد بیشتری نشان داده شود.  

کپشن در واقع راهی برای توضیحات بیشتر به‌منظور اعتمادسازی و ارتباط‌سازی با مخاطبانتان است. 

پس بسیار مهم است که همیشه کپشن را به پست‌هایتان سنجاق کنید. حالا که از اهمیت کپشن باخبر شدید، در مرحله بعد می‌خواهیم از نکاتی صحبت کنیم که به شما در نوشتن یک کپشن عالی بسیار کمک می‌کنند. 

۸ نکته مهم برای نوشتن بهترین کپشن اینستاگرام

برای این‌که بتوانید کپشن‌هایی را که به اشتراک می‌گذارید بهتر بنویسید، یاد گرفتن اصول کپشن نویسی کمکتان می‌کند. در ادامه، برایتان ۸ نکته می‌گوییم که برای بالا بردن کی محتوای کپشن از آن استفاده کنید.

۱)  قبل از هر چیز، شناخت مخاطب از واجبات است!

اگر برند یا کسب‌وکاری داشته باشید، هنگام کپشن نویسی در اینستاگرام نمی‌توانید برای دل خودتان بنویسید و انتظار داشته باشید مخاطبانی که مطلب را می‌خوانند، آن را دوست داشته باشند. در این زمان، باید طوری که مخاطب دوست دارد، بنویسید که ترغیب شود آن را بخواند. برای رسیدن به این هدف لازم است مخاطب خود را بشناسید که پرسیدن سوال از آن‌ها کمکتان می‌کند.

بعضی از سوالات و اطلاعات را که کمکتان می‌کنند کپشن بهتری بنویسید در زیر آورده‌ایم:

  • هدف از فالو کردن پیج
  • نقاط قوت و ضعف
  • خواسته‌ها و علاقه‌مندی‌ها
  • اهداف و مانع‌های مقابلشان

زمانی‌که این اطلاعات را تحلیل کنید، می‌توانید کپشن‌هایی بنویسید که برای مخاطبان جذاب است.

۲) به‌کار بردن کلمات مهم و جذاب در ابتدای کپشن

این روزها مقدار توجهی که افراد به موضوعات مختلف دارند، به چند ثانیهٔ محدود رسیده است و برای این‌که بتوانید نظر مخاطبانتان را به خواندن کپشن جلب کنید باید ۱۲۵ کاراکتر اول آن را به‌قدری اثرگذار بنویسید که بخواهند دکمه «بیشتر» را بزنند و ادامه مطلب را بخوانند.

برای این بخش می‌توانید از کلماتی که باعث می‌شوند مخاطب توجه بیشتری به آن نشان دهد استفاده کنید؛ واژه‌هایی مثل «رایگان»، «تخفیف»، «مسابقه» و «راز» از این دسته هستند. حتی می‌شود سوالی پرسید تا مخاطب کنجکاو شود برای خواندن جوابش، کپشن را بخواند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای تیترنویسی در اینستاگرام و تلگرام

 

۳) قرار دادن کال تو اکشن (CTA) در انتهای کپشن

زمانی‌که در کپشن نویسی در اینستاگرام از مخاطب می‌خواهید کاری را انجام دهد به آن کال تو اکشن یا دعوت به اقدام گفته می‌شود. بعد از این‌که مخاطبان محتوای نوشته‌ شدهٔ شما را خواندند اگر درخواستی از آن‌ها داشته باشید، با تمایل بیشتری آن را انجام می‌دهند و این امر باعث تعامل و تبدیل در پیج شما می‌شود.          در اصول کپشن نویسی، کال تو اکشن‌ها باید در راستای هدف کسب‌وکار و پیج باشند تا بتواند کمک‌کننده باشند.

توجه داشته باشید که کال تو اکشن‌ها می‌توانند بیشتر از یک مورد باشند؛ به‌عبارت دیگر، شما می‌توانید با خلاقیت چندین کار را از مخاطبان بخواهید تا انجام دهند. فقط این عمل را با هوشمندی انجام دهید تا اثر منفی نداشته باشد. 

انواع کال تو اکشن می‌تواند مواردی چون سوال پرسیدن از مخاطب، ثبت‌نام، خرید کردن، دانلود و فالو کردن پیج شما باشد.

