لی اوت پیج اینستاگرام

آموزش طراحی لی اوت پیج اینستاگرام با بهترین ابزارها

تولد دوستم بود و تصمیم گرفتم از قسمت سرچ اینستاگرام، هدیهٔ مناسبی برایش پیدا کنم. چون دوستم علاقهٔ زیادی به صابون‌های دست‌ساز دارد،‌ سرچ کردم صابون دست‌ساز. وارد اولین پیج که شدم، ظاهر پیج طوری جذاب و قشنگ بود که بعد از بررسی تک‌تک پست‌ها، در دایرکت سفارشم را ثبت کردم.

می‌بینید! 

کاربر در نگاه اول تصمیم می‌گیرد که پیج شما را فالو یا از شما خرید کند، پس باید به چیدمان پیج اینستاگرام خود اهمیت دهید؛ چگونه؟ 

در ادامه همراه ما باشید تا بگوییم چگونه می‌توان لی اوت جذابی در اینستاگرام داشته باشید.

لی اوت پیج اینستاگرام چیست؟

هر پستی در اینستاگرام که در ردیف‌های سه‌تایی قرار می‌گیرند، بخشی از یک تصویر بزرگ را تشکیل می‌دهند. منظور از این تصویر بزرگ همان لی اوت پیج اینستا (Instagram layout) است. لی اوت یا چیدمان پیج اینستاگرام، دورنمای هر پیجی است که مخاطب در اولین ورود به صفحه با آن مواجه می‌شود.

به طور کلی ظاهر پست‌ها، ترتیب قرار گرفتن، رنگ و تم آن‌ها، لی اوت یا چینش پیج را تشکیل می‌دهد. برای مثال چیدمان این پیج اینستاگرامی را ببینید.

این یکدستی و یکپارچگی پیج، نظر هر مخاطبی را جلب می‌کند!

 

لی اوت پیج اینستاگرام

چرا چیدمان پیج اینستاگرام اهمیت دارد؟

بیایید بررسی کنیم که چرا باید چیدمان جذابی داشته باشیم. در سه دلیل می‌خواهیم اهمیت آن را بیان کنیم:

 

لی اوت در یک نگاه

لی اوت اینستاگرام، فرصتی برای معرفی برند و جذب مخاطب است. وقتی کاربر برای اولین بار وارد پیج شما می‌شود یا برای بررسی محتوا به صفحه‌تان می‌آید، با دیدن دورنمای پیچ، در همان نگاه اول، خوب و بد آن را تشخیص می‌دهد؛ بنابراین اگر در نگاه اول، مخاطب پست‌های شما را بپسندد این حسی که درون او به‌وجود آمده است منجر به فالو کردن پیج شما می‌شود. 

همان جریان عاشق شدن با یک نگاه!

 

سبک و طرح متناسب با برند

طراحی متفاوت، استفاده از کد رنگ مخصوص برند و خلاقیت در سبک چیدمان در برندسازی بسیار تاثیرگذار است. شما می‌توانید با استفاده از یک طرح منحصربه‌فرد برند خود را به کاربران معرفی کنید. این‌گونه در ذهن مخاطب تاثیر بیشتری خواهید گذاشت.

 

سریع‌ترین راه انتقال پیام

مورد سوم یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت چیدمان پیج است. لی اوت پیج، سریع‌ترین و در عین حال آسان‌ترین راه برای انتقال پیام است. در واقع شما این شانس را دارید که در همان ابتدا به کاربر بگویید چه چیزی در این پیج ارائه می‌شود و حوزهٔ کاری‌تان چیست؛ یعنی اگر پست‌ها و نحوۀ چینش آن‌ها در پیج مناسب باشد، مخاطب در چند ثانیۀ اول با دیدنشان، پیام را دریافت خواهد کرد.

 

انواع لی اوت اینستاگرام

در ادامه ۸ نوع لی اوت برای پیج اینستاگرام، همراه با نمونۀ تصاویر معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها بتوانید چیدمان پیج اینستاگرام خود را بهبود دهید. از نمونه‌های زیر ایده بگیرید و لی‌اوت منظم، زیبا و تاثیرگذار برای پیج خود آماده کنید.