 

۴) استفاده از لحن ثابت و متناسب با برند

هر برندی لحن و صدای خاصی دارد که متناسب با شخصیت آن برند است؛ بنابراین حفظ این لحن در تمام جنبه‌ها حیاتی است. شما نمی‌توانید از لحن بلاگری که دوست دارید تقلید کنید که از برندتان فاصله زیادی دارد. این کار باعث می‌شود برند و مخاطب از هم دور شوند. بنابراین، خودتان باشید و طبیعی رفتار کنید.

از اطلاعاتی که درباره مخاطبانتان به‌دست می‌آوردید استفاده کنید و لحن ثابتی را که با برندتان هماهنگ است انتخاب کنید؛

 در ادامه، محتواهایی را که در کپشن منتشر می‌کنید براساس آن بنویسید.

 

۵) استفاده از هشتگ مناسب برای کشف شما توسط افراد 

اگر می‌خواهید افراد بیشتری از محتواهایی که به اشتراک می‌گذارید مطلع شوند، هشتگ‌ها یکی از راه‌های جست‌وجو در اینستاگرام هستند و با آمدن افراد جدید از طریق آن به پیج شما، نرخ تعامل صفحه‌تان بالا می‌رود؛ زمانی‌که افراد به دنبال موضوع خاصی می‌گردند، هشتگ در اینستاگرام هم جست‌وجو می‌کنند.

هر پستی که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید حداکثر ۳۰ هشتگ می‌تواند داشته باشد؛ اما افرادی که در زمینه بازاریابی در اینستاگرام فعال هستند حدوداً ۵ را عدد مناسبی برای هشتگ‌ها می‌دانند.

 

 

سعی کنید از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مرتبط با صنعت شما هستند و هشتگی را که ربطی به محتواهای شما ندارند نگذارید. علاوه‌براین، هشتگ‌هایی به‌صورت شخصی‌سازی‌شده برای برندتان طراحی و استفاده کنید. این کار باعث می‌شود از بقیه متمایز شوید و افراد بتوانند به‌راحتی به برندتان دسترسی داشته باشند.

استفاده از هشتگ‌های ترند شده در کپشن باعث بیشتر دیده شدن پستتان در آن زمان می‌شود؛ اما بهتر است در این زمینه هشتگ‌های ترندی را که هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارند به کار نبرید؛ چون در درازمدت اثر منفی روی برندتان می‌گذارند و باعث می‌شوند افرادی فالوو پیج‌تان باشند که مخاطب هدف‌تان نیستند.

 

کپشن نویسی در اینستاگرام

۶) ایجاد ارزش در کپشن  

پرسیدن سوال «چرا دنبال‌کنندگان باید این کپشن را بخوانند» می‌تواند به شما کمک کند که چه بنویسید. بنابراین، از چیزی بگویید که برای آن‌ها ارزشی ایجاد کند. محتوایی بنویسید که الهام‌بخش افراد باشد. زمانی‌که مطلب مهمی برایشان به اشتراک می‌گذارید، آن را ذخیره کرده و دوباره به آن مراجعه می‌کنند. مثلاً اگر قرار است محصولی را معرفی کنید، برای ایجاد ارزش باید تمام اطلاعات لازم را در کپشن قرار دهید تا سوالی در ذهنش نماند. 

۷) ایجاد صمیمیت و رفتار انسانی

افراد ترجیح می‌دهند که به آن‌ها توجه ویژه شود و این موضوع حتی در کپشن صفحه‌های اینستاگرامی هم اهمیت دارد. بنابراین، برای کپشن نویسی در اینستاگرام تصور کنید در حال صحبت با دوستتان هستید. این کار کمک می‌کند متنی که نوشته‌اید از خشکی درآمده و بی‌روح به‌نظر نیاید.

۸) استفاده از ایموجی 

زمانی‌که در حال کپشن نویسی در اینستاگرام هستید، برای زیباتر شدن متن می‌توان از ایموجی‌هایی استفاده کرد که با لحن و هویت برندتان هماهنگ است؛ این کار اثرگذاری متن را بیشتر کرده و احساساتتان را بهتر بیان می‌کند.

ایموجی‌ها تنوع زیادی دارند؛ با این‌حال، آن‌ها را مرتبط با کپشنی که می‌نویسید انتخاب کنید. همینطور، تعداد مناسبی ایموجی استفاده کنید که مخاطب را خسته نکند.

از مزیت‌های ایموجی در کپشن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  •       ایجاد فاصله بین پاراگراف‌ها
  •       راحت‌تر خواندن کپشن
  •       تاکید بر کلمات

برای مثال، زمانی‌که می‌خواهید در کپشن مطلب مهمی را بیان کنید از ضربدر قرمز کمک بگیرید تا افراد متوجه اهمیتش شوند و به‌سادگی از کنارش نگذرند.