 

۱) سبک شطرنجی

طرح شطرنجی درست مانند کاشی‌کاری است! در این سبک، یک‌درمیان پست‌ها را به رنگ یا شیوهٔ خاصی منتشر می‌کنید و فقط کافیست ترتیب پست‌گذاری را رعایت کنید. مثلا می‌توانید یک‌درمیان، پست نقل قول منتشر کنید یا رنگ پست‌ها، متفاوت باشد؛ مانند تصویر زیر:

لی اوت شطرنجی اینستاگرام

۲) خطوط عمودی

این سبک یکی از رایج‌ترین نمونه‌هایی است که در اینستاگرام استفاده می‌شود. اجرای آن به‌سادگی انجام‌پذیر است؛ فقط باید سه مدل پست در نظر بگیرید و به‌ترتیب آن‌ها را منتشر کنید. برای این سبک دو نمونۀ مختلف در زیر را گذاشته‌ایم تا ببینید و ایده بگیرید:

 

لی اوت خطوط عمودی

۳) خطوط افقی

الگوی خطوط افقی یکی از زیباترین سبک‌ها در اینستاگرام است؛ ولی باید مواظب باشید تا مخاطب را از دیدن پست‌ها خسته نکنید. در این سبک، یک تصویر در سه پست متوالی منتشر می‌شود مانند نمونۀ زیر:

برای درست کردن این مدل پست‌ها باید از نرم‌افزار کمک بگیرید. در ادامه نرم‌افزارهایی که در این زمینه بسیار کاربردی هستند را معرفی خواهیم کرد.

 

لی اوت خطوط افقی

۴) پازل

هرچند این سبک از چیدمان پیج اینستاگرام، لی اوت زیبایی دارد؛ اما ممکن است برای مخاطبی که در قسمت Home اینستاگرام یک‌به‌یک تکه‌های پازل را می‌بیند، خوشایند نباشد. 

می‌توانید از این سبک به‌عنوان اولین پست در پیج خود استفاده کنید؛ یعنی شروع به کار پیج با این مدل پست‌گذاری باشد و بعد از اینکه صفحه‌تان به روال افتاد از دیگر سبک‌ها استفاده کنید.

 

لی اوت طرح پازلی برای پیج اینستاگرام

۵) استفاده از فیلتر یا رنگ‌بندی یکسان

برای اینکه نظم و هماهنگی در پست‌های خود ایجاد کنید، به‌طوری که ظاهر لی‌اوت یکسان باشد از یک فیلتر ثابت استفاده کنید یا در همۀ پست‌هایتان، یک رنگ ثابت را به کار بگیرید. مثلا در تصویر زیر از یک طیف رنگی استفاده شده که این باعث می‌شود لی اوت پیج اینستا یکدست و منظم دیده شود:

 

لی اوت با فیلتر یکسان در پیج اینستاگرام

۶) حاشیۀ سفید

استفاده از کادر سفید علاوه‌ بر ایجاد تمایز بین پست‌ها، باعث می‌شود نظم خاصی در لی‌اوت پیج به چشم بخورد. به‌جای رنگ سفید می‌توانید از رنگ‌های دیگر هم استفاده کنید ولی کادر سفید رنگ، مینیمال‌تر است.

 

لی اوت حاشیه سفید برای پیج اینستاگرام

۷) سه نوع پست در یک ردیف

به تصویر زیر نگاه کنید؛ هر ردیف سه‌تایی به یک سبک و طرح پست‌گذاری شده و نمای جالبی به پیج می‌دهد.

 

لی اوت ردیفی برای پیج اینستاگرام

 

۸) خطوط مورب

با استفاده از الگوی مورب، پست‌ها به صورت مورب با هم در تناسب هستند. این مدل پست‌گذاری با یک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، به‌درستی قابل اجرا است.