 

کپشن نویسی در اینستاگرام

طول کپشن باید چقدر باشد؟

هر کپشن اینستاگرام به اندازه ۲۲۰۰ کاراکتر جا دارد اما شما برای برندتان چقدر باید بنویسید؟ بعضی‌ها توصیه می‌کنند تا آخرین کاراکتر کپشن را بنویسید. در مقابل، افرادی هم هستند که شما را از این کار پشیمان می‌کنند و می‌گویند مردم حوصله کافی ندارند مطلب را تا آخر بخوانند. هنگام کپشن نویسی در اینستاگرام شما باید متناسب با موضوع پست و برندتان تصمیم بگیرید چند کاراکتر بنویسید.

برای مثال، زمانی‌که قرار است محصولی را معرفی کنید، حتماً تمام جزئیات آن را بگویید تا مخاطب متقاعد شود آن را انتخاب کند. اطلاعاتی مانند مشخصات محصول، سایزبندی و قیمت، نحوه ثبت سفارش و ارسال. پس، این کپشن را نمی‌توانید تنها با چند کلمه بنویسید؛ بلکه باید به‌طور کامل توضیح دهید تا افراد به‌درستی متوجه شوند. بعضی اوقات هم همه توضیحات در تصویر گنجانده شده و نیازی به دوباره‌گویی نیست.

طبق تحقیقات، کپشن با طول ۴۰۰ کاراکتر که حدوداً ۷۰ کلمه است بهترین نرخ تعامل را دارد؛ اما این طول برای هر پست و پیجی مناسب نیست و باید با توجه به کسب‌وکار و برندتان تصمیم بگیرید چه کار کنید. شاید این فکر به ذهنتان برسد که از تمام تعداد کاراکتر کپشن استفاده کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید؛ اما، درصورتی‌که این کار بدون استراتژی انجام شود، هیچ سودی برایتان ندارد و حتی ممکن است باعث شود مخاطبان و تعامل میانتان را از دست بدهید.

بیشتر دیده شدن برند با یادگیری اصول کپشن نویسی

از کپشن گفتیم و توضیح دادیم با رعایت چه نکاتی می‌توانید کپشن نویسی در اینستاگرام را به‌خوبی انجام دهید. اگر فکر می‌کنید بخشی از این مقاله را متوجه نشدید و سوالی ذهنتان را مشغول کرده، از ما بپرسید تا با جزئیات بیشتری توضیح دهیم تا کاملاً برایتان جا بیفتد. در ادامه هم دو سوالی را که در کپشن نویسی در اینستاگرام با آن مواجه می‌شوید برایتان مطرح کرده و جوابشان را داده‌ایم.

سوالات متداول

چطور کپشنی بنویسیم که نظر افراد را به خودش جلب کند؟

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه برایتان بگوییم که کپشن جذاب چه مشخصاتی دارد باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  •       جمله اولیه جذاب و کنجکاوکننده
  •       استفاده از ایموجی‌های متناسب با متن
  •       به کار گرفتن هشتگ‌های مرتبط
  •       داشتن دعوت به اقدام (کال تو اکشن)
  •       انتقال ارزش

چطور کپشن‌های طولانی بنویسیم که خسته‌کننده نباشند؟

اگر کپشن شما طولانی است، آن را به پاراگراف‌های حدوداً ۳ جمله‌ای تقسیم کنید. زمانی‌که پاراگراف تمام شد، فضای سفیدی ایجاد کنید تا چشم مخاطبتان خسته نشود. برای این کار از دکمه اینتر استفاده کنید تا به خطوط بعدی بروید و در ادامه، پاراگراف دیگری بنویسید.

برای راحت‌تر خواندن کپشن نویسی در اینستاگرام، ایموجی‌ها می‌توانند کمکتان کنند. اگر لیستی دارید که باید به ترتیب بیان شوند، استفاده از ایموجی اعداد کمک‌کننده است؛ حتی ممکن است بخواهید در مورد جایزه و مسابقه صحبت کنید، ایموجی‌های جعبه کادو و بادکنک می‌تواند زودتر منظورتان را به مخاطب برساند.

 

 

کپشن نویسی در اینستاگرام

 

 

منابع: Peppercontent | LaterPallyShopify

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.