لی اوت مورب برای پیج اینستاگرام

چگونه بهترین لی اوت را برای پیج خود انتخاب کنیم؟

در انتخاب و درست کردن بهترین لی‌اوت برای پیج اینستاگرام باید چند نکتۀ مهم را رعایت کرد. با در نظر گرفتن این نکات حتما نتایج بهتری حاصل خواهد شد. نکاتی که باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  • ویژگی برند مثل رنگ سازمانی، فونت، لحن و تصاویر مرتبط
  • شخصیت برند
  • پرسونا و مخاطب برند

سعی کنید برای برندینگ پیج خود، با توجه به موارد بالا اقدام کنید تا نتیجهٔ بهتری از فعالیت خود در اینستاگرام داشته باشید. 

در واقع تیروتخته باید با هم جور باشند؛ یعنی اگر سبک طراحی و چیدمان پیج شما با پرسونا و شخصیت برند متناسب نباشد، گرفتن بهترین نتیجه کمی سخت خواهد بود.

معرفی ابزارهای رایگان برای طراحی لی اوت اینستاگرام

با خواندن مطالب بالا دیگر زمان آن رسیده است که دست به کار شویم و چیدمان پیج اینستاگرام خود را سروسامان دهیم. برای این‌کار می‌توانید از ابزارها و نرم‌افزارهای زیر استفاده کنید:

 

نرم‌افزار Layout From Instagram: Collage

نرم‌افزار Layout From Instagram یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ساخت چیدمان پیج اینستاگرام است. این نرم‌افزار محبوب، مناسب اندروید و ios بوده که به کاربران کمک می‌کند از طرح‌های جالبی برای پست‌های خود استفاده کنند. در این برنامه، همزمان ۶ تصویر می‌توان آپلود کرد و تغییرات لازم را انجام داد. این نرم‌افزار را از پلتفرم‌های معتبر مثل اپل استور و گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

 

نرم افزار ساخت لی اوت

نرم‌افزار Coolgram

این نرم‌افزار نیز رایگان بوده و برای درست کردن پست‌های پازلی بسیار مناسب است. Coolgram کیفیت تصاویر را کم نمی‌کند و قابل نصب در سیستم عامل اندروید و ios  است.

نرم افزار ساخت لی اوت coolgram

نرم‌افزار Canva

با Canva می‌توانید جذاب‌ترین و خلاق‌ترین طرح‌ها و پست‌ها را درست کنید. این برنامه مجموعه‌ای از ابزارها و گزینه‌های ویرایش برای ایجاد طرح‌های زیبا است؛ همچنین می‌توانید انواع جلوه‌های گرافیکی، متن با چندین فونت، تم و موارد دیگر را روی تصاویر اضافه کنید. این نرم‌افزار، برای هر دو سیستم عامل یعنی اندروید و ios مناسب است.

 

نرم افزار ساخت لی اوت canva

 

وب‌سایت Freepik

 از وب‌سایت freepik  می‌توانید انواع قالب‌های مختلف را ببینید، دانلود کنید و با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند ایلوستریتور پست‌های خود را درست کنید. البته برای استفاده از فایل‌های وب‌سایت freepik باید حداقل آشنایی مبتدی با نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند فتوشاپ و ایلوستریتور داشته باشید.

لی اوت پیج اینستاگرام

نرم‌افزارهای دیگر:

از ابزارهای مناسب دیگری که برای ساخت چیدمان پیج اینستاگرام می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید عبارت‌اند از Grid Maker for Instagram ،plan و Layout from

با یک لی اوت جذاب در ذهن مخاطب ماندگار شوید

هر آنچه در متن گفته شد مبنی بر این بود که ساخت لی اوت پیج اینستا بهترین راه برای ترغیب مخاطب به فالو کردن در عرض چند ثانیه است و باعث افزایش فالوور اینستاگرام می‌شود.. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید چیدمان مناسب پیج اینستاگرام شخصی یا کسب‌وکار خود را انتخاب کرده و با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای گفته شده در متن، شروع به طراحی کنید.

فقط به یاد داشته باشید از الگوها و طرح‌های مختلف ایده بگیرید تا پیج اینستاگرام متفاوت و منحصربه‌فردی بسازید.

اگر این مقاله برای‌تان جالب و آموزنده بود، حتماً با افراد دیگر نیز به اشتراک گذارید. 

منابع:

Hootsuite، wethegeek، plannthat

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.